Euro brengt mensen tot elkaar
An Pierlé gaat liefst haar eigen gang
PZC
Oostburg weigert
mee te betalen aan
commerciële zender
16
Internetsite over
waterkwaliteit
en landbouwgif
Goud voor Goese
vogelliefhebber
kunst cultuur
Nieuw geld
lezers schrijven
Het Zeeuws
Melkert-Korthals
Kasplantjes
Schip maakt
slagzij bij
Hansweert
donderdag 24 januari 2002
GOES - De Stichting Minas en
Middelen Meester (MMM)
neemt op 13 februari een inter
netsite in gebruik. Daarop
wordt aandacht besteed aan het
gebruik van bestrijdingsmidde
len in de land- en tuinbouw, in
samenhang met de kwaliteit
van oppervlakte- en grondwa
ter. Gedeputeerde A. Poppe-
laars van milieu zal de site offi
cieel openen.
De afgelopen jaren zijn ver
schillende stappen gezet om de
milieubelasting van het water te
verminderen. Niet alleen door
het aanscherpen van wetgeving,
maar ook door het uitvoeren van
projecten. Voor dat laatste is in
Zeeland de Stichting MMM op
gericht. Daarin nemen deel de
twee Zeeuwse waterschappen,
de Zuidelijke Land- en Tuin
bouw Organisatie, het Zeeuws
Agrarisch Jongeren Kontakt, de
Zeeuwse Milieu Federatie en de
provincie.
De laatste twee jaar hebben de
waterschappen op tal van
plaatsen metingen verricht in
het oppervlaktewater. Daar zijn
interessante gegevens uitgeko
men over het gebruik van be
strijdingsmiddelen in de pro
vincie.
Deze metingen worden de ko
mende jaren voortgezet. De
Stichting Minas en Middelen
Meester gaat met de resultaten
van deze metingen aan de slag.
Over de Zeeuwse waterkwali
teit en de rol van gewasbescher
ming daarin organiseert de
stichting twee thema-avonden.
De eerste op donderdag 31 janu-
ari in De Vroone te Kapelle, de
tweede op woensdag 13 februari
in De Halle te Axel, aanvang
steeds 20.00 uur.
Tijdens de bijeenkomst in Axel
neemt gedeputeerde Poppe-
laars de nieuwe internetsite in
gebruik.
GOES - Jan Vleugel heeft tij
dens de wereldkampioenschap
pen voor vogels in het Belgische
leper een eerste plaats behaald
met zijn geelstuitdiamantvin-
ken.
Het was voor het derde, achter
eenvolgende jaar dat Vleugel
goud scoorde. In andere catego
rieën behaalde hij dit jaar zilver
en brons.
door A.J. Snel
Of de uitvoering van het Verdrag van
Maastricht de Europeanen nader
tot elkander heeft gebracht, moet nog
blijken. Maar dat het de Nederlanders
een geheel nieuw saamhorigheidsge
voel heeft bezorgd, dat staat vast. Sinds
de eerste januari praten we weer met el
kaar.
Bij kassa's, waar mensen tot voor kort
veinsden de medemens niet te zien
staan en in stilte hun ziel in lijdzaam
heid bezaten, vindt een levendige con
versatie plaats. En het aardige is, dat
men de ander begrijpt. Het gespreks
thema is dan ook uiterst overzichtelijk.
Binnen een kleine maand hebben we
gezamenlijk en in vereniging kans ge
zien onze voorraad clichés aanzienlijk
te vergroten:
„Betaalt u in guldens of in Euro's?"
„Ik kan ze nog steeds niet uit elkaar
houden, die kleine muntjes."
„Lastig hè, dat terugrekenen."
„Ja, dat komt doordat je geen briefjes
van vijfentwintig meer hebt."
„Zou het? Nu u het zegt, je rekent met
vijl tegelijk."
„Mij maakt het allemaal niet uit. Ik ben
al zo oud dat ik de cent voor de tweede
keer meemaak."
„Dat ligt bij mij anders. Ik ken de cent
van vroeger omdat we er thuis een potje
vol van hadden voor het kaarten. Een
cent de kaart, hè. Met onze oma was het
wel lastig. We lieten haar altijd winnen.
Alleen, zij wilde nooit afstand doen van
haar gewonnen centen. Om dat speel-
potje intact te houden moesten wij als
kinderen iedere keer opnieuw die cen
ten van haar terugkopen. Dan gaven we
haar maar weer één of twee kwartjes.
Die wisselde ze dan met haar winst. Zo
verloor je eigenlijk altijd dubbel van
oma. We troostten ons altijd maar met
de gedachte dat we haar erfgenamen
„Goh, ik begin geloof ik een beetje kip
pig teraken."
„Welnee, iedereen heeft er nog een beet
je moeite mee. Het zal heus wel wen
nen."
„Nou, ik weet het niet. Ik sta ook nog
steeds te rekenen naar de gulden. Op de
een of andere manier kan ik me alleen i n
guldens voorstellen hoeveel ik echt
kwijt ben."
„Hebt u dat ook, dat gevoel dat je porte
monnee steeds veel vlugger leeg is?"
„Neu, dat niet. Dat zal wel komen door-
„Sorry hoor, ik sta de hele rij op te houden."
dat ik vroeger alti j d vij fhonderd gulden
pinde om de voorraad contanten aan te
vullen. Tweehonderd vijf tig, dat vind ik
maar niks. Voor het gevoel dan. Daar
om neem ik nou driehonderd euro per
keer op. En daar doe je best lang mee."
„Je schrikt als je je giro-afschriften
ziet. Hebt u dat ook? Je betaalt hier met
plastic en daar met plastic en dan lijkt
het allemaal niet veel. Maar als je dan
weer een afschrift krijgt, denk je:
'nounounou, dat gaat wél hard'."
„Daarom betaal ik zoveel mogelijk
contant. Dat went ook meteen het
snelst."
„Ik vind het eigenlijk net monopolie-
geld, maar dan saaier. Al die duffe poor
ten. En de munten, die lijken op van dat
chocoladegeld dat je van Sinterklaas in
de schoen krijgt. Maar we zullen het er
mee moeten doen."
„De Italianen, die hebben natuurlijk
helemaal niks meer op hun rekeningen
staan."
„Hé, dat zal. Die pakken lires die je
vroeger kreeg, daar is natuurlijk niks
„De Finnen, die hebben het beter beke
ken dan wij. Die hebben de eurocent er
meteen maar uitgegooid. Het is ook een
onding. Winkeliers zijn er ook niet hap
pig op. Voor ze het weten hebben ze
weer een literblik centen staan."
„Lang zal het niet duren, dan zijn bij
ons de muntjes van één en twee cent ook
verdwenen. Misschien wel omdat we
het met z'n allen te goed hebben. We
zijn een beetje blasé geworden. Het idee
dat een cent het begin is van een kapi
taal, dat is wel vervluchtigd."
„Weet je wat ik lastig vind? Fooien.
Laatst gaf ik bij het afrekenen van een
kop koffie een hele euro tip. Dat klinkt
trouwens raar, hoor ik: 'een euro tip'.
foto Ruben Oreel
Pas buiten kreeg ik in de gaten dat dat
nogal overdreven was. Van weerom
stuit heb ik een tijdje later aan een taxi
chauffeur tien eurocent fooi gegeven.
Hij zat er een beetje naar te kijken van:
'daar ben ik goed mee'. Je schaamt je
een ongeluk. Achteraf."
„Die twee cent, laat die maar zitten als
u zo weinig wisselgeld hebt."
„Nee zeg, ik ga Albert Heijn een beetje
zitten vetmesten. U krijgt precies waar
u recht op hebt."
„Sorry hoor, ik sta de hele rij op te hou
den."
„Geeft niks mevrouw; we moeten er al
lemaal wennen. Laat u maar niet opja
gen. We zitten in hetzelfde schuitje."
„Tsjonge wat gezellig is het eigenlijk
hè, zo met z'n allen geduldig zijn en al
maar over hetzelfde praten."
„Nou. Ik ben benieuwd hoe dat over een
paar maanden zal zijn. Dan hebben we
het waarschijnlijk over begin dit jaar
toen we het allemaal nog eensgezind
liepen te teuten over het nieuwe geld en
daarbij het gevoel kregen dat dat ons
een beetje gelukkiger maakte."
„Daar heb ik niet van terug."
door Ernst Jan Rozendaal
GENT - In België heeft zangeres An
Pierlé haar naam gevestigd met het de
buutalbum Mud Stories, door daar
twintigduizend exemplaren van te ver
kopen. De opvolger Helium Swiset
moet Nederland aan haar voeten krij
gen. Maar stap voor stap. Volgende
week begint Pierlé in Vlissingen en Ter-
neuzen aan een tournee langs kleine
concertzalen in ons land. „Op de Ne
derlandse radio worden mijn liedjes
niet gedraaid en ik heb geen onbeperkt
budget van mijn platenmaatschappij.
Dus kom ik gewoon veel spelen."
De zangeres uit Gent gaat haar eigen
gang en laat zich door geen platen
maatschappij vertellen hoe ze een
groot publiek kan bereiken. In 1996
vestigde Pierlé in België de aandacht
op zich tijdens Humo's Rock Rally (zeg
maar de Grote Prijs van België). Van
wege haar lenige stem en haar expres
sieve pianospel werd ze onmiddellijk
vergeleken met Tori Amos en Kate
Bush. Platenmaatschappij Warner zag
daar wel iets in. „Ik heb hele dossiers
moeten schrijven waarin ik moest ver
antwoorden waarom ik mijn eerste
plaat wilde maken zoals ik dacht dat
goed zou zijn. 'Je bent nog zo jong en je
beweert het allemaal te weten', rea
geerden ze. Waarom wilde ik niet met
een bekende producer werken? Daar
kon ik van leren. Mijn probleem was
dat een producer zijn eigen sausje over
de muziek giet. En dan zeker iemand
die met Tori Amos of Kate Bush heeft
gewerkt. Dat is gewoon zelfmoord. Ik
wilde liever een beetje stouter begin
nen."
Piano en stem
Op het twee jaar geleden verschenen
album Mud Stories heeft Pierlé zich be
wust beperkt tot piano en stem. Aan
haar spel is te horen dat ze een klassie
ke opleiding heeft genoten. „Als kind
volgde ik pianolessen. Toen ik zeven
tien was schreef ik me in bij Studio
Herman Teirlinck in Antwerpen, een
theaterschool waar ik in het derde jaar
een kleinkunstprogramma van een uur
moest maken. Ik was nogal tiranniek in
die tijd en vond dat iedereen die met mij
meedeed anders moest spelen. Mijn le
raar raadde me aan het helemaal zelf te
doen. Een piano is tenslotte een orkest.
Dus ben ik vanuit mijn klassieke basis
vertrokken, maar eigenlijk meer uit
noodzaak dan vanwege een absolute
liefde voor de piano. Mijn eerste plaat
was het gevolg van die werkwijze. Ik
vond het ook wel mooi eens iets heel an
ders te doen. Waarom de zoveelste band
met een piano? Het leek mij goed eens
na te denken wat ik precies met die pia
no wilde." Helium Sunset heeft Pierlé
wel met andere muzikanten gemaakt.
Haar vriend Koen Gisen speelt gitaar,
bassist is Klaas Delvaux en Peter de
Bosschere zit achter de drums. De plaat
is een logisch vervolg op Mud Stories,
Zangeres An Pierlé wil Nederland stap voor stap aan haar voeten krijgen: „Op de Nederlandse radio worden mi jn liedjes niet
gedraaid. Dus kom ik gewoon veel spelen." foto Koen Gisen
maar klinkt volstrekt anders. „Het ge
luid is in verschillende stappen ont
staan", vertelt Pierlé. „Samen met
Koen heb ik thuis, op zondagnamidda
gen, van alles zitten proberen op gitaar
en synthesizer. Het huis was te klein
voor een piano. We hebben toen veel
cassettes opgenomen met beginnetjes
en sfeerstukjes. Voor een concert in de
Vooruit in Gent hebben we daar vol
strekt nieuw materiaal van gemaakt
Het was nog wel heel experimenteel en
vol van geluiden. Er speelden allerlei
gasten mee. Dat was in maart vorig
jaar. Daarna begon het festivalseizoen
en ik stond onder meer op Rock Werch-
ter. Om een wat krachtiger geluid te
krijgen leek het ons goed een aantal
muzikanten erbij te houden."
„Toen we de plaat gingen opnemen
hadden we nummers vooreen complete
band klaarliggen, maar ook met alleen
piano en dingen daar tussenin. We heb
ben toen de beslissing genomen alles
naar elkaar toe te trekken. Sommige
liedjes moesten worden aangekleed,
andere uitgekleed. 'Sing Song Sally'
was live een loeiharde rocksong. We
hebben de adrenaline proberen te be
waren, maar de muziek wat subtieler
aangepakt. Meer in overeenstemming
met de rest van de nummers. 'Once
again' is een Elvis-achtig nummer,
maar was veel te pompeus. Daar heb
ben we gekozen wat meer understate
ment. Je moet de luisteraar de kans ge
ven iets in te vullen. 'Helium Sunset'
was een nummer dat ik live al heel lang
speelde, alleen op accordeon. Dat kre
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
gen we maar niet goed op de plaat. Het
was rijp voor de vuilbak. Tot het ons
lukte het met bas en pianopercussie -
xylofoons op de snaren - zo aan te kle
den dat het ritme weer aansloot bij wat
ik live op de piano doe."
Helium Sunset mag dan gevarieerder
klinken, net als op Mud Stories is de
muziek toch van een doeltreffende so
berheid. „Zelfs al hadden we geld ge
had voor een heleboel strijkers en een
gospelkoor, dan zouden we die functio
neel hebben gebruikt", bevestigt Pier
lé. „De muziek van Nick Drake, hoe
aangekleed die ook is, blijft altijd so
ber. We hebben ernaar gestreefd alles
zijn juiste plek te geven. De luisteraar
wordt van melodie naar melodie ge
gidst en daar kunnen zes gitaarlagen
onder zitten, maar ze overheersen het
geheel niet." Op Mud Stories was elk
lied een afgerond verhaaltje. „Bijna
een film", zegt Pierlé. Dat is op Helium
Sunset anders. „De vorige plaat was
een soort afrekening, onder meer met
ex-liefdes, deze plaat gaat over een re
latie die ik nu vier jaar heb. Vroeger
waren mijn teksten zwaar en emotio
neel, ik dacht bijna dat je depressief
moest zijn om een liedje te kunnen
schrijven. Nu ben ik gelukkig en schrijf
ik toch liedjes. Automatisch verken je
dan andere terreinen. Het beeld dat de
media van de liefde creëren is een groot
romantisch cliché. Dat klopt gewoon
niet met het dagelijks leven. Daarover
gaan mijn liedjes nu. Er zitten stukjes
in uit het leven van alledag of uit ge
sprekken bijvoorbeeld. En dat niet
zonder humor. Vaak is het zelfironie.
Het leven is voor ieder mens hetzelfde.
Iedereen loopt in hetzelfde kringetje,
valt in dezelfde kuilen. Bij mij is dat
niet anders, maar als je dat inziet, kun
je erom lachen. Dat maakt het een pak
minder erg."
Meezingen
Pierlé mag dan gruwen van vergelij
kingen met Tori Amos of Kate Bush,
haar liedjes hebben alles in zich om een
even groot publiek te bereiken als deze
zangeressen. „In theorie wel", beaamt
Pierlé.,Maar als j e geen hit hebt en n iet
op de radio komt, is dat publiek moei
lijk te bereiken. Aanpassen doe ik me
niet, maar ik ben ook niet anti-com
mercieel bezig. Oké, ik ben geen Brit
ney Spears, maar na drie keer draaien
begin je de liedjes op deze plaat wel mee
te zingen. Daar moest je de vorige toch
tien keer voor draaienIs dat geen voor
uitgang? Laten we na vijf platen zien
waar ik sta. Dan geef je mensen de kans
je te ontdekken. Dat is me liever dan in
één keer zoveel exposure, dat je daarna
gedwongen bent je alleen nog te herha
len. Doordat ik er zo over denk, ben ik
eigenlijk veel ambitieuzer dan Britney
Spears."
An Pierlé treedt vrijdag 1 februari op in
Vestzak99 in Vlissingen (20.15 uur) en
een dag later in het Scheldetheater in
Temeuzen (20.30 uur).
Het lijkt een aardig initiatief
van een aantal Zeeuwen om via
een grote actie de Zeeuwse taal
officieel erkend te krijgen (PZC,
23-01), maar is dat niet wat al te
naïef? Ik ben een echte Zeeuw en
had bovendien het genoegen om
van 1946 tot en met 1968 de
klanten van het bedrijf waar
voor ik werkte te mogen bezoe
ken. Daarvoor kwam ik regel
matig in alle Zeeuwse steden,
dorpen en gehuchten. Ik stel me
dan nu de vraag: Waar wordt het
echte Zeeuws gesproken? Wie
van al de vaak leuke en melodi
euze Zeeuwse streek- en dorps
dialecten de echte Zeeuwse taal
wil maken en die als zodanig wil
promoten is mijns inziens niet
reëel en zelfs wat oneerlijk be
zig. De Zeeuwse taal bestaat
niet. Het is zelfs onmogelijk om
al die verschillende dialecten op
schrift te stellen; in ons alfabet
ontbreken daarvoor de nodige
letters.
L. Cornelisse
v.d. Houtestraat 18
Rucphen
Ongelofelijk wat Melkert nu
weer uit de hoed tovert (PZC,
18-1). Hij reikt minister Kort
hals de hand en van Melkert
hoeft Korthals niet af te treden.
Wat moet je nu werkelijk als mi
nister doen om heen te gaan?
Deze minister, die blunder op
blunder stapelt en pas in een
laat stadium maatregelen
neemt, wat moet je ermee? Maar
Melkert heeft blijkbaar meer in
teresse voor de bijeenhouding
van het kabinet, dan voor
drugsbestrijding. De PvdA wil
blijkbaar na de verkiezingen
met de WD in zee en absoluut
niet in de oppositie! Al geruime
tijd weten we, dat de houding
van Nederland veel te laks is ge
weest met betrekking tot drugs
en de bestrijding daarvan. Heb
ben we enig idee hoeveel jeudige
personen door drugs zijn ver
ziekt door de soepele en lakse
houding van onder andere Jus
titie?
En nu het kalf min of meer ver
dronken is, kunnen er wel maat
regelen worden genomen en
kunnen er opeens wel meer per
sonen in een detentie-lokaal!
Met drugskoeriers en drugsdea
lers hoeft men geen enkele com
passie te hebben. In Singapore
en in Amerika beter geregeld.
Ophangen, danwel levenslange
opsluiting. Maar daar zijn we te
beschaafd voor! Dat Nederland
in de drugswereld bekend staat
als drugsparadijs is mede te
danken aan de gedooghouding
en het niet doeltreffend optre
den van Justitie onder leiding
van Korthals!
Van de Helstlaan 21
Vlissingen
W. Verhulst uit Westkapelle
geeft op 22 januari in deze ru
briek te kennen dat hij er een
voorstander van is om 'alle te
vroeg geborenen en niet levens
vatbare kinderen' zonder medi
sche ondersteuning aan de na
tuur over te laten, zogenaamde
evolutie. Dit ter voorkoming
van wereldoverbevolking en
hoge kosten voor de gemeen
schap. Bovendien zouden deze
mensen naar zijn mening geen
hogere levenskwaliteit hebben
dan een kasplantje.
Het volgende zou ik Verhulst
willen aanraden:
1Verdiep uzelf eerst in de werk
wijzen en richtlijnen van gespe
cialiseerde kinderziekenhui
zen, voordat u uw ideeën venti
leert. Dan zult u ontdekken dat
de realiteit heel wat complexer
in elkaar zit.
2. Ga vervolgens naar de eerste
de beste basisschool en zie met
uw eigen ogen hoeveel te vroeg
geborenen zich dankzij medisch
ingrijpen toch goed ontplooien.
3. Laat ouders van gehandicap
te kinderen u vertellen hoeveel
hun kinderen voor hen en hun
omgeving betekenen, alvorens
het lef te hebben iedereen die
met deze zorgenkinderen te ma
ken heeft diep te kwetsen.
4. Als u van mening bent dat de
dure intensieve zorg voor deze
patiëntjes u in schrijnende ar
moede doet leven vanwege de
hoge kosten voor de gemeen
schap, kan ik u het volgende ad
vies meegeven: Stel uzelf nooit
onder doktersbehandeling!
Wanneer u hartklachten, een in
fectie, diabetes of een andere
aandoening krijgt, laat u ge
woon de door u zo gewaardeer
de natuurlijke selectie (survival
of the fittest) z'n werk doen, dan
zal het kwaad zichzelf uitroei
en. Bovendien beperkt u zo de
groeiende groep vergrijzenden,
die de gemeenschap zoveel geld
kost, nietwaar?
Judith Augustijn
(kinderverpleegkundig e)
Hoofdstraat 38
Ovezande
door René van Stee
OOSTBURG - De gemeente
Oostburg ziet niets in het subsi
diëren van de nieuwe regionale
televisiezender Zeeuws-Vlaam
se Televisie (ZVT). De Axelse
wethouder J. van Schaik, voor
zitter van de Regionale Raad
Kabeltelevisie, had eerder deze
week nog de hoop uitgesproken
dat Oostburg wel bij zou draai
en naarmate de eerste uitzend
datum dichterbij komt.
Van de Zeeuws-Vlaamse ge
meenten wordt een startsubsi
die van in totaal 22.000 euro
verlangd. De gemeente Oost
burg huldigt echter het stand
punt dat subsidiëring van ZVT
niet nodig is, omdat er al een
provinciale Omroep Zeeland
bestaat, die veel overheidsgeld
kost. Verder is ze tevreden over
het functioneren van Radio
Scheldemond in West-Zeeuws-
Vlaanderen, die nauw samen
werkt met Omroep Zeeland en
de NOS.
„Het is ook niet de bedoeling
overheidsgeld te besteden aan
een commerciële zender als
ZVT", verwoordt gemeente
voorlichtster S. de Kievit het
Oostburgse standpunt. „Wij
hebben meer belang bij samen
werking met de Vlaamse om
roeporganisatie die het gebied
tussen Knokke en Brugge be
strijkt. Verder is er onvoldoende
duidelijkheid over de invulling
van de programma's en de taken
en de verantwoordelijkheden
van de redactieraad", aldus De
Kievit.
Promotiezender
De ZVT is in de eerste plaats be
doeld als promotiezender met
wekelijkse thema-uitzendingen
en richt zich niet op het maken
nieuwsuitzendingen. Eerdere
pogingen - vier jaar geleden -
om de zender de lucht in te krij
gen liepen stuk op de Belgische
mediawetgeving.
Van Schaik betreurt de houding
van de gemeente Oostburg. Hij
vindt dat de promotie van
Zeeuws-Vlaanderen op televi
sie om een gezamenlijk aanpak
vraagt en dat daarnaast hard
gewerkt is aan een niet-concur-
rerende positie met Omroep
Zeeland.
„Met het oog op de Europese
subsidie-aanvraag had ik ook
graag gezien dat ze hun bezwa
ren in een eerder stadium had
den kenbaar gemaakt, want het
is toch niet onbelangrijk dat
hierover onder de deelnemende
partners overeenstemming be
staat", aldus Van Schaik. Met
name vanwege de overeenstem
ming tussen de huidige part
ners, waaronder AVS, het
Toeristisch Bureau Zeeuws-
Vlaanderen en het regionale be
drijfsleven, ziet hij de komst van
de ZVT niettemin met vertrou
wen tegemoet.
HANSWEERT - Ber
gingsbedrijf Polderman
uit Hansweert heeft gis
termorgen ternauwer
nood weten te voorkomen
dat het schip Greta H uit
Leidschendam zonk.
Het schip lag ter hoogte
van Hansweert aange
meerd in het Kanaal door
Zuid-Beveland toen het
omstreeks vijf uur in de
ochtend slagzij begon te
maken. Op een gegeven
moment lag het gevaarte
bijna op zijn kant.
Bergingsbedrijf Polder
man rukte uit met twee
boten en wist het schip op
tijd weer overeind te krij
gen.
Opmerkelijk genoeg viel
de schade mee, omdat de
machinekamer en veel ap
paratuur droog konden
worden gehouden. Waar
schijnlijk vervolgt de Gre
ta II vandaag haar weg
naar Utrecht.