Op dunne benen de Westerschelde over Ministers van Justitie gaan struikelend door het leven PZC 27 Nieuw fiets-voetveer Breskens-Vlissingen zaterdag 26 januari 2002 Net als de Westerscheldetun- nel moet het iets bijzonders worden, het nieuwe fiets-voetveer dat tussen Vlissingen en Breskens gaat varen. De provincie wil een swath, een small waterplane area twin hull. Nog nergens in Europa vaart een veerboot van dat type. Slechts twee werven, Damen Shipyards uit Gorinchem en het Duitse Abeking Rasmussen, durven de bouw aan. Volgende week dinsdag maakt het college van Gedeputeerde Staten bekend met welk bedrijf het eerst onder handeld wordt. Het is geen gok, verzekert provinci aal directeur infrastructuur en vervoer Charles Landré. Het is een heel bewuste keuze geweest. De veer boten die straks tussen Vlissingen en Breskens voetgangers, fietsers en een enkele brommobiel gaan vervoeren, moeten net zo comfortabel worden als de huidige veerschepen van de PSD. Ook bij windkracht 8 of 9 Beaufort moeten de passagiers zichlekker kun nen voelen. Althans, de eis is dat dan niet meer tien procent van de opva renden zeeziek mag worden. Dat is ge makkelijker gezegd dan gedaan. Om in één keer 175 passagiers en 75 (brom )fietsen over te kunnen zetten, heb je veel kleinere schepen nodig dan de huidige veerboten van de PSD. Die zijn ruim 113 meter lang. De lengte van de fiets-voetveren is door de pro vincie bepaald op minimaal 35 tot 40 meter. „Het enige scheepstype dat dan overblijft, is een swath", aldus Lan dré. „Op de Westerschelde kan het be hoorlijk waaien. Heb je vaak hoge golven. Dan red je het niet met een ge woon veerschip of een catamaran. Die bewegen veel te veel.Thomas Haake, verkoopmanager bij Abeking Ras mussen, is vereerd door de keuze van de provincie Zeeland. De Duitse scheepswerf in Lemwerder bij Bre men, een familiebedrijf uit 1907, heeft drie swath-sehepen gebouwd voor het Duitse loodswezen: twee loodsten- ders waarmee loodsen aan boord van zeeschepen worden gebracht, en een loodsvaartuig dat op zee dienst doet als drijvend hotel voor loodsen. De drie swaths worden ingezet in de monding van de Elbe, de scheepvaart route naar Hamburg, een vaargebied dat veel gelijkenis vertoont met de Westerschelde-monding. Erkenning „Dat de provincie speciaal om een swath heeft gevraagd, is een erken ning van het swath-concept", vindt Haake. „Dat is belangrijk voor ons, want wij zijn tot nu toe de enige scheepswerf in Europa die swaths heeft gebouwd." Plij steekt niet onder stoelen of banken dat Abeking Ras mussen dolgraag de Zeeuwse order in de wacht wil slepen. Het zou het eerste passagiersschip van het swath-type zijn dat in Europa van stapel loopt. Dat kan de positie van de in luxe jachtbouw, mijnenvegers én swaths gespecialiseerde werf op de markt versterken. „Wij willen op technisch vlak vooraan in het peloton opere ren." Haake, op bezoek in Vlissingen om met het Nederlands Loodswezen te praten over de bouw van swath- -loodsschepen, heeft veel beeldmate riaal meegenomen om te tonen wat een swath zo apart maakt. Op foto's van de loodstenders die in de Elbe- mond ing dienst doen sinds 19 9 9is het verschil met een gewoon schip direct te zien. Je kunt zomaar onder het schip doorkijken. Smalle benen ste ken in het water. Dat is alles. Niet zichtbaar, onder water, bevinden zich twee torpedo-achtige drijvers, waar de swath zijn drijf vermogen vandaan haalt. Het is duidelijk: op dit type schip krijgen golven veel minder grip dan op een gewoon schip, dat door de vorm veel meer water verplaatst. En daarom ook vatbaarder is voor golf slag. Haake: „Een swath beweegt wel, maar veel langzamer dan een normaal schip. En dat maakt het voor passa giers veel aangenamer om op een swath te varen." Hij heeft ook een vi deofilm bij zich, als ultiem bewijs. Een gewone loodstender probeert on der zware weersomstandigheden ge lijk op te lopen met een swath- loodstender. De gewone loodstender stampt in de goiven en verliest snel heidDe swath lij kt nergens last van te hebben en 'stoomt' rustig door. Hawaii Als een swath zo'n uitkomst is, waar om varen er dan niet veel meer rond Het concept is zo simpel, zo logisch, maar - en dat is het punt - de uitvoe ring is dat juist niet. Jarenlang heeft Abeking Rasmussen in stilte aan de ontwikkeling van een swath gewerkt. Het bedrijf heeft de basiskennis uit Hawaii moeten halen, bij Ocean Engi neering Consultants (OEC) van dr, Ludwig Seidl. Hawaii is het centrum van de swath-technologie. Ook Da- men Shipyards heeft daar de know how vandaan, van Navatek, een firma die swaths voor cruises heeft ontwik keld. „Het ontwerpen van een swath is zoveel gevoeliger dan het ontwerpen van een gewoon schip", vertelt Haake. „Voordat wij met de bouw van die swath-loodstenders zijn begonnen, hebben we meer dan honderd volledi ge ontwerp-sessies doorlopen. Want ben je eenmaal aan het bouwen, dan valt er weinig meer te veranderen. Bij een gewoon schip maakt het niet zo veel uit, als het iets zwaarder wordt. Bij een swath maakt dat alles uit. Als het bovenschip door extra gewicht net iets lager boven de waterlijn komt te liggen, kunnen de golven ertegenaan slaan. En dan heb je geen swath meer, maar een catamaran." Een swath kan nooit, vanwege die bij zondere ontwerp-eisen, een ladekast- ontwerpzijn. Elk vaarwater is anders. Golfhoogten zijn praktisch overal an ders. De swath-veerschepen die op de Westerschelde gaan varen, moeten dan ook speciaal ontworpen worden. Abeking Rasmussen wil daarom ook de tijd nemen om de nieuwe veer schepen ontwikkelen. En dat terwijl de provincie de veerboten waar schijnlijk eerder nodig heeft dan een jaar geleden bekend was. De Wester- scheldetunnel zal immers eerder klaar zijn, niet in november 2003 zo als was voorzien, maar ergens in de zomer van 2003. Over pakweg acht tien maanden zou het nieuwe fiets- voetveer in de vaart moeten komen. Haake zegt eerlijk: „Wij hebben de bouwcapaciteit. Dat is het probleem niet. Maar wij willen een schip afleve ren dat aan alle eisen van de provincie voldoet. En dat lukt niet in achttien maanden." Hij wil niet vertellen hoe NH I S ft ti %- Jflll 7 - ^11$ Een van de zogeheten swaths die het Duitse loodswezen in de monding van de Elbe in de vaart heeft. veel tijd Abeking Rasmussen wel nodig heeft. „Dat is eigenlijk ook niet zo belangrijk. Wij willen een schip af leveren dat aan alle eisen van de pro vincie voldoet, en daarvoor hebben we meer tijd nodig. De provincie heeft zelf ook de tijd genomen om de aanbe steding te doen, dan zouden wij die toch ook moeten krijgen. Want het be langrijkste is dat die veerschepen een succes worden, dat mensen er graag op varen, anders pakken ze in het ver- ze daar tewerk gingen. Ze rekenden en rekenden aan een ontwerp, en op een gegeven moment stopten ze met den ken. Het ontwerp moest maar klop pen. 'Hoe konden jullie ooit op de maan landen?', vroeg ik. 'Op dezelfde manier', antwoordden ze. 'Als wij Duitsers waren geweest, zaten we nu nog op de aarde te rekenen'. Dat is na tuurlijk overdreven. Wij streven niet naar honderd procent perfectie, maar om een goede swath te ontwerpen, een streepje voor te hebben bij de pro vincie Zeeland. Landré van de provin cie laat zich niet verleiden. „Wij heb ben een groot aantal voorwaarden opgesteld voor die schepen. En daar staat niet in dat Damen bij wijze van spreken een miljoentje duurder mag zijn, omdat er werk aan vastzit in Vlis singen." Hoeveel de schepen gaan kosten, is nog niet bekend. De provin cie wil het zuiver spelen. De twee aan biedingen zijn eerst beoordeeld op de volg de auto en rijden door de tunnel. Dat kan niet de bedoeling zijn." Speelt de spreekwoordelijke Deut sche Gründlichkeit hier de werf uit Lemwerder parten? Casper Vermeu len van Damen Shipyards laat weten dat Damen wel in staat is de eerste swath binnen achttien maanden na aanbesteding te leveren. „Al is dat krap." De tweede kan drie maanden later klaar zijn. Haake laat zich niet uit het veld slaan. Hij reageert in eer ste instantie met een grapje: „Dat van die Deutsche Gründlichkeit klopt misschien wel. Ik was een keer in Amerika. Ik verbaasde me erover hoe moet je wel tussen tachtig en honderd procent gaan zitten." Damen Shipyards en Abeking Ras mussen, ze hebben er allebei vertrou wen in clat ze een goede kans maken de order van de provincie in de wacht te slepen. In het nadeel van Damen zou kunnen spreken dat de wervengroep nooit een swath heeft gebouwd. Ver meulen vindt dat heel betrekkelijk: „Het blijft een boot. Zo ingewikkeld is een swath ook weer niet. Het gaat niet om rakettechniek voor de ruimte vaart." Omdat Damen de swaths bij De Schelde in Vlissingen in elk geval wil laten afbouwen, hoopt Vermeulen technische kwaliteiten. De aanbeste- dingsprijs en de levertijd staan in brieven, die bij een notaris in de kluis liggen. Pas als het technisch oordeel is afgerond, worden die brieven openge maakt. Als beide bedrijven aan de technische eisen voldoen, gaat de pro vincie eerst met de laagste inschrijver praten. Het college van Gedeputeerde Staten hakt volgende week dinsdag die knoop door, is de bedoeling, waar na Provinciale Staten vrijdag 8 febru ari over dat besluit praat. Landré acht het 'niet geheel ondenk baar' dat met de opening van de Wes- terscheldetunnel het fiets-voetveer foto Abeking Rasmussen nog niet klaar is. Hij heeft al uit de technische specificaties opgemaakt dat de levertijd een probleem kan worden. „Als het niet lukt de schepen op tij d in de vaart te hebben, zullen we een tussenoplossing moeten verzin nen. We hebben daarvoor nog' wel even de tijd." Gedeputeerde J. Hen- nekeij heeft al laten doorschemeren dat desnoods de huidige veerschepen wat langer moeten doorvaren. De nieuwe aanlandplaatsen voor het fiets-voetveer bij het station in Vlis singen en bij het veerplein in Breskens kunnen volgens Landré wel begin zo mer 2003 gereed zijn.De provincie gaat de veerdienst niet zelf exploite ren. De swaths zullen tegen een huur prijs in bruikleen worden gegeven aan een particuliere uitbater. Wagenborg, die veerdiensten op de Waddenzee heeft, was eerst de enige kandidaat voor het fiets-voetveer. Landré denkt dat er nu wel meer belangstelling zal zijn, omdat de provincie de investe ringskosten in de schepen in eerste in stantie voor haar rekening neemt. Wie de veerschepen ook mag bouwen, dat het de eerste swath-veerboten in Eu ropa v/orden, geeft Landré in elk geval een goed gevoel. „Het is uniek in Eu ropa, maar", zegt hij, „Zeeland is toch ook uniek." Harmen van der Werf Benk Korthals (VVD), Winnie Sorgdrager (D66), Ernst Hirsch Ballin (CDA); wie minister van Jus titie is, komt vroeg of laat onder vuur te liggen. Wat is er toch aan de hand met dit incidentenministerie? Rust moest er komen op Justitie. Geen ruzies meer die op straat werden uitgevochten, geen gebekvecht in de media, geen affaires. 'Rust in de tent.' Het was het be langrijkste voornemen van WD'er Korthals toen hij in 1998 als minister aantrad. En even leek het te luk ken. Goed, er was het akkefietje met het inhuren van een criminele infiltrant, wat volgens de nieuwe opspo- ringsregels niet mocht. Maar dat was pal na het aan treden van de nieuwe minister en de Kamer maakte er geen halszaak van. Toen kwam de Doverzaak, waar bij in de zomer van 2000 58 illegale Chinezen in een Nederlandse vrachtwagen de dood vonden. In rap tempo volgden het eerder naar huis sturen van gevan genen vanwege een cellentekort, aantijgingen over ambtenaren die honderden kilo's coke zouden hebben doorgelaten, de schikkingen in de bouwfrau de en dit jaar: het weg sturen van bolletjesslikkers op Schiphol. Steeds moest Korthals in inderhaast beleg de debatten een verontwaardigde Kamer tekst en uitleg geven. Het ziet ernaar uit dat ook de liberale 'crimefighter' als minister van justitie voornamelijk herinnerd zal worden om de relletjes en crisissen on der zijn bewind. Het lijkt het lot van iedere minister van justitie. Gevoelig „Tja, de criminaliteit zorgt voor incidenten", zegt oud-minister van justitie Frits Korthals Altes. „De kroonprins kondigt zijn huwelijk aan, en daar kan je dan als overheid op inspelen. Maar criminelen laten van tevoren niet weten wat ze van plan zijn." Kort hals Altes spreekt uit ervaring. Hij werd tijdens zijn ministerschap, van 1982 tot 1989, onder meer gecon fronteerd met de gijzeling van zakenman Gerrit Jan Heijn en het wegsturen - bij gebrek aan cellen - van 'de aanrander met de hond', de man die in gezelschap van zijn hond, vrouwen thuis opwachtte en ver krachtte. „Het ministerie is sowieso gevoelig voor incidenten", beaamt secretaris-generaal Harry Boi-ghouts, de hoogste ambtenaar op het departement. „Er vallen bij elkaar 35.000 ambtenaren onder, die over het hele land verspreid zijn.Bovendien leveren wij allemaal diensten die mensen helemaal niet willen. Wij sluiten ze op in gevangenissen, we weigeren ze de toegang tot ons land, de Raad voor de Kinderbescherming neemt maatregelen waar ouders het lang niet altijd mee eens zijn", somt hij op. „Dan is er ook nog het Openbaar Ministerie dat soms beslissingen neemt die burgers niet op zichzelf toegepast willen zien. Er ligt potenti eel heel wat conflictstof." Mensen voelen zich vaak aangesproken door beslui ten van rechters en officieren van justitie. „Als er bij een ander ministerie iets fout gaat, gaat staat dat op bladzij 7 van de krant. Bij ons staat het gelijk op de voorpagina. Als de uitspraak van een rechter ver keerd valt, staan er opeens zestien miljoen Nederlan ders op de stoep en kan de minister weer naar de Tweede Kamer", verzucht een topambtenaar. „Dat is allemaal waar", zegt professor staats- en be stuursrecht Lex Michiels.„Overal worden fouten gemaakt, maar het gaat om de manier waarop je er mee omgaat." Het lijkt alsof Korthals steeds overvallen wordt door incidenten. Hij moest in het Kamerdebat over de Do- verzaak destijds toegeven dat hij door zijn ambtena ren te laat werd ingelicht, waardoor hij de Kamer illustratie Edith Buenen/GPD weer onjuist informeerde. In december bleek hij niet op de hoogte van de schikkingen die het Openbaar Ministerie getroffen had met drie van fraude ver dachte bouwbedrijven. Het OM mocht overigens volgens de richtlijnen schikkingen tot een miljoen gulden zelf regelen, zonder de minister daarover te raadplegen. „Kijk, de vrijlating van de aanrander met de hond was destijds ook in overeenstemming met de richtlijn. Maar er is ook zoiets als gezond ver stand", zegt Korthals Altes scherp. Ambtenaren van het departement en van het Openbaar Ministerie moeten aanvoelen wat politiek mogelijk kan 'ont ploffen'. Dat moeten ze aan de minister doorgeven. „Niemand wil dat de minister van alle details op de hoogte is. Maar als het gaat om politiek gevoelige din gen, moet je je ambtenaren en het Openbaar Ministe rie goed instrueren", vindt Michiels. „Zo kan het OM niet aanvoeren dat de minister niet geïnformeerd is over de schikkingen met de bouwbedrijven omdat de Staat daar zelf partij bij was. Daar moet je boven staan als minister." Het is een lastige afweging uit te maken wat een mi nister wel en niet moet weten. Vooral omdat Korthals zelf herhaaldelijk heeft aangegeven dat hij toch al te veel bij allerlei zaken betrokken wordt. Na het Do- verdrama, waarbij verschillende diensten langs el kaar heen gewerkt hadden, erkende Korthals wel dat zijn ambtenaren een betere 'politieke antenne' moes ten ontwikkelen. „Toen kregen we de teletubbie-cur- sussen", zegt Borghouts met gevoel voor understate ment. „In de managementsopleidingen kwamen modules om de politieke gevoeligheid van de ambte naren te bevorderen." Topambtenaren zeggen zelf dat ze 'redelijk gevoelig' zijn. „We kunnen natuurlijk niet alles wat mogelijk uit de hand kan lopen doorgeven. Als per dag één pro cent van de mensen op het departement dat doet, komt de minister nergens anders meer aan toe", zegt één van hen. Die terughoudendheid is terecht, vindt Borghouts. „Neem de directeur gevangeniswezen, de hoofdoffi cieren van justitie of de directeur kinderbescher ming. Dat zijn allemaal gekwalificeerde mensen. Het is goed dat ze moeilijkheden in eerste instantie zelf oplossen en niet meteen naar de minister rennen. Daar worden ze duur voor betaald." Als topambtenaar is hij het laatste filter voor iets naar de minister gaat. Geregeld is er kritiek dat hij te veel voor de minister weg houdt. Niet terecht, vindt Borghouts. „Mijn filter is heel grof. Als er signalen zijn dat er wat aan de hand is, geef ik dat aan hem door. Ik zeg er soms bij: ik vind dat je dit moet weten, je hoeft niet te handelen, maak je niet ongerust. Maar ik wil niet dat hij die dingen in de krant leest. Hij moet het van mij horen." De incidenten van de laatste tijd lijken vooral uit de koker van het OM te komen. De schikkingen met de bouwbedrijven waren door het OM geregeld. De heenzendingen van de bolletjesslikkers waren mede een zaak van de officier van justitie in Haarlem, waar Schiphol onder valt. „De procureurs-generaal zijn sinds mijn tijd veel zelfstandiger gaan werken", ana lyseert Korthals Altes,Het contact tussen het depar tement en het Openbaar Ministerie is minder gewor den en ik heb de indruk dat dat deze minister voor een aantal verrassingen heeft gezet." De relatie met het OM is een gevoelige. De officieren van justitie willen de vervolging in eigen hand hou den, terwijl ministers van Justitie graag enige zeg genschap hebben. Zij zijn immers ook politiek ver antwoordelijkvoor het OM. Onder de vorige minister Sorgdrager leidde dat tot een ongekende gezagscrisis waarbij minister en pro cureurs-generaal vechtend over straat rolden. Super- pg Arthur Docters van Leeuwen moest in het politiek geweld aftreden. Toen Korthals het bij zijn aantreden over 'rust in de tent' had, doelde hij vooral op de sa menwerking met het OMMet de benoeming van Joan de Wijkerslooth als voorzitter van het college van pg's lijkt de rust weergekeerd. Korthals wil in de toekomst weer meer beslissingen, over bijvoorbeeld de inzet van infiltranten, overlaten aan het OM. „Zo'n zelfstandig OM gaat met incidenten gepaard. De wisselwerking tussen minister en pg's was vroeger groter", zegt Korthals Altes. „Veelbelovende officie ren van justitie liepen toen ook een paar jaar stage op het departement. Daarmee ontwikkelden ze die poli tieke gevoeligheid. Borghouts kent de kritiek dat de afstand tussen het OM en het ministerie te groot zou zijn geworden. „Ik heb een ander beeld. Elke veertien dagen vergaderen vier heren met elkaar: de minister, de voorzitter van het college van procureurs-generaal, de directeur rechtshandhaving en de secretaris-generaal. Als er niets te bespreken is, duurt die vergadering 20 minu ten. En als er wel wat speelt een uur." Streng: „Ik heb over de samenwerking met het Openbaar Ministerie niets dan goeds te melden." Krachtpatser Hoe zwaar al die incidenten een minister worden aangerekend, hangt af van het politiek gewicht dat hij heeft. Het scheelt wel als een minister een politie ke krachtpatser is, zegt prof. Michiels. „Een minister van Justitie heeft altijd de samenleving tegen", legt hij uit. „Veel mensen zeggen: tegen de muur met al die misdadigers. Ze hebben geen idee dat dat voor de cri minaliteit niets uitmaakt. Je moet als minister van Justitie kunnen uitleggen waarom iemand, ook als voor 99 procent vaststaat dat hij het heeft gedaan, soms toch de dans ontspringt. Korthals is daar min der sterk in. Die is wel erg afwachtend." Korthals doet het goed, hij doet niet aan paniekvoet bal zeggen ze op Justitie. De Kamer geeft hen in laat ste instantie steeds gelijk: ondanks alle relletjes zit Korthals er nog steeds. Ook na het debat van deze week. Justitie blijft mensenwerk. Het zal dus af en toe fout blijven gaan. Korthals heeft zelf vast gewaarschuwd voor de volgende politieke rel. Er komen een paar schikkingen aan die de nodige opschudding zullen veroorzaken, meldde hij twee weken geleden. Ach, zegt een ambtenaar laconiek: „Iedereen hier heeft leren leven met crises." Borghouts lacht: „Bij andere departementen is het veel saaier." Jaco van Lambalgen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27