Barre tijden in inrichtingen Topstukken in de Gentse etalage PZC Ivan Dobrev dacht drie maanden alleen aan kunst Die Csardasfürstin: een statisch begin, maar stijgend in kwaliteit NIEIIWI? IEIJIES iUAItCEL WOlMiS 1 14 Debat over huisartsenzorg in Zeeland Informatieavond ziekenhuis Jeugdzorg lezers schrijven Prijzenoorlog Israël Ziekenhuis kunst cultuur zaterdag 19 januari 2002 MIDDELBURG - Huisartsen leveren een bijdrage aan de leef baarheid van stad en platte land. Maar hoe lang nog? Aller lei ontwikkelingen rondom de huisartsenzorg in Zeeland vol gen elkaar in rap tempo op. De welzijnsorganisatie Scoop or ganiseert maandag 28 januari in de Scoopera in Middelburg een debat over dit thema. Sprekers zijn Tweede-Kamerlid en huisarts S. Buijs, gedepu teerde G. de Kok, voorzitter van de districtshuisartsenvereni- ging P. de Doelder en A. Dijk- wel, voorzitter van het i'egionaal patiënten en consu mentenplatform. Oud-europar lementariër J. Boogerd-Quaak leidt de discussie. De problemen waar huisartsen tegenaan lopen zijn legio. Eerst verschenen er berichten over huisartsen die geen opvolger kunnen vinden. Tegelijkertijd kondigde minister Borst van Volksgezondheid aan de opvol gers van apotheekhoudende huisartsen de mogelijkheid te willen ontnemen nog medicij nen te verstrekken. Voor een provincie als Zeeland, die voor al in de dorpen veel apotheek- houdende huisartsen telt, heeft zo'n besluit verstrekkende ge volgen. Een ander heikel punt is de vorming van huisartsenpos ten, een oplossing voor de avond- nacht- en weekenddien sten nu huisartsen te kennen hebben gegeven niet langer al tijd beschikbaar te willen zijn. De discussiebijeenkomst in de Scoopera, (Achter de Houttui nen 8) begint om 19.45 uur. ZIERIKZEE - De Oosterschel- deziekenhuizen houden dins dagavond 22 januari in het ge bouw van het voormalig Rode Kruisziekenhuis in Zierikzee een informatiebijeenkomst voor de Bevelanden en Schou- wen-Duiveland. S. Schuitevoerder, lid van de Raad van Bestuur zal iets ver tellen over de plannen van de Oosterscheldeziekenhuizen Radiologe M. Smit praat over het MRI-apparaat dat sinds één jaar in gebruik is bij de Ooster scheldeziekenhuizen. De bij eenkomst begint om 19.30 uur. door Jacques Cats De jeugd moeilijk? Ja, dat wordt snel gezegd. Maar ze zijn wel het pro duct van de samenleving en van het in- richtingsgebeuren. Een opmerkelijke uitspraak van Fred Geervliet, voorma lig hoofd van 'De Veersesingel', ortho pedagogisch zorgcentrum voor kinde ren en jong volwassenen, die zeer traag Ieren en met opvoedings- en gedrags problemen te kampen hebben. De Veersesingel, dezer dagen in het nieuws vanwege grootse nieuwbouw- plannen, hoort tot wat voorheen be kend stond als 'de Vereeniging Kinder- zorg'. Sinds geruime tijd is het onder de vlag geplaatst van de Stichting Agogi sche Zorgcentra Zeeland, kortweg AZZ genoemd. De stichting heeft als hoofd zetel een deftig pand dat aan één van de Middelburgse kaaien uitstraalt dat de organisatie centraal staat. Het te slopen complex ligt op histori sche grond. Daar begon 'Kinderzorg' in 19 0 7 voor het eerst vanuit een eigen be huizing met het werk. In die tijd was de Middelburgsche Courant vol lof over de instelling, 'waar zo dapper wordt ge streden tot behoud van de vele kinder zielen die in een poel van huiselijke ellende teloor di'eigen te gaan'. Aan vankelijk was het een sfeer van behel pen. Tekenend voor situatie waren de woor den die koningin Wilhelmina sprak bij een bezoek aan 'Kinderzorg'; „Sober, al te sober." De meisjes werden lange tijd gehuisvest in een oude villa, de jongens kregen later een onderdak dat als 'mo dernste gesticht in Europa' werd be stempeld. Middelburger Fred Geervliet heeft tientallen jaren als hoofd de ontwikke ling van De Veersesingel meegemaakt en kan nu, hoewel wonend in de onmid- delijke omgeving van zijn vroegere werkplek, als gepensioneerde op af stand het vervlogen tijdperk bezien. Toen Geervliet halverwege de j aren zes tig aantrad, belandde hij midden in een omslag van een strenge opvoeding naar een grote tolerantie. Knuppel Streng, dat was het bestaan van grote groepen en een slaapzaal voor vijftig personen. Een knuppel werd achter de hand gehouden om de boel rustig te houden. Geervliet kwam net daarna, maar weet nog wel dat hij als hoofd de taak had om pupillen die het te bont hadden gemaakt over de knie te leggen. „Dat deed de groepsleider niet, daar voor kwamen ze bij mij De straffen waren ook niet mis, voordat Grote veranderingen zijn aanstaande op de historische plek van'VereenigingKinderzorg Zeeland', foto Dirk-Jan Gjeltema Geervliet aantrad. Het was gebruik dat kinderen één keer per vier weken naar huis mochten. Waren ze stout geweest, dan werd dat weekend met het grootste gemak een maand opgeschoven. „Ken nelijk stond niemand er bij stil wat dat voor een kind betekende." Maanden 's avonds op je kamer moeten blijven kwam ook wel voor, een straf die in geen enkele verhouding stond tot de be gane misstap. En kwamen ouders eens in de maand op bezoek, dan werden ze pas op klokslag twee uur toegelaten. Al die tijd moesten ze buiten wachten, ook als het pijpen stelenregende. Geervliet: „Hetheeft ja ren geduurd om die dingen, die kenne lijk bij de inrichtingscultuur hoorden, te kunnen veranderen." Het oud-hoofd heeft zelf nog de tijd meegemaakt van gescheiden groepen. „Wanneer je als man in de groep oudere meisjes kwam, werden ze helemaal dol. Een mannenbroek had een vreemde uitwerking. Bij de jongens was er spra ke van een harde maatschappij." De groepen werden uit elkaar gehou den. Dat had sterkt te maken met de vrees dat er meisjes in verwachting zou den kunnen raken. „Uiteindelijk is het tegendeel gebleken." Naarmate groe pen kleiner en gemengd werden en ze in leeftijdsopbouw óok eerder op een groot gezin gingen lijken, veranderde de sfeer. Net zoals bij de stichting Arduin is ge beurd, ging de Vereeniging Kinderzorg in de nieuwe gedaante meer de kant op van integratie in de samenleving, door groepen te huisvesten in woonwijken. „Het beste is", meent het voormalig hoofd van De Veersesingel, „om vanuit een moederhuis een aantal satellieten te hebben, waarin je enerzijds kunt plaatsen en anderzijds kunt terug plaatsen als dat nodig is. Dan heb je twee keuzemogelijkheden. We moeten de ogen niet sluiten, want we praten toch over een moeilijk tot zeer moeilijk opvoedbare jeugd." Het is volgens Geervliet nog maar de vraag of er vol doende begeleiding is om zo'n proces van integratie in de samenleving te vol gen en aan te kunnen. Waren er vroeger strenge regels, de grotere vrijheid van tegenwoordig is ook niet alles. „Soms zou een kind beter af zijn met een flinke draai om de oren", meent Geervliet „Niet dat ik zo'n slaander ben, maar in een groep van vreemde mensen kan dat wel eens goed zijn. Maar dat mag niet meer. Het gevolg is dat een jongere die echt niet meer te handhaven is, naar een ander tehuis moet. En daar begint het lieve leven opnieuw." Toen Geervliet in de kinderzorg begon, stond hij alleen voor een groep van achttien jongens, Later zijn er meer groepsleiders gekomen. Tegenwoordig zijn het er zes, op een groep van maxi maal elf kinderen. Het oud-hoofd ziet die ontwikkeling met grote bezorgd heid aan. „Stel je voor dat je als kind jaren moet blijven. Hoeveel groepsleiders zo ie mand dan dag-in-dag-uit meemaakt. Deze gaat, die komt. De cao is voortref felijk, maar niet voor kinderen die thuis al uit een situatie komen die niet goed is geweest. Zoals wij nu praten over de barre tijden van vroeger, zo zal over een aantal jaren over deze situatie worden gezegd: hoe hebben we het ooit in het hoofd kunnen halen om zo met kinde ren in inrichtingen om te gaan Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. De PZC is niet te beroerd om be ginnende ondernemers wat gra tis reclame te geven middels een mooi artikel. Zo ook nu met een 'makelaar', die in de ogen van de journaliste een prijzenoorlog zou ontketenen (PZC 17-1). Het loont af en toe wel de moeite om wat extra research te plegen. De Kamer van Koophandel le vert wat dat betreft een uitste kende en goedkope service en als je daar even naar kijkt, dan zie je, dat van de betreffende makelaardij mevouw C. A. Kemper-van Willigenburg de enige directeur is en dat de BV verder geen personeel in dienst heeft. Blijkbaar oefent men nog een ander bedrijf uit. Huub Kemper Makelaardij BV heette tot voor kort Holding Scarpidoe BV en was de moedermaat schappij van Scarpidoe BV, waarvan het faillissement op 18 oktober 2000 is opgeheven we gens gebrek aan baten. Na 1 maart 2001 mag iedereen zich makelaar noemen, dus ook ie mand die geen diploma's heeft en het vak niet beheerst. Thans zijn er makelaarsregisters, waar de consument kan nagaan of men met deskundige mensen van doen heeft. Er is geen spra ke van een prijzenoorlog en die komt er ook niet. Prijsverschil len zijn er wel, net zoals in ande re branches. De makelaars zijn niet gelijk, hun dienstverlening is niet gelijk, dus is het logisch, dat de prijzen niet gelijk zijn. In de autobranche zijn er grote verschillen met betrekking tot comfort, snelheid, status, vei ligheid en vooral ook betrouw baarheid. In de makelaardij is het niet anders. Ook daar moet je betalen voor kwaliteit. Mark J. Faasse Vijverlaan 20, Kamperland De verstandige minister. Peres roept op de zinloze sloop van Palestijnse huizen te stoppen (PZC, 15-1). Het laffe en brute optreden van het Israëlische le ger met bulldozers op indicatie van Sharon en zijnkompanen in de steden Rafah, Ramallah en Oost-Jeruzalem stuit op steeds meer weerstand. Onschuldige vrouwen en hulpeloze kinderen moeten maar zien waar ze on derdak moeten vinden. De Pa lestij nen doen niet aan terreur, maar plegen verzet tegen het onderdrukkende Israëlische le ger. De Palestijnen worden uit gebuit door Israël: kijkt u maar in Israël en hou de ogen goed open! Israël blijft de Oslo-ak koorden schenden (het bouwen van Joodse nederzettingen, waar dit niet mag!). Sharon denkt maar aan één ding: ruimte voor Israël ten koste van de Pa lestijnen. De 'haviken-regering' moet worden vervangen door een vredelievende regering en Sharon en zijn trawanten moe ten dan berecht worden voor de ze wandaden. Vergeten we ook niet de rol, die Sharon heeft ge speeld bij de slachting in twee vluchtelingenkampen in Zuid- Libanon? De kans bestaat, dat de Arabische wereld de rijen sluit. Het is al eens bijna ge beurd! En dan is vrede heel ver weg! J. Dispa Van de Helstlaan 27 Vlissingen Als ik zo de berichtgeving in de krant en op tv volg, zou het mij niets verbazen dat binnen niet al te lange tijd het ziekenhuis in Zierikzee weer wordt heropend (PZC 16-1). Datzou dekroonop het werk zijn van alle actievoe rende Schouwenaren. Dat er nu, zo kort na sluiting, al weer wordt gesproken over herope nen zegt iets over het totale wanbeleid van directeur Broer tjes. Want dit soort zaken kost veel geld. Eerst opknappen, ver volgens sluiten en dan weer ope nen. Over de noodzaak van dit goede ziekenhuis hoeven we verder niet uit te wijden. Voor Broertjes zit er maar één ding op: hetzelfde als de gefaalde NS-top: opstappen, en het liefst zonder gouden handdruk. Wil hij zijn verdere leven niet achter de geraniums slijten, dan kan hij altijd nog als verpleger gaan werken in zijn zo gekoes terde paradepaardje, het Oos- terscheldeziekenhuis. Dianne van den Hoven S. Lindhoutstraat 8, Tholen door René Hoonhorst GENT - Westerse kunstlief hebbers hebben de laatste ja ren veel belangstelling voor negentiende-eeuwse Boed dhabeelden die afkomstig zijn uit grotten in Cambodja. De beelden worden door monni ken en andere religieuze grot bewoners gemaakt. Op de Kunst- en Antiekbeurs van Vlaanderen, die van zater dag 19 tot en met zondag 27 ja nuari wordt gehouden in de Sint Pietersabdij van Gent, zijn een aantal 'grot-Boed dha's' te zien. „De Boeddha beelden worden hier gezien als kunstwerken. Hoe ouder ze zijn, hoe gewilder", vertelt de Vlaamse kunsthistoricus Jean-Pierre de Bruijn. „De houten beelden worden daar gebruikt als religieuze symbo len. Als ze na enkele eeuwen bijna uit elkaar vallen, maken de grotbewoners exacte ko- piën. Die zijn voor ons minder interessant dan de originele werken, maar het bewijst maar weer eens dat mensen op ver schillende manieren naar beel den en hun kunsthistorische waarde kijken." Waarde De Bruijn doet er niet moeilijk over. Over kunst of kitsch, mooi of lelijk, raak je nooit uit gediscussieerd. Maar de in de Gentse Pietersabdij tentoon gestelde werken zijn in elk ge val allemaal geclassificeerde stukken met antiquarische waarde. De bijna veertig expo santen, veelal lid van het Ko ninklijk Gilde van Vlaamse Antiquairs, willen hun naam niet te grabbel gooien. Boven dien controleert een uitgelezen keurkorps van experts, kunst historici en conservatoren alle ingebrachte kunst- en ge- Een paneeltje van Pieter Brueghel de Jonge, een van de kunstwerken die op de Kunst- en Antiek beurs te zien zijn. bruiksvoorwerpen op authen ticiteit en historisch belang. Kopers kunnen er dan ook van overtuigd zijn dat zij geen kat in de zak kopen en krijgen als bewijs daarvan een certificaat met een precieze beschrijving en datering van hun aankoop. Ook de 32e Gentse Kunst- en Antiekbeurs blijft een koop- beurs, een plaats waar anti quairs en antiquaars hun top stukken in de etalage zetten. De beurs krijgt ook steeds meer een educatieve functie, constateerde De Bruijn. Stu denten kunstgeschiedenis en kunstenaars bestuderen de beelden, schilderijen en kunst zinnige gebruiksvoorwerpen uit de hele wereld. Dit jaar is de 'waaier' van de tentoonstelling breder dan ooit. Zo zijn er eeuwenoude wand tapijten, kabinetten, commo des, serviezen, canapés, dres soirs, zandlopers, paraplu's en wandelstokken met gebeeld houwde handgrepen, kaarten, prenten, boeken, schilderijen van romantische meesters, een paneeltje van Pieter Brueghel de Jonge, aquarellen van Paul Delvaux en Leon Spilliaert, te keningen van Constant Perme- ke, action paintings van Bram Bogart en Russische iconen uit de late middeleeuwen. Bron zen naakten van Irénée Durriez, Boeddhabeelden, wijwaterbakjes, Perzisch aar- denwerk van voor de jaartel ling, glas- en zilverkunst, por selein, sieraden, uurwerken en staande klokken. Vergaarbak Er is voor elk wat wils. Te koop, om thuis mee te pronken of van te genieten. Maar ook om uren langs te dwalen, met geen an dere gedachte dan het genot van het kijken. Want de Sint Pietersabdij is de komende acht dagen een vergaarbak voor het werk van een keur aan kunstenaars en vakwerklie den. In plaats van allerlei spe cialistische musea aan te doen, vinden bezoekers alles onder één dak. Wie verblindt raakt door al die pracht en praal, moet zijn blik eens naar buiten richten. Door de ruiten van de abdij zijn de oude binnen plaatsen van het klooster goed te zien. Dan valt pas op hoe zeer het voormalige klooster zelf ook een kunstwerk is en kijkt de bezoeker langs de ten toongestelde kunst naar de - gerestaureerde - vroegmiddel eeuwse abdij. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Op de uitnodi ging voor zijn expositie in het Vlissingse kunstcentrum deWillem3, vergelijkt de Bul gaars-Nederlandse kunstenaar Ivan Dobrev zijn fascinatie voor tijd en volume met een sneeuw bal die al rollend een enorme omvang kan krijgen. „In mijn recente werk keer ik dit proces om. Een volume dat verdwijnt op moment van ontstaan." Wie de expositie bekijkt in de gaststudio van deWillem3, waar Dobrev de afgelopen drie maan den heeft gewerkt, krijgt even de indruk dat het idee van de sneeuwbal letterlijk moet wor den genomen. Op de grond staan diagonaal acht koppen van ge bakken klei opgesteld. Het ge zicht heeft duidelijk de trekken van dat van Dobrev. Het voorste hoofd heeft ook de ware grootte, daarna is elk hoofd een slag kleiner. Het achtste en laatste hoofd - of is het het eerste? - heeft de omvang van een baby kopje. De reeks zegt iets over ontwik keling en gaat dus over tijd, maar domineert door zijn op stelling ook de ruimte. „Dat zijn moeilijkebegrippen", aldusDo- brev. „Vandaar dat ik het op de uitnodiging, die zo toegankelijk mogelijk moet zijn, met beeld spraak heb verwoord. Waar het in dit werk wat mij betreft om gaat is de mens die wordt gebo ren en zich ontwikkelt, maar ook het omgekeerde, het krim pen van de geest. Alles heeft een begin en een einde, er is een vo lume dat ontstaat en verdwijnt. Dit werk verbeeldt dus ook een kringloop." Sculpturen Behalve de hoofden toont Do brev op de tentoonstelling ook een aantal sculpturen die hij heeft uitgestald op een tafel die met zijn oppervlak van klei en geteerde zij kanten zelf een soort beeldhouwwerk is geworden. Leven en dood Al zijn werk gaat over leven en dood, zegt Dobrev. „Maar niet op een morbide manier. Het gaat mij om de tegenstelling. Vanaf het moment dat je je ervan be wust bent dat je bent geboren, besef je ook dat je dood gaat. De dood is de ontkenning van het leven en het leven de ontken ning van de dood, je kunt ze niet los zien. Ik wil van de dood geen groot verhaal maken. Het is eer der een belletje dat altijd in mijn achterhoofd rinkelt, heel ver en heel diep. Alleen door die aan wezigheid van de dood heb je een duidelijk zicht op het le ven." Dobrev is in 1993 in Nederland komen wonen. De afgelopen drie maanden heeft hij zijn woonplaats Maastricht verruild voor Vlissingen, om te werken in de gaststudio van deWillem3. „Dat zoiets kan, is enorm be langrijk. Drie maanden lang had ik het groene licht om alles te doen wat ik wilde. Drie maan den lang onbekommerd werken alleen maar denken aan mijn beeldhouwwerken en verder niets aan mijn hoofd. Dat is van onschatbare waarde. Dat heeft niet alleen het werk opgeleverd dat hier te zien is, maar ook al lerlei ideeën die ik in de toe komst verder wil uitwerken." Werkelijkheid Hij heeft ook nagedacht over wat kunst is. „Het gaat bijna al tijd om het scheppen van een werkelijkheid die zo dicht mo gelijk staat bij de werkelijkheid die wij allemaal kennen. Het is natuurlijk niet mogelijk dat het werk het leven zelf is. Het is ook geen imitatie, het is een paral lelle werkelijkheid. Een kunst werk moet zichzelf kunnen dra gen, los van alles. Met behulp van de toeschouwer moet het zichzelf scheppen en creëren, net als het leven. Dat maakt de kunstenaar niet tot een god. Je doet gewoon je werk zo goed mogelijk, net als iedereen. Je bent onderdeel van de samenle ving, het enige verschil is dat je altijd bezig bent met het mense lijke bewustzijn, met voedsel voor de geest." ExpositieIvan Dobrev, sculpturen, van 20 jan t/m 10 maart in de gast studio van deWillem3, open don t/m zon van 12.00-17.00 uur. Opening morgen om 15.00 uur. TERNEUZEN, Scheldetheater Die Csardasfürstin van Emmerich Kalman. Koor en orkest van de Opera Roma- na Timisoara. Dirigent: George Vic tor Dumanescu, regie: Regie: Frans Meeivis. Hoofdrollen: Carmen Gurban, Mari ana Sarba - sopraan, Gergely Meny- hert, Iuri Ciobani - tenor. door Arie Karreman Gisteren was wederom de Staatsopera van Timisoara te gast in Terneuzen. Dit keer met de overbekende operette 'Die Csardasfürstin' van de Hongaarse componist Emme rich Kalman, die na jaren lang een gevierd componist te zijn geweest op Broadway in 1953 te Parijs overleed. Een operette in drie bedrijven, waarin de Hongaarse dans de 'Csardas' centraal staat. Het werd een uitvoering met zeer goede maar ook zwakke momenten. Het eerste bedrijf speelt zich af in de variétéwe reld van Boedapest. Nu juist dit eerste bedrijf was ronduit saai te noemen. Ik zag helemaal niet de ambiance van het variété. Er werd goed gezongen door de so listen en zelfs zeer goed door het koor. Maar als zo'n koor daar wat statisch, weinig enthousiast en met weinig gezichtsuitdruk king tegen een decor staat, vooral bij de mannen, dan mis je toch iets. Gelukkig werd dit anders in het tweede bedrijf. Er kwam meer aktie en beweging ook in het koor. Alles werd aanmerkelijk boei ender en er kwam wat meer hu mor naar buiten. De beide so pranen Carmen Gurban en Mai- ana Sarba zijn uitstekende en ervaren solisten die hun rol heel overtuigend spelen. De wat ge brekkige uitspraak van het Duits is in het begin wat vreemd maar past eigenlijk wel een beetje in dit Hongaarse sfeertje. Tenor Gergely Menyhert die de rol van Edwin vertolkte, had een typisch Oost-Europese stem. nogal kelig. Goed in de hoogte maar weinig volume in de vaak lage partijen. Het orkest verdient mijns inziens een dikke pluim. Heel aangenaam van klank en perfekt van samenspel en dynamiek. Ook decors, be lichting en kostuums waren perfect. Verder was eruitsekend ballet. Het werd een operette met een matig begin maar met een stij gende lijn in kwaliteit. Het Scheldetheater leent zich uitstekend voor dergelijke pro ducties. De klank krijgt alle kans om de ruime akoestiek van de zaal te vullen. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de volgende opera's. De voor mij onbekende Franse operette 'Ciboulette' van de componist Reynaldo Hahn, die prachtige liederen schreef en natuurlijk 'Le Nozze di Figaro' van Mozart. Koppen van klei, gemodelleerd naar het hoofd van Dobrev. foto Lex de Meester (Advertentie) xnterilng 19 jniiiinri 20.30 uur KLOYËkVil2KSOOKI,liN A\IIH>lültlll!<;

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 72