Sharon is niet uit op rust en vrede VNG-chef: meer dualisme in lokaal bestuur Overkanten Israël doet alles om onder uitvoering Mitchell-rapport uit te komen 24januari 1952 Na de tunnelbouwers van het eerste uur dook gis teren de eerste Zeeuws-Vlaming op in de bouw put bij Ellewoutsdijk. Zijn reisje onder de Wes- terschelde werd terecht met enig ceremonieel omgeven. Want de tweede boormachine moet nog wel een tijdje draaien, en de bouwers zijn zo wijs nog een slag om de arm te houden over de opleveringsdatum van de nieuwe tunnel, maar de voltooiing van de westbuis brengt Zeeuwse overkanten dichter bij elkaar. Deze mijlpaal in de tunnelbouw is het begin van een vanzelfsprekend heid, die de bewoners van de boorden van de Wester- schelde altijd vreemd is geweest: de vanzelfsprekend heid van mobiliteit, dag en nacht, weer of geen weer. Tijdens het feestje in de Ellewoutsdijkse caisson wer den op de veerboten op de rivier natuurlijk gewoon kro ketten genuttigd. Maar die smaken sinds gisteren toch anders. Want weer is een stap gezet naar het einde van de PSD. Gedurende decennia stuurde Zeeland aan op een vaste oeververbinding. Het kostte veel moeite in Den Haag gehoor te vinden voor de Zeeuwse wensen. Plannen kregen geen prioriteit, sneuvelden op de financiën, werden vertraagd door de Belgische eisen van onbe lemmerde doorvaart. Boven de Westerschelde werd veel geld uitgegeven aan de grote onderdelen van de Deltawerken. Niemand twijfelde aan de noodzaak van een veilige zeewering. Met de dammen en de storm vloedkering kreeg dat deel van de provincie een accep tabele infrastructuur in de schoot geworpen. Maar nog steeds werden maatschappelijke activiteiten onder broken omdat de boot gehaald moest worden; van wel ke overkant de deelnemer ook kwam. Ook lang was er onzekerheid over de techniek van de oeververbinding. Moet het een brug worden, of een tun nel, of een combinatie van beide. En als het een tunnel wordt, kan die dan wel worden geboord in zo'n zachte ondergrond? Met elke geplaatste betonring werd de juistheid van de uiteindelijke keuze bevestigd. Maar het spande er wel om. Even had het de schijn dat de bou wers midden in de Westerschelde een zestig meter diepe put moesten slaan om het boorproces weer op gang te krijgen. Zover kwam het echter niet. Als de tweede boor over enkele weken ook in Ellewoutsdijk aankomt, lijkt het grootste leed geleden. In de brede discussie over de wenselijkheid van de tun nel werd stevig geschermd met de economische stimu lans die de verbinding aan de Zeeuwse regio's zou geven. Die hoge verwachtingen zijn inmiddels getem perd. Het is waarschijnlijk dat de impact van de nieuwe tunnel straks vergelijkbaar zal zijn met die van de Zee- landbrug toen: een aanwinst voor de regio maar geen aanleiding tot een economische doorbraak. Het succes van de verbinding zal afhangen van de vraag of de be scheiden betekenis kan worden gekoppeld aan een re delijke prijs voor het ritje Terneuzen-Ellewoutsdijk. Pas als dat lukt, zal het gebruik ervan echt vanzelfspre kend worden en blijven. donderdag 24 januari 2002 door Ad Bloemendaal De Israëlische bevolking zet zich schrap voor een nieu we reeks bloedige terreuraan slagen. „Dit bloedbad zet de deur wijd open voor een harde oorlog, die met alle methoden de zionistische benden zal berei ken, waar die zich ook bevin den", aldus de tekst van een dinsdag door de Harnas gepu bliceerd pamflet. Het stuk is een reactie op de dood van vier topmilitanten van Harnas en er is geen enkele re den de passage niet serieus te nenaen. Het politieke leider schap van de islamitische ver zetsbeweging heeft de authenti citeit ervan bevestigd. En wat je ook van de Harnas kunt zeggen, ze komt altijd na wat ze belooft. De vraag hoe lang dit door kan gaan, durft bijna niemand meer te stellen. Twee weken geleden leek er wat licht aan de horizon, maar de mooz'd door Israël op Raid Karim, leider in Tulkarm van de aan Fatah gelieerde Ak- sa-brigade, bracht een snel groeiende reeks gewelddaden tegen Israëlische burgers op gang. Benauwd Over de vraag waarom Israël het na veertien dagen van bijna vol komen rust aan het Palestijnse front nodig achtte Karim uit de weg te ruimen, verschillen de meningen. Premier Ariel Sha ron begon het benauwd te krij gen, menen sommigen. In die vi sie is Sharon tot alles in staat, zolang hij maar geen bevriezing van de bouw van nieuwe neder zettingen hoeft aan te kondigen, een van de maatregelen uit het Mitchell-rapport. En had hij niet beloofd dat hij zou begin nen met de uitvoering van de aanbevelingen in dat rapport als er eerst een week 'totale rust' zou heersen? De Israëlische regering staat niet te popelen om een begin te maken met de uitvoering van die bestandsvoorstellen. Dat zou tot interne ruzie leiden en de val van de centrumrechtse rege ring dichterbij brengen. Maar Sharon heeft geen gebrek aan excuses. Wat internationaal werd gezien als twee weken rust, noemde hij 'virtuele kalm- Palestijnen in het vluchtingenkamp Ain el-Helweh in de Zuid-Libanese havenstad Sidon protesteerden gisteren tegen de gijzeling van Arafat door Israël. De Palestijnse lei der kan al sinds begin december de stad Ramallah op de Westoever niet meer uit. foto Mahmoud Zayat/ EPA te' en 'gezichtsbedrog'. De Pa lestijnse milities, zei hij, ge bruikten de betrekkelijke rust om zich voor te bereiden op nieuwe aanslagen op onschuldi ge Israëlische burgers. Dat rechtvaardigde 'de voortgaande militaire operaties tegen de ter roristische infrastructuur', waarmee Israël volgens hem de strijd tegen het Palestijnse ge weld zal winnen. Bijgevolg kre gen de veiligheidsdienst en de speciale eenheden geen orders de liquidatiecampagne tegen van teiTorisme verdachte Pales tij nen stop te zetten. Ze moch ten him lijst gewoon afwerken en dat betekende de dood van Karim. De escalatie die volgde liet zich gemakkelijk voorspel len. De Aksa-brigade schoot eerst een soldaat en daarna twee kolonisten dood. Vorige week was er de bloedige aanval op een feestzaal in Hadera en dinsdag de schietpartij in Jeruzalem. Dertien Israëlische doden en tientallen gewonden in een week. Opnieuw wordt de vraag gesteld of de liquidatie van ver dachten de juiste politiek is om de Palestijnse militanten het zwijgen op te leggen en de Israë lische burgerij te beschermen. Sharon, stafchef Shaul Mofaz en de hoofden van de veilig heidsdiensten menen van wel. Natuurlijk weten we dat dit soort moorden nieuw geweld uitlokt, zeggen ze, maar het gaat om de lange termijn. De radicale milities beschikken over een be perkt aantal sleutelfiguren en als we die doden of gevangen zetten, is een groot deel van het karwei geklaard. Grootspraak De regering hamert er dagelijks op dat het ontmantelen van de milities de taak is van het Pales tijnse Bestuur, 'maar zolang dat in gebreke blijft, doen we het zelf'. Dat is trouwens voor een deel grootspraak. Maandag om singelde het leger twee vluchte lingenkampen bij Tulkarm, die centra zijn van terreurcellen en illegale wapenopslag. De Pales tijnse politie durft er niet bin nen te gaan en ook het leger zag uiteindelijk af van ingrijpen omdat het er niet met tanks en pantserwagens kan manoeu vreren. Optreden met infante rie zou teveel slachtoffers kos ten. Van de VS heeft Israël voorlopig niets te vrezen. Washington heeft groen licht gegeven, met als enige voorwaarde dat het le ger de Palestijnse burgerbevol king zoveel mogelijk ontziet en Arafat in leven laat. De Israëli sche regering heeft daar weinig moeite mee. Ze beschouwt Ara fat als 'irrelevant' en verwacht dat zijn status onder zijn eigen bevolking de komende maan den flink zal dalen. Doordat zijn bewegingsvrijheid is beperkt tot een miniem deel van Ramallah is Arafat inwezen een Israëlische gijzelaar. Het is afgelopen met zijn wereldleizen en binnenkort heeft hij zelfs geen geld meer om de salarssen van zijn politie te betalen. Sha ron is ervan overtuigd dat h.j op de goede weg is, maar of de slachtoffers van de aanslajen die nu staan te gebeuren diar troost uit zullen putten, val" te bezien. GPD Dat de gemiddelde burger niet wakker ligt van nieuwe spelre gels in het gemeentehuis ver baast hem niet. Maar dat ook mensen die iets afweten van ge meentelijke politiek hem glazig aanstaren als hij het woord 'dua lisme' in de mond neemt, vindt hij wel opmerkelijk. Professor doc tor Joop van den Berg, bestuurs voorzitter van de Vereniging Ne derlandse Gemeenten (VNG), over een stille revolutie in be stuurlijk Nederland. Dierenmishandeling De dierenbescherming heeft het gemeentebestuur van Nice gevraagd honden niet langer als ontstoppers van de riolen in te zetten. Wanneer een riool verstopt is, worden in Nice honden, die voor een toestel met borstels zijn gespannen, het riool ingejaagd. De dieren overlijden meestal na drie keer door het riool te zijn gejaagd. Doe-'t-zelver In de Amerikaanse stad New Orleans heeft een man die last had van hevige maagpijn zich zelf met een zakmes geope reerd. Na de behandeling bel de de man naar het ziekenhuis met het verzoek om iemand te sturen die zijn wond zou kun nen hechten. De patiënt werd onmiddellijk opgenomen. Hij maakt een goede kans op her stel. Zware regen Zware regenval heeft dood en verderf gezaaid op Java. Tien tallen mensen zijn gedood en er is grote materiële schade. Wegen en railverbindingen zijn weggespoeld. In twee da gen viel 360 mm regen. Gesneuveld Sedert het begin van de oorlog in Korea zijn 104.644 Ameri kaanse soldaten gesneuveld, gewond geraakt, gevangen ge nomen of als vermist opgege ven. Dit heeft het Amerikaan se ministerie van Defensie medegedeeld. Uitgever: J. C. Boersema Hoofdredactie: A. L Ooslhoek D Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118)484000 Fax:(0118)470102 E-mail; redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Fax. (0118) 470102 E-mail redwalch@pzc nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)273000 Fax (0113) 273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115) 645741 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel (0114)372776 Fax. (0114) 372771 E-mail. redhulst@pzc nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag t/m vriidag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee. Goes en Hulst' 8.30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 800 tol 10.30 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail.web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag l/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 13.30 uur Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur- Tel. (0118) 484000. Fax (0118) 470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van ?,-) per maand: 19,25 per kwartaal- 52,- - per jaar 198,-- Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk- maandag t/m vrijdag: /.-- zaterdag 1.50 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47 70 65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling. Tel: 0118-484321 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is er aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestai (abonnementen)administratie en om u te (laten) intormeren over v< ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ot door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, afdeling - lezersservice, Postbus 18,4380 AA Vlissingen. door Paul Burm en Arnold Mandemaker Gemeenten doen het helemaal niet zo slecht. Dat wil VNG-directeur Joop van den Berg toch maar eens gezegd hebben. Verhalen over gemeen telijke blunders, flaters en echte of vermeende misstanden doen het welis waar altijd leuk bij de Gouden Eikel competitie van 'Ook dat nog', maar feit is dat de gemiddelde Nederlander zeer tevreden is over de dienstverlening in gemeente- of stadhuis. „Ik heb wel eens de neiging om te den ken dat gemeenteambtenaren zich nog niet het tiende kunnen veroorloven van wat bedrijven onder het motto 'morgen bent u de eerste' hun klanten aan doen", zegt Van den Berg. Dus dat is niet de reden dat de gemeentelijke poli tiek op de schop gaat. Ook zit het niet in de teruglopende be langstelling voor het reilen en zeilen van de gemeente. „Veel burgers vinden het allemaal wel best, maar gebrek aan interesse is niet altijd een teken van ontevredenheid. Leve de saaie demo cratie, want wee je gebeente als de de mocratie opwindend wordt. Dan is er kennelijk iets aan de hand. Ik ken ge vallen waar de opkomst bij verkiezin gen heel hoog was. Neem Duitsland 1933: boven de negentig procent en vrijwillig. Maar dat wil je toch niet hebben." Zelfs de persoonlijke onbekendheid van burgemeesters, wethouders en raadsleden bij het grote publiek is niet de reden. „Een flink deel van de bevol king kijkt met een betrekkelijke onver schilligheid naar de politiek. Daar moet je je niet teveel over opwinden En nee, met de aanstaande wetswijzi ging 'daalt het paradijs niet op aarde'. Sterker nog: voor kleinere gemeenten wordt het straks allemaal een stuk las tiger. „Dit stelsel is eigenlijk niet op kleine gemeenten gebouwd. Die moe ten ermee leven." Toch staat Van den Berg volledig achter het project 'dualisering' waar gemeen ten na de verkiezingen van 6 maart mee te maken krijgen. Gemeenteraad en het college van burgemeester en wethou ders vormen nu, in de woorden van qud-burgemeester en oud-minister Bram Peper 'veel handen op een dikke btfi^^traks worden die taken en be Door dualisering van de gemeentepolitiek wordt de opkomst bij verkiezingen hoger, meent voorzitter Van den Berg. voegdheden uit elkaar gehaald. Het college gaat besturen, de raad contro leert. Dat brengt niet alleen meer leven in de gemeentelijke brouwerij, maar het schept ook meer helderheid. Nu zit ten wethouders, die ook lid zijn van de raad, hun eigen beleid te controleren. En als ze het een beetje slim spelen, kunnen ze de raad zo in de zak steken. Beroofd van de mogelijkheid om over grote lijnen te spreken, duiken veel raadsleden dan maar in arren moede in de details van voorstellen. Wetgevingsopdracht „De raad moet meer aandacht gaan be steden aan zijn wetgevingsopdracht", vindt Van den Berg. „Dat zal moeilijk zijnHet vergt ook een omschakel ing in het hoofd. Ik bedoel niet dat de raad al lerlei verordeningen moet gaan maken, dat doen wij wel voor hen. Daar zit ook een hoop juridische techniek in. Nee, het gaat om kaderstelling. Neem bij voorbeeld het subsidiebeleid, voor de toneelvereniging en de fanfare. Wat doe je wel, wat niet en waarom? De raad stelt criteria op en stuurt daar het colle ge mee op pad. Dat houdt een zeker risi co in. Als een fanfare zich meldt die net buiten de criteria valt, moet de raad zeggen: wij hebben dit niet voor de flauwekul vastgesteld. Of: we hebben kennelijk een belangrijk criterium ge mist. Maar wat de raad niet meer kan zeggen tegen het college is: geef toch maar die subsidie, wij passen ter plek ke het kader wel aan. Raadsleden moe ten, ook op langere termijn, nadenken over de criteria van beleid." De raad krijgt ook de mogelijkheid om een duidelijker stempel op het beleid te drukken, voorspelt Van den Berg. „Raadsleden krijgen de ruimte om te gen de eigen wethouder te zeggen: leuk en aardig wat je wilt, maar bedenk dat wij een eigen beoordelingsmoment hebben. Waarbij ze de keuzevrijheid hebben om de wethouder te volgen of zich te oriënteren op wat er leeft onder de bevolking, de belanghebbenden. En als er een voorstel van het college komt waar je niet om hebt gevraagd, of watje niet begj-ijpt: terugsturen! Heb als raad het lef om over hoofdlijnen te begin nen. Dat vindt een wethouder heel ver velend, maar die went daar dan maar aan." Waar raadsleden ver van moeten blij ven, is de eindeloze brij van details. „Sommige details moet je helemaal niet willen vragen. Dat weten ambte naren veel beter. De kunst is dat je als raadslid de hoofdlijnen te pakken krijgt en daarmee aan het werk gaat." Dualisering biedt kleine fracties die niet in het college vertegenwoordigd zijn, meer kansen op profilering, denkt Van den Berg. „Nu kan een meerder heid de minderheid behoorlijk bruus keren. Dat wordt een stuk moeilijker, want het vragenrecht en het interpella- tierecht wordt individueel. Je kunt een oppositiefractie die het naadje van de kous wil weten straks niet meer tegen houden." De commissie Elzinga, die de bestuur lijke vernieuwing heeft voorbereid is op een belangrijk punt niet tot een eensluidend oordeel gekomen: deposi tie van de burgemeester. Gekozen of benoemd: die knoop is ook tijdens het debat in de Tweede Kamer niet doorge hakt. Wat er nu ligt is een halfslachtig compromis, dat gemeenten de moge lijkheid biedt om een x-eferendum te houden waarbij de bevolking zich kan uitspx-eken over twee kandidaten. Maar men mag ook kiezen voor een openbare voordracht van twee namen, waaruit de minister van Binnenlandse Zaken een keuze kan maken. Waarbij foto Vincent Jannink/GPD de afspraak is dat de minister de voor keur van de raad volgt, tenzij er zwaar wichtige redenen zijn dat niet te doen. Maar de burgemeester blijft een door de Kroon benoemde functionaris. Lang zal die constructie niet blijven bestaan, voorspelt Van den Bex-g. „Te rug naar de klassieke benoemde burge meester kunnen we niet. Er is daaxwoor al te veel gebeurd. Er is een proces op gang gekomen dat je niet op commando terug kunt draaien. Mijn stellige voor keur is: direct laten kiezen. De burge meester kan dan wethouders bij elkaar zoeken op zijn progx-amma, zoals in Duitsland." Legitimatie Van den Bei'g: „Dan is ook duidelijk dat de raad zijn eigen legitimatie heeft, compleet met een eigen voorzitter. Dan staan er twee instituties tegenover el kaar die samen een machtsevenwicht vormen. In deze wetswijziging ligt het begin van het besef dat de burgemees ter geen kroonbenoemde functionaris meer moet zijn, maar echt de man of vrouw van de gemeente. En dus ook door de gemeente aan te wijzenDie ge kozen bux'gemeester komt er met wet matige onvermijdelijkheid aan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 2