PZC Wordt het gourmetten of korten Flop in 2001: Top in 2001: Dobbelman Toernooi Oranje hagel Delsey Ericsson vrijdag 4 januari 2002 Illustratie Lars Deltrap Terugblikken en vooruit kijken. 2001: een drama tisch jaar vol dramatische gebeurtenissen. Hoe rea geerde de consument en wat zal 2002 gaan brengen? Een beschouwing van Ruurd Hielkema van onderzoeks bureau NFO Trendbox. "JV Tatuuiiijk bepaalden de -LN dramatische gebeurtenis sen van 11 september het beeld van 2001. Maar de impact ervan is zo overweldigend, dat andere memorabele zaken wat al te ge makkelijk over het hoofd gezien worden. Dat is logisch maar ook onverstandig. Wat bijvoorbeeld te denken van datgene wat zich in juli in Ge nua afspeelde? De balans van de daar gehouden G8-top ver meldt weinig politieke daad kracht, vele duizenden demon stranten, 300 arrestaties, 250 gewonden en één dode. In verge lijking met New York of Afgha nistan vallen die getallen in het niet, maar de achterliggende re denen voor zoveel protest zijn zeker zo interessant en gecom pliceerd als de idealen van een terroristisch netwerk. Want met hun acties, hoe onge coördineerd en soms afkeurens waardig ook, hebben de an- tiglobalisten na Seattle ook in Europa iets losgemaakt. Zoals eindelijk nadenken over de hei lige marktwerking en het prin cipe van de vrije markt. Een dis cussie over wat het betekent dat landsgrenzen vervagen, lokale munteenheden verdwijnen, sta ten aan macht inboeten en mul tinationale ondernemingen aan invloed winnen. Een hernieuwd debat over de kloof tussen arm en rijk, de noodzaak van ont wikkelingssamenwerking, de zorg voor milieu, de strijd tegen kinderarbeid en voor onderwijs en de invloed van het westerse culturele imperialisme. Dat lang niet al die zaken volle dig of grotendeels op het feno meen globalisering afgeschoven mogen worden, doet er weinig toe. Duidelijk is dat er in brede kring, onder burgers zowel als politici, een fors onbehagen be staat over de idee dat bijna ano nieme investeerders, bankiers en bedrijven over meer macht beschikken dan democratisch gekozen volksvertegenwoordi gingen. Want het idee was toch dat die macht - die ooit bij de kerk lag, daarna bij de staat en aanslui tend bij het bedrijfsleven - uit eindelijk terecht zou komen bij die partij die er, zonder in anar chie te willen vervallen, toch het meest recht op heeft: de burger, de consument. Consument Die consument, die ook jaren lang het idee van de vrije we reldeconomie heeft omarmd, lijkt langzaam maar zeker tot bezinning te komen. Ook omdat de veilige welvaart een keerzij de heeft, en dat al helemaal als het de westerse wereld weer eens minder voor de wind gaat. Dan is er ineens het besef dat een beschermende staat voor de kwetsbare burger toch wel heel erg prettig is. In hoeverre de staat, zeker in het Europese eenwordingsproces, die rol kan en wil vervullen, is onzeker. Duidelijk is dat enige sturing aan en controle op mon diale financiële machtsblokken gewenst blijft, zonder daarmee overigens nut en noodzaak van die wereldspelers in twijfel te trekken. Dat economische sys teem zorgt immers, behalve voor gevoelens van onrust en onlust, ook en vooral voor een vrij efficiënte ordening van de samenleving. Het is uiterst boeiend om te zien hoe politici in hun debat met el kaar, met die economische machtsblokken en met de bur gers een acceptabel evenwicht in deze nieuwe, steeds kleiner wordende wereld zullen vinden. Het vertrouwen in de mogelijk heden van de toekomst is al en kele procentpunten gedaald. Voor het eerst sinds 1998 is er weer meer aandacht voor, en zorg om het milieu. Daaronder valt dan zowel de eigen kleine omgeving als het regenwoud in het Amazonegebied, strijdpunt ook van de anti-globalisten. Als er grote aankopen gepland staan, worden er ook voor het eerst sinds vier jaar weer meer prijs-kwaliteits vergelijkingen gemaakt. Het vertrouwen in de kwaliteit van het Nederlandse bedrijfsle ven is enigszins tanende, er wordt meer gespaard, de inte resse in beleggen is fors gedaald terwijl de belangstelling voor werkgelegenheidsproblema- tiek voor het eerst in zeven jaar weer is toegenomen. Over het feit dat er even iets grondig mis is, bestaat geen on duidelijkheid. Vorig jaar dach ten drie op de tien consumenten dat de economische situatie in Nederland 'over een jaar' beter zou zijn dan op dat moment. Eind 2001 is er daar nog net één tje van over. Maar van de 47 pro cent die destijds dacht dat ze er zelf over een jaar financieel be ter voor zouden staan, resteert nog steeds 42 procent. Van bezuinigingen aan consu mentenkant is dus nog maar in beperkte mate sprake, getuige ook de zeer forse omzetten van (luxe) artikelen in de super markt. De eerste helft van 2002 belooft desondanks wat meer voorzichtigheid, met daarbij nog immer veel verwennerij voor zichzelf, binnen de eigen vertrouwde omgeving. Veilig in de eigen cocon, luiheid in plaats van haast, met op gezette tijden een hedonistisch uitstapje: een weekendje weg, een schoon heidsbehandeling, een bio- scoopje of een dvd, de aanschaf van een luxe kledingstuk, een doordeweeks bezoek aan een restaurant of een culinair avon tuur in eigen keuken. Gourmetten En ja, zelfs het avondje gour metten met goede vrienden is weer in opkomst. Dat alles wordt dan overdekt met een sausje van tevredenheid over de eigen carrière en wat er in het le ven allemaal al bereikt is, wat zonder twijfel een rationalisatie is van het feit dat de financiële rek er even uit is. De eerste reac tie van de consument op de ge beurtenissen van 11 september, maar ook wat daar aan vooraf ging en wat er op volgde, is een mix van ambivalente gevoelens. Het is minder optimisme, zon der dat dat direct doorslaat naar pessimisme. Het is een beetje voorzichtigheid, maar geen koopstopDe tweede en voor zo wel consument als economie meer pijnlijke reactie, daad werkelijk knijpen op het uitga venpatroon, zullen we pas na de eerste helft van 2002 zien. Ten minste, als de gedroomde eco nomische opleving uitblijft. Ruurd Hielkema Top en flop liggen dicht vaak bij elkaar, ook in 2001. Hierbij, een lang niet volledig en arbitrair overzicht met trends en missers uit het voorbije jaar. Van mensen en producten tot diensten. Yazoo Bommetje Postbank-Telfort mobieltje Tara Singh Varma Oranje Marc-Marie Huijbregts Groene ketchup Laurus Avontuur Zwart maandverband Ron Brandsteder Kerstversiering Dance Valley Nandrolon Sabena Chazia Mourali Statiegeld op blikjes Elektronische vliegenmepper Cor Boonstra Nederlandse Spoorwegen Mazda Marnix van Rij Freelancen UPC Aandelen Koninginnedag vieren in Am sterdam Moulinex Rekeningrijden Newconomy Margarine On-line kranten NBBS Koffie KPN Carrière De witte motor Non-food in de super Iglo Hot Steamy Verre reizen Rachel van K-Otic, de band die ontstond uit het muziekproject Starmakers werd populair in 2001. Het Yazoo-Bommetje flopte in 2001. Maxima Digitale camera's Buttons Enkelloos sokje Harry Potter Zudes Rosé Bloemendaal strand Broeken met wijde pijpen Windows XP Heksen Honig wraps Tapas Lleyton Hewitt Soepcafé's Plien en Bianca Dvd homecinema Vaste baan Kolonisten van Catan Milieu Rastahaar Sparen Senseo Crema Olijfolie Outlet-centers Indiase keuken Jamie Oliver, Brits publiekslie Keychain veling met sterstatus Ikea K3 Voedselveiligheid Kabouter Plop Puma Mini-luxe Kuyichi Cup-a-Soup Palmtop K-otic Korte vakanties Dobbelman Duo is de nieuw ste vinding van wasmidde lenfabrikant Dobbelman. Dit vloeibare hoofdwasmiddel is bedoeld voor temperaturen tus sen 30 en 60 graden. De verpak king kent twee gescheiden vak ken en oogt daarmee als een soort mega-tweecomponenten- lijm. In de bus zitten een witte en een blauwe vloeistof, die er bij ge bruik samen uit stromen. „Doordat deze vloeistoffen zich niet mengen totdat ze in aanra king komen met water, kunnen ze optimaal hun werk doen", verklaart Dobbelman. De witte vloeistof weekt het vuil en de lastige vlekken los. De blauwe vloeistof wast de hoofdwas grondig schoon en voorkomt grauw worden. Volgens tests door de Universiteit van Wage- ningen presteert Dobbelman Duo zichtbaar beter dan andere wasmiddelen bij de bestrijding van koffie-, thee- en wijnvlek ken. Begin 2002 komt het nieu we wasmiddel op de markt voor 14 gulden (€6,29). Siemens heeft een wereldwijd sms-toernooi bedacht. Het gaat om het spelletje BM Kung Fu, dat al gespeeld wordt over de hele wereld door internet ters. Nu komt er een mobiele te lefoon-versie. Met animatiefi guren als Brad, Kai en Holly kunnen spelers elkaar onafhan kelijk van tijd en plaats uitda gen. Winnen levert punten op. Dat is goed om een hogere band te bereiken. En dat is weer goed voor de aanvalskracht. Spelers kunnen zich aanmelden via de website www.my-siemens.nl Het toernooi zal op 18 februari beginnen. Uiteindelijk is er een leuk reisje te verdienen: bestem ming is Zuid-Afrika. Hét huwelijk van 2002 werpt op alle fronten zijn scha duw vooruit. Zelfs op het hagel slag-assortiment van De Ruij- ter. Want deze firma brengt binnenkort een oranje blik op de markt met een mooi plaatje van de verloofden Maxima en Wil- lem-Alexander. Daarin uiter aard oranje hagel, een nieuw kleurtje voor De Ruijter dat eer der de gemengde vruchtenhagel en appelfris introduceerde. In het verleden fabriceerde De Ruijter vaker speciale blikjes voor nationale gebeurtenissen. Bijvoorbeeld bij de troonopvol ging in 1980 en vijftig jaar be vrijding. De nieuwe kofferserie van Desley is 4x4 gedoopt, ge- inspireerd door de stoere vier- wielaangedreven auto's. Met de introductie van de nieuwe kof fer- en tassenlijn gaat het gezin comfortabeler met vakantie, maar ook wordt de veeleisende zakenman en zakenvrouw op zijn of haar wenken bediend, zo meent Delsey. Blikvanger is de vierwielige hardschalige Dual Drive. Met 115 liter heeft-ie een flinke bult inhoud. Informatie: tel. 010 - 4119440. De combinatie van namen is nog even wennen; Sony- Ericsson is begonnen met de lancering van zijn indrukwek kendste telefoon tot nu toe, de Ericsson T68. Het is een drie bands gsm-toestel met een kleu- rendisplay en met prominent gereedschap zoals gprs, Bluetooth en geavanceerde functies voor de agenda en adresboek. Met een joystick moet je makkelijk door de func ties heen sturen. Voor het ver sturen van berichten zit alles er op en eraan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9