Kleine VW is aan de prijs Leasen bij de Postbank lijkt meer op lenen Van alles een beetje moet toekomst worden Achterlicht kiest zelf zijn voeding Polo gegroeid Wereldrecord Skoda Oekraïne Klassiekers bijeen Avontuurlijke Honda Glazen fabriek Oldtimerbeurs Hybride Honda 37 zaterdag 19 januari 2002 Veel mensen vinden het een prachtig klein auto- tje. Ouderen, maar ook jon geren lopen er nog eens omheen om dan de duim om hoog te steken. Onderweg gebeurt dat trouwens niet. Alsof hij met zijn vier ronde koplampen op straat vereen zelvigd wordt met de kleine re Lupo. De nieuwe Polo is een grotere auto geworden. Een com pact in gezinsformaat eigenlijk. Net zo groot als de eerste gene ratie Golf. Jammer dat die fors gegroeide maten tot een hoge prijs geleid hebben. Met de euro heeft dat in elk geval niks te ma ken. Deze Polo is leverbaar met een 1.2 driecilinder motor, waarvan we de sterkste versie met twaalf kleppen leenden. Een rumoeri ge motor, maar wel verrassend vlot en ook lekker soepel. Daar helpt een precies schakelende versnellingsbak behoorlijk aan mee. Kijkend naar de vermo gensgrafiek is de motor niet echt imposant. Maar in de hand valt hij reuze mee. Na een kou de start roffelt hij een beetje, maar dat is dit soort motortjes eigen. Deze Polo in 12 12V in de basis uitvoering heeft niet veel extra's aan boord. Wel standaard abs, maar gewoon slingers voor de zijruiten, niks centrale vergren deling, bij wijze van spreken al leen een knopje voor de achter ruitverwarming. Dat staat in schril contrast met de prijs die ervoor staat. Hij is er als 1.2 driecilinder in twee versies, maar ook als 1.4 ook weer in twee prestatiever sies met 75 of 100 pk en drie (SDI en TDI-)diesels. Keus zat dus. De auto heeft binnenin een hoop bergplaatsjes en opvallend goed zittende stoelen, al is de verstel ling wat lastig. Achterin is het in De VW Polo is een volwassen kleine auto. De afwerking binnenin staat op hoog peil. deze vierdeurs uitvoering be helpen, maar als de voorzitters meehelpen door de stoelen niet te ver naar achter te schuiven, gaat het wel. Mits het niet te lang duurt. Lastig is de kofferklep-opening: de sleutel moet in het slot, maar als die dan niet naar de originele stand teruggedraaid wordt, blijft het slot open. En dat is knap lastig. De kofferruimte is goed van vorm en bovendien goed toegankelijk. Het onderstel is van grote klas se. Soms ietwat week, maar over het geheel genomen veert de au to heel gerieflijk. Deze vierde generatie van de Polo (de eerste dateert alweer van 1975) doet het op hetzelfde onderstel als de Skoda Fabia en ook daar was al weinig mis mee. Het interieur is prachtig afgewerkt, de materia len zijn mooi en de twee grote klokken duidelijk, al moetje even wennen aan die blauwe zweem bij ingeschakelde ver- Standaarduitrusting: abs, stuurbekrachtiging, vier air bags en vier luidsprekers, motor: 1.2 12v driecilinder vermogen: 65 pk; koppel 112 Nin bij 3000 tpm. aandrijving: voorwielen lxbxh: 3.90 x 1.65 x 1.47 m. wielbasis: 2.46 m. lichting. De stuurbekrachtiging verloopt langs elektro-hydrau- lische weg en het valt op dat dat systeem steeds beter wordt. Rien van der Steen bagageruim: 270/1.030 liter draaicirkel: 10,6 m. brandstoftank: 45 liter gewicht: 983 kg. verbruik: 1:15 prijs vanaf: 1.2 55 pk 12.871 euro 1.2 65 pk 13.595 euro met vier portieren 481 euro extra. De Postbank blijft verba zen met zijn reclame en aanbiedingen. Vorig jaar lanceerde de Postbank een grote actie met mobiele tele foontjes, waarbij een hoop geduvel ontstond doordat ze niet wilden werken of hun gebruikers op misverstan den trakteerden. Nu komt er met de giroafrekening ineens een aanbieding mee voor het huren van een auto. Niet huren voor een dagje, maar voor altijd, of liever gezegd voor vier jaar. Want dat is de 'looptijd' van deze 'lening' in de vorm van een Volkswagen. De Postbank doet deze actie sa men met ING Car Lease. De tijd dat je alleen maar geld wegzette bij een bank, of langs ging voor een rechttoe-rechtaan kredie- tje, is kennelijk al lang voorbij. De Postbank heeft voor deze ge legenheid ook een nieuw woord uitgevonden: particuleasen. Ja, het staat er echt. Ik particuleas, jij particuleast, wij hebben de afgelopen vier jaar geparticu- least! In de dikke Van Dale zul je dit werkwoord niet tegenko men. En wat betekent dat dan? Heel gewoon: ik huur een auto, jij huurt een auto enz. Maar dat klinkt kennelijk niet interes sant genoeg. Het Engelse 'autolease' is een begrip dat vooral via het be drijfsleven zijn intrede heeft ge daan. Wie als werknemer heel veel kilometers moet rijden, of een flinke functie bekleedt, krijgt een auto van de baas en die auto wordt tegenwoordig door iedereen een 'lease-auto' genoemd. Het is wel een heel andere auto dan de Postbank nu aanbiedt. Een werknemer met een auto van de baas, krijgt hem voor za kelijk gebruik, en krijgt ook iets anders, namelijk een extra aan slag van de inkomstenbelasting. Hij moet een bepaald bedrag bij zijn inkomen optellen, omdat hij in feite privé-kilometers ca deau krijgt. Maar dat is hier niet het geval. In die zin lijkt dit 'lea sen' niet op het andere 'leasen'. Het is gewoon huren en mis schien zelfs lenen. Dat blijkt uit de folder eigenlijk helemaal niet, maar je leent kennelijk ook geld. Er wordt al thans een rentetarief van 7,5 procent in rekening gebracht. Waarom zou de Postbank dat noemen als er niet daadwerke lijk sprake is van een lening? Maar duidelijk wordt het niet. Als je al teveel hebt geleend, kom je voor deze 'lease' mis schien niet eens in aanmerking. Het Bureau Kredietregistratie zou dan wel eens 'ho' kunnen roepen. Of je komt terecht in een echtscheiding, en ineens moet je ook nog een lening splitsen. Belangrijk is dat je, als je wilt huren, een goede vergelijking maakt met de autokosten die je nu hebt. Dat is toch lastig. Want je zal je eigen auto moeten ver kopen, en als je het huren na vier jaar zat bent, heb je geen eigen inruilauto meer. De door de Postbank opgegeven maandkosten beginnen bij €395, dus bijna negenhonderd gulden. Guldens tellen natuur lijk niet meer, maar voor een goed begrip is beter om nog even in guldens te denken. Een ad dertje onder het gras is dat die €395 alleen telt als je niet meer dan 15.000 km rijdt. Er zijn veel autorijders, die daar makkelijk bovenuit komen. Dat zal een stuk duurder zijn: het staat er niet bij. De Postbank zelf denkt dat dit huren misschien iets goedkoper uitkomt dan kopen. Maar ze leggen het accent op een ander aspect: „Het gaat vooral om het gemak. Je hebt er verder geen omkijken naar", zegt een woordvoerster. In het maandbe drag is alles inbegrepen: belas ting, verzekering, onderhoud, financiering. In dat laatste onderdeel zitten ongetwijfeld de verdiensten van de bank: omzetvergroting bij de afdeling geld uitlenen. Maar of de financiering op naam van de leasemaatschappij staat of op naam van de huurder? Op de website van de bank kom je in ieder geval terecht bij het hoofdstuk 'lenen'. Daar schuilt iets vreemds in, want normaal leen je geld voor iets dat je ei gendom wordt. Dat is bij deze auto dus niet zo. Consumentenbond De Consumentbond wordt er in de Postbankreclame bij gehaald om de boel te ondersteunen. Volgens de Postbank vindt ook de bond dat het kopen van een auto duurder is dan menigeen denkt. En dat de maandbedra gen lager liggen dan de prijzen die de bond zelf ooit heeft ge noemd. De Consumentenbond kijkt daar vreemd van op. Woordvoerster Pauline van den Brandhof begrijpt niet welke vergelijking de Postbank maakt. Over autokosten is re cent wel gepubliceerd, maar „maar wij begrijpen niet waar om wij in dit verband worden genoemd". De bond vraagt de bank nu om opheldering. De Consumentenbond zelf is geen voorstander van leaseproduc ten. Maar consumenten zijn na tuurlijk vrij om te kiezen wat ze willen. Els Kemper Een fietsachterlicht wordt gevoed door de dynamo of door batterijen. Hella komt nu met een achterlicht dat zelf kiest waar het zijn stroom van daan haalt: Als de fiets lang zaam draait, wordt de stroom betrokken van de batterijen. Bij stilstand blijft het licht daar ook nog vijf minuten op branden. Wordt er gewoon gefietst, dan betrekt het licht zijn voeding van de dynamo. De Hella RL- 980 Safety kwam uitstekend uit een ANWB-test en kost bij Hal fords 27,20 euro 59,94). Een combinatiestationcar, mpv en luxe terreinauto zou de toekomst moeten worden. De auto-industrie mikt op 'cross-overs' om nieuw succes te boeken. Een samenraapsel uit verschil lende segmenten moet de hebzucht van het publiek aanwakkeren. VW wijdde er in Detroit een studie aan. T Tolkswagen heeft het over V een 'nieuw veelzijdig reis- concept'. De opvolger van de Microbus die vorig jaar de De troit Motor Show sierde, heet Magellan. Het studiemodel is genoemd naar de Portugese ont dekkingsreiziger Ferno de Mag- alhanes. Onder de kap zit de 275 pk ster ke W8-motor die net als in de VW Passat W8 alle vier de wie len aandrijft. Verder heeft de Magellan een luchtgeveerde wielophanging met een hydrau lisch dempingssysteem. Die technische eigenschappen doen denken aan een terreinwa gen, maar de Magellan moet van zijn bedenkers veel meer behel zen. Hij mag namelijk niet bij een bepaald segment onder te brengen zijn. Hij is wat tegen woordig een 'crossover' heet. Een nieuw autoconcept met een combinatie van eigenschappen uit diverse segmenten. Het Volkswagen Design Center Europe in Sitges bij Barcelona wilde de uitstraling en de pres taties van een moderne luxe ter reinwagen samenvoegen met de variatiemogelijkheden van een ruimtewagen en stationwagon. Crossover betekent dus van al les een beetje. De Magellan is bijna 4.70 m. lang en met een hoogte van 162 m. lager dan een terreinwagen (maar hoger dan een stationcar). Autokopers hebben de laatste tijd een groeiende voorkeur voor een hoge zitpositie, ter- reinvaardigheid, veel interieur- en bagageruimte en goede rij ei genschappen. En in de ogen van Volkswagen combineert een studie als de Magellan al die ei genschappen. De carrosserie oogt als die van een luxe terreinauto, maar doet ook denken aan een ruimtewa gen. De motorkap is tamelijk lang, de overhang voor en ach ter erg kort en de bodemvrijheid aan de forse kant. Opvallend zijn de sterk hellende voorruit, het vlakke silhouet en de lange, doorlopende zijruiten. Het VW-logo is niet zoals ge woonlijk in de grille opgeno men, maar daarboven, in de mo torkap. Interessant detail is het 'Gps to Go'-navigatiesysteem dat uit de auto kan worden mee genomen als de bestuurder in onbekend gebied gaat wande len, varen of fietsen. In een con sole in het dak zitten behalve de binnenverlichting ook een kom pas en een draaibare camera Die camera maakt een veilige communicatie met personen achter in de auto gemakkelijker. In totaal biedt de Magellan plaats aan zes personen, op drie zitrijen. Voor de toekomstauto is een speciale caravan ontwor pen, die achter de auto het for maat van een klein aanhanger- tje heeft, maar op locatie twee meter uitgetrokken kan wor den. De dakkoffer boven op de auto kan trouwens omgedraaid als boot worden gebruikt. Rien van der Steen Het Hillegomse Fordmuseum gaat voor een plek in het Guinness Book of Records. Het museum met zo'n 200 auto's van voorma lig transportondernemer Den Hartogh, wil op 11 mei duizend oldti mers van vóór 1967 op het Zandvoortse circuit laten rondrijden. Het oude record staat op 871„Ze rijden drie rijen dik", ziet directeur Leon Roest van het Ford-museum het al voor zich. „Brandweerwa gens, ziekenwagens, vrachtwagens. Echt van alles rijdt mee." Met de recordpoging wil het museum het 5-jarig bestaan glans geven. Skoda is begonnen met de assemblage van auto's in Oekraïne. In de grensplaats Chop (Transkarpatië) worden enkele duizenden Fabia's en Octavia's gemaakt. Het Tsjechische VW-merk startte in 1992 met de export naar Oekraïne, waar dit jaar ca. 4.000 Skoda's verkocht worden. Met een fabriek in het Russische land moeten de verkoopcijfers ter plaatse verdubbelen. In de Groenoordhallen in Leiden wordt op zaterdag 26 en zondag 27 januari weer het super oldtimer festival gehouden. Honderden oude voertuigen zijn er en natuurlijk ook wat daar bij komt kijken: boeken, folders, onderdelen, miniaturen enz. De hallen zijn op bei de dagen open tussen 10.00 en 18.00 uur en de entree kost €9. De hallen liggen op tien minuten lopen van het Leidse NS-station. Honda gaat Model X, dat vorig jaar al op de Detroit Motor Show debuteerde, in productie nemen. Hij wordt over ongeveer een jaar op de Amerikaanse markt uitgebracht. Honda mikt met Model X, een officiële naam volgt nog, op een jong publiek dat er graag op uittrekt. De 'vlinderportieren' sluiten naar elkaar toe en het interieur is zo ingericht dat het tegen een stootje kan. Want er moeten surfplanken, fietsen en ander avontuurlijke spullen mee kunnen. In tegenstelling tot Europa doet Honda het heel goed op de Noord-Amerikaanse markt. Er werden 1,2 miljoen Honda's verkocht. De Accord was met 414.718 registraties de meest verkochte personenauto in de Verenigde Staten en streefde daar mee de Toyota Camry voorbij. Ongeveer 85% van de in de VS ver kochte Accords wordt ter plaatse gebouwd. T 7olkswagen heeft in Dresden een nieuwe fabriek geopend, waar V vanaf midden volgend jaar de grote VW-sedan, de Phaeton, ge maakt zal worden. Phaeton is een figuur uit de Griekse mythologie en in de jaren twintig van de vorige eeuw werden sommige limousi nes zo genoemd. In de 'glazen fabriek' is 400 miljoen gulden geïn vesteerd. In een hoge glazen toi-en wachten straks nieuwe auto's op aflevering. VW had daar 'thuis' in Wolfsburg al ervaring mee in het complex Autostad, waar Duitse klanten hun auto kunnen afhalen. In Autotron Rosmalen wordt op zaterdag 2 en zondag 3 februari een oldtimer automobielbeurs gehouden. Er zijn honderden stands met onderdelen, honderden oude auto's staan te koop en er zijn gereedschappen, poetsmiddelen en accessoires. De beurs is op beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur en de toegang kost €7,94. Honda komt met een tweede hybride auto op de Japanse markt. Na de tweezits Insight is nu een vijfpersoons sedan op basis van de Civic in Japan en misschien binnenkort in de VS te koop. De auto wordt aangedreven door een 1.3 liter benzinemotor met allerlei mo derne technieken Die krijgt indien nodig assistentie van een elek tromotor. De overbrenging wordt verzorgd door een continu varia bele transmissie. Volgens Honda kan de Civic Hybride met een liter benzine 29,5 km. ver komen. Een Japanse drieliter auto dus. In het voorjaar heeft Honda trouwens de Civic met dieselmotor klaar. De opmerkelijke 1.7 CTDI met common rail en variabele tur bo die Honda bouwde op basis van een Isuzu-blok, biedt 100 pk en een koppel van 220 Nm. De eerste diesel-Civic gaat €22.010 kosten als driedeurs. De vijfdeurs is ruim €1150 duurder. Honda wil ko mend jaar wereldwijd 2,8 miljoen auto's verkopen, bijna 7 miljoen tweewielers en 6 miljoen 'power equipment' als buitenboordmoto ren, grasmaaiers en dergelijke.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37