Fotoreeks toont het eindeloze wachten Op zoek naar aard van het beestje PZC Dit is geen tweezitsbank lezers schrijven Postagentschap Euro II JSF Kanaal Treurwilg Meeste Zeeuwse brievenbussen ongeschonden nieuwe jaar in Inloopochtend over whiplash 'GELICHT Martin Simek kunst cultuur donderdag 10 januari 2002 Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langerzijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Is het dan toch zo dat we in de nadagen van onze beschaving zijn aangeland? Na de treurige verhalen over ellenlange wachtlijsten in de gezondheids zorg, de problemen bij de spoor wegen, de agressie, nu weer slui ting van postagentschappen (PZC, 5-1). Het woord 'post agentschap' is al een vorm van degeneratie. Waar zijn de post kantoren gebleven? In grote plaatsen gebouwd als teken van onze culturele ontwikkeling met aandacht voor architec tuur. In kleinere plaatsen iets minder uitsprekend gebouwd maar wel met aandacht voor de mens: klantvriendelijk en be reikbaar. Wij zijn het nog van vroeger ge wend: winkeltjes en de boeren leenbank in de achterkamer, een buitenlander zal ons 'post kantoor' moeilijk kunnen vinden. Wanneer hij het dan ge vonden heeft zal ik mij ervoor schamen wanneer dat achterin een supermarkt of in een of an der winkeltje met van alles en nog wat blijkt te zijn. De stap is slechts klein: van cultuur naar barbarij. Het culturele erfgoed kun je niet zomaar afdanken, de mens heeft het nodig zich goed en waardig te voelen. Heeft 'Postkantoren bv' kwaliteit en klantvriendelijkheid opgeof ferd aan het grote verdienen? Jammer, het zal in de toekomst alleen verliezers opleveren. Anneke Jumelet-Vette Magnolialaan 9 Yerseke Met instemming heb ik het arti kel in de PZC van 4 januari over de euroforie gelezen. Dit is het enige artikel dat mij bereikt heeft via de media, dat zegt dat we de realiteit niet uit het oog mogen verliezen. Volgens de president van De Ne- derlandsche Bank zijn wij zelfs Europees kampioen in het ac cepteren van een munt die ons wordt voorgeschoteld zonder dat ooit een referendum hier over gehouden is. Tijdens de in voering is de euro maar liefst met één dollarcent ten opzichte van de dollar gestegen, vertelde Duisenberg euforisch. Het ware beter dat deze lieden luisterden naar een hoogleraar economie, die enige tijd geleden vertelde, dat Europa zich nooit met Ame rika zal kunnen meten. De ver schillen qua economie, cultuur, religie en politiek tussen de zui delijke staten en Nederland en Duitsland zijn te groot om ooit tot één Europa te komen. Dit wordt nog bevestigd, omdat na de aanslagen van 11 september Amerika niet verder in een eco nomische crisis belandde. De koersen op Wall Street zijn bin nen enkele maanden alweer op het oude niveau. Duisenberg, een topman van de PvdA nota bene, die tussendoor in het televisieprogramma Bui tenhof zonder enig onderzoek naar de oorzaak nog even 900.000 WAO'ers, die volgens hem ziek, zwak en misselijk thuiszitten, een trap onder de gordel geeft, had wél trots kun nen zijn als hij de kosten vóór de invoering van de euro, tien mil jard gulden, had voorgedragen om het aantal van bijna één mil joen mensen in Nederland die op de armoedegrens zitten, te rug te brengen naar 250.000. W. P. Steketee Ramstraat 10 Middelburg Wat wordt het? Een Joint Strike Fighter, een Rafale of een Euro- fighter (PZC 8-1)? Het is toch wonderlijk dat in dertijd, gedurende cle koude oorlog, Rijkswaterstaat in Ne derland rondreed in auto's van een Russisch fabrikaat en ook toen het met Van Doornes Auto mobielfabrieken (DAF) niet goed ging bijvoorbeeld de ge meente Goes lichte vrachtwa gens aanschafte van Aziatische makelij. Goedkoper? Op korte termijn misschien, maar op lan ge termijn niet. Waarom zou je in Amerika vliegtuigen kopen terwijl ze hier 'op het schap staan'. Gezien de wens van ve len dat de Europese gedachte veld wint, ligt het toch voor de hand, dat wij onze eigen indu strie niet veronachtzamen. Het mag dan zo zijn, dat Nederland se bedrijven voor 900 miljoen euro kunnen participeren als men de JSF aanschaft, maar hoeveel profijt heeft de Europe se vliegtuigindustrie, die kwali tatief niet voor de Amerikaanse onderdoet, als die mag leveren? Uiteraard is de doelmatigheid van het vliegtuig zeer belang rijk, maar de economische con sequenties voor Europa moeten zeker niet uit het oog worden verloren en dan moeten we toch wat verder kijken dan onze Ne derlandse neus lang is. Wim van Gilst Boogerdlaan 23 Kortgene In een artikel in de PZC van 4 ja nuari wordt aangegeven dat de gedenknaald op de hoek van de Rouaansekaai en de Dwarskaai in Middelburg geplaatst is naar aanleiding van de opening van het kanaal door Walcheren. Dit is niet juist. Deze naald herin nert echter aan de opening op 9 augustus 1817 door Koning Wil lem 1 van een nieuw havenka naal dat van Middelburg via Kleverskerke ten oosten van Veere in het Veerse Gat, ook wel Noord Sloe genoemd, uitmond de en niet voorzien van sluizen was. Reden voor het graven van dit getijdekanaal was dat het in 1535 gegraven havenkanaal naar de Welsinge, de verbinding naar open zee richting Ramme- kens steeds meer dichtgeslibd raakte en de schepen alleen nog met hoogwater Middelburg konden bereiken. Pas in 1867 is men begonnen met de aanleg van het kanaal door Walcheren. Op 8 september 1873 werd het door Koning Willem 3 in ge bruik genomen. Een deel van het gegraven havenkanaal rich ting Veere is hierin opgenomen, Echter Veere heeft het voor el kaar gekregen om het laatste stukje van het kanaal om te la ten leggen zodat het sluizen- complex net naast de stad is ko men te liggen. Een gedenksteen van de opening van het kanaal door Walcheren is nog te vinden in Vlissingen op de dijk tussen de sluizen en de aanleginrich- ting van de veerboot Vlissingen/ Breskens. J. Verlinde Toutenburg 16 Vlissingen Je blijft lachen om de bestuur ders in de provincie Zeeland. Terwijl ten noorden van de Wes- terschelde dag in dag uit prach tige, tientallen jaren oude beeldbepalende bomen door ge meenten en waterschap met het grootste gemak worden omge zaagd (nu weer aan de Kanaal- weg in Veere), krijgt een inwo ner van Zeeuws-Vlaanderen van de gemeente Oostburg een proces aan zijn broek omdat hij één oude wilg snoeit (PZC 8-1). Ik zou de betreffende ambtena ren van deze gemeente graag uitnodigen voor een tochtje langs het bomenkerkhof op Walcheren. Wat zou het gewel dig zijn als een paar van die groenvriendelijke bestuurders een poosje orde op zaken kwa men stellen binnen de kapcul- tuur van de groenbeheerders op Walcheren. Maar ze zouden on getwijfeld gillend de boot terug naar Breskens nemen bij het aanschouwen van dit desolate landschap. Valerie Schepers Schellachseweg 7 Middelburg VLISSINGEN - PTT Post is in Zeeland vrijwel ongeschonden de feestdagen doorgekomen. Slechts in enkele gevallen wer den brievenbussen met vuur werk opgeblazen. De schade bleef beperkt doordat tijdig maatregelen waren getroffen. Zo werden op risicovolle loca ties brievenbussen tijdelijk ver wijderd. Daar waar ze bleven hangen, maar toch gevaar voor vuurwerkvandalisme bestond, plaatste de TNT Post Groep - waar PTT Post onderdeel van is - een aparte gleuf op de bus die zo dun is dat jongeren er geen vuurwerk in konden gooien. Die methode was effectief maar had een nadeel: veel dikke envelop pen pasten er niet in. Enkele particulieren klaagden bij PTT Post dat ze hun post niet dicht bij huis kwijt konden. „Dat is natuurlijk vervelend, maar het is nog vervelender te moeten vaststellen dat je post is verbrand", reageerde gisteren een woordvoerder van de poste rijen. Elders in het land kan het posten van een brief in een aan tal gemeenten alleen nog maar bij het postkantoor omdat PTT Post met de terugplaatsing van de tijdelijk verwijderde brie venbussen wilde wachten tot de scholen weer zijn begonnen. In Zeeland werd de afloop van de kerstvakantie niet afgewacht maar vond de herplaatsing al meteen op 2 januari plaats. GOES - De Whiplash Stichting Nederland houdt op donderdag 17 januari van 10.00 tot 12.00 uur een inloopochtend in het Oosterschelde Ziekenhuis in Goes. Deze wordt iedere derde donderdag van de maand her haald. Patiënten vinden hier lotgenoten om ervaringen en tips uit te wisselen. door Anita Tournois TERNEUZEN - „Reportages over onze steeds veranderen de multiculturele samenle ving hebben mijn voorkeur", zegt fotograaf Willy Lippens uit Hoek. Hij exposeert in de Grote Kerk in de Terneuzense Noord straat een fotoreeks van asiel zoekers. Een reportage die aanspreekt en de tongen losmaakt. „Mooie beelden, die voor zich spreken"mei-ken twee bezoe kende dames op. Lippens studeerde fotografie aan de Akademie voor Schone Kunsten te Sint Niklaas. De fotoserie Waiting in a World of Sand, is zijn afstudeerproject. De foto's, gemaakt in juni 2000, laten het dagelijks leven van asielzoekers in centrum hotel Sluiskil zien. Nationaliteiten „Destijds verbleven er 220 mensen van twintig verschil lende nationaliteiten", merkt Lippens op. Voor zijn project maakte hij langdurig en uit gebreid kennis met hen. Hij maakte honderden foto's. Tweeëndertig ervan getuigen in de Grote Kerk van het uit zichtloze 'wachten'; verhalen of portretten van mensen die de tijd proberen te doden. Beelden die voor zich spreken: trappen, gangen, krappe ruimtes met eenduidig meubi lair, de televisie altijd promi nent aanwezig, biddende fa milies en sigaretten rokende mannen met een droefgeestige gelaatsuitdrukking. Hun troosteloos bestaan wordt realistisch, maar integer uit gebeeld. Lippens is duidelijk begaan met zijn onderwerp. „Ik wilde mij helemaal niet con formeren, was alleen nieuws gierig naar hun achtergrond en onderlinge verstandhou ding. Ik wilde in principe alleen maar mooie beelden maken, maar allengs groeide mijn be wondering en verwondering dat deze mensen zo vriendelijk, verdraagzaam en gastvrij blijven, ook al is hun leven veelal saai en uitzicht loos." Naast het vastleggen van mensen en hun woonomge ving, maakte Lippens ook portretten. Mooie mensen Portretten van mooie mensen, zoals de twee Congolezen, van Sara uit Somalië, gehuld in kleurrijke kleding. Of van de Soedanees Abdul, afgebeeld met een foto boven zijn hoofd waarop hij zijn bul ontvangt zodat het schrijnende verschil wordt getoond met zijn verle den. Zo probeert Lippens de vluchtelingen hun ontnomen waardigheid terug te geven. „Al snel won ik het vertrou wen van deze mensen. Ik kreeg en nam de tijd, zocht steeds het juiste moment van opname en wachtte de juiste beweging af." Tentoonstelling Waiting in a World of Sand in de Grote Kerk, NoordstraatTerneuzen t/m 19 ja nuari. Openingstijden di. t/m vr. van 9.00 tot 16.30 uur, za. van 13.00 tot 17.00 uur. Ramon de Nennie: „Door de bank op te hangen geef ik hem een nieuwe betekenis." foto Ruben Oreel door Jan Dirk van Scheyen MIDDELBURG - De Belgische kunstenaar René Magritte schilderde ooit een pijp en voor zag dat schilderij van de tekst: dit is geen pijp. En inderdaad, wat de kijker zag was geen pijp, maar een schilderij. Het doek van Magritte kwam voort uit een gevoel dat kunste naars al sinds mensenheugenis bezighoudt: ziet men wel wat men ziet? De Middelburgse kun stenaar en grafisch ontwerper Ramon de Nennie (43) haakt in op wat Magritte ons wilde zeg gen. In de Middelburgse presen tatieruimte Caesuur heeft De Nennie een oude tweezitsbank aan het plafond gehangen. De bank, ooit door De Nennie als meubel gebruikt maar uiteinde lijk afgedankt en in een opslag ruimte beland, is door de kunstenaar bevrijd van zijn grofvuilstatus en vervolgens van een lik rode en witte verf voorzien. „Door de bank te beschilderen en op te hangen in deze exposi tieruimte geef ik hem een nieu we betekenis. Hij wordt ont daan van zijn gevoelswaarde als meubelstuk. De bank is een ob ject geworden", vertelt De Nen nie. „De filosoof Plato zei geloof ik al dat de dingen die we zien niets meer zijn dan schaduwen van wat ze werkelij k zijn, dat we met onze rug naar de dingen staan... Dat spreekt me aan. Maar ik speel ook een beetje met het onderscheid dat kunste naars graag maken tussen aan de ene kant kunst 'voor boven de bank' en anderzijds kunst die in musea hangt, de echte kunst dus..." Voor de expositie heeft Ramon de Nennie zijn meubel van alle kanten gefotografeerd. Die op de computer bewerkte afbeel dingen heeft hij verwerkt in een zestal kleurige deelobjecten die eveneens in Caesuur te zien zijn Ze werden met uiteenlopende grafische technieken en ver schillende materialen in elkaar gezet. Zo is de onderkant van de bank te zien in een grote licht bak die met blacklight wordt verlicht. De objecten bevatten verwijzin gen naar de zes cijfers die je op een dobbelsteen - zinnenbeeld van het toeval - aantreft. De Nennie: „Het idee om iets met die bank te doen is eigenlijk ook toevallig ontstaan. Je stuit op zo'n meubelstuk en opeens krijg je een ingeving Ik ga dik wijls spontaan aan de slag met wat ik tegenkom. In de medede lingenkastjes hier tegenover Caesuur, die vroeger door de rechtbank werden gebruikt, heb ik grafisch werk opgehan gen waarin een detail van het dak van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent is verwerkt. Die details heb ik ge spiegeld afgedrukt. Dat kun je zien als een grafisch trucje maal ais je niet weet hoe de afbeel ding tot stand kwam, kijk je er weer met heel andere ogen naar. Ik vind het niet zo belangrijk hoe men mijn werk uitlegt. Ik behoor niet tot de kunstenaars die per se willen dat men dit of dat in hun werk ziet. Het is veel leuker om te zoeken naar bete kenissen. Het hangt van de be schouwer af of iets iets is, of niets.Het heeft naar mijn idee ook met religie te maken. Je zoekt naar een houvast waarvan je nooit zeker weet of het ook echt bestaat. Die zoektocht naar waarheid en betekenis vind je in de kunst terug." Het werk van Ramon de Nennie is nog twee weken te zien in Caesuur, Korte Noordstraat 1, Middelburg en in de getraliede kastjes van Viewpo int (kutisl in de openbare ruimte naast de voormalige rechtbank. Viewpoint toont momenteel ook werk van De Nennie in de biblio theek van Knokke-Heist en in de Blinde Ezelstraat nabij de Grote Markt in Brugge. door A. J. Snel Dezer dagen was Martin Simek in de Italiaanse streek Calabrië, waar hij woont, getuige van een ge beurtenis die hem raakte. „Een man werd 95 jaar, zonder dat daaraan ge dacht was door zijn omgeving. Op een bepaald moment besloot hij een berg op te klimmen en toen werden de dor pelingen zich bewust van zijn verjaar dag. Dat is namelijk de dag waarop hij met zichzelf een proef neemt: kan ik die berg nog opkomen? De mensen uit de dorp besloten met hem mee te gaan. Zij houden van die man en willen dat hem niets overkomt. Dat is ieder jaar de viering." Authenticiteit zoals van die man van 95, klimmend om zichzelf iets te be wijzen, daarnaar is Martin Simek (54), programmamaker bij de RVU, op zoek. „Ik wil op de televisie mensen laten zien zoals ze zijn. Met hun getui genissen of overtuigingen, hun talen ten en hun verhalen. Het gaat me om hun eigenheid. Ik zit hier uit te kijken over het mooiste gebied van de we reld, met verwilderde sinaasappelbo men en citroenen en allerlei planten. Een ruig, rotsachtig landschap waar een rivier doorheen snijdt. Als ik een programma voor de televisie maak, wil ik de planten die mensen zijn, tot wasdom laten komen. Zelf ben ik niet meer dan een katalysator. Ik hoef niet te schitteren. De mensen die in mijn programma verschijnen, moeten de kans krijgen het beste van zichzelf te laten zien. Het beste, dat is toch de aard van het beestje." Sinds 6 januari zendt de RVU iedere zondagavond, tot en met juni, tussen 19.30 en 20.20 via Nederland 3 het programma 'Simek op Zondag' uit. In kleine theaters door heel Nederland ontvangt Simek, in het bijzijn van publiek, mensen die hun visies, ambities, talenten of le vensverhalen willen etaleren. Zater dag 19 januari houdt hij twee sessies, om 13.00 en om 16.00, inhetVlissingse Arsenaaltheater. De RVU is nog op zoek naar Zeeuwse gasten die in het programma een rol willen spelen en naar publiek. Per opname worden ze ven of acht gasten ontvangen. „In principe is er maar één beper king", zegt Simek. „De gasten mogen niet vervelen. Niet in clichés praten. Dat is ook de reden waarom ik soms ontregelend optreed. Ik houd er niet van als mensen wat ze ooit geleerd of gelezen hebben of wat ze aan gebab bel hebben gehoord, in het program ma komen uitspuwen. De camera laat meestal niet de mooiste dingen van de Martin Simek: Mensen moeten in mijn programma de kans krijgen het beste van zichzelf te laten zien. mens zien en dat heeft te maken met hun neiging het beste beentje voor te zetten. Zodra ze de controle over zich zelf verliezen, zie je hoe mooi en au thentiek ze zijn. Je kunt een parallel trekken met tennis. Ik heb dat ge speeld en ik ben trainer geweest. Ik heb nooit geprobeerd tijdens lessen de natuurlijke beweging uit mensen te halen. Je moet niet proberen anderen op te leggen wat je zelf als schoon en effectief beschouwt, maar juist uit gaan van wat de ander van nature heeft. Professionals die zich dag in, dag uit op één bepaald segment con centreren, verliezen het plezier in het spel. 'Amateur', dat is verwant aan 'amare', 'liefhebben'. In mijn pro gramma's probeer ik te laten zien hoe un iek mensen met liefde en inzet bezig zijn met hun zaken." De van oorsprong Tsjechische televi siemaker vind dat hij het zichzelf niet makkelijk moet maken, dat hij moet trachten zich verder te ontwikkelen. „Ik heb voor de radio en de televisie interviews gemaakt met beroemdhe den. Het is veel eenvoudiger een pro gramma te maken met iemand als Harry Mulisch dan met een volmaakt onbekende. Zo'n bekende schrijver, daar wil iedereen wel naar kijken en luisteren. De interviewer wordt dan op de koop toegenomen. Met onbe kenden gaat het andersJe moet j e dan soms tot het uiterste inspannen om een gast tot z'n recht te laten komen. In het ene geval krijg je van iemand heel veel energie en in het andere kost het je heel veel. Je krijgt mensen op het toneel die hun verhaal er meteen uit willen gooien en die je moet stilleggen om ze tot hun recht te laten komen. Aan anderen moet je trekken om het tempo juist omhoog te krijgen. Ik vind het geweldig daarmee bezig te zijn. Ik geniet van de spanning en ik hoop dat dat overkomt." Wie het theater bezoekt, krijgt iets an ders te zien dan wie de uitzending volgt. „Er wordt gemonteerd. Sommi ge mensen die zich melden, moeten bij nader inzien tegen zichzelf be schermd worden. En je hebt een enke le keer dat je een ijdeltuit treft die niets van betekenis te melden heeft. In het theater zien mensen wel hoe ik met zo iemand afreken. Op televisie zul je dat niet zien. Ik ben er niet op uit men- fotoGPD sen te schofferen of te traumatiseren. Een beroemdheid mag je publiekelijk harder aanpakken dan iemand die normaal niet naar buiten treedt. Het gaat Simek er in de zaal om men sen twee geweldige uren te bezorgen en kijkers thuis een programma dat niet als behang kan dienen en waarbij niet valt te zappen. „Wat ik in de toe komst graag ooit zou willen? Een pro gramma maken dat direct wordt uit gezonden, met stiltes en al. Maar daarvoor zal ik nog heel wat ervaring moeten opdoen." Gasten voor het programma, dat in het Vlissingse Arsenaaltheater wordt opgeno men, kunnen zich melden bij de RVU. E- mail: simek@rvu.nl. Internet: www.rvu.nl- /simek. Brieven: Postbus 1950, 1200 BZ Hilversum. Fax: 035 - 6771409. Telefoon 035 - 6771401 (antwoordapparaat). Wie het programma wil bijwonen, kan re serveren via telefoonnummer 0118 - 430303.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 40