Pechiney investeert kwart miljard Juridisch gevecht scheepsbranden sleept zich voort Cadeautje voor wegen ontaardt in hoop gedoe Rechter beboet twee varkenshouders met te grote veestapel Panorama weg in Breskens Slachtoffer door rechtbank gehoord in ontuchtzaak Symposium over bouw duurzame schepen kustvaart Fabriek in Vlissingen wordt ingrijpend gemoderniseerd Internetters verenigen zich Overvaller aangehouden Studie luchtschepen afgeblazen Brief voor behoud postkantoor Brandstichting bij benzinepomp Carrièredag Hogeschool Sluis gestremd dinsdag 11 december 2001 j door Harmen van der Werf DEN HAAG - Zeeland moet zijn zegeningen tellen en de extra 37,5 miljoen gulden voorwegen, onder meer voor een tweede 1 brug bij de Grevelingensluis, van het Rijk in blijdschap aan vaarden, vindt Kamerlid J. Dijsselbloem (PvdA). Hij is niet onder de indruk van kritiek van gedeputeerde J. Hennekeij, die op 48 miljoen gulden had ge- rekend. Zoals eerder was afge sproken. Het leek zo aardig. De Tweede Kamer wil, met voorop PvdA'er Dijsselbloem, ook het zuiden en het oosten wat extra geld geven voor infrastructuur, net zoals de grote steden in de Randstad. Het zuiden en het oosten kunnen elk 150 miljoen gulden krijgen, is het idee. De Kaïrier doet een op roep: Kom maar met plannen, dan kan het geld snel verdeeld worden. Zo gebeurt het. Zeeland heeft ideeën genoeg op de plank lig gen, voor een tweede brug bij Bruinisse, voor een openbaar vervoerplein bij Terneuzen en voorzieningen bij het fiets- voetveer Vlissingen/Breskens. Gedeputeerde Hennekeij sleept 48 van de 150 miljoen in de wacht. Hij is gelukkig, tot mi nister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat opeens besluit de 150 miljoen gulden gelijk te ver delen over de stadsregio Eind hoven en de drie zuidelijke pro vincies. Resultaat: Zeeland krijgt 'nog maar' 37,5 miljoen. De Tweede Kamer praatte gis teren de hele dag met Netelen bos over de planning voor we gen, een jaarlijks terugkerend ritueel dat vooral goed is om de aardrijkskundige kennis op te halen. Met geen woord rept Dijssel bloem over het gedoe met de 15 0 miljoen in het zuiden. Hij vraagt niet waarom minister Netelen bos dat geld eigenhandig anders heeft verdeeld. Het zuiden mag zelf de verdeling bepalen, zegt zij wel toe, maar dan moet er een zuidelijk mobiliteitsfonds wor den gevormd. Rompslomp Hennekeij laat 's avonds weten daar niet veel voor te voelen. De provincie Zeeland moet zelf kunnen blijven beslissen waar aan zij wegengeld uitgeeft. Zo'n fonds geeft een hoop romp slomp. En de vraag is of de pro vincie Zeeland als kleinste in het zuiden er veel bij heeft te winnen. Wat een aardig gebaar van de Tweede Kamer leek, is zo in een hoop gedoe ontaard. Al kijkt Dijsselbloem als initiatiefne mer daar anders tegenaan: „Zeeland krijgt toch extra geld." Hennekeij realiseert zich dat even goed. „Het is onbegrij pelijk gegaan, maar wij krijgen in elk geval 37,5 miljoen gulden. Dat is meer dan niks. Wij gaan ex-mee aan de slag." RILLAND - Na alle commotie die is ontstaan over de promo tieactie van Delta Nutsbedrijven en Zeelandnet om Zeeuwen te laten internetten via de kabel is de Kabel Gebruikers Groep Zeeland (KGGZ) opgericht. De gebruikersgroep streeft naar een betrouwbare, betaalbare en snelle internetservice via de kabel in Zeeland. Dat doel wil hij bereiken door te overleggen met leverancier(s) en door het organiseren van bij eenkomsten die betrekking hebben op het gebruik van internet. Om ook landelijk invloed te kunnen uitoefenen is de vereniging aan gemeld bij de vereniging Coax Kabel MIDDELBURG - De politie van Middelburg heeft een 30-ja- rige inwoner van die stad aangehouden voor een poging tot roof van een brommer. De man probeerde vorige week maan dag onder bedreiging van een mes een bromfietser zijn voer tuig afhandig te maken op de Poelendaelesingel in Middel burg. Tijdens het verhoor bekende de man ook een overval op een kledingwinkel in de St-Jansstraat in Middelburg in juli van dit jaar. Hij maakte toen enkele honderden guldens buit. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Aluminium- producent Pechiney Nederland gaat de fabriek in Vlissingen- Oost ingrijpend moderniseren. De aandeelhouders, groep Pe chiney en Hunter Douglas, heb ben ingestemd met een investe ring van 113 miljoen euro (249 miljoen gulden). Verbeteringen en aanpassingen zorgen ervoor dat de productiecapaciteit met 25 procent toeneemt en de uit stoot van broeikasgassen sterk daalt. Het Pechiney Plant Modernisa- tion (PPM) project omvat onder andere een aanpassing van de 512 elektrolyseovens waarin aluminium wordt gemaakt. Door ze voortaan gelijkmatig om de anderhalve minuut te voeden met de grondstof aluin aarde presteren de ovens effici ënter, zijn ze beter te beheersen en gebruiken ze minder energie. Nu gaat elke drie uur een grote hoeveelheid van de grondstof de ovens in. Verder worden ze zodanig om gebouwd dat ze kunnen worden gevoed met aluinaarde zonder I de ovens te openen. Doordat de I uitstoot van stof afneemt van 400 tot 152 ton per jaar, verbete ren ook de arbeidsomstandig heden in de fabriekshallen. De stof die daar nu nog vrijkomt wordt afgevangen door dakin- I stallaties en geloosd op het op- pervlaktewater. Doordat de uit- I stoot van stof afneemt, daalt ook de lozing op het water van j 329tonperjaarnaarl83tonper I jaar. Verder wordt een nieuwe bak oven gebouwd en het ondersta tion (waar van wisselspanning gelijkspanning wordt gemaakt) uitgebreid met twee extra groe pen transformatoren en gelijk- richters. Daardoor kan er meer stroom naar de ovens worden geleid en stijgt de productieca paciteit met 56.000 ton tot 254.000 ton per jaar. Het nieuwe productieniveau wordt pas bereikt na de moder nisering, begin 2004. De terug- verdientijd van de investering is ongeveer acht jaar. Pechiney heeft het Canadese ingenieurs bureau SNC Lavalin opdracht gegeven om de detailenginering uitte voeren. Aardgas Door het stijgen van de produc tie met 25 procent, neemt de uit stoot van koolstofdioxide toe met 22 procent. De stijging wordt veroorzaakt door het ge bruik van extra aardgas en ano des. Daarentegen wordt de emissie van overige 'broeikas gassen, zoals PFK's, tot een kwart van de huidige uitstoot beperkt: van 1,7 miljoen ton tot 420.000 ton per jaar. De uitstoot van zwaveldioxide neemt wel toe, van 2050 tot 2700 ton per jaar. Volgens een rapport van in genieurs- en architectenbureau Haskoning voldoen de concen traties aan de grenswaarden en is er technisch gezien ook nog geen verbetering haalbaar. Het verbruik van elektriciteit en gas neemt toe door de ver hoogde productiecapaciteit, maar stijgt niet navenant, waardoor er volgens Pechiney Pechiney gaat onder meer de ele< sprake is van een energiereduc- tie. Pechiney Nederland heeft vergunningen aangevraagd bij de provincie en Rijkswaterstaat om de aanpassingen te mogen dooievoeren. De verwachting is dat in het voorjaar een begin kan worden gemaakt met het project. Behalve de investering van 113 miljoen euro doet de onderne ming de komende jaren elk jaar een investering van ongeveer tien miljoen gulden. De moder nisering is volgens directeur M. de Zélicourt noodzakelijk om ook in de toekomst bij te kunnen blijven. Dat de aandeelhouders foto Ruben Oreel ermee hebben ingestemd is vol gens hem het bewijs dat ze hun vertrouwen uitspreken in de Nederlandse vestiging: „Het is de grootste investering sinds de bouw van de fabriek." VLISSINGEN - Het onderzoek naar een landplaats voor gro te luchtschepen van het Duitse bedrijf Cargolifter in Vlissin- gen-Oost gaat voorlopig niet dooi'. Het is onduidelijk welke eisen aan de nieuwe voorziening voor luchtschepen moeten worden gesteld. Het heeft dan ook weinig zin al een studie te doen, aldus commercieel medewerker B. Zonneveld van de NV Haven van Vlissingen. Het plan is niet van de baan. De ontwikkeling van luchtschepen voor zware transporten bij Cargolifter verloopt redelijk voorspoedig. Zonneveld denkt dat over één a twee jaar het onderzoek alsnog kan worden op gepakt. De luchtschepen van Cargolifter krijgen een maxi maal laadvermogen van 160 ton. Ze kunnen in één keer grote ladingstukken vervoeren, zoals delen van bruggen en indu strie-installaties. Een luchtschipstation voor Cax-golifter in Vlissingen kan de aantrekkingskracht van de haven vergro ten. MIDDELBURG - B en W van Middelburg sturen een brief naar TPG, de beheerder van de postkantoren in Nederland, om te pleiten voor behoud van het postagentschap in de wijk Dauwendaele. Aanleiding daarvoor is een handtekeningen actie van de SP. Het postagentschap verandert in een service punt en de dienstverlening wordt beperkt. „Wij zullen proberen het postagentschap te behouden, voorzover dat in ons vermogen ligt", aldus wethouder L. Luitwieler (Economische Zaken) gisteravond in een com missievergadering. De brief van het college kan rekenen op vrijwel raadsbrede steun. „De schaal van de wijken Dau wendaele en de Magistraat wijk rechtvaardigt een postagent schap", aldus het PvdA-raadslid P. Brakman. Volgens Leef baar Middelburg moet het gemeentebestuxxr alle mogelijk druk uitoefenen op TPG om het agentschap te behoudeix. De WD zag niets in een brief. „Zo functioneel! de maatschappij nu eenmaal." KRABBENDIJKE - Onbekenden hebben maandagochtend om 3.00 xiur een benzinepomp in Krabbendijke in brand ge stoken. Het lukte de gewaarschuwde eigenaar om de brand zelf te blussen en zo erger te voorkomen. Een camera heeft de brandstichting geregistreerd. De politie heeft de beelden in onderzoek. door Sheila van Doorsselaer BRESKENS - De Panoramaweg in Bres kens is na de laatste najaarsstorm van twee weken geleden verworden tot een mini-Sahara. Het zand wat Rijkswater staat bij de zandsuppletie in mei op de Breskense stranden heeft gespoten, is door de harde windvlagen op de weg ge stoven. Letterlijk panorama weg. Water schap Zeeuws-Vlaanderen, beheerder van de Panoramaweg, is momenteel met Atlassen bezig het zand van de weg te sho- velen, terug op het strand. De zandlaag is niet bevorderlijk voor de verkeersveilig heid en het gras wat bij hevige stormslag de dijk moet helpen verstevigen, dreigde door het zand te verstikken. Afdelings hoofd Waterkeringen A. Provoost van het schap meent dat de shoveloperatie waar schijnlijk eenmalig zal zijn. „Door het natte weer van de laatste tijd zal het zand niet meer stuiven." foto Peter Nicolai door Adri Klinkenberg DEN HAAG - De brand die met kerstmis 1991 vijf schepen ver woestte in jachthaven De Paal in Zeeuws-Vlaanderen houdt twee broers uit Graauw en Ter- neuzen, die eigenaar waren van twee van de schepen, nog steeds verdeeld. Peet de Rooij uit Terneuzen, ei genaar van de verbrande Toe komst, vindt dat zijn broer Wil lem aansprakelijk is voor de schade op zijn schip. De brand is immers, aldus Peet, ontstaan op de Casuele van Willem. Deze boot lag als eerste aan de steiger-. De zeewaardige vissersboot van Peet de Rooij, waarmee hij als hobby op garnalen viste, lag daar meteen naast. Willem moet dan ook de schade vergoeden, vindt zijn broer. VLISSINGEN - Zo'n vijftig be drijven en instellingen zijn ko mende woensdag, 12 december, present op de jaarlijkse carri èredag van de Hogeschool Zee land in Vlissingen. Studenten en andere belang stellenden kunnen zich dan oriënteren op beroepsmogelijk heden, proberen afstudeerop drachten of stageplaatsen in de wacht te slepen, of zoeken naar vervolgstudies. Tijdens de car rièredag, die duurt van 11.00 tot 15.00 uur, vinden tientallen be drijfspresentaties en lezingen plaats. Er wordt ook een bijzon der project gepresenteerd waar studenten van de hogeschool bij zijn betrokken: het ontwerpen van een 'duurzaam bestaand schip'. Na afloop wordt de HZ- Stem uitgereikt, de jaarlijkse prijs voor de beste afstudeer scriptie. (Advertentie) Inlijstwerk? Lijstenmakerij Gijzel Voor bedrijf en particulier Biczclingsestraat 102A, 4421 BV Kapelle Tel 0113-342383, fax 0113-340044 Iedereen hoopte dat de Hoge Raad in deze slepende kwestie een definitief oordeel zou vel len. Vorige week echter verwees het hoogste rechtscollege de schadevergoedingszaak terug naar het gerechtshof in Amster dam waarmee een nieuwe epi sode van start gaat. Broer Wil lem heeft door de uitspraak van de Hoge Raad nu wel de beste papieren. De hoogste burgerlij ke rechter heeft namelijk uitge maakt dat nog steeds niet is vastgesteld dat de brand aan boord van de Casuele is ont staan. „Ze moesten er maar eens mee stoppen", zei Paula de Rooij, echtgenote van Peet, gis teren. Er wordt immer-s al jaren geprocedeerd en dat kost alle partijen handenvol geld. De mannen gaan echter dooi-. Nu het hof in Amstei-dam de zaak onder zich krijgt zullen er weer enkele jaren verstrijken. Het ar rest van het hof kan vervolgens weer bij de Hoge Raad worden aangevochten. Voorlopig is de zaak dan ook niet ten einde. Me vrouw De Rooij wijt een en an der ook aan het feit dat Peet en Willem hun schepen bij dezelfde verzekeringsmaatschappij hadden ondergebracht. Schade verooi'zaakt door brand op een schip valt juridisch onder het hoofdstukje 'schuld van het schip'. De eigenaar van het schip is in beginsel aansprake lijk. Wat schuld is staat niet in de wet. De rechter mag het per geval uitmaken. Er is spx-ake van schuld als een persoon, voor wie de scheepseigenaar verant woordelijk is, een fout heeft ge maakt. Schuld van het schip wordt ook aangenomen als het vaartuig gevaar oplevert omdat het niet voldoet aan de te stellen eisen. VLISSINGEN - De grote sluis in Vlissingen is maandag 17 de cember in ieder geval 's och tends gestremd in verband met werkzaamheden onder water aan de buitenvloeddeuren. De sluis, die toegang geeft tot het Kanaal door Walcheren is tussen negen en twaalf uur ge sloten. Als het werk tegenzit, moet in de middag worden doorgewerkt. De stremming wordt dan van één tot drie uur voortgezet. door Aector Doorns MIDDELBURG - Officier van justitie G. Rip raakte er gisteren in Middelburg nog meer van overtuigd dat een 36-jarige do minee uit 's-Gravenpolder een seksuele relatie heeft gehad met een vrouw uit zijn kerkgenoot schap. Hij werd in zijn visie ge sterkt na het horen van het slachtoffer, dat de rechtbank gisteren had opgeroepen om te getuigen. De eis van vijftien maanden cel tegen de verdachte bleef gehandhaafd. Het slachtoffer verklaarde over het ontstaan van de 'onmogelij ke liefde' voor de predikant van de Samen-Op-Weg-Gemeente in Wolphaartsdijk, die in 1996 zou uitmonden in een seksuele relatie. De ontucht zou zich vooral hebben afgespeeld in de woning van de dominee. De vrouw was toen achttien jaar, woonde in Wolphaartsdijk en kreeg haar eerste seksuele erva ringen met de predikant. Door problemen met haar vader was ze al in een vroeg stadium bij de dominee thuis op catechisatie gegaan. Buiten de cursus onder hield ze contact met de dominee, want ze zat niet lekker in haar vel. In april '96 deed ze belijde nis. „Dat was best emotioneel", vertelde ze. Ze koesterde gevoe lens voor de dominee. „Aan de ene kant leefde ik in de wolken, want ik was verliefd. Aan de an dere kant over-heerste de angst" zei ze. De verhouding mondde volgens het slachtoffer uiteindelijk uit in een seksuele relatie. „Na een etentje wilde hij met me vrijen. Ik durfde geen nee te zeggen." De contacten verwaterden en toen ze ging studeren in Amster dam vertelde ze haar ervarin gen aan twee vrienden en de stu dentenpastor. Haar verhaal werd in overleg met de pastor op schrift gesteld. In maart van dit jaar deed de vrouw aangifte. Ze ging in therapie. „Ik heb heel lang nachtmerries gehad. Hij zat steeds achter me aan." Het slachtoffer kon haar emo ties niet meer de baas in de i-echtszaal, waar veel belang stellenden de zitting volgden. De dominee noemde het „ont hutsend dat zij hier onder ede liegt". Maar de officier van Jus titie reageerde: „Het is de ver dachte die hier liegt.Hij haalde een geval aan van een andere vrouw, die door de dominee ge zoend zou zijn. Dat ontlokte een felle reactie bij de dominee. „Dit is gemeen. Die tongzoen over viel mij." De dominee deed er alles aan om de i-echtbank te overtuigen van zijn onschuld. „Predikanten zijn enorm kwetsbaar. Ik wilde haar helpen, maar ik heb haar in haar liefde teleurgesteld. Deze vrouw was gefrustreerd en een zaam. Zij heeft fictie en werke- lijkheid door elkaar gehaald. Het zou toch stom van me zijn om seks te hebben met een labiel meisje dat rijp is voor de psy choloog. Dan graaf je je eigen graf. Mijn leven is compleet ver woest", was zijn emotioneel be toog. Het slachtoffer heeft 10.000 gulden aan smartengeld geclaimd. De rechtbank doet op 21 december uitspraak. door Aector Doorns MIDDELBURG - De economi sche politierechter G. van Un- nik heeft gisteren in Middelburg aan twee varkensbedrijven uit Schoondijke voorwaardelijke boetes van duizend gulden op gelegd. Zowel Rava BV als Raaijmakers BV werden schul dig bevonden aan het houden van te veel varkens. Bij een controle vorig jaar fe bruari wei-den de overtredingen geconstateerd. De politierech ter achtte bewezen dat de be drijven in die periode meer var kens hadden dan de vergunning- toestaat, maar hij was ook ge voelig voor het argument van de verdediging dat de controle moeilijk in de hand te houden is. Biggen „Het is niet te tellen. Biggen zijn in die week aangevoerd, maar het probleem was dat we de vleesvarkens niet direct hebben kunnen afvoeren", vertelde een van de verdachten. Bij de twee varkenshouderijen werd het door Ben Jansen VLISSINGEN - De Hogeschool Zeeland in Vlissingen houdt morgen een symposium over de bouw van duurzame schepen voor de kustvaart. Studenten van het maritiem instituut De Ruyter en de opleiding manage ment, economie en recht van de Hogeschool zijn al twee jaar be zig met een project over dit on derwerp. Bij het project zijn ook het inge nieurs- en adviesbureau Royal Haskoning, de Koninklijke Ver eniging van Nederlandse Re ders en het ministerie van Ver keer en Waterstaat betrokken. Reders het overheid streven naar een duurzame schaap- vaart: dat wil zeggen scheep vaart die het milieu zo min mogelijk belast, veilig en mens vriendelijk is én economisch rendabel. Twaalf groepen studenten zijn aantal varkens met 87 en 67 overschreden. Officier van justitie M. Kappeyne van de Coppello eiste tegen de var kenshouderijen onvoorwaarde lijke boetes van vijfduizend gul den. Behalve het overschot aan varkens nam de officier in zijn eis ook een overtreding van de milieuvoorschriften mee. Bij beide bedrijven zou in het mest- kanaal niet continu een vloei- stoflaag van minimaal tien cen timeter aanwezig zijn geweest. Volgens het voorschrift moet er in het mestkanaal een laag vloeibare beluchte mest zijn. Raadsman J. van Groningen voerde echter aan dat de verba lisanten niet zijn ingegaan op het ontbreken van een mestka naal onder de roosters bij beide bedrijven. „Zodoende hoeft de ze vloeistoflaag niet aanwezig te zijn." De politierechter toon de begrip voor het verweer. Van Unnik vond dat de verbalisan ten ontoereikend waren ge weest in de toepassing van het milieuvoorschrift. De verdach ten werden hiervan vrijgespro ken. bezig geweest aan allerlei deel projecten. De uitkomsten, waarvan een aantal tijdens het symposium wordt gepresen teerd, moeten leiden tot verbe teringen van bestaande en nieuw te bouwen schepen. Bij de aanpassing van bestaande sche pen gaat het erom dat de inves teringen moeten kunnen wor den terugverdiend binnen de resterende levensduur van een schip. Transport over zee is de meest milieuvriendelijke en veilige transportmethode voor goede ren. Het project duurzaam schip onderzoekt waar nog verbete ringen mogelijk zijn bovenop de wettelijke regels die gelden op het gebied van milieu, veilig heid en arbeidsomstandighe den. De presentatie van de projectre sultaten moeten, zo is de bedoe ling, leiden tot de vorming van een kenniscentrum voor de bouw van duurzame schepen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 13