Bonus voor gezonde werknemers
Chaos op spoor goede les
PZC
Tweede Maasvlakte winkeliers en banken
VOOr politici m Den Haag Tweeënhalfjaarcelvoor
diamantroof bij Gassan
3VO zet scheurend boegbeeld uit functie
Rapport pleit voor Kleine eurobiljetten
minder haast met *nzet ruz*e tussen
Werkgevers willen met beloning ziekteverzuim terugdringen
Vier nieuwe
namen in top
van lijst D66
HÉ
Schiermonnikoog wil nieuwe grens
Dode door brand in Amersfoort
Bevolkingsgroei loopt terug
Veel vragen over energiepremies
Wiarda voor soepelere privacywet
Twee doden bij
ongeval op A2
Bolletjesslikker
overlijdt op
toilet Schiphol
vrijdag 4 januari 2002
van onze redactie binnenland
DEN HAAG - Steeds meer be
drijven stellen voor werkne
mers te belonen als ze zich niet
ziek melden. Dit zeggen werk
geversorganisatie VNO-NCW
en FNV Bondgenoten. Volgens
VNO-NCW is het een goede ma
nier om ziekteverzuim aan te
pakken. De vakbond is er on
danks het extraatje voor de
werknemers niet blij mee.
Volgens VNO-NCW komen er
steeds meer bonusregelingen in
DEN HAAG - De toptien van de
voorlopige lijst van D66 voor de
komende verkiezingen voor de
Tweede Kamer telt vier mensen
die nu nog geen Kamerlid of be
windspersoon zijn.
Het najaarscongres koos frac
tieleider De Graaf al tot lijst
trekker. Nu heeft een commissie
onder leiding van oud-minister
Wijers een advieslijst uitge
bracht. Nummer 2 wordt minis
ter Van Boxtel (Grote Steden en
Minderheden), gevolgd door de
Tweede-Kamerleden Giskes en
Dittrich. Hun collega's Bakker
en Lambrechts staan respectie
velijk op de zesde en de achtste
plaats.
Nieuw op de lijst, op nummer 5,
is mevrouw V. van Geen, die bin
nen D66 lid is van de commissie
vrouwenrechten en mensen
rechten. Daarnaast is zij univer
sitair docent organisatiepsy
chologie. Op nummer 7 staat
Westerouen van Meeteren. Hij
geniet tv-bekendheid door het
discussieprogramma Lager
huis. Nummer 9 is B. van der
Ham, oud-voorzitter van de
Jonge Democraten. Op nummer
10 staat J. Crebas, die zich bij
het wetenschappelijk bureau
van D66 verdiept in het vraag
stuk van asiel en vluchtelingen.
De leden van D66 kunnen nu
stemmen over de lijst. Op 4 fe
bruari moet de definitieve lijst
er zijn. ANP
sectoren waar het ziektever
zuim hoger ligt dan het lande
lijk gemiddelde (6,2 procent).
Detacheringsbedrij f Slager
Groep is afgelopen jaar met zo'n
regeling begonnen. Werkne
mers van dat bedrijf die zich het
hele jaar niet ziek melden, kun
nen uiteindelijk in aanmerking
komen voor een bonus van 650
euro.
De werkgeversorganisatie pleit
al jaren voor bonusregelingen
voor werknemers die zich niet
ziek melden. ,,Pas het laatste
jaar merken we dat er meer aan
dacht voor is", aldus René Blij-
levens, secretaris arbeidsvoor
waarden. „Vooral sectoren waar
het ziekteverzuim traditioneel
hoog is, zoals de schoonmaak
branche, grafimedia en con-
ti'actcatering, hebben steeds
vaker zo'n regeling."
De grootste vakbond FNV
Bondgenoten is ondanks het ex
traatje absoluut niet blij met
dergelijke regelingen om het
verzuim aan te pakken. „Daar
door lijkt het alsof mensen ziek
te in eigen hand hebben. En dat
is natuurlijk niet zo", aldus een
woordvoerster.
CAO
Toch lijkt het volgens de vak
bond wel steeds meer die kant
uit te gaan. „We merken een toe
nemende wens van bedrijven
om financiële prikkels af te
spreken in CAO's om het ziekte
verzuim aan te pakken. Vooral
werkgevers in de metaal, klem
metaal en bij Philips zetten het
telkens weer op het wensenlijst-
je."
Volgens de FNV kent een aantal
CAO's op dit moment negatieve
prikkelingen waarbij werkne
mers tijdens de eerste ziekteda
gen worden gekort
Volgens VNO-NCW is een bo
nusregeling een goede manier
om het ziekteverzuim via CAO-
afspraken aan te pakken.
Minister Vermeend (Sociale Za
ken) lanceerde tussen kerst en
nieuwjaarnoghetplan omziek-
teverzuim via CAO's aan te pak
ken. Hoe hij dat wil doen, liet de
minister in het midden. Hij ver
wacht daarover eind februari
advies van de Stichting van de
Arbeid, waarin werkgevers en
werknemers vertegenwoordigd
zijn. GPD
Bert Woudenberg
foto GPD
van onze redactie binnenland
HUIZEN - Verkeersveilig
heidsorganisatie 3VO heeft
zijn boegbeeld en woord voer-
der Bert Woudenberg gisteren
alsnog op een zijspoor gezet.
Dat gebeurde naar aanleiding
van enkele grove snelheids
overtredingen door Wouden
berg. Door beelden daarvan,
uitgezonden door het SBS6-
programma van misdaadver
slaggever Peter de Vries, raak
ten Woudenberg en 3 VO vorige
maand in opspraak.
Voor het oog van de camera
reed Woudenberg onder meer
142 kilometer per uur op een
weg waar 70 het maximum is.
Niettemin stelde het bestuur
van 3VO zich aanvankelijk
nog vierkant op achter Wou
denberg. Die werkt al dertig
jaar voor de organisatie die is
voortgekomen uit Veilig Ver
keer Nederland (WN). De
laatste tien jaar was hij
woordvoerder. Ook direct na
de uitzending op 13 december,
die volgens voorzitter Jaap
van der Doef 'vernietigend'
was voor het imago en de ge
loofwaardigheid van 3VO,
bleef het bestuur achter Wou
denberg staan.
Na de uitzending stroomden
de boze brieven bij 3VO bin
nen en stond de telefoon rood
gloeiend. Daarop besloot het
3VO-bestuur vorige week
Woudenberg alsnog te straffen
in de hoop zo het geschonden
imago weer enigszins op te
poetsen.
Van der Doef betreurde giste
ren dat hij Woudenberg op
diens woord heeft geloofd en
verdedigd. „Dat had ik anders
moeten doen. Wij hebben als
bestuur openlijk gefaald."
Had het bestuur van tevoren
de beelden gezien, dan zou de
3VO-top zeker meteen hebben
ingegrepen, aldus de voorzit
ter.
Volgens Van der Doef heeft
Woudenberg op 10 december
zelf gemeld dat een tv-ploeg
zijn snelheidsovertredingen
had geregistreerd. „Ik en di
recteur Joop Goos hebben hem
toen direct geadviseerd zijn
fouten toe te geven en niet in de
verdediging te gaan. Dit ad
vies heeft hij helaas in de wind
geslagen."
De 3VO-woordvoerder verde
digde zijn overtredingen in de
uitzending met zijn recente
hartinfarct, waardoor hij naar
eigen zeggen nogal emotioneel
reageerde. Ook ver-wees hij
naar de terroristische aansla
gen in Amerika op 11 septem
ber. Daardoor voelde hij zich
bij de achtervolging door de
tv-ploeg van SBS6 extra 'op-
Voor Woudenberg wordt mo
menteel een andere functie ge
zocht binnen 3VO. Hij mag
van het bestuur ook geen poli
tieke contacten meer onder
houden. Woudenberg zelf was
gisteren niet voor commentaar-
bereikbaar. GPD
SCHIERMONNIKOOG - Er zijn nieuwe afspraken nodig
over de grens van Schiermonnikoog, om het waddeneiland
binnen Friesland te houden. Dat zei burgemeester Fennema
gisteren tijdens de nieuwjaarstoespraak. Het eiland groeit
aan de oostkant, en de uitbreiding ligt inmiddels voor de helft
in de Groninger gemeente Eemsmond. Zowel de grens van de
gemeente als de grens van de pi-ovincie moeten worden gewij
zigd om het eiland Fries te houden.
De gemeente Schiermonnikoog kan bij een ongewijzigde
grens in de problemen komen bij onder meer rampenbestrij-
ding en natuurbeheer. „Als er iets gebeurt op het gebied dat
onder de gemeente Eemsmond valt, dan kunnen wij formeel
gezien niets doen", aldus Fennema. Ook voor de uitkering van
het gemeentefonds is de grenscorrectie van belang. De hoogte
van deze uitkering wordt namelijk voor een deel gekoppeld
aan de oppervlakte van het eiland.GPD/ANP
AMERSFOORT - Een 38-jarige vrouw uit Amersfoort is
woensdag door een brand in haar woning aan de Meridiaan
om het leven gekomen. Dat heeft de politie gisteren meege
deeld. Zij vermoedt dat het vuur is ontstaan door kaarsen in
de slaapkamer van het slachtoffer. De brand bleef onopge
merkt, omdat de vlammen doofden wegens zuurstofgebrek.
Het slachtoffer werd door familie gevonden. ANP
VOORBURG - Nederland telde per 1 januari 16,1 miljoen in
woners, 116.000 meer dan een jaar geleden. De groei van de
bevolking vermindert; in 2000 kwamen er nog 123.000 men
sen bij. Dat heeft het CBS in Voorburg gistex-en meegedeeld.
De lagere groei is vooral het gevolg van minder geboorten. In
2000 kwamen er nog 207.000 baby's ter wereld, het afgelopen
jaar bleef de teller staan op circa 202.000. Het aantal nieuw
geborenen gaat gelijk op met het verti-ouwen in de economie.
Zo houdt het 'topjaar' 2000 verband met de hoogconjunctuur-
in 1999. In het millenniumjaar daalde het vertrouwen van de
consument in de economie. ANP
UTRECHT - Het aantal telefoontjes naar Milieu Centraal, de
landelijke organisatie die consumenten tips geeft over hoe ze
milieuvriendelijke maatregelen kunnen nemen, is vorig jaar
verdubbeld tot 41.000. Tachtig px-ocent van de vragen ging
over de energiepremies die mensen kunnen krijgen als ze in
huis milieuvriendelijke wijzigingen aanbi-engen, zoals het in
stalleren van dubbel glas. Een woordvoerster schreef gisteren
de gestegen belangstelling toe aan de publiciteitscampagnes
van het ministerie VROM. ANP
DEN HAAG - De opsporing van terroristen en het tegengaan
van georganiseerde ci-iminaliteit wordt in Nederland 'meer
dan nodig gehinderd door de privacyregelgeving'. Dat zei J.
Wiarda, korpschef van de politie Haaglanden, in zijn nieuw
jaarstoespraak.
„Het gaat er tegenwoordig in de bewijsvoex-ing niet meer om
of iemand het heeft gedaan, maar of het bewijs wel volgens de
regels is verkregen. Er zijn legioenen van wie we weten dat ze
de vreselijkste dingen hebben gedaan, maar we kunnen dat
niet volgens de regels aantonen."
De privacy is volgens de korpschef een groot goed dat koste
wat kost gewaarborgd moet blijven. „Maar het kan niet zo
zijn dat criminelen daardoor de dans ontspringen", meent
Wiarda. GPD
van onze redactie binnenland
DEN HAAG - Het tijdstip van
de aanleg van de Tweede Maas
vlakte moet bepaald worden
door de economische groei van
Nederland. Bij een hoge groei (3
procent of meer), zal rond 2010
behoefte ontstaan om met de
aanleg te beginnen. Maar bij een
BEST - Een 34-jarige hoofd
agente van de politie Brabant
Zuid-Oost en een 50-jarige au
tomobilist uit Vught zijn gister
ochtend bij een verkeersonge
val op de A2 bij Best om het
leven gekomen.
De automobilist uit Vught die
via de uitrijstrook een file wilde
omzeilen, botste in volle vaart
achterop een beschadigde auto,
die door een politieagent vanaf
de rijbaan naar de vluchtstrook
werd gereden. De auto van de
man uit Vught raakte na de bot
sing de 34-jarige hoofdagente
uit Geldrop. De man uit Vught
kwam ter plekke om het leven,
de agente overleed later in het
ziekenhuis aan haar verwon
dingen. De andere agent raakte
bij de botsing gewond.
De overleden agente wei-kte bij
de afdeling Woensel Zuid van de
politie in Eindhoven. Haar col
lega's worden enkele dagen niet
ingezet. Hun werk wordt tijde
lijk door andere afdelingen
waargenomen. ANP
SCHIPHOL - Een 46-jarige
Bulgaar is woensdag op Schip
hol overleden aan een overdosis
drugs.
Schoonmaakpersoneel vond de
man op het toilet. Bij sectie
bleek gisteren dat een van de 33
bolletjes cocaïne in zijn lichaam
was gescheui-d en dit hem fataal
was geworden.
De marechaussee en douane on
derschepten de afgelopen jaren
honderden bolletjesslikkers op
Schiphol. De levensgevaarlijke
smokkelmethode blijkt nog al
tijd populair. Sinds 1997 zijn,
voor zover bekend, negen bolle
tjesslikkers overleden, aldus de
marechaussee. ANP
'middelhoge' groei van 2,5 pro
cent, kan het beter nog een aan
tal jaren worden uitgesteld.
Dat staat in een onderzoek dat is
uitgevoerd door het Centraal
Planbureau (CPB), het Neder
lands Economisch Instituut
(NEI) en het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu
(RIVM).
Als de Tweede Maasvlakte, de
uitbreiding van de Rotterdamse
haven, te vroeg wordt aange
legd, dan leidt dat tot een slech
tere rentabiliteit van de hele
investering. Een kosten-baten-
analyse wijst uit dat ons land
pas na het jaar 2035 de vruchten
gaat plukken van een Tweede
Maasvlakte. De onderzoekers
stellen ook dat als de economi
sche groei laag blijft, minder
dan 2 procent per jaar, de land
aanwinning kan worden uitge
steld tot ver na 2020.
Minister Netelenbos (Verkeer en
Waterstaat) zei vorige maand na
afloop van kabinetsberaad, dat
het tijdstip van de aanleg van de
Tweede Maasvlakte nog vol
strekt onduidelijk is. „Er wordt
pas begonnen met landaanwin
ning als er behoefte aan is en dat
hangt af van de wereldecono
mie."
Model
Het Rotterdamse Havenbedrijf
(GHR) is het eens met de conclu
sie van het CPB en Netelenbos
dat pas moet worden begonnen
met de aanleg als daar vanuit de
markt vraag naar is. Het GHR
verschilt echter van mening met
het CPB over de manier waarop
het instituut naar de economie
en de Rotterdamse haven heeft
gekeken.
„Het CPB maakt gebruik van
een theoretisch rekenmodel dat
onvoldoende rijmt met de wer
kelijkheid", laat een woord
voerder van het GHR weten.
„Het CPB overschat de moge
lijkheden van het huidige ha
vengebied. Daarnaast gaat het
voorbij aan de trend dat veel
multinationals het liefst hun ei
gen containerterminals bou
wen. Daar is in het huidige ha
vengebied veel te weinig ruimte
voor."
De gemeente Rotterdam ver
wacht dat de huidige haven in
2006 helemaal vol is. Volgens
Netelenbos is ook nog niet
duidelijk wie welk deel van de
kosten van uitbreiding van de
Rotterdamse haven voor zijn re
kening neemt. ANP
door Peet Vogel
en Lianne Sleufjes
DEN HAAG - De Tweede Ka
nier gaat niet vrijuit bij de hui
dige chaos op het spoor. De in
1995 ingezette verzelfstandi
ging is, naar nu blijkt, een on
doordachte operatie geweest.
De politiek heeft haar lesje ge
leerd, de hoop van de partijen is
nu dat hetzelfde geldt voor di
rectie en personeel van de NS.
In een normaal bedrijf was de
baas allang haar huis gestuurd,
kreeg minister Netelenbos van
Verkeer in december te horen
van boze Kamerleden. De NS
waren voor de zoveelste keer in
gebreke gebleven bij het op tijd
laten rijden van de treinen en de
spanning in de Tweede Kamer
bereikte weer eens een hoogte
punt.
Maar dat is nou net waar de
schoen wringt: de NS zijn geen
normaal bedrijf. Bij de verzelf
standiging van de Spoorwegen
in 1995 is niet vastgelegd waar-
het bedrijf allemaal aan moest
voldoen, terwijl het openbaar-
vervoer een publiek belang is,
zoals de minister deze week nog
eens riep. Maar de minister-
heeft geen mogelijkheid direct
in te grijpen als de NS-directie
faalt. De NS zijn immers geen
staatsbedrijf meer. Netelenbos
is alleen grootaandeelhouder.
Dus moest de politiek lijdzaam
toezien hoe de arbeidsverhou
dingen steeds verder in het on
gerede raakten, de treinen uit
vielen of vertraagd waren, de
stations steeds smeriger werden
en het treinkaartje ook nog
duurder werd.
Nieuwe mensen moeten orde op
zaken stellen, hoopt Netelenbos
nu. Die moeten zorgen dat de
verziekte verstandhouding tus
sen de directie en het personeel
weer goed wordt. Er is nieuw
personeel in opleiding en nieuw
materieel is eindelijk in aan
tocht. Wellicht daardoor kun
nen deze lente al meer treinen op
tijd rijden dan het afgelopen
jaar.
Afspraken
Zo gemakkelijk komt Netelen
bos er echter niet van af als het
aan de Kamer ligt. Voor de NS
een nieuwe periode van vijf jaar
de treinen in Nederland mogen
laten rijden, moeten er harde af
spraken gemaakt worden over
het serviceniveau, de dienstre
geling en de investeringen. Als
de NS zich niet aan de afspra
ken houden, dan moet de minis
ter kunnen ingrijpen, want het
gaat immers om een publieke
taak die de NS uitvoeren.
Slecht
Dat waren de Kamerleden alle
maal vergeten te regelen in
1995, het jaar waarin de NS ver
zelfstandigd werden. Toen was
het vooruitzicht nog dat de NS
na enkele jaren proefdraaien
klaar waren voor een beurs
gang. In plaats van jaarlijks
geld erbij te krijgen, zouden de
NS de staat geld op gaan leve
ren. In werkelijkheid liep het al
lemaal iets anders en de politiek
kon pas ingrijpen dankzij een
publieke verontwaardiging die
bijna uitgroeide tot een volks
opstand. Daardoor kon Nete
lenbos zoveel druk uitoefenen
op de directie en de Raad van
Commissarissen van de NS dat
die besloten op te stappen.
Die populistische manier van
politiek bedrijven is echter niet
goed voor het imago van de poli
tiek. Boze Kamerleden en een
minister die wanhopig met de
armen in de lucht uitroept dat
zij het ook verschrikkelijk vindt
doen het niet goed bij de alweer
wachtende reiziger die naast het
geld voor zijn treinkaartje ook
nog een sloot belastinggeld naar
de spoorwegen ziet gaan.
De tijd is nu rijp om de zaken
goed te regelen. Daar zijn de
partijen dan ook druk mee be
zig. Voorwaarde is wel dat de
politiek de NS duidelijkheid
biedt en de garanties geeft die
het mogelijk maken het bedrijf
op een gezonde manier te ex
ploiteren.
De NS verkeerden jarenlang in
onzekerheid of zij ook de ko
mende jaren de treinen mochten
laten rijden. Tot die duidelijk
heid er was wilden de NS niet
investeren in nieuwe treinstel
len. Dus moet er voldoende geld
en tijd beschikbaar komen om
het bedrijf weer op de rails te
krijgen.
Dan heeft de politiek ook weer
het recht om de NS af te rekenen
op zijn prestaties. GPD
van onze redactie binnenland
DEN HAAG - De bankbiljetten
van 5 en 10 euro zijn inzet van
een felle strijd tussen de banken
en de supermarkten. Volgens de
supermarkten is er een schreeu
wend tekort aan kleine coupu
res. Onzin, vinden de banken. Er
zijn er genoeg in omloop.
De supermarkten houden vol
dat er uit de geldautomaten te
weinig kleine briefjes komen.
„Ze geven amper 5 en 10 euro
biljetten uit. Tegen de afspra
ken in komen er zelfs biljetten
van 100 euro uit", zegt adjunct-
directeur R. Roorda van het
Centraal Bureau Levensmidde
lenhandel (CBL). De winkels
kunnen volgens hem de grote
hoeveelheid grote biljetten niet
aan. „Er is simpelweg niet ge
noeg wisselgeld."
Grotet
De Nederlandse Vereniging van
Banken vindt dat de winkeliers
er verstandig aan doen om niet
te hard te roepen dat hun wissel
geld op dreigt te raken. „Het zal
het tekort alleen maar groter
maken", weet voorzitter H.
van onze redactie binnenland
AMSTERDAM - De rechtbank
in Amsterdam heeft gisteren een
26-jarige man veroordeeld tot
2,5 jaar celstraf wegens de spec
taculaire roof van nagenoeg de
gehele bedrijfsvoorraad aan
diamanten van zijn werkgever
Gassan Diamonds.
De inkoopwaarde van de ont
vreemde diamanten bedroeg 6,8
miljoen euro. Tegen de verdach
te was vier jaar cel geëist.
De Zwollenaar werkte sinds
april vorig jaar bij de Amster
damse diamanthandelaar. In de
maanden voorafgaand aan 'de
grote slag' op 4 augustus ver
duisterde hij geregeld diaman
ten en sieraden.
De rechtbank veroordeelde een
54-jarige en een 40-jarige man
tot ieder 240 uur werkstraf en
zes maanden voorwaardelijke
gevangenisstraf. Zij verborgen
de miljoenenbuit in de buurt
van hun woonplaats Almere. De
tweede verdachte hielp de dia-
Blocks. „Mensen zullen eerder
hun kleingeld vasthouden door
zo'n mededeling." De geldauto
maten zullen de komende dagen
wel meer biljetten van 5 en 10
euro uitleveren.
Nederlanders betalen veel snel
ler met euro's dan verwacht. Het
Euroforum ging er, in het meest
optimistische scenario van uit,
dat op woensdag 2 januari 30
procent van de betalingen in eu
ro's zou zijn. De dagen daarop
zou dit percentage met 15 pro
centpunt per dag toenemen
Woensdag werd echter al 65
procent van de betalingen in eu
ro's gedaan.
Alleen Duitsland komt volgens
Van Dijkhuizen in de buurt. De
Italianen blijven met 5 procent
ver achter.
President Duisenberg van de
Europese Centrale Bank (ECB)
noemde gisteren de invoering
van de euromunten en -biljetten
'een enorm succes'.
„Twee dagen na de introductie
kan i k zeggen dat de gigantische
klus zeer soepel is verlopen, be
ter dan we hadden verwacht en
gehoopt", aldus Duisenberg op
de eerste ECB-persconferentie
in het nieuwe jaar. ANP
mantendief bovendien het land
uit, direct na de roof. De officier
van justitie had tegen dit twee
tal achttien maanden cel geëist,
waarvan zes maanden voor
waardelijk.
De roof - in juridische termen
verduistering in dienstbetrek
king - was even opzienbarend
als eenvoudig. De Zwollenaar
hield op de bewuste dag zijn col
lega's voor de gek door, op het
moment dat iedereen op het
punt stond naar huis te gaan, te
zeggen dat hij iets was vergeten.
Op die manier kon hij minuten
lang tegen de regels in in de
sorteerkamer van Gassan ver
blijven. Hij verborg de miljoe
nenbuit in een magnetrondoos,
waarmee hij even later het pand
uitwandelde. De doos bevatte
zo'n 8000 diamanten.
De motieven van de dief waren
geldgebrek als gevolg van een
faillissement, een gokversla
ving en liefde voor een werk
neemster van een Hilversumse
seksclub (de dochter van de 54-
jarige medeverdachte). ANP
Niets blijft de NS bespaard. Gisteravond ontspoorden enkele honderden meters ten zuiden van het centraal station van Groningen twee
wagons. De stoptrein Zwolle-Groningen reed rond half acht bij binnenkomst een goederentrein aan. Beide treinen ontspoorden deels. Er
viel één lichtgewonde in de stoptrein. Het ongeluk gebeurde onder het Herewegviaduct. foto Karei Zwaneveld/ANP