Rijden in een dikke Duitser Phileas is trambus van toekomst PZC 35 Sportwagen Mercedes Jaguar S Motoren Stilo Trofeo Opel Omega Smart-center Topklasse vooral voor Azië zaterdag 12 januari 2002 Rover gaat een opvolger bouwen van de MG F, de sportwagen die de afgelopen zes jaar op moest boksen tegen een groeiend aantal roadstex-s. In totaal zijn er 77.000 verkocht, waarvan 40.000 in En geland zelf. De nieuwe versie gaat TF heten en hij verschijnt al in fe bruari. Het ontwerp van Rover-designer Peter Stevens kent een to taal nieuwe vering en ophanging en koplampen met geïntegreerde richtaanwijzers. De MG TF wordt leverbaar als 1.6 115,1.8 135, TF 120 Stepspeed en topmodel TF 160. Volgende week (vanaf 15 januari) staat de nieuwe Engelse sportwa gen op de autoshow van Brussel. De naam TF doet denken aan de originele MG TF Midget uit 1953. Taguar heeft eind maart nieuwe versies van c U room. Nieuw topmodel wordt de S-type R n t nieuwe versies van de S-type in de show- H met 4.2 liter V8 com pressor en 400 pk. Er komt er ook een zonder compressor met 300 pk. Verder komt er een 2.5 V6 met 201 pk. Standaard hebben de meeste uitvoeringen een zestraps automaat. De parkeerrem wordt voortaan elektrisch bediend. En de S heeft voortaan als optie ver- stelbai-e pedalen met geheugen. De S-type dateert van begin 1999. Toen vorig jaar de iets kleinere X-type verscheen liepen de verko pen van het model sterk terug. De 26e editie van het boekje Alle Motoren (2002) poogt een com pleet overzicht te geven van alle motoren die hier en in België leverbaar zijn. Op 328 pagina's staan alle merken met technische gegevens en zwart-wit f otootj es. Ruud Vos moet er veel tij d mee zoet geweest zijn. Het boekje (ISBN 9060134117) kost 10 euro 22,05). Van dezelfde auteur en dezelfde uitgever, De Alk, is het boekje Alle Bromfietsen en Bromscooters 2002, alweer de achtste uitgave. De driewieler van Piaggiode Apestaat erin evenals het herrezen merk Simson met de driewieler Albatros. ISBN 9060134125,192 pagina's met zwart-wit foto's, prijs 9 euro 19,85). De Phaeton, VW's zware paradepaard dat binnenkort gelanceerd wordt. Noem het een trambus of een bustram. Dat maakt ont werper APTS uit Helmond niets uit. Als het futuristische ver voermiddel maar niet als bus wordt bestempeld. „Eigen lijk is het een bovengrondse me tro." Officieel is de Phileas al in ge bruik genomen door verkeers minister T. Netelenbos. Toch duurt het nog tot medio volgend jaar voordat de eerste passa giers gebruik kunnen maken van de futuristische trambus. Dan gaat de Phileas rijden tus sen Eindhoven en Veldhoven. Tot die tijd worden drie exem plaren van het nieuwe vervoer middel getest bij een kazerne in Eindhoven. De Phileas moet als het aan APTS (Advanced Public Trans port Systems) ligt hèt hoog waardige openbaar vervoer middel van de toekomst worden. Vervoermiddel of trambus zijn de omschrijvingen die R. Bouwman van APTS het liefst gebruikt. „Het is absoluut geen bus. Noem het trambus of bustram, dat maakt niet uit, maar geen bus. Eigenlijk is het een bovengrondse metro." De naam Phileas is volgens Bouwman gekozen vanwege Phileas Fogg, de hoofdpersoon in het boek De reis om de wereld in tachtig dagen. „Phileas had twee doelen: punctueel zijn en een hoge gemiddelde snelheid halen. Dat willen wij ook, van daar die naam", aldus Bouw man. De Phileas is ontwikkeld van wege de behoefte aan een ultramodern openbaar vervoer middel. Volgens APTS willen reizigers snel en comfortabel op hun bestemming komen. De vervoerder wil met dezelfde chauffeursuren meer reizigers bedienen. Een denktank van bij bedrijven geleende krachten heeft enkele jaren gebroed op wat uiteindelijk de Phileas is geworden. De totale kosten van Fiat heeft op de autoshow van Bologna de rallyversie van de nieu we Stilo laten zien. De N 1.8 16V Stilo Trofeo (van de firma Ntechnology, die ook de Alfa 147 Challenge en de Punto Kitcar bouwde) zal in een aantal Europese landen, waaronder waarschijn lijk Nederland, deelnemen aan rallywedstrijden. De Stilo Trofeo kost 32.672 euro 72.000,-). De viercilinder motor levert ongeveer 160 pk. Opel heeft met het oog op het verdwijnen van de weinig succes volle Omega het aantal modellen teruggebracht tot twee: cle be staande Business Edition en een nieuw luxe topmodel, de Executive Edition. De overige modellen zijn niet langer leverbaar. Opel gaat na 2004 wel een opvolger van de Omega bouwen. Die komt op het zelfde onderstel als de nieuwe Cadillac van GM. Het nieuwe topmo del heet in elk geval geen Omega meer, wordt aanzienlijk luxer dan de huidige Omega en waai-schijnlijk komt hij niet als traditionele sedan, maar als kruising tussen coupé en stationwagon. Mercedes-Benz heeft despox-tieve SL-reeks uitgebreid met de 55 AMG. De auto is voorzien van een 5.5 liter V8 met compressor (mechanisch aangedreven turbo). Die levert. 476 pk. Hij is komend voox-jaarleverbaarvoor 182.000 euro 401.000,-).Bij deFox-mule I-races wordt hij ingezet al safety car. Het is met een koppel van 700 Nm de stex'kste Mercedes van het moment. In Bx-eda is het zesde Smait-center van Nederland geopend. In de Rüttchen-vestiging woi-den tweepex-soons Smarts, de kleine au tootjes die Daimler-Benz in Frankx-ijk maakt, verkocht. Smaxl had al verkoopcenti'a in Rotterdam, Amsterdam, Arnhem, Utrecht en Den Haag. Grote auto's met succes in de markt zetten is weinig fabri kanten gegeven. Eerder worden die grote jongens als mislukte probeersels uit de verkoop genomen. Zie Ford Scorpio. En Opel Omega, die over twee jaar verdwijnt. VW wil ook naar de automobiele eredivisie. In de aanloop daar naar toe zet het merk een Passat met W8-achtcilinder krachtbron in de etalage. Dochter Audi heeft voor vermo gende fijnproevers zelfs een twaalfpitter, de W12 in de aan bieding. De W12 is imposant door de ingetogenheid van het ont werp. Ook het brandstofver bruik maakt indruk: het voer tuig slikt 16,4 liter benzine per 100 km. In het vooronder draait zijdezacht een twaalf cilinder met een slagvolume van 6.0 liter. Met 420 pk en een vijf-tx-aps tip- tronic draaft hij met speels ge mak naar 250 km/u. Zonder elektronische begrenzer zal dat net zo makkelijk 300 km/u wor den. De prijs die deze top-Audi ver langt is ruim 135.000 euro 299.000). De verlengde versie is zelfs 15.000 euro duurder. Compleet met extra's zoals alcantara-bekleding (bijna 3.000 euro), elektrisch solar schuifkanteldak (2.800 euro), sportonderstel en elekti-isch vei'stelbare sportstoelen komt de auto op een exox-bitant to taalbedrag van 143.000 euro (ƒ314.822) uit. Wel een krachtpatser, deze fraaie limousine. Sterker dan de twaalf-cilinders van Mercedes en BMW trouwens. De motor, eigenlijk twee samengesmolten V-zessen, wox-dt volgens een modulair principe gebouwd. In plaats van twaalf kan dat ook met tien, acht, zes of vier cilin ders. En zo'n W4 schept nieuwe mogelijkheden voor ruimere auto's die minder ruimte aan de motorisering kwijt zijn. Audi gebruikt uiteraard zijn Quattro (vierwiel-)aandrijving en dat voorkomt tractieproble- men bij dit vlaggenschip. Het bijna twee ton zware voertuig x-aast in 5,8 sec. bijna geluidloos van 0 naar 100 km/u. Vanaf staande start zoeft hij in een derde minuut naar 200 km/u en in nog geen twee dex-de minuut naar 250 km/u. Superlimousine De markt voor auto's met een dozijn cilinders is klein: in de hele wereld is de jaarlijkse vraag naar dit soort auto's nog geen 10.000 en de meeste gaan naar Azië. Dat zal straks ook het geval zijn met de Maybach, de superlimousine waar Mercedes dit jaar mee komt. Vroeger was Jaguar heer en xheester op dit terrein. Na Mer cedes en BMW nu dus ook Audi Dat er maar een paar hondex-d bouwt en Nederland krijgt er daar zegge en schx-ijve elk jaar Interieur van de dikste Audi. Zakelijk en perfect afgewerkt. tien van. Die nog gi-if verkocht worden ook. Ook VW zelf stoot omhoog in de vaart der volkeren. Gelijktijdig met het moment dat opperbaas Piëch het stokje doorgeeft aan huidig Seat-chef Pischetsrieder komt in het komend voorjaar een top-VW die Phaeton gaat heten. VW wil immers een auto in de topklasse. De Phaeton is vijf meter en vijf centimeter lang en weegt 2.300 kilo; wat dat betreft overtreft hij de dikzak ken van Audi, Mercedes en BMW ruimschoots. Dat vindt zijn oox'zaak in de viex-wielaan- drijving en de luchtvering. Met eenvoudige 3.2 liter V6/241 pk zal hij al minstens 75.000 eux-o 180.000,-) kosten. De duurste wox-dt de vex-sie met de W12 van Audi, maar er staat ook een 5.0 10-cilinder TDi-diesel met 313 pk en automatische zestraps versnellingsbak op stapel. Op die bak heeft nu BMW nog het alleenrecht. Portieren, motorkap en koffex-- deksel zijn van Audi afgekeken en dus van aluminium. Volks wagen wil er 70 0 0 van in Euro pa verkopen en in de VS een kleine 15.000 vanaf 2003, wan neer hij daar op de markt komt. Opmaat De opmaat tot die summum summarum-VW is de W8, die het merk nu al op de prijslijst heeft staan. Om alvast een beet je te wennen zogezegd. De Pas sat W8 is een VW met sterallu res. In elk geval de duurste Passat die er ooit was. De W8 heeft een muisstille maar op toeren wel pleziex-ig grom mende 4.0 liter achtpitter met 275 pk die ti-illingsvi'ij dx-aait. Als een elektrische generator. De W8 moet voor VW een brug slaan naar de komende Phae ton. Een beul van een motor die via een zesversnellingsbak of vijftraps automaat met tiptro- nic erg weinig toeren nodig heeft om er als de bliksem van door te gaan. En gelukkig ook viexwielaandrijving (heet hier 4-motion in plaats van quattro) kent, anders zou de enorme kracht van de achtcilinder heel wat minder beslist op straat ge zet worden. Binnenin de 1.681 kilo wegende auto overheersen leer, hout en hier en daar glanzend chroom. Buiten heeft de dikste Passat veel chroomaccenten om hem te onderscheiden van de arme tak van de familie. VW heeft ex- maar een paar honderd per jaar beschikbaar. Want hij is er om het publiek te laten wennen aan de nieuwe positie van het merk uit Wolfsburg, dat vi'oeger een Kever had. En nog een Kever. En nog een. Nu is VW over de volle breedte van de partij en waar het merk dat niet is zal dat niet lang meer dux-en. De basisprijs van zo'n W8 toedraagt 58.99^,80 euro 125.600). Maar compleet met elektrisch verstelbare voor- stoelen met memo, multifunc tioneel stuurwiel, derde hoofd steun achter (200 euro...), radio navigatie met tv (6.264 eui-o), nappa lederen interieur, sport onderstel, elektrisch bedien- baar solar schuif-kanteldak (net als de Audi W12), cd-wisse- laar, parkeerzoemer achter kwam dit exemplaar totaal op 72.532,23 euro 159.840). De auto is heel sportief te rijden, en wil daar natuurlijk flink wat bx-andstof voor. Gemiddeld bx-achten we het tot 1:7,5. Rien van der Steen De Phileas moet stx-aks punctueel zijn en een hoge gemiddelde snelheid halen. foto Rene Manders het project bedragen ruim 100 nxiljoen euro (220 miljoen gul den). Obstakels De Phileas ziet eruit als een fu turistische bus, maar voert in tegenstelling tot een gewone bus alle handelingen zelfstan dig uit. De chauffeur heeft slechts een toezichthoudende taak en moet alleen ingrijpen als er obstakels op de busbaan zijn of als er een storing optx-eedt. De bestuurdersfunctie van de chauffeur wordt in de Phileas overgenomen door een systeem dat gebaseerd is op de automati sche taxi's op de langparkeer- plaats van Schiphol. De route die het voertuig moet afleggen wordt in een computer opgesla gen. Door die route als het ware steeds opnieuw 'af te spelen' x-ijdt de bus steeds dezelfde rou te. Afwijkingen door bijvoox-beeld verschil in bandenspanning worden ondervangen door mag neten die in het wegdek ge plaatst zijn. Sensoren op de bus zoeken de magneten tijdens een rit. Iedere vier meter wordt het voertuig indien nodig gecorri geerd. In de computer wordt ook pre cies ingevoerd waar de bus moet remmen. Dooxxlat alle wielen kunnen sturen, rijdt de Phileas vloeiend tot een paar centimeter voor de stoeprand. - Door het geavanceex-de besturingssys teem hoeft de bestuurder vol gens APTS alleen in te grijpen bij extreme omstandigheden, zoals storm of ijzel op de weg. Voor passagiers is het volgens de ontwikkelaars veel comforta beler x-eizen dan tot op heden. Zo verplaatst het voertuig, in leng tes van 18 of 24 meter, zich veel al in een rechte lijn. Als er boch ten worden genomen, sturen alle wielen mee, waax-door de Phileas soepel door cle bocht gaat. Het voertuig wordt elektrisch aangedi-even, zonder versnel lingen. Hierdoor komt de Phile as, net als een metro, zonder schokken vlot op de maximale snelheid van 80 kilometer per uur. De gemiddelde snelheid komt daax-door uit op 3 0 kilome ter per uur, veel hoger dan van een bus (18 kilometer per uur). De Phileas heeft een eigen baan en kx-ijgt, net als bussen, voor rang bij verkeerslichten. In de toekomst moet het reizen nog comfortabeler worden doordat reizigers niet meer in de rij hoe ven voor een kaax-tje. Betalen gaat dan via een chipkaax-t die door een computer wox-dt gele zen. Die Phileaskaart moet vol ledig uitwisselbaar worden met een standaard openbaar ver voer chipkaax-t. Aandrijven Ook over het aandrijven is goed nagedacht. Elk wiel van de Phi leas heeft een eigen elektromo- tor. De elektx-iciteit daarvoor wordt in het voertuig zelf opge wekt. Dat is goedkoper dan het aanleggen van bovenleidingen. De Phileas is daarom voorzien van een complete elektriciteits centrale. Een LPG-motor drijft een dy namo aan, die meer energie le- vei-t dan nodig is om de Phileas op snelheid te houden. De ovei'i- ge energie wox-dt in accu's opge slagen en gebx-uikt bij het optx-ekken. De Phileas is 25 pro cent zuiniger dan huidige bus sen. Dit jaar wordt volgens Bouw man gebx-uikt om de de puntjes op de i te zetten. Het testen in Eindhoven begint in februari. Tot die txjd woi-clt de meetappa ratuur die nodig is voor de tes ten ingebouwd. Speciaal voor de minister werden die spullen verwijderd. „We wilden haar het voertuig laten zien zoals het er echt uit komt te zien", ver- klaax-t Bouwman tx-ots. Na het testen gaan medio vol gend jaar twaalf Phileassen rij den, tussen Eindhoven Airport en Eindhoven centrum en tus sen Veldhoven en Eindhoven centrum. Uiterlijk in september 2003 is het supex-lichte voertuig, gemaakt van aluminium en car bon, klaar voor vei-voer van het publiek. Joris Roes 1AGUAR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 35