Avontuur langs de Zijderoute PZC Carnegie Hall juicht voor Hollandse Grace Feestmuziek voor Oranje Lumumba spreekt weer Festival van cellist Yo-Yo Ma Congo als theater Musicalschrijver Seth Gaaikema ellist Yo-Yo Ma werd geboren in Parijs, waar zijn Chinese ouders muziek studeerden. Daarna verhuisde het gezin naar New York en zelf woont Yó-Yo Ma nu in Boston. Logisch dat hij zich vooral een wereldburger voelt. Natuurlijk, hij kan lezen en schrijven met de muziek van de klassieke componisten. Maar hij vindt dat er meer is dat zijn aandacht verdient. Als een soort eigentijdse Marco Polo probeert hij te genwoordig de weg te vinden naar de in het Westen nog wei nig bekende culturen van Cen traal-Azië en China. Maar ge lukkig kost het hem minder moeite om zijn publiek te over tuigen van zijn bijzondere be vindingen dan de legendarische middeleeuwse Italiaanse avon turier. Want nadat de cellist zich in 1998 voor het eerst met musi ci uit die gebieden en een hand jevol westerse kornuiten in een studio had opgesloten, blijkt daar een snel groeiend publiek voor te bestaan. Met dit Silk Road Ensemble opent hij vrijdag 25 januari in het Amsterdamse Concertge bouw het Zijderoute Festival. Zijn festival, want de cellist die zich eerder al waagde aan de Ar gentijnse tango en de muziek van het Amerikaanse Westen, speelt op dit door hem geïniti eerde festival met concerten, le zingen en films een centrale rol. Een programma dat tal van so listen en gezelschappen uit lan den aan de voormalige Zijde route bij elkaar brengt. De Zijderoute ontstond zo'n honderd jaar voor het begin van de jaartelling, toen vanuit Chi na handelaren naar het door Ro me beheerste Europa kwamen, om de - thans in het wild zo goed als uitgestorven - przewalski- paarden te halen. Daarmee kon den ze hun legers uitrusten die de Hunnen moesten keren. Als ruilmiddel werden naderhand Chinees papier en vooral zijde gebruikt. Vrouwen droegen de doorschijnende stof graag en Plinius schreef dat het was alsof ze naakt over straat gingen. Toen de Europeanen de geur van specerijen in de neus kregen en belangstelling toonden voor tal van andere producten uit het Oosten, verbreedde zich de han del. Er gingen goud, wol en lin nen naar het Oosten en bont, zij de en aardewerk kwamen naar het Westen. Er was natuurlijk geen sprake van een vaste weg, maar van een hele reeks van Oost-Westroutes. Die begonnen in Xian, het 'Ro me van Azië', om te eindigden in Turkije, waarna de handels waar verder per schip naar Ita lië werd vervoerd. Maar welke landroute de veelal Arabische handelaren ook kozen, ze waren vaak vol gevaar. Lees Marco Po lo er maar op na. Berovingen door barbaren en natuurgeweld lagen altijd op de loer. En anders wel de kou en de ravijnen in de bergen van Tibet, Rusland en Afghanistan. Om nog maar te zwijgen van de mooi~ddadige Taklamakan- woestijn met zijn verraderlijke zandstormen, die de handelska ravanen bedreigden. Zelfs in het begin van de twintigste eeuw was de zandzee nog een boze droom. De reizigers brachten een flinke hoeveelheid cultuur mee. Ga maar eens kijken waar langs de route nog Turks wordt gespro ken, zelfs in China bestaat nog een Turkssprekende minder heid. En veel opgejaagde volken hebben lange tijd rust gevonden in die uitgestorven gebieden. Ook zigeuners hebben zich langs de weg van oost naar west verplaatst. En natuurlijk is er dus ook heel wat aan denkbeelden uitgewis seld. Via deze route verspreidde zich vanuit India het verdraag zame Boeddhisme over Azië. Pijnlijk is nog altijd de herinne ring aan de reusachtige boed dhabeelden in Afghanistan die vorig jaar na een bestaan van eeuwen door de islamitische ta- liban werden opgeblazen. Wat dat aangaat was er niets nieuws onder de zon, want ook al in veertiende eeuw, toen via diezelfde Zijderoute de islam aan zijn opmars begon, werd de figuratieve boeddhistische kunst in een soort beeldenstorm weggevaagd. Trouwens, het idee om Boeddha als mens voor te stellen was een resultaat van de door Alexander de Grote al veel eerder daar gebrachte Griekse cultuur. De Zijderoute raakte in verval toen China zich onder de Ming- dynastie (1368 tot 1644) begon te isoleren. Maar de sporen van de uitwisseling van mensen en ideeën, die de route teweeg bracht, zijn nog altijd zichtbaar en vooral ook hoorbaar. Zo is de Arabische 'ud een voorvader van de Europese luit en is ook de Chinese pipa een duidelijke ver want. En wie daar oor voor heeft zal ook in de manier van zingen uit de diverse landen overeen komsten kunnen horen. Op die manier ontdekte een jaar of wat geleden ook Yo-Yo Ma dat de Zijderoute meer moet zijn geweest dan enkel een han delsroute tussen twee werelden. Want wat gebeurt er als vreem den elkaar ontmoeten. Je kunt voor elkaar weglopen, maar ook proberen met elkaar in gesprek te komen. En is muziek dan niet een prachtige universele taal?" Vanuit die gedachte ging hij op zoek naar musici uit de voorma lige verre Zijderoutelanden met wie hij wellicht een vruchtbare muzikale kruisbestuiving op gang zou kunnen brengen. Hij vond ze inlran, Mongolië, China en Japan. Een beetje angstig voelden de dames en heren zich aanvanke- donderdag 24 januari 2002 Yo-Yo Ma opent morgen hetZijderoute Festival in het Amsterdamse Concertgebouw. foto GPD lijk wel, want Yo-Yo Ma is nu eenmaal een internationaal fe nomeen, gewend aan zalen vol mensen. Maar de bewondering over en weer zorgde voor een vruchtbare bodem. Er werd ge zongen, gestreken, getrommeld, getokkeld en geblazen en, oh wonder, er ontstond uit de con frontatie van oude oosterse en westerse muziek iets heel nieuws. Azzailo „Want", zegt Yo-Yo Ma, „als je samen zoekt naar een eigen in terpretatie, brengt dat mensen bij elkaar en ontstaat er nieuwe muziek. Zo koos hij een compo sitie uit 1557 van Azzailo, mu ziek uit de straten van de Itali aanse havenstad Napels, ooit een laatste schakel in de Zijde route. En met de vraag wat er met die muziek zou kunnen ge beuren als die wordt opgepikt door de musici uit al die landen, gingen ze aan het werk. Het is een schitterend voorbeeld van hoe de dansmuziek uit de re naissance de basis vormt voor een rijke reeks van improvisa ties door niet-westerse musici, die samen toewerken naar een feestelijke climax." En zo speelt Yo-Yo Ma met zijn Zijderoute Ensemble straks in het Amsterdamse Concertge bouw. Een ensemble dat kan en zelfs moet bestaan omdat, zoals een van de musici uit Ran het zegt, 'de wereld steeds kleiner wordt en de mensen ook steeds dichter bij elkaar komen te staan'. Of zoals Yo-Yo Ma het zelf zegt: 'De hoogste tijd dat we onze buren eens leren kennen'. Geen overbodige luxe. Nog niet zo lang geleden was muziek in Afghanistan verboden en wer den eeuwenoude boeddhabeel den opgeblazen. Na Amsterdam gaat Yo-Yo Ma met het door hem geïnitieerde festival nog naar België, Japan, Amerika, Frankrijk, Duitsland en Italië. Natuurlijk zou hij ook graag optreden in de landen van de Zijderoute en vooral die ge bieden die cle laatste manden volop in het nieuws staan. Juist daar. „Want als je samen muziek maakt wordt alles anders. Dat moet je wel naar elkaar luiste ren en dan leer je elkaar aanvoe len." Hans Visser Zijderoute Festival: van 25 januari t/m 3 februari. Amsterdam, Con certgebouw en Tropentheater. Mijn moeder had een oude piano, ooit door haar ou ders met stuivers en dubbeltjes bij elkaar gespaard. Hij stond in de huiskamer van mijn oma en als ze daar later voor mij salon- muziek begon spelen die ze zelf zo ontzettend mooi vond, zoals het 'Bloemenlied' en 'Gebet ei- ner Jungfrau', zweefde er door de kamer een geur van weemoed en geluk. Ze zou ook beslist blij zijn ge weest met de cd In naam van Oranje, volgespeeld door de pianisten Tamara Rumiantsev en Jeroen van Veen. Twee jaar geleden gingen voor hen de ko ninklijke archieven open en mochten zij een keuze maken uit de duizenden werkjes die sinds koning Willem III voor de Oran jes zijn geschreven. Ze verza melden louter feestmuziek en zetten een aantal daarvan nu op een cd. Muziek die nooit eerder buiten de hofkringen klonk. Een cd vol premières dus. Een lekker zoet geurend boeket ro mantische salonmuziek: ferme marsen, flamboyante polonai ses, robuuste polka's en zweven de walsen. Zowel solo als vierhandig. Er zijn zelfs twee walsen bij van de keizer in dat genre: Johann Strauss jr.: 'Valse de la Reine de Pays Bas'en de schitterende 'Wilhelmina Walzer', die hij schreef voor het huwelijk van koningin Wilhelmina en prins Hendrik.'En de andere toon dichters? Totaal vergeten. Zo opent de cd met een speelse fan tasie over 'In naam van Oranje' van H. Lutmers. En H. Tal schreef het beeldschone andan tino 'Het huwelijksbootje'. De cd eindigt met de vandaag toe passelijke 'Huwelijks Feest- marsch' van A. W. Rijp. Alles bij elkaar is dat een leuk, feestelijk geheel. Niet in de laatste plaats door de opgewekte uitvoering, die de veilige huiskamer van mijn oma doet opdoemen, met een piano zo oud als deze muziek en met de pan met stoofpeertjes op de ka chel. Er is maar weinig nodig voor geluk. Hans Visser In naam van Oranje, door Ru miantsev en Jeroen van Veen, piano. Momu 15002. Tijd: 74.04. Het was puur toeval, zegt Sam Bogaerts, dat het uitbrengen van Lumumba-bah! samenviel met de presentatie van het on derzoek. „Wij wisten daar niks van toen we met de voorstelling begonnen, maar praktisch was het wel. Veel materiaal konden we zo uit de kranten overnemen, zoals een interview met de voor malige secretaresse van Lu mumba." Bogaerts hoefde niet lang na te "denken toen hij door Lavern werd gevraagd mee te doen. „Misschien dertig seconden. Nadine en ik putten uit dezelfde bron: de betrokkenheid van on ze vaders. Voor haar vader, ac tief in de radicale zwarte bewe ging, was Lumumba een .held. Mijn vader zag het niet in 'm zit ten. Een goeie man hoor, maar hij had het niet zo op negers. De angst voor het vreemde, meer was het niet. Ikzelf vond toen, als elfjarige, negers wel cool, mooi. Ik las artikelen over de dood van Lumumba en dacht: daar klopt iets niet. Scène uit Lumumba-bah! van de Amerikaanse - in Amsterdam woonachti ge - theatermaakster Nadine Lavern en de Belg Sam Bogaerts. foto Jean van Lingen/GPD Patrice Lumumba was zomer 1960 de eerste wettelijk ge kozen premier van Congo, het land dat vorige week door een gigantische vulkaanuitbarsting werd getroffen. Veel tijd om werk van zijn eervolle baan te maken kreeg de zwarte leider niet. In één van zijn eerste da den, het voorlezen van de onaf hankelijkheidsverklaring, waagde hij het de gruweldaden van voormalig kolonisator Bel gië aan te stippen. Koning Bou- dewijn was not amused. Binnen zes maanden werd Lumumba op gruwelijke wijze geliqui deerd. Ruim veertig jaar latei- krijgt hij alsnog een passend eerbetoon in de voorstelling Lu mumba-bah! van de Ameri kaanse, maar al jaren in Amsterdam werkende theater maakster Nadine Lavern en de Belg Sam Bogaerts. Een beter tijdstip om de voor stelling uit te brengen hadden de twee niet kunnen verzinnen. Dit najaar publiceerde een on derzoekscommissie het eind rapport over de vermeende be trokkenheid van België en de Verenigde Staten bij de moord op Lumumba. Conclusie: beide landen hebben bepaald geen schone handen, maar het is moeilijk om directe schuldigen aan te wijzen. Binnenkort de batteert het Belgische parle ment over eventuele politieke consequenties van het werk van de onderzoekscommissie. - Hebt u zich bij de voorstelling aan de feiten gehouden „We hebben de feiten als basis gebruikt, maar vervolgens bij het schrijven onze fantasie de vrije loop gelaten. Aan het slot van de voorstelling beschrijf ik bijvoorbeeld de laatste minuten van Lumumba. Nadat diverse ledematen waren weggehaald, werd hij door zijn moordenaars in een vat vol zuur gegooid. In een puur fictieve monoloog pro beer ik vertellen wat er die mi nuten door hem heen moet zijn gegaan. Ander voorbeeld: de onafhankelijkheidsverklaring las Lumumba op droge, diplo matieke toon voor. Als theater maker heb ik daar wat meer emotie aan toegevoegd." - Bent u tevreden met het rap port van de onderzoekscommis sie „Ik wel, maar Nadine vindt het niet ver genoeg gaan. Zij wil dat er echte schuldigen worden aangewezen. Ach, het zal er vooral van afhangen wat er straks in het parlement gebeurt. We zullen als Belgen toch op z'n minst onze verontschuldigin gen aan Congo moeten aanbie den, misschien gepaard met een som geld. Anderzijds: hoeveel geld je ook biedt, het is nooit ge noeg om het leed goed te ma ken." - Is de kwestie-Lumumba net zo'n open wond voor de Belgen als Srebrenica voor ons? „Het is maar een kleine minder heid die zich er druk over maakt. De meeste Belgen gelo ven het wel, zijn er totaal niet mee bezig." - Heeft het Belgische konings huis al een kaartje voor Lu mumba-bah! gereserveerd „De voorstelling is in België nog niet te zien geweest. Als het zo ver is, zal ik onze prins Laurent zeker persoonlijk uitnodigen. Het zal hem vast en zeker inte resseren." Martin Hendriksma Lumumba-bah! is te zien (selectie): 1 feb. Den Haag, Theater a/h Spui; 8 en 9 feb. Antwerpen, Monty; 15 en 16 feb. Brussel, De Bottelarij30 maart Brugge, De Werf; 5 en 6 april Rotter dam, Lantaren/Het Venster. De musical 'Grace' kende in Nederland geen droomstart. Toch gelooft Seth Gaaikema dat deze show, waarvoor hij het verhaal schreef, een kans maakt op Broad way. Vrijdagavond zag hij hoe de drie Ne derlandse hoofdrolspelers in de New- York- se Carnegie Hall een kwartier lang de show stalen in een verder volledig Amerikaans programma rond Cy Coleman, de compo nistvan 'Grace'. „Ze maakten een knaller", aldus Gaaikema. De 72-jarige Coleman is in Amerika met zijn hits voor Streisand en Sinatra en het creëren van musicals als 'Sweet Charity'. 'Barnum', City of angels' en 'The life', een levende le gende. Vrijdag zetten een stoet van solisten en de 99 musici tellende New York Pops, on der leiding van de al even legendarische di rigent Skitch Henderson en met arrange menten van Don Sebesky, Coleman uitgebreid in het zonnetje. En daarbij hoor de volgens de componist zelf beslist ook zijn jongste werk: 'Grace'. Joke de Kruijf, Ernst Daniel Smid en Rob van de Meeberg, de hoofdrolspelers in deze voorstelling over het leven van de actrice Grace Kelly, die door te trouwen met Rai nier van Monaco prinses Gracia werd, wa ren daarom even naar New York gevlogen. ..Ze zongen in het Nederlands", vertelt Gaaikema. „Vandaar dat de beide songs werden ingeleid door Rob van de Meeberg, in de rol van de filmmaker Alfred Hitch cock, de rol die hij ook in de musical speelt." „We hadden daarvoor samen een soort con ference geschreven. Dat optreden leek me voor hem wel erg griezelig, want hij had 's middags slechts vijf minuten repetitietijd gehad. Maar zijn opkomst die avond leek voor het publiek alsof Hitchcock uit zijn graf was herrezen. Hij stelde zich voor aan het publiek, direct en ongecompliceerd en maakte een paar grappen. Bij voorbeeld over Monaco, 'toch eigenlijk niet groter dan een zwembad'." „Rob kreeg van de vierduizend bezoekers lach op lach en leidde vervolgens Ernst in die dan zingt dat er kennelijk op zijn familie een vloek rust die maakt dat niemand ge lukkig kan worden. Dan merk je gewoon dat hij uit de opera komt, want zonder dat het publiek er een woord van verstond voelde iedereen na die uitleg wat hij zong." Joke de Kruijf zong in New York haar grote solo uit 'Grace': 'Volg je hart'. „Rob leidde haar in met het verhaal dat ze haar kinderen altijd voorhield: probeer jezelf te zijn, wat er ook gebeurt, zelfs al veroorzaak je schan dalen. En hij voegde daar toen aan toe: 'En dat hebben ze gedaan'. Weer een enorme lach." „De opkomst van Joke was daarna heel bij zonder. Grace Kelly, een Amerikaanse van oorsprong, is daar natuurlijk veel bekender dan bij ons. Ze had wat de Amerikanen 'class' noemen. En in haar prinsessenjurk die ze speciaal voor dit optreden had ge kocht, werd die 'class' door het publiek ook bij Joke meteen herkend. En toen bleek ze ook nog zo'n mooie stem te hebben." Gaaikema erkent met al zijn theatererva ring bang te zijn geweest. „Je vraagt je toch af: blijft dat nummer van mij hier 'staan'. Maar toen ze begon te zingen en ik de reactie van het publiek merkte, bleek het te staan als een huis. Juichen en joelen, ze moest tweemaal terugkomen. Ik was ontzettend blij en ontroerd toen ik besefte dat ze die tekst van mij daar in het Nederlands zong. Dat moment pakken ze me nooit meer af." En Cy Coleman? „Die heeft het gevoel dat hij met 'Grace' in zijn werk een nieuwe weg is ingeslagen, dat hij een nieuw en meer emotioneel geluid heeft gevonden. Hij zei dat ook na afloop in een interview voor CNN. Hij begon meteen over Nederland te vertellen. Dat die songs in dat programma zaten schijnt hier nog heel bijzonder te zijn, want in Carnegie Hall hoor je eigenlijk al leen werk dat op de een of andere manier al klassiek is geworden." Een mooi succes voor een musical die met nogal wat strubbelingen begon en bepaald geen mooie recensies kreeg. „Natuurlijk, het was een eerste versie, die nog vol fouten zat. Dat is nu eenmaal het nadeel van Ne derland: het is zo klein. In Amerika staat zo'n show eerst honderd keer in Toronto en dan nog honderd keer in Boston. En pas dan krijg je de première op Broadway. Maar bij ons kan dat niet, dan moet het altijd meteen goed zijn. Maar we hebben al zo veel veran derd dat je de show niet meer terugkent." Al ver voor de première kondigde producent Bert Maas aan dat hij eraan dacht 'Grace' te zijner tijd op Broadway te brengen. Gaaike ma sluit na de reacties van vrijdag niet uit dat er inderdaad een Amerikaanse 'Grace' komt. „Ik heb altijd teksten uit het Engels naar het Nederlands vertaald, maar dan word ik voor het eerst in het Engels ver taald." Maar eerst mag hij gaan luisteren naar de Franse vertaling van zijn 'Kuifje', de musi cal, die vorig jaar zo'n succes was in Ant werpen. „De voorstelling gaat nu naar Charleroi en Genève en er wordt onderhan deld met een producent voor Londen. Het is alsof ik ben begonnen aan een tweede carri ère als musicalschrijver. Het schrijven van zo'n voorstelling is zo moeilijk, maar wat is het mooi als je samen met liefde en vriend schap iets moois kunt maken." Er treden de komende weken meer Neder landers op in Camegie Hall. Binnenkort staan daar het Koninklijk Concertgebouw orkest onder leiding van Riccardo Chailly, Hans Vonk dirigeert daar vervolgens 'zijn' Saint Louis Symphony Orchestra en daarna volgt het Nederlands Studentenorkest met dirigent Lawrence Renes. Hans Visser Seth Gaaikema: „Het is alsof ik ben begonnen aan een tweede carrière als musicalschrijver." foto Rob Keeris/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25