Struikelend de Westerschelde over Fikse achterstand werd voorsprong Sara bleef maar weinig bespaard Topmannen tevreden met recente tijdwinst dinsdag 22 januari 2002 Beschermheilige Sint Barbara, de schutspatrones van de mijnwerkers en tunnelbouwers, liet het de afgelopen jaren in de Westerscheldetunnel regelmatig lelijk afweten. Vermoedelijk be kommert zij zich slechts om het behoud van lijf en leden van de bouwers en laat ze materiële za ken als de tunnelboren over aan collega's. Feit is dat de boorma chines - en dan vooral Sara - wei nig leed bespaard bleef. Directeur Rob de Leeuw van tun nelbouwer Kombinatie Middel plaat Westerschelde (KMW): ,,Het is toch frappant dat we de meeste pro blemen hebben gehad met één machi ne, met Sara, die de oostbuis boort. Terwijl je praat over twee identieke machines, die ook nog eens op geringe afstand van elkaar onder dezelfde omstandigheden, met dezelfde bo demgesteldheid, richting Ellewouts- dijk koersten. Ik heb daar geen uitleg voor. Maar feit is wel dat Sara de meeste kuren vertoonde. We hadden de ernstige vervorming van het boor- schild, de problemen met het hoofdla- ger en nog niet zolang geleden het lek in de afdichting van het schild. Bij Neeltje Suzanna hebben we nauwe lijks problemen gehad." Door alle mogelijke oorzaken liepen Sara en Neeltje Suzanna een vertra ging op van respectievelijk vijf en ruim twee maanden. De boormachi nes begonnen ook al later dan aan vankelijk was gepland aan hun tocht onder de Westerschelde. Nadat de on derhandelingen met grondeigenaren al veel langer hadden geduurd dan ge pland, gooide ook het slechte weer roetin het eten. De boormachines konden uiteindelijk pas in juli (Sara) en september (Neel tje Suzanna) '99 daadwerkelijk aan de slag. Ze zouden 27 maanden over de tocht naar Ellewoutsdijk doen, maar dat werd uiteindelijk 33 maanden. Onvrede Half november '99 werden de twee machines op last van de directie van opdrachtgever NV Westerscheldetun nel stilgelegd. De directie was onte vreden over de wijze waarop het eer ste stukje tunnel was gebouwd; er werden teveel afwijkingen aan de tunnelsegmenten vastgesteld en de directie vond het onverantwoord op die manier de tocht naar het diepste punt, zestig meter min NAP onder de Pas van Terneuzen, aan te vangen. De boren stonden uiteindelijk tot begin maart 2000 stil. Toen pas waren met behulp van buitenlandse'experts de mankementen, die met name de sluit steen van de tunnelringen vertoonde, verholpen. Ook de mallen, waarin in de Betonwarenf abriek Tex-neuzen de tunnelsegmenten werden veiwaar- digd, werden vervangen. De machines waren nauwelijks weer goed op gang, toen het in mei 2000 op De viiesmethode voor de bouw van de dwarsverbindingen nam aanvankelijk te veel tijd in beslag. nieuw misging. Tijdens een inspectie bleek dat de boorschilden van Sara en Neeltje Suzanna waren vervormd. De afwijkingen bij Sara waren het ern stigst: 52 millimeter, bij Neeltje Su zanna 'maar' 45 millimeter. Onder zoek zou later uitwijzen dat tal van factoren (waaronder mogelijk de hoge waterdruk op het diepste punt van de tunnel bij Terneuzen én de bodemge steldheid) de vervormingen veroor zaakten. Op 12 mei werden de boren stilgezet. Verder boren had beschadi ging van de tunnelsegmenten kunnen veroorzaken. De vervormingen bij Neeltje Suzanna bleken elastisch en dat gaf de bouwers hoop dat het boorschild van die ma chine zich, eenmaal uit het diepste punt verdwenen, uit zichzelf zou her stellen. Uiteindelijk werd besloten de snijtanden - de ruimers - aan de bui tenkant van het snijrad te vergroten, waardoor er meer ruimte ontstond tussen de mantel van het boorschild en het omliggende grondpakket. Bij Sara moesten hydraulische vijzels er voor zorgen dat de druk op het boor schild deels werd weggenomen. Eind juni kwam Neeltje Suzanna weer op gang, Sara volgde begin augustus. Neeltje Suzanna kreeg direct na de herstart overigens nog te kampen met een lek in het bentonietsysteem. Ben toniet is een verstevigingsvloeistof, die in het boorfront wordt gebruikt. Eind februari 2001 werd bekend dat KMW opnieuw met tegenslag te kam pen had. De afdichting van het hoofd- lagex; dat het snijrad van Sara aan drijft, vertoonde lekkage. Daardoor bestond de kans dat het water-bento- nietmengsel en gx-ond waarmee het boorfront werd gestabiliseerd de ma chine zou binnendringen. Onderzoek wees uit dat dat het lek werd veroor- zaakt door slijtage van een deel van de afdichting van het lager. Specialisten van machinebouwer Herrenknecht uit Schwanau repareerden het lek, nadat eerst het boorfront was verste vigd met lagesterktebeton en het snij- i*ad was afgeschermd met een dikke laag folie. Dat gebeurde eind juni. Be gin juli kon Sara de reis naar Elle woutsdijk vervolgen. Lek Op 30 november 2001 sloeg het nood lot opnieuw toe. Door een lek in de af dichting van het boorschild van Sax-a sti-oomde drie miljoen liter water en bentoniet de tunnel in. De schade be droeg ruim drie miljoen gulden. Even was er paniek bij de werknemers op de boox-machine, die werden geconfron teerd met een grote hoeveelheid water. Het lek ontstond door een onverwacht snelle slijtage van de borstelrijen in het afdichtingssysteem van het boor schild. De borstels werden vervangen en op 13 december werd het boren hei-vat. Tussen de bedrijven door los ten de tunnelbouwers ook nog de px-o- blemen met de bouw van de dwarsver bindingen op. De vriesmethode, waarbij de grond tussen de twee tunnelbuizen wordt bevroren met behulp van lansen, nam te veel tijd in beslag. Er werden maat regelen genomen om de aansluiting van het ijslichaam op de toegangsdeu ren extra te bevriezen en dat bleek een succes. Menselijk leed bleef cle tunnelbou wers overigens niet bespaard. In juli '99 kwam een 27-jai'ige Duitse werk nemer van de Betonwarenfabriek Terneuzen bij een arbeidsongeval in de fabriek om het leven; hij raakte be kneld. Op 7 februari 2000 crashte een werktreintje in de westelijke tunnel buis. Bij het inrijden van de tunnel buis raakten vier wagons, geladen met acht zware tunnelsegmenten, los van de rest van het treinstel. De wa gons botsten op de achtei-zijde van de boormachine, maar die liep geen noe menswaardige schade op. De Duitse machinist van het treinstel liep, als bij wonder, geen schrammetje op. Hij werd wel met een shock overgebracht naar het streekziekenhuis in Terneu zen. Uiteindelijk bleek het te gaan om een menselijke fout. De veiligheids ketting tussen de wagons was niet vastgemaakt. De schade: twee mil joengulden. Op 19 augustus vorig jaar i-eed een werktrein in de westbxüs in op een stilstaande trein, waarvan de lading wei-d gelost. Daarbij raakten vijf tunnelbouwers gewond. Onder zoek bracht een mankement aan het remsysteem aan het licht. De schade bleef ditmaal beperkt. Bij kleinei'e on gevallen in cle tunnel vielen de afgelo pen jai-en gewonden. In de meeste ge vallen waren de verwondingen licht. Wout Bareman fotografie Charles Strijd Het is tijd voor enige gepaste vrolijkheid. Hoewel de di recteuren, door schade en schande wijs geworden, nog wat slagen om de arm houden, is er alle reden voor een glim lach. Na de tegenvallers waarmee de opdrachtgever en de bouwers de afgelopen jaren regelmatig werden geconfi-on- teerd, lijkt het leed nu geleden. De tunnelbox-en bx-aken de af gelopen weken alle snel- heidsx-ecords en komen veel eer der boven dan na de eerste tegenvallers werd gedacht. De afbouw is al in volle gang en kan mogelijk ook nog worden ver sneld. En echt grote risico's zijn er nu niet meer te ver-wachten. Met de komst van Rob de Leeuw als nieuwe directeur van tun nelbouwer Kombinatie Middel plaat Westei'schelde (KMW) - in september 2000 - leek er plotse ling meer lijn te komen in de bouw van de Westerscheldetun nel. De organisatie werd strak ker, zakelijker. ,,Ik ben hier aangesteld om boe tes voor overschrijding van de opleverdatum te voorkomen en uiteindelijk toch nog wat geld te verdienen", zei De Leeuw bij zijn aanstelling. En dat lijkt hem te lukken. Er werden ook sluitende afspraken gemaakt over de communicatie met de opdrachtgever, de NV Wester scheldetunnel. En ook dat was nodig, want voor die tijd was de relatie tussen de NV en de KMW-dix-ectie niet bepaald om over naar huis te schrijven. Ge deputeerde Jaap Hennekeij struikelde - als commissaris van de NV - over de tijdsvoorspel- ling van toenmalig directeur Huib de Jonge. Die zei dat het boren zeker drie in plaats van twee jaar zou vergen en dat er rekening mee moest worden ge houden dat de oplevering pas in het voorjaar van 2004 zou kun nen plaatsvinden, een jaar later dan de datum van 15 maax-t 2003, waax-van toen nog werd uitgegaan. „Onbegx-ijpelijk, on verstandig, onnodig en onge past", verzuchtte Hennekeij. „En hoogst ongebruikelijk dat via de pers wordt gecommuni ceerd tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgevel-." Ook tunneldix-ecteur Tin Buis reageerdeïeleurgesteld: „Jezou toch mogen aannemen dat men met die mededeling eex-st bij ons zou aankloppen. KMW zou op z'n minst kurxnen aantonen dat het haar uiterste best doet om vertragingen te voorkomen; ik ben er nog niet van overtuigd dat wat dat betreft nu al het maximale is gedaan." Op het moment dat De Leeuw directexxr Huib de Jonge ver ving, lag het boren acht tot tien maanden achter op schema. Dat is nu teruggebracht naar enkele maanden. De nieuwe directeur toen, in september 2000: „Dit is een technisch hoogstandje, zeer complex en er wordt - op zestig meter diepte onder de Wester schelde - een unieke prestatie gelevex-d. Bij hoogstandjes ho ren problemen. Je moet daar niet van wakker liggen, maar ze oplossen. Of het lukt al die te genslagen het hoofd te bieden? Ach, over drie jaar kan ik het vertellen." Motto van De Leeuw: „Geld verdienen, plezier in het werk hebben en iets tastbaars nalaten aan het nageslacht." Dat deed hij in Zeeland al eerder, want De Leeuw was van 1973 tot 1984 nauw betrokken bij de bouw van de pijlerdam. 'Plezier in het werk'. Kon er aanvankelijk nauwelijks een lachje af en presenteex-de De Leeuw zich als een strenge di recteur met een grimmige trek om de mond, nu klinkt soms spontaan een gulle lach door het directievertrek. Want de tegen slagen zijn tot nu toe allemaal ovex-wonnen. En de deal, die in december 2000 werd gesloten tussen de NV en KMW, lijkt ook z'n vruchten af te werpen. De twee partners bepaalden de nieuwe opleverdatum op 14 no vember 2003. Pas als die datum niet zou worden gehaald, zou een boeteclausule in werking tx-eden. Voor iedex-e dag tijd winst beurt KMW 150.000 gul- se wegenstelsel bij Zelzate - ver wacht hij niet. „Schepen Ter- mont van Gent hamert wel steeds op vei'keex-smaatregelen, maar daarbij spelen ook andex-e belangen mee, denk ik. Uit het Vlaams Mobiliteitsplan krijg ik niet de indruk dat het extx~a ver keersaanbod van en naar Zeeuws-Vlaanderen op px-oble- men zal stuiten, althans dat wox-dt niet gesignaleerdJe moet je bovendien afvragen of de Tractaatweg - de tweebaans- weg tussen Tex-neuzen en Zelza te - pi'oblemen zal opleveren. Staan er ooit files? Nee toch." Tolgelden De NV Westerscheldetunnel wordt de komende tijd gereor ganiseerd. De x-ol van opdracht gever voor de bouw van de tun nel wordt ingeruil voor die van exploitant van de tunnel. In apx-il ki-ijgt de nieuwe organisa tie gestalte. Buis: „Het wordt een bedrijf met vijftig tot zestig fulltimex-s en enkele tientallen parttimers. Ja, een echt bedrijf, want vergeet niet dat we straks jaarlijks zo'n 45 miljoen gulden aan tolgelden binnenkx-ijgen plus tientallen miljoenen aan subsidie. Dat zijn toch bedragen die tellen." Of Zeeland - en dan vooral het bedrijfsleven - klaar is voor de Westerscheldetunnel? De tun neldirecteur enigszins aarze lend: „De mensen moet zich gaan realiseren dat de ovex-kant straks echt heel snel én 24 uur per etmaal bex-eikbaar is. Dat moet tot het bewustzijn door- dx-ingen. Of dat alom al het geval is, weet ik niet. Ik vx-aag me af of de individuele ondex-nemer het allemaal al beseft, zeker in het midden- en kleinbedrijf. De turxnel zal de mobiliteit enorm bevorderen, denk alleen al aan het woon-wex-kverkeer. Wat dat betreft kan de verbinding van grote invloed zijn voor de Zeeuwse arbeidsmarkt; En ook op ander vlak zal er sprake zijn van nieuwe ontwikkelingen. Denk maar aan het ondexwijs, de cultuur en de zorgsectox*. Ex- valt stx-aks een enorme barrière weg." Wout Bareman den. En aangezien het boren veel vlotter is verlopen dan ver wacht én de afbouw waar schijnlijk ook kan worden ver sneld, lijkt oplevering medio juli volgend jaar haalbaar. Kas sa dus voor het financieel al zo getergde KMW. Overheidsgeld Ook tevredenheid bij Tin Buis van de NV.Iedere dag tij dwinst is mooi meegenomen natuur lijk. Er ligt daarvoor 1,2 miljard gulden overheidsgeld in de gi-ond en dat levert voox-lopig helemaal niets op. Het is een maatschappelijke investering, die van groot belang is voor het Rijk, de provincie, de gemeen ten en onszelf. Voor heel Zee land. Zodra de tunnel kan wor den opgelevex-d, moet-ie open. Ons rendement is gebaat bij elke dag dat de tunnel eerder open kan. Laat het hartje zomer zijn... We nodigen de koningin uit voor de officiële opening en gaan direct exploiteren." Maar er zijn nog wensen. De toe- 1 leidende wegen (de Sloeweg aan de noordzijde en de 'kanaal kruising' bij Sluiskil) hebben daarbij prioriteit. Wat de verbe tering van de Sloeweg betreft ('veel te eng en met gelijkvloerse kruisingen'), kijkt Buis hoopvol richting provincie. Bij die ande re prioriteit, de tunnel bij Sluiskil, speelt de NV zelf een uitvoerende rol. Buis: „De start notitie is in maart gereed en daarna volgt de milieu-effect rapportage voor de tx-acékeuze. Ik heb het bewust niet over een tunnel maar over een kanaal kruising, omdat je in die studie met een objectieve blik moet kijken naar alternatieve moge lijkheden. Misschien wordt het wel een hele hoge brug..." De tunneldirecteur gaat ervan uit dat in 2004 het tracébesluit kan worden genomen. En opti mistisch voegt hij ex-aan toe: „Ik ga er vanuit dat die tunnel, par don, die kanaalkruising er om streeks 2007 ligt." Problemen in het achterland - de Tractaatweg en de aansluiting op het Vlaam KMW-directexir Rob de Leeuw: „Geld verdienen, plezier in het werk en iets tastbaars nalaten aan het nageslacht." Tunneldirecteur Tin Buis: „Zodra de txmnel kan worden opgele verd, moet-ie open. Laat het hartje zomer zijn..."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 24