Rijden in een dikke Duitser
Phileas
is trambus van toekomst
PZC
35
Sportwagen
Mercedes
Jaguar S
Motoren
Stilo Trofeo
Opel Omega
Smart-center
Topklasse vooral voor Azië
zaterdag 12 januari 2002
Rover gaat een opvolger bouwen van de MG F, de sportwagen die
de afgelopen zes jaar op moest boksen tegen een groeiend aantal
roadstex-s. In totaal zijn er 77.000 verkocht, waarvan 40.000 in En
geland zelf. De nieuwe versie gaat TF heten en hij verschijnt al in fe
bruari. Het ontwerp van Rover-designer Peter Stevens kent een to
taal nieuwe vering en ophanging en koplampen met geïntegreerde
richtaanwijzers. De MG TF wordt leverbaar als 1.6 115,1.8 135, TF
120 Stepspeed en topmodel TF 160.
Volgende week (vanaf 15 januari) staat de nieuwe Engelse sportwa
gen op de autoshow van Brussel. De naam TF doet denken aan de
originele MG TF Midget uit 1953.
Taguar heeft eind maart nieuwe versies van c
U room. Nieuw topmodel wordt de S-type R n
t nieuwe versies van de S-type in de show-
H met 4.2 liter V8 com
pressor en 400 pk. Er komt er ook een zonder compressor met 300
pk. Verder komt er een 2.5 V6 met 201 pk. Standaard hebben de
meeste uitvoeringen een zestraps automaat. De parkeerrem wordt
voortaan elektrisch bediend. En de S heeft voortaan als optie ver-
stelbai-e pedalen met geheugen. De S-type dateert van begin 1999.
Toen vorig jaar de iets kleinere X-type verscheen liepen de verko
pen van het model sterk terug.
De 26e editie van het boekje Alle Motoren (2002) poogt een com
pleet overzicht te geven van alle motoren die hier en in België
leverbaar zijn. Op 328 pagina's staan alle merken met technische
gegevens en zwart-wit f otootj es. Ruud Vos moet er veel tij d mee zoet
geweest zijn. Het boekje (ISBN 9060134117) kost 10 euro 22,05).
Van dezelfde auteur en dezelfde uitgever, De Alk, is het boekje Alle
Bromfietsen en Bromscooters 2002, alweer de achtste uitgave. De
driewieler van Piaggiode Apestaat erin evenals het herrezen merk
Simson met de driewieler Albatros. ISBN 9060134125,192 pagina's
met zwart-wit foto's, prijs 9 euro 19,85).
De Phaeton, VW's zware paradepaard dat binnenkort gelanceerd wordt.
Noem het een trambus of een
bustram. Dat maakt ont
werper APTS uit Helmond niets
uit. Als het futuristische ver
voermiddel maar niet als
bus wordt bestempeld. „Eigen
lijk is het een bovengrondse me
tro."
Officieel is de Phileas al in ge
bruik genomen door verkeers
minister T. Netelenbos. Toch
duurt het nog tot medio volgend
jaar voordat de eerste passa
giers gebruik kunnen maken
van de futuristische trambus.
Dan gaat de Phileas rijden tus
sen Eindhoven en Veldhoven.
Tot die tijd worden drie exem
plaren van het nieuwe vervoer
middel getest bij een kazerne in
Eindhoven.
De Phileas moet als het aan
APTS (Advanced Public Trans
port Systems) ligt hèt hoog
waardige openbaar vervoer
middel van de toekomst
worden. Vervoermiddel of
trambus zijn de omschrijvingen
die R. Bouwman van APTS het
liefst gebruikt. „Het is absoluut
geen bus. Noem het trambus of
bustram, dat maakt niet uit,
maar geen bus. Eigenlijk is het
een bovengrondse metro."
De naam Phileas is volgens
Bouwman gekozen vanwege
Phileas Fogg, de hoofdpersoon
in het boek De reis om de wereld
in tachtig dagen. „Phileas had
twee doelen: punctueel zijn en
een hoge gemiddelde snelheid
halen. Dat willen wij ook, van
daar die naam", aldus Bouw
man.
De Phileas is ontwikkeld van
wege de behoefte aan een
ultramodern openbaar vervoer
middel. Volgens APTS willen
reizigers snel en comfortabel op
hun bestemming komen. De
vervoerder wil met dezelfde
chauffeursuren meer reizigers
bedienen. Een denktank van bij
bedrijven geleende krachten
heeft enkele jaren gebroed op
wat uiteindelijk de Phileas is
geworden. De totale kosten van
Fiat heeft op de autoshow van Bologna de rallyversie van de nieu
we Stilo laten zien. De N 1.8 16V Stilo Trofeo (van de firma
Ntechnology, die ook de Alfa 147 Challenge en de Punto Kitcar
bouwde) zal in een aantal Europese landen, waaronder waarschijn
lijk Nederland, deelnemen aan rallywedstrijden. De Stilo Trofeo
kost 32.672 euro 72.000,-). De viercilinder motor levert ongeveer
160 pk.
Opel heeft met het oog op het verdwijnen van de weinig succes
volle Omega het aantal modellen teruggebracht tot twee: cle be
staande Business Edition en een nieuw luxe topmodel, de Executive
Edition. De overige modellen zijn niet langer leverbaar. Opel gaat
na 2004 wel een opvolger van de Omega bouwen. Die komt op het
zelfde onderstel als de nieuwe Cadillac van GM. Het nieuwe topmo
del heet in elk geval geen Omega meer, wordt aanzienlijk luxer dan
de huidige Omega en waai-schijnlijk komt hij niet als traditionele
sedan, maar als kruising tussen coupé en stationwagon.
Mercedes-Benz heeft despox-tieve SL-reeks uitgebreid met de 55
AMG. De auto is voorzien van een 5.5 liter V8 met compressor
(mechanisch aangedreven turbo). Die levert. 476 pk. Hij is komend
voox-jaarleverbaarvoor 182.000 euro 401.000,-).Bij deFox-mule
I-races wordt hij ingezet al safety car. Het is met een koppel van 700
Nm de stex'kste Mercedes van het moment.
In Bx-eda is het zesde Smait-center van Nederland geopend. In de
Rüttchen-vestiging woi-den tweepex-soons Smarts, de kleine au
tootjes die Daimler-Benz in Frankx-ijk maakt, verkocht. Smaxl had
al verkoopcenti'a in Rotterdam, Amsterdam, Arnhem, Utrecht en
Den Haag.
Grote auto's met succes in de markt zetten is weinig fabri
kanten gegeven. Eerder worden die grote jongens als
mislukte probeersels uit de verkoop genomen. Zie Ford
Scorpio. En Opel Omega, die over twee jaar verdwijnt. VW
wil ook naar de automobiele eredivisie. In de aanloop daar
naar toe zet het merk een Passat met W8-achtcilinder
krachtbron in de etalage. Dochter Audi heeft voor vermo
gende fijnproevers zelfs een twaalfpitter, de W12 in de aan
bieding.
De W12 is imposant door de
ingetogenheid van het ont
werp. Ook het brandstofver
bruik maakt indruk: het voer
tuig slikt 16,4 liter benzine per
100 km. In het vooronder draait
zijdezacht een twaalf cilinder
met een slagvolume van 6.0 liter.
Met 420 pk en een vijf-tx-aps tip-
tronic draaft hij met speels ge
mak naar 250 km/u. Zonder
elektronische begrenzer zal dat
net zo makkelijk 300 km/u wor
den.
De prijs die deze top-Audi ver
langt is ruim 135.000 euro
299.000). De verlengde versie
is zelfs 15.000 euro duurder.
Compleet met extra's zoals
alcantara-bekleding (bijna
3.000 euro), elektrisch solar
schuifkanteldak (2.800 euro),
sportonderstel en elekti-isch
vei'stelbare sportstoelen komt
de auto op een exox-bitant to
taalbedrag van 143.000 euro
(ƒ314.822) uit.
Wel een krachtpatser, deze
fraaie limousine. Sterker dan de
twaalf-cilinders van Mercedes
en BMW trouwens. De motor,
eigenlijk twee samengesmolten
V-zessen, wox-dt volgens een
modulair principe gebouwd. In
plaats van twaalf kan dat ook
met tien, acht, zes of vier cilin
ders. En zo'n W4 schept nieuwe
mogelijkheden voor ruimere
auto's die minder ruimte aan de
motorisering kwijt zijn.
Audi gebruikt uiteraard zijn
Quattro (vierwiel-)aandrijving
en dat voorkomt tractieproble-
men bij dit vlaggenschip. Het
bijna twee ton zware voertuig
x-aast in 5,8 sec. bijna geluidloos
van 0 naar 100 km/u. Vanaf
staande start zoeft hij in een
derde minuut naar 200 km/u en
in nog geen twee dex-de minuut
naar 250 km/u.
Superlimousine
De markt voor auto's met een
dozijn cilinders is klein: in de
hele wereld is de jaarlijkse
vraag naar dit soort auto's nog
geen 10.000 en de meeste gaan
naar Azië. Dat zal straks ook het
geval zijn met de Maybach, de
superlimousine waar Mercedes
dit jaar mee komt.
Vroeger was Jaguar heer en
xheester op dit terrein. Na Mer
cedes en BMW nu dus ook Audi
Dat er maar een paar hondex-d
bouwt en Nederland krijgt er
daar zegge en schx-ijve elk jaar
Interieur van de dikste Audi. Zakelijk en perfect afgewerkt.
tien van. Die nog gi-if verkocht
worden ook.
Ook VW zelf stoot omhoog in de
vaart der volkeren. Gelijktijdig
met het moment dat opperbaas
Piëch het stokje doorgeeft aan
huidig Seat-chef Pischetsrieder
komt in het komend voorjaar
een top-VW die Phaeton gaat
heten. VW wil immers een auto
in de topklasse. De Phaeton is
vijf meter en vijf centimeter
lang en weegt 2.300 kilo; wat dat
betreft overtreft hij de dikzak
ken van Audi, Mercedes en
BMW ruimschoots. Dat vindt
zijn oox'zaak in de viex-wielaan-
drijving en de luchtvering. Met
eenvoudige 3.2 liter V6/241 pk
zal hij al minstens 75.000 eux-o
180.000,-) kosten. De duurste
wox-dt de vex-sie met de W12 van
Audi, maar er staat ook een 5.0
10-cilinder TDi-diesel met 313
pk en automatische zestraps
versnellingsbak op stapel. Op
die bak heeft nu BMW nog het
alleenrecht.
Portieren, motorkap en koffex--
deksel zijn van Audi afgekeken
en dus van aluminium. Volks
wagen wil er 70 0 0 van in Euro
pa verkopen en in de VS een
kleine 15.000 vanaf 2003, wan
neer hij daar op de markt komt.
Opmaat
De opmaat tot die summum
summarum-VW is de W8, die
het merk nu al op de prijslijst
heeft staan. Om alvast een beet
je te wennen zogezegd. De Pas
sat W8 is een VW met sterallu
res. In elk geval de duurste
Passat die er ooit was.
De W8 heeft een muisstille maar
op toeren wel pleziex-ig grom
mende 4.0 liter achtpitter met
275 pk die ti-illingsvi'ij dx-aait.
Als een elektrische generator.
De W8 moet voor VW een brug
slaan naar de komende Phae
ton. Een beul van een motor die
via een zesversnellingsbak of
vijftraps automaat met tiptro-
nic erg weinig toeren nodig
heeft om er als de bliksem van
door te gaan. En gelukkig ook
viexwielaandrijving (heet hier
4-motion in plaats van quattro)
kent, anders zou de enorme
kracht van de achtcilinder heel
wat minder beslist op straat ge
zet worden.
Binnenin de 1.681 kilo wegende
auto overheersen leer, hout en
hier en daar glanzend chroom.
Buiten heeft de dikste Passat
veel chroomaccenten om hem te
onderscheiden van de arme tak
van de familie. VW heeft ex-
maar een paar honderd per jaar
beschikbaar. Want hij is er om
het publiek te laten wennen aan
de nieuwe positie van het merk
uit Wolfsburg, dat vi'oeger een
Kever had. En nog een Kever. En
nog een. Nu is VW over de volle
breedte van de partij en waar
het merk dat niet is zal dat niet
lang meer dux-en. De basisprijs
van zo'n W8 toedraagt 58.99^,80
euro 125.600). Maar compleet
met elektrisch verstelbare voor-
stoelen met memo, multifunc
tioneel stuurwiel, derde hoofd
steun achter (200 euro...), radio
navigatie met tv (6.264 eui-o),
nappa lederen interieur, sport
onderstel, elektrisch bedien-
baar solar schuif-kanteldak
(net als de Audi W12), cd-wisse-
laar, parkeerzoemer achter
kwam dit exemplaar totaal op
72.532,23 euro 159.840).
De auto is heel sportief te rijden,
en wil daar natuurlijk flink wat
bx-andstof voor. Gemiddeld
bx-achten we het tot 1:7,5.
Rien van der Steen
De Phileas moet stx-aks punctueel zijn en een hoge gemiddelde snelheid halen. foto Rene Manders
het project bedragen ruim 100
nxiljoen euro (220 miljoen gul
den).
Obstakels
De Phileas ziet eruit als een fu
turistische bus, maar voert in
tegenstelling tot een gewone
bus alle handelingen zelfstan
dig uit. De chauffeur heeft
slechts een toezichthoudende
taak en moet alleen ingrijpen als
er obstakels op de busbaan zijn
of als er een storing optx-eedt.
De bestuurdersfunctie van de
chauffeur wordt in de Phileas
overgenomen door een systeem
dat gebaseerd is op de automati
sche taxi's op de langparkeer-
plaats van Schiphol. De route
die het voertuig moet afleggen
wordt in een computer opgesla
gen. Door die route als het ware
steeds opnieuw 'af te spelen'
x-ijdt de bus steeds dezelfde rou
te.
Afwijkingen door bijvoox-beeld
verschil in bandenspanning
worden ondervangen door mag
neten die in het wegdek ge
plaatst zijn. Sensoren op de bus
zoeken de magneten tijdens een
rit. Iedere vier meter wordt het
voertuig indien nodig gecorri
geerd.
In de computer wordt ook pre
cies ingevoerd waar de bus moet
remmen. Dooxxlat alle wielen
kunnen sturen, rijdt de Phileas
vloeiend tot een paar centimeter
voor de stoeprand. - Door het
geavanceex-de besturingssys
teem hoeft de bestuurder vol
gens APTS alleen in te grijpen
bij extreme omstandigheden,
zoals storm of ijzel op de weg.
Voor passagiers is het volgens de
ontwikkelaars veel comforta
beler x-eizen dan tot op heden. Zo
verplaatst het voertuig, in leng
tes van 18 of 24 meter, zich veel
al in een rechte lijn. Als er boch
ten worden genomen, sturen
alle wielen mee, waax-door de
Phileas soepel door cle bocht
gaat.
Het voertuig wordt elektrisch
aangedi-even, zonder versnel
lingen. Hierdoor komt de Phile
as, net als een metro, zonder
schokken vlot op de maximale
snelheid van 80 kilometer per
uur. De gemiddelde snelheid
komt daax-door uit op 3 0 kilome
ter per uur, veel hoger dan van
een bus (18 kilometer per uur).
De Phileas heeft een eigen baan
en kx-ijgt, net als bussen, voor
rang bij verkeerslichten. In de
toekomst moet het reizen nog
comfortabeler worden doordat
reizigers niet meer in de rij hoe
ven voor een kaax-tje. Betalen
gaat dan via een chipkaax-t die
door een computer wox-dt gele
zen. Die Phileaskaart moet vol
ledig uitwisselbaar worden met
een standaard openbaar ver
voer chipkaax-t.
Aandrijven
Ook over het aandrijven is goed
nagedacht. Elk wiel van de Phi
leas heeft een eigen elektromo-
tor. De elektx-iciteit daarvoor
wordt in het voertuig zelf opge
wekt. Dat is goedkoper dan het
aanleggen van bovenleidingen.
De Phileas is daarom voorzien
van een complete elektriciteits
centrale.
Een LPG-motor drijft een dy
namo aan, die meer energie le-
vei-t dan nodig is om de Phileas
op snelheid te houden. De ovei'i-
ge energie wox-dt in accu's opge
slagen en gebx-uikt bij het
optx-ekken. De Phileas is 25 pro
cent zuiniger dan huidige bus
sen.
Dit jaar wordt volgens Bouw
man gebx-uikt om de de puntjes
op de i te zetten. Het testen in
Eindhoven begint in februari.
Tot die txjd woi-clt de meetappa
ratuur die nodig is voor de tes
ten ingebouwd. Speciaal voor
de minister werden die spullen
verwijderd. „We wilden haar
het voertuig laten zien zoals het
er echt uit komt te zien", ver-
klaax-t Bouwman tx-ots.
Na het testen gaan medio vol
gend jaar twaalf Phileassen rij
den, tussen Eindhoven Airport
en Eindhoven centrum en tus
sen Veldhoven en Eindhoven
centrum. Uiterlijk in september
2003 is het supex-lichte voertuig,
gemaakt van aluminium en car
bon, klaar voor vei-voer van het
publiek.
Joris Roes
1AGUAR