Peuterpop aan de top Barbie kan inmiddels een museum vullen Geurtje voor de kat Kindertandpasta Andere dagindeling Zoutjes van Haust Moderne friteuse Wegwerptasjes Multimedia op zak De amusementsindustrie had met groepen als Aqua en Venga-boys de markt van jonge kinderen al ontdekt. Na K3 en Kabouter Plop is nu zelfs de jacht op de 3-plussers geopend. Geen pakjesavond compleet zon der cd of video met Oma's aan de top of Kabouterdans. Oma's aan de top. Het feesten kan niet op. Met oma's aan de top. Treuren xoordt een flop. Want tranen zeggen stop. Met oma's aan de top. De tekst van één van de grote hits van de Vlaamse meidengroep K3 maakt duidelijk dat de Neder landse singlemarkt inmiddels wordt gedomineerd door jonge tot zéér jonge platenkopers. De Spice Girls gooiden de markt voor kinderpop enkele jaren ge leden wijd open, maar K3 gaat nu weer een stap verder. De groep is gestileerd volgens een uitgekiende marketingstra tegie, die zich richt op kleuters en peuters, waarvan de jongsten niet ouder zijn dan drie jaar. Met succes. De cd's vliegen de win kels uit en de tournee die de groep momenteel door Neder land maakt is een ware zege tocht. Ook opvallend is dat de groep niet via de bekende kana len als Radio 2 en 3, TMF en MTV bekend is geworden, maar via zenders als Fox Kids en Kin- dernet. „Wij merken al sinds een paar jaar dat onze klanten veel meer interesse krijgen in de markt van baby's en peuters", zegt Suzanne Dölle van het on dersoeks- en adviesbureau IPM Kidwise, dat zich richt op kin- der- en jongerenmarketing. „De Teletubbies waren een soort doorbraak. Toen bleek dat ook heel jonge kinderen invloed konden uitoefenen op het koop gedrag van hun ouders. Een ou derwets gat in de markt dus, die ook is ontdekt door de muziek industrie. Jonge kinderen heb ben nu een sterke greep op de singlemarkt, ook al omdat ou dere eerder het hele album ko pen." Helden Kleuters en peuters zijn een erg aantrekkelijke doelgroep, om dat ze erg trouw zijn aan hun helden. „Op die leeftijd houden kinderen van herkenbaarheid en herhaling", volgens Dölle. „Ze krijgen al zo veel nieuwe prikkels, dus hebben ze behoef te aan houvast. Als er eenmaal succes is, blijft het dan ook lang hangen." De wensen van de peu terklanten zijn erg eenduidig; ook al een zegen voor marke teers. „Kinderen op die leeftijd houden van snelle, up-tempo muziek met een harde herken bare beat", schetst Suzanne Dölle het succesrecept. Foneti sche klanken als 'boemboem' en 'heja heja' doen het erg goed. En veel herhalingen natuurlijk." Over kleding, haardracht en danspasjes is goed nagedacht bij groepen als K3. Dölle: „Kle ren moeten zeer kleurrijk zijn, de haardracht uitgesproken en het dansje volgens het eenvou dige streetdance-concept. Kin deren kunnen zo alles imiteren en zich gemakkelijk identifice ren. De meiden van K3 tonen ook een uitgesproken karakter: eendimensionaal, karikaturaal bijna. Ook dat maakt identifi catie weer eenvoudiger. De tek sten zijn in het Nederlands en gaan over herkenbare dingen als oma's en Blub de vis. Kijk, dat zingt toch weer gemakkelij ker mee dan de liedjes van Kin deren voor Kinderen over zware zaken als echtscheiding en pes ten." Inmiddels heeft K3 al na volging gekregen. Zo probeert Sony met Fireman Sam de har ten van de peuters te veroveren. Het is niet toevallig dat K3 uit België komt, want daar is de peuter- en kinderpop al een paar jaar eerder ontdekt. K3 is daar al goed voor twintig keer goud en tien keer platina. Soort gelijke successen waren er daar voor al voor cd's van de kinder helden Samson Gert en Kabouter Plop. Die figuren ko men allemaal uit de 'amuse mentsfabriek' Studio 100 in Schelle bij Antwerpen, waar De Belgische meidengroep K3, vlnr. Kristel, Kathleen en Karen. Als we drs. Wessel Swart moeten geloven, kun je een kat middels een verdamper in het stopcontact van zijn stress af helpen. Stress komt bijvoorbeeld door veranderingen: verhuizing, andere meubeltjes of nieuw baasje. Een kat kan bijvoorbeeld neerslachtig worden, niet meer eten, urine sproeien of constant miauwen. Wessel Swart weet raad. Hij introduceert de Feliway-verdamper. Die ver spreidt geruststellende feromonen. Dat zijn lokstoffen. „De ver damper is absoluut veilig", verzekert dierenarts Swart. De verdam per kost rond de 49 gulden. Prodent stopt xylitol in zijn kindertandpasta's. Dat biedt in com binatie met het actieve fluoridensysteem Actifluor meer be scherming tegen gaatjes. Deze bestanddelen versterken elkaar. Het gaat om de tandpasta's met afbeeldingen Tom Jerry en Poké- mon. De tubes zijn in een nieuw jasje gestoken. Zo denkt Prodent dat poetsen voor ouder en kind leuker wordtDe kindertandpasta is bestemd voor kinderen van vijf tot twaalf jaar en kost 4,39 gulden. Werk en Zorg, een andere dagindeling en de gevolgen voor je budget. De nieuwe uitgave van het Nibud is een hele mond vol. Zoals ook het Nibud een mondvol is, want Nibud staat voor het Na tionaal Instituut voor Budgetvoorlichting. Het praktisch boekje is bedoeld voor mannen en vrouwen die hun werk- en privétijd anders willen verdelen. Aan de hand van een heus vijf-stappen-plan wordt een aantal veel voorkomende situaties besproken. Zoals een baan buiten de deur, een paar maanden ertussenuit, de verzorging van een ziek familielid en de komst van een kind. De gevallen zijn door spekt met tips, actuele cijfers en voorbeelden. Het boekje kost 23,35 gulden (giro 368700 t.n.v. Nibud Utrecht, o.v.v. bestelcode C27). Een multimedia-reader in zakformaat. Dat is de eBookman van de firma Franklin Electronic Publishing. Hij meet 9 bij 14 centi meter en is een centimeter dik. De eBookman is uitgerust met een ruim lcd-scherm. Wat kun je er zoal mee? Boeken lezen in verschil lende lettergrootten, tijdschriften en kranten lezen, woordenboe ken downloaden van internet, luisteren naar een boek of de Wall Street Journal, een vocale notitie opnemen, luisteren naar mp3- muziek via luidsprekertje of hoofdtelefoon. De prijs varieert van 400 tot 550 gulden, afhankelijk van het gewenste geheugen. Haust komt met innovatieve zoutjes! Jawel, drie reeksen nog wel..Bijzonder is dat het deze keer niet om een nieuw toastje gaat, maar om knapperige zoutjes in vele smaakvarianten", meldt Haust. Van heerlijk krokant tot verrassend luchtig. Geschikt voor elk gezellig borrelmoment. Echt innovatief zijn de smaken overi gens niet. We treffen kaas, bacon, knoflook en pittig aan. vrijdag 7 december 2001 Kabouter Plop spreekt de kinderen muzikaal ook goed aan. sinds kort ook de styling, show organisatie en merchandising van K3 is ondergebracht. Het marketingconcept van Stu dio 100 blijkt grote overeen komsten te vertonen met het succesrecept volgens het ad viesbureau IPM Kidwise. „We stellen heel duidelijke voor waarden als wij nieuwe figuren lanceren", vertelt Hans Bour- lon, samen met Danny Verbiest (Samson) en Gert Verhulst (Gert) directeur van Studio 100. „Om te beginnen moet er een hoge uitzendfrequentie op tele visie geregeld zijn. Liefst iedere dag. Dat is nodig om op te vallen in de lange rij van figuren die in de media om aandacht schreeu wen. Herhaling Het werkt niet meer zoals vroe ger in onze eigen jeugd toen het voldoende was om een keer per week op tv te figureren. De kracht ligt in de herhaling. Dat betekent ook dat er zo'n hon derd afleveringen van een serie klaarliggen en dat er twee a drie afleveringen per dag gemaakt kunnen worden. Dan kom je vanzelf bij programma's met ac teurs, want tekenfilms zijn veel bewerkelijker en je hebt er bo vendien een massa kapitaal voor nodig." Ook de inhoud van de programma's voldoet aan vaste regels. Bourlon: „Volwassen acteurs beelden kinderen uit. De karak ters zijn heel primair, eendi mensionale karikaturen. Bij Plop heb je de figuren Kabouter LuiKwebbel en Smul en die na men verraden al wat ze doen. Het is niet grensverleggend. We zetten de kinderen een spiegel voor van hun eigen, herkenbare leefwereld. Het is ook een realis tische wereld. Er groeit geen marsepein aan de boom, want dat gebeurt in het echt ook niet. Als we de figuren ook een kleur rijke muts opzetten en typische kleren aantrekken heb je een gimmick. Er worden geen grote conflicten getoond, kleine pro bleempjes zijn na tien minuten opgelost. Net zoals kleine kin deren een ruzietje ook snel ver geten zijn." Bij Studio 100 zijn behalve Ka bouter Plop ook helden als Wizzy en Woppy en Big Betsy op dezelfde wijze gelanceerd. Binnenkort gaat het zo weer met de nieuwe Studio 100-held Piet Piraat gebeuren. „We tonen ze niet alleen op tv, maar presente ren ze tegelijk ook als stripfi guur", legt Hans Bourlon uit. „De eerste Kabouter Plop-strip is eigenlijk een dom en onnozel boekje. Juist omdat de teken stijl zo traditioneel, warm en herkenbaar is, zijn er zo maar 300.000 exemplaren van ver kocht. En je zorgt dat er meteen een cd met liedjes is, want die zijn van essentieel belang. Onze helden treden ook in onze eigen shows en musicals. Sterker nog: de voorstellingen zijn het groot ste deel van onze omzet. Op een Sinterklaasshow in het Ant werpse Sportpaleis komen vijf keer 12.000 mensen af. Ook heb ben we al jaren Kerstshows, Samson Gert-shows en Ka bouter Plopshows. Kostuums en decors ontwerpen en maken we allemaal hier in huis. Als je zo alles op één lijn weet te krijgen dan heb je het goed voor elkaar. Je moet nu eenmaal vele poten recht hebben staan." In tegenstelling tot veel Ameri kaanse instant-helden houdt Studio 100 de merchandising van de eigen figuren ook al in ei gen hand. Zo heeft Plop een ei gen kledingmerk, limonade, koeken en vele andere snuiste rijen. Een eigen team, onder lei ding van een art-director, houdt de kwaliteit in de gaten. „Ko pers laten zich niet foppen, hè. Voor ons is merchandising geen platte commercie, wij zijn be geesterd door onze producten." Op die manier wil Studio 100 ook de sympathie van ouders winnen. Bourlon: „Onze doel groep is niet het kind alleen, maar de hele familie. Bij onze shows zie je papa, mama, opa en kind de zaal in komen. Het is ei genlijk wel een heel mooie doel groep, want jonge kinderen zet ten zich nog niet tegen hun ouders af. Onze figuren vallen bij mensen uit alle sociale cate gorieën in de smaak en de doel groep vernieuwt zich eens in de vier jaar." Ook volgens Suzanne Dölle van IPM Kidwise spelen de ouders een belangrijke rol in de doorbraak van de peuterpop. „Tot voor kort was popmuziek not done om aan peuters te laten horen. Ouders lieten ze liever naar kindeiiiedjes als Kortjakje luisteren. Nu staan ouders er meer open voor en hebben ook geld beschikbaar om het aan peuterpop uit te geven." Geert Willems Een friteuse met een katalysator. Klinkt als een tijger in je tank. Katalysator en een ventilator filteren stoom en frituurluchtjes tijdens het frituren. Resultaat: een geurloze friteuse. De eerste, claimt Tefal. Het nieuwe model, dat 341,46 gulden kost, heet Azura. Hij is voor zien van een uitneembare binnenpan met anti-aanbaklaag en is ge makkelijk schoon te maken. Alles kan in de vaatwasser: binnenpan, deksel en frituurmandje. /Tilieuvriendelijk, handig en opgeruimd. Dat typeert de FIFO -LV-Lvan Tupperware. FIFO staat voor First Iri, First Out. Het is een houder voor gebruikte plastic tasjes. Met de boodschappen komen allerlei wegwerpzakken immers in huis. Die kun je bovenin de ophangbare FIFO proppen. Via de ope ning onderin deze ovalen houder trek je de zakken er een voor een uit. De FIFO is een volledig gerecycled product - Tupperware heeft daar een aparte lijn van - en kost 24,70 gulden. Informatie: 0800 - 022 8222. Moeder en dochter Waterreus hebben hun collectie Barbiepopen opengesteld voor publiek. foto Ger Loeffen Moeder en dochter Joyce (42) en Marcia (19) Waterreus uit Wij- chen delen dezelfde passie: Barbie. Hun verzameling hebben ze opengesteld voor publiek. Elk jaar komen er hon derd poppen bijAlleen die allereerste hebben ze nog niet gevonden. Het begon allemaal met de vijf Barbie poppen die Marcia Waterreus als klein meisje erfde van moeder Joyce. „Het waren er vijf uit de Malibu-serie", vertelt Joyce. „Barbie in badpak. Dat is zo'n beetje de goedkoopste serie die destijds voor de mees te mensen te betalen was." Tot zover was er nog niets aan de hand. Maar toen moeder en dochter zes jaar geleden op vakantie waren in Griekenland en een win keltje ontdekten met oude, bijzondere Bar bies, was het hek van de dam. „Al ons va kantiegeld hebben we daaraan uitgegeven. Het virus had definitief toegeslagen", aldus Joyce. Niet lang daarna begonnen ze beur zen te bezoeken. Ontdekten ze dan weer een Barbiepopje dat ze per se aan hun verzame ling wilden toevoegen, dan was er geen hou den aan. „150 gulden was dan in twee minu ten weg", grijnst Marcia. Want een 'bejaard' Barbiepopje doet al gauw 150 tot 200 piek. Dan hebben we het nog niet eens over de su- perspeciale uitvoeringen - zoals de millen- nium-Barbie, of die ter ere van haar veertig ste verjaardag - die ook nieuw soms wel enkele duizenden guldens per stuk kosten. Barbie werd geboren in 1959. Ontsproten aan het brein van de Amerikaanse Ruth Handler en gefabriceerd door de firma Mat tel. Het popje mag dan inmiddels de middel bare leeftijd hebben bereikt, Barbie is en blijft bevroren in de leeftijdsfase van de wat oudere tiener waarin ze ter wereld kwam. Met haar rondborstige, langbenige lijf, het modieuze blonde haar in ponytail en een uitpuilende kleerkast, vertegenwoordigde Barbie de Amerikaanse droom waarmee wereldwijd miljoenen kleine meisjes zijn opgegroeid. Met Barbies vriendje Ken, boe zemvriendin Midge en haar vriend Allan, haar kleine zusje Skipper en nichtje Francie was er altijd wel weer een reden voor een nieuwe, volgende aankoop. De verzameling van Joyce en Marcia telt 1200 exemplaren en is minstens een ton waard. Nu staan ze nog uitgestald op de bo venverdieping waar ze op afspraak bezich tigd kunnen worden, maar er wordt driftig gezocht naar een heus 'museum' ten einde de popjes volledig tot hun recht te laten ko men. Vooral de vele bijzondere exemplaren verdienen een aparte vitrine. Neem de Bar bies die in miniatuur zijn aangekleed door grote mode-ontwerpers als Oscar de la Ren- ta of Calvin Klein. De lingeriebarbies met textielsetjes van 150 gulden per stuk of de exemplaren van de Spaanse, Afro-Ameri- kaanse en Aziatische Barbies. Want je kunt van het modepopje zeggen wat je wilt, ze schikt zich in elke nieuwe tijd. Het zit de twee verzamelaarsters vaak mee. Zo zijn ze er recent in geslaagd Barbies eerste poedel - tje a 350 gulden op de kop te tikken. „Mét bijbehorende kledingsetjes." Moeder en dochter slaken een diepe zucht van voldoe ning. „Weet je, dit vinden wij eigenlijk leu ker dan een man." Maar het zit Joyce en Marcia nog steeds niet lekker dat de aller eerste oer-Barbie uit 1959 in hun verzame ling ontbreekt. Marcia vertelt hoe er soms gesjoemeld wordt op markten en beurzen. „Barbie nummer één", somt ze op, „heeft gaten in haar voeten waar een koperen buis je in gestoken wordt. Zo werd de pop op een standaardje gezet. Dat is de enige echte. Die kost wel twee- tot drieduizend gulden." Dorine Steenbergen Het Barbiemuseum is te bezoeken op af spraak: 024 6425710. Internet: www.barbiemuseum.myweb.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9