Een uitermate lastige klus Juridische strijd om snoeien oude wilg PZC Van Zwieten ziet geen reden voor extra woningen 10 Tunnelboor bereikt oever Ellewoutsdijk Inbreiden lezers schrijven Zwijn Euro NS I NS II dinsdag 8 januari 2002 TERNEUZEN - Tunnelboor machine Neeltje Suzanna, die de westbuis van de Westerschel- detunnel boort, is grotendeels onder de Scheldedijk bij Elle woutsdijk door. Wie op de dijk staat en goed luistert, kan de boor horen. Neeltje Suzanna was gisteren nog 210 meter ver wijderd van het eindpunt. De westboor had gisteren 6390 meter (3195 tunnelringen) afge legd. Sara, die de oostelijke buis boort, was gisteren 5920 meter (2960 ringen) ver. Die boorma chine moet nog 680 meter afleg gen. Sara boorde tijdens de kerstperiode door omdat een achterstand, mede veroorzaakt door lekkage, moest worden weggewerkt. En plotseling breekt de boormachine keer op keer alle records. Boekte Sara eind vorig jaar al een record door in één etmaal 30 meter tun nelbuis te boren (15 tunnelrin gen), op nieuwjaarsdag sneu velde dat record alweer: Sara boorde toen 32 meter (16 ringen) in één etmaal. De boormachines worden, als ze het huidige tem po volhouden, eind januari, begin februari in het 'ont vangstcaisson' in Ellewoutsdijk verwacht. Precieze data zijn nog niet aan te geven omdat er ook nog een laatste onderhoudsstop op het programma staat. Neeltje Suzanna doet het overigens nu kalm aan en wacht min of meer op de komst van Sara. Die dient sneller vorderingen te maken om de bouw van de dwarsver bindingen op tempo te houden. Die verbindingen worden 'ge vroren' vanuit de oostbuis, waar alle vriesapparatuur staat op gesteld. Die apparatuur zit tun nelboor Sara op de hielen. Er zijn nu 19 van de 26 dwarsver bindingen open; 20 en 21 wor den gevroren en inmiddels zijn ook de voorbereidingen voor dwarsverbinding 22 in volle (Advertentie) Inlijstwerk? Lijstenmakerij Gijzel Voor bedrijf en particulier Biczclingsestraat 102A, 4421 BV Kapcllc Tel, 0113-342383. fax 0113-340044 door Emile Calon Niet bouwen aan de rand van dorpen en stadjes, luidt het gebod vanuit de Middelburgse abdij. Eerst inbrei- ding. Dat betekent kale plekken in de kernen opvullen en niet geliefde wo ningen en gebouwen slopen om plaats te maken voor nieuwbouw. Stedelijke vernieuwing dus. Een uitermate lastige klus, vat wethouder G. van Daele van Sluis/Aardenburg dat begrip in vier woorden samen. Als bestuurder van een kleine gemeente met een aantal histori sche kernen heeft hij als geen ander te maken met inbreiden. Want uitbrei ding, dat mag immers niet. 'Bouwstop', zegt hij veelbetekenend en knikt rich ting Middelburg. Bij inbreiding heeft de gemeente te ma ken met twee problemen aldus Van Daele: ruimtebeslag en de kosten. Ze ker als er oude woningwetwoningen gesloopt worden om plaats te malen voor nieuwbouw. Die oudere woningen voldoen qua oppervlakte immers in het geheel niet aan de huidige wensen. Bo vendien ontbreek de garage zodat voor bijvoorbeeld zes nieuwe twee-onder- een-kappers met garage er toch zeker tien oudere woningen gesloopt moeten worden om voldoende ruimte te creë ren. Vervolgens moet elders dus nog eens ruimte gezocht worden om de res terende vier woningen te bouwen. „Want het is natuurlijk niet de bedoe ling dat we woningen inleveren", aldus de wethouder. Probleem Zonder te pauzeren snijdt hij vervol gens het probleem van de financiën aan. Sloop betekent hoe dan ook kapi taalsvernietiging, aldus Van Daele. „En slopen zelf is ook nog eens duur". Klei ne hoeveelheden bouwen is bovendien heel wat kostbaarder dan een complete nieuwe wijk uit de grond stampen. Al met al moet er door de gemeenschap vaak zo'n 50.000 tot 100.000 gulden toegelegd worden op een woning in een inbreidingsproject, rekent hij voor. Met bijdragen van Rijk en provincie is het voor de gemeente mogelijk die kos ten te drukken. Van Daele merkt echter op dat die financiële steun van de ande re overheden te klein is. Hij kan boven dien nauwelijks geld verdienen op an dere bouwprojecten om zo de kosten voor inbreiding wat terug te verdienen. Hij kijkt dan ook wel eens jaloers naar wethouders van grotere plaatsen zoals Terneuzen waar met een nieuwbouw wijk als Othene geld verdiend kan wor den om stadsvernieuwing te betalen. Nu is het natuurlijk niet zo dat alleen de Wethouder G. van Daele: „Al met al moet er door de gemeenschap vaak zo'n 50.000 tot 100.000 gulden toegelegd worden op een woning in een inbreidingsproject." foto Peter Nicolai gemeente Sluis/Aardenburg moet op draaien voor de extra kosten van in breiding. Naast bijdragen van Rijk en provincie participeren de Woning bouwverenigingen immers ook in de projecten. Desondanks zou de wethou der toch graag wat mogelijkheden heb ben om uit te breiden, om zo geld te ver dienen voor de inbreidingsprojecten. Hij geeft direct aan dat het niet de be doeling is om klakkeloos een wijk aan Sluis of Aardenburg te bouwen. Die 'beperkte' nieuwbouw moet immers passen bij de bestaande bebouwing en bij de omgeving, het zogenoemde orga nisch bouwen. 1 Tijdens zijn betoog zegt hij plotseling op een wat bittere toon dat gemeente gestraft wordt omdat er in het verleden nimmer onverantwoord is gebouwd. De Sluisse bestuurders hebben immers steeds getracht het karakter van Sluis en de andere kernen te bewaren. „Er zijn geen nieuwbouwwijken buiten de wallen gebouwd, wat destijds pro bleemloos had gekund." Door dat 'terecht' voorzichtige beleid van zijn voorgangers moet de gemeente nu woekeren met de beschikbare ruim te. Hij voorziet in het geheel geen verbete ring als hij naar de toekomst kijkt. Zo merkt hij nu al dat de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening van minister J. Pronk (Vrom) nu haar schaduw vooruit werpt. Hoewel die nota nog geen wet is, wordt er in de praktijk wel al naar ge handeld, ondervindt hij. De historische contouren zijn nu al de feitelijke bouw- grenzen, zo ondervindt hij bij de beoor deling door provincie en Rijk. Van Dae le merkt op dat het belangrijk is om nieuwe woningen te kunnen bouwen. Nieuwbouw is immers goed voor de doorstroming. Bouwen voor de top van de markt bijvoorbeeld betekent dat er drie verhuisbewegingen achteraan ko men, doceert hij. Als voorbeeld haalt hij het plan Groe- neveld aan: dure, luxe huizen. Door de bouw van die huizen kwam er wel flink wat beweging in de Sluisse huizen markt zodat uiteindelijk een aantal starters ook een huisje kon kopen. Heel wat gezinnen schoven immers een prij sklasse op omdat er huizen beschik baar kwamen. Kinderen Van Daele is vooral blij dat die starters geholpen konden worden. Want die groep krijgt binnen enkele jaren kinde ren. „En dat is weer goed voor de basis scholen, voor de economie, voor de gemeenschap." Allemaal belangrijke zaken voor de meest vergrijsde regio van het land, aldus de wethouder die hoopt op wat meer creativiteit en be grip bij de bestuurders die de Sluisse plannen moeten beoordelen. De Pooter Olie gaat in beroep tegen eis Oostburg om boom te vervangen door Ronald Verstraten TERNEUZEN - Een weliswaar oude, maar niet erg bijzondere boom is de inzet van juridische twist tussen het bedrijf De Pooter Olie uit Terneuzen en de gemeente Oostburg. De wilg waar het geschil om draait, zou te rigoureus zijn gesnoeid en niet meer levensvatbaar zijn. Eind deze maand wordt de zaak voorgelegd aan de bestuursrechter in Middel burg. De gemeente wil dat De Pooter de boom vervangt door een an der exemplaar, van dezelfde grootte, omvang en leeftijd. Een karweitje waarvan de kos ten weieens de tienduizend eu ro kunnen overschrijden. Daar heeft De Pooter geen zin in, dus zette hij een advocaat op de zaak. „Het is een wilg", stelde de raadsman na hun eerste con tact een beetje verbaasd vast. De gemeente maakte zich dus niet druk om een eeuwenoude zomereik of monumentale ko- perbeuk, maar om een tamelijk gewone wilg. Die is niet weg, hij is gesnoeid. Tamelijk kort gesnoeid, dat wel. Alles netjes opgeruimd. Toch struikelde de gemeente Ontsiering „De boom is ernstig bescha digd en er is sprake van ontsie ring. Wij achten uw handelwij ze zeer laakbaar", liet de gemeente aan De Pooter an derhalf jaar geleden weten. 'Te drastisch gesnoeid', was de conclusie. In hun brief eisten burgemees ter en wethouders daarom dat het bedrijf er een boom ter waarde van ruim negendui zend gulden voor in de plaats zou zetten. En aangezien die niet overal te koop zijn, kreeg De Pooter er ook nog het adres van een ge specialiseerde boomkweker in het Brabantse Sint-Oedenrode bij. Papierwerk Het dossier van de 'zaak-wilg', dat bij vader Michiel en zoon Maarten op het bureau ligt, omvat zo langzamerhand een hoeveelheid papier waar je al een halve boom voor nodig hebt. Ze zitten duidelijk met de zaak in hun maag. „Het is geen beschermde boom en bovendien is hij zo levend als maar kan", stelt Michiel. Foto's van afgelopen zomer ge ven hem gelijk. Uitbundig ge bladerte siert de takken die, twee jaar na de snoeibeurt, pi-obleemloos zijn aange groeid. „Een moeilijkheid is dat er ner gens wordt omschreven ho? ver je eigenlijk mag snoeien", stelt Maarten. „We hebben er in ieder geval een deskundig bedrijf voor in gehuurd. Maar daarna werden die brieven van de gemeente nogal serieus. Ik ben geen ad vocaat. Dan heb je iemand no dig die goed op dergelijke din gen kan inspringen." Tankstation Het begon allemaal in het na jaar van 1999. De Pooter had het voormalige Shell-tanksta- tion in de Bredestraat in Oost burg overgenomen, met de bedoeling er een Texaco-tank- station te openen. Daar gingen de nodige verbouwingen aan vooraf en de uitvoerder vroeg meteen ook een kap vergunni ng aan voor de wilg. „De kans bestond dat hij zou omvallen of dat er bij storm takken van af zouden breken en op het station terecht zou den komen. Hij was bovendien zo uit zijn voegen gegroeid, dat het prijzenbord niet te zien was", vertelt Michiel. Het bord verplaatsen was geen optie. Het staat op een door de gemeente voorgeschreven plek. Vakkundig De kapvergunning werd niet verleend. De gemeentewas van mening dat het om een waarde volle boom ging en dat er geen gevaar was voor omvallen. Maarten de Pooter informeer de daarop bij de gemeente of snoeien van de boom wel mocht: „Dat was geen pro bleem, mits het door een vak kundig bedrijf werd uitge voerd." Aldus geschiedde in februari 2000. Veel te kort gewiekt, volgens de gemeente, de omgeving zou zijn aangetast. Nog datzelfde voorjaar werd een deskundige ingeschakeld. Een beëdigd bo- mentaxateur, met de opdracht de waarde van de boom te be palen. Hij keek naar de stomp en vond dat het niet goed was. Een dertien pagina's tellend rapport was het resultaat. Enerzijds werd daarin gesteld dat het terugplaatsen van een boom van dergelijke grootte 'niet reëel uitvoerbaar' is. An derzijds, want dat was nu een maal zijn opdracht, kwam hij tot een vervangingswaarde van 9355 gulden. Tegelijkertijd stelde hij vast dat er oude, overgroeide scheuren in de stam van de bestaande wilg za ten. Zonder snoeibeurt had hij de weelde van een hoge kroon wellicht niet lang meer kunnen dragen. Vooropgezet Goed gedaan dus van De Pooter, maar de gemeente trok een andere conclusie. Er was zodanig gesnoeid, dat er spra ke was van 'yellen van een houtopstand'. De Pooter had daar een kapvergunning voor moeten hebben en moest nu de boom maar vervangen door eentje van dezelfde leeftijd, want de huidige zou niet le vensvatbaar meer zijn. De leef tijd van de wilg is overigens nergens terug te vinden, ook niet in het taxatierapport. De raadsman van De Pooter te kende bezwaar aan tegen die stellingname en vroeg daar naast alsnog een kapvergun ning aan. Een hoorzitting bracht de par tijen niet nader tot elkaar. Evenmin was de gemeente be reid om in te gaan op een aan bod van De Pooter om een flin ke boom te planten aan de andere kant van het station, in het naastgelegen weitje. „Een boom, of voor mijn part een he le rij. Ik heb nikst tegen groen, ik vind het juist mooi. Ik heb hier al een haag van twintig co niferen geplant", zegt De Pooter. De gemeente heeft tot nu toe al leen de prijs van de terug te plaatsen boom wat naar bene den geschroefd: 7500 gulden in plaats 9355. Het verschil komt globaal overeen met de taxa tiekosten, maar verder bleef de beslissing van de gemeente de zelfde. De raadsman van de De Pooters ging daarop in beroep en ziet goede kans de zaak te winnen. De zitting is op maandag 28 ja nuari in Middelburg. Michiel en Maarten de Pooter houden die dag alvast vrij. Michiel, op standig: „Ik ben niet van plan de boom te vervangen, ze bekij ken het maar. Maarten de Pooter bij de gesnoeide wilg. Op de foto laat hij zien hoe de boom herstelde na een vorige snoeibeurt. foto Peter Nicolai door Emile Calon VLISSINGEN - Het is nog veel te vroeg om nu al het woning- bouwprogramma te herzien, al dus gedeputeerde G. van Zwie- ten. In een reactie op met name de West- en Oost-Zeeuws- Vlaamse gemeenten laat hij we ten dat hij eerst de cijfers van de bevolkingsgroei aandachtig gaat bestuderen. Pas daarna be kijkt hij of het daadwerkelijk nodig is het programma voor de verschillende gemeenten bij te stellen. Oostburg, Sluis/Aardenburg en Hulst vinden dat het op korte termijn herzien moet worden met het oog op de demografi sche ontwikkelingen en de na kende herindeling. En Schou- wen-Duiveland wil ook zo snel mogelijk aan de slag met nieuw bouwwijken om de toestroom van nieuwe inwoners niet te ontmoedigen. In 2000 groeide die gemeente nog met 550 inwo ners. Vorig jaar had Schouwen- Duiveland, vooral door een ge brek aan nieuwe woningen, te maken met een 'krimpende groei'. De teller voor nieuwe in woners bleef steken op krap 300. Van Zwieten zegt dat de bouw plannen voor Schouwen-Dui- veland toch vooral een interne zaak zijn. In het streekplan zijn de nieuwbouwwijken Poortam- bacht 11 en Noorderpolder bij Zierikzee immers reeds voor zien. Door allerlei redenen heeft de uitvoering echter vertraging opgelopen. In totaal komen in die beide wijken zo'n 1100 nieu we woningen te staan. „Een for se inhaalslag", aldus de gedepu teerde. Anders ligt het met West- Zeeuws-Vlaanderen. Na jaren van achteruitgang neemt de laatste twee jaar het inwonertal aldaar weer wat toe. De ge meentebestuurders grijpen die stijging direct aan om te pleiten voor een ruimer bouwbeleid. Van Zwieten zegt op voox-hand geen nee op dat verzoek maar geeft wel aan dat hij die groei cijfers eerst eens goed tegen het licht zal houden. Tegelijkertijd laat hij weten die groei wel zeer toe te juichen. Maar voor hij toe stemming kan geven voor een ruimer bouwbeleid moet hij eerst exact weten hoe die groei tot stand is gekomen. „Gaat het om natuurlijke groei of migra tie. Is het incidenteel of structu reel", zijn enkele vragen die hij opwerpt. Niet overal Op voorhand geeft hij wel aan dat als er toestemming komt voor meer woningbouw het om inbreiding en herstructurering zal gaan. En ook niet overal. De gedeputeerde maakt duidelijk dat zo goed als zeker er dan al leen gebouwd mag worden in de grotere kernen. Oost-Zeeuws-Vlaanderen wenst ook een verruiming van het bouwcontingent, aldus bur gemeester A. Kessen van Hulst. Van Zwieten reageert zuinigjes op dat verzoek. Volgens hem is in de planning reeds rekening gehouden met een bevolkings toename aldaar. Ook voor deze regio wacht hij om die reden op de exacte groeicijfers om te we ten te komen of de bevolkings toename past in de trend van de afgelopen jax-en of dat er iets echt bijzonders aan de hand is. Maar voorlopig ziet hij voor die regio geen reden om toeschiete lijk te zijn voor Oost-Zeeuws- Vlaanderen als het gaat om ex tra woningen. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. ten om duidelijke afspraken te maken. Maar dat is ze voor het gemak even vergetenEn nu had Netelenbos haar politieke ver antwoordelijkheid moeten ne men en moeten opstappen. Dat had van beleid getuigd. Alleen haar ontbreekt de politieke moed. En moet oud-commisaris van de koningin W. Meijer, pi-esident- commissaris spelen tezamen met een aantal regeringsfunc tionarissen? Hij mag dan wel bestuurlijke ervaxdng hebben, maar commercieel is toch wat anders. Commissaris van de ko ningin of staatsseci'etaris wor den is geen kunst: je loopt braaf mee in het partij -spoor en j e zegt niet al te veel domme dingen en het geduld wordt beloond. Je wordt dan wel ergens neex-gezet met een zeer ruime vergoeding. Huisinga tezamen met de com- missai'issen en Timmer hadden net veranderingen in gang ge zet. Maar de uitwex'king van maatregelen duurt enige tijd. Deze PvdA-minister blundert keer op keer en het vx-eemde is, dat ze er nog mee weg komt ook. Dat zegt toch wel wat over de vex-keerde structuur van de par tij. De NS heeft nog een lange weg te gaan, maar met meer ovei'heidsbemoeienissen woi'dt de weg nog langer. J. Dispa Van de Helstlaan 21 Vlissingen In de PZC van 29-12 hebben we weer eens kennis kunnen maken met de duistex-e zijde van het ja gersgenootschap. In Sleeswijk- Holstein hadden de heren een wild zwijn aangeschoten en kwamen al na een paar dagen terug om hun moordpartij te volbrengen. In de tussentijd heeft dit dier dus die dagen ge wond x-ond moeten lopen. Wal gelijk! In dit geval kent de Nederlandse taal twee beteke nissen toe aan het woord zwijn. Voor mij heeft het ene zwijn ge leden en is uiteindelijk uit zijn lijden verlost en het andere zwijn is ook verwond geraakt, maar die kon gelijk naar het zie kenhuis voor een behandeling en hoefde geen dagenlang ge wond rond te zwei-ven. Onnodig te zeggen met welk zwijn ik het meeste mededogen heb. J.W.H.Haak St. Jacobsstraat 18 Vlissingen NS-top weg, dan ook Netelen bos weg. De minister kan niet rekenen. Andex-half jaar gele den zei ze dat 1 op de 5 mensen met de trein reizen. Het CBS gaf over 1998 19 miljaixl tx-einreizi- gex'skilometers, de NS 14 mil jard. Er x-eisden 1 op de 14 mensen met de trein. Na onze ja renlange lobby zijn de geflat teerde CBS cijfex-s aangepast. Nu vindt ze 79,9% treinen-op- tijd niet genoeg, tex-wijl 80% was afgesproken. Bij een statis tiek op een dergelijke grote schaal is een afwij king van 0,5% noirnaal. Er was dus geen reden om de NS-top weg te stux-en. Al jai-en roepen we (de auto-lobby) dat de overheid zijn taak moet doen voor het personen vervoer over de weg en het spoor Iets doen voor de automobilist was jarenlang niet politiek corx-ect. Sinds 1995 is door dit paax-se ka binet de afbraak van de NS in gezet. De files zijn sinds 1986 verdrievoudigd. Al het perso neel van de NS treft geen blaam. Ik stel voor dat minister Nete lenbos vex-vangen wox-dt door Jan Timmer. Deze General of In dustry zal aan de weg timmeren en de NS weer op de rails zetten. Nederland Mobiel Wim Boogaart Erling Steenstraat 14 Nieuwerkerk De perikelen bij de NS zijn niet alleen de schuld van een gedeel te van het personeel. In meei'de- re mate is de houding van onze PvdA-minister Netelenbos schuldig aan de malaise. En met het wegsturen van de directie ben je er niet. Ook haar voox-- gangers zijn debet aan de huidi ge situatie. Denken we nog eens aan Jorritsma, toen de NS zono dig verzelfstandigd moest wox*- den? Er is toen achterwege gela- Zatex-dag, 5 januax-i 2002, stond ik in een lange rij voor het kan toortje van de pax-keergax-age te Vlissingen. Ik had alle tijd om tot de conclusie te komen dat ik toch wel erg dom ben geweest. Suf gemaakt door de x-eclame- spotjes van de Nederlandse ovei'heid heb ik namelijk afge lopen week zo snel mogelijk mijn Nederlands geld uitgege ven en ben zo snel mogelijk om geschakeld naar ons intex-natio- nale betaalmiddel, de euro. Wat naïef van mij om te denken dat ook de ambtenarij in een soort voox-beeldf unctie direct per 1 j a- nuari 2002 zou overstappen op de euro; de aanlooptijd van zo'n drie jaar naar dit moment is vanzelfspx-ekend wat kort om in die periode te regelen dat de au tomaten in de parkeergarage te Vlissingen al eux-o's zou kunnen vei*wex-ken. Dit had tot gevolg dat een groot aantal mensen him betaling in euro's bij de dienst doende ambtenaar moesten af dragen. Vanzelfsprekend kon deze brave ambtenaar zelf niets aan deze situatie veranderen; wellicht gingen zijn gedachten naar de collega's in Middel burgvolgens mij hebben ze daar de automaten netjes op tijd omgebouwd. Een tx-oost voor ondergetekende, ik stond er niet alleen. Gedeelde domheid is minder erg dan datje alles in een eentje moet vex*wex-ken. R.W. Filius Westerzicht 252, Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 10