Zelfs de bosgeesten ruziën Twee maal twee is vijf Paul van Vliet begint aan een nieuw leven Tanghe brengt Shakespeare 't Barre Land presenteert Dostojevski In de jaren zeventig van de vo rige eeuw had met name de linkse politieke vleugel in ons land volop vertrouwen in de maakbaarheid van de samenle ving. De Russische schrijver Dostojevski (1821-1881) spx-ak al honderd jaar eerder hierover zijn wantrouwen uit. Ook in zijn tijd geloofden opinieleiders en gezaghebbenden in Rusland steeds meer en meer dat de maatschappij volgens vastom lijnde denkbeelden doelmatig is in te richtenVoor hen is die visie zo logisch als twee maal twee vier is. „O weergaloze kletspraat!laat Dostojevski de ik-persoon in zijn satirische Aantekeningen uit het ondergrondse uitdagend uitroepen. „Men kan via de on vermij delijkste logische gevolg trekkingen tot de weerzinwek kendste conclusies komen", provoceert hij verder. Honend vervolgt hij: „Maar de mens is zo verzot op systemen en abstracte deducties, dat hij de waarheid opzettelijk wil verdraaien, wel ziende blind en horende doof wil zijn alleen maar om zijn lo gica gelijk te geven." Verstandiger is het naar zijn stelligste overtuiging om uit te gaan van het axioma, dat twee maal twee vijf is. Want wat de rationele systeembedenkers volgens hem over het hoofd zien is: „Dat de mens altijd en overal, wie hij ook is, heeft willen doen waar hij zin in had en helemaal niet wat het verstand en zijn be lang hem voorschreven; en men kan wel eens zin hebben in din gen die tegen je eigen belang in gaan en dat/noet je zelfs beslist soms doen. Kijk dit alles is nu juist dat belangrijkste be lang, dat in geen enkele classifi catie past en waardoor alle sys temen en theorieën weer kapseizen." Het Utrechtse gezelschap 't Barre Land werkt onder de verzameltitel 2x2=5 aan een 'Dostojevski-projeet', bestaan de uit een drietal producties. De tot een monoloog bewerkte Aantekeningen uit het onder grondse is er een van. Later in dit seizoen is er een toneelversie van Misdaad en Straf, eventueel aangevuld met teksten uit ande re geschriften van Dostojevski. Die bewerking wordt als ensem ble-stuk uitgebracht. Thematisch hebben ze veel met elkaar te maken. En het is van dezelfde schrijver", licht Vin cent van den Berg toe. „Vanwe ge de thematieken is het beslist interessant om ze allebei te gaan zien, maar het is niet noodzake lijk. Het zijn twee afgeronde stukken." Aantekeningen uit het onder grondse is zoals gebruikelijk bij dit theatercollectief nagenoeg door de hele gi'oep geconcipi eerd, maar Vincent van den Berg speelt in z'n eentje de veertigja rige, onaantrekkelijke man 'die achterdochtig en lichtgeraakt is als een bultenaar of een dwerg'. Hij bewoont een souterrain: „Een vieze, lelijke kamer aan de rand van de stad. "Zijn werkster „is een boerenvrouw, oud, kwaadaardig van domheid en bovendien verspreidt ze altijd een nare lucht." Aldus de type ringen van Dostojevski. Czeslaw de Wijs, die leven en werk van Dostojevski terdege heeft bestudeerd en die als dra maturg fungeert bij deze pro ducties, is het eens met het uit gangspunt dat „de man uit het ondergrondse in een moreel va cuüm verkeert. Hij accepteert de wetten van de natuur, maar met de consequenties kan hij niet leven." De Wijs legt uit, dat de logica van twee maal twee is vier als principe van een bepaald maat- schappelij k en/of politiek bestel door die man als geestdodend wordt verworpen. Liever geeft hij de voorkeur aan de a-logica van twee maal twee is vijf, als rekenmodel voor de grillige be weegredenen van de vrije mens. Om aan te geven waartoe de praktische toepassing van der gelijke denkbeelden kunnen lei den, is aan de solovoorstelling een ander stuk gekoppeld. Het betreft Hondehait. Deze satire van Boelgakov is voor dit doel eveneens tot een toneelstuk om gezet, waarin onder anderen Ja cob Derwig meespeelt. De in 1940 op 49-jarige leeftijd over leden Boelgakov heeft onder het bewind van Stalin geleefd. In ons land zijn van Boelgakov Hondehart en De Meester en Margarita het bekendst. „In Hondehart wordt de bizarre uitkomst van die maatschappe lijke omwenteling aan de orde gesteld", zegt Vincent van den Berg. „Maar de betekenis van beide stukken is evengoed van toepassing op ons huidig kapi talistisch systeem en op onze economische wetten." Tijdens de vertolking van zijn personage draagt Vincent van den Berg kleren van papier. „Het heeft te maken met de lichtheid van het stuk. Mijn kos tuum is ook letterlijk licht." Mi- chiel Jansen die het toneelbeeld ontwerpt, vult aan: „Het geeft bovendien aan, dat het allemaal zo kwetsbaar is. Je ziet op het toneel dat het kreukt en kapot gaat." Hoe het decor er uit komt te zien, weet hij nog niet exact. „Ik houd heel erg van dingen die bij na geen decor zijn en die de voorstelling of speler niet dwin gen in een bepaalde setting of zo. Ik zoek het meer in sfeer en stemming, en ga nooit in een vroeg stadium alles uittekenen of vertimmeren. Wel verzamel ik van te voren spullen die even tueel bruikbaar zouden kunnen zijn." „Voor dit stuk wil ik in de vorm geving bewust dat Russisch naturalisme vermijden. Geen zware tapijten dus, en geen dichtgetimmerd ondergronds hok waar die man in zit. Ik zoek net als bij dat pak naar een soort lichtheid, naar abstracte beel den die eerder verwijzend dan tonend zijn. Tijdens repetities kan ik veel van wat ik gemaakt heb, gemakkelijk weer weg gooien. Nu ben ik bezig met dat gordijn van aan elkaar geplakte gekleurde latjes. Maar ik weet nog niet, of ik dat uiteindelijk gebruik. Al wordt het nu inder daad kort dag, ik maak me daar niet zenuwachtig om. Bij 't Bar re Land is een voorstelling ook na de première steeds in ontwik keling." Vincent van den Berg: „Bij ons is repeteren en spelen niet alleen reproduceren wat je ingestu deerd hebt, maar met z'n allen keer op keer opnieuw zoeken naar andex-e invalshoeken.Dus toch een bewijs van een naar perfectionisme strevend 'gevoe lig ovex-bewustzijn'? Alledrie schaterend en met Vincent van den Berg in zijn antwoord al een beetje met de prikkelende twijfel van zijn personage uit '2x2=5': „Wie weet!?" Max Smith Aantekeningen uit het ondergrond se en Hondehart: 15 dec Plaza Futu re Eindhoven; 19 en 20 dec: Rotter damse Schouioburg; 9 t/m 12 jan: Monty Antwerpen; 19 jan: De Werf Brugge; 22 jan: Theater a/h Spui Den Haag; 26 jan: Chassé theater Breda; 29 en 30 jan Minard Gent. e met de Kritiekprijs 2000/2001 gelauwerde Dirk Tanghe voelt zich optimaal in vorm. Na de succesvolle en belangwekkende voorstellingen 'Jean, Julie et Christine' en 'De Familie Tot', waarmee hij die Prijs voor de Kritiek verwierf, heeft hij zich nu bruisend van enthousiasme gestort op Shakespeare's Midsummernightsdream. De door De Paardenkathedraal geënscenereerde reisvoorstelling dient mede als jubileumstuk van de zestigjarige Utrechtse Stadsschouwburg. Zwaar gedeprimeerd was Dirk Tanghe in mei van dit jaar na de brand in zijn werkka mer in het kantoor van de Paar denkathedraal in Utrecht. Al zijn archiefmateriaal, talrijke dierbare bezittingen en eerste aantekeningen van zijn visie op Midsummernightsdream gin gen voorgoed vexioren. Nu lijkt het alsof hij die klap weer hele maal te boven is. In een stort vloed van oppeppende woorden geeft Dirk Tanghe na een repeti tie in theater De Lampegiet in Veenendaal uiting aan zijn geestdrift voor de door hem ge regisseerde Midsummernights dream. Kort daarvoor heeft hij zich met uitroepen als 'goed zo!', 'prach tig!' en 'schitterend!laten mee slepen door de verrichtingen van zijn spelers. Eén keer raakt hij dermate opgetogen, dat hij loeihard met zijn arm op de re gietafel slaat. De pijnlijk ge zwollen pols wordt na een korte onderbreking voor lief geno men. „Het woi'dt een emotioneel en visueel feest. Ik wil de waarach tigheid in de gevoelens van dit stuk opsporen. Maar ik wil de vertelling van Shakespeare ab soluut blijven behouden. An ders verlies ik alle trappers van mijn fiets en moet ik zelf een nieuw stuk schrijven. Al is het een sprookje, het is toch een heel hard stuk. Dwars door de poëzie heen krijgen de mensen in de zaal een i-eflectie van hun eigen pijn." De liefde en allerlei mis ver-stan den daaromtrent vormen het kerngegeven van Midsummer nightsdream. De een is verliefd op de ander, maar de ander- houdt juist niet van de een. Dan is er ook nog het voorgenomen huwelijk van hertog Theseus en Hippolyta. Zelfs de bosgeesten Oberon en Titania hebben ruzie om de liefde. Het tovex-sap dat de sater Puck heimelijk op de ogen van de geliefden in het bos druppelt, doet hun amoureuze verlangens voor elkaar hevig opbloeien. Helaas gaat het per abuis om de verkeerde koppels, met nog meer perikelen tot gevolg. Maar- zoals liet een liefdessprookje be taamt, wordt het toch eind goed, al goed. Opmex-kelijk is het, dat Harriët Stroet in haar rol van zowel Ti tania als Hippolyta totaal in het zwart is geschminkt. Dirk Tanghe bezweert dat het niks te maken heeft met de door staats secretaris Rick van der Ploeg gepropageerde multiculturele afspiegeling binnen het theater. „Ik vind het gewoon zoals een kind tijdens het spelen zegt: ik ben een zwarte en jij een blan ke." Alsof zoiets zelden of nooit eerder vertoond is, voegt hij er als vanzelfsprekend aan toe: „Titania is toch een mythologi sche figuur uit een ver land." Welgeteld 22 elfen, bestaande uit figuranten die zich spontaan voor deze productie hebben aangemeld, bevolken het to neel. Ze huppelen er deels lief lijk, deels potsieiiijk in tutu's x-ond. „Waarom ik dat laat doen? herhaalt Dirk Tanghe de ge stelde vraag. „Omdat het ge woon een cliché is. Ik houd van clichés; alleen moet je ze goed gebruiken." Wat hij px-ecies met zijn ensce nering van Midsummernights dream beoogt, weet Tanghe nog niet exact: „Weet je dat vraag ik me iedere nacht af. Scènetje voor scènetje weet ik wel wat ik wil vertellen, maar ik wil ook (met steeds meer stemverhef fing) diep, diep, diep bij de die pere betekenis van het stuk blijven." Laconiek: „Wat Sha- kespeax-e er precies mee bedoeld heeft, ja daar kan ik hem xxu niet meer over opbellen." Na een kox-t stilzwijgen: „Feite lijk gaat het over alledaagse emoties. Over houden van, el kaar weer verliezen, huxxkeren naar iets en het weer van je af duwen. Eenzaamheid, ontred dering, verbijstering, elkaar on danks alles weer terug vinden. Dan heb je ook nog de hilarische humor in dit groot spektakel stuk." „De lege ruimte van het toneel vul ik helemaal op met de spe lers van De Paardenkathedraal en met al die anderen. Bij me kaar zijn het er zo'n veertig. Dat geeft prachtige theatrale beel den op. Als je die openingsscène ziet: schitterend!" Opera Menige scène intensiveex-t hij met oorstrelende klassieke mu ziek. Enscenering en muzikali teit doen denken aan een opex-a. Het is een lang gekoesterde wens van Dirk Tanghe om eens een opera te regisseren. Is dit een opmaat daartoe? „Niet di rect." Een tikkeltje ironisch: „Ik moet nog veel ouder worden om dat te kunnen. Mijn eerste opex-a die ik zelf wil maken is 'Yvonne' van Gombrowicz. Ik houd ook van operakoren. Dat vind ik mooi. En muziek speelt altijd al een belangrijke rol in mijn stuk ken. Van vroeger af. Kijk bij voorbeeld maar naar 'De Feeks' van Shakespeare, die ik toen heb gedaan. Ook privé houd ik erg veel van muziek." Bij Dirk Tanghe is het repeteren aan een voorstelling continu één grote zoektocht, waarbij van de acteurs een intensieve eigen in- bi'eng wordt verwacht. Hij werkt nooit vanuit een vast staand dramatux-gisch concept. Harriët Stroet, die vaker met Tanghe heeft gewerkt en die nu de dubbelrol van Titania en Hippolyta vertolkt, vindt dit een inspirerende manier van werken. „Dirk creëert bij zijn regies steeds een bepaalde sfeer. Daar bij heeft hij ten aanzien van zijn acteurs zo iets van: doe maar, laat maar wat zien. Ik word door hem eerder beschermd dan ge regisseerd. Van hem moet ik me laten gaan en dan word ik door hem beschex-md in wat gênant of niet goed is, of wat beter kan. De goede dingen van wat je staat te doen, worden door hem eruit ge haald. Dat vind ik heel prettig en het geeft me een veilig gevoel. Ik heb vroeger steeds last van premièrekoorts. Bij Dirk is dat helemaal over. Hij laatje uitein delijk heel duidelijk inzien wat je aan het doen bent en dat geeft je de zekex-heid datje naar je ge voel weinig meer de fout in kunt gaan." Dirk Tanghe: „Ik houd nu een maal van mijn spelers. Ik moet ze kunnen omarmen en zij mij." Harriët Stroet: „Hij is niet altijd makkelijk. Wij ook niet voor hem. Maar gezamenlijk komen we er steeds uit. Ik persoonlijk kan Dirk altijd volgen in zijn zoektocht. Toen ik er de balen van had bij het RO Theater ben ik naar Dirk toe gegaan. Al eer der heeft hij me een paar maal gevx-aagd. Elke keer kon ik niet. Als actrice wil ik ook dat een re gisseur echt wat in mij ziet. Dat ik niet alleen gevraagd wordt, omdat net die ene rol zo goed bij me past." Dix-k Tanghe die met intex-esse heeft meegeluisterd, vult aaxx: „Intuïtief kies ik mijn spelers uit. Ik moet naar hen verlangen en ik hoop zij naar mij om te kunnen cx-eëeren, om te kunnen spelen, om te kunnen fantase- x-en. Om als volwassen mensen de meest gekke dingen te doen." Doelend op de scène van Titania en de in een ezel vex-anderde wever Spoel zegt hij in opperste pret: „Wie zit er nu helemaal zwart geschminkt uit zichzelf rauwe sla te eten tijdens het liefdesspelWelke acteur doet dat!" Max Smith Midsummernightsdream: 7 en 8 dec. Den Bosch Theater a/d Parade; 22 dec Gent Vooruit; 28 en 29 dec Maas tricht Theater a/h Vrijthof; 9 t/m 12 jan Antwerpen Toneelhuis; 1 en 2 febr Breda Chassé Theater; 21 febr t/m 24 febr Rotterdam Schou wburg; 26 febr Tilburg Stadsschouwburg; 1 t/m 3 mrt. Den Haag Schouwburg; 3 t/m 6 april Amsterdam Carré. donderdag 6 december 2001 Midsummernightsdream in regie van DïrkTanghe, met vlnr: Herman Bolten, Jeroen van Vernooij en Robin van derVelden. foto Sjouke Dijkstra/GPD Ik ben zo vaak opnieuw begonnen, zong Paul van Vliet in zijn laatste show Tekens van leven. Hij is nu 66 en zit al 41 jaar in het vak. Toch denkt hij nog niet aan stoppen. Het is weer tijd voor iets anders. De cabare tier stelt zijn optredens voortaan in dienst van Unicef en de opbrengst gaat naar de ar me kinderen in de Derde Wereld. Paul van Vlietbegint een nieuw leven. Of zoals hij het zelf samenvat: „Het draait niet meer om Van Vliet, maar om Unicef." Bijna honderd keer stond Paul van Vliet de afgelopen anderhalf jaar met zijn af- scheidsshow Tekens van levert in de thea ter's. Het was een selectie van het beste dat hij ooit had geschreven tijdens zijn veertig jarige carrière. Een leven samengevat in liedjes en conferences. Zijn leven. Ovei-al waren de zalen uitverkocht, want in mei 2000 had de cabaretier aangekondigd dat dit zijn laatste tournee zou zijnEind vorige maand fungeerde Rotterdam als eindsta tion. Zonder pers en genodigden deelde Paul van Vliet het afscheid met zijn publiek. Nu staat Paul van Vliet alweer op het podi- Paul van Vliet: „Mijn beroep wordt nu schrijvend, spelend, reizend ambassadeur van Unicef." foto Theo Bohmers/GPD um. „Dit is het begin van m'n nieuwe leven. Dat heb ik bewust zo georganiseerd. Het is de eerste van de reeks voorstellingen die ik vanaf najaar 2002 voor Unicef ga geven. De plaatsen kostten honderd gulden per stuk en die opbrengst gaat naar de kinderen in Soedan. Mijn beroep wordt nu schi'ijvend, spelend, reizend ambassadeur van Unicef. Dat wordt m'n leven. Vier maanden per jaar- optreden en in de overige tijd schrijven en reizen. Ieder jaar is er een Unicef-actie waarin bepaalde kinderen centraal staan. Vox-ig jaar heb ik een film gemaakt over de straatkindex-en in Oost-Eux-opa, het jaar daarvoor een film over de aidswezen in Zambia en dit jaar gaat het over de kindsol daten in Soedan." De Unicef-optredens woi-den geen uitgekle de versies van zijn eei-dere shows. Paul van Vliet: „Nee, ik ga ze niet in afgeslankte vorm doen. Als ik speel wil ik wel dat het publiek me ziet zoals het dat van mij gewend is. Dat ze niet gaan zeggen: het is wel een beetje ar moedige show met die pianist en die ene lamp, vroeger was dat wel anders. Ze moe ten me in volle glorie kunnen zien. De kos-. ten van het orkest en de techniek probeer ik te laten sponsoren. Zelf speel ik voor niks. Dan kan de hele i-ecette naar Unicef. Dat is het streven." Paul van Vliet oogt slanker en gezonder dan ooit. Na een bijna fatale longontsteking in het voorjaar is hij gestopt met roken. „Ik heb 45 jaar heftig gerookt en door de emo ties van de afgelopen dagen heb ik af en toe nog wel een trekje genomen, maar ik ben er vanaf." Tweede natuur Hoewel zijn besluit om voor Unicef te gaan optreden alom wordt gerespecteerd, is er een enkeling die Van Vliet verbaasd vraagt waarom hij niet lekker in de zon van het le ven gaat genieten. „M'n vader is 91 jaar ge worden. Hij was beeldend kunstenaar en een ongelooflijk creatieve man. Tot het laatst heeft hij zitten tekenen en schrijven. Creativiteit kan opdrogen, maar in mijn ge val is dat niet zo. Het gaat gewoon door. Ik zou het missen als ik geen teksten meer zou schrijven. Meer nog dan het optreden. Het is een tweede natuur geworden. Alles wat ik voel, meemaak, ei-vaar, zie, daar moet ik iets mee doen. In het verleden ben ik wel eens een paar maanden met schrijven gestopt. Op een bepaalde manier begin ik me dan nutteloos te voelen. Ik wil blijven spelen en blijven schrijven. Alleen zal dat minder zijn dan tot nu toe. Ik wil geen premières meer, geen recensies. Niet meer examen doen." Hoe lang denkt de 66-jarige Paul van Vliet z'n beste krachten voor Unicef te kunnen in zetten? „Ik ga niet tot de dood ons scheidt op het toneel staan. Ik heb dit gepland voor de komende drie jaar en dan zie ik wel weer. Verder dan 2005 denk ik nog niet. Ik word nu alweer voor allerlei dingen gevx-aagd, voor een comedyserie op de televisie, een toneel stuk. Er wordt mij van alles aangeboden op allerlei gebied, maar ik doe het niet. Tegen alles zeg ik nee. Ik heb mijn vrauw Lidewij en mezelf beloofd de eerstkomende acht maanden helemaal niets te doen. Vanaf het najaar van het volgend jaar zet ik me volle dig in voor Unicef. Maar eerst wil ik met Li dewij weer eens de vrijheid voelen." Tom van Rijswijk foto Marco Hofsté/GPD Werkzaamheden aan het decor van de Dostojevski-voorstellingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 28