Woonwinkel vol uitersten s\ PZC Kunst in het interieur 41 Zelf bouwen Serie kasten Radiator Kabouters Kookpit 1 1 DE U HYPOTHEEK SHOP M De Nationale Hypotheekbeurs" zaterdag 5 januari 2002 Als het aan de overheid ligt, bepaalt de consument in de toekomst steeds vaker hoe zijn eigen woning eruit gaat zien. Maar zelf bouwen, daar komt nogal wat bij kijken. Voor con sumenten die binnenkort of op termijn zelf een woning laten neerzetten, introduceert uitge verij Pressofoon een magazine: Van Eigen Grond Naar Eigen Huis. In de uitgave komen alle onder werpen aan bod die met het rea liseren van een eigen woning te maken hebben: voorbereiding, financiering, het ontwerp, het benaderen van een architect, kelders, daken, vloeren, gara ges, zwembaden en energie. Naast informatie bevat het tijd schrift een adressenlijst van alle denkbare partijen. Van Eigen Grond Naar Eigen Huis is ver krijgbaar in boekhandel en su permarkt voor 3,06 euro. Excellent is de naam van een nieuwe serie kasten in de collectie van Lundia. Volgens de producent is de strakke en sobe re vormgeving karakteristiek voor het systeem. Eigentijds zijn de aluminium profielen die zijn aangebracht op de schap pen en de zijstukken. Daarnaast vallen deuren en laden binnen de staanders. Net als bij de overige series van Lundia kan de consument zelf een opstelling samenstellen. De zijstukken zijn verkrijgbaar in zeven hoogtematen, uiteenlo pend van 48 tot 248 centimeter. Daarnaast zijn drie dieptema- ten verkrijgbaar: 22, 30 en 40 centimeter. Ook kan de kleur van de ver schillende onderdelen variëren. Zijstukken, schappen en laden zijn te koop in wit, bruin, beu ken, kersen, mahonie, grijs, rood, geel en blauw. Meer informatie over het sys teem is opvraagbaar bij Lundia: 0800-0702. Of via internet: www.lundia.com Het Amersfoortse bedrijf Zehnder is gespecialiseerd in de productie van designra diatoren. Volgens Zehnder werd de trend daarvoor gezet door Hans Ullrich Bitsch, verant woordelijk voor het ontwerp van de eerste designradiator. Zehnder bracht onlangs een nieuw ontwerp van Bitsch op de markt: Arcus II. Deze designra diator biedt ruimte aan ver schillende handdoeken en is daarmee geschikt voor plaat sing in badkamer of keuken. De verwarming is in verschillende uitvoeringen te koop. De ach terplaat kan bijvoorbeeld wor den uitgevoerd in roestvrij staal, terwijl de buizen wit of zwart zijn. Arcus II is leverbaar in vijf ver schillende hoogtes. De radiator is te koop bij de vakhandel van af 424 euro. Voor verkoopadres sen: 033-4556868. Dat sprookjes populair zijn, is ze bij Intratruin niet ont gaan. Tot en met 12 januari houdt het tuincentrum de zoge naamde kabouterweken. De winkels zijn aangekleed in ka boutersferen en er zijn kabou teractiviteiten voor zowel jonge als oude bezoekers. Lage prijzen heten in deze pe riode kabouterprijzen. Intra- tuin laat daarmee kerst- en win tersferen achter zich en richt het vizier op het voorjaar. Tijdens de kabouterweken kunnen de bezoekers dan ook kennisma ken met de belangrijkste woon- trends. In de vestigingen van het tuin centrum is een woonkamer in gericht met onder andere ka merplanten in combinatie met potten en vazen, kussens, scha len en bloemen. Met de nieuwe afzuigkap DA 289 van Miele krijgt de keuken iets van een cockpit. Maar volgens de producent zal het nieuwe ontwerp vooral lan ge mensen aanspreken: doordat de achterzijde lager bevestigd is dan de voorzijde, heeft iedere gebruiker goed zicht op de kookplaat. In het ontwerp zijn vier halo geenlampen verwerkt die de kookplaat verlichten. De DA 289 is een zogenaamd luchtaf- voermodel. Een uitvoering met externe motor is eveneens ver krijgbaar. De DA 289 kost 1815 euro. Meer informatie over de afzuigkap is verkrijgbaar via Miele: 0347- 378887. Kopen en wegwezen. Wat betreft woonwinkels is dat concept achterhaald. In woonwinkel Kitsch Kunst aan de Rotte zijn kunstzinni ge woonideeën niet alleen op een originele manier gepre senteerd. Maar de consu ment kan er ook terecht voor cursussen en workshops. Bij Rotterdammers is het fa briekspand aan de rivier de Rotte wellicht nog bekend als frisdrankenfabriek. Decennia lang werd er 7Up en Royal Club Tonic geproduceerd. Na jaren lange leegstand kwamen Frank Middelhoek en Hans Faassen op het idee om er een woon winkel van te maken. Na vier jaar is de reputatie van Kitsch Kunst aan de Rotte onomstre den: het is één van de vernieu- wendste woonwinkels van Ne derland. Trendy accessoires zijn er vaak als eerste te vinden. Toonaange vende woonbladen shoppen er en ruim veertienduizend vaste klanten worden via mailings op de hoogte gehouden van de ont wikkelingen. Ruim zeventig procent komt van buiten Rot terdam. „Ik ben zelf nog elke dag verbaasd over de impact die deze winkel op mensen heeft", vertelt Frank Middelhoek (40). Volgens hem slaat vooral het to taalconcept aan. Naast woon winkel heeft Kitsch Kunst zich vanaf het begin geprofi leerd als volwaardige horecage legenheid. „Dat idee is uit nood zaak ontstaan", vertelt hij. „Dit pand ligt uit de route, dus wie ons bezoekt hoeft zich niet te beperken tot woon winkelen." Naast woonwinkel en horeca kan de consument er ook terecht voor cursussen en workshops. In de winkel is een afdeling ingericht waar cursusbeno digdheden en naslagwerken verkrijgbaar zijn. Vooral de workshops meubels stofferen, mozaïeken en decoratieve verf technieken slaan aan. Maar ook naar de cursussen binnenhuis architectuur en tuinontwerpen is veel vraag. Niet alleen van particulieren. Ook bedrijven te kenen erop in. „De workshops bieden de inspiratie en de advie zen die mensen nodig hebben om eigenhandig aan de slag te gaan." Keuze Het winkelconcept blijft zich voortdurend uitbreiden. Inmid dels hoort ook stylingservice en interieuradvies tot de mogelijk heden. „Mensen blijken veel moeite te hebben met de keuze van kleuren en stoffen. Wij ma ken in overleg een stylingplan waarin kleuren en materialen zijn gecombineerd. Het interi euradvies gaat een stap verder. In dat geval ontwerpen we een totaalinterieur in de stijl van Kitsch Kunst, waarin niet al leen onze ideeën, maar ook meu belen en accessoires uit de win kel zijn verwerkt." Styliste Lowieke Pauw (28) legt uit waar zo'n typisch Kitsch Kunst interieur voor staat. „Een verrassend interieur is opge bouwd uit uitersten. Dat zit in de materialenmix en de compo sitie. Wij combineren een strak ke zinken tafel bijvoorbeeld met een weelderig gestoffeerde bank, leren stoelen en een ba rokke spiegel. We zullen ook niet snel met verschillende ac cessoires werken, want tien de zelfde vazen, dat heeft meer im pact." Kitsch Kunst wil bovendien grenzen verleggen. „Een zit hoek hoeft niet altijd te bestaan uit twee fauteuils en een bank. Met twee banken of met vier fauteuils krijg je een heel ander effect." Maar de meeste bezoekers ko men voor de woonwinkel. De fa- brieksruimte is ingrijpend ver bouwd, maar met behoud van de oorspronkelijke sfeer. In de showroom van ruim 3500 vier kante meter zijn bijzondere meubelen en woonaccessoires uitgestald. Het is een wonderlij ke mix van Italiaanse kitsch, Frans antiek, Engelse stoffen, uitheemse accessoires en strak design. De artikelen worden uit zeventien landen geïmporteerd. Er zijn toonaangevende merken als Chivasso, Kenzo, Mulberry, Gunther Lambert, Baxter en Parker Knol verkrijgbaar. Mid delhoek: „Deze winkel leent zich door de afmeting en door het type spullen niet voor inten sieve service. Mensen kunnen hier rustig rondkij kenWillen ze informatie, dan melden ze zich wel bij de receptie bij de in gang." Snuffelaar De echte snuffelaar kan ook rondkijken in het magazijn waar nog veel meer bijzondere meubelen en accessoires te vin den zijn. Het zijn dezelfde soort bedden, kasten, stoelen en tafels als in de winkel. Veel belangrij ker dan de artikelen zelf is de winkelstyling. „We hebben de reputatie van trendy woonwin kel. Dat wil niet zeggen dat ons assortiment hip is. We hebben eerder een tijdloze basiscollec tie", stelt Middelhoek. „We zijn wel vernieuwend, omdat we wel actuele accessoires hebben. Maar vooral omdat we de artikelen zo weten te combine ren dat er een ander beeld ont staat." Styliste Pauw is verantwoorde lijk voor de styling. Ze vertelt dat de winkel twee keer per jaar helemaal 'op z'n kop' gaat en dat de etalage vier keer per jaar wordt gewijzigd. „We laten geen pasklare voorbeeldinterieurs zien, eerder woonconcepten." Incidenteel laat Kitsch Kunst zelfs eigen accessoires ontwer pen, zoals kandelaars, tafelkle den en kussens van velours en mohair. In de winkel wordt ook inge speeld op nieuwe ontwikkelin gen in huis. Zo is dit jaar voor het eerst een afdeling ingericht met strakkere meubelen in de kleuren zwart, wit, grijs en rood. Nieuw is Kitsch Kunst voor Kinderen. „De kinderkamer wordt belangrijker", signaleert Middelhoek. Volgens Pauw is het een verlengstuk van de rest van het huis: „De inrichting is niet meer kinderachtig. Je kunt dezelfde materialen en kleuren toepassen als in het volwassen interieur." Anja Sparidaans Kitsch Kunst: 010-2850277. Internet: www.kitschenkunst.nl Horizontaal:1Het beoogde doel; 6. soort geweer; 12. loven; 13. helden dicht; 14. voorzetsel; 16. bijgevolg; 18. domoor; 19. persoonlijk vnw.; 20. koker; 22. beuzelen; 24. even eens; 25. deel van een trap; 27. ver; 28. uitroep van berusting; 30. ik (Lat. 32. kinderziekte; 33. voegwoord; 35. hoofddeksel; 37. lichaamsdeel; 39. voegwoord; 40. luizenei; 42. va kantie; 44. regelmaat; 46. rivier in Schotland; 48. kloosterlinge; 50. domoor; 51. barst; 53. deel van een gebouw; 54. Europeaan; 55. afreis; 58. onbepaald vnw.; 60. Griekse fi losoof; 61kelner; 62. grond om een boerderij; 65. oxideren; 67. dieren verblijf; 69. niet-geconsacreerde hostie; 70. beddegoea; 71gravure; 72. raamscherm; 74. bouwland; 76. vleesgerecht; 78. bevel; 80. tijdver drijf; 81voorzetsel; 82. fijngemalen graan; 84. destijds; 86. voorzetsel; 87. vrouwelijk dier; 88. stap; 90. be keuring; 92. rivier in Duitsland; 96. bloem; 98. rondedans; 99. wie zich nadrukkelijk volgens de mode kleedt; 103. waagstuk; 104. per soonlijk vnw.; 105. golfterm; 106. sneeuwhut; 108. Japans bordspel; 109. broedplaats; 110. pampahaas; 112. soort knikker; 113. zonder emo ties. Verticaal: 1. Organisatie van sport clubs; 2. muzieknoot; 3. roem;4. lak; 5. hemelgeest; 7. abonnee; 8. onaf gesloten; 9. rond voorwerp; 10. boom; 11. toewijzen; 15. duw; 17. voorzetsel; 18. oude lengtemaat; 19. dierlijk product; 21. pausen- naam; 23. ernstig; 24. uitroep van opluchting; 26. authentiek; 27. tota- lisator; 29. holmium; 30. lusthof; 31. bakplaats; 32. beryllium; 34. helle veeg; 36. bijwoord; 38. rund; 39. persoon van adel; 41. verharde huid; 43. type revolver; 45. eer; 47. goochelen; 49. schetsen; 52. carbol- zuur; 53. bede; 54. een zekere; 56. strafwerktuig; 57. bedorven; 59. deel van het lichaam; 63. Spaans riet; 64. houten vat; 66. parvenu; 67. snoeimes; 68. onbehoorlijk; 71. op perhuid; 72. noodkreet; 73. klip; 75. onzin; 77. struisvogel; 78. persoon lijk vnw.; 79. muzieknoot; 80. kne vel; 83. vogelproduct; 85. getijde; 87. Japanse gordel; 89. Engels bier; 91. bovendien; 93. watering; 94. wending; 95. geloofsleer; 97. ge zichtsorgaan; 99. ongegist druiven sap; 100. lidwoord; 101. onmeet baar getal; 102. medaille; 105. gewas; 107. vreemde munt; 109. thans; 111. bijwoord. De letters uit de vakjes 91-44-11-71-109-1-43-67-2-81-22-49 en 60-111-40-53-107-83-52-18-48-106-59-78 vormen twee sleutelwoor den. Schrijf uitsluitend de gevonden sleutelwoorden op een briefkaart en stuur dit naar onze puzzelredactie. Uw briefkaart moet uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit zijn op het vol gende adres: puzzelredactie pzc Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Vermeldt uw naam, adres en woonplaats. De PZC stelt de volgende prijzen beschikbaar: eerste prijs een VVV-bon van 22,68 euro. Tweede, derde en vierde prijs een VVV-bon van 11,34 euro. De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC-bijlage 'Wonen' van volgende week. Oplossing doorloper zaterdag 29 december 2001 vlamslasausdrab lavetoraalpoule atepriemlaatsla gektornetangmet dierbelnoneroek abeelcurvelotto galmoaseetsterp tabakdianapotas arakeeralgeplat adrestalieirene keerpondpelidem kitflorakistark obisagokanispau sedansmaadniets trossterletknot De prijswinnaars van de doorloper van vorige week zaterdag zijn (VVV- bon 22,68 euro) Mw. B. Nobel, de Walestraat 34, Koudekerke; de VVV- bonnen van 11,34 euro gaan naar J. d'Hont, Korenbloemstraat 17, Hoek, A.B. Hamerlinck, A. Tasman straat 7, Terneuzen en J. Moeleker, Hoogewei 61, Goes. De prijzen worden zo spoedig mo gelijk toegezonden. Oplossing kerstpuzzel "Sommige staatslieden houden zo van de vrede dat ze er graag een oorlog voor over hebben" Winnaars Kerstpuzzel: De winnaars van de kerstpuzzel van maandag 24 december zijn: C.C. Hoogesteger, Hontestraat 13 te Ril land (WV-bon 45,36 euro); J.J. Cat- seman, Bakkersdam 3 te St Kruis (VVV-bon 22,68 euro); De VVV-bon- nen van 11,34 euro gaan naar: C.W. Nooten, Spuistraat 40, Vlissingen; L. de Pagter, Huygensstraat 13 Westkapelle; H. Groeneveld, Oude- weg 61, Axel; A Ruissen, de Warre- tjes 24, Kapelle; J. Mourik-Hendrik- se, Marisstraat 6, Zierikzee. (Advertentie) K* Goes (0113) 271271 Hulst (0114) 320834 Middelburg (0118) 642007 Oost-Souburg (0118) 474645 Vlissingen (0118) 441800 In voor- en tegenspoed. De rente op degeld- en kapitaalmarkt is in de laatste twee weken van de cember nauwelijks gewijzigd. Wij noteerden rentestijgingen van 0,1 tot 0,4% voor bijna'alle rentevaste perioden vanaf 2 jaar bij de ABN AMRO, Centraal Beheer en Delta LloydAA/oning. Hypotheekrente per rente afsluit opgave rente bij fiscale 2 januari 2002 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 38% 42% ABN/AMRO meegroeihyp. 5 jr 1,00 5,5 2,83 2,46 meegroeihyp. 10 jr. 1,00 6,2 3,27 2,86 meegroeihyp 15 jr. 1,00 6,6 3,53 3,10 ann. hyp. variab. 1,00 4,6 3,11 2,91 ann.hyp. 5 jr. 1,00 5,3 3,55 3,32 ABP spaarhyp 5 jr. 1,00 5,5 2,78 2,40 spaarhyp 10 jr 1,00 5,9 3,02 2,63 spaarhyp. 15 jr. 1 00 6,1 3,15 2,74 ann. hyp 5 jr 1,00 5.3 3,55 3,32 ann hyp 10 jr 1,00 5.7 3,80 3,55 Bouwfonds spaarv.hyp 5 jr. 1,00 5,9 3,05 2,65 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 6.3 3,30 2,88 Centraal spaargar hyp 5 jr 0,50 5.4 2,73 2,36 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0,50 6,2 3,22 2,81 CVB ann hyp. 2 jr. 1,00 4.6 3.11 2,91 ann.hyp 5 jr 1,00 5.4 3,61 3,38 spaarhyp. 10 jr. 1,00 6.0 3.12 2,72 Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 5.3 2.75 2.38 Leven hyp.tot.plan 15 |r. 1,00 6,1 3,23 2,83 Direktbank besp.dir hyp. 5 jr. 1,00 5.4 2.74 2,37 Fortis Bank ann.hyp 5 jr 1,00 4,9 3,30 3,08 ann. hyp. 10 jr. 1,00 5,6 3,74 3,49 ann. hyp. 15 jr. 1,00 5.9 3.93 3,67 spaarhyp 5 jr 1,00 5.1 2,63 Z.28 .spaarhyp. 10 jr. 1,00 5,8 3,05 2,66 spaarhyp. 15 jr. 1.00 6,1 3,24 2.83 HoogHuys/C hyp.spaarpl. 5jr 1,00 6,0 3.11 2.71 ING-bank spaarhyp 5 jr. 1,00 5,7 2,94 2,55 spaarhyp. 10 jr 1,00 6.5 3.43 3,01 ann. hyp. 0/1 jr. 1,00 4.8 3,23 3,02 ann. hyp. 5 jr. 1,00 5,5 3,68 3,44 Nationale spaarhyp 5 jr. 1,00 5,5 2,87 2,49 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 6.6 3,55 3,12 Postbank spaarhyp, 5 jr. 1,00 5,7 2,97 2,59 spaarhyp. 5/7 jr. 1,00 6.3 3,34 2,93 spaarhyp. 10/12 jr. 1,00 6,6 3,53 3,10 ann. hyp. 2 jr. 1,00 4,8 3,12 2,91 ann. hyp. 5 jr. 1,00 5,5 3,57 3,33 PVF pens. spaarhyp. 5 jr. 1,00 5,4 2,74 2,37 spaarhyp. 15 jr. 1,00 6,3 3,30 2,88 ann. hyp. 5 jr. 1,00 5,2 3,49 3,26 ann. hyp. 10 jr. 1,00 5,8 3,87 3,61 ann.hyp. 15 jr. 1,00 6.1 4,06 3,79 Rabo. (advies) spaarzeker 1 jr. 1,00 4,1 2,01 1,71 spaarzeker 2 jr. 1,00 4,6 2,27 1,95 spaarzeker 3 jr. 1,00 4,8 2,39 2,05 spaarzeker 5 jr. 1,00 5,1 2,56 2,21 spaarzeker 10 jr. 1,00 5,9 3,04 2,64 SNS bank spaarhyp. ideaal 1,00 4,9 2,46 2,12 spaarhyp. 5 jr. 1,00 5,4 2,75 2,38 ann. hyp. 1 jr. 1,00 4,2 2,86 2,67 ann. hyp. 5 jr. 1,00 5,4 3,61 3,38 Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan 5 jr. 1,00 5.7 2,81 2,42 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationa le hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad ƒ150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr percentages gelden. Bij andere hypo theekbedragen wijkt de nwr soms enigszins af. (Advertentie) Door volume afspraken die wij hebben met een aantal ft grote geldverstrekkers, als Postbank, ABN-Amro, Hooge |J Huys en vele anderen kunnen wij u lagere renten bieden dan in bovenstaand overzicht staat. Hypotheek IH3W7TTlcrTT7T5TiTSffrflfiTf?TFn?l Specialisten (ma. t/m vr. 9.00-21.00 uur, za. 10.00- 14.00 uur) Middelburg Advertentie De Nationale Hypotheekgarantie? srlc van uw hypotheek! maakt Voor Zeeland: GOES VLASMARKT 4 TEL. 01 3-251588 MIDDELBURG STATIONSSTRAAT 17 TEL, 01 8-65 I 122 VLISSINGEN BADHUISSTRAAT 137 TEL, 01 8-413900 TERNEUZEN AXELSESTRAAT 76 TEL. 01 5-648990 ZIERIKZEE MANHUISSTRAAT I-3 TEL 01 I-420124 Een Corneille of Appel aan de muur, gekocht of van de kunstuitleen. Steeds meer kun stenaars produceren werk dat is toegespitst op de inrichting van de woning. In die categorie valt ook het werk van kunstenaar Ad Ver- stijnen. Hij maakte zes verschil lende zeefdrukken die het inte rieur een bescheiden metamor fose kunnen laten ondergaan. De werken zijn dertig bij dertig centimeter groot, ze zijn los of in een serie van zes verkrijgbaar. De zeefdrukken zijn verkrijg baar bij Villa d'Arto in Uden voor ongeveer 70 euro. Villa d'Arto is vrijdag tot en met zon dag geopend van 13.00 tot 17.00 uur. Telefoon: 0412-617.310. Internet: www.villadarto.nl In de f abrieksachtige entourage zijn geen subtiel gestylde hoekjes. De ruimte leent zich er goed voor om een bepaald concept neer te zetten. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 41