Robert Capa zag het drama PZC Compagnie in oude en nieuwe beelden Ook schrijverslevens hebben een prijs 27 Beslissende momenten VOC-jaar Rijksmuseum Antiquarenbeurs in Amsterdam donderdag 17 januari 2002 The Falling Soldier, Spanje 5 september 1936. fotografie Robert Ca pa obert Capa (1913-1954) wordt gezien als de man die de beroemdste oorlogsfoto's van de vorige eeuw heeft gemaakt. In 1936 verscheen zijn foto van een vallende Spaanse republikeinse soldaat terwijl hij dodelijk wordt getroffen door een kogel van de Franco-troepen. In juni 1944 verschenen zijn wazige, korrelige foto's van het bloedige invasiestrand Omaha Beach in Normandië. Capa was een van de weinige overlevenden van de eerste aanvalsgolf. Uit een nieuw overzicht van zijn oeuvre, samengesteld door zijn broer Cornell en zijn biograaf Richard Whelan, blijkt echter dat Capa veel meer was dan een - uitstekende - oorlogs fotograaf. Capa fotografeerde ook stierengevechten in Spanje in de periode van de burgeroor log en aansluitend het dagelijks leven in China in de j aren dertig. Hij bekommerde zich om de lot gevallen van gewone soldaten achter het front en deed verslag van de reacties van de Franse bevolking op de bevrijding en de greep naar de macht van Char les de Gaulle. Ook zijn foto's van Berlijn in 1947 en stalinistisch Rusland van het jaar daarna zijn nu nog zeer sterke beelden, gemaakt met vakmanschap, maar vooral met gevoel voor dramatiek. Van de foto in Spanje is wel ge suggereerd dat deze geposeerd is. In dit boek wordt aange toond, met behulp van Spaanse archieven, dat het wel degelijk een echte, journalistieke, 'live drama' foto is. Het slachtoffer is Federico Borrell Garcia. De foto's van Omaha Beach (elf stuks) zijn het even beroemde als trieste restant van wat in to taal 72 opnamen waren (Capa had twee camera's bij zich en kon in de hektiek geen rolletjes verwisselen). Het slachtoffer percentage van de eerste troe pen op Omaha was bijna hon derd procent. Capa wist in een landingsboot terug te klimmen en op een transportschip naar Engeland te komen. Enkele uren later zette een assistent van het fotoblad Life in Londen inderhaast de temperatuur van de droogkast veel te hoog: de meeste films smolten. Capa, geboren in Boedapest als Endre Friedmann, maakte tijdens zijn beroepsleven als fo tograaf ongeveer 70.000 opna men, zegt zijn broer in het voor woord van het boek. Begin jaren negentig zijn die allemaal op nieuw onderzocht en geordend. Het boek bevat dan ook veel nieuw materiaal: nog niet eer der gepubliceerde foto's, dan wel foto's die voor het eerst wor den getoond als onderdeel van de serie die Capa had gemaakt. Het boek bevat een selectie van 937 opnamen. Samen met een biografische schets en foto's die collega's van Capa maakten tijdens zijn om zwervingen over de wereld geeft dit boek een prachtig beeld van de man die als geen ander posi tieve en negatieve emotie heeft vastgelegd op beslissende mo menten van de wereldgeschie denis. Robert Capa nam deze naam in 1936 in Parijs aan, omdat er al een andere fotograaf met zijn achternaam in Frankrijk werk te, én omdat hij dacht dat een gemakkelijk in het gehoor lig gend, internationaal klinkende naam beter voor zijn carrière zou zijn. Vanwege politieke ac tiviteiten was hij in 1931 in Hongarije tot ongewenst per- China, 1937: de Duitse vlag op een trein met militaire adviseurs is bedoeld om Japanse vliegtuigen te misleiden. soon verklaard. Hij vluchtte naar Berlijn, waar hij journalis tiek wilde studeren maar via een bijbaantje in de donkere kamer van een foto-agentschap de fo- tojournalistiek in rolde. Na de opkomst van Hitler in 1933 ver trok hij - links en joods - naar Frankrijk. Zijn ster als fotograaf steeg daarna snel en hij kreeg op drachten in Spanje, China en de VS. In de Tweede Wereldoorlog trok hij mee met Amerikaanse troepen, tot in hun landingsbo- ten en met hun parachutespron gen. In 1954 was hij in Vietnam, vlak na de val van Dien Bien Phu in mei. Tijdens een reporta ge met troepen op patrouille vanuit Hanoi stapte hij in het open veld op een mijn. Hij over leed enkele uren later. James McGonigal Cornell Capa and Richard Whelan: Robert Capa, The Definitive Collec tion - Uitgeverij Phaidon, 571 pag., €75,-. "j\ /Tag Nederland nog trots zijn IVlop de eeuwen dat het de wereldzeeën beheerste? Tijdens de vele tentoonstellingen die dit jaar terugblikken op de oprich ting van de Verenigde Oost-In dische Compagnie (VOC) in 1602 wordt de rol van ons land als koloniale grootmacht in vol le glorie belicht. Maar richten de schijnwerpers zich ook op bijna vier eeuwen schaduwzij den? De VOC was onze eerste multi national, maar kon haar positie alleen handhaven dankzij on derdrukking van de lokale be volking. Dat het leven van onze voorouders overzee ondanks de vergaarde rijkdommen echter ook geen pretje was, zou in deze tijd van politiek-correcte schaamte over ons verleden al licht worden vergeten: velen stierven voortijdig, de dood maakte geen onderscheid naar huidskleur. Het Rijksmuseum in Amster dam neemt als Nationale Schat kamer het voortouw met ten toonstellingen die de expansie en teloorgang van Nederland als wereldmacht zonder de na tionalistische ballast uit het verleden voor het eerst als to taalpakket tonen. Het museum belooft het VOC-programma in oktober groots af te sluiten met de expositie 'De Nederlandse ontmoeting met Azië, 1600 - 1950', een titel die typerend is voor de huidige 'neutrale' in valshoek van historici en kunst historici. De geschiedenis van de in 1800 opgeheven VOC zal worden toe gelicht aan de hand van meubi lair, godenbeelden, wapens, schilderijen, scheepsmodellen, getuigenissen van slavenhan del, maar het slotakkoord kan heden ten dage niet anders dan de dekolonisatie van Indonesië zijn. Een voordeel van deze eeu wen overspannende moderne benadering is dat bovendien het vroege lokale verzet tegen de Nederlandse overheersing aan dacht zal krijgen. Dat begon vanaf 1910 langzaam te groeien, met de hardhandige pacificatie van Atjeh door generaal Van Heutsz in de jaren daarvoor als vruchtbare voedingsbodem. De tentoonstelling 'Foto's uit Verre Landen' waarmee het Rijksmuseum het herdenkings jaar opent, is een duo-presenta tie. In de afdeling Nederlandse geschiedenis worden heden daagse foto's van Ferry André de la Porte getoond. Hij trok vanaf 1994 met zijn camera langs de vaak zwaar vervallen grafstenen en praalgraven die getuigen van de vroege dood van Nederlanders die voor de VOC werkten op de Kust van Coromandel, de naam van de oostkust van India in vroeger tijden. Het andere deel bestaat uit ruim honderd 'koloniale' foto's die vanaf de uitvinding van de foto grafie in de eerste helft van de negentiende eeuw in India, Suriname, Mauritius en het voormalige Nederlands-Indië werden gemaakt. Het Rijksprentenkabinet toont hoogtepunten die Mattie Boom en Hans Rooseboom, conserva toren fotografie van het Rijks museum, opdiepten uit de eigen collectie en die van het Konink lijk Instituut voor de Tropen, het Koninklijk Instituut voor Taal, Land en Volkenkunde, de Koninklijke Bibliotheek en het Wereldmuseum. Freelancer André de la Porte reisde naar India met zijn vrien din, historicus Marion Peters. Resultaat van hun reizen is het lijvige (foto)boek In Steen Ge schreven. Leven en Sterven van VOC-dienaren op de Kust van Coromandel in India. Ten zui den van Madras ontdekten ze op de Heilige Vogelberg een Shiva- tempeltje waarin meer dan hon derd namen van Nederlandse VOC-dienaren, familieleden en vrienden waren uitgehouwen. De data bij de namen verduide lijkten dat de VOC'ers die voor de compagnie werkzaam waren het tempeltje tussen 1662 en 1818 (de Nederlanders bleven hun Indiase handelsposten be mannen tot de overdracht aan de Engelsen in 1825) als 'gasten boek' gebruikten. „De speurtocht naar wie die personen waren die dit uitstapje maakten vormde de directe aanleiding tot dit boek", licht Peters toe in haar 'Woord Voor af'. Als enige bron uit de tijd zelf kon ze te rade gaan bij Daniel Havart, ooit ook bezoeker van de Heilige Vogelberg, de rest was monnikenarbeid van haar zelf. Havart publiceerde in 1693 'Op- en Ondergang van Cormandel' en was ook een veelgevraagd dichter van graf schriften die ook nu nog terug te vinden zijn op de begraafplaat sen van Pulicat en Masulipat- nam. Veel grafzerken reppen over de jeugdige leeftijd van de overledenen, te prooi gevallen aan tropische ziekten waar nog geen deugdelijke medicijnen te gen bestonden. Peters: „Het verloop van menige ziekte moet dan ook smartelijk en deernis wekkend zijn geweest." Als illu stratie citeert ze het grafschrift van Catharina van Hartsbeek, in 1709 op 44-jarige leeftijd ge storven en ter aarde besteld in Nagatpatnam: 'Een vrouw die na veel smart/ En qualen ons be gaf/ Rust onder desen serk;/ En wagt het oordeel af.' Bijzonder groot was ook de zui gelingen- en kindersterfte, Pe ters heeft er een aantal treurige voorbeelden van ontdekt. Es ther Topander had op haar 25ste jaar zeven kinderen gebaard toen ze in 1780 in haar laatste kraambed het leven liet, een jaar na haar dood was nog maar één van deze kinderen in leven. Anthonia Nilo had negen kinde ren gebaard toen ze in 1709 op 32-jarige leeftijd in het kraam bed stierf, een jaar na haar dood leefden er nog drie. Twee zoon tjes van Adriana Appels kwa men om bij een schipbreuk op weg naar Nederland, een doch tertje stierf aan de pokken, Adriana zelf legde het vermoei de hoofd op 28-jarige leeftijd in 1743 in de schoot na het baren van in totaal acht kinderen. An dré de la Porte en Peters hopen dat boek en tentoonstelling een aanzet zullen vormen tot een reddingsoperatie van het Ne derlandse erfgoed in India. De tentoonstelling in het Rijksprentenkabinet is heel an ders van sfeer en toont louter de zonzijde van het koloniale leven en de schoonheid van de monu menten. Isidore van Kinsbergen maakte in de tweede helft van de negentiende eeuw honderden gedetailleerde foto's van tem pelcomplexen ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek. Zijn foto's van de tempel Boro- boedoer werden tussen 1873 - 1876 uitgegeven in een monu mentale pil. Het duo Woodbury Page dreef tientallen jaren een commerciële studio op Java en legde de tempel die ook toen al een toeristische trekpleister was, in 1870 vast vanaf een lom merrijke toegangsweg. Op een foto van C.J. Kleingrothe uit circa 1895 zitten zeven besnorde heren in witte tropenpakken met zelfverzekerde blikken achter een theetafel in een grote tuin op Sumatra, een mooiere il lustratie van de oorzaak waar om de lokale bevolking de arro gantie van de machthebbers al gauw niet langer zou pikken is niet denkbaar. De antropoloog Roland Bona parte, nazaat van Napoleon, is aanwezig met het album 'Les habitants de Suriname a Am sterdam' uit 1883, waarvoor hij foto's van Surinamers liet ma ken door F.C. Hisgen uit Am sterdam. Bonaparte viste zijn 'onderwerpen' op tijdens de In ternationale Koloniale en Uit voerhandel Tentoonstelling die dat jaar achter het Rijksmuse um werd gehouden. Frangoise Ledeboer De duo-expositie 'Foto's uit Verre Landen' in het Rijksmuseum (Stad houderskade 42, Amsterdam) duurt tot en met 7 april. Geopend dage lijks van 10.00 tot 17.00 uur. Publicatie: Ferry André de la Porte en Marion Peters - In Steen Geschre ven - Uitgeverij Bas Lubberhuizen, 284 pag., €37,50. Dat op de Europese Antiquaren Beurs al leen peperdure eeuwenoude boeken te koop zijn, is een hardnekkig misverstand. Het aanbod beslaat vele eeuwen en vele prijsklassen en zelfs popliefhebbers kunnen er tegenwoordig hun hart ophalen. Eric Schneyderberg van Aenigma Books Prints uit Amsterdam presenteert op de ko mende beurs als hoogtepunt uit zijn voor raad poparchivalia voor 3400 euro een inge lijste ansichtkaart met handtekeningen van The Beatles. Het wereldberoemde viertal signeerde de kaart met foto van de vergeten Zweedse groep The Prickles tijdens een tournee door Zweden in 1963. De 23ste beurs wordt van vrijdag tot en met zondag gehouden in het RAI Congres Cen trum. Bijna drie kwart van de veertig deel nemers komt uit Nederland, daarnaast rei zen antiquaren uit Duitsland, Engeland, Italië, Zwitserland, Frankrijk en België naar Amsterdam af. Dat er alleen antiqua ren uit Europa present zijn, betekent overi gens niet dat ook hun klantenkring zich tot 'het Europese continent beperkt. „De beurscatalogus wordt niet voor niets in het Engels uitgegeven", zegt Ruth de Leeuw van Weenen van A. Asher Co uit IJ muiden tijdens de voorbezichtiging. „Antiquaren onderhouden contacten over de hele we reld. We waren natuurlijk benieuwd naar de effecten van 11 september, maar vlak na de aanslag deed een Amerikaan via internet bij ons alweer een aankoop die we zoals gebrui kelijk per post verstuurden- Mede dankzij de gemakken van internet hebben we de af- gelopen maanden dan ook geen last gehad van een dip." Als neusje van de zalm voor Nederlandse kopers neemt De Leeuw van Weenen een zeldzame eerste editie gebundelde toneel stukken van Gerbrand Adriaensz. Bredero uit 1619 mee, waaronderzijn meest bekende 'Klucht van de Koe'. Zeldzaam onder het aanbod van Asher is ook het notitieboekje met een omslag van haaienhuid dat de Delftse 'kamer' van de Verenigde Oostindi- sche Compagnie rond 1780 als relatiege schenk liet maken. Het luxe boekje is voor zien van zilverbeslag. Antiquariaat Forum uit 't Goy-Houten biedt een bijzondere eerste editie van het verslag van de eerste Nederlandse wereld reis aan. Olivier van Noort vertrok op 4 juli 1598 met twee schepen uit Rotterdam naar de Straat van Magellaen, gevolgd door nog twee schepen uit Amsterdam. Via de Filip pijnen, Borneo en De Kaap keerde hij na een zeer zware tocht op 26 augustus 1601 terug in Rotterdam, twee schepen gingen onder weg verloren. Zijn 'Beschryvinghe van de Voyagie om den geheelen werelt cloot' werd uitgegeven in het jaar van zijn terugkeer en bevat als bijzonderheid de eerste bekende afbeeldingen van Rio de Janeiro en Manilla: de miljoenensteden van tegenwoordig wa ren toen nog niet omvangrijker dan een handvol huizen. Piet van Winden van AioloZ uit Leiden heeft een schoolcahier met linnen rug van Menno ter Braak (1902-1940) uit omstreeks 1907 op de kop getikt. Het schriftje bevat zijn allereerste schrijfoefeningen in pot lood, tekeningen en sommetjes. AioloZ neemt ook een collage van Karei en Mach- teld Appel voor het huwelijk van Simon en Reineke Vinkenoog in 1964 mee, een vrolij ke afbeelding van het alweer sinds jaar en dag gescheiden stel in een roeiboot. In deze periode van euforie over het geluk kige aanstaande huwelijk van Willem- Alexander en Maxima is het relativerend bij Van Winden het 'historisch kritische onder zoek' van R. C. Bakhuizen van den Brink uit 1853 over het huwelijk van Willem de Zwij ger met Anna van Saksen aan te treffen. De tweede vrouw van De Zwijger (hun huwe lijk werd in 1575 ontbonden) had een affaire met de vader van Peter Paul Rubens. Maria Rubens vergaf haar echtgenoot deze mis stap en dat was maargoed ook: de beroemd ste Vlaamse schilder uit de Gouden Eeuw zou anders in 1577 niet geboren zijn. Schuhmacher uit Amsterdam brengt een beeldschone uitgave op Japans rijstpapier van de 'Verzen van Vroeger' van Willem Els- schot uit 1934 mee, voorzien van de handte kening van de auteur. Het antiquariaat be geleidt de verschijning van de nieuwe editie van de verzamelde werken van Elsschot bo vendien met gesigneerde eerste drukken voor vrienden als de Vlaamse dichter Jan van Nijlen en Jan Greshoff Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan heeft Schumacher een catalogus uitge bracht met een overzicht van 608 boeken in eerste druk. Deze uitgaven bevatten op drachten van onder anderen Aafjes, Borde- wijk, Ter Braak, Van Deyssel, Van Duinker ken, W. F. Hermans, Reve en Vasalis aan collega-auteurs als Bloem, Gorter, Hey- ermans, Roland Holst, Marsman en Mor- riën. Verzamelaars van topografie zullen zich in de stand van antiquariaat Gebr. Haas uit het Duitse Bedburg-Hau zeker in het wal halla wanen. Haas neemt stadsplattegron den van Amsterdam uit de periode 1572- 1844 mee, waarvan de goedkoopste (een li thografie uit 1830) maar 55 euro kost. Fokas Holthuis uit Bemmel biedt onder meer een zeer fraai, erotisch ex libris van S. L. Hartz voor Lodewijk van Deyssel (1864-1952) uit 1935 aan. Het dankwoord van de toen al be jaarde auteur aan Hartz was kostelijk: 'Het is omdat mijn geestesleven sinds 1890 door verschillende phasen en tijdperken is ge groeid en zich heeft ontwikkeld, dat ik geen gevolg zal kunnen geven aan uw voorstel de gezonden afbeeldingen te hechten in juist door mij gelezen boeken. Zij lijken mij min der te passen in, bij voorbeeld, Thomas a Kempis' Navolging van Christus'. Onder de vele schatten die op de beurs een blik achter de schermen van Nederlandse schrijverslevens geven zijn bij Holthuis ook drie brieven van Ida Gerhardt aan een zeke re Adri uit 1950 en 1951. De zwaarmoedige dichteres verrast in een van deze brieven met een luchtig slot: 'Ps. ik kreeg een thee pot, die zichzelf warm houdt! Straks gaat hij ook vanzelf schenken, 's Nachts droom de ik van een rood potlood, dat vanzelf cor rigeerde.' Frangoise Ledeboer De 23ste Europese Antiquaren Beurs (Rai Con gres Centrum, Amsterdamheeft plaats op 18,19 en 20 januari. De openingstijden zijn op 18 janua ri van 16.00 tot 21.00 uur en op 19 en 20 januari van 11.00 tot 18.00 uur. In rots uitgehouwen Shiva-tempel in India met namen van VOC-dienaren. foto Ferry André de la Porte/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27