Speels licht kleurt de duisternis Kachel is sfeerelement met warmte als bijzaak Open haarden: trends en nieuwe technieken zaterdag 5 januari 2002 Van soepborden gevat in een rubber ring, tot een ellenlange zwarte panty met verlichte 'voeten'. Er is, ge lukkig, meer op verlich- tingsgebied dan de popiejo- pie lichtslang die talloze woonkamers verkitscht. Veel woningen bieden nu nog een kermisachtig kleurenspel dat inherent lijkt aan de feestdagen, waarbij die slangachtige lighttube een hoofdrol speel de. Twaalf kunstenaars en vormgevers exposeren hun visie op licht in de Middel burgse galerie In Depot on der de titel Drager van het licht. Het letterlijke licht is voor velen een fascinerend onderwérp. Maar ook de symboliek van het licht blijkt een dankbare inspira tiebron. Kijken en niet aankomen is het adagium dat voor de meeste exposities geldt. Kunst is om bekeken te worden. Be wonder en verwonder je. Door grond en fantaseer, maar hand jes thuis. Er zijn uitzonderingen zoals nu in de Middelburgse ga lerie In Depot. De tentoonstel ling Drager van het licht, bij voorkeur tegen de schemering te bezoeken, nodigt in één geval uit tot voelen, knijpen en vor men. De lamp Nympha van Syl via Merschmann móet je aanra ken. Een ontwerp met een hoog 'knuffelgehalte' dat een vrolijke noot in het interieur kan bren gen. De lamp is de eenvoudig heid zelve; een zwarte panty waarvan de voeten zijn gevuld met een korrelachtige substan tie. Daarin zit een spaarlamp. Die lichtgevende voeten, een beetje lijkend op die immense dierensloffen, zijn in tal van vormen te brengen. Alleen al het voelen aan die door de kous om vatte korrels is 'lekker'. Een ka bel, langer dan de panty, die door de kousebenen loopt, geeft vorm aan het ontwerp. De ontwerpster heeft meerdere lampen in haar collectie. Deze nieuwste loot aan de stam is ook nog eens slim verpakt. Com pleet met handschoenen, want als je de spaarlampen moet ver vangen, moet je de panty in met je handen. Het zou zonde zijn als je daardoor ladders of hapers in de stof maakt. Speels ,,Het is grappig om te zien dat sommige bezoekers aan de ex positie bewust met hun handen op de rug naar deze lamp kij ken Zo van, dan kan ik er tenminste niet aankomen. Terwijl dat wel mag", vertelt galeriehoudster Lonneke Pastoor, spelend met de lichtvoeten. Ergens in de pantybenen zit een dimmer. Op de tast kun je de lamp dus naar smaak instellen. De ontwerp ster gaf haar Nympha - 'be your own dimmer' - de kwalificaties aangenaam, warm, speels en knuffelig mee. Van haar hand is ook een staande lamp, waarvan de verlichting in de vorm van een kussen wordt gedragen door twee fragiele staanders. Roger Jungbauer ging uit van de Heilige Geschriften. De Koran en de Bijbel zijn de dragers van zijn licht. In zijn werk richt Jungbauer zich op de actuali teit. Zijn werk stelt de vraag wie nu eigenlijk de drager van het licht is. Door de gebeurtenissen van 11 september in New York betrok hij ook de Koran in zijn ontwerp. Beide Geschriften vormen de basis van zijn idee. De Boeken zijn opengeslagen en het Woord belicht. De toeschou wer moet trachten te doorgron den welke tekst wordt besche nen omdat boekrug en kaft naai de kijker gericht zijn. Zijn bege leidende tekst laat de beschou wer de keus: 'Dit is het licht, nee Jan Kort ontwierp het lichtob- ject Van donker naar licht. Een antracietkleurige torso met daarop houten figuren als let terlijke dragers van het licht. Een object om niet in een hoekje achter de bank neer te poten. Gloeiend gelaat Gerard Goossens liet zich leiden door de zon. 'De zon is een onbe rekenbare god met een grimmig gloeiend gelaat... De zon, als symbool verbeeld in zonnerad en hakenkruis, komt voor op beelden en in geschriften, als te ken of ornament, bij vele vol ken', beschrijft hij in een toe lichting bij zijn Drager van het Licht. De basis van zijn ontwerp vormt een oud landbouwwerktuig. Hij nodigt de toeschouwer uit zich te laten 'aanraken door de taal, beeld en symboliek van zon, zonnekracht en zonnestralen'. Licht is niet alleen voorbehou den aan objecten die al dan niet hun toepassing in het interieur vinden. Ontwerpster Jikke Nales ver taalde het thema tot sieraden. Zij ontwierp een halssieraad en een armband met als blikvanger taartkaarsjes in de kleuren rood, geel, blauw en groen. Van haar hand zijn ook twee oorclips waarin een kaarsje een lichtend plekje kan vinden. ,,Bij de ope ning van de expositie hebben wij die oorclips ingehad. Afge zien van het feit dat ze erg strak zaten, nogal pijnlijk, is het heel raar om gesprekken met mensen te voeren die niet naar je gezicht kijken, maar gefixeerd zijn op je oren", vertelt Lonneke. „Nee, de kaarsjes erin heb ik niet aange daan, anders had ik nu geen haar meer gehad." Voor wie op zoek is naar enig licht in de duis ternis, is In Depot nu een ideale plek. Neem er een regenachtige dag voor of ga aan het eind van de middag. Het spel van licht, reflectie en kleur is dan op z'n best. Annemarie Zevenbergen Drager van het Licht. In Depot Middelburg, t/m 21 januari. Openingstijden: zondag en maandag 14-17 uur en op af spraak. Berith Keise ontwierp deze vijf hanglampen. De verschillende motieven in de stof komen pas naar vo ren als ze branden. fotografie Lex de Meester Nympha van Sylvia Merschmann. dit is het licht, Dit is het licht, nee, dit is het licht etc.' Het aantrekkelijke van deze ex positie is dat de exposanten zo wel uitgingen van het letterlijke licht als de symbolische beteke nis ervan. Licht biedt deze maanden veiligheid en een soort feestelijke knusheid. De kerst dagen zijn voor velen onlosma kelijk verbonden met verlichte rendieren, gekleurde lampjes, complete lichtgordijnen en die vermaledijde lichtslang. Zodra de schemering invalt gaat het licht aan. Rood, groen, paars, het maakt niet uit. Als we ons gevoel van onbehagen maar kunnen verdrijven met kitsch en kleur. De duisternis moet wij ken voor door elektriciteit ge voed kunstlicht. Pas na Drieko ningen keert de rust terug op het lichtfront. De nepkerstboom en feestverlichting worden ver bannen naar een donker plekje op zolder. Verlichting krijgt weer de plek die het daarvoor had: als sluitpost van het interi eur. Jonge ontwerpers Lonneke: „Verlichting heeft lang is het verdomhoekje geze ten. Maar de laatste jaren zie je weer leuke ontwikkelingen. Dat gebeurt veelal bij kleinere groepjes jonge, net afgestudeer de ontwerpers als Droog De sign, de Hidden Groep, Goods. Zij hebben vaak meer eerbied en respect voor de vormgeving. Het gaat er bij hen niet in eerste in stantie om een masaproduct te maken dat goed verkoopt. Voor mij hoeft verlichting niet altijd alleen doelmatig te zijn. Ik vind het boeiend om iets wat bijna een object is als lichtbron aan de wand te hangen. Dat maakt het voor mij interessanter dan al leen licht aan te brengen om te kunnen zienIk vind het leuk als er wat meer gebeurt. Dat prik kelt. Er zijn al zoveel dingen in huis die puur functioneel zijn, die je nodig hebt om je bestaan te leiden." „Je hoeft verlichting niet alleen vanuit de functie te bekijken. Dat is het probleem vaak bij het inrichten van een woning. Eerst wordt gekeken naar het meubi lair en wat dies meer zij en het allerlaatst komt de verlichting aan bod. Omdat dat voor veel mensen het moeilijkst is. Maar waarom er mee eindigen? Ik heb zoiets van doe dat eerst. Een ruimte kan staan of vallen met verlichting. Het natuurlijke licht versus kunstlicht. De ver- anderlijkeid ervan. Dat zijn ele menten die het spannend ma ken. Ik zie licht in de zin van vormgegeven licht. Hetzelfde als beeldende kunst. Het is net zo belangrijk om voor een licht- object bijvoorbeeld een aantal meters wand vrij te houden." De expositie biedt voldoende handvatten om te spelen met Soepborden zijn de basis van deze lichtobjecten van Philippe Disse. verlichting in huis. Niet de stan daardlampjes, maar verlichting als vorm van kunst of toegepas te kunst. Zo richt Yvette Bak ker, keramiste, zich voorname lijk op gebruiksvoorwerpen, waarbij zij een eenvoudige ba sisvorm laat constrasteren met speelse vormen uit de natuur. Zij realiseerde een ontwerp in keramiek. Drie vuurvliegjes in glanzend wit keramiek met on deraan een wit, oranje of groen lichtbolletje. Als de lampen brandend voor een raam han gen, spiegelen de vuurbolletjes in het glas, waardoor het geheel een aparte uitstraling krijgt. Vogelhuisjes Humoristisch zijn de drie vogel huisjes van Philippe Disse. De binnenkant van de huisjes is be kleed met een nostalgisch bloe- metjesbehang, beschenen door een spiegelreflex gloeilamp. De deksels van de huisjes bevatten ook een spiegel, waardoor het bloemetjesbehang zijn weer spiegeling vindt zowel in de spiegel als in het spiegelend deel van de gloeilamp. Nostalgie is ook terug te vinden in de twee lichtbakjes van de mixed-mediakunstenaar Yvon ne van der Velde. Livingroom Mr Mrs Collins toont een foto van een oubollig interieur met een grote staande schemerlamp als blikvanger. De warme oranje en geeltinten geven het geheel een haast vooroorlogse kneute righeid. China is de titel van het tweede lichtbakje. De grofkor relige foto uit de Tweede We reldoorlog biedt niets van het hedendaagse leven. Dat gebruiksvoorwerpen een tweede leven kunnen leiden in een hele andere functie laat Dis se niet alleen zien in zijn vogel huisjes, maar ook in zijn ver lichting van soepborden. Twee witte borden gevat in een rub ber ring laten een semi-transpa- rante warme gloed schijnen. De verlichting is voor binnen en buiten geschikt. De gelijkmatige warmte van de centrale verwar ming kan niet op tegen de ge zelligheid van een open haard. Dat weten ook de pro ducenten. Jaarlijks verschij nen talloze nieuwe haarden op de markt. Passend bij de laatste interieurtrends of voorzien van nieuwe tech nieken. Een selectie uit de nieuwkomers. De producenten van open haarden zijn in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld. Het hele jaar door - zelfs in de broeierige zomermaanden - verschijnen nieuwe modellen op de markt. En steeds vaker is de functie ondergeschikt aan de vorm. De kachel is steeds meer een sfeerelement met warmte als bijzaak. Dat heeft niet op de laatste plaats een praktische oorzaak. Door de warmte die de kachel uitstraalt, slaat de ther mostaat in de woonkamer af. Het gevolg? Een warme woon kamer in een verder koud huis. In echt koude tij den is de rol van de haard dan ook overgenomen door de centrale verwarming, die gelijkmatige warmte ver spreidt. Hooguit in voor- en na jaar wordt de haard ingezet als hoofdverwarming. Maar ook dan kiest men voor gemak. Wie hout stookt, moet bij de les blijven. Een gashaard daarente gen brandt doorlopend. Een houtkachel zuigt bovendien zuurstof uit de ruimte, waar door goede ventilatie van be lang is. Geen gasaansluiting? Bij de bouwmarkt zijn voor een paar honderd gulden voorzet- haarden verkrijgbaar, die over al plaatsbaar zijn waar een stopcontact in de buurt is. Een klassieke of moderne woonkamer; voor ieder interi eur is een bijpassende haard verkrijgbaar. De Retro-Bell Large (3356 euro) van Bellfires sluit volgens de producent aan bij 'dit retrospectieve tijdperk'. Daarmee wordt bedoeld dat het golvende model in ieder interi eur past. De kachel, die 104,5 bij 95 centimeter meet, is verkrijg baar in alle standaarkleuren, in open en gesloten versie, als gas- of als houtkachel. Modern, maar wat lastiger plaatsbaar is de Versa van Ther- mocet (vanaf 1653 euro). De Versa biedt 'de illusie van een open houtvuur en het gemak van een houtgestookte haard'. Doordat de haard maar een en kele decimeter de muur ingaat, is die gemakkelijk te reinigen. De Versa is uitgerust met een open verbrandingssysteem dat kan worden aangesloten op een rookkanaal. Hetzelfde geldt voor de Elegance Flame (vanaf 1345 euro), eveneens van Ther- mocet. Dit exemplaar op poot jes, uitgerust met een imitatie- vuur van berkenhout, sluit aan bij het klassieke interieur. Niet iedere woning is voorzien van een rookkanaal. Een haard die werkt volgens het principe van gesloten verbranding is dan een optie. De benodigde zuur stof wordt niet uit de ruimte onttrokken, maar van buiten aangezogen. Een pijp door de muur, voorzien van een aan- en afvoerbuis, is toereikend. Voorbeeld daarvan is de Diablo (vanaf 1645 euro) van Dru. Vol gens de producent is deze han gende haard plaatsbaar in iede re ruimte. Desgewenst is een aansluitset verkrijgbaar, zodat de haard ook kan worden aan gesloten op een bestaand schoorsteenkanaal. Het voordeel van een gesloten verbranding is het hogere ren dement. Gaat bij een conventio nele haard veel warmte verlo ren, met gesloten verbranding kan een rendement van zo'n tachtig procent worden be haald. Daardoor is een zo'n haard geschikt als bijwarmer. De Dru Palazzo, die volgens hetzelfde systeem werkt, is nog het beste te vergelijken met een bouwpakket. Een verbran dingskamer met staal- of steen motief, een roestvrij stalen, zandkleurige of aluminium ka- derlijst, met of zonder hout blokken: door de diverse acces soires kan de haard worden in gepast in ieder interieur. Een opvallende nieuwkomer voor de liefhebber van een hout vuur is de Contura 680 van NI- BE Brasvarme. Dit zuilmodel kan tegen een wand of centraal in de ruimte worden geplaatst. De bovenzijde van de kachel is bekleed met speksteen, een ma teriaal dat warmte vasthoudt en pas weer afgeeft als de tempera tuur in de ruimte daarom vraagt. De afstandsbediening waarmee de meeste haarden te genwoordig zijn uitgerust, moet in dit geval wel weer plaats ma ken voor het ouderwetse bijltje. Paul Geerts

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 39