Westerik valt over ie heen Cameron wordtplots Penélope De gebogen rug van de vader is veelzeggend Een jeugdfilm kan ook te heavy zijn PZC Door het oog van de schilder 27 Tom Thomas donderdag 24 januari 2002 "l~\e jonge Spaanse filmmaker '}yWÊ^^KIÊtKÊSÊÊ^ÈBÊËËfflfëÊ$Ê£Ê$Ê&ÊÊË e documentaire over Co Westerik, die zijn première beleeft op het International Film Festival Rotterdam, heet Ik wil het niet zien, maar het moet. De Amsterdamse cineast Jan Wouter van Rijen heeft niet alleen een eerbetoon willen maken aan het werk van Westerik, maar ook aan zijn manier van kijken. 'Hij heeft mijn blik opengebroken.' De kunstenaar Co Westerik is even bekend om de schoon heid van zijn werk als om de af schuw die het oproept. Het be langrijkste voorbeeld is zijn schilderij 'Snijden aan gras'. Daarop is een vinger te zien met een gapende wond, veroorzaakt door een grasspriet. De NS ver wijderde een reproductie van het werk uit haar treincoupés, omdat reizigers er een onbe haaglijk gevoel van kregen. Als of ze nagels over een schoolbord hoorden krassen. De verbanning uit de trein, inmiddels ruim twintig jaar ge leden, is een anekdote die Co Westerik voor eeuwig zal aan kleven. De documentaire Ik wil het niet zien, maar het moet over de schilder, graficus, tekenaar en aquarellist gaat er geheel aan voorbij. Nog net wordt een eer der relletje rond Westerik aan gestipt: de bekroning met de Ja cob Marisprijs in 1951 van zijn, toen nog lomp geachte schilde rij 'De visvrouw'. Voor de rest is het de kunst zelf die vertelt. Zo is er aan het begin van Ik wil het niet zien, maar het moet een lang shot te zien van 'Man met camera'. Een schilderij in typi sche Westerik-stijl, waarop een figuur is afgebeeld met in zijn buitenproportioneel grote hand een camera in de aanslag. Dich ter en dichter kruipt de film op het werk, tot na een minuut, of misschien wel langer, alleen nog de lens van de camera in beeld overblijft. Zo'n schilderij moet je in de bio scoop gaan 'opvreten', vindt Jan Wouter van Rijen, maker van de documentaire over Co Westerik. „Je zit in een donkere zaal met een groot scherm voor je en dan komt dat schilderij steeds dich terbij Het laat je niet ontsnap- pen, valt als het ware over je heen." Eigenlijk is het net als in een museum, stelt Van Rijen. „Een aquarel mag dan in het echt heel klein zijn, je staat er wel van dichtbij naar te kijken. Dan is je blikveld ook helemaal met dat werk gevuld." Ik wil het niet zien, maar het moet is een opeenvolging van opnames van de originele wer ken van Westerik. Statische beelden, vaak in close-up of op weg daar naartoe. De meester zelf komt ook even in beeld, al blijft het vaak bij een sterk uit vergroot deel van zijn lichaam of werkgerei. Uitleg is er niet, noch van deskundigen, noch van Westerik zelf. „De taal van de kunstenaar is het werk dat hij maakt", vindtVanRijen. „Ineen museum is er ook niemand die je de schilderijen komt uitleggen." In de film leest Westerik nog wel een statement op waarin hij iets verklaart over zijn motieven. En vijf dichters, onder wie Rutger Kopland en Nicolaas Matsier, dragen een gedicht voor over een zelfgekozen werk van de kunstenaar. Voor de rest is er muziek, speciaal voor de film gecomponeerd en uitgevoerd door een pianokwintet. „Een belangrijke factor", aldus Van Rijen. „Een stroom die je mee voert." Het is niet de eerste keer dat Jan Wouter van Rijen (Amsterdam, 1943) een film maakt over Co Westerik. In 1980 vervaardigde hij in opdracht van de NOS al een portret van de van oor sprong Haagse kunstenaar. .Dat was het moment waarop ik kennismaakte met Co. Toen zat die rel van 'Snijden aan gras' bij iedereen nog vers in het geheu gen. Ik hou wel een beetje van pesten, dus heb ik dat schilderij iets van twee minuten in beeld gehouden." Sindsdien heeft Van Rijen de kunstenaar nooit meer uit het oog verloren. Hij zag hoe Weste rik bij zijn 75e verjaardag in 1999 werd geëerd met vier expo sities, met een ridderorde, de Chabotprijs en een dik boek. Maar een film over hem werd sinds 1980 nooit meer gemaakt. 'Belachelijk', vond Van Rijen. Hij besloot tot een nieuwe docu- mentaire. Maar wel een hele an dere dan zijn eerste. Stelde die de mens Westerik centraal, nu moest het gaan om het oeuvre. En daarmee onlosmakelijk ver bonden: het oog van Westerik. „Hij is een realist", verklaart Van Rijen over de kunstenaar. „Maar hij doet iets met beelden waardoor ze uitstijgen boven de werkeli j kheid Westerik vindt inspiratie in de voortdurende verwondering over alles wat er om hem heen gebeurt. Aan de beruchte gras spriet van 'Snijden aan gras' bijvoorbeeld heeft hij zich echt gesneden. Westerik leent ogen schijnlijk betekenisloze beel den uit cle werkelijkheid, houdt ze herkenbaar, maar geeft ze een eigen betekenis. Zoals hij zelf zegt: 'realisme met een vleugje surrealisme'. Van Rijen wil in zijn film niet al leen het resultaat van Westeriks blik laten zien maar ook de blik zelf. Zo heeft hij een aantal per soonlijke observaties toege voegd die van Westerik hadden kunnen zijn geweest. Een sla pend meisje in de tram of een le peltje dat in de koffie roert „ICleine gebeurtenissen die da gelijks om je heen gebeuren. Die je ziet als je er oog voor hebt en je perceptie van de wereld veran deren." Ik toil het niet, maar het moet had als ondertitel 'Een les in kij ken' kunnen meekrijgen. Van Rijen voelt zich verrijkt door het oog van de kunstenaar. „Mijn blik is opengebroken. Een voor beeld: wie een rechte lijn wil trekken pakt een liniaal. Maar doe je het vanuit de losse pols, dan krijg je een rechte lijn die spannend is. Een hele eenvoudi ge ontdekking. Althans, zo lijkt het. Want vertel het de mensen maar." Vandaar ook de titel Ik wil het niet zien, maar het moet. Men sen kunnen in de realiteit een schilderij van Westerik voorbij lopen, in de film van Van Rijen is er geen ontkomen aan. „Dat is het leuke", vindt Van Rijen. „Dat je mensen kunt dwingen om ergens naar te kijken. Dat is de macht van iemand die films maakt." Marc Floor Documentaire over het werk van Co Westerik: Ik wil het niet zien, maar het moet - van Jan Wouter van Rijen. Te zien tijdens Filmfestival Rotter dam-zal. 26jan. premièreom 17.00 uur in Pathé 5, 28 jan. om 22.00 uur in Cinerama 3 en wo. 30 jan. om 22.15 uur in Cinerama 4. De jonge Spaanse filmmaker Alejandro Amenabar. die in 1996 debuteerde met de mor bide thriller 'Tesis', mag zich verheugen in de warme belang stelling van Tom Cruise. Dat leidde al tot Amenabars eerste Amerikaanse film 'The Others' met Cruise's echtgenote (inmid dels ex) Nicole Kidman. Min of meer tegeli j kerti j d kwam het tot een Amerikaanse remake van Amenabars Abre los ojos' (1997 die nu als Vanilla Sky in de Ne derlandse bioscoop verschijnt - met aanzienlijk meer kopieën dan vorig jaar het origineel. Tom Cruise als hoofdrolspeler is nu eenmaal een betere commer ciële garantie dan Eduardo Noriega. Wat verhaallijn betreft ontlo pen beide uitvoeringen van deze mysteriethriller over een play boy die na een ernstig auto-on geluk in een virtuele nachtmer rie belandt elkaar weinig. De betrekkelijk anonieme rokken jager uit 'Abre los ojos' is in Va nilla Sky een door Cruise met kille branie gespeelde pulpuit- gever geworden met de veelzeg gende bijnaam Citizen Dildo. Een gesuggereerd complot van zijn compagnons is een weinig ter zake doende toevoeging die alles nog ietsje ingewikkelder maakt. Verder heeft de huidige regis seur en scenariobewerker Cameron Crowe ('Almost Fa mous') gemeend het voorbeeld wat te moeten aankleden. Het tamelijk gladde en onpersoon lijke 'Abre los ojos' kon inder daad meer karakter gebruiken. Dat wil echter nog niet zeggen dat Crowe's op sentiment mik kende combinatie van brutaal Penélope Cruz en Tom Cruise. grotestadsrealisme met sfeer volle romantiek, de nadrukke lijke vermenging van futurisme en nostalgie, en zijn quasi-intel- ligente verwijzingen naar oude films, popsongs en schilderijen van Monet ook echt een verbete ring inhouden. Het schijnt deze keer niet alleen de bedoeling te zijn dat we ons vermaken met de nog steeds vernuftige piotraadsels, zoals de vraag of de verongelukte rok kenjager werkelijk een van zijn vriendinnen heeft vermoord (en zo ja, welke dan), en of zijn gruwelijk verminkte gezicht misschien ook alleen een nacht merrie is. Het kost ons al hoofd brekens genoeg om uit te vissen hoe het mogelijk is dat Cameron Diaz plotseling kan veranderen in Penélope Cruz, en dan wor den we ook nog lastiggevallen met holle frasen over ware lief de, geluk, schuldgevoel en een zaamheid. De modieuze aankle ding en dure sterren ten spijt, stijgt dit niet uit boven pretenti eus opgeklopte clichés. Kurt Russel als psychiater ligt trou wens ook wat moeilijk. Om het uitdagend en energiek te laten zijn, acteren de spelers soms alsof ze een schijngevecht leveren. Cruz is het onbevangen meisje waarvoor Cruise zijn smachtende neukmaatje Diaz zonder nadenken in de steek laat. Ze speelt die spontaniteit te nadrukkelijk, en later zien we hoe dat komt. Ze moet een per sonage uit Truffauts 'Jules et Jim' imiteren. Leo Bankersen Vanilla Sky: regie Cameron Crowe, met Tom Cruise, Penélope Cruz en Cameron Diaz, te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst, Ci- nemactueél Bergen op Zoom. Als de 22-jarige Frank (Jalil Lespert) na zijn studiejaren in Parijs terugkeert naar zijn geboorteplaats in de provincie lijkt alles daar nog bij het oude te zijn - en toch is alles anders. Zijn jeugdvrienden gaan nog al tijd naar dezelfde kroeg, maar Frank merkt dat hij er niet meer echt bij hoort. Thuis staat de heimelijke trots van zijn ouders de ongedwongen omgang in de weg. Zonder dat iemand het wil,, is er een afstand gegroeid, en het is zowel ontroerend als pijnlijk om te zien hoe ieder daar op zijn eigen onhandige wijze mee wor stelt. De debuterende Laurent Can- tet, regisseur en medescenarist van Ressources Humainesver staat de kunst om dergelijke ge laden situaties terughoudend maar uiterst nauwkeurig te re gistreren. Bij de ontmoeting op het station blijft hij rustig op een afstand, maar een blik op de gebogen rug van de vader (ster ke rol van Jean-Claude Vallod) spreekt al boekdelen. Zorgvul dig schetst Cantet de situatie, niet alleen binnen de familie maar ook in de fabriek waar va der al dertig jaar achter een ma chine staatF rank, die bij perso neelszaken stage komt lopen, wil weer even op de werkvloer een kijkje nemen, maar ook daar is hij een vreemde geworden die aanvankelijk met grote arg waan wordt bejegend. Vanaf dat moment ontwikkelt Ressources Humaines zich langs twee verschillende lijnen. In zijn argeloos enthousiasme doet Frank op zijn werk voor stellen waarmee hij een impasse in de onderhandelingen tussen directie en vakbond hoopt te Jalil Lespert (links) en Jean-Claude Vallod als zoon en vader in Ressources Humaines. doorbreken, en hij is geschokt wanneer hij bij toeval ontdekt dat de bazen zijn plannen alleen maar gebruiken om ontslagen door te drukken. Tegelijkertijd komt daarmee de verhouding met zijn gezagsgetrouwe vader in een crisis. Deze lijkt in zijn ontslag te berusten en slaat de plotselinge opstandigheid van zijn zoon met ontzetting gade. Leo Bankersen Ressources Humaines. Regie Lau rent Cantet; met Jalil Lespert, Jean- Claude Vallod. Te zien in Schutters hoftheater Middelburg, vr. 22.00 u, za. 19.30 u en zo. 20.00 u. Er worden al een eeuwigheid jeugdfilms in Nederland gemaakt, maar de huidige populariteit ervan is vooral veroorzaakt door toename van productionele kwaliteit en vooral meer speelse en originele formu les. Als er op dit punt één film trendsettend genoemd mag worden dan is dat 'Lang Leve De Koningin' geweest, waarmee in 1997 Es- mé Lammers debuteerde. Speciaal in die wetenschap wekt Lammers' tweede jeugd film Tom Thomas nu gemengde gevoelens op. Lammers is weliswaar sterker geworden als regisseur maar ze heeft als scenariste in geleverd aan oorspronkelijkheid. Tom Thomas gaat over twee in Londen woonachtige jongens van negen. Tom woont ui een weeshuis. Thomas woont bij zijn va der, een kunstschilder die nog volop rouwt omzijn gestorven echtgenote. Thomas heeft op school nogal eens last van concentratie verlies. Dat overkomt hem speciaal als er gens in de stad een hem onbekende, andere jongen - Tom dus - in netelige situaties terechtkomt. Tom heeft toevallig de conci- i erge van het weeshuis samen met een nog gevaarlijker sujet bezig gezien met een ontvoering. De schurken hebben gemerkt dat ze werden bespioneerd en vanaf dat .moment proberen ze Tom in handen te krij gen. Aaron Johnson in de dubbelrol van Tom en Thomas. Wanneer Tom en Thomas elkaar toevallig ontmoeten en stomverbaasd vaststellen dat ze als twee druppels op elkaar lijken, is de vriendschap gauw gesloten. Stiekem komt Tom in huis bij Thomas wonen, hetgeen aanleiding is voor menig misverstand. Maar die boeven zitten intussen niet stil. Ze krij gen Tom in handen, weten hem te verdoven en staan op het punt hem het land uit te smokkelen, als op het vliegveld het hele ver haal zijn ontknoping bereikt. In de epiloog blijkt dat de twee jongens een tweeling zijn en vroeger als vondelingetjes uit elkaar zijn geraakt. Voortaan mogen ze samen het ge zelschap verrijken van Sean Bean die met pilote Inday Ba een nieuwe gooi doet naar het geluk. In technisch opzicht hebben we te maken met een werkstuk dat met gemak voldoet aan internationale standaards. Tom Tho mas is zeer vaardig gemaakt en oogt rijk. De dubbelrol voor acteurtje Aaron Johnson is verbluffend sterk getrukeerd, speciaal in de scène waar ze elkaar voor het eerst ontmoe ten in een spiegeldoolhof. Tegenvallend is dat het verhaal van Esmé Lammers zo weinig eigen karakter heeft. Dolende weeskinderen met kerst in de sneeuw, dat was ook al een gigantisch kitsch-cliché toen het twee jaar geleden voor 'Kruimeltje' uit de oude doos werd ge haald. Ooit moet het toch eens ophouden, maar voorlopig trekt ook Lammers het weer tevoorschijn. Nog erger is het gesteld met het hoofdthema. Sinds Erich Kastner jeugdboek 'Das Dop- pelte Lottchen' in 1950 voor de bioscoop werd bewerkt - vijf jaar geleden werd het in Duitsland opnieuw verfilmd - blijven er maar films gemaakt worden over uit elkaar geraakte tweelingen. Tom Thomas is ge maakt met voornamelijk Britse acteurs (ge dubd voor een Nederlandse versie) en mikt dus vooral op de Engelstalige mar-kt, maar die heeft eveneens al twee versies van 'The Parent Trap' te zien gekregen, waarvan een zeer recent. En pal daarvoor was er nog 'It Takes Two'. Wat dan Tom Thomas onderscheidt van al die andere films is een veel minder speelse, zelfs bijna grimmige inslag. Het gespuis waar de twee jongens mee te maken krijgen, is enger dat je in kinderfilms verwachten zou. En hun complot is eveneens ongewoon sinister. Hartje Londen, zijn ze in de weer met grote injectiespuiten en drogeren daar mee kinderen die vervolgens naar Nairobi worden getransporteerd. Om 'geadopteerd' te worden. Wat moet je je daar in hemels naam bij voorstellen als het gaat om jonge tjes van negen? Behoorlij k naargeestig is zeker ook die fina le, als op zeker moment een Boeing vertrekt met Tom in het laadruim, voor pampus in een hondenhok naast een schoppend paard. Thomas zit verstopt in het landingsgestel en is bezig zijn bewustzijn te verliezen in de ijzige kou. Merkwaardige associaties kun nen ook kinderen sinds 11 september krijgen bij al die paniekbeelden op de lucht haven, waar druk wordt geschoten en zie kenwagens af- en aanrijden. Politieteams draven rond met maskers, stenguns en ko gelvrije vesten, net als in de finale van 'Down', van Dick Maas. En als die naam dan toch valt: Maas, als levensgezel van Esmé Lammers, staat gecrediteerd als second unit-regisseur, maar je krijgt het gevoel dat je overal op deze 'heavy' jeugdfilm zijn vin gerafdrukken tegenkomt. 'Lang Leve De Koningin' was echt stukken charmanter. Pieter van Lierop Tom Thomas: regie Esmé Lammers; met Sean Bean, Aaron Johnson, Inday Ba, Bill Stewart, Derek de Lint. Te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst en Cinemaclueel Bergen op Zoom. Co Westerik: Zelfportret met mónd open, 1985.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27