Peuterpop aan de top
Barbie kan inmiddels een museum vullen
Geurtje voor de kat
Kindertandpasta
Andere dagindeling
Zoutjes van Haust
Moderne friteuse
Wegwerptasjes
Multimedia op zak
De amusementsindustrie
had met groepen als
Aqua en Venga-boys de
markt van jonge kinderen al
ontdekt. Na K3 en Kabouter
Plop is nu zelfs de jacht op de
3-plussers geopend. Geen
pakjesavond compleet zon
der cd of video met Oma's
aan de top of Kabouterdans.
Oma's aan de top. Het feesten
kan niet op. Met oma's aan
de top. Treuren xoordt een flop.
Want tranen zeggen stop. Met
oma's aan de top. De tekst van
één van de grote hits van de
Vlaamse meidengroep K3
maakt duidelijk dat de Neder
landse singlemarkt inmiddels
wordt gedomineerd door jonge
tot zéér jonge platenkopers. De
Spice Girls gooiden de markt
voor kinderpop enkele jaren ge
leden wijd open, maar K3 gaat
nu weer een stap verder.
De groep is gestileerd volgens
een uitgekiende marketingstra
tegie, die zich richt op kleuters
en peuters, waarvan de jongsten
niet ouder zijn dan drie jaar. Met
succes. De cd's vliegen de win
kels uit en de tournee die de
groep momenteel door Neder
land maakt is een ware zege
tocht. Ook opvallend is dat de
groep niet via de bekende kana
len als Radio 2 en 3, TMF en
MTV bekend is geworden, maar
via zenders als Fox Kids en Kin-
dernet. „Wij merken al sinds een
paar jaar dat onze klanten veel
meer interesse krijgen in de
markt van baby's en peuters",
zegt Suzanne Dölle van het on
dersoeks- en adviesbureau IPM
Kidwise, dat zich richt op kin-
der- en jongerenmarketing. „De
Teletubbies waren een soort
doorbraak. Toen bleek dat ook
heel jonge kinderen invloed
konden uitoefenen op het koop
gedrag van hun ouders. Een ou
derwets gat in de markt dus, die
ook is ontdekt door de muziek
industrie. Jonge kinderen heb
ben nu een sterke greep op de
singlemarkt, ook al omdat ou
dere eerder het hele album ko
pen."
Helden
Kleuters en peuters zijn een erg
aantrekkelijke doelgroep, om
dat ze erg trouw zijn aan hun
helden. „Op die leeftijd houden
kinderen van herkenbaarheid
en herhaling", volgens Dölle.
„Ze krijgen al zo veel nieuwe
prikkels, dus hebben ze behoef
te aan houvast. Als er eenmaal
succes is, blijft het dan ook lang
hangen." De wensen van de peu
terklanten zijn erg eenduidig;
ook al een zegen voor marke
teers. „Kinderen op die leeftijd
houden van snelle, up-tempo
muziek met een harde herken
bare beat", schetst Suzanne
Dölle het succesrecept. Foneti
sche klanken als 'boemboem' en
'heja heja' doen het erg goed. En
veel herhalingen natuurlijk."
Over kleding, haardracht en
danspasjes is goed nagedacht
bij groepen als K3. Dölle: „Kle
ren moeten zeer kleurrijk zijn,
de haardracht uitgesproken en
het dansje volgens het eenvou
dige streetdance-concept. Kin
deren kunnen zo alles imiteren
en zich gemakkelijk identifice
ren. De meiden van K3 tonen
ook een uitgesproken karakter:
eendimensionaal, karikaturaal
bijna. Ook dat maakt identifi
catie weer eenvoudiger. De tek
sten zijn in het Nederlands en
gaan over herkenbare dingen
als oma's en Blub de vis. Kijk,
dat zingt toch weer gemakkelij
ker mee dan de liedjes van Kin
deren voor Kinderen over zware
zaken als echtscheiding en pes
ten." Inmiddels heeft K3 al na
volging gekregen. Zo probeert
Sony met Fireman Sam de har
ten van de peuters te veroveren.
Het is niet toevallig dat K3 uit
België komt, want daar is de
peuter- en kinderpop al een
paar jaar eerder ontdekt. K3 is
daar al goed voor twintig keer
goud en tien keer platina. Soort
gelijke successen waren er daar
voor al voor cd's van de kinder
helden Samson Gert en
Kabouter Plop. Die figuren ko
men allemaal uit de 'amuse
mentsfabriek' Studio 100 in
Schelle bij Antwerpen, waar
De Belgische meidengroep K3, vlnr. Kristel, Kathleen en Karen.
Als we drs. Wessel Swart moeten geloven, kun je een kat middels
een verdamper in het stopcontact van zijn stress af helpen.
Stress komt bijvoorbeeld door veranderingen: verhuizing, andere
meubeltjes of nieuw baasje. Een kat kan bijvoorbeeld neerslachtig
worden, niet meer eten, urine sproeien of constant miauwen. Wessel
Swart weet raad. Hij introduceert de Feliway-verdamper. Die ver
spreidt geruststellende feromonen. Dat zijn lokstoffen. „De ver
damper is absoluut veilig", verzekert dierenarts Swart. De verdam
per kost rond de 49 gulden.
Prodent stopt xylitol in zijn kindertandpasta's. Dat biedt in com
binatie met het actieve fluoridensysteem Actifluor meer be
scherming tegen gaatjes. Deze bestanddelen versterken elkaar.
Het gaat om de tandpasta's met afbeeldingen Tom Jerry en Poké-
mon. De tubes zijn in een nieuw jasje gestoken. Zo denkt Prodent
dat poetsen voor ouder en kind leuker wordtDe kindertandpasta is
bestemd voor kinderen van vijf tot twaalf jaar en kost 4,39 gulden.
Werk en Zorg, een andere dagindeling en de gevolgen voor je
budget. De nieuwe uitgave van het Nibud is een hele mond vol.
Zoals ook het Nibud een mondvol is, want Nibud staat voor het Na
tionaal Instituut voor Budgetvoorlichting. Het praktisch boekje is
bedoeld voor mannen en vrouwen die hun werk- en privétijd anders
willen verdelen. Aan de hand van een heus vijf-stappen-plan wordt
een aantal veel voorkomende situaties besproken. Zoals een baan
buiten de deur, een paar maanden ertussenuit, de verzorging van
een ziek familielid en de komst van een kind. De gevallen zijn door
spekt met tips, actuele cijfers en voorbeelden. Het boekje kost 23,35
gulden (giro 368700 t.n.v. Nibud Utrecht, o.v.v. bestelcode C27).
Een multimedia-reader in zakformaat. Dat is de eBookman van
de firma Franklin Electronic Publishing. Hij meet 9 bij 14 centi
meter en is een centimeter dik. De eBookman is uitgerust met een
ruim lcd-scherm. Wat kun je er zoal mee? Boeken lezen in verschil
lende lettergrootten, tijdschriften en kranten lezen, woordenboe
ken downloaden van internet, luisteren naar een boek of de Wall
Street Journal, een vocale notitie opnemen, luisteren naar mp3-
muziek via luidsprekertje of hoofdtelefoon. De prijs varieert van
400 tot 550 gulden, afhankelijk van het gewenste geheugen.
Haust komt met innovatieve zoutjes! Jawel, drie reeksen nog
wel..Bijzonder is dat het deze keer niet om een nieuw toastje
gaat, maar om knapperige zoutjes in vele smaakvarianten", meldt
Haust. Van heerlijk krokant tot verrassend luchtig. Geschikt voor
elk gezellig borrelmoment. Echt innovatief zijn de smaken overi
gens niet. We treffen kaas, bacon, knoflook en pittig aan.
vrijdag 7 december 2001
Kabouter Plop spreekt de kinderen muzikaal ook goed aan.
sinds kort ook de styling, show
organisatie en merchandising
van K3 is ondergebracht.
Het marketingconcept van Stu
dio 100 blijkt grote overeen
komsten te vertonen met het
succesrecept volgens het ad
viesbureau IPM Kidwise. „We
stellen heel duidelijke voor
waarden als wij nieuwe figuren
lanceren", vertelt Hans Bour-
lon, samen met Danny Verbiest
(Samson) en Gert Verhulst
(Gert) directeur van Studio 100.
„Om te beginnen moet er een
hoge uitzendfrequentie op tele
visie geregeld zijn. Liefst iedere
dag. Dat is nodig om op te vallen
in de lange rij van figuren die in
de media om aandacht schreeu
wen.
Herhaling
Het werkt niet meer zoals vroe
ger in onze eigen jeugd toen het
voldoende was om een keer per
week op tv te figureren. De
kracht ligt in de herhaling. Dat
betekent ook dat er zo'n hon
derd afleveringen van een serie
klaarliggen en dat er twee a drie
afleveringen per dag gemaakt
kunnen worden. Dan kom je
vanzelf bij programma's met ac
teurs, want tekenfilms zijn veel
bewerkelijker en je hebt er bo
vendien een massa kapitaal
voor nodig." Ook de inhoud van
de programma's voldoet aan
vaste regels.
Bourlon: „Volwassen acteurs
beelden kinderen uit. De karak
ters zijn heel primair, eendi
mensionale karikaturen. Bij
Plop heb je de figuren Kabouter
LuiKwebbel en Smul en die na
men verraden al wat ze doen.
Het is niet grensverleggend. We
zetten de kinderen een spiegel
voor van hun eigen, herkenbare
leefwereld. Het is ook een realis
tische wereld. Er groeit geen
marsepein aan de boom, want
dat gebeurt in het echt ook niet.
Als we de figuren ook een kleur
rijke muts opzetten en typische
kleren aantrekken heb je een
gimmick. Er worden geen grote
conflicten getoond, kleine pro
bleempjes zijn na tien minuten
opgelost. Net zoals kleine kin
deren een ruzietje ook snel ver
geten zijn."
Bij Studio 100 zijn behalve Ka
bouter Plop ook helden als
Wizzy en Woppy en Big Betsy
op dezelfde wijze gelanceerd.
Binnenkort gaat het zo weer met
de nieuwe Studio 100-held Piet
Piraat gebeuren. „We tonen ze
niet alleen op tv, maar presente
ren ze tegelijk ook als stripfi
guur", legt Hans Bourlon uit.
„De eerste Kabouter Plop-strip
is eigenlijk een dom en onnozel
boekje. Juist omdat de teken
stijl zo traditioneel, warm en
herkenbaar is, zijn er zo maar
300.000 exemplaren van ver
kocht. En je zorgt dat er meteen
een cd met liedjes is, want die
zijn van essentieel belang. Onze
helden treden ook in onze eigen
shows en musicals. Sterker nog:
de voorstellingen zijn het groot
ste deel van onze omzet. Op een
Sinterklaasshow in het Ant
werpse Sportpaleis komen vijf
keer 12.000 mensen af. Ook heb
ben we al jaren Kerstshows,
Samson Gert-shows en Ka
bouter Plopshows. Kostuums en
decors ontwerpen en maken we
allemaal hier in huis. Als je zo
alles op één lijn weet te krijgen
dan heb je het goed voor elkaar.
Je moet nu eenmaal vele poten
recht hebben staan."
In tegenstelling tot veel Ameri
kaanse instant-helden houdt
Studio 100 de merchandising
van de eigen figuren ook al in ei
gen hand. Zo heeft Plop een ei
gen kledingmerk, limonade,
koeken en vele andere snuiste
rijen. Een eigen team, onder lei
ding van een art-director, houdt
de kwaliteit in de gaten. „Ko
pers laten zich niet foppen, hè.
Voor ons is merchandising geen
platte commercie, wij zijn be
geesterd door onze producten."
Op die manier wil Studio 100
ook de sympathie van ouders
winnen. Bourlon: „Onze doel
groep is niet het kind alleen,
maar de hele familie. Bij onze
shows zie je papa, mama, opa en
kind de zaal in komen. Het is ei
genlijk wel een heel mooie doel
groep, want jonge kinderen zet
ten zich nog niet tegen hun
ouders af. Onze figuren vallen
bij mensen uit alle sociale cate
gorieën in de smaak en de doel
groep vernieuwt zich eens in de
vier jaar." Ook volgens Suzanne
Dölle van IPM Kidwise spelen
de ouders een belangrijke rol in
de doorbraak van de peuterpop.
„Tot voor kort was popmuziek
not done om aan peuters te laten
horen. Ouders lieten ze liever
naar kindeiiiedjes als Kortjakje
luisteren. Nu staan ouders er
meer open voor en hebben ook
geld beschikbaar om het aan
peuterpop uit te geven."
Geert Willems
Een friteuse met een katalysator. Klinkt als een tijger in je tank.
Katalysator en een ventilator filteren stoom en frituurluchtjes
tijdens het frituren. Resultaat: een geurloze friteuse. De eerste,
claimt Tefal.
Het nieuwe model, dat 341,46 gulden kost, heet Azura. Hij is voor
zien van een uitneembare binnenpan met anti-aanbaklaag en is ge
makkelijk schoon te maken.
Alles kan in de vaatwasser: binnenpan, deksel en frituurmandje.
/Tilieuvriendelijk, handig en opgeruimd. Dat typeert de FIFO
-LV-Lvan Tupperware. FIFO staat voor First Iri, First Out. Het is een
houder voor gebruikte plastic tasjes.
Met de boodschappen komen allerlei wegwerpzakken immers in
huis. Die kun je bovenin de ophangbare FIFO proppen. Via de ope
ning onderin deze ovalen houder trek je de zakken er een voor een
uit. De FIFO is een volledig gerecycled product - Tupperware heeft
daar een aparte lijn van - en kost 24,70 gulden. Informatie: 0800 -
022 8222.
Moeder en dochter Waterreus hebben hun collectie Barbiepopen opengesteld voor publiek.
foto Ger Loeffen
Moeder en dochter Joyce (42) en
Marcia (19) Waterreus uit Wij-
chen delen dezelfde passie: Barbie. Hun
verzameling hebben ze opengesteld
voor publiek. Elk jaar komen er hon
derd poppen bijAlleen die allereerste
hebben ze nog niet gevonden.
Het begon allemaal met de vijf Barbie
poppen die Marcia Waterreus als klein
meisje erfde van moeder Joyce. „Het waren
er vijf uit de Malibu-serie", vertelt Joyce.
„Barbie in badpak. Dat is zo'n beetje de
goedkoopste serie die destijds voor de mees
te mensen te betalen was."
Tot zover was er nog niets aan de hand. Maar
toen moeder en dochter zes jaar geleden op
vakantie waren in Griekenland en een win
keltje ontdekten met oude, bijzondere Bar
bies, was het hek van de dam. „Al ons va
kantiegeld hebben we daaraan uitgegeven.
Het virus had definitief toegeslagen", aldus
Joyce. Niet lang daarna begonnen ze beur
zen te bezoeken. Ontdekten ze dan weer een
Barbiepopje dat ze per se aan hun verzame
ling wilden toevoegen, dan was er geen hou
den aan. „150 gulden was dan in twee minu
ten weg", grijnst Marcia. Want een 'bejaard'
Barbiepopje doet al gauw 150 tot 200 piek.
Dan hebben we het nog niet eens over de su-
perspeciale uitvoeringen - zoals de millen-
nium-Barbie, of die ter ere van haar veertig
ste verjaardag - die ook nieuw soms wel
enkele duizenden guldens per stuk kosten.
Barbie werd geboren in 1959. Ontsproten
aan het brein van de Amerikaanse Ruth
Handler en gefabriceerd door de firma Mat
tel. Het popje mag dan inmiddels de middel
bare leeftijd hebben bereikt, Barbie is en
blijft bevroren in de leeftijdsfase van de wat
oudere tiener waarin ze ter wereld kwam.
Met haar rondborstige, langbenige lijf, het
modieuze blonde haar in ponytail en een
uitpuilende kleerkast, vertegenwoordigde
Barbie de Amerikaanse droom waarmee
wereldwijd miljoenen kleine meisjes zijn
opgegroeid. Met Barbies vriendje Ken, boe
zemvriendin Midge en haar vriend Allan,
haar kleine zusje Skipper en nichtje Francie
was er altijd wel weer een reden voor een
nieuwe, volgende aankoop.
De verzameling van Joyce en Marcia telt
1200 exemplaren en is minstens een ton
waard. Nu staan ze nog uitgestald op de bo
venverdieping waar ze op afspraak bezich
tigd kunnen worden, maar er wordt driftig
gezocht naar een heus 'museum' ten einde
de popjes volledig tot hun recht te laten ko
men. Vooral de vele bijzondere exemplaren
verdienen een aparte vitrine. Neem de Bar
bies die in miniatuur zijn aangekleed door
grote mode-ontwerpers als Oscar de la Ren-
ta of Calvin Klein. De lingeriebarbies met
textielsetjes van 150 gulden per stuk of de
exemplaren van de Spaanse, Afro-Ameri-
kaanse en Aziatische Barbies. Want je kunt
van het modepopje zeggen wat je wilt, ze
schikt zich in elke nieuwe tijd. Het zit de
twee verzamelaarsters vaak mee. Zo zijn ze
er recent in geslaagd Barbies eerste poedel -
tje a 350 gulden op de kop te tikken. „Mét
bijbehorende kledingsetjes." Moeder en
dochter slaken een diepe zucht van voldoe
ning. „Weet je, dit vinden wij eigenlijk leu
ker dan een man." Maar het zit Joyce en
Marcia nog steeds niet lekker dat de aller
eerste oer-Barbie uit 1959 in hun verzame
ling ontbreekt. Marcia vertelt hoe er soms
gesjoemeld wordt op markten en beurzen.
„Barbie nummer één", somt ze op, „heeft
gaten in haar voeten waar een koperen buis
je in gestoken wordt. Zo werd de pop op een
standaardje gezet. Dat is de enige echte. Die
kost wel twee- tot drieduizend gulden."
Dorine Steenbergen
Het Barbiemuseum is te bezoeken op af
spraak: 024 6425710. Internet:
www.barbiemuseum.myweb.nl