Euro brengt mensen tot elkaar An Pierlé gaat liefst haar eigen gang PZC Oostburg weigert mee te betalen aan commerciële zender 16 Internetsite over waterkwaliteit en landbouwgif Goud voor Goese vogelliefhebber kunst cultuur Nieuw geld lezers schrijven Het Zeeuws Melkert-Korthals Kasplantjes Schip maakt slagzij bij Hansweert donderdag 24 januari 2002 GOES - De Stichting Minas en Middelen Meester (MMM) neemt op 13 februari een inter netsite in gebruik. Daarop wordt aandacht besteed aan het gebruik van bestrijdingsmidde len in de land- en tuinbouw, in samenhang met de kwaliteit van oppervlakte- en grondwa ter. Gedeputeerde A. Poppe- laars van milieu zal de site offi cieel openen. De afgelopen jaren zijn ver schillende stappen gezet om de milieubelasting van het water te verminderen. Niet alleen door het aanscherpen van wetgeving, maar ook door het uitvoeren van projecten. Voor dat laatste is in Zeeland de Stichting MMM op gericht. Daarin nemen deel de twee Zeeuwse waterschappen, de Zuidelijke Land- en Tuin bouw Organisatie, het Zeeuws Agrarisch Jongeren Kontakt, de Zeeuwse Milieu Federatie en de provincie. De laatste twee jaar hebben de waterschappen op tal van plaatsen metingen verricht in het oppervlaktewater. Daar zijn interessante gegevens uitgeko men over het gebruik van be strijdingsmiddelen in de pro vincie. Deze metingen worden de ko mende jaren voortgezet. De Stichting Minas en Middelen Meester gaat met de resultaten van deze metingen aan de slag. Over de Zeeuwse waterkwali teit en de rol van gewasbescher ming daarin organiseert de stichting twee thema-avonden. De eerste op donderdag 31 janu ari in De Vroone te Kapelle, de tweede op woensdag 13 februari in De Halle te Axel, aanvang steeds 20.00 uur. Tijdens de bijeenkomst in Axel neemt gedeputeerde Poppe- laars de nieuwe internetsite in gebruik. GOES - Jan Vleugel heeft tij dens de wereldkampioenschap pen voor vogels in het Belgische leper een eerste plaats behaald met zijn geelstuitdiamantvin- ken. Het was voor het derde, achter eenvolgende jaar dat Vleugel goud scoorde. In andere catego rieën behaalde hij dit jaar zilver en brons. door A.J. Snel Of de uitvoering van het Verdrag van Maastricht de Europeanen nader tot elkander heeft gebracht, moet nog blijken. Maar dat het de Nederlanders een geheel nieuw saamhorigheidsge voel heeft bezorgd, dat staat vast. Sinds de eerste januari praten we weer met el kaar. Bij kassa's, waar mensen tot voor kort veinsden de medemens niet te zien staan en in stilte hun ziel in lijdzaam heid bezaten, vindt een levendige con versatie plaats. En het aardige is, dat men de ander begrijpt. Het gespreks thema is dan ook uiterst overzichtelijk. Binnen een kleine maand hebben we gezamenlijk en in vereniging kans ge zien onze voorraad clichés aanzienlijk te vergroten: „Betaalt u in guldens of in Euro's?" „Ik kan ze nog steeds niet uit elkaar houden, die kleine muntjes." „Lastig hè, dat terugrekenen." „Ja, dat komt doordat je geen briefjes van vijfentwintig meer hebt." „Zou het? Nu u het zegt, je rekent met vijf tegelijk." „Mij maakt het allemaal niet uit. Ik ben al zo oud dat ik de cent voor de tweede keer meemaak." „Dat ligt bij mij anders. Ik ken de cent van vroeger omdat we er thuis een potje vol van hadden voor het kaarten. Een cent de kaart, hè. Met onze oma was het wel lastig. We lieten haar altijd winnen. Alleen, zij wilde nooit afstand doen van haar gewonnen centen. Om dat speel- potje intact te houden moesten wij als kinderen iedere keer opnieuw die cen ten van haar terugkopen. Dan gaven we haar maar weer één of twee kwartjes. Die wisselde ze dan met haar winst. Zo verloor je eigenlijk altijd dubbel van oma. We troostten ons altijd maar met de gedachte dat we haar erfgenamen waren." „Goh, ik begin geloof ik een beetje kip pig teraken." „Welnee, iedereen heeft er nog een beet je moeite mee. Het zal heus wel wen nen." „Nou, ik weet het niet. Ik sta ook nog steeds te rekenen naar de gulden. Op de een of andere manier kan ik me alleen in guldens voorstellen hoeveel ik echt kwijt ben." „Hebt u dat ook, dat gevoel datje porte monnee steeds veel vlugger leeg is?" „Neu, dat niet. Dat zal wel komen door- „Sorry hoor, ik sta de hele rij op te houden." dat ik vroeger altijd vijfhonderd gulden pinde om de voorraad contanten aan te vullen. Tweehonderd vijftig, dat vind ik maar niks. Voor het gevoel dan. Daar om neem ik nou driehonderd euro per keer op. En daar doe je best lang mee." „Je schrikt als je je giro-afschriften ziet. Hebt u dat ook? Je betaalt hier met plastic en daar met plastic en dan lijkt het allemaal niet veel. Maar als je dan weer een afschrift krijgt, denk je: 'nounounou, dat gaat wél hard'." „Daarom betaal ik zoveel mogelijk contant. Dat went ook meteen het snelst." „Ik vind het eigenlijk net monopolie- geld, maar dan saaier. Al die duffe poor ten. En de munten, die lijken op van dat chocoladegeld dat je van Sinterklaas in de schoen krijgt. Maar we zullen het er mee moeten doen." „De Italianen, die hebben natuurlijk helemaal niks meer op hun rekeningen staan." „Hé, dat zal. Die pakken lires die je vroeger kreeg, daar is natuurlijk niks „De Finnen, die hebben het beter beke ken dan wij. Die hebben de eurocent er meteen maar uitgegooid. Het is ook een onding. Winkeliers zijn er ook niet hap pig op. Voor ze het weten hebben ze weer een literblik centen staan." „Lang zal het niet duren, dan zijn bij ons de muntjes van één en twee cent ook verdwenen. Misschien wel omdat we het met z'n allen te goed hebben. We zijn een beetje blasé geworden. Het idee dat een cent het begin is van een kapi taal, dat is wel vervluchtigd." „Weet je wat ik lastig vind? Fooien. Laatst gaf ik bij het afrekenen van een kop koffie een hele euro tip. Dat klinkt trouwens raar, hoor ik: 'een euro tip'. foto Ruben Oreel Pas buiten kreeg ik in de gaten dat dat nogal overdreven was. Van weerom stuit heb ik een tijdje later aan een taxi chauffeur tien eurocent fooi gegeven. Hij zat er een beetje naar te kijken van: 'daar ben ik goed mee'. Je schaamt je een ongeluk. Achteraf." „Die twee cent, laat die maar zitten als u zo weinig wisselgeld hebt." „Nee zeg, ik ga Albert Heijn een beetje zitten vetmesten. U krijgt precies waar u recht op hebt." „Sorry hoor, ik sta de hele rij op te hou den." „Geeft niks mevrouw; we moeten er al lemaal wennen. Laat u maar niet opja gen. We zitten in hetzelfde schuitje." „Tsjonge wat gezellig is het eigenlijk hè, zo met z'n allen geduldig zijn en al maar over hetzelfde praten." „Nou. Ik ben benieuwd hoe dat overeen paar maanden zal zijn. Dan hebben we het waarschijnlijk over begin dit jaar toen we het allemaal nog eensgezind liepen te teuten over het nieuwe geld en daarbij het gevoel kregen dat dat ons een beetje gelukkiger maakte." „Daar heb ik niet van terug." door Ernst Jan Rozendaal GENT - In België heeft zangeres An Pierlé haar naam gevestigd met het de buutalbum Mud Stories, door daar twintigduizend exemplaren van te ver kopen. De opvolger Helium Sunset moet Nederland aan haar voeten krij gen. Maar stap voor stap. Volgende week begint Pierlé in Vlissingen en Ter- neuzen aan een tournee langs kleine concertzalen in ons land. „Op de Ne derlandse radio worden mijn liedjes niet gedraaid en ik heb geen onbeperkt budget van mijn platenmaatschappij. Dus kom ik gewoon veel spelen." De zangeres uit Gent gaat haar eigen gang en laat zich door geen platen maatschappij vertellen hoe ze een groot publiek kan bereiken. In 1996 vestigde Pierlé in België de aandacht op zich tijdens Humo's Rock Rally (zeg maar de Grote Prijs van België). Van wege haar lenige stem en haar expres sieve pianospel werd ze onmiddellijk vergeleken met Tori Amos en Kate Bush. Platenmaatschappij Warner zag daar wei iets in. „Ik heb hele dossiers moeten schrijven waarin ik moest ver antwoorden waarom ik mijn eerste plaat wilde maken zoals ik dacht dat goed zou zijn. 'Je bent nog zo jong en je beweert het allemaal te weten', rea geerden ze. Waarom wilde ik niet met een bekende producer werken? Daar kon ik van leren. Mijn probleem was dat een producer zijn eigen sausje over de muziek giet. En dan zeker iemand die met Tori Amos of Kate Bush heeft gewerkt. Dat is gewoon zelfmoord. Ik wilde liever een beetje stouter begin nen." Piano en stem Op het twee jaar geleden verschenen album Mud Stories heeft Pierlé zich be wust beperkt tot piano en stem. Aan haar spel is te horen dat ze een klassie ke opleiding heeft genoten. „Als kind volgde ik pianolessen. Toen ik zeven tien was schreef ik me in bij Studio Herman Teirlinck in Antwerpen, een theaterschool waar ik in het derde jaar een kleinkunstprogramma van een uur moest maken. Ik was nogal tiranniek in die tijd en vond dat iedereen die met mij meedeed anders moest spelen. Mijn le raar raadde me aan het helemaal zelf te doen. Een piano is tenslotte een orkest. Dus ben ik vanuit mijn klassieke basis vertrokken, maar eigenlijk meer uit noodzaak dan vanwege een absolute liefde voor de piano. Mijn eerste plaat was het gevolg van die werkwijze. Ik vond het ook wel mooi eens iets heel an ders te doen. Waarom de zoveelste band met een piano? Het leek mij goed eens na te denken wat ik precies met die pia no wilde." Helium Sunset heeft Pierlé wel met andere muzikanten gemaakt. Haar vriend Koen Gisen speelt gitaar, bassist is Klaas Delvaux en Peter de Bosschere zit achter de drums. De plaat is een logisch vervolg op Mud Stories, Zangeres An Pierlé wil Nederland stap voor stap aan haar voeten krijgen: „Op de Nederlandse radio worden mi jn liedjes niet gedraaid. Dus kom ik gewoon veel spelen." foto Koen Gisen maar klinkt volstrekt anders. „Het ge luid is in verschillende stappen ont staan", vertelt Pierlé. „Samen met Koen heb ik thuis, op zondagnamidda gen, van alles zitten proberen op gitaar en synthesizer. Het huis was te klein voor een piano. We hebben toen veel cassettes opgenomen met beginnetjes en sfeerstukjes. Voor een concert in de Vooruit in Gent hebben we daar vol strekt nieuw materiaal van gemaakt Het was nog wel heel experimenteel en vol van geluiden. Er speelden allerlei gasten mee. Dat was in maart vorig jaar. Daarna begon het festivalseizoen en ik stond onder meer op Rock Werch- ter. Om een wat krachtiger geluid te krijgen leek het ons goed een aantal muzikanten erbij te houden." „Toen we de plaat gingen opnemen hadden we nummers voor een complete band klaarliggen, maar ook met alleen piano en dingen daar tussenin. We heb ben toen de beslissing genomen alles naar elkaar toe te trekken. Sommige liedjes moesten worden aangekleed, andere uitgekleed. 'Sing Song Sally' was live een loeiharde rocksong. We hebben de adrenaline proberen te be waren, maar de muziek wat subtieler aangepakt. Meer in overeenstemming met de rest van de nummers. 'Once again' is een Elvis-achtig nummer, maar was veel te pompeus. Daar heb ben we gekozen wat meer understate ment. Je moet de luisteraar de kans ge ven iets in te vullen. 'Helium Sunset' was een nummer dat ik live al heel lang speelde, alleen op accordeon. Dat kre Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. gen we maar niet goed op de plaat. Het was rijp voor de vuilbak. Tot het ons lukte het met bas en pianopercussie - xylofoons op de snaren - zo aan te kle den dat het ritme weer aansloot bij wat ik live op de piano doe." Helium Sunset mag dan gevarieerder klinken, net als op Mud Stories is de muziek toch van een doeltreffende so berheid. „Zelfs al hadden we geld ge had voor een heleboel strijkers en een gospelkoor, dan zouden we die functio neel hebben gebruikt", bevestigt Pier lé. „De muziek van Nick Drake, hoe aangekleed die ook is, blijft altijd so ber. We hebben ernaar gestreefd alles zijn juiste plek te geven. De luisteraar wordt van melodie naar melodie ge gidst en daar kunnen zes gitaarlagen onder zitten, maar ze overheersen het geheel niet." Op Mud Stories was elk lied een afgerond verhaaltje. „Bijna een film", zegt Pierlé. Dat is op Helium Sunset anders. „De vorige plaat was een soort afrekening, onder meer met ex-liefdes, deze plaat gaat over een re latie die ik nu vier jaar heb. Vroeger waren mijn teksten zwaar en emotio neel, ik dacht bijna dat je depressief moest zijn om een liedje te kunnen schrijven. Nu ben ik gelukkig en schrijf ik toch liedjes. Automatisch verken je dan andere terreinen. Het beeld dat de media van de liefde creëren is een groot romantisch cliché. Dat klopt gewoon niet met het dagelijks leven. Daarover gaan mijn liedjes nu. Er zitten stukjes in uit het leven van alledag of uit ge sprekken bijvoorbeeld. En dat niet zonder humor. Vaak is het zelfironie. Het leven is voor ieder mens hetzelfde. Iedereen loopt in hetzelfde kringetje, valt in dezelfde kuilen. Bij mij is dat niet anders, maar als je dat inziet, kun je erom lachen. Dat maakt het een pak minder erg." Meezingen Pierlé mag dan gruwen van vergelij kingen met Tori Amos of Kate Bush, haar liedjes hebben alles in zich om een even groot publiek te bereiken als deze zangeressen. „In theorie wel", beaamt Pierlé.,Maar als je geen hit hebt en niet op de radio komt, is dat publiek moei lijk te bereiken. Aanpassen doe ik me niet, maar ik ben ook niet anti-com mercieel bezig. Oké, ik ben geen Brit ney Spears, maar na drie keer draaien begin je de liedjes op deze plaat wel mee te zingen. Daar moest je de vorige toch tien keer voor draaien. Is dat geen voor uitgang? Laten we na vijf platen zien waar ik sta. Dan geef je mensen de kans je te ontdekken. Dat is me liever dan in één keer zoveel exposure, dat je daarna gedwongen bent je alleen nog te herha len. Doordat ik er zo over denk, ben ik eigenlijk veel ambitieuzer dan Britney Spears." An Pierlé treedt vrijdag 1 februari op in Vestzak99 in Vlissingen (20.15 uur) en een dag later in het Scheldetheater in Terneuzen (20.30 uur). Het lijkt een aardig initiatief van een aantal Zeeuwen om via een grote actie de Zeeuwse taal officieel erkend te krijgen (PZC, 23-01), maar is dat niet wat al te naïef? Ik ben een echte Zeeuw en had bovendien het genoegen om van 1946 tot en met 1968 de klanten van het bedrijf waar voor ik werkte te mogen bezoe ken. Daarvoor kwam ik regel matig in alle Zeeuwse steden, dorpen en gehuchten. Ik stel me dan nu de vraag: Waar wordt het echte Zeeuws gesproken? Wie van al de vaak leuke en melodi euze Zeeuwse streek- en dorps dialecten de echte Zeeuwse taal wil maken en die als zodanig wil promoten is mijns inziens niet reëel en zelfs wat oneerlijk be zig. De Zeeuwse taal bestaat niet. Het is zelfs onmogelijk om al die verschillende dialecten op schrift te stellen; in ons alfabet ontbreken daarvoor- de nodige letters. L. Comelisse v.d. Houtestraat 18 Rucphen Ongelofelijk wat Melkert nu weer uit de hoed tovert (PZC, 18-1). Hij reikt minister Koit- hals de hand en van Melkert hoeft Korthals niet af te treden. Wat moetje nu werkelijk als mi nister doen om heen te gaan? Deze minister, die blunder op blunder stapelt en pas in een laat stadium maatregelen neemt, wat moet je ermee? Maar Melkert heeft blijkbaar meer in teresse voor de bijeenhouding van het kabinet, dan voor drugsbestrijding. De PvdA wil blijkbaar na de verkiezingen met de WD in zee en absoluut niet in de oppositie! Al geruime tijd weten we, dat de houding van Nederland veel te laks is ge weest met betrekking tot drugs en de bestrijding daarvan. Heb ben we enig idee hoeveel j eudige personen door drugs zijn ver ziekt door de soepele en lakse houding van onder andere Jus titie? En nu het kalf min of meer ver dronken is, kunnen er wel maat regelen worden genomen en kunnen er opeens wel meer per sonen in een detentie-lokaal! Met drugskoeriers en drugsdea lers hoeft men geen enkele com passie te hebben. In Singapore en in Amerika beter geregeld. Ophangen, danwel levenslange opsluiting. Maar daar zijn we te beschaafd voor! Dat Nederland in de drugswereld bekend staat als drugsparadijs is mede te danken aan de gedooghouding en het niet doeltreffend optre den van Justitie onder leiding van Korthals! J. Dispa Van de Helstlaan 27 Vlissingen W. Verhulst uit Westkapelle geeft op 22 januari in deze ru briek te kennen dat hij er een voorstander van is om 'alle te vroeg geborenen en niet levens vatbare kinderen' zonder medi sche ondersteuning aan de na tuur over te laten, zogenaamde evolutie. Dit ter voorkoming van wereldoverbevolking en hoge kosten voor de gemeen schap. Bovendien zouden deze mensen naar zijn mening geen hogere levenskwaliteit hebben dan een kasplantje. Het volgende zou ik Verhulst willen aanraden: 1Verdiep uzelf eerst in de werk wijzen en richtlijnen van gespe cialiseerde kinderziekenhui zen, voordat u uw ideeën venti leert. Dan zult u ontdekken dat de realiteit heel wat complexer in elkaar zit. 2. Ga vervolgens naar de eerste de beste basisschool en zie met uw eigen ogen hoeveel te vroeg geborenen zich dankzij medisch ingrijpen toch goed ontplooien. 3. Laat ouders van gehandicap te kinderen u vertellen hoeveel hun kinderen voor hen en hun omgeving betekenen, alvorens het lef te hebben iedereen die met deze zorgenkinderen te ma ken heeft diep te kwetsen. 4. Als u van mening bent dat de dure intensieve zorg voor deze patiëntjes u in schrijnende ar moede doet leven vanwege de hoge kosten voor de gemeen schap, kan ik u het volgende ad vies meegeven: Stel uzelf nooit onder doktersbehandeling! Wanneer u hartklachten, een in fectie, diabetes of een andere aandoening krijgt, laat u ge woon de door u zo gewaardeer de natuurlijke selectie (survival of the fittest) z'n werk doen, dan zal het kwaad zichzelf uitroei en. Bovendien beperkt u zo de groeiende groep vergrijzenden, die de gemeenschap zoveel geld kost, nietwaar? Judith Augustijn kinderverpleegkundige Hoofdstraat 38 Ovezande door René van Stee OOSTBURG - De gemeente Oostburg ziet niets in het subsi diëren van de nieuwe regionale televisiezender Zeeuws-Vlaam se Televisie (ZVT). De Axelse wethouder J. van Schaik, voor zitter van de Regionale Raad Kabeltelevisie, had eerder deze week nog de hoop uitgesproken dat Oostburg wel bij zou draai en naarmate de eerste uitzend datum dichterbij komt. Van de Zeeuws-Vlaamse ge meenten wordt een startsubsi die van in totaal 22.000 euro verlangd. De gemeente Oost burg huldigt echter het stand punt dat subsidiëring van ZVT niet nodig is, omdat er al een provinciale Omroep Zeeland bestaat, die veel overheidsgeld kost. Verder is ze tevreden over het functioneren van Radio Scheldemond in West-Zeeuws- Vlaanderen, die nauw samen werkt met Omroep Zeeland en de NOS. „Het is ook niet de bedoeling overheidsgeld te besteden aan een commerciële zender als ZVT", verwoordt gemeente voorlichtster S. de Kievit het Oostburgse standpunt. „Wij hebben meer belang bij samen werking met de Vlaamse om roeporganisatie die het gebied tussen Knokke en Brugge be strijkt. Verder is er onvoldoende duidelijkheid over de invulling van de programma's en de taken en de verantwoordelijkheden van de redactieraad", aldus De Kievit. Promotiezender De ZVT is in de eerste plaats be doeld als promotiezender met wekelijkse thema-uitzendingen en richt zich niet op het maken nieuwsuitzendingen. Eerdere pogingen - vier jaar geleden - om de zender de lucht in te krij gen liepen stuk op de Belgische mediawetgeving. Van Schaik betreurt de houding van de gemeente Oostburg. Hij vindt dat de promotie van Zeeuws-Vlaanderen op televi sie om een gezamenlijk aanpak vraagt en dat daarnaast hard gewerkt is aan een niet-concur- rerende positie met Omroep Zeeland. „Met het oog op de Eui'opese subsidie-aanvraag had ik ook graag gezien dat ze hun bezwa ren in een eerder stadium had den kenbaar gemaakt, want het is toch niet onbelangrijk dat hierover onder de deelnemende partners overeenstemming be staat", aldus Van Schaik. Met name vanwege de overeenstem ming tussen de huidige part ners, waaronder AVS, het Toeristisch Bureau Zeeuws- Vlaanderen en het regionale be drijfsleven, ziet hij de komst van de ZVT niettemin met vertrou wen tegemoet. HANSWEERT - Ber gingsbedrijf Polderman uit Hansweert heeft gis termorgen ternauwer nood weten te voorkomen dat het schip Greta II uit Leidschendam zonk. Het schip lag ter hoogte van Hansweert aange meerd in het Kanaal door Zuid-Beveland toen het omstreeks vijf uur in de ochtend slagzij begon te maken. Op een gegeven moment lag het gevaarte bijna op zijn kant. Bergingsbedrijf Polder man rukte uit met twee boten en wist het schip op tijd weer overeind te krij gen. Opmerkelijk genoeg viel de schade mee, omdat de machinekamer en veel ap paratuur droog konden worden gehouden. Waar schijnlijk vervolgt de Gre ta II vandaag haar weg naar Utrecht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 40