Lanyards hang je om je nek Jonge dj's leren eigen geluid waarderen Musical Jackson Five Berta 5: de koningin van het platteland Sting praat met bomen Jermaine Jackson, de broer van Michael Jackson, is een musical aan het maken over zijn beroemde familie. Behalve de musical, die The Legacy gaat heten, maakt Jermaine samen met een schrijver een boek over de Jacksons. Volgens het voormalige lid van de Jack son Five is hij al zo'n drie jaar met het tweedelige project bezig. De musical gaat vooral over de periode van de Jackson Five, maar volgt de familie tot op de dag van vandaag. De broers Jackson hadden in de jaren '70 een reeks hits als de Jack son Five. Toen Jermaine de groep verliet en zijn plaats werd ingeno men door broer Randy werd de naam veranderd in The Jacksons. Vorig jaar traden ze voor het eerst sinds 1984 weer gezamenlijk op ter gelegenheid van de verjaardag van Michael. ANP tekeningen van Judith Vanistendael uit Het koeienboek Op dance festivals, skate scenes of in het café, je komt ze overal tegen, de lanyards. De nieuwste generatie sleu telhangers, ook wel keychains genoemd, verovert de markt van de mode gadgets. Volgens Frans Boersma, eigenaar van één van de grootste lanyard producenten van Europa, zijn de mogelijkheden eindeloos „We hebben lanyards met inge bouwde handsfreeset voor je telefoon en volgende maand brengen we lichtgevende op de markt." Oorspronkelijk is de keycha- in een sleutelhanger die om je nek gedragen kan worden. De band wordt om je nek gehangen en kan verschillen van lengte, kleur, materiaal maar ook van systeem om de sleutels aan vast te maken. Zo kan je kiezen uit een simpele o-ring, een clip of een buideltje om je sleutels in op te bergen of aan vast te maken. De materialen van de hanger verschillen van latex tot nylon en zijn verkrijgbaar in alle kleu ren van de regenboog. „We zoe ken de hele wereld af om nieuwe materialen te vinden en nieuwe ideeën op te doen", aldus Boers ma. De lanyard is twee jaar geleden uit Amerika komen overwaaien. Daar was het vooral in de hip hop- en skater-scene een hot item. „Ook in Nederland kopen vooral skaters, hiphoppers en snowboarders de key-chains, maar daar komt nu langzaam verandering in", zegt Alfred Bommeljé, medewerker van de skate- vrij etijdswinkel The Tube in Middelburg. Verschuiving Hij merkt dat de vraag naar de keychain binnen de skatewe- reld over zijn hoogtepunt heen is. „Bijna iedereen die skate heeft al een keychain, dus dan loopt de verkoop een beetje te rug." Volgens hem verschuift de rage nu naar allerlei andere stromingen in Nederland. Boersma die al twee jaar lanyards produceert, is het hier mee eens. Hij merkt duidelijk dat steeds meer mensen uit ver schillende hoeken de key-chain willen hebben: „Het is natuur lijk niet alleen handig maar ook geweldig als aandenken of als promotie materiaal." De hangers worden overal voor gebruikt. Verschillende cafés hangen aan de landyards bij voorbeeld toegangsbewijzen voor speciale feesten, zoals met oud en nieuw. Op grote dance- manifestaties komt dit ook steeds vaker voor. Ook bands geven weieens key-chains weg bij een cd. Deze week kregen de eerste 200 kopers van Blauwe Ruis, de nieuwe cd van Blof, een bijpassende lanyard bij de Mu sic Store. De verwachting van Boersma is dat de trend nog een tijd gaat duren. „Het hoogtepunt is in ie der geval nog lang niet bereikt", zegt hij. Volgens hem blijft de markt zich uitbouwen omdat de combinaties en mogelijkheden oneindig groot zijn. Zo is het de bedoeling dat er volgende maand fluoriserende en lichtge vende lanyards op de markt ko men. Ook de functie van de key chain wordt uitgebreid. Zo kan je binnenkort in plaats van je sleutels ook je mobiele te lefoon om je nek hangen. Het is zelfs mogelijk om via een lampje in de band te zien of je telefoon afgaat. En wie in het bezit is van het luxe model kan dan ook via zijn lanyard handsfree bellen. Anja Bimmel Hou je vast: 16 miljoen Ne derlanders, 13 miljoen var kens, 100 miljoen kippen, 4 mil joen koeien, alle schapen, paarden, honden, katten en an dere dieren in ons land met po ten, vleugels of vinnen poepen samen elke dag een drollenberg die ver uitsteekt boven de 4880 meter hoge top van de Mont Blanc. dag leveren alle koninginnen van het Nederlandse platteland samen een belangrijke bijdrage aan het mestoverschot. Maar dat zie je graag door de vingers omdat ze stuk voor stuk zo mooi zijn, zo Wonderbaarlijk in el kaar zitten, zich zo koddig ge dragen, je met fluweelzachte ogen zo aandoenlijk aankijken, zo bovenmenselijk presteren. Het gaat - dat heb je al begrepen - over onze nationale trots, de koe. Zo erg geschrokken dat je van kleur verschoot en even moest gaan zitten? Dan dit verbijste rends er maar meteen achter aan: het dagelijkse hoopje van iedere Nederlander weegt ge middeld niet meer dan 15 0 gram maar is met dat van alle anderen goed voor een vracht van 2 mil joen kilo. Waar nog eens bij komt de 200 miljoen kilo van de dieren, elke dag weer. In een op vallend boek met aan de buiten kant zelfs iets van goud, en' bin nenin veel kleur en foto's doen Rindert Kromhout en Eric Sma ling uit de doeken wat die rijk dom te maken heeft met de honger van de mensen in arm Afrika. Nu dat gezegd is kan het vol gende er ook maar beter meteen uit: De prijs van poep is een sympa thiek en bruikbaar maar ook nogal saai boek - net een schoolboek. Aan el ke zin is te merken dat de schrijvers je vooral iets willen leren. Onder an dere dat poep op onze ak kers verandert in - jawel - voedsel zoals aardappelen, sui kerbieten, tarwe. Ook dat we erg in onze maag zitten met het overschot aan poep, omdat het een gigantisch milieuprobleem veroorzaakt. Ze doen wat braafjes hun best je dat allemaal duidelijk uit te leggen. Je neemt dan ook graag aan wat ze schrij ven over de oplossing voor ons probleem. Want natuurlijk heb ben ze groot gelijk: Gun arme landen wat wijzelf graag kwijt zijn. Daarmee slaan we boven dientwee vliegen in één klap. De uitgeputte grond in veel Afri kaanse landen kan immers wel een extraatje - onze poep en gra tis! - gebruiken. Maar zo een voudig als de oplossing voor ons en hun probleem lijkt, zo simpel is de reden waarom alles bij het oude blijft: 'Poep bestaat voor negentig procent uit water; drollen zijn groot en zwaai". De mest zou met schepen naar (bij voorbeeld) Kenia vervoerd moeten worden. Maar dat kost geld, veel geld.' Met ieder dertig kilo poep en nogeens twintig liter plas per Over dit alledaagse en tegelijk bijzondere dier valt zoveel op merkelijks te vertellen dat Bibi Dumon Tak er een boek over schreef. Het koeienboek heet het en je vindt erin wat je allang wist maar ook wat je nooit zelfs maar vermoed hebt. Als je op bladzijde 84 het boek uit hebt weet je hoe onze voor ouders er lang geleden in ge slaagd zijn van wilde runderen zulke goeiige beesten te maken; waarom moderne boeren liever een rietje vullen met 30 miljoen zaadjes dan een stier en een koe een ouderwets onderonsje gun nen; hoe een kalfje geboren wordt; hoe hels het er bij een koe vanbinnen toegaat; hoe koeien wonen; waarom een beste melk koe een elegant skeletje is met knokige heupen en uitstekende botten; wat ervan komt als men sen gekke dingen met koeien doen, en wat er ge beurt op de plek waar per dag duizen den koeien, stieren en kalfjes naartoe gaan 'alsof het de gewoonste zaak van de wereld is', maar 'waar niemand graag komt en waarover de - mensenliever niet spreken'. In elke zin lees je hoeveel Bibi Dumon Tak van koeien houdt. En omdat ze zo levendig schrijft over het wel en wee van de zusters van Annie 65, Berta 5 en Gree 21denk je al heel gauw: boeiend, net mensen. Voor piepjonge boertjes, kleine burgers en prille buitenluitjes maakte Lucy Cousins De boer derij van muis. Met dit flap-uit- en speelboek kunnen ze de po pulaire Muis helpen bij het ver zorgen van de dieren. Ze moeten het boek er wel eerst helemaal voor binnenstebuiten draaien en met een lintje vastzetten, maar dan is het kleine grut met deze carrousel van 50 cm x 50 cm met van alles erop en eraan niet meer te houden. Jan Smeekens Rindert Kromhout en Eric Sma ling: De prijs van poep. Leopold; 15,95. Bibi Dumont Tak: Het koeien boek. Querido; 11,95. Lucy Cousins: De boerderij van Muis. Leopold; 18,10. vrijdag 18 januari 2002 Bijna iedereen die skate heeft al een keychain. foto Ruben Oreel Er gaat geen dag voorbij bij Radio 538 of er ligt wel een cassettebandje in de bus van ie mand die graag diskjockey wil worden. Om dat ene talent uit de berg van bandjes te vissen, is het commerciële radiostation een jaar geleden de DJ School be gonnen. Een primeur voor Ne derlandse begrippen (in de VS is het een bekend fenomeen). In middels zijn er twee talenten af geleverd. Vroeger zag de wereld er over zichtelijk uit. Had je een mooie stem dan lag een radiocarrière als dj al gauw in het verschiet. Tegenwoordig niet. Het is niet alleen maar plaatjes aan elkaar praten. Dj's zijn tegenwoordig pure personality's. Of zoals Wim van Putten, een van de 'docen ten' van Radio 538 het om schrijft: „Radio is theater van de illusie." Ongeschikt Dat en méér probeert de ex- TROS en -NOS-radioman zijn ieerling-dj 's in te pepex-en. Voor dat Wim van Putten en zijn collega (tevens programmadi recteur van 538) Uunco Cerfon- taine aan de slag gaan met de as- pii-ant-dj 's, gaat er een hele weg van luisteren en praten en dis cussiëren aan voox-af. „Meer dan negentig pi'ocent van de inge stuurde bandjes is totaal onge schikt. Die jongens hebben het gewoon niet en zullen het ook nooit leren. Het gaat niet alleen om een mooie stem, je moet ook iets oorspronkelijks hebben, iets uitbundigs, een soort vro lijkheid en een niet uit te leggen 538-gevoel. Elk station heeft zijn eigen sfeer. Noordzee FM heeft rustige dj's en bijvoor beeld bij Radio3 FM merk je toch een soort cynische ondex"- toon bij de presentatie."Het is voornamelijk een beetje sturen wat Van Putten en Cerfontaine doen. Want meestal is de achter grond van de jongens niet meer dan wat 'spielerei' voorde loka le of de ziekenomroep in hun woonplaats. „Het gaat maar om kleine puntjes die wij bijstellen. Niet meer dan tien a vijftien puntjes schat ikzo in", zegt Wim van Putten. „Wat ons opvalt, is dat sommige jongens de neiging hebben om mensen als Edwin Evers (popu laire dj van Radio 538) na te apen. Kijk, daar letten wij erg sterk op: dat je iets ooi"spi"onke- lijks hebt, echt iets van jezelf. Op zichzelf is het pi*esenteren voor deze jongens geen groot probleem. Want wat ze gemeen hebben is, dat ze thuis op hun kamer hebben zitten klooien met het in elkaar zetten van ra dioprogramma 's Jongens? Ja, want het merk waardige feit doet zich voor, dat meisjes zelden of zeg maar ge rust nooit bandjes van zichzelf insturen. Dat vei'baast Van Put ten. Hoewel: „Nederland kent geen echte vrouwelijke dj's, vind ik eigenlijk. Isabelle (Ra dio 3FM) is geen echte dj in de zin zoals wij dat graag willen. Dus vrouwen hoi"en geen vrou wen op de radio. Ik vind overi gens dat vrouwen die wei voor een muziekstation werken, ook niet swingen." Jan van Stipriaan Luïscius De Britse popster en milieu beschermer Sting knuffelt en praat met bomen om in de juiste stemming te komen om muziek te schrijven. In de na tuur luistert hij ook naar het gras en pi'aat hij met planten. Het werkt om bomen te knuffe len, zegt hij, omdat oude bomen grote oude geesten zijn; ze zijn hier al langer dan wijen zullen ons oveiJeven. Ze weten dus meer, aldus de popstex*. Sting is niet de enige die contact heeft met bomen. In Nederland is vooral prinses Ix-ene bekend om haar intense relatie met de na- tuur. ANP Edwin Evers van Radio 538 is voor veel jonge dj's een inspix-erend voorbeeld. foto Ton Kastermans/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 10