Ook piloot wil veilig landen Terug naar de Zeeuwse wortels PZC 1/ «rV' Publiek dolenthousiast bij promconcert in Zierikzee Verkrachter van krantenjongen hoort 20 maanden eisen Veren varen wellicht nog even door na opening tunnel Vlieggevaar lezers schrijven Rust en ruimte kunst cultuur vrijdag 11 januari 2002 MIDDELBURG - De kans be staat dat de veerboten van de PSD nog even moeten blijven varen als de Westerscheldetun- nel al open is. De tunnel is mis schien al eerder klaar dan de boten voor het fiets-voetveer Vlissingen-Breskens. Gedeputeerde J. Iiennekeij van verkeer denkt in de loop van ja nuari te weten of er inderdaad een hiaat zit tussen de opleve ringvan de tunnel en die van het fiets-voetveer. Hij zegt dat in re actie op schriftelijke vragen van de Partij voor Zeeland. De PvZ wil weten hoe de provin cie er in dat geval voor gaat zor gen dat fietsers en voetgangers toch worden overgezet. „Ze worden hoe dan ook overgezet", belooft Hennekeij. „Over de manier waarop dat dan gaat en over de kosten, gaan we ons bui gen." Kosten Het kan zijn 7 dat een beroep wordt gedaan op de boten en het personeel van de Provinciale Stoombootdiensten, bevestigt Hennekeij. In dat geval komen de kosten voor rekening van de provincie. Maar daar staan dan ook opbrengsten tegenover, al dus de gedeputeerde. Een ande re mogelijkheid is dat de toe komstige exploitant van het fiets-voetveer andere schepen van zichzelf inzet op de 1 ij n VI is- singen-Breskens. Die kan dat dan gewoon in zijn bedrijfsvoe ring verwerken. „Maar we lopen nu wel heel ver op de zaken vooruit", waar schuwt Hennekeij. „Want er is nog geen opleveringsdatum voor de Westerscheldetunnel. Bovendien zijn we nu bezig met de technische beoordeling van de ontwerpen van twee rederij en voor het fiets-voetveer. Daarna gaan we naar de kosten kijken. Vervolgens wordt een exploitant gezocht." - De kans op een hiaat tussen de tunnel en het fiets-voetveer bestaat altijd, beaamt Hennek eij. Maar als de opdracht voor de bouw van de boten begin fe bruari wordt verstrekt, kunnen die achttien maanden later klaar zijn. Als de tunnel in no vember 2003 klaar is, is er hele maal geen probleem, rekent hij door Maurits Sep Dirk van Os van Osair op Vliegveld Midden-Zeeland raakt het echt beu. „Wanneer wordt Vliegveld Mid den-Zeeland nu eens met rust gelaten? Het is zo moeilijk om steeds tegen men sen te moeten praten die alleen maar kraaien dat het hier gevaarlijk is, ter wijl ze geen kennis van zaken hebben. Wat moeten we nog doen om mensen gunstig te stemmen?" Nu ligt er weer een rapport over de vei ligheid van het vliegveld. „Iedereen doet alsof het hier klein-Schiphol is. Het is gewoon een stukje gras waarvan daan gevlogen wordt." Ging het onder zoek maar over Schiphol, schampert Van Os. „Daar is veel meer mis dan hier." Het rapport van O. Lamers van de TU Delft stelt niet dat er veel mis is op het vliegveld, maar wel dat de veiligheid van de omwonenden niet voldoende wordt beschermd door de rijksover heid. De werkgroep SUZAN (Stop Uitbreiding Zeeland Airport Nu) over handigde het rapport gisteren aan ge deputeerde T. Poppelaars. Voorzitter H. Meijer - die tevens zitting had in de afstudeercommissie van Lamers en het onderwerp voor de studie had aange dragen - verzoekt de provincie daarbij het voortouw te nemen voor verdere studies en besprekingen. En waar schuwt: „De tijd van een ontwijkende overheid is voorbij." Gat Poppelaars pareert met de vaststelling dat juist dankzij de inspanningen van de provincie het aantal starts en lan dingen op Midden-Zeeland aan een maximum van 45.000 is gebonden. „Bovendien hebben wij in 2000 al ge constateerd dat het Rijk een steek laat vallen in het veiligheidsbeleid. Daarom hebben we dat gat zelf gedicht door het vliegveld aan dezelfde eisen te onder werpen als de andere bedrijven in Zee land." Gezeten aan de hoek van de tafel luis tert voorzitter H. Wind van de Raad van Commissarissen van het vliegveld mee, de oren gespitst. Om de verwijzing van Meijer naar twee ongevallen op Mid den-Zeeland in een paar maanden tijd, vorig jaar, moet hij een beetje lachen. Wind: „Dat klinkt allemaal heel dra matisch, maar in één geval ging het om een noodlanding. Dat vliegtuig is niet neergestort. Het maakte, met een zeer ervaren piloot, een gecontroleerde buiklanding omdat het landingsgestel niet uitging. Er kon helemaal niks ver keerd gaan. Wij hebben wat lacherig n-- «té* i - Mensen van Midden-Zeeland zien weinig heil in een veiligheidscontour rond het vliegveld. foto Ruben Oreel gedaan over alle ophef die daarover ontstond. We hebben geen seconde na gedacht over schade aan de omgeving of omwonenden. Er was geen of maar een heel klein risico." Dat laat onverlet dat veiligheid een ge meenschappelijk probleem is, haast de president-commissaris zich te zeggen. „Wij zijn dus geen tegenstanders van SUZAN, we willen uiteraard praten over de veiligheid voor de omgeving en wat wij daaraan kunnen doen." Een veiligheidscontour, streeft SU ZAN na. Ofwel, een zone rond het vlieg veld waarbinnen niet gebouwd mag worden om de veiligheid van mensen op de grond te beschermen. Maar daar heeft Wind geen hooggespannen ver wachtingen van. „Buiten die contour kan immers ook een vliegtuig naar be neden vallen." Trainen Precies, beaamt Van Os. „Honderd pro cent veiligheid bereik je alleen als je alle vliegtuigen in Nederland aan de grond houdt. Maar dat is geen optie. Trou wens, wanneer is voor het laatst een vliegtuig naar beneden gekomen an ders dan door een fout van de piloot? Veiligheid is vooral een kwestie van trainen, trainen, trainen." En daar gaan de tegenstanders van het vliegveld de fout in, vindt Van Os. Met hun streven naar minder vliegbewegin gen beperken ze de piloten in de mo gelijkheid hun vliegervaring op peil te houden. „De bedrevenheid kan minder worden. Je moet een aantal vliegbewe gingen maken om je brevet te behou den." En heeft een piloot drie maanden niet gevlogen, dan moet hij eerst met een controleur de lucht in om te bewijzen dat hij in geval van nood handelingen nog blindelings kan uitvoeren, zegt Wind, die zelf over een vliegbrevet be schikt. Want anders dan bij fietsen, dat je nooit schijnt te verleren, kan bij vlie gen de souplesse wel verloren gaan, beaamt hij. „Strengere eisen aan de kwaliteit van de vliegtuigen, aan de op leiding van de piloot en aan de weers- condities waarin gevlogen mag wor den, vind ik dan ook belangrijker dan veilighei dscontouren. Wind roemt de sociale controle onder vliegeniers. Zelfs iemand die een alco holarm biertje heeft gedronken en ach ter de stuurknuppel wil stappen, wordt al op zijn schouder getikt. En de nood zaak om ook bij twijfelachtige weers omstandigheden het luchtruim te kie zen, zoals bij commerciële vluchten kan spelen, voelen sportvliegers niet. „Die nemen echt geen onnodige risico's." Van Os haalt nogmaals zijn neus op voor 'strengere richtlijnen'. „Wat nou richtlijnen, iedereen wil veilig naar be neden, ook de piloot." door Aector Dooms MIDDELBURG - Tegen een 44- jarige man uit Vlissingen is gis teren bij de rechtbank in Mid delburg wegens verkrachting van een jongen dertig maanden gevangenisstraf, waarvan tien maanden voorwaardelijk ge- eist. Het slachtoffer was dertien jaar toen hij begin 2000 als krantenjongen door de ver dachte binnen werd gevraagd. Na het eerste contact werden er tegen betaling en cadeautjes seksuele spelletjes gedaan. Officier van justitie R. Jeuken vond de ontucht en verkrach ting, meermalen gepleegd over een lange periode, bewezen. De Vlissinger ontkende dwang te hebben toegepast. Wel gaf hij toe dat er sprake was geweest van een seksuele relatie. De jon gen had verklaard dat hij de man moest bevredigen. Ht slachtoffer ging regelmatig b verdachte langs. „Het was d jongen alleen om het geld t doen. Het heeft uiteindelijk ee jaar en negen maanden ge duurd", zei de officier. Toen d jongen in het ziekenhuis wer opgenomen kwam de kinderart er achter dat hij misbruikt were Zijn pleegmoeder informeerd Stichting Jeugdzorg Noord Brabant, die aangifte deed. Raadsman F. te Braake meend dat zijn cliënt geen geweld hai gebruikt. „Er heeft geen ver krachting plaats gevonden. Hi bekent de ontucht maar de jon gen zocht hem ook telkens op." Te Braake vroeg om een stra! gelijk aan het voorarrest en eei werkstraf. De Vlissinger beloof de geen relatie met kinderei meer aan te gaan en zei in thera pie te willen. Uitspraak op 23 januari. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijc beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worder niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In de PZC van 9 januari pleit voorzitter Van Nunen van de Brabants-Zeeuwse werkge versvereniging voor meer indu strie en minder natuurgebieden in Zeeland. Hij denkt dat het wegtrekken van jongeren naar de randstad daarmee gestopt kan worden, omdat hier in Zee land niets te beleven zou zijn: de economische standaard is te laag. Misschien zouden de jon geren meer in Zeeland vinden, als ze meer hef de voor de natuur geleerd zou worden. Zoals de ouderen zongen, piepen de jon gen. Nu is er een sphaal naar be neden: hoe moet een kind nu in teresse voor een boomkikker ontwikkelen, als deze al niet meer bestaat? Hoe kan iemand nu leren genieten van de natuur als er geen 'echt' natuurgebied meer is? Ik denk dat het weg trekken van de jongeren naar do randstad niets met werkgele genheid te maken heeft: d( kranten staan vol met vacatu res. Het hoort bij het jong zijr om andere leefstijlen en cultu ren te ontdekken. Zeeuwse jon geren trekken naar Amsterdam Amsterdamse jongeren trekker naar New York. Net zo goed als het hoort bij oudere mensen, die doodmoe zijn van de stress en de drukte in de steden, om de rust in natuur te gaan zoeken. Die het wel belangrijk vinden dat ir hun woongebied prachtige bloemdijken zijn en wier daj goed is als ze een boomkikkei kunnen ontdekken. Het zot toch rampzalig zijn als zulke ge bieden dan niet meer zouden be staan in Nederland? Ellen Meijns-Boodt Oostkapelseweg 1? Grijpskerh Karlijn Haars toont haar werk in gemeentehuis Heinkenszand door Ernst Jan Rozendaal HEINKENSZAND - Ze is met haar werk teruggekeerd naar de bron. Karlijn Haars is geboren in Wolphaartsdijk en opge groeid in Goes en Middelburg. Inmiddels maakt ze als kunste nares in Utrecht werken waar in haar afkomst, vooral de om gang met water, een belangrij ke rol speelt. In het gemeente huis in Heinkenszand toont ze sinds gisteren tekeningen, collages, foto's en ruimtelijk werk onder de titel Weg van het water. De titel is voor meerdere uitleg vatbaar, bijvoorbeeld als 'weg uit Zeeland', 'gek op water' of 'de weg die het water gaat'. Dat past goed bij Haars' kunstop vatting. Weliswaar neemt zij haar persoonlijk leven als uit gangspunt voor de dingen die ze maakt, dat wil niet zeggen dat ze autobiografische kunst maakt. „Ik ben niet dat werk, dat werk is zichzelf. Het gaat los van mij staan. Net als schrijvers een personage in hun boeken veel van zichzelf kunnen meegeven, doe ik dat in mijn kunst. Maar net als in die boeken ben ik niet dat personage. Niet voor niets verbeeld ik persoonlijke erva ringen vaak op een abstracte manier. Ik wil dat het werk open staat voor anderen. Ik schrijf niemand voor wat hij erin moet zien." Vormen en materialen die Haars gebruikt hebben een relatie met haar Zeeuwse afkomst. Zout hout en touwverbindingen, scheepsvormen, zeewater zelfs; ze kan ze goed gebruiken voor haar werk. De boot ziet ze als een metafoor die haar door gebeurtenissen loodst, een 'drager', net als haar li chaam. Altaar Hoewel ze ruimtelijk werk als haar specialiteit ziet, zijn in het gemeentehuis van Borsele in Heinkenszand ook veel zwart- wit-tekeningen te zien. Dat heeft alles te maken met de loca tie, die zich niet leent voor wat grotere installaties. Verder toont ze een 'Kist van zee en her inneringen', waarbij een brief, haar gitaarspel of een herinne ring aan Zuid-Engeland tot beelden hebben geleid die in een doos zijn opgeborgen. Opvallend is ook een altaar, een combinatie van wat aanvanke lijk twee afzonderlijke werken hadden moeten worden. Het ene is een foto van haarzelf, waar over de zee is geprojecteerd met twee schelpen die haar als het ware engelenvleugels ge ven. Daaronder ligt een open geslagen boek, getiteld 'Schip zonder haven', waarin een gebroken ankerblokje is ver werkt. De tekeningen zijn meer dan voorstudies, vertelt Haars. „Ze ondersteunen mijn werk. Soms zijn het schetsen vooraf, maar ik blijf ze maken terwijl ik aan een project bezig ben. Ik zie ze als autonoom werk. Alles hoort bij elkaar en maakt deel uit van een onderzoek naar een be paald thema. In dit geval is het thema water en dus ook mijn af komst, maar ik heb bijvoor beeld ook werken gemaakt over de angst om dingen te verlie zen." Loslaten „Als ik aan zo'n onderzoek be gin, weet ik dat ik iets wil, maar niet precies wat. De vraag is vooral: als ik een thema heb, hoe kan ik dat visueel maken? Het leuke is natuurlijk dat ik niet weet hoe iets uiteindelij k wordt. Terwijl je met iets bezig bent, wordt het altijd anders dan je in je hoofd had, vaak omdat in de praktijk helemaal niet kan wat je had bedacht. Een van de belangrijkste dingen die ik op de academie heb ge leerd is het loslaten van een idee. Dat is moeilijk. Het is een van de moeilijke dingen in het le ven, het loslaten van zekerhe den." Onderwijs Haars heeft de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht doorlo pen en is afgestudeerd in de vakken beeldhouwen en ruim telijke installaties. Ze is gedi plomeerd docent beeldende kunst. Sinds kort geeft ze les op een technische school in Den Haag. „In mijn eigen werk probeer ik vooral dingen te verbeelden, als het ware iets uit de werkelijk heid te tillen. Het onderwijs aan jongens van dertien is heel praktisch, ze moeten iets ma ken. Maar een belangrijke link met mijn werk is dat ik ze een vak leer waarvoor ze hun zintui gen moeten gebruiken, terwijl ze voor de meeste vakken met hun hersens bezig zijn. Bij mij gaat het om het kijken, het voe len, het ervaren." De expositie Weg van het water van Karlijn Haars is tot en met 14 februari te zien in het ge meentehuis in Heinkenszand. De openingstijden zijn maan dag t/m vrijdag van 8.30-12.30 uur, op donderdag ook van 17- 20 uur. Na veel romantische muziek brengt Mar jon van Iwaarden, begeleid door het Zeeuws Orkest, een paai popnummers. foto Pieter Honhofl door Ali Pankow ZIERIKZEE - Bravo-geroep en een tussentijds staand applaus zijn opmerkelijk enthousiaste reacties voor een nuchter Zeeuws concertpubliek. In de Nieuwe Kerk in Zierikzee ge beurde het gisteravond tijdens de eerste van drie promconcer- ten van het Zeeuws Orkest on der leiding van dirigent Joan Berkhemer. Sommige criticasters binnen het muziekwereldje sneren een beetje over de veelheid aan Weense zoetsappigheid en Itali aanse romantiek, waarmee het Zeeuws Orkest het publiek aan het begin van 2002 onthaalt. Het doel met deze programme ring een breder publiek te inte resseren, blijkt wel binnen be reik. Al moet gezegd dat de première in Zierikzee geen dui delijk beeld schept. Het ge meentebestuur deed alle vier honderd kaartjes cadeau als geste voor het zojuist afgeronde Jaar van de Vrijwilligers. Overi gens toonden 950 vrijwilligers er belangstelling voor en moes ten dus ook velen worden te leurgesteld. „U weet niet half hoe leuk wij het zelf vinden om in deze vreemde, materialistische tijd dit soort romantische liederen te spelen", vertrouwde Berkhe mer het publiek toe. Hij ontpop te zich niet alleen als bezield dirigent, maar ook als enthousi aste spreekstalmeester. Gast vrijer onthaal dan de ouverture uit de Fledermaus van Strauss met een bruisende wals en een pittige polka was nauwelijks denkbaar. Absolute romantiek vulde daar na de Nieuwe Kerk met het overbekende Italiaanse O sole miomet als solist de jonge ta lentvolle tenor Charles Hens. Nog vers in het gehoor van de zojuist weer grijs gedraaide kerstplaten lag het Sleigh Ride van Leroy Anderson. Ludiek Direct daarop bouwde het or kest een klein feestje met de lu dieke uitvoering van Type Wri ter van dezelfde componist. Het enthousiasme onder de honder den toeschouwers zwol voel baar op. Sopraan Marta Blom wist vooral te overtuigen in haar duet Parigi uit La Traviata van Verdi, samen met Charles Hens. Niet alleen hunzangkwaliteiter maar ook hun performance maakte indruk. Hoogtepunt van het promcon cert werd het celloconcert var Friedrich Gulda met een spette rende solo van Floris Mijnders Het publiek werd op speelse wijze langs tal van muziekstij len gevoerd. Gulda's compositie bood een vette knipoog naar de Oostenrijkse blaaskapels, afge wisseld door mooi ingetoger passages. Zo zat het publiek he ene moment geconcentreerd te luisteren om direct daarop wee: mee te deinen als ware het car naval. Na wederom Straus me de Kaiserwalzer en de polki Unter donner und blitz, sloot he Zeeuws Orkest af met een uit stapje naar popmuziek. This i my life en McArthur Pare zonj popzangeres Marjon van Iwaar den. 'Fijne avond', 'magnifiek', er 'goed dat ik gekomen ben', luid den de reacties onder een zee: gemêleerd publiek. Het Zeeuws Orkest geeft van avond het promconcert in df Sint-Jacobskerk in Vlissinger (20.15 uur) en zaterdagavond ir de Sint-Baafs in Aardenburt (20.00 uur). Karlijn Haars: „Ik schrijf niemand voor wat hij in mijn werk moet zien. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 30