PZC De NS is psychisch ernstig ziek 23 Dood spoor zaterdag 5 januari 2002 Het is voor de NS'ers in het hoofdgebouw in Utrecht een bizarre eerste werkdag, 3 januari 2002. „Gaat de nieuwj aarsreceptie door?", is een veel gestelde vraag aan de balie in de en treehal. Het nieuws dat de raad van commissarissen en de NS-directie opstappen, is op dat moment nog slechts in kleine kring bekend. Het is deze dag bitter koud en er hangt een dusdanige dikke mist dat de bovenste etages van de toren vanaf de stoep niet meer te zien zijn. Binnen is de sfeer haast even as grauw als het weer buiten. Vorig jaar hield Huisinga nog een peptalk voor de top managers. Dit jaar is het on verwacht een grafrede. Een NS'er aan de top van het bedrijf beschrijft die derde januari nu als 'bijzonder heftig'. Er hing boosheid in de lucht, maar vooral een raar soort ver drietige gelatenheid, vertelt hij, anoniem - omwille van het toch al zo gevoelige 'dossier NS'. De relatie tussen het spoorbedrijf en het ministerie van Verkeer en Waterstaat is al jaren slecht. Het verrast dan ook niemand dat Huisinga moest vertrekken. „Het gekke is dat het iets onver mijdelijks had." De druk op de directie en ook op minister Ne telenbos om iets te doen vanwe ge de blijvende chaos op het spoor, was simpelweg te groot geworden. „Dan krijg je een cocktail waarin Huisinga wel moest sneuvelen." Dat de complete raad van com missarissen vertrok, sloeg ech ter in als een bom. „Wie is nu zo stom om de zwaarste raad van commissarissen van Nederland tot zoveel machteloosheid te brengen dat ze collectief op stapt?", luidt de nog steeds ge stelde vraag in 'HGB-4,' zoals NS'ers hun hoofdkantoor noe men. Geen enkel bedrijf in Ne derland had zoveel topindu striëlen in z'n raad. Jan Timmer (ex-Philips), Jan Kalff (ex- ABN-Amro), Pieter Bouw (ex- KLM), Aad Jacobs (ex-ING) en Alice van Rooy (ex-staatssecre taris). „Die laat je toch niet alle maal gaan?" Netelenbos liet ze wel gaan. Sterker nog, op de stoelen van de opgestapte commissarissen van naam komen nu vier top ambtenaren te zitten. 'NS onder curatele' en 'NS weer staatsbe drijf', koppen de kranten. Al leen de gedachte al doet menig een in de NS-toren gruwen. „Je moest eens weten wat voor een zooi het is op het ministerie van Verkeer en Waterstaat," zegt een goed ingewijde NS'er tegen een collega. „En dat komt dan hier schoon schip maken! Boter En dan is er nog een grote verba zing: „Hoe kan Netelenbos, die zelf voor een groot deel mede verantwoordelijk is voor alle problemen op het spoor, hier mee zo gemakkelijk wegko men?" Ook de overheid heeft schuld aan de vertragingen van NS vanwege de slechte staat van de infrastructuur en het eveneens slecht presteren van de taakorganisaties op het spoor zoals de Rail verkeerslei ding. 'Den Haag' heeft tonnen boter op het hoofd. De teleurstelling over het ver trek van Huisinga is die derde januari van de gezichten van de driehonderd NS-managers af te lezen. Het algemene beeld van Huisinga in Nederland is dat van een arrogante man die niet met zijn personeel overweg zou kunnen. Het gekke is dat vriend en vijand erkennen dat dit beeld onjuist is. Huisinga, zo geeft ie dereen toe, „is communicatief zwak." Maar, zegt men direct daarna: „Wij en ook de mana gers lopen met hem weg. Het is j uist een zeer vriendelij ke en en thousiasmerende persoon." De vertwijfeling hoe het nu ver der moet met NS is onder die driehonderd managers dan ook groot. De onzekerheid over de toekomst van het spoorbedrijf is na de dramatische ingreep van Netelenbos groot. Wordt de ver zelfstandiging teruggedraaid? En zo ja, wat betekent dat voor ons? Onfatsoen Hoewel niemand het hardop wil zeggen, leeft het gevoel dat het rijdend personeel de machts strijd tegen de NS-top glorieus maar met een hoop 'onfatsoen' heeft gewonnen. De afscheids rede van Jan Timmer voor de top-40 van het bedrijf was vol gens ingewijden een 'sterk en mooi verhaal.' Maar Timmers afscheidsrede voor de top-400 van het bedrijf, een half uur la ter, klonk al heel anders. Een aanwezige: „Ik heb hem steeds kwaaier zien worden. Jeetje, wat was hij boos over het feit dat normale omgangsnormen in het De NS gaat een ongewisse toekomst tegemoet. foto Bas Beentjes/GPD Minister Netelenbos tijdens de persconferentie over de NS. foto Roland de Bruin/GPD bedrijf ontbreken." Ruim twin tig minuten fulmineerde Tim mer alsof het een lieve lust was. Het moest eruit. Vooral de vermeende 'sabotage' van het personeel zit velen op het topniveau hoog. Harde be wijzen ontbreken. Al zouden er diverse voorbeelden zijn van machinisten die bewust te laat vertrekken om de beruchte punctualiteitscijfers te druk ken. „Er zijn er die al voor een kapot achterlicht een trein laten staan", zegt een NS-manager. „Of ze rijden niet weg omdat er alleen een treinsurveillant op de trein zit en geen conducteur. Oké, volgens de handboeken kunnen ze dat allemaal. Ik zou het dan ook niet meteen in alle gevallen sabotage willen noe men, maar het is wel een teken van verziekte arbeidsverhou dingen." Toch is er ook hoop na het ver trek van Huisinga en de voltalli ge raad. „Ik hoop en denk ook wel dat er nu geen ruimte meer is voor doorzieken. Nu moet het gezeik echt een keer ophouden Aangezien alles erop wijst dat het zo gehate 'rondje-om-de- kerk' (het rijden van vaste tra jecten) geheel of gedeeltelijk zal worden teruggedraaid - iets wat de zojuist opgestapte directie al had besloten - zal het rijdend personeel volgens hem ook be reid zijn de strijdbijl te begra ven. Het aantreden van een tijdelijke raad van commissarissen en in terim-directeur Karei Noordzij zal volgens de NS-topman in feite nauwelijks verschil ma ken. „Ik heb geen hoge pet op van de inhoudelijke kwaliteit van deze mensen." Wellicht dat de heren bestaande plannen gaan uitvoeren. Omdat ze sim pelweg niet de kennis bezitten over de zo complexe NS om het in de korte tijd die ze hebben (zes maanden) allemaal zelf te bedenken. „Ze kunnen ook niet anders. Als we een beursgeno teerd bedrijf waren dat zwaar verliesgevend zou zijn, dan zou er nu flink gesaneerd worden. Maar dat is hier niet het geval. NS is niet financieel, maar psy chisch ziek. In dat geval geldt 'rust, reinheid en regelmaat'." PvdA-bedrijf Leden van de personeelscollec- tieven - die net als de top-NS'ers maar al te graag anoniem willen blijven, reageren zeer verschil lend over de nu ontstane situa tie. Het Utrechts Personeels Collectief heeft zich inmiddels al teruggetrokken uit vrees voor een soort rigoureuze opruiming van deze vorm van arbeiders zelfbestuur door de nieuwe di rectie. „Aan de andere kant, zegt een Utrechtse machinist die nu al schampert over NS als 'PvdA-bedrijf'; „Ik kan mij niet voorstellen dat deze directie doorgaat op het oorlogspad. Als ze de treinen weer willen laten rijden moeten ze eerst af van het ziekteverzuim. En dat gaat al leen omlaag als het personeel weer met plezier aan het werk kan." Toch is hij er niet zeker van dat het allemaal goed komt. „Het eerstelijns management is to taal verlamd door wat er nu is gebeurd. De vrees bestaat dat het helemaal de verkeerde kant op gaat.Andere personeelscol- lectieven zoals in Arnhem rea geren geheel anders. „Ik heb op 3 januari met veel collega's ge beld. Iedereen was zeer blij Sommigen hebben er gezamen lijk een biertje op gedronken." De theorie van deze machinist is dat het rondje-om-de-kerk sim pelweg zal worden afgeschaft. Omdat dit systeem onveilig is en grotere personeelsbezetting be hoeft dan in de oude situatie het geval was.,Ik durf erom te wed den dat als het rondje kerk wordt afgeschaft, we in een klap weer een punctualiteit van 85 procent zullen hebben." Dat Timmer fel heeft uitgehaald naar de personeelscollectieven, doet hem niets. „We hebben de raad van commissarissen heel vaak gewaagd of we op bezoek mochten komen. En ze zijn di verse keren uitgenodigd om op de werkvloer te komen kijken. Ze hebben daar nooit gehoor aan gegeven. Wat Timmer nu doet is heel kleinzielig. Hij dacht dat-ie heel machtig was maar is nu toch geveld. Zijn idee is dat dit door ons komt. Ergens heeft hij daar wel gelijk in." Dick van der Meulen, een van de bekende voorgangers van de personeelscollectieven in Ne derland, wil ook niets horen van de tirade van Jan Timmer van afgelopen woensdag die het personeel een gebrek aan soli dariteit verweet.,Het enige wat wij hebben gedaan is het bedrijf waarschuwen dat de nieuwe dienstregeling niet kan werken. Dat is nu glashard bewezen", zegt hij. Van der Meulen vraagt zich af wat de toegevoegde waarde is van het wegsturen van Huisin ga. Als voorman van het Zut- phens Personeels Collectief (ZPC) in ruste zegt hij nu: „Ik begon net te denken dat de strijd gestreden was. De directie maakte vlak voor Kerstmis met de voorstellen van personeels- directeur Han Noten juist een' belangrijke beweging in de richting van het personeel. Wij zijn heel enthousiast over het voornemen van de directie om het vakmanschap van de NS'ers opnieuw kansen te geven door hen meer beslissingen zelf te la ten nemen." De voorzitter van de onderne mingsraad van NS Reizigers Gerard Wold zegt zich erg kwaad te hebben gemaakt over de woorden van Timmer aan zijn adres en dat van het NS- personeel. „Het personeel bij NS krijgt al twintig jaar de schuld van alles. Iedereen is dat spuugzat. Wat Timmer doet is naar beneden trappen om zijn eigen falen te maskeren. Het verhaal van die sabotage is daar ook zo'n voorbeeld van. Als het zo is, pak het dan aan. Ik geloof er echter niets van. De laatste week van vorig jaar werd er in eens een hoge punctualiteit ge scoord van 82,5 procent. Nu, als het personeel Huisinga weg had willen hebben, dan hadden ze toch in die week moeten sabote ren?" Wold zegt overigens absoluut niet te hebben gewild dat de raad van commissarissen en Huisinga zouden vertrekken. „Ik baal daar stevig van. Huisinga was helemaal geen slechte directeur." Voor Timmer heeft hij niettemin geen goed woord over. „Wij hebben een keer met hem gesproken. Dat wil zeggen: wij hebben een half uur naar zijn donderspeech moeten luisteren." Dom Binnen het ministerie van Ver keer en Waterstaat blijven de kaken stijf op elkaar. Toch zegt een nauw aan het ministerie verbonden adviseur, dat het grote probleem met de NS-di rectie en Timmer is geweest dat ze 'te veel geloof hadden in het coflictmodel'. Ze waren een voudigweg 'niet echt uit op har monie'. Hij noemt de invoering van het rondje-om-de-kerk 'dom', om dat het maar een geringe effici encywinst van drie tot vier procent hogere punctualiteit opleverde. Dat was het offer van ongemotiveerde personeelsle den niet waard. De enige uitleg die hij ziet is dat de NS-top 'te weinig visie had', of 'de vak bondsmacht heeft willen bre ken'. Dat laatste vind hij ook al niet slim omdat je bij grote ver anderingsprocessen beter goed georganiseerde vakbonden kunt hebben dan wilde perso neelscollectieven. Ook zegt de adviseur dat het bij zonder vreemd was dat de direc tie van NS nauwelijks of geen oog had voor een goede afstem ming tussen de verschillende NS-dochters. De onderlinge sa menwerking is daardoor een puinhoop. „Het gekke is dat het niet als probleem werd erva ren." Volgens de overigens niet onbekende adviseur is een gene zing van de NS zeker geen 'mis sion impossible'. Wat hem be treft is er maar een remedie: „Herstel het vertrouwen bij het personeel." FNV-vakbondsman Andries van den Berg sluit zich hierbij aan. Hij zegt dat een interim manager meestal iemand is die vuile handen kan maken. „Maar gelukkig heeft de nieuwe presi dent-directeur Kaï-el Noordzij in de afgelopen jaren niet de re putatie opgebouwd van een houwdegen. Integendeel, wat we van hem weten is dat hij te genstellingen kan overbruggen en goed kan luisteren. De vraag is met welke opdracht hij de door de minister op pad wordt gestuurd. Een keiharde aanpak van het personeel zou averechts werken." Jos Steehouder en Marcel van Silfhout Trage treinen, afgeladen perrons. De ergernis van treinreizigers wordt met de dag groter. foto Jaap de Boer/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23