Kleine VW is aan de prijs
Leasen bij de
Postbank lijkt
meer op lenen
Van alles een beetje
moet toekomst worden
Achterlicht kiest
zelf zijn voeding
Polo
gegroeid
Wereldrecord
Skoda Oekraïne
Klassiekers bijeen
Avontuurlijke Honda
Glazen fabriek
Oldtimerbeurs
Hybride Honda
37
zaterdag 19 januari 2002
Veel mensen vinden het
een prachtig klein auto-
tje. Ouderen, maar ook jon
geren lopen er nog eens
omheen om dan de duim om
hoog te steken. Onderweg
gebeurt dat trouwens niet.
Alsof hij met zijn vier ronde
koplampen op straat vereen
zelvigd wordt met de kleine
re Lupo.
De nieuwe Polo is een grotere
auto geworden. Een com
pact in gezinsformaat eigenlijk.
Net zo groot als de eerste gene
ratie Golf. Jammer dat die fors
gegroeide maten tot een hoge
prijs geleid hebben. Met de euro
heeft dat in elk geval niks te ma
ken.
Deze Polo is leverbaar met een
1.2 driecilinder motor, waarvan
we de sterkste versie met twaalf
kleppen leenden. Een rumoeri
ge motor, maar wel verrassend
vlot en ook lekker soepel. Daar
helpt een precies schakelende
versnellingsbak behoorlijk aan
mee. Kijkend naar de vermo
gensgrafiek is de motor niet
echt imposant. Maar in de hand
valt hij reuze mee. Na een kou
de start roffelt hij een beetje,
maar dat is dit soort motortjes
eigen.
Deze Polo in 12 12V in de basis
uitvoering heeft niet veel extra's
aan boord. Wel standaard abs,
maar gewoon slingers voor de
zijruiten, niks centrale vergren
deling, bij wijze van spreken al
leen een knopje voor de achter
ruitverwarming. Dat staat in
schril contrast met de prijs die
ervoor staat.
Hij is er als 1.2 driecilinder in
twee versies, maar ook als 1.4
ook weer in twee prestatiever
sies met 75 of 100 pk en drie (SDI
en TDI-)diesels. Keus zat dus.
De auto heeft binnenin een hoop
bergplaatsjes en opvallend goed
zittende stoelen, al is de verstel
ling wat lastig. Achterin is het in
De VW Polo is een volwassen kleine auto.
De afwerking binnenin staat op hoog peil.
deze vierdeurs uitvoering be
helpen, maar als de voorzitters
meehelpen door de stoelen niet
te ver naar achter te schuiven,
gaat het wel. Mits het niet te
lang duurt.
Lastig is de kofferklep-opening:
de sleutel moet in het slot, maar
als die dan niet naar de originele
stand teruggedraaid wordt,
blijft het slot open. En dat is
knap lastig. De kofferruimte is
goed van vorm en bovendien
goed toegankelijk.
Het onderstel is van grote klas
se. Soms ietwat week, maar over
het geheel genomen veert de au
to heel gerieflijk. Deze vierde
generatie van de Polo (de eerste
dateert alweer van 1975) doet
het op hetzelfde onderstel als de
Skoda Fabia en ook daar was al
weinig mis mee. Het interieur is
prachtig afgewerkt, de materia
len zijn mooi en de twee grote
klokken duidelijk, al moetje
even wennen aan die blauwe
zweem bij ingeschakelde ver-
Standaarduitrusting: abs,
stuurbekrachtiging, vier air
bags en vier luidsprekers,
motor: 1.2 12v driecilinder
vermogen: 65 pk; koppel 112
Nin bij 3000 tpm.
aandrijving: voorwielen
lxbxh: 3.90 x 1.65 x 1.47 m.
wielbasis: 2.46 m.
lichting. De stuurbekrachtiging
verloopt langs elektro-hydrau-
lische weg en het valt op dat dat
systeem steeds beter wordt.
Rien van der Steen
bagageruim: 270/1.030 liter
draaicirkel: 10,6 m.
brandstoftank: 45 liter
gewicht: 983 kg.
verbruik: 1:15
prijs vanaf: 1.2 55 pk 12.871
euro 1.2 65 pk 13.595 euro
met vier portieren 481 euro
extra.
De Postbank blijft verba
zen met zijn reclame en
aanbiedingen. Vorig jaar
lanceerde de Postbank een
grote actie met mobiele tele
foontjes, waarbij een hoop
geduvel ontstond doordat ze
niet wilden werken of hun
gebruikers op misverstan
den trakteerden. Nu komt er
met de giroafrekening ineens
een aanbieding mee voor het
huren van een auto.
Niet huren voor een dagje,
maar voor altijd, of liever
gezegd voor vier jaar. Want dat
is de 'looptijd' van deze 'lening'
in de vorm van een Volkswagen.
De Postbank doet deze actie sa
men met ING Car Lease. De tijd
dat je alleen maar geld wegzette
bij een bank, of langs ging voor
een rechttoe-rechtaan kredie-
tje, is kennelijk al lang voorbij.
De Postbank heeft voor deze ge
legenheid ook een nieuw woord
uitgevonden: particuleasen. Ja,
het staat er echt. Ik particuleas,
jij particuleast, wij hebben de
afgelopen vier jaar geparticu-
least! In de dikke Van Dale zul je
dit werkwoord niet tegenko
men. En wat betekent dat dan?
Heel gewoon: ik huur een auto,
jij huurt een auto enz. Maar dat
klinkt kennelijk niet interes
sant genoeg.
Het Engelse 'autolease' is een
begrip dat vooral via het be
drijfsleven zijn intrede heeft ge
daan. Wie als werknemer heel
veel kilometers moet rijden, of
een flinke functie bekleedt,
krijgt een auto van de baas en
die auto wordt tegenwoordig
door iedereen een 'lease-auto'
genoemd.
Het is wel een heel andere auto
dan de Postbank nu aanbiedt.
Een werknemer met een auto
van de baas, krijgt hem voor za
kelijk gebruik, en krijgt ook iets
anders, namelijk een extra aan
slag van de inkomstenbelasting.
Hij moet een bepaald bedrag bij
zijn inkomen optellen, omdat
hij in feite privé-kilometers ca
deau krijgt. Maar dat is hier niet
het geval. In die zin lijkt dit 'lea
sen' niet op het andere 'leasen'.
Het is gewoon huren en mis
schien zelfs lenen.
Dat blijkt uit de folder eigenlijk
helemaal niet, maar je leent
kennelijk ook geld. Er wordt al
thans een rentetarief van 7,5
procent in rekening gebracht.
Waarom zou de Postbank dat
noemen als er niet daadwerke
lijk sprake is van een lening?
Maar duidelijk wordt het niet.
Als je al teveel hebt geleend,
kom je voor deze 'lease' mis
schien niet eens in aanmerking.
Het Bureau Kredietregistratie
zou dan wel eens 'ho' kunnen
roepen. Of je komt terecht in een
echtscheiding, en ineens moet je
ook nog een lening splitsen.
Belangrijk is dat je, als je wilt
huren, een goede vergelijking
maakt met de autokosten die je
nu hebt. Dat is toch lastig. Want
je zal je eigen auto moeten ver
kopen, en als je het huren na vier
jaar zat bent, heb je geen eigen
inruilauto meer.
De door de Postbank opgegeven
maandkosten beginnen bij
€395, dus bijna negenhonderd
gulden. Guldens tellen natuur
lijk niet meer, maar voor een
goed begrip is beter om nog even
in guldens te denken. Een ad
dertje onder het gras is dat die
€395 alleen telt als je niet meer
dan 15.000 km rijdt. Er zijn veel
autorijders, die daar makkelijk
bovenuit komen. Dat zal een
stuk duurder zijn: het staat er
niet bij. De Postbank zelf denkt
dat dit huren misschien iets
goedkoper uitkomt dan kopen.
Maar ze leggen het accent op een
ander aspect: „Het gaat vooral
om het gemak. Je hebt er verder
geen omkijken naar", zegt een
woordvoerster. In het maandbe
drag is alles inbegrepen: belas
ting, verzekering, onderhoud,
financiering.
In dat laatste onderdeel zitten
ongetwijfeld de verdiensten van
de bank: omzetvergroting bij de
afdeling geld uitlenen. Maar of
de financiering op naam van de
leasemaatschappij staat of op
naam van de huurder? Op de
website van de bank kom je in
ieder geval terecht bij het
hoofdstuk 'lenen'. Daar schuilt
iets vreemds in, want normaal
leen je geld voor iets dat je ei
gendom wordt. Dat is bij deze
auto dus niet zo.
Consumentenbond
De Consumentbond wordt er in
de Postbankreclame bij gehaald
om de boel te ondersteunen.
Volgens de Postbank vindt ook
de bond dat het kopen van een
auto duurder is dan menigeen
denkt. En dat de maandbedra
gen lager liggen dan de prijzen
die de bond zelf ooit heeft ge
noemd. De Consumentenbond
kijkt daar vreemd van op.
Woordvoerster Pauline van den
Brandhof begrijpt niet welke
vergelijking de Postbank
maakt. Over autokosten is re
cent wel gepubliceerd, maar
„maar wij begrijpen niet waar
om wij in dit verband worden
genoemd". De bond vraagt de
bank nu om opheldering. De
Consumentenbond zelf is geen
voorstander van leaseproduc
ten. Maar consumenten zijn na
tuurlijk vrij om te kiezen wat ze
willen.
Els Kemper
Een fietsachterlicht wordt
gevoed door de dynamo of
door batterijen. Hella komt nu
met een achterlicht dat zelf
kiest waar het zijn stroom van
daan haalt: Als de fiets lang
zaam draait, wordt de stroom
betrokken van de batterijen. Bij
stilstand blijft het licht daar ook
nog vijf minuten op branden.
Wordt er gewoon gefietst, dan
betrekt het licht zijn voeding
van de dynamo. De Hella RL-
980 Safety kwam uitstekend uit
een ANWB-test en kost bij Hal
fords 27,20 euro 59,94).
Een combinatiestationcar, mpv en luxe terreinauto zou de toekomst moeten worden.
De auto-industrie mikt
op 'cross-overs' om
nieuw succes te boeken. Een
samenraapsel uit verschil
lende segmenten moet de
hebzucht van het publiek
aanwakkeren. VW wijdde er
in Detroit een studie aan.
T Tolkswagen heeft het over
V een 'nieuw veelzijdig reis-
concept'. De opvolger van de
Microbus die vorig jaar de De
troit Motor Show sierde, heet
Magellan. Het studiemodel is
genoemd naar de Portugese ont
dekkingsreiziger Ferno de Mag-
alhanes.
Onder de kap zit de 275 pk ster
ke W8-motor die net als in de
VW Passat W8 alle vier de wie
len aandrijft. Verder heeft de
Magellan een luchtgeveerde
wielophanging met een hydrau
lisch dempingssysteem.
Die technische eigenschappen
doen denken aan een terreinwa
gen, maar de Magellan moet van
zijn bedenkers veel meer behel
zen. Hij mag namelijk niet bij
een bepaald segment onder te
brengen zijn. Hij is wat tegen
woordig een 'crossover' heet.
Een nieuw autoconcept met een
combinatie van eigenschappen
uit diverse segmenten.
Het Volkswagen Design Center
Europe in Sitges bij Barcelona
wilde de uitstraling en de pres
taties van een moderne luxe ter
reinwagen samenvoegen met de
variatiemogelijkheden van een
ruimtewagen en stationwagon.
Crossover betekent dus van al
les een beetje. De Magellan is
bijna 4.70 m. lang en met een
hoogte van 162 m. lager dan een
terreinwagen (maar hoger dan
een stationcar).
Autokopers hebben de laatste
tijd een groeiende voorkeur
voor een hoge zitpositie, ter-
reinvaardigheid, veel interieur-
en bagageruimte en goede rij ei
genschappen. En in de ogen van
Volkswagen combineert een
studie als de Magellan al die ei
genschappen.
De carrosserie oogt als die van
een luxe terreinauto, maar doet
ook denken aan een ruimtewa
gen. De motorkap is tamelijk
lang, de overhang voor en ach
ter erg kort en de bodemvrijheid
aan de forse kant. Opvallend
zijn de sterk hellende voorruit,
het vlakke silhouet en de lange,
doorlopende zijruiten.
Het VW-logo is niet zoals ge
woonlijk in de grille opgeno
men, maar daarboven, in de mo
torkap. Interessant detail is het
'Gps to Go'-navigatiesysteem
dat uit de auto kan worden mee
genomen als de bestuurder in
onbekend gebied gaat wande
len, varen of fietsen. In een con
sole in het dak zitten behalve de
binnenverlichting ook een kom
pas en een draaibare camera
Die camera maakt een veilige
communicatie met personen
achter in de auto gemakkelijker.
In totaal biedt de Magellan
plaats aan zes personen, op drie
zitrijen. Voor de toekomstauto
is een speciale caravan ontwor
pen, die achter de auto het for
maat van een klein aanhanger-
tje heeft, maar op locatie twee
meter uitgetrokken kan wor
den. De dakkoffer boven op de
auto kan trouwens omgedraaid
als boot worden gebruikt.
Rien van der Steen
Het Hillegomse Fordmuseum gaat voor een plek in het Guinness
Book of Records. Het museum met zo'n 200 auto's van voorma
lig transportondernemer Den Hartogh, wil op 11 mei duizend oldti
mers van vóór 1967 op het Zandvoortse circuit laten rondrijden. Het
oude record staat op 871„Ze rijden drie rijen dik", ziet directeur
Leon Roest van het Ford-museum het al voor zich. „Brandweerwa
gens, ziekenwagens, vrachtwagens. Echt van alles rijdt mee." Met
de recordpoging wil het museum het 5-jarig bestaan glans geven.
Skoda is begonnen met de assemblage van auto's in Oekraïne. In
de grensplaats Chop (Transkarpatië) worden enkele duizenden
Fabia's en Octavia's gemaakt. Het Tsjechische VW-merk startte in
1992 met de export naar Oekraïne, waar dit jaar ca. 4.000 Skoda's
verkocht worden. Met een fabriek in het Russische land moeten de
verkoopcijfers ter plaatse verdubbelen.
In de Groenoordhallen in Leiden wordt op zaterdag 26 en zondag
27 januari weer het super oldtimer festival gehouden. Honderden
oude voertuigen zijn er en natuurlijk ook wat daar bij komt kijken:
boeken, folders, onderdelen, miniaturen enz. De hallen zijn op bei
de dagen open tussen 10.00 en 18.00 uur en de entree kost €9. De
hallen liggen op tien minuten lopen van het Leidse NS-station.
Honda gaat Model X, dat vorig jaar al op de Detroit Motor Show
debuteerde, in productie nemen. Hij wordt over ongeveer een
jaar op de Amerikaanse markt uitgebracht.
Honda mikt met Model X, een officiële naam volgt nog, op een jong
publiek dat er graag op uittrekt. De 'vlinderportieren' sluiten naar
elkaar toe en het interieur is zo ingericht dat het tegen een stootje
kan. Want er moeten surfplanken, fietsen en ander avontuurlijke
spullen mee kunnen. In tegenstelling tot Europa doet Honda het
heel goed op de Noord-Amerikaanse markt. Er werden 1,2 miljoen
Honda's verkocht. De Accord was met 414.718 registraties de meest
verkochte personenauto in de Verenigde Staten en streefde daar
mee de Toyota Camry voorbij. Ongeveer 85% van de in de VS ver
kochte Accords wordt ter plaatse gebouwd.
T 7olkswagen heeft in Dresden een nieuwe fabriek geopend, waar
V vanaf midden volgend jaar de grote VW-sedan, de Phaeton, ge
maakt zal worden. Phaeton is een figuur uit de Griekse mythologie
en in de jaren twintig van de vorige eeuw werden sommige limousi
nes zo genoemd. In de 'glazen fabriek' is 400 miljoen gulden geïn
vesteerd. In een hoge glazen toi-en wachten straks nieuwe auto's op
aflevering. VW had daar 'thuis' in Wolfsburg al ervaring mee in het
complex Autostad, waar Duitse klanten hun auto kunnen afhalen.
In Autotron Rosmalen wordt op zaterdag 2 en zondag 3 februari
een oldtimer automobielbeurs gehouden. Er zijn honderden
stands met onderdelen, honderden oude auto's staan te koop en er
zijn gereedschappen, poetsmiddelen en accessoires. De beurs is op
beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur en de toegang kost €7,94.
Honda komt met een tweede hybride auto op de Japanse markt.
Na de tweezits Insight is nu een vijfpersoons sedan op basis van
de Civic in Japan en misschien binnenkort in de VS te koop. De auto
wordt aangedreven door een 1.3 liter benzinemotor met allerlei mo
derne technieken Die krijgt indien nodig assistentie van een elek
tromotor. De overbrenging wordt verzorgd door een continu varia
bele transmissie. Volgens Honda kan de Civic Hybride met een liter
benzine 29,5 km. ver komen. Een Japanse drieliter auto dus.
In het voorjaar heeft Honda trouwens de Civic met dieselmotor
klaar. De opmerkelijke 1.7 CTDI met common rail en variabele tur
bo die Honda bouwde op basis van een Isuzu-blok, biedt 100 pk en
een koppel van 220 Nm. De eerste diesel-Civic gaat €22.010 kosten
als driedeurs. De vijfdeurs is ruim €1150 duurder. Honda wil ko
mend jaar wereldwijd 2,8 miljoen auto's verkopen, bijna 7 miljoen
tweewielers en 6 miljoen 'power equipment' als buitenboordmoto
ren, grasmaaiers en dergelijke.