Glimmend en wijd is het credo Miniatuurauto blijft boeien Beruchte lijst modeflaters Historie Lion Toys in beeld gebracht y vrijdag 11 januari 2002 Het begon met de baggy broeken uit de skatescene en de terugkeer van de soulpijp. Wijde broe ken werden (weer) een trend. Maar het kan nog wijder: steeds vaker zie je meiden én jongens over straat lopen in broeken die elkaar in om vang overtreffen. Hoe glim- mender, hoe beter. De skatebroeken waarbij het kruis op de knieën hangt en een groot gedeelte onderbroek te zien is, zorgen al een tijdje voor opgetrokken wenkbrau wen. Nieuw zijn de broeken waarbij juist de ónderkant erg ruimvallend is. Een soort cross over tussen skate- en soulbroek, zeg maar. De broek hangt op de heupen en de pijpen hebben een spanwijd te van zo'n veertig centimeter. Regelmatig krijgen dragers in kwestie de vraag voorgelegd voor hoeveel personen die broek nou bestemd is. Ook de kleuren zijn vaak erg opvallend: van jeans tot knalgroen, paars met glitters, of zelfs zilverkleurig. ,,Ja, pijpen met een doorsnee van veertig centimeter zijn geen uitzondering. En hoe meer het glimt, hoe beter", weet Robert van Meerendonk van het Neder landse skatemerk Overzeas, dat deze 'extra flared' exemplaren in zijn collectie heeft. Al een jaar of zeven verkoopt Overzeas de baggy broeken, die eerst vooral voor jongens waren. Met deze modellen zijn ook de meiden aan de beurt. De broeken verkopen als een gek. „Ze zijn altijd uitver kocht", aldus Van Meerendonk. Maar hoe populair ook, ze zijn lang niet overal te krijgen. Naast Overzeas hebben onder andere Killahbabe, Lois, Gang en undergroundmerkjes zoals het Amerikaanse Jinx en Turkse Posus dit soort broeken in hun collectie. „Zeker in de vakantie periodes komen mensen van de andere kant van het land om zo'n broek te scoren", zegt Ouafa, medewerkster van de winkel X-Ray in Goes. Hoe het komt dat de broeken die het zo goed doen niet overal te koop zijn, weet ze niet precies: „Het heeft denk ik te maken met het modebeeld in de verschillende steden. Afhankelijk daarvan kopen winkels in. En veel wordt geïmporteerd vanuit Engeland en Amerika." Vermoedelijk komt de wijde- broeken-trend daar ook van daan. „Die 'extra-flared' broe ken zijn echt streetwear, afkom stig van de skaters die altijd van die baggy broeken dragen", al dus Ouafa. Pasvorm Erik van der Woerd van het Duitse merk Gang, beaamt dat: „Dat wijde, stoere komt echt uit de skatescene. Onze Phat-Pant is afgeleid van het Engelse un- dergroundmerk Babylon Bus, die door iemand van Gang was gespot. Zowel jongens als mei den kopen hem, het liefst vier maten te groot." Volgens van dei- Woerd heeft 'zijn' broek een erg groot voordeel: „Het model blijft ook goed als ie groter is. Hij heeft een mooie pasvorm, van boven vrij strak. Het kruis hangt dus niet op je knieën. Meisjes letten toch op de 'vrou welijkheid' van het model." En hoe zit dat dan met die broekspijpen die zo over de grond slepen? „Ja, dat is dan weer dat stoere, je moet 'm echt aan flarden lopen.Overigens brengen de wijde broeken wel een - dat viel te verwachten - na deel met zich mee. Naast het feit dat je natuurlijk kans loopt over de grote stukken stof te struike len (vooral op de trap) is ook re gen een probleem: wie door een flinke plas loopt, schept algauw een flinke sloot water in zijn schoenen. Bovendien slurpt de broek het water op tot aan je knieën. Maar ach, dat is slechts bijkomstigheid. Ze zijn opval lend en zitten lekker en daar gaat het tenslotte om. Festivalgangers „Dat wijde blijft", zegt Erik van der Woerd van Gang stellig. „Zeker die festivalgangers, die krijg je er niet meer uit." Robert van Overzeas denkt dat het een kwestie van tijd is: „Lang, kort, wijd, strak, het zijn trends die elkaar opvolgen. Nu is wijd dus weer aan de beurt". Oké, maar zo wijd als nu is toch wel 'nieuw'. „Tsja, op een gegeven moment ga je wat extremer in je ontwerpen, je geeft een beetje een eigen visie aan het mode beeld." Overigens zijn ze het er beiden over eens dat strak weer terugkomt: „De vraag naar nóg extremer is er wel", zegt Van dei- Woerd. „Maar die doelgroep is klein. En ja, strak komt terug. Ik heb zelfs gehoord dat de 'siga- rettenhosen' weer een trend worden." En dat is moeilijk voor te stellen nu iedereen in wijd loopt, van jaren zeventig broe ken tot exemplaren met de om vang van een kleine eenper soonstent. - Caroline Göttgens Broeken van deze merken zijn onder andere te koop in skate- winkels en filialen van Britain. De Phat-Pant van Gang is ook te vinden bij de Chill-Out afdeling van de Bijenkorf. Wijde Killah babe broeken hangen onder an der bij Energie in Amsterdam in het rek. Posus- en Jinxbroeken kom je tegen in festivalstands en het Waterlooplein, bij de 'skate- stands'. Voor meer info: Gang: tel. 033-2580725 Overzeas: tel. 020-6698455 Kilahbabe: tel. 020-6090248 foto Mare Bolsius Wijde broeken in alle soorten en - vooral wijde - maten. Juliette Binoche, 'hautecouturecatastrofe' ook nog een Vrouwe Fortuna- beeldje en een vierzijdig ver keerslicht uit de, inmiddels al weer te krap wordende fabriek. Onder de naam A. van Leeuwen, fabricatie van metalen speel goederen, wordt een pand be trokken in Voorschoten. Weer later wijzigt de eigenaar de be drijfsnaam in Lion Toys, die de onderneming anno 2002 nog steeds voert. Na de Volkswagen volgen nog meer personenautomodellen. Arie van Leeuwen blijkt een goede neus te hebben voor het kiezen van modellen die niet of nauwelijks te koop zijn. De DKW (in de volksmond Dat Kreng Weigert) is daar een voor beeld van. Aanbod genoeg, maar niet als zamacmodel. Almaar expanderen betekent wederom moeten uitkijken naar een nieuw en groter onderko men. Het wordt Nistelrode, een dorp in Brabant tussen Uden en Oss. De eind jaren vijftig en be gin jaren zestig zijn erg produc tieve jaren voor Lion Cars. Er komen veel nieuwe wagenmo dellen op de markt en, wat be langrijker is, modellen die een wel heel lange adem blijken te hebben. Club Een gunstige ontwikkeling is de steeds grotere schare van verza melaars die de wagens van Lion Car in hun hart gesloten heb ben. Zij hebben zich verenigd in de Nederlandse Algemene Mi niatuur Automobiel Club (NA- MAC). Deze club voorziet de verzamelaars van de nodige in formatie. Veel verzamelaars verbouwen ook Lion Cars, waarbij het gebruik van de ijzerzaag niet vreemd is. Men geeft zo aan een model een eigen identiteit. In 1994 nemen Peter Vijverberg en Henk van der Muil het bedrijf over en verhuizen in 1998 naar een nieuw bedrijfspand in Uden. Het laatste in Nistelrode geproduceerde model betrof een 3-assige Eurotrailer voor Mac- Donalds met als trekker een DAF 95, met opdrachtnummer 1551, gedateerd op 28 augustus 1998. In de loop van jaren hebben vele tienduizenden miniaturen de weg naar de verzamelaar ge vonden. Het boek bevat een uit gebreide beschrijving van alle modellen en hun bijzonderhe den. Rein Wolters 'Lion Toys, Innovatie op schaal 1946-2001' telt 136 pagina met 250 illustraties. Auteurs J. Wou ters en Th. Van Oort. Uitgeverij Europese Bibliotheek te Zalt- bommel. Prijs: 24,90 euro. ISBN 90.288.3556.3. lijkt ze op „Harry Potter in tra vestie...de schrik van Hog- warts". Door de benoeming van Robin son, die op de tweede plek staat op de lijst van rijkste inwoners van Groot-Brittannië, viel tie- nerpopidool Britney Spears te rug naar de tweede plaats. Blackwell omschreef de negen tienjarige zangeres als „een slap aftreksel van Madonna op een zeer slechte dag", zich wederom storend aan haar halfnaakte op tredens die haar in 2000 de titel van slechtst geklede vrouw op leverden. De derde plaats was voor „hau tecouturecatastrofe" Juliette Binoche. De Franse actrice kreeg in 2001 nog een Oscar-no minatie voor haar rol in de film Chocolat. Op nummer vier staat de Amex-ikaanse r&b-groep Destiny's Child, volgens Black well „een trilogie van smaaklo ze tei'reur, die het hoogtepunt van misplaatste kitsch heeft weten te bereiken". Ook op de roemnichte lijst staan zangeres Bjöi'k en Camilla Par ker Bowles. De laatste heeft vol gens Blackwell de „stylistische uitstraling van een ingezakte Yorkshire Pudding". Al sinds 1960 luidt Blackwell ie der nieuw jaar traditiegetrouw in met een lijstje modeflaters, dat kan rekenen op veel belang stelling. Eerdere beroemdheden die bovenaan zijn lijstje prijk- tenzijn: Cher (1999, 'het ultieme modefiasco'), de door de Lewinsky-affaire bekend ge worden Linda Tripp (1998, 'ruwharige herdershond in vrouwenkleding') en de Spice Girls (1997, 'vijf snoepjeskleu rige schoonheden, gevangen in modeafval'). ANP De oorsprong van Lion Toys ligt in het midden van de jaren veertig. De Britse quizmaster Anne Robinson (57) is door de Amerikaanse modecriticus Ri- chard Blackwell uitgeroepen tot slechtst geklede vrouw van 2001. Buiten het podium ziet de bitse presentatrice van The Weakest Link (De zwakste schakel) er volgens hem uit als een slons en voor de camera's Zangeres Björk staat ook op de roemnichte lijst van Blackwell Bij vrijwel elk gezin kom je ze tegen: miniatuur auto's. Soms zomaar op een verloren randje als siervul- ling, op een boekenplank, maar bij horden verzame laars vooral keurig geëta leerd in vitrines. Vijftig jaar geleden kwamen de eerste Lion Toys op de markt. Ie dereen heeft er wel eens een van deze tegenhangers van Dinky Toys gehad en zich wellicht verbaasd over de so liditeit en hoge kwaliteit van het materiaal. Of men was misschien verrast door de fraaie belettering. De histo rie van 55 jaar miniatuurau- to's is vastgelegd in een boek met fraaie illustraties. De oorsprong van Lion Toys ligt in het midden van de ja ren veertig. Matrijzenmaker Ai'ie van Leeuwen werkt bij de Rotterdamse vestiging van Phi lips. In 1946 besluit hij zijn toe komst in eigen hand te nemen. Naast het nodige vakmanschap, beschikt hij over lef. Zijn bedrijf Lion Rail wordt in Wassenaar aldus een feit. Waarom rails? Arie draagt, de wetenschap met zich mee dat in veel huiskamers speelgoed treintjes rijden over veel te weinig rails. Hij besluit tot pro ductie en gebruikt als basisma teriaal afvalblik uit de conser- venindustrie. Zijn nering op dat moment betitelen als luxe is in strijd met de waarheid. In het pand is zelfs geen kachel aan wezig. De zaken verlopen echter zo voorspoedig dat hij aan de Maaldrift in dezelfde gemeente een meer geschikte i-uimte kan betrekken. Ontelbare kilome ters rails komen uit de werk plaats, compleet met kruisingen en bedienbare wissels. Het be dienen van de wissels gaat dan natuurlijk nog mechanisch. Als Duitsland, van oudsher de ba kermat van het speelgoed, weer opkrabbelt na de oorlogsdeba cle, neemt de belangstelling voor de Lion Rails af. Grote merken als Marklin produceren immers zelf weer volop acces soires voor hun locs en wagons. Via een kennis komt Van Leeu wen (1920-1992) in contact met het fenomeen automodel. Voor de oorlog deed de miniatuurau to zijn intrede in een figuran- tenrol bij de miniatuurspoorba nen. Dezelfde kennis attendeert hem erop dat van de in die tijd al populaire Volkswagen Kever geen schaalmodel te koop is. De materiaalkeuze voor de eerste Lion Car ligt tamelijk voor de hand, gezien het succes van Dinky Toys met de uit zamac (een legering van zink en lood) gemaakte auto's. Behalve het VW-tje komen er Cher, 'modefiasco'. j jolol'j) anO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9