PZC Walhalla voor de tassenfreak Het vertrouwde ondershirt kan thuisblijven Kaarten voor bruidspaar Calcium Hilfigerfruit Potterpleister Page poppen vrijdag 18 januari 2002 Bij ons vrouwen is de tas een aangroeisel geworden: we kunnen er geen seconde buiten, schreef ooit Annie M.G. Schmidt. Dat geldt bij uitstek voor Hendrikje Ivo, die met haar collectie van rond de 2200 bijzondere exemplaren in Tassenmuseum Hendrikje in Amstelveen de ontwikkeling van de damestas door de eeuwen heen laat zien. Voor de over zichtstentoonstelling in eurosferen 'Vaarwel beursje met gulden' leefden bekende Nederlandse tassenontwerpers zich uit op de portemonnee. Een portemonnee megafor- maat van doorzichtig plas tic, ontworpen door Petra Hartman en door Hendrikje persoonlijk gevuld met 'einde loos veel oude, vieze portemon nees' prijkt boven de kapstok. Het walhalla voor de tassen freak gaat schuil achter de gevel van een Amstelveens woonhuis Het depot barst uit zijn voegen en Hendrikje heeft 's avonds moeite om haar bed te bereiken. Maar voordeel is wel dat ze 's avonds in alle rust door haar museum kan dwalen. ,,Dan denk ik: hè, wat staat het er mooi bijWat heb je aan een ver zameling die in een doos zit?" Hendrikje werkte 'een blauwe maandag' als antiquair. Acces- .7.- -V:: V"; soires, daar was ze gevoelig voor, poederdozen, balboekjes. ,,En ik viel altijd al op mooie avondtasjes. Daar is het mee be gonnen." De tassen hoopten zich op en toen het kantoor aan huis van haar echtgenoot ver dween, werd de vrijgekomen ruimte tot museum omge bouwd. En zo vond het groene handtasje dat Madonna droeg bij de première van Evita zijn weg naar Amstelveen. Met meer dan 4000 bezoekers per jaar en de ontvangst 'in hui selijke sfeer' groeide het muse um in zes j aar tij d uit tot dag taak voor drie. Hendrikje: „Je doet de deur open en je hebt ge lijk een gesprek. Dat kost tijd." Ook fungeert het museum dankzij de meertalige internet site - 'toets bag in en je komt bij ons uit' - als internationale vraagbaak op tassengebied. Dochter Sigrid, (bijna) kunst historica en vroeger op school al 'dat meisje met die tasjes', trad bij het familiemuseum als con servator in dienst. De zoektocht naar een nieuwe locatie is be gonnen. Want het is allemaal wel heel erg knus en leuk zo, maar te krap voor grote groe pen, workshops en Hendrikjes ambitie om Nederlandse tas senontwerpers te promoten in een 'echte galerie'. „Dat doe ik met zoveel liefde. Dit is niks, die vier vitrines. Het verdient meer ruimte." In Frankrijk en Italië is het niet 'af' als je geen mooie tas bij je hebt, maar ook in Nederland zit de tas nu volgens Sigrid Ivo in de lift. Er zijn twintig a dertig ac tieve tassenontwerpers, de vari aties op een thema voor de spe ciale tentoonstelling 'Vaarwel beursje met gulden' getuigen van speelsheid, technisch ver nuft en eigen stijl. Verandering van geld leidde door de eeuwen heen tot verandering van porte monnee en dat zal bij de euro met zijn nieuwe maat biljetten en bulk aan muntgeld niet an ders zijn, voorspelt Hendrikje. „Dat mooie schone geld mag ook wel een nieuw huis heb ben." Trendsetter in tassendesign Ge orgette Koning verwerkte voor de beursjesexpositie het eurolo go in een vrolijke print op tassen en portemonnees. Lenny Moes- koeps ontwierp een grijszilve ren riem met tasje en beurs waarop een ster voor ieder euro land, het euroteken als klitten bandsluiting. Petra Reuvers vouwde klassieke theedoekstof tot een prozaïsche euro(huis- houd)beurs ineen, terwijl Hes ter van Eeghen voor sentiment koos met een oranj e knipbeursj e met 'mascottefunctie': bij een plotselinge aanval van nostal gie kan een luikje worden opge licht en wordt een gulden zichtbaar. Tegenover de nieuwe ontwer pen staat de oudste beurs uit de collectie uit de zestiende eeuw, een geitenleren gedrocht met achttien vakken waarin een koopman aan zijn riem de mun ten van de verschillende streken en steden kwijt kon. Op een prent van Pieter Brueghel is de zien hoe vrouwen uit de elite de fijn geborduurde fluwelen tas jes in de vitrines aan een zilve ren tuigje of chatelaine om hun middel droegen, naast bestek koker, sleutels en naaigerei. Op bruidsbuidels zijn de lief dessymbolen van sablékralen, zo klein als een zandkorrel, met paardenhaar als naald aan zijdedraad geregen. Leren speelbeurzen hebben een platte bodem zodat ze goed stevig op tafel stonden en een familielogo om ruzie te vermijden over wie de buit toebehoorde. Kousenbeurzen of 'vrekken- beurzen', souvenirbeursjes van wereldtentoonstellingen, leren rechthoeken voor het eerste pa piergeld - met liefde en zorg op gesteld getuigen de portemon nees en tassen in Tassenmuseum Hendrikje van hun tijdsge wricht. Alle (kunst)historische stromingen zijn in de ontwerpen terug te zien, de technologische Beursje ontworpen door Petra Hartman. ontwikkeling in de materialen en bewerking. „Een stuk eman cipatie ook", zegt Sigrid Ivo over de damestas die werktas werd en waar, van A4tje tot mo bieltje, steeds meer in moet kun- nen. De veelzijdigheid van de tas overrompelt vaak de man nen die het museum tijdens een dagje Amstelveen naar 'binnen glippen'. „Het is vaak: ik wil naar het Cobramuseum maar mijn vrouw wil eerst naar het tassenmuseum", speelt de con servator. „We hebben nog steeds een imagoprobleem. Maar vaak doen mannen veel langer over de tentoonstelling dan hun yrouw." Soms krijgt Hendrikje haar tas sen van eigenaars die er politiek correct niet meer mee over straat konden, zoals die van gordeldier of de tas met pan- tersnoet. Eén vitrine is inge ruimd voor de 'foute' gevallen. Ook stellen ontwerpers hun tas sen beschikbaar, zoals de Ame rikaanse Judith Leibner die een minaudière, een minuscuul avondtasje, ontwierp voor Hil lary Clinton in de vorm van de - toen nog - presidentiële kat Soeks. Voor het Madonna-tasje bracht Hendrikje twee jaar geleden een telefonisch bod uit op een lief dadigheidsveiling. De 'handel', zegt ze, weet haar te vinden, maar een 'rondje doen' in de P. C. Hooftstraat om korting te vra gen schuwt ze ook niet. Voor een glanzend rood avonddtasje van Dolce en Gabana met bijbeho rende slippertjes wachtte ze de uitverkoop af. Want subsidie krijgt het museum niet, er moet nog altijd geld bij. Soms grijpt de 'handel' tot voordeel van Hendrikj e in onwetendheid mis getuige een kralenbeursje op de tentoonstelling met de afbeel ding van een giraffe. Het gaat om 'Zafara', de eerste giraffe in Frankrijk die in 1827 door de Egyptische onderkoning werd geschonken aan de koninklijke dierentuin in Parijs. Het beest legde de hele weg dwars door Frankrijk lopend met zijn ver zorgers af, op laarsjes zodat zijn hoeven niet zouden slijten. Het land stond jarenlang op zijn kop en de giraffe is nog steeds opge zet te bezichtigen in het Musée d'Histoire Naturelle in het West-Franse La Rochelle. De verkoper was de prijs opdrij vende souvenirfunctie van het tasje ontgaan. Hendrikje: „Wat mij vooral zo boeit zijn de symbolen en de his torie. De tas is een spannend verhaal." Marjolijn de Cocq Vaarwel beursje met gulden t/m 8 juli in Tassenmuseum Hen drikje, Zonnestein 1 Amstel veen; openingstijden: zon.en ma.12.00-17.00 uur, wo.en do.14.00-17.00 uur, website www.tassenmuseum.nl Het zal wennen zijn voor de doorsnee voetballer, maar het vertrouwde onder shirt wordt overbodig. De nieuwe sportkle- ding van Adidas en Nike kent een binnen- en buitenlaag. De nieuwe voetbalshirtjes en broekjes zitten nóg lekkerder. Ze voeren zweet en lichaams- hitte nóg beter af. Dat beloven Adidas en Nike met wetenschappelijk verantwoorde rapporten in de hand. Ze grijpen het komende WK voetbal aan om nieuw spul op de markt te brengen. Op dat evene ment kleedt Adidas tien landen (onder meer titel houder Frankrijk) en Nike acht (inclusief Brazilië) Een heel verschil met 1966, toen Umbro liefst vijftien van de zestien ploegen in de kleren stak. En met Umbro won Brazilië vier WK's tussen 1954 en 1994. Ter zake. Adidas en Nike hebben het te verwach ten zomerweer in Japan en Korea (heet en hoge luchtvochtigheid) bestudeerd en daar sportkleren voor ontwikkeld. Adidas werpt het Dynamic Lay ering Concept in de strijd: „Dit bestaat uit twee afzonderlijke, maar geïntegreerde lagen." Nike biedt Cool Motion: „Een innovatieve kleding- technologie, gebaseerd op een tweelagencon- cept." Dat lijkt erg veel van hetzelfde laken een pak. Alles draait om de afvoer van lichaamswarmte en zweet. Ventilatie is noodzaak. Want ventilatie verdampt het zweet, en zweten is de belangrijkste manier van koelen. Eerst Adidas. De kleding is nauwsluitend, moet aanvoelen als een tweede huid. Dehuidlaag van Climalite-microvezels zor- Het Dynamic Layering Concept van Adidas. gen voor een goede 'vochtregulatie'. De omge keerde naden en de 'gedimensionaliseerde' mi crovezels geven een lekker gevoel op de huid. De buitenlaag heet bij Adidas de beschermingslaag. Deze is door het gebruik van gaasmateriaal extra luchtdoorlatend en vuil- en vlekaf stotend. Dan Nike. De Dri-Fit microvezel-binnenlaag neemt transpiratie snel weg van de huid en ver spreidt het over een groot oppervlak, zodat het snel kan verdampen. De buitenlaag is waterafsto tend en blijft dus droog. Aparte inzetten van net- materiaal stimuleren de luchtstroom. Schoorsteen „De werking van het tweelagenconcept lijkt op het trekeffect van een schoorsteen", verklaart Craig Buglass van Nike. „Wanneer een speler rent, komt lucht binnen via de onderste ventila- tie-inzetten in de kledi ng en verdeelt zich over het lichaam. Daarna gaat hij er boven weer uit." De nieuwe sportkleding is zo licht als een veertje. Bij Nike hebben ze berekend dat een nieuw shirt 22 procent lichter is dan het vorige - ook na 90 mi nuten voetballen. Adidas claimt nog meer. Namelijk een verbete ring van de prestaties van de sporter. De elastische kleding zorgt namelijk voor een 'gedoseerde spiercompressie'. De gebruikte Lycra Power van DuPont in broeken en sokken masseert de spieren, zodat de sporter minder snel moe wordt. Atleten presteren er twaalf procent beter door, stelt Adi das. Het nut van Lycra Power is in een vijfjarig universitair onderzoek aangetoond. Adidas borduurt zo verder op de kennis die eerder is opgedaan met andere sporten. Het full-body zwempak van Ian Thorpe en het tennistruitje van Martina Hingis bijvoorbeeld. „Zij vormenhet be wijs dat sportkleding van doorslaggevende bete kenis kan zijn in de topsport", oppert Al van Noy, hoofd van Adidas Innovation Team. Met de nieuwe hightech kleding kunnen niet al leen voetballers in hete, benauwde contreien uit de voeten. „We hebben getest in variabele om standigheden. Van 4 tot 44 graden, van 25 tot 75 procent luchtvochtigheid. In Thailand, bij Fla- mengo in Brazilië, PSV en Inter Milan", verklaart Nike's Kurt Smallwood. Om het verhaal te onderstrepen, neemt Nike de verzamelde wereldpers mee naar TNO in Soester- berg. Daar worden allerlei pakken getest in de kli maatkamers, van bijvoorbeeld brandweer, politie en piloten. Uit Brussel is de Koreaan Ki Hyeon Se- ol (Anderlecht) overgewipt om op de tredmolen te kuieren in Nike-hempje. TNO'ers leggen uit dat ze via slangetjes het gas argon onder het hemd spui ten en de doorstroming meten. Als de speler rent ventileert het shirt twee keer zo snel dan wanneer hij wandelt. „De beweging van het lichaam ver oorzaakt een pompend effect." Ook constateert TNO onder meer dat het shirt goed 'ademt'. Ondershirt De nieuwe shirts maken het vertrouwde onder shirt, waar veel voetballers aan gehecht zijn, overbodig. Willen zij er wel afscheid van nemen? Bij Nike hebben ze er - natuurlijk - het volste ver trouwen in. Een kwestie van een goede uitleg, zeg gen ze. Wanneer komt het spul in de winkel? Oranje speelt in maart in het nieuwe Nike-tenue. Op 4 april komt de sportkleding op de Nederlandse markt. De Adidas-tenues verschijnen in de aan loop naar het WK in de winkel. Dat hangt af van het moment, dat de landenploeg het voor het eerst aantrekt. Maarten van de Rakt Leuke herinneringen om zelf te houden maar vooral be doeld om ze het koninklijk bruidspaar toe te sturen en er te- gelij kertij d een goed doel mee te steunen. Dat zijn de kleurige fe- licitatiekaarten Nederland feli citeert Willem-Alexander en Móxima die vanaf morgen in de winkel liggen. Op verzoek van Lukidé bv uit Leersum heeft de Edese illu strator Willem Smits vier kaar ten getekend met Willem-Alex ander en Maxima in heel herkenbaar Nederlandse situa ties. Zo zien we het aanstaande koninklijk paar onder andere op een verlichte gracht romantisch op de schaats, verliefd in een roeibootje en genietend in een zeil-klomp temidden van woes te golven. De kaarten zijn voor het gemak al voorzien van het postadres van het toekomstige koninklijk paar en er is ruimte genoeg voor een persoonlijke groet. De Nederland feliciteert -kaar ten zijn verkrijgbaar bij diverse kantoorboekhandels, tabaks zaken en benzinestations voor 1,25. Een deel van de op brengst wordt aan het Oranje Fonds geschonken. Een glas Calcimel bevat de helft van de aanbevolen da gelijkse hoeveelheid calcium. En zoals alom bekend is calcium belangrijk voor de botten. Cal cimel is de nieuwste troef van 'het extra gezonde zuivelmerk' Vifit. Het is een frisse yoghurt- drink, verkrijgbaar in twee fruitsmaken: aardbei/framboos en citrusvruchten. Een halve li ter kost €0,95 (ƒ2,09). Volgens experts zou je vijf stuks fruit moeten eten om gezond te blijven, leert Tommy Hilfiger ons. Niet dat ze nu krat jes fruit verkopen, maar wél bad- en bodyproducten die er aan doen denken. Tommy's Big Apple is verkrijgbaar in bodylo tion en douchegel en ruikt naar 'versgeplukte appels, cider en kaneel'. De Whatta Melon-versie -ook in bodylotion en douchegel- ruikt naar, inderdaad, sappige rijpe watermeloen. Juiced Up, Righ teous Raspberry en Berry Nice zijn andere geurtjes in het bad en body-fruitstaÜetje van Tom my Hilfiger. Shower gel en bodylotion, 150 ml, €19,-(ƒ41,87). Te koop bij onder andere de Bij enkorf in Amsterdam, Gronin gen, Breda en Den Bosch. Wat er al niet meelift met het succes van Harry Potter. Hansaplast heeft Harry Potter Pleisters verzonnen. En als er nou iemand is die geen pleisters nodig heeft, dan is het wel Harry Potter. Op Zweinstein genezen ze de zwaarste ongelukken met een toverstok. Maar goed, de Harry Potter-pleisters zijn te koop in twee verpakkingen: als losse strips en per meter. Ze zijn hypo-allergeen en pijnloos te vemijderen. Uiteraard zijn ze goed bestand tegen water en vuil. De pleisters hebben een zilverglitter effect. Elk doosje kost€ 2,79. Page is een trouwe helper van het Koninklijke Nederland se Geleidehonden Fonds (KNGF). DePagepuppies raken inmiddels aardig ingeburgerd. Ze zijn ook op de website www.pagepuppy.nl te vinden. Nu is er een spaaractie bedacht, die draait om een poppenkast en handpuppies. Deze zijn ver krijgbaar met spaarpunten en bijbetaling. De punten zijn on der meer te vinden op de actie verpakkingen van toiletpapier en keukenpapier. Per bestelling doneert Page een bijdrage aan het KNGF.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9