Bonus voor gezonde werknemers Chaos op spoor goede les PZC Tweede Maasvlakte winkeliers en banken VOOr politici m Den Haag Tweeënhalfjaarcelvoor diamantroof bij Gassan 3VO zet scheurend boegbeeld uit functie Rapport pleit voor Kleine eurobiljetten minder haast met *nzet ruz*e tussen Werkgevers willen met beloning ziekteverzuim terugdringen Vier nieuwe namen in top van lijst D66 HÉ Schiermonnikoog wil nieuwe grens Dode door brand in Amersfoort Bevolkingsgroei loopt terug Veel vragen over energiepremies Wiarda voor soepelere privacywet Twee doden bij ongeval op A2 Bolletjesslikker overlijdt op toilet Schiphol vrijdag 4 januari 2002 van onze redactie binnenland DEN HAAG - Steeds meer be drijven stellen voor werkne mers te belonen als ze zich niet ziek melden. Dit zeggen werk geversorganisatie VNO-NCW en FNV Bondgenoten. Volgens VNO-NCW is het een goede ma nier om ziekteverzuim aan te pakken. De vakbond is er on danks het extraatje voor de werknemers niet blij mee. Volgens VNO-NCW komen er steeds meer bonusregelingen in DEN HAAG - De toptien van de voorlopige lijst van D66 voor de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer telt vier mensen die nu nog geen Kamerlid of be windspersoon zijn. Het najaarscongres koos frac tieleider De Graaf al tot lijst trekker. Nu heeft een commissie onder leiding van oud-minister Wijers een advieslijst uitge bracht. Nummer 2 wordt minis ter Van Boxtel (Grote Steden en Minderheden), gevolgd door de Tweede-Kamerleden Giskes en Dittrich. Hun collega's Bakker en Lambrechts staan respectie velijk op de zesde en de achtste plaats. Nieuw op de lijst, op nummer 5, is mevrouw V. van Geen, die bin nen D66 lid is van de commissie vrouwenrechten en mensen rechten. Daarnaast is zij univer sitair docent organisatiepsy chologie. Op nummer 7 staat Westerouen van Meeteren. Hij geniet tv-bekendheid door het discussieprogramma Lager huis. Nummer 9 is B. van der Ham, oud-voorzitter van de Jonge Democraten. Op nummer 10 staat J. Crebas, die zich bij het wetenschappelijk bureau van D66 verdiept in het vraag stuk van asiel en vluchtelingen. De leden van D66 kunnen nu stemmen over de lijst. Op 4 fe bruari moet de definitieve lijst er zijn. ANP sectoren waar het ziektever zuim hoger ligt dan het lande lijk gemiddelde (6,2 procent). Detacheringsbedrij f Slager Groep is afgelopen jaar met zo'n regeling begonnen. Werkne mers van dat bedrijf die zich het hele jaar niet ziek melden, kun nen uiteindelijk in aanmerking komen voor een bonus van 650 euro. De werkgeversorganisatie pleit al jaren voor bonusregelingen voor werknemers die zich niet ziek melden. ,,Pas het laatste jaar merken we dat er meer aan dacht voor is", aldus René Blij- levens, secretaris arbeidsvoor waarden. „Vooral sectoren waar het ziekteverzuim traditioneel hoog is, zoals de schoonmaak branche, grafimedia en con- ti'actcatering, hebben steeds vaker zo'n regeling." De grootste vakbond FNV Bondgenoten is ondanks het ex traatje absoluut niet blij met dergelijke regelingen om het verzuim aan te pakken. „Daar door lijkt het alsof mensen ziek te in eigen hand hebben. En dat is natuurlijk niet zo", aldus een woordvoerster. CAO Toch lijkt het volgens de vak bond wel steeds meer die kant uit te gaan. „We merken een toe nemende wens van bedrijven om financiële prikkels af te spreken in CAO's om het ziekte verzuim aan te pakken. Vooral werkgevers in de metaal, klem metaal en bij Philips zetten het telkens weer op het wensenlijst- je." Volgens de FNV kent een aantal CAO's op dit moment negatieve prikkelingen waarbij werkne mers tijdens de eerste ziekteda gen worden gekort Volgens VNO-NCW is een bo nusregeling een goede manier om het ziekteverzuim via CAO- afspraken aan te pakken. Minister Vermeend (Sociale Za ken) lanceerde tussen kerst en nieuwjaarnoghetplan omziek- teverzuim via CAO's aan te pak ken. Hoe hij dat wil doen, liet de minister in het midden. Hij ver wacht daarover eind februari advies van de Stichting van de Arbeid, waarin werkgevers en werknemers vertegenwoordigd zijn. GPD Bert Woudenberg foto GPD van onze redactie binnenland HUIZEN - Verkeersveilig heidsorganisatie 3VO heeft zijn boegbeeld en woord voer- der Bert Woudenberg gisteren alsnog op een zijspoor gezet. Dat gebeurde naar aanleiding van enkele grove snelheids overtredingen door Wouden berg. Door beelden daarvan, uitgezonden door het SBS6- programma van misdaadver slaggever Peter de Vries, raak ten Woudenberg en 3 VO vorige maand in opspraak. Voor het oog van de camera reed Woudenberg onder meer 142 kilometer per uur op een weg waar 70 het maximum is. Niettemin stelde het bestuur van 3VO zich aanvankelijk nog vierkant op achter Wou denberg. Die werkt al dertig jaar voor de organisatie die is voortgekomen uit Veilig Ver keer Nederland (WN). De laatste tien jaar was hij woordvoerder. Ook direct na de uitzending op 13 december, die volgens voorzitter Jaap van der Doef 'vernietigend' was voor het imago en de ge loofwaardigheid van 3VO, bleef het bestuur achter Wou denberg staan. Na de uitzending stroomden de boze brieven bij 3VO bin nen en stond de telefoon rood gloeiend. Daarop besloot het 3VO-bestuur vorige week Woudenberg alsnog te straffen in de hoop zo het geschonden imago weer enigszins op te poetsen. Van der Doef betreurde giste ren dat hij Woudenberg op diens woord heeft geloofd en verdedigd. „Dat had ik anders moeten doen. Wij hebben als bestuur openlijk gefaald." Had het bestuur van tevoren de beelden gezien, dan zou de 3VO-top zeker meteen hebben ingegrepen, aldus de voorzit ter. Volgens Van der Doef heeft Woudenberg op 10 december zelf gemeld dat een tv-ploeg zijn snelheidsovertredingen had geregistreerd. „Ik en di recteur Joop Goos hebben hem toen direct geadviseerd zijn fouten toe te geven en niet in de verdediging te gaan. Dit ad vies heeft hij helaas in de wind geslagen." De 3VO-woordvoerder verde digde zijn overtredingen in de uitzending met zijn recente hartinfarct, waardoor hij naar eigen zeggen nogal emotioneel reageerde. Ook ver-wees hij naar de terroristische aansla gen in Amerika op 11 septem ber. Daardoor voelde hij zich bij de achtervolging door de tv-ploeg van SBS6 extra 'op- Voor Woudenberg wordt mo menteel een andere functie ge zocht binnen 3VO. Hij mag van het bestuur ook geen poli tieke contacten meer onder houden. Woudenberg zelf was gisteren niet voor commentaar- bereikbaar. GPD SCHIERMONNIKOOG - Er zijn nieuwe afspraken nodig over de grens van Schiermonnikoog, om het waddeneiland binnen Friesland te houden. Dat zei burgemeester Fennema gisteren tijdens de nieuwjaarstoespraak. Het eiland groeit aan de oostkant, en de uitbreiding ligt inmiddels voor de helft in de Groninger gemeente Eemsmond. Zowel de grens van de gemeente als de grens van de pi-ovincie moeten worden gewij zigd om het eiland Fries te houden. De gemeente Schiermonnikoog kan bij een ongewijzigde grens in de problemen komen bij onder meer rampenbestrij- ding en natuurbeheer. „Als er iets gebeurt op het gebied dat onder de gemeente Eemsmond valt, dan kunnen wij formeel gezien niets doen", aldus Fennema. Ook voor de uitkering van het gemeentefonds is de grenscorrectie van belang. De hoogte van deze uitkering wordt namelijk voor een deel gekoppeld aan de oppervlakte van het eiland.GPD/ANP AMERSFOORT - Een 38-jarige vrouw uit Amersfoort is woensdag door een brand in haar woning aan de Meridiaan om het leven gekomen. Dat heeft de politie gisteren meege deeld. Zij vermoedt dat het vuur is ontstaan door kaarsen in de slaapkamer van het slachtoffer. De brand bleef onopge merkt, omdat de vlammen doofden wegens zuurstofgebrek. Het slachtoffer werd door familie gevonden. ANP VOORBURG - Nederland telde per 1 januari 16,1 miljoen in woners, 116.000 meer dan een jaar geleden. De groei van de bevolking vermindert; in 2000 kwamen er nog 123.000 men sen bij. Dat heeft het CBS in Voorburg gistex-en meegedeeld. De lagere groei is vooral het gevolg van minder geboorten. In 2000 kwamen er nog 207.000 baby's ter wereld, het afgelopen jaar bleef de teller staan op circa 202.000. Het aantal nieuw geborenen gaat gelijk op met het verti-ouwen in de economie. Zo houdt het 'topjaar' 2000 verband met de hoogconjunctuur- in 1999. In het millenniumjaar daalde het vertrouwen van de consument in de economie. ANP UTRECHT - Het aantal telefoontjes naar Milieu Centraal, de landelijke organisatie die consumenten tips geeft over hoe ze milieuvriendelijke maatregelen kunnen nemen, is vorig jaar verdubbeld tot 41.000. Tachtig px-ocent van de vragen ging over de energiepremies die mensen kunnen krijgen als ze in huis milieuvriendelijke wijzigingen aanbi-engen, zoals het in stalleren van dubbel glas. Een woordvoerster schreef gisteren de gestegen belangstelling toe aan de publiciteitscampagnes van het ministerie VROM. ANP DEN HAAG - De opsporing van terroristen en het tegengaan van georganiseerde ci-iminaliteit wordt in Nederland 'meer dan nodig gehinderd door de privacyregelgeving'. Dat zei J. Wiarda, korpschef van de politie Haaglanden, in zijn nieuw jaarstoespraak. „Het gaat er tegenwoordig in de bewijsvoex-ing niet meer om of iemand het heeft gedaan, maar of het bewijs wel volgens de regels is verkregen. Er zijn legioenen van wie we weten dat ze de vreselijkste dingen hebben gedaan, maar we kunnen dat niet volgens de regels aantonen." De privacy is volgens de korpschef een groot goed dat koste wat kost gewaarborgd moet blijven. „Maar het kan niet zo zijn dat criminelen daardoor de dans ontspringen", meent Wiarda. GPD van onze redactie binnenland DEN HAAG - Het tijdstip van de aanleg van de Tweede Maas vlakte moet bepaald worden door de economische groei van Nederland. Bij een hoge groei (3 procent of meer), zal rond 2010 behoefte ontstaan om met de aanleg te beginnen. Maar bij een BEST - Een 34-jarige hoofd agente van de politie Brabant Zuid-Oost en een 50-jarige au tomobilist uit Vught zijn gister ochtend bij een verkeersonge val op de A2 bij Best om het leven gekomen. De automobilist uit Vught die via de uitrijstrook een file wilde omzeilen, botste in volle vaart achterop een beschadigde auto, die door een politieagent vanaf de rijbaan naar de vluchtstrook werd gereden. De auto van de man uit Vught raakte na de bot sing de 34-jarige hoofdagente uit Geldrop. De man uit Vught kwam ter plekke om het leven, de agente overleed later in het ziekenhuis aan haar verwon dingen. De andere agent raakte bij de botsing gewond. De overleden agente wei-kte bij de afdeling Woensel Zuid van de politie in Eindhoven. Haar col lega's worden enkele dagen niet ingezet. Hun werk wordt tijde lijk door andere afdelingen waargenomen. ANP SCHIPHOL - Een 46-jarige Bulgaar is woensdag op Schip hol overleden aan een overdosis drugs. Schoonmaakpersoneel vond de man op het toilet. Bij sectie bleek gisteren dat een van de 33 bolletjes cocaïne in zijn lichaam was gescheui-d en dit hem fataal was geworden. De marechaussee en douane on derschepten de afgelopen jaren honderden bolletjesslikkers op Schiphol. De levensgevaarlijke smokkelmethode blijkt nog al tijd populair. Sinds 1997 zijn, voor zover bekend, negen bolle tjesslikkers overleden, aldus de marechaussee. ANP 'middelhoge' groei van 2,5 pro cent, kan het beter nog een aan tal jaren worden uitgesteld. Dat staat in een onderzoek dat is uitgevoerd door het Centraal Planbureau (CPB), het Neder lands Economisch Instituut (NEI) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Als de Tweede Maasvlakte, de uitbreiding van de Rotterdamse haven, te vroeg wordt aange legd, dan leidt dat tot een slech tere rentabiliteit van de hele investering. Een kosten-baten- analyse wijst uit dat ons land pas na het jaar 2035 de vruchten gaat plukken van een Tweede Maasvlakte. De onderzoekers stellen ook dat als de economi sche groei laag blijft, minder dan 2 procent per jaar, de land aanwinning kan worden uitge steld tot ver na 2020. Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) zei vorige maand na afloop van kabinetsberaad, dat het tijdstip van de aanleg van de Tweede Maasvlakte nog vol strekt onduidelijk is. „Er wordt pas begonnen met landaanwin ning als er behoefte aan is en dat hangt af van de wereldecono mie." Model Het Rotterdamse Havenbedrijf (GHR) is het eens met de conclu sie van het CPB en Netelenbos dat pas moet worden begonnen met de aanleg als daar vanuit de markt vraag naar is. Het GHR verschilt echter van mening met het CPB over de manier waarop het instituut naar de economie en de Rotterdamse haven heeft gekeken. „Het CPB maakt gebruik van een theoretisch rekenmodel dat onvoldoende rijmt met de wer kelijkheid", laat een woord voerder van het GHR weten. „Het CPB overschat de moge lijkheden van het huidige ha vengebied. Daarnaast gaat het voorbij aan de trend dat veel multinationals het liefst hun ei gen containerterminals bou wen. Daar is in het huidige ha vengebied veel te weinig ruimte voor." De gemeente Rotterdam ver wacht dat de huidige haven in 2006 helemaal vol is. Volgens Netelenbos is ook nog niet duidelijk wie welk deel van de kosten van uitbreiding van de Rotterdamse haven voor zijn re kening neemt. ANP door Peet Vogel en Lianne Sleufjes DEN HAAG - De Tweede Ka nier gaat niet vrijuit bij de hui dige chaos op het spoor. De in 1995 ingezette verzelfstandi ging is, naar nu blijkt, een on doordachte operatie geweest. De politiek heeft haar lesje ge leerd, de hoop van de partijen is nu dat hetzelfde geldt voor di rectie en personeel van de NS. In een normaal bedrijf was de baas allang haar huis gestuurd, kreeg minister Netelenbos van Verkeer in december te horen van boze Kamerleden. De NS waren voor de zoveelste keer in gebreke gebleven bij het op tijd laten rijden van de treinen en de spanning in de Tweede Kamer bereikte weer eens een hoogte punt. Maar dat is nou net waar de schoen wringt: de NS zijn geen normaal bedrijf. Bij de verzelf standiging van de Spoorwegen in 1995 is niet vastgelegd waar- het bedrijf allemaal aan moest voldoen, terwijl het openbaar- vervoer een publiek belang is, zoals de minister deze week nog eens riep. Maar de minister- heeft geen mogelijkheid direct in te grijpen als de NS-directie faalt. De NS zijn immers geen staatsbedrijf meer. Netelenbos is alleen grootaandeelhouder. Dus moest de politiek lijdzaam toezien hoe de arbeidsverhou dingen steeds verder in het on gerede raakten, de treinen uit vielen of vertraagd waren, de stations steeds smeriger werden en het treinkaartje ook nog duurder werd. Nieuwe mensen moeten orde op zaken stellen, hoopt Netelenbos nu. Die moeten zorgen dat de verziekte verstandhouding tus sen de directie en het personeel weer goed wordt. Er is nieuw personeel in opleiding en nieuw materieel is eindelijk in aan tocht. Wellicht daardoor kun nen deze lente al meer treinen op tijd rijden dan het afgelopen jaar. Afspraken Zo gemakkelijk komt Netelen bos er echter niet van af als het aan de Kamer ligt. Voor de NS een nieuwe periode van vijf jaar de treinen in Nederland mogen laten rijden, moeten er harde af spraken gemaakt worden over het serviceniveau, de dienstre geling en de investeringen. Als de NS zich niet aan de afspra ken houden, dan moet de minis ter kunnen ingrijpen, want het gaat immers om een publieke taak die de NS uitvoeren. Slecht Dat waren de Kamerleden alle maal vergeten te regelen in 1995, het jaar waarin de NS ver zelfstandigd werden. Toen was het vooruitzicht nog dat de NS na enkele jaren proefdraaien klaar waren voor een beurs gang. In plaats van jaarlijks geld erbij te krijgen, zouden de NS de staat geld op gaan leve ren. In werkelijkheid liep het al lemaal iets anders en de politiek kon pas ingrijpen dankzij een publieke verontwaardiging die bijna uitgroeide tot een volks opstand. Daardoor kon Nete lenbos zoveel druk uitoefenen op de directie en de Raad van Commissarissen van de NS dat die besloten op te stappen. Die populistische manier van politiek bedrijven is echter niet goed voor het imago van de poli tiek. Boze Kamerleden en een minister die wanhopig met de armen in de lucht uitroept dat zij het ook verschrikkelijk vindt doen het niet goed bij de alweer wachtende reiziger die naast het geld voor zijn treinkaartje ook nog een sloot belastinggeld naar de spoorwegen ziet gaan. De tijd is nu rijp om de zaken goed te regelen. Daar zijn de partijen dan ook druk mee be zig. Voorwaarde is wel dat de politiek de NS duidelijkheid biedt en de garanties geeft die het mogelijk maken het bedrijf op een gezonde manier te ex ploiteren. De NS verkeerden jarenlang in onzekerheid of zij ook de ko mende jaren de treinen mochten laten rijden. Tot die duidelijk heid er was wilden de NS niet investeren in nieuwe treinstel len. Dus moet er voldoende geld en tijd beschikbaar komen om het bedrijf weer op de rails te krijgen. Dan heeft de politiek ook weer het recht om de NS af te rekenen op zijn prestaties. GPD van onze redactie binnenland DEN HAAG - De bankbiljetten van 5 en 10 euro zijn inzet van een felle strijd tussen de banken en de supermarkten. Volgens de supermarkten is er een schreeu wend tekort aan kleine coupu res. Onzin, vinden de banken. Er zijn er genoeg in omloop. De supermarkten houden vol dat er uit de geldautomaten te weinig kleine briefjes komen. „Ze geven amper 5 en 10 euro biljetten uit. Tegen de afspra ken in komen er zelfs biljetten van 100 euro uit", zegt adjunct- directeur R. Roorda van het Centraal Bureau Levensmidde lenhandel (CBL). De winkels kunnen volgens hem de grote hoeveelheid grote biljetten niet aan. „Er is simpelweg niet ge noeg wisselgeld." Grotet De Nederlandse Vereniging van Banken vindt dat de winkeliers er verstandig aan doen om niet te hard te roepen dat hun wissel geld op dreigt te raken. „Het zal het tekort alleen maar groter maken", weet voorzitter H. van onze redactie binnenland AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam heeft gisteren een 26-jarige man veroordeeld tot 2,5 jaar celstraf wegens de spec taculaire roof van nagenoeg de gehele bedrijfsvoorraad aan diamanten van zijn werkgever Gassan Diamonds. De inkoopwaarde van de ont vreemde diamanten bedroeg 6,8 miljoen euro. Tegen de verdach te was vier jaar cel geëist. De Zwollenaar werkte sinds april vorig jaar bij de Amster damse diamanthandelaar. In de maanden voorafgaand aan 'de grote slag' op 4 augustus ver duisterde hij geregeld diaman ten en sieraden. De rechtbank veroordeelde een 54-jarige en een 40-jarige man tot ieder 240 uur werkstraf en zes maanden voorwaardelijke gevangenisstraf. Zij verborgen de miljoenenbuit in de buurt van hun woonplaats Almere. De tweede verdachte hielp de dia- Blocks. „Mensen zullen eerder hun kleingeld vasthouden door zo'n mededeling." De geldauto maten zullen de komende dagen wel meer biljetten van 5 en 10 euro uitleveren. Nederlanders betalen veel snel ler met euro's dan verwacht. Het Euroforum ging er, in het meest optimistische scenario van uit, dat op woensdag 2 januari 30 procent van de betalingen in eu ro's zou zijn. De dagen daarop zou dit percentage met 15 pro centpunt per dag toenemen Woensdag werd echter al 65 procent van de betalingen in eu ro's gedaan. Alleen Duitsland komt volgens Van Dijkhuizen in de buurt. De Italianen blijven met 5 procent ver achter. President Duisenberg van de Europese Centrale Bank (ECB) noemde gisteren de invoering van de euromunten en -biljetten 'een enorm succes'. „Twee dagen na de introductie kan i k zeggen dat de gigantische klus zeer soepel is verlopen, be ter dan we hadden verwacht en gehoopt", aldus Duisenberg op de eerste ECB-persconferentie in het nieuwe jaar. ANP mantendief bovendien het land uit, direct na de roof. De officier van justitie had tegen dit twee tal achttien maanden cel geëist, waarvan zes maanden voor waardelijk. De roof - in juridische termen verduistering in dienstbetrek king - was even opzienbarend als eenvoudig. De Zwollenaar hield op de bewuste dag zijn col lega's voor de gek door, op het moment dat iedereen op het punt stond naar huis te gaan, te zeggen dat hij iets was vergeten. Op die manier kon hij minuten lang tegen de regels in in de sorteerkamer van Gassan ver blijven. Hij verborg de miljoe nenbuit in een magnetrondoos, waarmee hij even later het pand uitwandelde. De doos bevatte zo'n 8000 diamanten. De motieven van de dief waren geldgebrek als gevolg van een faillissement, een gokversla ving en liefde voor een werk neemster van een Hilversumse seksclub (de dochter van de 54- jarige medeverdachte). ANP Niets blijft de NS bespaard. Gisteravond ontspoorden enkele honderden meters ten zuiden van het centraal station van Groningen twee wagons. De stoptrein Zwolle-Groningen reed rond half acht bij binnenkomst een goederentrein aan. Beide treinen ontspoorden deels. Er viel één lichtgewonde in de stoptrein. Het ongeluk gebeurde onder het Herewegviaduct. foto Karei Zwaneveld/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 3