Hartstikke rustig in Arnemuiden Meer verkeer kiest voor de veerboot Benno Vranken mijdt de commercie Rebba The Loon is goede chemie kunst cultuur door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - De veerboten tussen Vlissingen-Breskens en Kruin ingen-Perkpolder hebben vorig jaar meer passagiers ver voerd dan in 2000. Het totaal aantal vervoerde auto's steeg met 3,4 procent tot bijna drie miljoen. Rekening houdend met vracht wagens was dat aantal ruim vier miljoen. Door de toegenomen drukte moesten ook meer passa giers wachten voordat ze mee konden varen. Dat blijkt uit het vervoersoverzicht van de Pro vinciale Stoombootdiensten (PSD). In totaal zijn er vorig jaar 2.961.506 auto's vervoerd. Hoewel in december sprake is van een lichte daling (-0,94 pro cent), is het totale aantal passa giers het afgelopen jaar harder gestegen dan normaal. Meestal loopt de toename van het aantal passagiers gelijk met de mobiliteitsstijging, dus zo'n anderhalf a twee procent", zegt directeur H. Thomaes van de PSD. ,,In 2000 hebben we 1,5 procent minder auto's vervoerd dan in 1999. Ik heb daar geen verklaring voor. Er was econo misch toen nog sprake van een hoogconjunctuur. Nu is dat niet zo en toch stijgt het aantal pas sagiers." Naar verhouding kozen meer automobilisten voor een over tocht via Kruiningen-Perkpol- der in plaats van Vlissingen- Breskens. Het aantal passagiers steeg met respectievelijk 3,55 en 3,35 procent tot 1.681.707 en 1.279.799 passagiers. Mkz-crisis Thomaes denkt dat het verschil onder meer te maken heeft met de werkzaamheden op de ring weg rond Antwerpen. Eerder dit jaar verklaarde hij al dat de mond- en klauwzeercrisis het veerbedrijf meer passagiers heeft bezorgd. Volgens hem hebben veel bestuurders de mkz-controles op de wegen naar Antwerpen omzeild door via het veer Kruiningen-Perk- polder naar België te rijden. Hoewel de resultaten de beste zijn van de afgelopen vijf jaar, is het aantal vervoerde passagiers in de tijd gezien laag. Eind jaren tachtig vervoerde de PSD meer dan 4,5 miljoen auto's en vrachtwagens per jaar, nu is dat ruim 4,1 miljoen. „Dekomstvan de Liefkenshoektunnel bij Ant werpen en de Zoomweg heeft duidelijk gevolgen gehad", ver klaart Thomaes. Het aantal wachtenden is de af gelopen jaren snel toegenomen: vorig jaar konden 285.299 au to's en vrachtwagens niet direct meevaren, het jaar ervoor waren dat er 266.365 en twee jaar gele den 211.866. Vooral in Perkpol- der en Vlissingen stonden de voertuigen een uur stil. Thomaes: „Het mooiste zou zijn als we nieuwe schepen konden laten bouwen. Maar dat heeft twee jaar voor het opheffen van I de veren geen zin. En dus moe ten we de groei opvangen met het materiaal dat we hebben. Maar het aantal wachtenden is in de tijd gezien laag. Circa ze ven procent van de auto's kon den we vorig jaar niet direct meenemen. In 1990 was dat zo'n 22 procent. Door het in gebruijc nemen van nieuwe boten is dat percentage flink afgenomen. Nu begint dat weer te stijgen." De steeds betere resultaten van het veerbedrijf lij ken op de laat- ste stuiptrekkingen. „Het ver voersoverzicht en de goede J resultaten staan los van het op heffen van de veren", zegt Tho- maes resoluut. Hij verwacht dat het aantal passagiers dit jaar gelijke tred houdt met de mobi- liteitsstijging. (Advertentie) SCHOONMAAKBEDRIJF BLEIJENBERG B.V. Al MEER DAN 25 JAAR GLANSRIJK IN SCHOONMAAKWERK 0118 - 417 500 www.bleijenbergbv.nl info@bleijenbergbv.nl gecertificeerd volgens de NEN-IS09002 door Anja Bimmel VLISSINGEN - Het debuutalbum Kust bewoners van de Vlissingse striptekenaar Benno Vranken verschijnt volgende week in de Zeeuwse stripwinkels. De illustra tor, die wordt geprezen als een Zeeuwse grootmeester van de strip, vindt het al bum een kroon op zijn werk als stripteke naar. Het stripboek, dat wordt gekenmerkt door Vranken's originele, soms duistere stijl, is een bundeling van vijf eerder ver schenen verhalen. De meeste stonden in het blad Zone 5300. Eén van de strips uit het album verscheen tot dusver alleen in het Frans bij een Belgische uitgeverij. De rode draad die deze verhalen verbindt is de omgeving waarin ze zich afspelen: grauwe denkbeeldige kustplaatsen waar de bewoners het alles behalve makkelijk hebben. Hoewel zijn strips soms zwaarmoedig zijn, is Vranken dit zeker niet. „Ik heb veel plezier in het maken van mijn strips." Vranken geeft toe dat veel van zijn werk geïnspireerd is op het troosteloze beeld dat hij als jongen van Vlissingen had. „Je kon hier vroeger een kanon afschieten zonder iemand te raken. Er viel niks te be leven." Vranken besloot in 1984 Vlissin gen te laten voor wat het was. Met een havo-diploma op zak vertrok hij naar Rotterdam om een studie te volgen aan de kunstacademie. „Al van jongs af aan wist ik dat een gewoon baantje niks voor mij was. Ik wilde tekenen." Uiteindelijk is de academie vooral goed geweest om hem te laten beseffen wat hij absoluut niet wilde. Toch vindt Vranken dat de academie een goede basis is ge weest voor zijn carrière als striptekenaar en illustrator. Hij bouwde een handig net werk op en debuteerde als striptekenaar in het blad Wordt Vervolgd. Ook na zijn afstuderen als illustrator in 1989 bleef de Vlissinger strips maken voor Wordt Vervolgd. Toen dit blad verdween, werd Vranken's passie voor strips ook voor een paar j aar in de koelkast gezet,Ik kreeg het erg druk met commerciële op drachten, maar het verlangen om sti-ips te maken is nooit verdwenen." Vranken werkte in zijn striploze periode voorna melijk voor reclamebureaus. Ook leverde hij illustraties voor de wetenschapsbijla ge van de Telegraaf, wat hij vandaag de dag nog steeds doet. Pas toen Vranken samen met collega's het stripblad zone 5300 in 1994 oprichtte, kwam de drang om striptekeningen te maken weer helemaal terug. Hij besloot een ander soort strip te maken dan voor heen in Wordt Vervolgd,Het werd me wel eens verwetendat mi jn tekeningen te veel leken op een bestaande strip." Hoewel Vranken het niet eens was met dat verwijt, besloot hij het met zijn stijl over een ande re boeg te gooien. Deze beslissing heeft volgens hem zijn vruchten afgeworpen. „Mij wordt nu geen gebrek aan originali teit meer verweten, maar ik word juist ge prezen om mijn onvergelijkbaarheid met anderen." Aanmoediging De lof die Vranken kreeg, bleef niet bij woorden. In 1999 ontving hij de PTT Post Aanmoedigingsprijs voor de meest veel belovende jonge stripmaker in Nederland. De prijs stimuleerde hem om Kustbewoners uit te brengen. „Hopelijk kan ik nu aan een breder publiek laten zien wat ik waard ben." Hoewel de teke naar hoopt op een groter aantal lezers van zijn strip, wil hij geen slachtoffer worden van de commercie. „Des te breder het pu bliek, des te meer concessies ik moet doen. Het moet wel mijn strip blijven." Vranken werkt al aan een vervolg op Kustbewoners. Het thema wordt deze keer niet zozeer door de kust, maar door de archeologie bepaald. De tekenaar ver wacht dat de strip volgend jaar rond deze tijd in de strip winkels ligt. Striptekenaar Benno Vranken: „Mij wordt nu geen gebrek aan originaliteit meer verweten." foto Ruben Oreel Rebba the Loon: „Spontaniteit staat bij ons voorop, er is niets kunstmatigs aan onze muziek." foto Lex de Meester door Jan Dirk van Scheven VLISSINGEN - Ze zijn er trots op dat ze op 29 december op de valreep tot beste Zeeuwse live band van het jaar 2001 werden uitgeroepen. Het heeft hen een glanzende bokaal opgeleverd. Maar verder blijven ze nuchter onder het succes. De vier muzi kanten van de Walcherse band Rebba the Loon zijn zo harts tochtelijk met muziek bezig dat ze het fantastisch zouden vin den als hen eeuwige roem ten deel zou vallen. Maar wanneer de goden anders beschikken, even goede vrienden, dan blij ven ze gewoon lekker met z'n vieren energieke muziek ma ken. Rebba the Loon is een band die in het gelukkige bezit is van een muzikale chemie. Dat wil zeg gen dat de vier muzikanten el kaar perfect aanvoelen. Maar het klikt niet alleen in muzikaal opzicht. Want zanger Kees Moerland, gitarist William Koole, bassist Renata Ooster veen en drummer Jeroen Pol derman zijn daarnaast ook nog eens heel goede vrienden. „Ik denk dat we daarom zo'n goede live-band zijn", vertelt William Koole. „Het klikte van af het allereerste moment en dat merk je elke keer weer wanneer je met z'n vieren op het podium staat. Er ontstaat een goed sfeertje en dat slaat over op het publiek. Spontaniteit staat voor ons voorop. Er is niets kunstma tigs aan onze muziek." „Optreden betekent voor ons: totale overgave", zegt Kees Moerland. „We gaan er altijd volledig voor en daardoor stra len we veel energie uit." Er wordt instemmend geknikt. „De communicatie met het pu bliek is voor ons ook heel be langrijk", meent Renata Oos terveen. „Als iemand uit het publiek mij een biertje aanreikt, kan hij rekenen op een royaal dankjewel", grinnikt Moerland. Samples Volgens drummer Jeroen Pol derman, die met zijn strakke spel een solide basis legt onder de stevige rock van Rebba the Loon, heeft de groep veel te dan ken aan zijn geluidsman Mark Nijssen, die er tijdens het prijs winnende optreden in Vlissin gen op 29 december voor zorgde dat de muziek werd gekruid met enkele uitgekiende samples. „Ook de belichting was prima afgestemd op de muziek", aldus Polderman. „We wilden in de 25 minuten die ons waren toebe deeld voor het optreden natuur lijk wel in alle opzichten goed voor de dag komen." Rebba the Loon - de naam is ontleend aan een personage uit een liedje van Tom Waits - maakt muziek die door veel stij len en bands is beïnvloed. „Er zijn raakvlakken met Led Zep pelin, Jimi Hendrix, Red Hot Chili Peppers en The Police", zegt Polderman. „Maar", vult Moerland aan, „we staan open voor hedendaagse stijlen als hiphop en dance." Alle vier zijn ze het erover eens dat Rebba the Loon geen be staansrecht zou hebben zonder het verleden. „De oude bands van de jaren zestig en zeventig zijn een onderdeel van onze roots", zegt Kees. „We zijn als pubers met die muziek opge groeid en dan is het logisch dat zulke inspiratiebronnen door klinken in je eigen muziek. Iedereen beïnvloedt iedereen, daar komt het eigenlijk op neer. „Als je goed luistert naar het spel van drummer John Bon ham van Led Zeppelin", vertélt Polderman, „kun je horen dat hij weer is beïnvloed door die smerige drumgrooves op oude platen van de Amerikaanse la bels Motown en Stax. Zo grijpt alles in elkaar." Moerland maakt een vergelij king met een spons. „Je moet al les om je heen opzuigen", vindt hij, „en daar iets origineels mee doen." Jeroen: „De rock 'n' roll kon niet ontstaan zonder de blues. De oervorm van de rock 'n' roll is niets anders dan een reeks bluesakkoorden die in een versneld tempo wordt ge speeld." De nummers van Rebba thè Loon komen dikwijls spelen derwijs tot stand. William Koole: „We komen bij elkaar, we jammen wat en we borduren vervolgens verder op de dingen die goed klinken. Zo hebben we dat vanaf het allereerste begin gedaan, toen we hier bij Jeroen thuis op zolder bij elkaar kwa men om samen muziek te ma ken." Renata: „Kees was er toen nog niet bij. We worstelden met allerlei thema's en ideeën, maar daar kwamen nog geen afgeron de nummers uit voort. Toen we op zoek gingen naar een zanger, bleek Kees precies de juiste man te zijn: hij had persoonlijkheid en hij kon arrangeren. En hij had een goeie stem." Kees: „Ja, behalve wanneer ik in mijn en thousiasme tijdens een optre den tegen een schijnwerper knal omdat m'n zonnebril weer eens beslagen is..." Van Rebba the Loon verscheen onr langs in eigen beheer de cd Reba Moon. zaterdag 5 januari 2002 Een afvaardiging van het Zeeuwse politiekorps is onlangs enthousiast te ruggekeerd van een be zoek aan de Engelse colle ga's. Er valt nog veel te leren van wat daar wordt aangeduid als de commu nity police. door Jacques Cats VLISSINGEN - Agenten die nauwe contacten met de lokale samenleving onderhouden om te weten wat er gaande is, on derhuids leeft maar nog net niet aan de oppervlakte komt. Zulke voorkennis kan uitstekend van pas komen om ontwikkelingen voor te blijven of in de kiem te smoren. Gerekend naar de Arnemuidse situatie zou zo waarschijnlijk eerder inzicht zijn verkregen in mogelijke plannetjes van het jonge volkje ten tijde van hoog tijdagen als de jaarwisseling. Nu kwamen uit allerlei opslag plaatsen stapels oude autoban den tevoorschijn, bedoeld voor vreugde- en desnoods uit de hand lopende vuren. In het ver leden is het na vervelende erva ringen beloofd: ook de politie zou trouw aanschuiven als in Arnemuiden de wijktafel bij eenkomt. „Wij zien ze de laatste tijd erg weinig", meldt de voor zitter van de wijktafel. „Daar zijn we erg teleurgesteld over." De chef van het politiedistrict Oosterscheldebekken roemde laatst in deze krant met name de wijze waarop de Engelse colle ga's het publiek geruststellen na nare ervaringen. „Dat zouden wij ook veel meer moeten doen", riep hij uit. In Arnemuiden ge beurt met de jaarwisseling vrij wel het omgekeerde. Hoewel in de buurt, laten de politiemensen op oudejaarsdag de dingen na genoeg op hun beloop en voelen passanten zich bedreigd en be laagd door eieren gooiende jon gelui. Erg vervelend als je in je goeie pak op weg bent naar een eindejaarsfeest. En ook een niet bepaald ongevaarlijk tijdver drijf, omdat automobilisten zich in hun uitzicht belemmerd zagen door met eierstruif on doorzichtig geworden voorrui ten. Wie zich in een van de stedelijke uitgaanscentra in Zeeland, zo Oudejaarsdag in Arnemuiden: hartstikke rustig, meldt de politie. als Middelbrug, met een bier glas in de hand van het ene café naar de tapperij aan de over kant begeeft, loopt stevig de kans een forse boete te krijgen. Eén enkel woord van uitleg of protest en hup, je wordt zonder pardon in de boeien geslagen en mag een halve nacht in een on gezellig politievertrek naden ken over wat je hebt misdaan. In Arnemuiden, ook gemeente Middelburg, staan tijdens de jaarwisseling de bierkratten opgestapeld op de geliefde mas sale hangplek van 'De Buuze' en blijft de politie op de hoek ge parkeerd. Bovendien zeilt de dagproduc tie van een legbatterij kippen door de lucht en er gebeurt niets. Nou, niets: er wordt zowaar toch nog één vandaal opgepakt van de groep van zo'n zeventig, lang niet in alle gevallen opge schoten jongelui. Daar zwer men ook kinderen tussen van acht, negen jaar. Loopt daar de nieuwe generatie relschoppers zich warm? De wijkbemiddelaars weten niet goed meer wat ze aan de sterke arm hebben. „De politie kijkt liever eerst de kat uit de boom. Het is voor ons dubieus waar ze de grens trekken", stel len ze vast na ook al eerder een terughoudendheid bij de politie te hebben vastgesteld om op te treden. Want, waarschuwen de wijkbemiddelaars, kenners bij uitstek van de lokale situatie: als de eieren op zijn, zijn de bier flesjes aan de beurt. Als die ook op zijn pakt de jeugd het wat forser aan: de grootste kerstboom is nog niet hoog ge noeg. Dat leegstaande stations gebouw: dat zou pas een fik geven! Gelukkig dat de brand weer in de buurt is. Anders was het 130 jaar oude karakteristie ke gebouw, dat tijdens de jaar wisseling van 1997 ook al in de hens ging, in vlammen opge gaan. De brandweercommandant toont zich daags nadien veront waardigd: „Dat is geen balda digheid meer. Hier is gewoon moedwillig geprobeerd om dat pand in de fik te steken.De po litiewoordvoerder stelt daar sussend tegenover dat er alleen analyse maar met autobanden een vreugdevuur op het Stations plein is gemaakt. En daar is, jammer, jammer, het gebouw bij beschadigd. „Of er sprake is van moedwillig handelen weten we pas als we iemand hebben die een motief heeft." Daarop haast een Arnemuidse wijkbemiddelaarzich te melden dat de politiewoordvoerder slechts de halve waarheid ver telt, om niet te willen zeggen dat de politievoorlichter gewoon staat te jokken: „De autoban den lagen niet op het Stations plein, maar waren tegen de ge vel opgestapeld." Waar die milde opstelling van de politie vandaan komt laat zich raden: de leiding is als de dood voor escalatie. De schrik slaat ze weer in de benen als ze terugdenken aan hoe het een paar jaar geleden ging. Toen kwam de lange lat er aan te pas, werden er charges uitgevoerd en nam de jeugd later revanche door de bemanning van een po- litiebusje in het nauw te drijven en twee agenten te mishande len. Dat nooit weer, zullen ze ge dacht hebben. Misschien is het maar beter de situatie te baga telliseren. Dus meldt de politie foto Ronald Wijs woordvoerder dat de jaarwisse ling in Arnemuiden 'hartstikke rustig is verlopen'. E wordt nog net niet bij gezegd dat het maar kwarteleitjes waren die door de lucht gingen. Hartstikke rustig: ja, ja. Wijk bemiddelaars schrikken zich op nieuwjaarsdag te pletter van de aanblik die de dorpskern op een aantal plaatsen vertoont. „Het leek wel Afghanistan." Zij mel den: „Gedogen is het kankerge zwel van de samenleving, en fu nest in Arnemuiden." „Beelden verschillen", is de nuchtere reactie van de politie. „Wij vergelijken de feiten van nu met wat er de afgelopen j aren met oud en nieuw in Arnemui den is gebeurd." Daarom zal het nog benieuwen hoeveel moeite er wordt gedaan om de daders van de brandstichting te achter halen. Het gebouw staat er im mers nog? Dus wat valt er nou te zeuren?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 12