Glimmend en
wijd is het credo
Miniatuurauto blijft boeien
Beruchte lijst modeflaters
Historie Lion Toys
in beeld gebracht
y
vrijdag 11 januari 2002
Het begon met de baggy
broeken uit de
skatescene en de terugkeer
van de soulpijp. Wijde broe
ken werden (weer) een trend.
Maar het kan nog wijder:
steeds vaker zie je meiden én
jongens over straat lopen in
broeken die elkaar in om
vang overtreffen. Hoe glim-
mender, hoe beter.
De skatebroeken waarbij het
kruis op de knieën hangt en
een groot gedeelte onderbroek
te zien is, zorgen al een tijdje
voor opgetrokken wenkbrau
wen. Nieuw zijn de broeken
waarbij juist de ónderkant erg
ruimvallend is. Een soort cross
over tussen skate- en soulbroek,
zeg maar.
De broek hangt op de heupen en
de pijpen hebben een spanwijd
te van zo'n veertig centimeter.
Regelmatig krijgen dragers in
kwestie de vraag voorgelegd
voor hoeveel personen die broek
nou bestemd is. Ook de kleuren
zijn vaak erg opvallend: van
jeans tot knalgroen, paars met
glitters, of zelfs zilverkleurig.
,,Ja, pijpen met een doorsnee
van veertig centimeter zijn geen
uitzondering. En hoe meer het
glimt, hoe beter", weet Robert
van Meerendonk van het Neder
landse skatemerk Overzeas, dat
deze 'extra flared' exemplaren
in zijn collectie heeft. Al een jaar
of zeven verkoopt Overzeas de
baggy broeken, die eerst vooral
voor jongens waren. Met deze
modellen zijn ook de meiden
aan de beurt.
De broeken verkopen als een
gek. „Ze zijn altijd uitver
kocht", aldus Van Meerendonk.
Maar hoe populair ook, ze zijn
lang niet overal te krijgen.
Naast Overzeas hebben onder
andere Killahbabe, Lois, Gang
en undergroundmerkjes zoals
het Amerikaanse Jinx en Turkse
Posus dit soort broeken in hun
collectie. „Zeker in de vakantie
periodes komen mensen van de
andere kant van het land om
zo'n broek te scoren", zegt
Ouafa, medewerkster van de
winkel X-Ray in Goes. Hoe het
komt dat de broeken die het zo
goed doen niet overal te koop
zijn, weet ze niet precies: „Het
heeft denk ik te maken met het
modebeeld in de verschillende
steden. Afhankelijk daarvan
kopen winkels in. En veel wordt
geïmporteerd vanuit Engeland
en Amerika."
Vermoedelijk komt de wijde-
broeken-trend daar ook van
daan. „Die 'extra-flared' broe
ken zijn echt streetwear, afkom
stig van de skaters die altijd van
die baggy broeken dragen", al
dus Ouafa.
Pasvorm
Erik van der Woerd van het
Duitse merk Gang, beaamt dat:
„Dat wijde, stoere komt echt uit
de skatescene. Onze Phat-Pant
is afgeleid van het Engelse un-
dergroundmerk Babylon Bus,
die door iemand van Gang was
gespot. Zowel jongens als mei
den kopen hem, het liefst vier
maten te groot." Volgens van dei-
Woerd heeft 'zijn' broek een erg
groot voordeel: „Het model
blijft ook goed als ie groter is.
Hij heeft een mooie pasvorm,
van boven vrij strak. Het kruis
hangt dus niet op je knieën.
Meisjes letten toch op de 'vrou
welijkheid' van het model."
En hoe zit dat dan met die
broekspijpen die zo over de
grond slepen? „Ja, dat is dan
weer dat stoere, je moet 'm echt
aan flarden lopen.Overigens
brengen de wijde broeken wel
een - dat viel te verwachten - na
deel met zich mee. Naast het feit
dat je natuurlijk kans loopt over
de grote stukken stof te struike
len (vooral op de trap) is ook re
gen een probleem: wie door een
flinke plas loopt, schept algauw
een flinke sloot water in zijn
schoenen. Bovendien slurpt de
broek het water op tot aan je
knieën. Maar ach, dat is slechts
bijkomstigheid. Ze zijn opval
lend en zitten lekker en daar
gaat het tenslotte om.
Festivalgangers
„Dat wijde blijft", zegt Erik van
der Woerd van Gang stellig.
„Zeker die festivalgangers, die
krijg je er niet meer uit." Robert
van Overzeas denkt dat het een
kwestie van tijd is: „Lang, kort,
wijd, strak, het zijn trends die
elkaar opvolgen. Nu is wijd dus
weer aan de beurt". Oké, maar
zo wijd als nu is toch wel
'nieuw'. „Tsja, op een gegeven
moment ga je wat extremer in je
ontwerpen, je geeft een beetje
een eigen visie aan het mode
beeld." Overigens zijn ze het er
beiden over eens dat strak weer
terugkomt: „De vraag naar nóg
extremer is er wel", zegt Van dei-
Woerd. „Maar die doelgroep is
klein. En ja, strak komt terug. Ik
heb zelfs gehoord dat de 'siga-
rettenhosen' weer een trend
worden." En dat is moeilijk voor
te stellen nu iedereen in wijd
loopt, van jaren zeventig broe
ken tot exemplaren met de om
vang van een kleine eenper
soonstent. -
Caroline Göttgens
Broeken van deze merken zijn
onder andere te koop in skate-
winkels en filialen van Britain.
De Phat-Pant van Gang is ook te
vinden bij de Chill-Out afdeling
van de Bijenkorf. Wijde Killah
babe broeken hangen onder an
der bij Energie in Amsterdam in
het rek. Posus- en Jinxbroeken
kom je tegen in festivalstands en
het Waterlooplein, bij de 'skate-
stands'.
Voor meer info:
Gang: tel. 033-2580725
Overzeas: tel. 020-6698455
Kilahbabe: tel. 020-6090248
foto Mare Bolsius
Wijde broeken in alle soorten en - vooral wijde - maten.
Juliette Binoche, 'hautecouturecatastrofe'
ook nog een Vrouwe Fortuna-
beeldje en een vierzijdig ver
keerslicht uit de, inmiddels al
weer te krap wordende fabriek.
Onder de naam A. van Leeuwen,
fabricatie van metalen speel
goederen, wordt een pand be
trokken in Voorschoten. Weer
later wijzigt de eigenaar de be
drijfsnaam in Lion Toys, die de
onderneming anno 2002 nog
steeds voert.
Na de Volkswagen volgen nog
meer personenautomodellen.
Arie van Leeuwen blijkt een
goede neus te hebben voor het
kiezen van modellen die niet of
nauwelijks te koop zijn. De
DKW (in de volksmond Dat
Kreng Weigert) is daar een voor
beeld van. Aanbod genoeg,
maar niet als zamacmodel.
Almaar expanderen betekent
wederom moeten uitkijken naar
een nieuw en groter onderko
men. Het wordt Nistelrode, een
dorp in Brabant tussen Uden en
Oss. De eind jaren vijftig en be
gin jaren zestig zijn erg produc
tieve jaren voor Lion Cars. Er
komen veel nieuwe wagenmo
dellen op de markt en, wat be
langrijker is, modellen die een
wel heel lange adem blijken te
hebben.
Club
Een gunstige ontwikkeling is de
steeds grotere schare van verza
melaars die de wagens van Lion
Car in hun hart gesloten heb
ben. Zij hebben zich verenigd in
de Nederlandse Algemene Mi
niatuur Automobiel Club (NA-
MAC). Deze club voorziet de
verzamelaars van de nodige in
formatie. Veel verzamelaars
verbouwen ook Lion Cars,
waarbij het gebruik van de
ijzerzaag niet vreemd is. Men
geeft zo aan een model een eigen
identiteit.
In 1994 nemen Peter Vijverberg
en Henk van der Muil het bedrijf
over en verhuizen in 1998 naar
een nieuw bedrijfspand in
Uden. Het laatste in Nistelrode
geproduceerde model betrof een
3-assige Eurotrailer voor Mac-
Donalds met als trekker een
DAF 95, met opdrachtnummer
1551, gedateerd op 28 augustus
1998.
In de loop van jaren hebben vele
tienduizenden miniaturen de
weg naar de verzamelaar ge
vonden. Het boek bevat een uit
gebreide beschrijving van alle
modellen en hun bijzonderhe
den.
Rein Wolters
'Lion Toys, Innovatie op schaal
1946-2001' telt 136 pagina met
250 illustraties. Auteurs J. Wou
ters en Th. Van Oort. Uitgeverij
Europese Bibliotheek te Zalt-
bommel. Prijs: 24,90 euro. ISBN
90.288.3556.3.
lijkt ze op „Harry Potter in tra
vestie...de schrik van Hog-
warts".
Door de benoeming van Robin
son, die op de tweede plek staat
op de lijst van rijkste inwoners
van Groot-Brittannië, viel tie-
nerpopidool Britney Spears te
rug naar de tweede plaats.
Blackwell omschreef de negen
tienjarige zangeres als „een slap
aftreksel van Madonna op een
zeer slechte dag", zich wederom
storend aan haar halfnaakte op
tredens die haar in 2000 de titel
van slechtst geklede vrouw op
leverden.
De derde plaats was voor „hau
tecouturecatastrofe" Juliette
Binoche. De Franse actrice
kreeg in 2001 nog een Oscar-no
minatie voor haar rol in de film
Chocolat. Op nummer vier staat
de Amex-ikaanse r&b-groep
Destiny's Child, volgens Black
well „een trilogie van smaaklo
ze tei'reur, die het hoogtepunt
van misplaatste kitsch heeft
weten te bereiken".
Ook op de roemnichte lijst staan
zangeres Bjöi'k en Camilla Par
ker Bowles. De laatste heeft vol
gens Blackwell de „stylistische
uitstraling van een ingezakte
Yorkshire Pudding".
Al sinds 1960 luidt Blackwell ie
der nieuw jaar traditiegetrouw
in met een lijstje modeflaters,
dat kan rekenen op veel belang
stelling. Eerdere beroemdheden
die bovenaan zijn lijstje prijk-
tenzijn: Cher (1999, 'het ultieme
modefiasco'), de door de
Lewinsky-affaire bekend ge
worden Linda Tripp (1998,
'ruwharige herdershond in
vrouwenkleding') en de Spice
Girls (1997, 'vijf snoepjeskleu
rige schoonheden, gevangen in
modeafval'). ANP
De oorsprong van Lion Toys ligt in het midden van de jaren veertig.
De Britse quizmaster Anne
Robinson (57) is door de
Amerikaanse modecriticus Ri-
chard Blackwell uitgeroepen
tot slechtst geklede vrouw van
2001. Buiten het podium ziet de
bitse presentatrice van The
Weakest Link (De zwakste
schakel) er volgens hem uit als
een slons en voor de camera's
Zangeres Björk staat ook op de
roemnichte lijst van Blackwell
Bij vrijwel elk gezin kom
je ze tegen: miniatuur
auto's. Soms zomaar op een
verloren randje als siervul-
ling, op een boekenplank,
maar bij horden verzame
laars vooral keurig geëta
leerd in vitrines. Vijftig jaar
geleden kwamen de eerste
Lion Toys op de markt. Ie
dereen heeft er wel eens een
van deze tegenhangers van
Dinky Toys gehad en zich
wellicht verbaasd over de so
liditeit en hoge kwaliteit van
het materiaal. Of men was
misschien verrast door de
fraaie belettering. De histo
rie van 55 jaar miniatuurau-
to's is vastgelegd in een boek
met fraaie illustraties.
De oorsprong van Lion Toys
ligt in het midden van de ja
ren veertig. Matrijzenmaker
Ai'ie van Leeuwen werkt bij de
Rotterdamse vestiging van Phi
lips. In 1946 besluit hij zijn toe
komst in eigen hand te nemen.
Naast het nodige vakmanschap,
beschikt hij over lef. Zijn bedrijf
Lion Rail wordt in Wassenaar
aldus een feit.
Waarom rails? Arie draagt, de
wetenschap met zich mee dat in
veel huiskamers speelgoed
treintjes rijden over veel te
weinig rails. Hij besluit tot pro
ductie en gebruikt als basisma
teriaal afvalblik uit de conser-
venindustrie. Zijn nering op dat
moment betitelen als luxe is in
strijd met de waarheid. In het
pand is zelfs geen kachel aan
wezig.
De zaken verlopen echter zo
voorspoedig dat hij aan de
Maaldrift in dezelfde gemeente
een meer geschikte i-uimte kan
betrekken. Ontelbare kilome
ters rails komen uit de werk
plaats, compleet met kruisingen
en bedienbare wissels. Het be
dienen van de wissels gaat dan
natuurlijk nog mechanisch. Als
Duitsland, van oudsher de ba
kermat van het speelgoed, weer
opkrabbelt na de oorlogsdeba
cle, neemt de belangstelling
voor de Lion Rails af. Grote
merken als Marklin produceren
immers zelf weer volop acces
soires voor hun locs en wagons.
Via een kennis komt Van Leeu
wen (1920-1992) in contact met
het fenomeen automodel. Voor
de oorlog deed de miniatuurau
to zijn intrede in een figuran-
tenrol bij de miniatuurspoorba
nen. Dezelfde kennis attendeert
hem erop dat van de in die tijd al
populaire Volkswagen Kever
geen schaalmodel te koop is. De
materiaalkeuze voor de eerste
Lion Car ligt tamelijk voor de
hand, gezien het succes van
Dinky Toys met de uit zamac
(een legering van zink en lood)
gemaakte auto's.
Behalve het VW-tje komen er
Cher, 'modefiasco'.
j
jolol'j) anO