PZC
Saab om aan te wennen
stossr.. Avontuur in Detroit
Babysitters voor
de achterbank
Seicento verfijnd
Keverfestijn
Bromfietsencyclopedie
Suzuki-studie
Bestelwagen
van het jaar
36
zaterdag 5 januari 2002
Fiat heeft de Seicento enigszins verfijnd en het basismodel in
prijs verlaagd. Er is een nieuwe versie met opvallende kleuren
die Brush genoemd wordt.
De andere vier bestaande Seicento's met 1.1 viercilinder benzine
motor zijn opgewaardeerd. De SX heeft voortaan lichtmetalen wie
len en stuurbekrachtiging, maar hij kost hetzelfde als tot nu toe. De
Sporting heeft een Abarth-kostuum gekregen ter waarde van ca.
€450. De Team heeft geen open dak meer, maar wel lichtmetalen i
wielen. Basismodel S is €300 in prijs verlaagd.
De goedkoopste Seicento kost nu €7.525 16.583,-). De Brush kost
€8.195 18.059,-).
In reactie op de aanpak van Fiat heeft Suzuki de prijs van de Alto
tijdelijk verlaagd. In oktober was die prijs al iets gezakt naar
€6.999. Voor alle modellen is de metallic lak nu gratis en de meer
prijs voor een automaat wordt met €500 verlaagd naar €800 De 5-
deurs kost nu evenveel als een 3-deurs en dat is een voordeel van€
500.
Per 1 januari 2002 krijgt de koper van een zuinige auto een over-
heidspremie van €500. Die subsidie geldt ook voor de handgescha-
kelde modellen van de Alto en de iets grotere Suzuki Swift.
In Autotron wordt komende zaterdag 5 en zondag 6 januai-i het ne
gende Kever Winterfestijn gehouden.
Het festijn, een auto- en onderdelenmarkt en een show die draait om
de VW Kever, is beide dagen openvanl0.00totl7.00 uur en de en
tree kost voor volwassenen 8 euro (f.17,63) per dag.
Ooit was Nederland een echte bromfietsnatie: in 1966 reden er
liefst. 1,7 miljoen brommers rond. Bekende merken als Puch,
Kreidler, Batavus en Berini, maar ook voertuigen met exotische na
men als Majoor, Flink of Espresso.
De redactie van het blad Bromfiets heeft foto's van 252 merken
bromfietsen en hulpmotoren van 1947 tot nu in zwart witfoto's bij
eengebracht. Dat leidde tot 'De Grote Bromfiets Encyclopedie'. Het
fraai uitgevoerde, 368 pagina's dikke boek biedt liefhebbers en ver
zamelaars een goed beeld van types en uitvoeringen.
De rijke verzameling van 2165 foto's maakt dat je bijna altijd wel
vindt wat je zoekt.
Een tegenvaller is de summiere toelichting door de redactie: per
merk blijft de informatie beperkt tot een of twee alinea's. In een en
cyclopedie verwacht je achtergronden over fabrikanten, impor
teurs of techniek, clubs misschien. Maar nee. En dat is jammer, te
meer omdat de redactie in het gelijknamige blad altijd zo gedegen
en goed gedocumenteerd te werk gaat.
Het boek kost €90,63 199,72 gulden) inclusief verzendkosten en
is uitsluitend te bestellen bij Target Press in Moordrecht, tel.0182-
356050, e-mail: redactie@bromfiets.nl
De bedrijfsauto's Trafic van Renault en Vivaro van Opel zijn sa
men gekozen tot Internationale Bestelwagen van het Jaar
2002.
De Trafic en Vivaro zijn gezamenlijk door de twee fabrikanten ont
wikkeld en het model kreeg bijna de helft van de beschikbare jury-
punten. Er werd gekozen uit tien genomineerde bestelwagens met
een max. toelaatbaar totaalgewicht van 3500 kilo. De
(Renault)vormgeving van de besteller, de functionaliteit van de zes
kubieke meter en 1200 kilo grote laaduimte en de lage kilometer
kostprijs gaven de doorslag.
Opel bezet ook de tweede plaats in de verkiezing. Want de kleine be
steller Combo kreeg van de journalistenjury uit 20 Europese landen
veel punten vanwege zijn lange wielbasis en groot laadvolume van
3,2 kubieke meter.
Derde in de verkiezing werd de Ford Transit, gevolgd door de Fiat
Doblö.
De Pilot komt binnenkort als achtpersoons luxe terreinwagen op de Amerikaanse markt.
Saab deed nog niet zo lang
geleden uitsluitend in
benzine. Zwoer bij turbo's,
maar diesel was voor petro
leumkachels. Ook zo'n klein,
eigenwijs merk moet zich
ook schikken naar de eisen
van de markt. En de lease
maatschappij verlangt een
ordentelijke, economische
diesel.
In zijn middenklasser 9-3 had
Saab al de primeur. Net als het
Japanse Honda heeft het kleine
Zweedse merk zich met hand en
tand verzet tegen de zeifont-
brandende diesel. Onder dwang
kwam er nu ook een in het top
model, de 9-5. En wat voor een.
Hij kan zonder twijfel ook een
vrachtwagen voortbewegen.
Saab werd begin jaren negentig
voor de helft eigendom van Ge
neral Motors, dat de aandelen
kocht van de beroemde Zweed
se familie Wallenberg. Imiddels
is GM volledig eigenaar, van
daar dat Saab toegang kreeg tot
een V6 turbodiesel van de Ja
panse GM-dochterlsuzu. Wel
een geweldig zware jongen, die
ook niet imposant zuinig met
zijn brandstof omspringt.
Stationair trilt de motor wat en
dat maakt ook dat heel goed
merkbaar is dat er een diesel aan
de praat is. Hij wekt de indruk
of hij stationair met een paar
duizend toeren staat te blazen
terwijl er volstrekt niets aan de
hand is. Dat schoonheidsfoutje
maakt hij goed door zijn in
drukwekkende koppel. Vanaf
een slordige 1.200 toeren is al
een bult trekkracht voorradig.
Automaat
En wat is het dodelijk jammer
dat er geen automaat voorhan
den is. De krachtbron
schreeuwt er als het ware om.
De vijfversnellingsbak past ge
woonweg niet bij 'm. De scha
kelverhoudingen zijn kort, de
eerste versnelling veel te kort. Je
bent alleen maar bezig de pook
telkens zo snel mogelijk in vij f te
schuiven. De koppelingspedaal
heeft ook een nogal lange slag.
En dat maakt het lastig om zon
der schokjes weg te rijden. Al
weer: hij smacht om een auto
maat.
Maar dan, eenmaal op het snelle
reispad, dan pas raakt deze gro
te Saab-diesel in zijn element.
Hij blijft onder alle omstandig
heden trekken en is dan niet ver
velend hoorbaar. Je moet er een
tijdje aan wennen. Zoals aan elk
model uit deze Zweedse stal.
Die automaat past er doodge
woon niet inGeen plek onder de
Suzuki heeft een nieuw studiemodel van een motorfiets. De B-
King wordt aangedreven door een krachtige 1.3 viercilinder uit
de supersnelle Hayabusa. Mét turbo dit keer, die het vermogen op
fokt tot ruim 200 pk. Het design van de B-King is heel opvallend.
Veel aandacht voor het zicht op de techiek en er is veel gebruik ge
maakt van roestvrijstaal, aluminium, koolstofvezel en hier een daar
een lapje leder. Een contactslot ontbreekt: door een duimafdruk op
een paneel weet de elektronica dat de eigenaar weg wil.
Tn de VS begint komende A
toshow blinkt vooral uit in V/AA VVI-VAX AAA r W V A A X,
Hoofdsteunschermen met videoschermen voor amusement tijdens
lange ritten.
Het mobiele kantoor be
stond al, de mobiele
crèche is in opmars. Inge
bouwd dvd- en spelcompu-
tervermaak voor de kids op
de achterbank van de auto.
Babysitters voor de achter
bank. Dat zijn de entertain
mentsystemen die vermaak
moeten bieden door middel van
beeldschermen in de hoofdsteu
nen.
Fabrikanten en importeurs van
dit soort systemen hebben de
laatste maanden een grote
waag geconstateerd naar inge
bouwde video, dvd en spelcom
puters.
In de Verenigde Staten zullen
dit jaar 2,5 miljoen auto's zijn
uitgerust met zo'n amusements
pakket. De Nederlandse markt
staat met enkele duizenden ge
leverde systemen nog in de kin
derschoenen, maar de laatste
maanden gaan de bestellingen
opmerkelijk hard. „Dit jaar
hebben we een omzetstijging
van 60 procent. Er zijn zo'n
tweehonderd dealers in Neder
land die ze inbouwen en elke
week komen er een paar bij",
weet Adri Merks, bestuurder
IBS Netherlands in het Lim
burgse Leunen. Hij is een van de
vier grote importeurs van 'mo
biele multimediasystemen'.
Een uit Taiwan of China geïm
porteerde monitor en dvd-spe-
ler kost bij hem tussen 3.500 en
4.000 gulden, inclusief inbouw.
Opmerkelijk is dat er nog geen
veiligheidsregels bestaan voor
het inbouwen van schermpjes in
hoofdsteunschermen, terwijl
die toch inbreuk doen op een be
langrijk veiligheidselement. De
hoofdsteun is er in principe om
kracht op te vangen bij een on
geluk. De installatie van een
monitor kan de absorptiekwali-
teit aantasten. Volgens woord
voerster Debby Lieuw-On van
verkeersveiligheidorganisatie
3VO zijn de hoofdsteunen so
wieso een heikel onderwerp.
„Afgezien van de ingebouwde
schermen is er nog helemaal
geen Europese regelgeving voor
de veiligheidsnormen van
hoofdsteunen. Vanwege alle
whiplashproblemen heeft de
degelijkheid van de hoofdsteun
voor ons even een hogere priori
teit dan de inbouw van scherm
pjes."
Normen
Eurologics werkt met systemen
die voldoen aan de normen van
de Duitse TUéV, de tegenhan
ger van KEMA-keur. Bob
Scholte, directeur van het in
Breda gevestigde Eurologics:
„Die laten stoelen tegen muren
botsen waarbij ze de hoofdsteu
nen testen bij ongelukken. Be
langrijk want degene die voorin
zit, moet voldoende steun heb
ben terwijl de kinderen niet met
hun hoofd tegen het scherm
moeten slaan."
In Amerika zweren ouders bij
het systeem. Het autorijden zou
een stuk veiliger zijn geworden
omdat de kinderen op de achter
bank worden vermaakt en min
der rottigheid uithalen.
De New Yorkse psycholoog Mi
chael Friedman denkt toch dat
de achterbankvideo wat dat be
treft weinig toevoegt. „Kinde
ren zaten daar al te 'cocoonen'
met hun walkmans of elektroni
sche spelletjes."
Bob van Huët
niek zien. De SUP (Sports Utili
ty Pack) Cabriolet mikt op jong
publiek dat op avontuur wil. De
auto heeft een dak dat eraf kan,
een achterruit die weggescho
ven kan worden en vierwielaan-
drijving. De stoelbekleding is
waterbestendig en in de portie
ren zitten rugzakken die meege
nomen kunnen worden.
Honda kiest Detroit uit om de
uit de kluiten gewassen Pilot te
laten zien, een achtpersoons
luxe terreinwagen die komende
zomer op de Amerikaanse
markt komt. Het Japanse merk
heeft in de VS (net als Toyota
met Lexus) ook een luxe divisie,
die daar Acura heet. De Acura
RD-X, een auto met inklapbare
koplampen, is een studie van
een sportcoupé die de prestaties
van een luxe terreinwagen eve
naart. Achterin zitten twee
stoelen, maar als die opgeruimd
worden kan er extreem veel ba
gage mee. Het instrumentenpa
neel is verstelbaar. De achter
klep is in twee delen gescheiden.
Ze openen al schuivend om de
hoeken van de carrosserie heen,
hetgeen handig kan zijn op een
nauwe parkeerplaats.
Rien van der Steen
kap dus. Dit jaar komt Saab met
een 9-5 die de kleinere, 2.2 liter
diesel (nu in de 9-3) herbergt. En
daar wordt wel een automaat
aangehangen omdat die motor
veel compacter gebouwd is en er
dus ruimte is.
Ook deze Saab kent weer dat ty
pische contactslot tussen de
stoelen voor. Met versnellings-
bakslot. Die stoelen zitten trou
wens voortreffelijk en ook de
achterbankpassagier hebben
we tijdens een lange rit geen en
kele keer horen mopperen over
gerief en ruimte. De fabriek
heeft gelukkig afstand gedaan
van die vette afstandsbediening
in de vorm van een los speel
goedautootje. Nu zitten de
knopjes handig opgeborgen in
de contactsleutel.
Night panel
Het dashboard heeft ook die an
dere Saab-verworvenheid:
night panel. Met een druk op de
knop wordt alle verlichte infor
matie op nul gezet en wordt al
leen de aandacht gevraagd door
de snelheidsmeter. En dat kan
bij schemer en duisternis heel
plezierig zijn. Ook weer echt
Saab: de kilometerteller is bo
ven 140 km/u verkleind, zodat
de lagere snelheden beter af
leesbaar zijn dan de hoge.
De 9-5 wordt geplaagd door een
beetje flauw dimlicht. Groot
licht is wel voldoende. Het in
strumentarium is prett ig en
cockpitachtig, want Saab ver
loochent nooit ook vliegtuigen
te fabriceren. Stabiliteit en
tractie scoren meer dan vol
doende. Een echte Saab, want
hij stuurt heerlijk. Met veel ge
voel en heel precies. De auto
heeft standaard tractiecontrole,
maar geen esp. Die elektroni
sche stabiliteitsbewaking
wordt in dit soort limousines
vandaag de dag toch zonder
morren toegevoegd. Saab wil
anders blijven dan Mercedes,
BMW of Audi. Maar het is niet
slim om met een veiligheids
voorziening als esp een buiten
beentje te willen zijn.
Deze Saab is heerlijk op reis:
eenmaal in de vijfde versnelling
is hij geruisloos en snelt hij soe
pel met forse kruissnelheden
over de weg. Soepel en zeer
comfortabel. Vervelend nou van
dat display dat na elke start 'ti
me for service' meldde, tijd om
naar de garage te gaan. Elektro
nica is een technische zegening.
Maar tegelijkertijd steeds vaker
een bron van ergernis.
Rien van der Steen
standaard actieve hoofdsteu
nen, airbags en zijairbags, maar
geen gordijnairbags, abs, trac
tion control, verwarmde voor-
stoelen, elektrisch bediende zij
ruiten en buitenspiegels, af-
standsbediende centrale ver
grendeling, boordcomputer en
airconditioning.
motor:3.0 liter V6 met turbo,
common rail-inspuiting en vier
kleppen
per cilinder.
vermogenl76 pk; koppel 350
Nmbij 1.800 tpm
aandrijving:voorwielen
lxbxh4.80 x 2.04 x 1.44 m.
wielbasis 2.70 m.
bagageruim500 (sedan), 890
(Estate) liter
draaicirkell0,8 m.
brandstoftank75 liter
gewichtl.670 kg.
verbruikl:12
prijs v.a.f. 97.404,-.
Typische Saab-cockpit. Maar als je eenmaal gewend bent, werkt en
oogt het allemaal voortreffelijk.
de VS niet langer toegestaan,
zodat de Italiaanse fabrikant de
aanzienlijk gewonere achter
stevenverlichting van de open
Spyder ook voor de nieuwe GT
gekozen heeft. De nieuwe auto
heeft de van 3.2naar4.2 liter ge
groeide motor met 390 pk uit de
Spyder geërfd.
Bertone
Van SKF is de Filo, een door
Bertone ontworpen auto met
extreme drive-by-wire tech
niek. Geen pedalen en geen
stuurkolom. Zelfs de remmen
worden door elektriciteits
draadjes aangestuurd. De gsm-
telefoon wordt in het rechthoe
kige stuurwiel geprikt en dat
activeert het communicatiesys
teem. De uit polyester opge
trokken Filo is gebaseerd op een
Opel Zafira. Een middenstijl
ontbreekt en de auto biedt een
verbazingwekkende ruimte in
het interieur. Gas geven en rem
men gebeurt door in het stuur te
knijpen. SKF. een Franse fa
briek voor lagers, wil met de Fi
lo bekijken of er voor de onder
neming ook brood in deze tak
van sport te verdienen valt.
Mitsubishi laat in Detroit een
open auto met bijzondere tech-
studiemodellen, die ginds
concepts genoemd worden.
Chrysler heeft er al vele j aren
spannende modellen ont
huld, waarvan sommige la
ter in productie kwamen.
Nissan kiest Detroit voor de
onthulling van studies van
nieuwe ruimtewagens, in de VS
minivans geheten. De Quest en
de Infinity FX45 staan op grote
wielen en ogen meer als grote,
slank vormgegeven stationcar
dan als busje. Range Rover lan
ceert zijn nieuwe luxueuze ter
reinwagen met veel BMW-tech-
niek. Mazda toont de nieuwe
vierpersoons sportwagen RX-8
en de opvolger van de 626, die in
de VS Atenza heet en hier ge
woon '6' genoemd zal worden.
Beide nieuwe modellen stonden
in oktober voor het eerst op de
autoshow van Tokyo.
Volvo laat haar fonkelnieuwe
luxe terreinwagen XC90 zien
die in november van dit jaar te
koop komt en Saab toont voor
het eerst een vierwielaangedre-
ven coupéstudie, de 9-3X. Ma-
serati showt de nieuwe GT, die
voortaan gewoon Coupé heet.
Die had tot nu toe imposante
achterlichten in de vorm van
een boemerang. Dat schijnt in
De RD-X is een idee voor een luxe terreinwagen van Acura, het topmerk van Honda in de VS.