Vormgeving wordt subtieler Laag zitten in sfeer van weleer Meubelbeurs Keulen bedient zintuigen De internationale meu belbranche ziet de toe komst weer met vertrouwen tegemoet. Als gevolg van de onrust in de wereld inves teert de consument opnieuw in de woning. Ruim 1450 producenten zijn deze week bijeengekomen op de Inter nationale Meubelbeurs in Keulen. Echte verrassingen blijven tijdens de jaarlijkse Inter nationale Meubelbeurs in Keu len achterwege. „Producenten investeren meer in kwaliteit, minder in vormgeving", merkt de Nederlandse ontwerper Ste fan Steenkist op. Hoewel kleur in het interieur oprukt, is het kleurenpallet op de beursvloer overwegend so ber. Niet dat de invloed van kleur wordt ontkend, maar kleurentrends wisselen elkaar in dermate hoog tempo af, dat producenten de keus liever aan de consument laten. Basis In Keulen blijkt de industrie eerder in rustiger vaarwater. Het besef leeft dat aanhobbelen achter trends en ontwikkelin gen (die steeds meer in de pas lo pen met de modewereld) zinloos is. Het ontwerp is de basis, de klant doet de rest. De meubelbeurs in Keulen is be gin januari traditiegetrouw de verzamelplaats voor de meubel industrie wereldwijd. Dit jaar presenteren tot en met zondag 1450 producenten hun nieuwe collecties op een oppervlak van bijna zestig voetbalvelden (286.000 m4). Vijfhonderd daar van zijn afkomstig uit Duits land, 261 uit Italië en 54 uit Ne derland. Andere exposanten zaterdag 19 januari 2002 Blikvanger in Keulen: Keith Haring-fauteuils uit de collectie van Bretz Brothers. Aluminium, stoffering en hout gecombineerd in de fauteuil Tolozan van Ligne Roset. De Hang Over is ontworpen door de Finse ontwerper Vertti Kivi. zijn in opmars. Dat betekent meer zwart en wit, vaak uitge voerd in hoogglans. Strakke lij nen domineren, maar het ver langen naar meer organische, afgeronde vormen tekent zich duidelijk af. „De vormgeving wordt subtieler, minder grof", aldus de Nederlandse ontwer per Karei Boonzaaijer. Ondanks de opkomst van nieu we materialen als rubber en nieuwe kunststoffen, vallen de meeste ontwerpers terug op hout (kersen, licht eiken, noten) opvallend vaak in combinatie met aluminium, glas en kunst stof. In het kleurenaanbod ke ren natuurtinten als bruin en groen terug, naast de accent- kleuren rood, oranje en paars. Kleur is populair, maar de consument mag zelf kiezen. Deze glazen kast met kunststof laden komt uit de collectie van Team By Wellis. volg van de groeiende aandacht voor merkproducten. Het Nederlandse Montis was ja ren gespecialiseerd in de pro ductie van zitmeubelen. Onder de noemer Montis Moments biedt de producent tegenwoor dig ook kastprogramma's, ta fels, karpetten en gordijnstof fen. Ook bekende buitenlandse merken als Ligne Roset, Team By Wellis en Rolf Benz bieden een dergelijk breed programma. Retro De liefhebbers van vernieu wend design komen dit jaar in Keulen minder aan hun trek ken. Het steekwoord is nog steeds retro. Stijlen uit de jaren zestig en zeventig zijn duidelijk aanwezig, maar de jaren tachtig Daarnaast worden de zintuigen dit jaar nadrukkelijk bediend. De stoffering heeft een zachte uitstraling, maar een duidelijk voelbare structuur. De collecties die in Keulen wor den gepresenteerd, zijn over on geveer twee maanden verkrijg baar in de winkel. Paul Geerts en Anja Sparidaans De Internationale Meubelbeurs in Keulen is vandaag en morgen januari voor het publiek ge opend van 9.00 uur tot 18.00 uur. De entree bedraagt 10 euro, de catalogus kost 20 euro. Het adres van de beurs is Messeplatz 1 in Keulen. Meer informatie: www.moebelmesse.de komen onder andere uit Egypte, Hongarije, Hong Kong, Indone sië, Turkije, Amerika, Brazilië en China. Dit jaar overheersen in Keulen de positieve geluiden. Dirk- Uwe Klaas, de hoogste baas van de Duitse meubelindustrie, schat dat de omzet dit jaar met 1,5 tot 2 procent zal stijgen. Als gevolg van de aanslagen in Amerika, is de consument op zoek naar veiligheid en gebor genheid. Die vindt hij in dè ei gen woning. Daarin is hij bei'eid te investeren. Hij verwijst naar de verkooppiek voor Kerstmis. ,Dit is een vingerwijzing dat co coonen weer terugkomt. Men sen willen een comfortabele en plezierige sfeer thuis." Klaas signaleert dat de consu ment meer en meer geïnteres seerd is in design. „Er is behoef te aan verantwoorde ontwerpen. Producten moeten meerdere elementen in zich her bergen: ze moeten mooi zijn, er gonomisch, functioneel en ze moeten passen in een bepaalde filosofie." Dat blijkt ook in Keulen, waar dit jaar nadrukkelijk aandacht is voor totaalconcepten. Steeds meer producenten bieden in plaats van losse meubelen totale interieurconcepten aan. Voor de derde keer reserveerde de orga nisatie een deel van de beurs vloer voor deze producenten. Hun aantal groeit, ook als ge- De stoel Triënnale is een ontwerp van Gispen uit 1954. Dit jaar opgenomen in de collectie van Leolux. Tijdens de Internationale Meubelbeurs in Keulen zijn de Nederlanders promi nent aanwezig. De vader landse ontwerphistorie dient als inspiratiebron voor de nieuwe collecties. „Iets wat oud is, kan nog steeds goed zijn." Van valse bescheidenheid hebben Nederlandse meu belproducenten geen last. Tijdens de Internationale Meu belbeurs in Keulen is het Neder lands ontwerp prominent aan wezig. Ontwerpers van eigen bodem blinken vooral uit in het moderne segment. Dit jaar dient de rijke Nederlandse ontwer phistorie als inspiratiebron, want als er al een trend is, dan heet die retro. Maar de collecties bieden bescheiden ruimte aan nieuwe ideeën. De Internationale Meubelbeurs in Keulen is -bij gebrek aan een vergelijkbaar evenement in Ne derland- voor Nederlandse pro ducenten een belangrijk plat form. Met 54 exposanten is Nederland nadrukkelijk aan wezig op de beursvloer. Collecties Niet alleen bekende bedrijven als Leolux, Gelderland en Label presenteren er hun nieuwe col lecties, ook voor jonge en klei nere bedrijven begint het sei zoen tegenwoordig in Keulen. Met succes. Uit de aanloop spreekt dat Lente, Bis en Hid den aan het begin van het jaar goede zaken doen. Tijdens de meubelbeurs in Keu len blijkt bovendien of de nieu we collecties, die over pakweg twee maanden te koop zijn, de toets der kritiek kunnen door staan. Reden waarom ontwer per Gerard van de Berg van Label de eerste beursdag tradi tiegetrouw verstek laat gaan. „Maanden heeft hij eraan ge werkt", vertelt zijn broer Ton. „Op reacties van detaillisten en pers zit hij dan nog niet te wach ten." Label introduceert in Keulen het concept Himba, dat gericht is op laag zitten. In de bijbeho rende eetkamerstoelen kan de gebruiker onderuit hangen, aan een tafel die tien centimeter la ger is dan gebruikelijk. Ook de ruwe aanvoelende stoffen met verrassende kleurenschakerin- gen springen in het oog. De Venlose producent Leolux is de laatste jaren vooral vernieu wend op het technische vlak. In Keulen presenteert het bedi-ijf E-dorado, een zitsysteem van Braun en Maniatis. In de duur ste uitvoering zijn zitvlak en leuning elektrisch verstelbaar. „Geschikt voor jong en oud", benadrukt Antal Nemeth van het bedrijf. „Je moet ieder jaar met nieuwe dingen komen, anders word je ingehaald door anderen", zegt Antal Nemeth van Leolux. Maar nieuw is in dit geval rela tief, want Leolux heeft een aan tal oude ontwerpen van stal ge haald. De fauteuil Wibber van Friedrich Hill zat al in de collec tie van 1964. De stoel Triënnale is een ontwerp van Willem H. Gispen uit 1954. Het zijn ont werpen waarvoor overigens vooral de Nederlandse bezoe kers belangstelling hebben. Daarmee speelt het Venlose be drijf wel in op de allesoverheer sende retrotrend. „Iets wat oud is, kan nog steeds goed zijn. Ei gentijdse ontwerpers erkennen dat eerdere generaties ook mooie dingen hebben ge maakt", aldus Nemeth. Bij Arti- fort leeft dat besef al langer. Het bedrijf dat vijf jaar geleden bij na op de fles ging, kreeg een tweede kans doordat het zich nadrukkelijk opnieuw ging pro fileren met designklassiekers, onder andere van Piere Paulin. Organisch De nieuwe ontwerpen in de col lectie borduren voort op de vor mentaal van voorheen. „Artifort is organisch, rond en architectonisch", zegt woord voerder Coen Verhoef. Huisont werper René Holten en de Fran se ontwerper Patrick Norguet voegden opvallende fauteuils toe aan de collectie. In Keulen zijn ze in wit gepresenteerd. „We hebben alle kleuren over wogen, maar konden niet kie zen. De ontwikkeling gaat zo snel. Laat de klant maar stoeien met kleuren." Opvallende nieuwkomers, die op voorhand het predikaat klas sieker krijgen, zijn er in de Ne derlandse collectie overigens niet. Wat dat betreft lopen Ne derlanders in de pas met hun buitenlandse collega's: de vor men zijn veelal strak, licht afge rond en massief. Ontwerpen zonder tierelantijntjes. Voorbeeld daarvan is de greep- loze kast Monde uit het pro gramma van Treco en Luna. In zijn bed Icoon is gelakt hout ge combineerd met textiel, een combinatie die dit jaar in meer dere collecties terug te vinden is. Dat de consument nadrukkelijk eisen stelt aan de kwaliteit van meubilair is eveneens aflees baar aan de nieuwkomers. De tafel Pure van Burkhard Vogt- herr uit de collectie van Arco is bijvoorbeeld sober qua vormge ving, maar uiterst degelijk door het gebruik van massief hout in combinatie met aluminium. Paul Geerts en Anja Sparidaans Oud wordt nieuw. De fauteuil Wibber van Leolux komt uit de col lectie van 1964 en is dit jaar opnieuw in productie genomen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 41