Zusje, kom je thuis? PZC Het duurt even voor de zomervader ontdooit Je moet wel geloven dat het Amerikaans leger eool is Horror kan meeslepend zijn Met de Muur valt ook Hanna Pauline en Paulette 26 Jeepers Creepers Behind Enemy Lines donderdag 17 januari 2002 ederland stuurt 'Nynke' in voor de Oscars. Nog afgezien van wat de rest van de wereld gaat inzenden, zal het voor de film van Pieter Verhoeff om te beginnen al lastig zijn om in Amerika meer waardering te gaan oogsten dan ongetwijfeld de film zal doen waarop de Belgen hun hoop hebben gevestigd: Pauline Paulette. Deze tragikomedie van de buterend regisseur Lieven DeBrauwer biedt precies wat ze in Hollywood mooi vinden als er Oscars uitgedeeld moeten wor den. Een gemakkelijk te vatten film die een acteerprestatie van formaat heeft te bieden, besteed aan een personage dat gehandi capt in de wereld staat en bij machte is zowel tranen op te wekken als de gulle lach. Een optimistische film die betoogt dat de mens in wezen goed is en die een publiek dat er geëmotio neerd bij kan raken de zeker heid verschaft dat het zelf dus eveneens deugt. Maar niet alleen in Amerika vallen zulke films lekker. De ontwapenende eenvoud van Pauline Paullette had ook al in Cannes de lokale bevolking weten te charmeren en derhalve de Forum Publieksprijs gewon nen. En in het eigen België haal de De Brauwers werkstuk op het Festival van Gent vorig jaar zowat alle prijzen binnen die daar ter beschikking stonden. Het is het verhaal van vier onge trouwd gebleven zusters op leeftijd. Een van hen. Pauline, is achterlijk. Op 66-jarige leeftijd heeft ze het verstand van een vierjarige. Ze kan lezen noch schrijven en boterhammen sme ren of schoenveters strikken zijn vaardigheden die ze even min beheerst. Maar het is wel een schat, Pauli ne. Altijd vrolijk, altijd bezig met planten water geven of het plakken van primitieve collages in een speciaal boek waarin te vens de krantenknipsels te- November 1989. In Berlijn valt de Muur. Een ooit ver maarde linkse schrijfster steekt tegenover een interviewster een woedende tirade af over die on dankbare Oost-Duitsers die zo maar him socialistische para dijs inleveren om zich over te geven aan leeghoofdig consu mentisme. Een scène eerder zien we hoe diezelfde militante schrijfster een peperdure jas aanschaft bij het Münchense filiaal van Christian Dior. Het is duidelijk dat regisseur Oskar Röhler zijn hoofdpersonage Hanna Flan ders wil afschilderen als een vat vol groteske tegenstrijdighe den. Dat is des te opmerkelijker omdat Flanders nadrukkelijk gemodelleerd is naar zijn eigen moeder, de in de DDR gevierde schrijfster Gisela Eisner. Oppervlakkig bekeken is Die Unberührbare een meedogen loos portret van een onsympa thieke vrouw die hardnekkig vasthoudt aan de verouderde ideeën die haar ooit status en aanzien verschaften. Toch is Röhler zeker niet liefdeloos te werk gegaan. In contrastrijke zwart-witbeelden maakt hij de kijker deelgenoot van de laatste dagen van Hanna Flanders, die we al gauw leren kennen als een gedesillusioneerde vrouw met een theatrale hang naar suïcide en zelfbeklag. rechtkomen over zus Paulette die al 30 jaar triomfen viert als vedette van de lokale operette- vereniging. Paulette woont in bij de oudste zus Martha, die echter van de ene dag op de andere komt te overlijden maar tevoren wel over de consequenties van haar eventuele sterven blijkt te heb ben nagedacht. Ze laat een inte ressante erfenis na maar heeft in het testament het volgende be paald: de nalatenschap zal in drieën onder haar zussen wor den verdeeld onder voorwaarde dat of Paulette of de jongste zus Cécile de hulpbehoevende Pau line in huis zal nemen. Zijn geen van de twee daartoe bereid, dan Als de Muur valt besluit ze haar moderne appartement in Mün- chen te verlaten om zich in Berlijn te vestigen. Haar reis dient de gehele erfenis te wor den besteed om Pauline passend onderdak te verschaffen in een of ander tehuis. Zo wordt het 66-jarige zorgen kind een soort hete aardappel voor haar naaste bloedverwan ten, maar Paulette - die het meest kordaat is en bovendien het grootste hart heeft - zal uit eindelijk voorzien in een bevre digende oplossing. Lieven de Brauwer is er uitste kend in geslaagd zijn zelf ont worpen scenario tot leven te brengen en dat heeft hij gedaan in een wat dubbelhartige setting van zo'n Vlaams dorp waar de tijd stil is blijven staan en waar we meewarig mogen gnuiven ontaardt echter in een aaneen schakeling van veelal ontluiste rende ontmoetingen met familie, oude bekenden en wild- om de opzichtig slechte smaak van foute gordijnen, maffe ven sterbanken, verkeerd behang en liefde voor operette, de Bloe- menwals en andere fondantmu- ziek. Maar ja, wellicht is het anno 2002 alleen in zo'n traditionele omgeving voorstelbaar dat er nog de bereidheid bestaat om op zijn minst te praten over de mo gelijkheid een gekke zus in huis te nemen. En dat zal ook wel de les van de film zijn. De rol van Pauline is een droom- kans voor elke actrice op leeftijd maar zowel de tragische kwets baarheid als de vrolijke ver- kniptheid van het personage had zeker in België door nie- vreemde onbekenden die Hanna impliciet of expliciet duidelijk maken dat haar DDR-ideologie en haar ooit zo hippe levensstijl mand mooier kunnen worden getroffen dan Dora van der Groen nu doet. Het is uiterst dankbaar acteren. Toch is de rol van Ann Petersen als Paulette zeker zo waarachtig en vooral spannender omdat er bij haar gedurende de vaak hilarische gebeurtenissen tenminste nog iets verandert. Hoewel, Pauline leert op zeker moment een bo terham smeren, min of meer. Pieter van Lierop Pauline en Paulette. Regie: Lieven Debrauwer. Met: Dora van der Groen, Ann Petersen, Rosemarie Bergmans, Julienne De Bruyn. Te zien: vrijdag t/m maandag in Schut tershof Middelburg. met veel sigaretten, pillen en drank niet meer van deze tijd zijn. In Hannelore Eisner - géén fa milie van Gisela Eisner - vond Röhler een perfecte hoofdrol vertolkster. Zij speelt Hanna Flanders als een volstrekt ont heemde vrouw, een relikwie van de gepolariseerde jaren '60, wat wordt benadrukt door haar git zwarte sixties-pruik en de zwa re make-up die al decennia lang onveranderlijk haar gezicht heeft getooid. Toch ondergaat deze vrouw, die zich ieder moment van de dag pijnlijk bewust lijkt te zijn van de betere tijden die ze heeft ge kend, de vele vernederingen op haar laatste reis met de wanho pige waardigheid van een klas sieke Fassbinder-heldin. De onveimijdelijke en pijnlijke ondergang van Hanna Flanders is in Die Unberührbare uitge werkt tot een aangrijpende film die op indringende wijze duide lijk maakt hoe het persoonlijke en het politieke met elkaar ver weven kunnen zijn. Die Unberührbare. Regie: Oslcar Röhler. Met: Hannelore Eisner, Va- dim. Glowna, Michael Gwisdek, Jas min Tabatabai. Te zien: vrijdag en zaterdag in Schuttershof Middel burg. Sinds 'Scream' worden hor rorfilms nogal eens bevolkt door wijsneuzerige tieners die zelf te veel andere horrorfilms hebben gezien om een griezelige situatie zonder grappenmakerij te laten passeren. Ook de in Amerika tamelijk succesvolle griezelaar Jeepers Creepers dreigt even de ironische kant op te gaan wanneer hoofdpersoon Trish haar jongere broer Darry er aan herinnert dat er in iedere griezelfilm wel één personage zit dat iets onnoemelijks stoms doet. Gelukkig blijft het aantal post moderne knipogen daarna bin nen de perken, en bovendien is Darry ook onnozel genoeg bezig om haar opmerking te recht vaardigen. Hij besluit namelijk terug te keren naar de plaats waar ze zojuist een uiterst sini ster type zagen rondslepen met een pakket dat verdacht veel weg had van een mensenli chaam. Diezelfde griezel had hen even tevoren, in een hevig naar Ste ven Spielbergs klassieker 'Duel' lonkende scène, met zijn zwaar bepantserde vrachtwagen van de weg gereden. Voor ieder zin nig mens zou dit voldoende re den moeten zijn om zich uit de voeten te maken, maar Darry gaat juist op onderzoek uit. Daarbij belandt hij in een bizar re folterkelder, waar de muren De beste kindei'film van het jaar komt zoals gewoonlijk weer uit Scandinavië, Zweden om precies te zijn. In De Beste Zomer (vorig jaar winnaar van de Cinekid Award) van Ulf Malmros worden twee weeskin deren tijdens de zomermaanden door hun pleegouders uitbe steed aan een zomervader. Zorgzaamheid heeft kennelijk zijn grenzen, en we kijken er dan ook niet van op dat Marten en Annika (met innemende ernst gespeeld door Anastasios Soulis en Rebecca Scheja) hebben ge leerd hun eigen gang te gaan. Marten vraagt zich al bezorgd af hoe hij op dat idyllische platte land op de hoogte moet blijven van de voetbaluitslagen. Het bord bruine bonen met spek dat de kinderen bij begrafenison dernemer Johansson (Kjell Ber- gqvist) krijgen voorgeschoteld maakt de domper compleet. Wat moet zo'n nurkse zwartkijker - 'je kan maar beter niets ver wachten van het leven' - met zo- merkinderen denk je dan, maai de paniek in zijn ogen als de in specteur van de kinderbeschex-- ming langskomt spx-eekt andei-e taal. 'Om zes uur opstaan en koud douchen', beveelt hij streng. Zelf is hij echter degene die zich telkens vreselijk verslaapt, en dat neemt hem al voor ons in. Soms doet hij onverwachte din gen die niet passen bij zijn ijze ren regeldx'ift, en hij is snel van zijn stuk gebx-acht. Als niemand kijkt oefent hij danspassen uit een boekje. Dat alles maakt dat die onaangename man ook iets intrigex-ends heeft. Dat de kindex-en deze aanvan kelijk zo verafschuwde zomer- vader tenslotte in hun haxd zullen sluiten klinkt tamelijk voorspelbaar, maar de manier waarop Malmros dat einddoel bereikt is dat zeker niet. Met grote vanzelfsprekendheid en souplesse omzeilt hij allerlei valkuilen en clichés. De nostal gische gevoelens die de beeld schoon gefotografeerde land schappen en de situei-ing in de jai-en vijftig opx-oepen worden door de personages zelf weer- sp roken. De onderwijzeres waar Johans son een zwak plekje voor heeft vindt het een dooie boel. Een rondreizendezwarte barpianist - een bezienswaardigheid in die bezaaid zijn met aan elkaar ge naaide lijken. Darry's huive ringwekkende ontdekking volgt op een sterk eerste half uur waaiin we kennis maken met de studex-ende broer en zus, die in een stijlvolle oldtimer op weg zijn naar him ouders om bij hen de vakantie door te bx-engen. De onbekende hoofdrolspelex-s Gina Philips en Justin Long zijn geen gx-ootse acteui-s, maar de manier waarop ze gestalte gé ven aan twee kibbelende fami- lieleden overtuigt, terwijl hun karakters sympathiek genoeg worden uitgewerkt om hen te gunnen dat ze heelhuids het ein de van de film zullen halen. Het is bovendien verfrissend dat de protagonisten familie van el kaar zijn, zodat de vaak wat x-anzig uitpakkende combinatie van seksuele spanning en grie zelscènes nu eens geheel achter wege kan blijven. De al sedei-t de jai-en tachtig in het hoiTorgenre opererende Vic tor Salva bouwt de spanning be streek - komt al snel tot dezelfde conclusie. Het is eigenlijk een beetje verknipt dox-pje, dat wat sfeer betreft wel wat doet den ken aan 'De Noox-derlingen' van Alex van Warmerdam. In zijn portrettering van de kin deren gaat Malmros, die het scenario samen met Lax-s Jo hansson schreef, opvallend zorgvuldig te werk. Ze zijn niet uitgesproken schattig of balda dig, maar juist op een heel over tuigende manier zichzelf. Intus sen gaan ze steeds meer van hun zomervader begrijpen, en zien ze tenslotte wie hij werkelijk is. Een ongelukkige man die min stens zoveel klappen van het le ven heeft gekregen als zijzelf. hendig op, waarbij hij niet al leen verwijst naar Spielberg, maar tevens de onheilszwange re sfeer van Tobe Hoopers 'The Texas Chainsaw Massacre' in gedachten weet te roepen. Ge lukkig staat Salva als i'egisseux stevig genoeg in de schoenen om niet te bezwijken onder al dal eerbetoon aan genremijlpalen uit de seventies, zijn hommages zijn juist erg effectief ingebed in het verhaal. Het valt misschien te betreuren dat het aanvankelijk vooral mei suggestieve middelen opgewek te gevoel van onbehagen halver wege de film wordt ingeruild voor meer conventionele hor rortaferelen. Maar zelfs wanneer de film met j bloederig effectbejag het glib berige pad van het bovenna tuurlijke gaat bewandelen, be houden de filmmakers hun gx-eep op het verhaal, zodat het niet geheel onverwachte einde toch nog best als een schok komt. Al was het maar omdat de deur wagenwijd wordt openge zet voor een sequel, en iedere hox-rox-liefhebber weet dat zulks zelden een goed idee is. Fritz de Jong Jeepers Creepers. Regie: Victor Sal va. Met: Gina Philips, Justin Long, Jonathan Breek, Patricia Belcher. Te zien in Cine City Vlissingen en De Koning Hulst. De spannende ontknoping waar deze tragikomedie over vriend schap, liefde en dood op af ste vent is vanuit het realistisch volwassenenperspectief mis schien een tikje kort door de bocht. Ik verzeker u echter dat het ont roerende gebaar waarmee Jo hansson eindelijk voor zichzelf en zijn beschermelingen op komt uitermate bevredigend is. Ook voor de volwassen kijker Leo Bankersen De Beste Zomer. Regie: Ulf Malm ros. Met: Kjell Bergqvist, Anastasios Soulis, Rebecca Scheja. Te zien:zon dag in 't Beest Goes. De tijd is weer rijp voor films die het hel dendom uitbazuinen van Amerikaanse militaii'en. De twee eerste die ons bei-eiken zijn 'Black Hawk Down' en Behind Enemy Lines. De eerste, geregisseerd door Ridley Scott, komt over twee weken bij ons in pre mière en gaat over operaties die de levens moeten redden van soldaten van neex-ge- schoten helikopters in Somalië. De tweede gaat over een marine-vlieger die werd neergeschoten bij een verkennings- vlucht tijdens de oorlog in Bosnië. Deze film dx-aait al vanaf deze week in de bioscopen. Hij werd geregisseerd door debutant John Moore en het is absoluut de zwakste van de ze twee films. De makers van 'Black Hawk Dow' hadden het vooiTecht gebruik te maken van échte Black Hawk-helikopters. De makers van Behind Enemy Lines genoten het privilege Behind Enemy Lines: een kinderlijk avonturenverhaal met een paar venijnige acties. om als eerste productie gebruik te maken Amerikaans opperbevel verguld was met de van de F/A-18 E/F Super Hornet-stx-aalja- scripts die wai-en voorgelegd. ger. Dat betekende in beide gevallen dat het Die geestdrift valt ook gemakkelijk te be- grijpen, want beide films dragen breed de boodschappen,uit dat het 'cool' is om Ame rikaans militair te zijn en dat de comman danten nooit ook maar een enkele soldaat achter vijandelijke linies aan zijn lot zullen overlatenAl zouden ze er een volledige mi- litaire operatie mee verknallen, die man zal men te hulp komen, zo wil de film doen gelo ven. Behind Enemy Lines schetst wel uitvoerig de hindex'lijke complicaties die het dan kan hebben wanneer de U.S. Navy zich te hou den heeft aan het opperbevel van de NAVO. Want marine-vlieger Owen Wilson die tij dens nota bene een wapenstilstand in Bos nië is neergeschoten, kan aanvankelijk niet geholpen woi'den aangezien Franse miei'en- neukers betogen dat hij terecht is gekomen in een gedemilitariseerde zone. En als Wil son ondanks gx'ootscheepse Servische drijf jachten, sluipschutters en mijnenvelden eindelijk een veilige zone heeft bereikt, dan eisen die vermaledijde Fransen weer het recht op hem op te halen. Gene Hackman als admii'aal op een Ameri kaanse vliegdekschip heeft dat allemaal knai'setandend over zijn kant moeten laten gaan, maar als de Fransen hun reddingspo ging hebben vex-knald, dan talmt hij niet langer en klinkt het „Let's go get our boy back!" Dan is fluks de verlossing nabij voor Wilson, die op het laatste moment ook nog fotogra fisch materiaal weet te verschalken om te bewijzen dat de duivelse Serviëi-s juist in de gedemilitariseerde zone bezig waren geno cide te bedrijven. Amei'ika heeft er weer een held bij. De film eindigt met een shot van een helikopter met in close-up de wooi-den: U.S. Navy. Dat je ze moetjoinen' staat er nog net niet bi]Ook al is Behind Enemy Lines in de verte geba seerd op een incident dat we ons nog kun nen herinneren, de film zelf is een grof be denksel. Een kinderlijk avonturenverhaal met een paar venijnige doses actie. Maar als je ziet hoe het allemaal is geënsceneerd- veel te veel beeldti-ucages, alles in kleine stukjes gesneden en dan zogenaamd dyna misch geplakt - dan zal over twee weken wel blijken dat 'Black Hawk Dow' in zijn soort een meesterwerk is in vergelijking tol Behind Enemy Lines. Pieter vanLierop Behind Enemy Lines. Regie: John Moore. Met Owen Wilson, Gene Hackman, Joaquin de Almei da. Te zien in Cine City Vlissingen en De Koning Hulst. Dora van der Groen in Pauline Paulette. Hannelore Eisner speelt Hanna Flanders als een volstrekt ontheemde vrouw, een relikwie van de gepolariseerde jaren '60. Fritz de Jong De Beste Zomer: ontroerende kinderfilm voor jong en oud.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 26