Vormgeving wordt subtieler
Laag zitten in sfeer van weleer
Meubelbeurs Keulen
bedient zintuigen
De internationale meu
belbranche ziet de toe
komst weer met vertrouwen
tegemoet. Als gevolg van de
onrust in de wereld inves
teert de consument opnieuw
in de woning. Ruim 1450
producenten zijn deze week
bijeengekomen op de Inter
nationale Meubelbeurs in
Keulen.
Echte verrassingen blijven
tijdens de jaarlijkse Inter
nationale Meubelbeurs in Keu
len achterwege. „Producenten
investeren meer in kwaliteit,
minder in vormgeving", merkt
de Nederlandse ontwerper Ste
fan Steenkist op.
Hoewel kleur in het interieur
oprukt, is het kleurenpallet op
de beursvloer overwegend so
ber. Niet dat de invloed van
kleur wordt ontkend, maar
kleurentrends wisselen elkaar
in dermate hoog tempo af, dat
producenten de keus liever aan
de consument laten.
Basis
In Keulen blijkt de industrie
eerder in rustiger vaarwater.
Het besef leeft dat aanhobbelen
achter trends en ontwikkelin
gen (die steeds meer in de pas lo
pen met de modewereld) zinloos
is. Het ontwerp is de basis, de
klant doet de rest.
De meubelbeurs in Keulen is be
gin januari traditiegetrouw de
verzamelplaats voor de meubel
industrie wereldwijd. Dit jaar
presenteren tot en met zondag
1450 producenten hun nieuwe
collecties op een oppervlak van
bijna zestig voetbalvelden
(286.000 m4). Vijfhonderd daar
van zijn afkomstig uit Duits
land, 261 uit Italië en 54 uit Ne
derland. Andere exposanten
zaterdag 19 januari 2002
Blikvanger in Keulen: Keith Haring-fauteuils uit de collectie van Bretz Brothers.
Aluminium, stoffering en hout gecombineerd in de fauteuil Tolozan
van Ligne Roset.
De Hang Over is ontworpen door de Finse ontwerper Vertti Kivi.
zijn in opmars. Dat betekent
meer zwart en wit, vaak uitge
voerd in hoogglans. Strakke lij
nen domineren, maar het ver
langen naar meer organische,
afgeronde vormen tekent zich
duidelijk af. „De vormgeving
wordt subtieler, minder grof",
aldus de Nederlandse ontwer
per Karei Boonzaaijer.
Ondanks de opkomst van nieu
we materialen als rubber en
nieuwe kunststoffen, vallen de
meeste ontwerpers terug op
hout (kersen, licht eiken, noten)
opvallend vaak in combinatie
met aluminium, glas en kunst
stof. In het kleurenaanbod ke
ren natuurtinten als bruin en
groen terug, naast de accent-
kleuren rood, oranje en paars.
Kleur is populair, maar de consument mag zelf kiezen. Deze glazen kast met kunststof laden komt uit de collectie van Team By Wellis.
volg van de groeiende aandacht
voor merkproducten.
Het Nederlandse Montis was ja
ren gespecialiseerd in de pro
ductie van zitmeubelen. Onder
de noemer Montis Moments
biedt de producent tegenwoor
dig ook kastprogramma's, ta
fels, karpetten en gordijnstof
fen. Ook bekende buitenlandse
merken als Ligne Roset, Team
By Wellis en Rolf Benz bieden
een dergelijk breed programma.
Retro
De liefhebbers van vernieu
wend design komen dit jaar in
Keulen minder aan hun trek
ken. Het steekwoord is nog
steeds retro. Stijlen uit de jaren
zestig en zeventig zijn duidelijk
aanwezig, maar de jaren tachtig
Daarnaast worden de zintuigen
dit jaar nadrukkelijk bediend.
De stoffering heeft een zachte
uitstraling, maar een duidelijk
voelbare structuur.
De collecties die in Keulen wor
den gepresenteerd, zijn over on
geveer twee maanden verkrijg
baar in de winkel.
Paul Geerts en Anja Sparidaans
De Internationale Meubelbeurs
in Keulen is vandaag en morgen
januari voor het publiek ge
opend van 9.00 uur tot 18.00
uur.
De entree bedraagt 10 euro, de
catalogus kost 20 euro. Het
adres van de beurs is Messeplatz
1 in Keulen. Meer informatie:
www.moebelmesse.de
komen onder andere uit Egypte,
Hongarije, Hong Kong, Indone
sië, Turkije, Amerika, Brazilië
en China.
Dit jaar overheersen in Keulen
de positieve geluiden. Dirk-
Uwe Klaas, de hoogste baas van
de Duitse meubelindustrie,
schat dat de omzet dit jaar met
1,5 tot 2 procent zal stijgen. Als
gevolg van de aanslagen in
Amerika, is de consument op
zoek naar veiligheid en gebor
genheid. Die vindt hij in dè ei
gen woning. Daarin is hij bei'eid
te investeren. Hij verwijst naar
de verkooppiek voor Kerstmis.
,Dit is een vingerwijzing dat co
coonen weer terugkomt. Men
sen willen een comfortabele en
plezierige sfeer thuis."
Klaas signaleert dat de consu
ment meer en meer geïnteres
seerd is in design. „Er is behoef
te aan verantwoorde
ontwerpen. Producten moeten
meerdere elementen in zich her
bergen: ze moeten mooi zijn, er
gonomisch, functioneel en ze
moeten passen in een bepaalde
filosofie."
Dat blijkt ook in Keulen, waar
dit jaar nadrukkelijk aandacht
is voor totaalconcepten. Steeds
meer producenten bieden in
plaats van losse meubelen totale
interieurconcepten aan. Voor de
derde keer reserveerde de orga
nisatie een deel van de beurs
vloer voor deze producenten.
Hun aantal groeit, ook als ge-
De stoel Triënnale is een ontwerp van Gispen uit 1954. Dit jaar opgenomen in de collectie van Leolux.
Tijdens de Internationale
Meubelbeurs in Keulen
zijn de Nederlanders promi
nent aanwezig. De vader
landse ontwerphistorie
dient als inspiratiebron voor
de nieuwe collecties. „Iets
wat oud is, kan nog steeds
goed zijn."
Van valse bescheidenheid
hebben Nederlandse meu
belproducenten geen last.
Tijdens de Internationale Meu
belbeurs in Keulen is het Neder
lands ontwerp prominent aan
wezig. Ontwerpers van eigen
bodem blinken vooral uit in het
moderne segment. Dit jaar dient
de rijke Nederlandse ontwer
phistorie als inspiratiebron,
want als er al een trend is, dan
heet die retro. Maar de collecties
bieden bescheiden ruimte aan
nieuwe ideeën.
De Internationale Meubelbeurs
in Keulen is -bij gebrek aan een
vergelijkbaar evenement in Ne
derland- voor Nederlandse pro
ducenten een belangrijk plat
form. Met 54 exposanten is
Nederland nadrukkelijk aan
wezig op de beursvloer.
Collecties
Niet alleen bekende bedrijven
als Leolux, Gelderland en Label
presenteren er hun nieuwe col
lecties, ook voor jonge en klei
nere bedrijven begint het sei
zoen tegenwoordig in Keulen.
Met succes. Uit de aanloop
spreekt dat Lente, Bis en Hid
den aan het begin van het jaar
goede zaken doen.
Tijdens de meubelbeurs in Keu
len blijkt bovendien of de nieu
we collecties, die over pakweg
twee maanden te koop zijn, de
toets der kritiek kunnen door
staan. Reden waarom ontwer
per Gerard van de Berg van
Label de eerste beursdag tradi
tiegetrouw verstek laat gaan.
„Maanden heeft hij eraan ge
werkt", vertelt zijn broer Ton.
„Op reacties van detaillisten en
pers zit hij dan nog niet te wach
ten."
Label introduceert in Keulen
het concept Himba, dat gericht
is op laag zitten. In de bijbeho
rende eetkamerstoelen kan de
gebruiker onderuit hangen, aan
een tafel die tien centimeter la
ger is dan gebruikelijk. Ook de
ruwe aanvoelende stoffen met
verrassende kleurenschakerin-
gen springen in het oog.
De Venlose producent Leolux is
de laatste jaren vooral vernieu
wend op het technische vlak. In
Keulen presenteert het bedi-ijf
E-dorado, een zitsysteem van
Braun en Maniatis. In de duur
ste uitvoering zijn zitvlak en
leuning elektrisch verstelbaar.
„Geschikt voor jong en oud",
benadrukt Antal Nemeth van
het bedrijf.
„Je moet ieder jaar met nieuwe
dingen komen, anders word je
ingehaald door anderen", zegt
Antal Nemeth van Leolux.
Maar nieuw is in dit geval rela
tief, want Leolux heeft een aan
tal oude ontwerpen van stal ge
haald.
De fauteuil Wibber van
Friedrich Hill zat al in de collec
tie van 1964. De stoel Triënnale
is een ontwerp van Willem
H. Gispen uit 1954. Het zijn ont
werpen waarvoor overigens
vooral de Nederlandse bezoe
kers belangstelling hebben.
Daarmee speelt het Venlose be
drijf wel in op de allesoverheer
sende retrotrend. „Iets wat oud
is, kan nog steeds goed zijn. Ei
gentijdse ontwerpers erkennen
dat eerdere generaties ook
mooie dingen hebben ge
maakt", aldus Nemeth. Bij Arti-
fort leeft dat besef al langer. Het
bedrijf dat vijf jaar geleden bij
na op de fles ging, kreeg een
tweede kans doordat het zich
nadrukkelijk opnieuw ging pro
fileren met designklassiekers,
onder andere van Piere Paulin.
Organisch
De nieuwe ontwerpen in de col
lectie borduren voort op de vor
mentaal van voorheen.
„Artifort is organisch, rond en
architectonisch", zegt woord
voerder Coen Verhoef. Huisont
werper René Holten en de Fran
se ontwerper Patrick Norguet
voegden opvallende fauteuils
toe aan de collectie. In Keulen
zijn ze in wit gepresenteerd.
„We hebben alle kleuren over
wogen, maar konden niet kie
zen. De ontwikkeling gaat zo
snel. Laat de klant maar stoeien
met kleuren."
Opvallende nieuwkomers, die
op voorhand het predikaat klas
sieker krijgen, zijn er in de Ne
derlandse collectie overigens
niet. Wat dat betreft lopen Ne
derlanders in de pas met hun
buitenlandse collega's: de vor
men zijn veelal strak, licht afge
rond en massief. Ontwerpen
zonder tierelantijntjes.
Voorbeeld daarvan is de greep-
loze kast Monde uit het pro
gramma van Treco en Luna. In
zijn bed Icoon is gelakt hout ge
combineerd met textiel, een
combinatie die dit jaar in meer
dere collecties terug te vinden
is.
Dat de consument nadrukkelijk
eisen stelt aan de kwaliteit van
meubilair is eveneens aflees
baar aan de nieuwkomers. De
tafel Pure van Burkhard Vogt-
herr uit de collectie van Arco is
bijvoorbeeld sober qua vormge
ving, maar uiterst degelijk door
het gebruik van massief hout in
combinatie met aluminium.
Paul Geerts en Anja Sparidaans
Oud wordt nieuw. De fauteuil Wibber van Leolux komt uit de col
lectie van 1964 en is dit jaar opnieuw in productie genomen.