PZC Saab om aan te wennen stossr.. Avontuur in Detroit Babysitters voor de achterbank Seicento verfijnd Keverfestijn Bromfietsencyclopedie Suzuki-studie Bestelwagen van het jaar 36 zaterdag 5 januari 2002 Fiat heeft de Seicento enigszins verfijnd en het basismodel in prijs verlaagd. Er is een nieuwe versie met opvallende kleuren die Brush genoemd wordt. De andere vier bestaande Seicento's met 1.1 viercilinder benzine motor zijn opgewaardeerd. De SX heeft voortaan lichtmetalen wie len en stuurbekrachtiging, maar hij kost hetzelfde als tot nu toe. De Sporting heeft een Abarth-kostuum gekregen ter waarde van ca. €450. De Team heeft geen open dak meer, maar wel lichtmetalen i wielen. Basismodel S is €300 in prijs verlaagd. De goedkoopste Seicento kost nu €7.525 16.583,-). De Brush kost €8.195 18.059,-). In reactie op de aanpak van Fiat heeft Suzuki de prijs van de Alto tijdelijk verlaagd. In oktober was die prijs al iets gezakt naar €6.999. Voor alle modellen is de metallic lak nu gratis en de meer prijs voor een automaat wordt met €500 verlaagd naar €800 De 5- deurs kost nu evenveel als een 3-deurs en dat is een voordeel van€ 500. Per 1 januari 2002 krijgt de koper van een zuinige auto een over- heidspremie van €500. Die subsidie geldt ook voor de handgescha- kelde modellen van de Alto en de iets grotere Suzuki Swift. In Autotron wordt komende zaterdag 5 en zondag 6 januai-i het ne gende Kever Winterfestijn gehouden. Het festijn, een auto- en onderdelenmarkt en een show die draait om de VW Kever, is beide dagen openvanl0.00totl7.00 uur en de en tree kost voor volwassenen 8 euro (f.17,63) per dag. Ooit was Nederland een echte bromfietsnatie: in 1966 reden er liefst. 1,7 miljoen brommers rond. Bekende merken als Puch, Kreidler, Batavus en Berini, maar ook voertuigen met exotische na men als Majoor, Flink of Espresso. De redactie van het blad Bromfiets heeft foto's van 252 merken bromfietsen en hulpmotoren van 1947 tot nu in zwart witfoto's bij eengebracht. Dat leidde tot 'De Grote Bromfiets Encyclopedie'. Het fraai uitgevoerde, 368 pagina's dikke boek biedt liefhebbers en ver zamelaars een goed beeld van types en uitvoeringen. De rijke verzameling van 2165 foto's maakt dat je bijna altijd wel vindt wat je zoekt. Een tegenvaller is de summiere toelichting door de redactie: per merk blijft de informatie beperkt tot een of twee alinea's. In een en cyclopedie verwacht je achtergronden over fabrikanten, impor teurs of techniek, clubs misschien. Maar nee. En dat is jammer, te meer omdat de redactie in het gelijknamige blad altijd zo gedegen en goed gedocumenteerd te werk gaat. Het boek kost €90,63 199,72 gulden) inclusief verzendkosten en is uitsluitend te bestellen bij Target Press in Moordrecht, tel.0182- 356050, e-mail: redactie@bromfiets.nl De bedrijfsauto's Trafic van Renault en Vivaro van Opel zijn sa men gekozen tot Internationale Bestelwagen van het Jaar 2002. De Trafic en Vivaro zijn gezamenlijk door de twee fabrikanten ont wikkeld en het model kreeg bijna de helft van de beschikbare jury- punten. Er werd gekozen uit tien genomineerde bestelwagens met een max. toelaatbaar totaalgewicht van 3500 kilo. De (Renault)vormgeving van de besteller, de functionaliteit van de zes kubieke meter en 1200 kilo grote laaduimte en de lage kilometer kostprijs gaven de doorslag. Opel bezet ook de tweede plaats in de verkiezing. Want de kleine be steller Combo kreeg van de journalistenjury uit 20 Europese landen veel punten vanwege zijn lange wielbasis en groot laadvolume van 3,2 kubieke meter. Derde in de verkiezing werd de Ford Transit, gevolgd door de Fiat Doblö. De Pilot komt binnenkort als achtpersoons luxe terreinwagen op de Amerikaanse markt. Saab deed nog niet zo lang geleden uitsluitend in benzine. Zwoer bij turbo's, maar diesel was voor petro leumkachels. Ook zo'n klein, eigenwijs merk moet zich ook schikken naar de eisen van de markt. En de lease maatschappij verlangt een ordentelijke, economische diesel. In zijn middenklasser 9-3 had Saab al de primeur. Net als het Japanse Honda heeft het kleine Zweedse merk zich met hand en tand verzet tegen de zeifont- brandende diesel. Onder dwang kwam er nu ook een in het top model, de 9-5. En wat voor een. Hij kan zonder twijfel ook een vrachtwagen voortbewegen. Saab werd begin jaren negentig voor de helft eigendom van Ge neral Motors, dat de aandelen kocht van de beroemde Zweed se familie Wallenberg. Imiddels is GM volledig eigenaar, van daar dat Saab toegang kreeg tot een V6 turbodiesel van de Ja panse GM-dochterlsuzu. Wel een geweldig zware jongen, die ook niet imposant zuinig met zijn brandstof omspringt. Stationair trilt de motor wat en dat maakt ook dat heel goed merkbaar is dat er een diesel aan de praat is. Hij wekt de indruk of hij stationair met een paar duizend toeren staat te blazen terwijl er volstrekt niets aan de hand is. Dat schoonheidsfoutje maakt hij goed door zijn in drukwekkende koppel. Vanaf een slordige 1.200 toeren is al een bult trekkracht voorradig. Automaat En wat is het dodelijk jammer dat er geen automaat voorhan den is. De krachtbron schreeuwt er als het ware om. De vijfversnellingsbak past ge woonweg niet bij 'm. De scha kelverhoudingen zijn kort, de eerste versnelling veel te kort. Je bent alleen maar bezig de pook telkens zo snel mogelijk in vij f te schuiven. De koppelingspedaal heeft ook een nogal lange slag. En dat maakt het lastig om zon der schokjes weg te rijden. Al weer: hij smacht om een auto maat. Maar dan, eenmaal op het snelle reispad, dan pas raakt deze gro te Saab-diesel in zijn element. Hij blijft onder alle omstandig heden trekken en is dan niet ver velend hoorbaar. Je moet er een tijdje aan wennen. Zoals aan elk model uit deze Zweedse stal. Die automaat past er doodge woon niet inGeen plek onder de Suzuki heeft een nieuw studiemodel van een motorfiets. De B- King wordt aangedreven door een krachtige 1.3 viercilinder uit de supersnelle Hayabusa. Mét turbo dit keer, die het vermogen op fokt tot ruim 200 pk. Het design van de B-King is heel opvallend. Veel aandacht voor het zicht op de techiek en er is veel gebruik ge maakt van roestvrijstaal, aluminium, koolstofvezel en hier een daar een lapje leder. Een contactslot ontbreekt: door een duimafdruk op een paneel weet de elektronica dat de eigenaar weg wil. Tn de VS begint komende A toshow blinkt vooral uit in V/AA VVI-VAX AAA r W V A A X, Hoofdsteunschermen met videoschermen voor amusement tijdens lange ritten. Het mobiele kantoor be stond al, de mobiele crèche is in opmars. Inge bouwd dvd- en spelcompu- tervermaak voor de kids op de achterbank van de auto. Babysitters voor de achter bank. Dat zijn de entertain mentsystemen die vermaak moeten bieden door middel van beeldschermen in de hoofdsteu nen. Fabrikanten en importeurs van dit soort systemen hebben de laatste maanden een grote waag geconstateerd naar inge bouwde video, dvd en spelcom puters. In de Verenigde Staten zullen dit jaar 2,5 miljoen auto's zijn uitgerust met zo'n amusements pakket. De Nederlandse markt staat met enkele duizenden ge leverde systemen nog in de kin derschoenen, maar de laatste maanden gaan de bestellingen opmerkelijk hard. „Dit jaar hebben we een omzetstijging van 60 procent. Er zijn zo'n tweehonderd dealers in Neder land die ze inbouwen en elke week komen er een paar bij", weet Adri Merks, bestuurder IBS Netherlands in het Lim burgse Leunen. Hij is een van de vier grote importeurs van 'mo biele multimediasystemen'. Een uit Taiwan of China geïm porteerde monitor en dvd-spe- ler kost bij hem tussen 3.500 en 4.000 gulden, inclusief inbouw. Opmerkelijk is dat er nog geen veiligheidsregels bestaan voor het inbouwen van schermpjes in hoofdsteunschermen, terwijl die toch inbreuk doen op een be langrijk veiligheidselement. De hoofdsteun is er in principe om kracht op te vangen bij een on geluk. De installatie van een monitor kan de absorptiekwali- teit aantasten. Volgens woord voerster Debby Lieuw-On van verkeersveiligheidorganisatie 3VO zijn de hoofdsteunen so wieso een heikel onderwerp. „Afgezien van de ingebouwde schermen is er nog helemaal geen Europese regelgeving voor de veiligheidsnormen van hoofdsteunen. Vanwege alle whiplashproblemen heeft de degelijkheid van de hoofdsteun voor ons even een hogere priori teit dan de inbouw van scherm pjes." Normen Eurologics werkt met systemen die voldoen aan de normen van de Duitse TUéV, de tegenhan ger van KEMA-keur. Bob Scholte, directeur van het in Breda gevestigde Eurologics: „Die laten stoelen tegen muren botsen waarbij ze de hoofdsteu nen testen bij ongelukken. Be langrijk want degene die voorin zit, moet voldoende steun heb ben terwijl de kinderen niet met hun hoofd tegen het scherm moeten slaan." In Amerika zweren ouders bij het systeem. Het autorijden zou een stuk veiliger zijn geworden omdat de kinderen op de achter bank worden vermaakt en min der rottigheid uithalen. De New Yorkse psycholoog Mi chael Friedman denkt toch dat de achterbankvideo wat dat be treft weinig toevoegt. „Kinde ren zaten daar al te 'cocoonen' met hun walkmans of elektroni sche spelletjes." Bob van Huët niek zien. De SUP (Sports Utili ty Pack) Cabriolet mikt op jong publiek dat op avontuur wil. De auto heeft een dak dat eraf kan, een achterruit die weggescho ven kan worden en vierwielaan- drijving. De stoelbekleding is waterbestendig en in de portie ren zitten rugzakken die meege nomen kunnen worden. Honda kiest Detroit uit om de uit de kluiten gewassen Pilot te laten zien, een achtpersoons luxe terreinwagen die komende zomer op de Amerikaanse markt komt. Het Japanse merk heeft in de VS (net als Toyota met Lexus) ook een luxe divisie, die daar Acura heet. De Acura RD-X, een auto met inklapbare koplampen, is een studie van een sportcoupé die de prestaties van een luxe terreinwagen eve naart. Achterin zitten twee stoelen, maar als die opgeruimd worden kan er extreem veel ba gage mee. Het instrumentenpa neel is verstelbaar. De achter klep is in twee delen gescheiden. Ze openen al schuivend om de hoeken van de carrosserie heen, hetgeen handig kan zijn op een nauwe parkeerplaats. Rien van der Steen kap dus. Dit jaar komt Saab met een 9-5 die de kleinere, 2.2 liter diesel (nu in de 9-3) herbergt. En daar wordt wel een automaat aangehangen omdat die motor veel compacter gebouwd is en er dus ruimte is. Ook deze Saab kent weer dat ty pische contactslot tussen de stoelen voor. Met versnellings- bakslot. Die stoelen zitten trou wens voortreffelijk en ook de achterbankpassagier hebben we tijdens een lange rit geen en kele keer horen mopperen over gerief en ruimte. De fabriek heeft gelukkig afstand gedaan van die vette afstandsbediening in de vorm van een los speel goedautootje. Nu zitten de knopjes handig opgeborgen in de contactsleutel. Night panel Het dashboard heeft ook die an dere Saab-verworvenheid: night panel. Met een druk op de knop wordt alle verlichte infor matie op nul gezet en wordt al leen de aandacht gevraagd door de snelheidsmeter. En dat kan bij schemer en duisternis heel plezierig zijn. Ook weer echt Saab: de kilometerteller is bo ven 140 km/u verkleind, zodat de lagere snelheden beter af leesbaar zijn dan de hoge. De 9-5 wordt geplaagd door een beetje flauw dimlicht. Groot licht is wel voldoende. Het in strumentarium is prett ig en cockpitachtig, want Saab ver loochent nooit ook vliegtuigen te fabriceren. Stabiliteit en tractie scoren meer dan vol doende. Een echte Saab, want hij stuurt heerlijk. Met veel ge voel en heel precies. De auto heeft standaard tractiecontrole, maar geen esp. Die elektroni sche stabiliteitsbewaking wordt in dit soort limousines vandaag de dag toch zonder morren toegevoegd. Saab wil anders blijven dan Mercedes, BMW of Audi. Maar het is niet slim om met een veiligheids voorziening als esp een buiten beentje te willen zijn. Deze Saab is heerlijk op reis: eenmaal in de vijfde versnelling is hij geruisloos en snelt hij soe pel met forse kruissnelheden over de weg. Soepel en zeer comfortabel. Vervelend nou van dat display dat na elke start 'ti me for service' meldde, tijd om naar de garage te gaan. Elektro nica is een technische zegening. Maar tegelijkertijd steeds vaker een bron van ergernis. Rien van der Steen standaard actieve hoofdsteu nen, airbags en zijairbags, maar geen gordijnairbags, abs, trac tion control, verwarmde voor- stoelen, elektrisch bediende zij ruiten en buitenspiegels, af- standsbediende centrale ver grendeling, boordcomputer en airconditioning. motor:3.0 liter V6 met turbo, common rail-inspuiting en vier kleppen per cilinder. vermogenl76 pk; koppel 350 Nmbij 1.800 tpm aandrijving:voorwielen lxbxh4.80 x 2.04 x 1.44 m. wielbasis 2.70 m. bagageruim500 (sedan), 890 (Estate) liter draaicirkell0,8 m. brandstoftank75 liter gewichtl.670 kg. verbruikl:12 prijs v.a.f. 97.404,-. Typische Saab-cockpit. Maar als je eenmaal gewend bent, werkt en oogt het allemaal voortreffelijk. de VS niet langer toegestaan, zodat de Italiaanse fabrikant de aanzienlijk gewonere achter stevenverlichting van de open Spyder ook voor de nieuwe GT gekozen heeft. De nieuwe auto heeft de van 3.2naar4.2 liter ge groeide motor met 390 pk uit de Spyder geërfd. Bertone Van SKF is de Filo, een door Bertone ontworpen auto met extreme drive-by-wire tech niek. Geen pedalen en geen stuurkolom. Zelfs de remmen worden door elektriciteits draadjes aangestuurd. De gsm- telefoon wordt in het rechthoe kige stuurwiel geprikt en dat activeert het communicatiesys teem. De uit polyester opge trokken Filo is gebaseerd op een Opel Zafira. Een middenstijl ontbreekt en de auto biedt een verbazingwekkende ruimte in het interieur. Gas geven en rem men gebeurt door in het stuur te knijpen. SKF. een Franse fa briek voor lagers, wil met de Fi lo bekijken of er voor de onder neming ook brood in deze tak van sport te verdienen valt. Mitsubishi laat in Detroit een open auto met bijzondere tech- studiemodellen, die ginds concepts genoemd worden. Chrysler heeft er al vele j aren spannende modellen ont huld, waarvan sommige la ter in productie kwamen. Nissan kiest Detroit voor de onthulling van studies van nieuwe ruimtewagens, in de VS minivans geheten. De Quest en de Infinity FX45 staan op grote wielen en ogen meer als grote, slank vormgegeven stationcar dan als busje. Range Rover lan ceert zijn nieuwe luxueuze ter reinwagen met veel BMW-tech- niek. Mazda toont de nieuwe vierpersoons sportwagen RX-8 en de opvolger van de 626, die in de VS Atenza heet en hier ge woon '6' genoemd zal worden. Beide nieuwe modellen stonden in oktober voor het eerst op de autoshow van Tokyo. Volvo laat haar fonkelnieuwe luxe terreinwagen XC90 zien die in november van dit jaar te koop komt en Saab toont voor het eerst een vierwielaangedre- ven coupéstudie, de 9-3X. Ma- serati showt de nieuwe GT, die voortaan gewoon Coupé heet. Die had tot nu toe imposante achterlichten in de vorm van een boemerang. Dat schijnt in De RD-X is een idee voor een luxe terreinwagen van Acura, het topmerk van Honda in de VS.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 36