Visser verdient bescherming Tien Zeeuwse jazzformaties op podium tijdens JASZ-dag Galerie T toont eigenzinnige kunst lezers schrijven Foute muziek die stiekem toch lekker is Afscheid Grafiek met grens als uitgangspunt kunst cultuur Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Predikant Afgelopen tijd heeft men in deze krant kennis kunnen nemen van een rechtszaak tegen een predi kant uit 's-Gravenpolder we gens seksueel misbruik in een pastorale relatie. Enkele reac ties hierop in deze krant veront rusten mij. Zo zou de predikant onschuldig zijn, omdat het een predikant is en werd deze zaak vergelijkbaar geacht met de si tuatie waarin Jezus Christus zich bijna 2000 jaar geleden be vond (PZC 22-11-2001). En als de predikant dan schuldig be vonden wordt, worden Justitie en de rechtbank simpelweg als onbekwaam bestempeld (PZC 28-12-2001). Veel plegers van seksueel misbruik gaan echter vrijuit bij gebrek aan bewijs. De meeste slachtoffers brengen het niet eens in de openbaarheid uit angst niet geloofd te worden of uit angst voor nog meer ellende. Het is belangrijk dat dit soort zaken niet in de doofpot ver dwijnen. Niet alleen vanwege het slachtoffer, maar ook met het oog op het voorkomen van toekomstig seksueel misbruik. Niels Grent Uilenstede 132 Amstelveen discussie gesloten NS III In de PZC van zaterdag 5 janua ri verscheen een uitvoerig arti kel over de Nederlandse Spoor wegen: 'Dood spoor' met de nadere aanduiding: 'De NS is psychisch ernstig ziek'. Het is niet mijn taak NS te genezen, dat moet de nieuwe leiding doen. En ik wens haar daarbij Jobs geduld en Salomo's wijs heid. Er is echter wel één voor stel dat ik zou willen doen: luister niet alleen naar het per soneel maar ook naar de reizi gers: in een bepaald opzicht zijn ook zij deskimdig, hebben ook zij een mening op ervaring ge baseerd. Ik wil dit voorstel in een Zeeuws verband plaatsen. Het gaat mij om de ongelofelijke domheid waarvan de NS-direc- tie vorig jaar blijk gaf, toen zij bekend maakte dat de loketten in Vlissingen en Goes dicht zou den gaan. De reizigers die daar anders aan een loket reisdocu menten, inlichtingen, hulp op allerlei gebied van vriendelijke beambten konden krijgen, zul len het in 2003 met een soort NS-EHBO-post moeten stellen. Kunnen de verantwoordelijke bestuurders van gemeente en provincie de strijdbijl niet op graven én met argumenten de nieuwe directie er toe brengen de sluiting niet door te laten gaan? In de Zeeuwse gemeenten en in de Provinciale Staten zit ten toch door de Zeeuwse bevol king gekozen bestuurders, men sen die geroepen zij n het welzijn van de burgers te bevorderen. A. P. Cornet Jasmijnstraat l Goes Overleg over plantsoen met naam Maxima ZONNEMAIRE - De dorpsraad van Zonne- maire moet het plan voor het Maximaplantsoen, de Willem Alexanderweg en Christinastraat eerst aan de dorpsbewoners voor leggen voordat het college een definitief besluit neemt over deze nieuwe straatnamen. De namen voor de uitbrei ding van Zonnemaire zijn geopperd door het dorps- raadbestuur en in decem ber al besproken in de commissie straatnaamge- ving. Hoewel het Maxi maplantsoen op enige kri tiek stuitte, adviseerde de meerderheid van de frac ties positief. Naar ver wachting zal het dorps- faadbestuur deze maand nog met de bewoners overleggen, waarna de ge meente de knoop zal door hakken. door Harmen van der Werf Zijn naambordje bij de toegang tot zijn werkkamer is al vervangen. Dick Langstraat ziet het als hij er langs loopt. Hij tikt erop. „Zie je, ik ben al weg." Weg, na ruim vijftien jaar voor zitterschap van het Productschap Vis in Rijswijk. „Bij het opruimen van al mijn spullen kreeg ik wel even een brok in de keel. Maar ik wilde het zelf. Na vijftien jaar is een verse blik welkom." TERNEUZEN - In het Terneu- zense jongerencentrum Kalash- nikov wordt in de nacht van za terdag 12 op zondag 13 januari de 'Nacht van de foute muziek' gehouden. Organisator Leo van de Velde draait die nacht mu ziek die hij als 14-, 15- jarige metalliefhebber afgrijselijk be hoorde te vinden 'maar stiekem toch wel lekker vond'. Axelaar Van de Velde heeft een lijstje van 139 nummers opge steld. Op de eerste plaats staat Your Song van Elton John, op 139 Mighty Quinn van Manfred Mann's Earth Band. „Die num mers mag ik nu als 40-jarige best graag horen, maar als pu ber kon je dat niet hardop zeg gen. De titel 'Nacht van de foute muziek' moet je ook niet al te nauw nemen. Het klinkt ge woon lekker. In het lijstje staan ook Nederlandse nummers als Zoek je zelf van Koot en Bie en We zullen doorgaan van Ramses Shaffy. Of we alle nummers van de lijst draaien, hangt gewoon een beetje van de stemming van het publiek af:" De nacht van de foute muziek begint zondagmorgen om 1.00 uur. Bezoekers kunnen vanaf 15.00 uur tot 21.00 uur al in Ka- lashnikov terecht voor het be kijken van een tentoonstelling van Atelier Van de Velde. Leo van de Velde is in de eerste plaats kunstenaar. Hij gebruikt vooral waardeloos materiaal voor zijn kunstwerken. Zo maakt hij sculpturen en collages van restmateriaal, beschildert hij oude elpeehoezen en veran dert hij oude kerstkaarten in nieuwe kunstzinnige werkjes. Daarnaast houdt Van de Velde zich ook bezig met beeld- en ge luidsprojecten. „Ik weet nog niet precies wat er zaterdag te zien zal zijn. Mensen moeten maar komen kijken." Optredens Na sluiting van de expositie om 21.00 uur zijn er optredens van de LJ Karma Road Show, een muziekproject waarbij Van de Velde opnieuw betrokken is. Hij betreedt het podium als Aman da man en neemt een aantal 'Friends' mee. Ook de zangeres sen Eye Be en Linprocess treden op. De voorstellingen duren tot de aanvang van de 'nacht van de foute muziek' woensdag 9 januari 2002 Langstraat is 58 jaar. Hij stopt niet. Hij gaat in deeltijd in Brussel werken voor, jawel - het Productschap Vis, als advi seur. Zelf heeft hij het vaak aangekaart. De Nederlandse visserij moet meer lob byen in Brussel. Dat gaat hij doen. „Niet vanuit een eng nationaal belang. Dat is niet goed. Dat gebeurt in de Eu ropese Unie al te veel. Vooral Spanjaar den, Schotten en Ieren hebben daar een handje van. Vissers en de visstand zijn daarmee niet gediend." Dat bleek eind vorig jaar nog. Hoewel de kabeljauw er in de Noordzee slecht voorstaat, ging het quotum voor kabel jauw omhoog. Met een paar procent, om Schotland te helpen. „Het zou beter zijn als die landenquota verdwijnen", zegt Langstraat. „Nu vieren de natio nale belangen hoogtijDat is afgelopen, als visquota per groepen vissers of vis- bedrijven worden verdeeld. Met het recht vrij te handelen in die quota." Principieel Langstraat erkent dat zo'n systeem niet slecht zou uitpakken voor met name de kapitaalkrachtige Nederlandse vissers en ook de Spaanse. „Dat is zo, maar principieel klopt het nu niet. De Euro pese Unie staat voor vrij verkeer van goederen en kapitaal. Ook de visquota horen daaronder te vallen." Of hij de strijd zal winnen? Tot nu toe zijn alleen Nederland en Spanje voor de ingrijpende wijziging. „Wat niet is, kan komen." Als geen ander weet Langstraat dat vis serij bestuurder zijn een kwestie is van lange adem. Als student sociale weten schappen kwam de domineeszoon voor 't eerst in aanraking met visserij, langs een omweg. Hij studeerde niet-wester- se sociologie in Utrecht, met als specia lisatie Indonesië. Hij was voorbestemd daarheen te gaan. Maar een Indonesi sche gasthoogleraar kwam naar Utrecht, met als opdracht: de sociale veranderingen in voormalige Zuider- zee-vissersplaatsen in kaart brengen. Langstraat werd zijn assistent en stu deerde in 1967 af op Urk. „Dat was een verrukkelijke tijd, de tijd van de vrije visserij. Ik ben meegevaren met de Urk Dick Langstraat (rechts) in 1999: de strijd om een 'ziekmakende' mosselreclame is gewonnen. „Prima actie was dat." foto Jos van Leeuwen geen rechten hebben. Het wordt tijd voor beschermende maatregelen voor vissers." Met zorg kijkt hij ook naar 'vreemde' ontwikkelingen in de Noordzee. Er ko men meer (inkt)vissoorten die in war mer zeewater thuishoren, terwijl een 'koudwatervis' als de kabeljauw ach teruitgaat. „Ik heb dat in Brussel aan gekaart. Niet alleen visserij beïnvloedt de visstand. Temperatuur, stroming, vertroebeling van het water, dat speelt ook allemaal mee. Maar Europa zegt geen geld te hebben voor een Noordzee- onderzoek. En er gaan honderden mil joenen euro's naar Spaanse vissers..." Vandaag neemt Langstraat officieel af scheid. Hij wil naast zijn Europese werk 'een ludiek boek' schrijven over dé Hollandse vis bij uitstek, de haring, en een kinderboek. „Als ik een uitgever vind." Zijn opvolger is bekend. Zijn naam staat op het bordje dat Langstraat aan tikte: R J. H. M. Loonen. Hij heeft zijn sporen verdiend in de zuivelsector, on der meer bij Campina. Visserijschap hem belde. „Ik had hem geïnterviewd voor mijn studie. Of ik bij het Visserijschap wilde komen, als de rechterhand van Boelmans Kranen burg, een man die zich sterk heeft ge maakt voor een open Oosterschelde." Als vanzelf klom Langstraat op, van beleidsmedewerker, secretaris tot uit eindelijk voorzitter van het Product schap Vis in 1981. In al die functies heeft hij de visserij zien veranderen. Van vrije visserij is al lang geen sprake meer. Vissers weten zich beperkt door visquota, een systeem dat zij eind jaren tachtig na stevige problemen pas echt hebben geaccepteerd. Bedreigingen Langstraat realiseert zich dat er nog meer op de vissers afkomt. Er zijn volop bedreigingen. Hij noemt de Tweede Maasvlakte, verlies aan visgronden door bouw van windparken in zee, het mogelijk aanwijzen van natuurreser vaten in zee. „Bij zulke plannen wordt er blijkbaar vanuit gegaan: die vissers verdwijnen wel automatisch. Alsof zij 243. Fascinerend. Wat elke trek weer zou opleveren aan vis. En de gedreven heid van die vissers. Ze hadden een keer dertig uur gewerkt, één uur op, één uur af. Toen ze gingen slapen, moest ik op de brug gaan staan. 'Zie je die kotter daar liggen', zei de schipper, 'als die weer gaat vissen, moet je ons wakker ma ken'. Dat was de concurrent." Een half jaartje zat Langstraat na zijn afstuderen bij een vestiging van Philips als waarnemend hoofd sociale zaken. Tot bestuurslid Klaas Hoekstra van het Vijf kunstenaars van de Middelburgse Alelierstichting hebben in de kelder een rustige expositie ingericht. foto Lex de Meester door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Middel burgse expositieruimte GHL, gevestigd in het gebouw Geloof Hoop Liefde van de Middel burgse Atelierstichting (MAS), is een plek waar eigenzinnige kunstenaars hun werk kunnen presenteren. Ook de kunste naars van de MAS zijn eigenzin nig, zowel in hun werk als in de ideeën eromheen. Dat betekent dat de doorsnee galerie hun werk zelden toont. De Middelburgse Galerie T maakt daar deze maand een uit zondering op. De kelderruimte is geheel afgestaan aan vijf kun stenaars van de MAS: Barbara Jean, Ramon de Nennie, Anne- Marie van Sprang, Kees de Valk en Harry Vandevliet. „Hun mentaliteit spreekt me aan", zegt galeriehoudster Lia Hec tor. „Ze staan zelf zo open voor anderen dat ik vind dat anderen dat ook moeten zijn voor hen. Ik denk dat in mijn galerie ander publiek komt dan in GHL. Ik vertel de mensen over de MAS en verwijs ze door. Maar het werkt ook andei'som, want tij dens de opening zag ik hier in eens mensen die anders nooit komen. Dat was publiek van GHL." De contacten tussen de MAS en Galerie T bestaan al langer. Zo hebben enkele kunstenaars bij dragen geleverd aan het door Hector geïnitieerde project 'Kunst aan de kaaien'. En op het ogenblik loopt een dubbel expositie van schilder Sebasti- aan Spit, met zowel werk in GHL als in Galerie T. Hector: „Bij de voorbereiding van die expositie zijn we op het idee ge komen dat zij hier iets kunnen doen." Bij uitzondering heeft Hector de inrichting helemaal uit handen gegeven. De vijf kunstenaars hebben in het keldergewelf een rustige, bijna verstilde tentoon- door Ernst Jan Rozendaal UDEN - De Nieuwe Brabantse Kunststichting (NBKS) en het Ministerie van de Vlaamse Ge meenschap organiseren voor de derde keer een expositie onder de titel Grafiek op de grens. Za terdag begint in de Pronkkamer in Uden een tentoonstelling met grafische kunst van zestien kunstenaars uit Zuid-Neder land, Vlaanderen en Noordrijn- Westfalen. De enige Zeeuwse deelnemer is Piet Dieleman uit Middelburg. Eerdere edities van Grafiek op de grens waren te zien in 1997 en stelling ingericht. Het meeste werk komt van De Valk. Hij toont schilderijen, foto's, mono prints en (boven in de etalage) een tekening op carbon: portret van Marcel Duchamp. „Dat is een moeilijk werk en kwetsbaar in het maken, want één fout en je kunt overnieuw beginnen", legt Hector uit. „Staat het er een maal op, dan is het resultaat heel duurzaam. Zo'n gegeven, en het zoeken naar nieuwe vor men dat eiiiit spreekt, is iets wat me inneemt voor de kunste naars van de MAS." 1999. Toen was de deelname aan de projecten beperkt tot Neder land en Vlaanderen, voor de derde editie zijn ook Duitse kunstenaars uitgenodigd. De ti tel van de expositie heeft een dubbele betekenis. Niet alleen gaat het om een samenwer kingsverband van kunstenaars in grensstreken, zij hebben ook geprobeerd het begrip 'grens' in beeld te brengen. In februari hebben vijftien kun stenaars in het Frans Masereel- centrum in het Belgische Kas- terlee aan hun grafische ontwerpen gewerkt. Ze inspi reerden zich allemaal op een videofilm die de Belgische gra- Van Jean zijn in Galerie T foto's te zien, Van Sprang toont kleine aquarellen, Vandevliet twee grote schilderijen en De Nennie een vierluik van computerfo to's. Hector: „Doordat het een groepsexpositie is, winnen de werken aan kracht. Zou de hele ruimte volhangen met werk van één kunstenaar dan zouden de afzonderlijke werken misschien minder indruk maken." Expositie: Kunstenaars van de MAS in Galerie T in Middelburg, t/m 26 januari, do-za van 11-16 uur. ficus en videokunstenaar Chris- tophe Meul speciaal voor deze gelegenheid had gemaakt: een road movie met als belangrijk ste motief de witte verkeerslij- nen op een weg. Iedere kunste naar is daar op eigen wijze mee omgeggaan. Komende zaterdag om 16.00 uur opent cultuurgedeputeer de Roel Augustijn van de pro vincie Noord-Brabant de ten toonstelling. Directeur Jos Wil brink van de NBKS verzorgt een inleiding. De expositie duurt, tot en met 10 maart en is geopend woe t/m vri van 14.00-17.30 en za en zo van 13.00- 16.30 uur. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Zeeuwse JASZ-dag valt dit jaar op de hu welijksdag van prins Willem- Alexander en Maxima. Op 2 fe bruari treden in de Stads schouwburg in Middelburg tien Zeeuwse jazzgroepen aan, ter wijl 's avonds bovendien een doorlopende jamsessie plaats vindt waaraan iedereen mag meedoen die een aardige 'blue note' kan spelen of zingen. Begin jaren tachtig is de de Jazz Activiteiten Stichting Zeeland begonnen met de jaarlijkse jazzdag. Nog steeds is het de be doeling een podium te bieden aan Zeeuwse jazz- en bluesmu sici. Daarin onderscheidt de JASZ-dag zich van het Zeeuwse Jazzfestival, waarvoor ook ar tiesten van buiten de provincie worden uitgenodigd. Diende bij de eerste edities nog te worden gezocht naar acts om het pro gramma te vullen, tegenwoor dig moet een selectie worden gemaakt uit beschikbare jazz orkesten. Volgens de JASZ is dat te danken aan het werk van jazzclubs in Terneuzen en Mid delburg. Tijdens de komende editie tre den tien bands aan op drie ver schillende podia. De organisatie heeft ernaar gestreefd zoveel mogelijk verschillende stijlen van jazz en blues aan bod te la ten komen. De Zeeuws-Vlaamse Westerschelde Big Band opent 's middags het programma in de foyer van de Stadsschouwburg. Eigenlijk gaat het om een grens overschrijdend orkest, want be halve Zeeuws-Vlaamse musici maken er ook Vlamingen deel van uit. Grote voorbeelden van de big band zijn de orkesten van Duke Ellington en Count Basie. Dies Ie Due Na de Westerschelde Big Band volgt in de foyer het workshop orkest De Doorbraak van com ponist en musicus Dies le Due. Op het repertoire staan werken van Frank Zappa, John Lurie, Frans Vermeerssen, Kazetoki Umezu en Le Due zelf. Na een pauze rond etenstijd is in de foy er de beurt aan het kwartet Plus Four, dat lichtvoetige swing brengt. De Scaldis Jazzband vertolkt jazz uit de jaren twin tig, swingende dixieland uit New Orleans, waarop prima kan worden gedanst. De Ter- neuzense Flying Dixies sluiten het programma in de foyer af. Ook zij spelen dixieland. In de bolwerkzaal staan vanaf 20.00 uur drie groepen gepland. Het Kwartet speelt saxofoon- muziek van onder anderen Gershwin, Rachmaninov, Bax-- tók en Mingus. Een mix dus van jazz en (modern) klassiek. Jaz- zebel bestaat uit zangeres Syl via Klein en vier muzikanten. De groep heeft een r-epertoire van voornamelijk jazzstan- dards, die een eigen interpreta tie meekrijgen. Het Trio Fred Flohr, genoemd naar de gitarist die ook deel uitmaakt van Jaz- zebel, sluit in de Bolwerkzaal de rijNaast eigen composities, ge wijd aan de jazzgitaristen Wes Montgomery en Emily Remler, speelt ook dit trio standards. Blues De molenwaterzaal staat tij dens de JASZ-dag in het teken van de blues. Nadat de bekende band Champagne Charlie daar zijn mix van Amerikaanse rootsmuziek heeft laten horen, brengen de Kings of Cool een naar verwachting energieke en swingende bluesset. Ongetwij feld worden nummers gespeeld van de vorig jaar verschenen cd 4 below zero die is opgenomen in de Amsterdamse Yland Studio. Vanaf 20.00 uur kan in het bene- denrestaurant worden deelge nomen aan een jamsessie met pianist Menno Radema, bassist Leo van der Toorn en drummer Gerrit Kooger. De JASZ-dag begint om 15.30 uur en duurt tot 1.30 uur. De band Jazzebel brengt eigen interpretaties van jazzstandards.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 30