De goede Sint gaat op cursus Niemand mag bang zijn voor mij Getest voor de sint Betty Spaghetty Isis Osiris in Egypte Kleien bij de tandarts vrijdag 30 november 2001 De speelgoedgidsen worden elk jaar dikker. En toch wordt het voor de Sint en zijn hulp-pieten steeds moei lijker om een goede keuze te maken. Want de kinderen heb ben al zo veel. Daarom, om de Goedheiligman een handje te helpen, de Grote Speelgoedtest. Met veel 'Speelgoed van het Jaar' en genomineerden daarvoor. Maar helaas ook met veel batterijen en tegenvallers, aldus het testpanel. In afwach ting van de feestdagen weken iedere week een test. Betty Spaghetty. Da's een naam waarover nagedacht is. Zeker als je kijkt hoe het speelpopje eruit ziet. Het meisje lijkt nog het meest op die welbe kende latexfiguurtjes van vroe ger met lange armen en benen die je in allexiei posities kon bui gen. Van zulk spul is ook Betty gemaakt. Met dat verschil dat alle ledematen ook uit elkaar getrokken kunnen worden. Bet ty Bouwpakket had ook gekun- nen. Als kleine dokter Frankensteins stort het testpanel zich op de doos. Het uit elkaar halen en op allerlei gekke manieren weer in elkaar zetten is leuk. Vooral als je meerdere popjes hebt die ook nog eens zijn opgetuigd met al lerlei ringetjes en kraaltjes. Vandaar ook dat Hasbro de da mes als duo in de doos heeft ge daan. Aan één Spaghetty heb je niks. Ook daar is over nage dacht. Het moet gezegd: het spul ziet er vrolijk en deugdelijk uit en is goed voor enige uurtjes spel vreugde. „Jongetjes vinden Betty ook heel leuk", zeiden ze bij Hasbro. Thom (5) is het daar niet mee eens: hij vindt het maar stom dat er alleen maar meisjes zijn die hij een speelgoedpootje kan uit draaien. Al snel valt dan ook het doek voor Betty Spaghetty. Bar bie en Action Man blijken voor ons testpanel uiteindelijk toch meer tot de verbeelding te spre ken. Betty Spaghetty van Hasbro. Winkelprijs, verpakt per twee, is 49,95. Om lekker te kunnen kleien, moet je klei hebben, veel klei. Maar bij de firma Play- Doh denken ze daar al jaren an ders over. Van het verkopen van alleen maar potjes klei kan de kachel blijkbaar niet roken want sinds jaar en dag stopt Play-Doh allerlei toeters en bel len bij de potjes. Bij het spel 'Bij de tandarts' is zelfs sprake van een compleet hoofd dat de tandtechniekers in spe met witte kleitanden moe ten opvullen. Een tangetje, nep- spiegeltje en een echt booi"tje (ook klei kan niet meer zonder batterij) zitten er ook nog bij. Alleen de haak ontbreekt. Waarschijnlijk te eng en dat kan niet. Want dit tandartsspel moet leuk zijn: tanden controleren, trekken, boren, opvullen met grijze klei (net nu iedereen vraagt om witte vullingen..) en weer terugzetten. Tandartsen Thom (5) en Sophie (8) zijn meteen verkocht: de pa tiënt wordt keurig onderzocht en behandeld en in 'no time' is sprake van een goedlopende praktijk waar de telefoon regel matig rinkelt. En de patiënten krijgen gebitten waar zangeres Anouk jaloers op zou zijn: bij deze tandarts krijg je bijvoor beeld een regenboog-gebit van rode, grijze en witte tanden. De eindconclusie van het panel is eenduidig: hartstikke leuk. Alleen Thom heeft een kritiek- puntje: „Waarom zit er geen ha mer bij om de tanden eruit te tikken?" Die moet maar geen tandarts worden. Bij de tandarts van Play Doh. Winkelprijs 39,95 (batterij boortje inbegrepen). Duizenden hulp-Sinter klazen en pieten zijn deze dagen op pad om kinde ren blij te maken. Niet zelden zijn ze beschonken, slecht gekleed en weten ze eigenlijk niet goed wat ze doen. Maar de kwaliteits-Sint maakt een comeback; hij gaat op Sinterklaascursus en zorgt dat zijn rode tabberd glad gestreken is. „Een goede Sint beantwoordt nooit een vraag, maar laat een kind dat zelf doen." Het is de domste fout die de Sint maken kan: een kind iets beloven wat 'ie niet kan waarmaken. „Een racebaan, een spelcomputer of wat dan ook. Toch gebeurt het deze da gen voor pakjesavond honder den keren. Oliedom. Sint is de held, maar de ouders zitten op pakjesavond met teleurgestelde huilende kinderen", zegt Bert Jansen van het Sinterklaas Ge nootschap. Die club, met vrij willigers door heel Nederland, streeft ernaar het Sinterklaas feest in ere te houden. Hulp-Sinten zijn daarnaast niet zelden beschonken, beroerd voorbereid op hun taak en slecht gekleed. Ze lopen rond in spijkerbroeken die onder hun rode tabberd uitkomen, vieze handschoenen en baarden die er bijhangen als uitgewrongen dweilen. Vaak geflankeerd door pieten met pigmentproblemen en op afgetrapte gympen. Van dat soort beunhazen gruwt Jansen. „Vreselijk, van die lui die zichzelf grandioos vinden. Die het te doen is om de lachers in de zaal op de hand te krijgen en niet om het kind dat voor hen staat. Die op ieder bedrijfsfees- tje een borrel pakken. Deze nep- figuren weten niet wat voor schade ze kunnen aanrichten. Wat voor geweldig feest ze zo'n kind afnemen." Cachet Het cachet van het vak van Sin terklaas was midden jaren ne gentig onmiskenbaar tanende. Het hield eigenlijk gelijke tred met het Sinterklaasfeest zelf, dat ook aan populariteit inboet te. Kerst was in, de Sint was uit. Zelfs de commercie leek een beetje uitgekeken op de kinder vriend uit Spanje. Maar na jaren van dreigende te loorgang stijgt de populariteit van Sinterklaas weer gestaag, blijkt uit enquêtes van bureau Nipo. En zie; het genootschap signaleert dat ook de goedhei ligman zelf sinds enige jaren weer beter voor zichzelf zorgt. De Sint is weer vaker een statige oude heer in plaats van een arm zalig figuur met een rood kleed om de schouders gedrapeerd. Dat doet Jansen goed. Het ge nootschap, met 220 leden, is er veel aan gelegen om 'deze unie ke Nederlandse traditie' in ere te houden. Kwaliteitsbewaking is volgens Jansen nog moeilijk; binnen twee jaar moet er een keurmerk komen voor top-Sin- ten, zegt hij. En het liefst ook een meldpunt voor foute Sinten. Jansen zegt dat hij daar van daag nog mee zou willen begin nen, maar dat hem de tijd daar voor ontbreekt. Maar ook zonder keurmerken komen er steeds meer kwali- teits-Sinten, zegt hij. De markt doet haar werk; de vraag naar goed geklede en presterende Sinten is stijgende. Dat merken ook de confectie-industrie en de verhuurbedrijven van feestkle ding. De vraag naar luxe pak ken neemt toe. Deze weken trekken duizenden Sinterklazen langs gemeente huizen, scholen, bedrijfsfeesten en gezinnen. Wie zijn zij? Op de Sinterklaasmarkt is moeilijk grip te krijgen. In veel gevallen gaat het nog om gelegenheids- Sinten, denkt Jansen van het ge nootschap. Mensen die zich, vaak op verzoek, voor een keer tje uitdossen als de goedheilig man om een bedrijfsfeestje op te luisteren. Maar het leger aan jaarlijks te rugkerende klazen dat zich min of meer professioneel met Sin terklaas bezighoudt stijgt. Dag bladen puilen in de weken voor pakjesavond uit met adverten ties van Sinterklaascentrales. Het aandeel van commerciële bureaus die Sinten aanbieden, neemt toe. En het mag wat kos ten: de prijzen kunnen oplopen tot 250 gulden voor een half uurtje Sint met een paar pieten. Liefhebbers Maar de meeste Sint-Nicolazen die jaarlijks in touw zijn, zijn toch nog gewoon de echte lief hebbers. Die vragen enkele tientjes per bezoek. Zij willen alleen hun dure pak van circa 2000 gulden aan het eind van de rit hebben terugverdiend. Veel Sinten gaan ook langs de deuren voor de voetbalvereniging of de scouting, om de clubkas te spek ken. De vraag is overal enorm; bijna alle bureaus en centrales laten weten dat ze mensen die de Sint aan huis willen aan de lo pende band moeten teleurstel len. Zeker op pakjesavond en de twee weekenden daarvoor. Het Sinterklaas Genootschap geeft sinds 1992 een Sinter klaascursus. Maximaal dertig personen kunnen meedoen. De laatste drie jaar is het aantal aanmeldingen voor de lessen enorm gestegen, zegt voorzitter Jansen. Het genootschap zou de cursus met gemak vier keer per jaar vol kunnen krijgen. Een weekend lang trekken de cursis ten zich terug in een hotel om zich onder meer in de geschiede nis van deze mystieke figuur te verdiepen. Tot diep in de jaren '80 was de Sint nog een figuur die kinderen angst inboezemde. De goedhei ligman en zijn pieten hielden kinderen nauwlettend in de ga ten, spiekten door de schoor steen of ze wel hun bord netjes leegaten en hun ouders geen gro te mond gaven. Vaders en moe ders gebruikten de strenge Sint ook om hun kinderen te laten ge hoorzamen. Het genootschap en de huidige televisie-Sint, die dit jaar in Maastricht aankwam, hebben de afgelopen jaren hun best ge daan om dat beeld te verande ren. De Sint is tegenwoordig niet meer en niet minder dan een kin dervriend. Daar hoeft niemand meer bang voor te zijn. Mark Langeslag Ieder j aar kij ken kinderen reikhalzend uit naar de aankomst van de Sint foto Lex de Meester Het oude Egypte spreekt tot de verbeelding. Het is een wereld vol farao's en piramides, vol fantasie en magie. Maar daarmee heeft het spel Isis Os iris, genomineerd als Speelgoed van het Jaar, eigenlijk niets te maken. De vormgeving wel. Het zandkleurige speelbord is be zaaid met Egyptische afbeel dingen, evenals het handzame doosje waarin het verpakt is. Gemakkelijk voor op reis. Maar magie of historische kennis? Nee, daarvan moeten deelne mers aan Isis Osiris het niet hebben. Verder komen ze met een goed geheugen en tactisch inzicht. Isis Osiris is nogal simpel. Voor iedereen vanaf zeven jaar, zegt producent 999 Games. Ze slaan de spijker op de kop. De leeftijden van het testpanel lo pen uiteen van 7 tot 3 9 j aar en na enkele spelletjes blijken de kan sen van alle deelnemers gelijk. Isis Osiris stelt het geheugen op de proef en heeft daardoor wel iets weg van het klassieke Memorie. Iedere deelnemer krijgt een aantal gekleurde ste nen en kaartjes. Op die kaartjes staat een getal van +4 tot -4. Om en om leggen de spelers een steen en kaax-tje op het bord dat uit zesendertig velden bestaat. Het getal op het kaartje is, een maal gelegd, niet meer zicht baar. Ligt het hele bord vol, dan is het een kwestie van tellen. Al le plussen en minnen op de kaartjes naast de stenen tellen mee. Winnaar is de speler met de meeste punten. Niet alleen door de eenvoud, maar ook door de korte spelduur (zo'n twintig minuten) valt het Isis en Osiris in smaak bij de jongste deelnemers. Maar ook de oudsten beleven er lol aan, want wie lekker wil dwars liggen, zadelt zijn tegenspelers op met minpunten. Dat pest koppen uiteindelijk zelf ook be drogen uit kunnen komen, maakt het extra genieten. Want hoe voller het veld, hoe kleiner de mogelijkheden. Isis Osiris van 999 Games. Ge nomineerd voor Speelgoed van het Jaar in de categorie 6-8 jaar. Winkelprijs: 29,95. De enige echte televisie sint die dit j aar in Maas tricht voor het eerst voet aan wal zette, heeft de afgelopen vijftien jaar geprobeerd de goedheiligman vriendelijker te maken. „Niemand mag meer bang zijn voor mij." In 1986 maakte de televisiesint volgens sommige kijkers een opvallende verjongingskuur door. Een nieuwe tv-Sint bleek te zijn opgestaan. Is de rol van de goedheiligman sindsdien veranderd? „Dat heb ik wel ge probeerd, ja. Daar heeft Aart Staartjes, die mij dit jaar voor de laatste maal inhaalde, ook aan bijgedragen. Hij is een beet je rommelig druk, maar ook amicaal. Laat ik zeggen dat de ze Sint goed gedijt bij Staartjes' anarchistische optreden." U bent aardiger geworden? „De Sint wordt nog steeds ge bruikt als chantagemiddel. Moeders en vaders die mij inzet ten bij de opvoeding. Daar heb ik het niet zo op. Ik wil simpel weg een vriend zijn van alle kin deren en van de mensen die het spel mee willen spelen. Ik ben toch geen plaatsvervangende Jezus. Dat is toch een nachtmer rie? Niemand hoeft bang voor mij te zijn." En dus kiest u altijd de kant van het kind? „Ja. Als een moeder vroeger te gen de Sint had verteld dat haar zoon Jantje zijn bruine bonen niet opeet, had de Sint Jantje waarschijnlijk bestraffend toe gesproken. Deze Sint knielt neer bij het jongetje en vraagt hem: 'Zeg Jantje, kan jouwmoe- der soms niet zo goed koken?" Wat maakt een Sint tot een goedheiligman met klasse? „Er zijn een paar lessen die je goed in je oren moet knopen. De Sint belooft nooit iets wat hij niet kan waarmaken. Als een kind vraagt om een nieuwe bar biepop, moet de Sint zich op de vlakte houden. Dan zegt hij dat hij nog even moet overleggen met de pakjespiet, of zo. Verder is het heel belangrijk dat de Sint zijn eigen feilbaarheid bena drukt. Kijk, ik ben natuurlijk maar een oude baas, die zonder de hulp van zijn pieten redde loos verloren is. Niets is meer beangstigend voor een kind dan een volmaakt persoon. Nogmaals, ik ben onze lieve heer niet. De Sint moet proberen zo gewoon mogelijk te zijn. Hij ziet er in zijn tabberd en met zijn staf toch al bijzonder genoeg uit. Bij de intocht in Maastricht kreeg ik van Aart een zoen om dat het zijn laatste keer was. Veel mensen vonden dat daar mee een code was geschonden. Wat een onzin! De Sint is ook maar een mens. En als de Sint simpelweg een vriend van kin deren is en zijn roe en andere ballast voorgoed overboord gooit, wordt het misschien voor andere culturen ook leuk om mee te doen. Dat zou toch fan tastisch zijn?" Wat vindt u van de kwaliteit van de hulp-Sinterklazen? „Laat ik voorop stellen dat ik ei genlijk niet geloof in hulp-Sin terklazen. Iedere Sint is altijd de echte. Maar soms moeten ou ders creatief zijn; als ze twee Sinterklazen in hetzelfde win kelcentrum tegenkomen bij voorbeeld. Ik heb wel het idee dat de kwaliteit van de Sint in Nederland groeit. Studenten die zich voor vijfentwintig gul den ladderzat in een tabberd hij senhoud j e alti j d. Maar ik zie een duidelijke kentering. De laatste jaren komen er steeds meer mensen die hun best doen om er goed uit te zien en een goe de Sint te zijn. Dat doet me goed." Door uw optreden op de televi sie bent u de standaard gewor den in Nederland. Is dat goed? „Daar heb ik een dubbel gevoel over. Aan de ene kant denk ik dat door mijn voorbeeld Sinter klazen in Nederland beter zijn geworden. Zo onbescheiden ben ik wel. Een nadeel is wel dat het door mijn dominante aanwezig heid op televisie voor andere Sinterklazen moeilijker is ge worden. De Sint uit Maastricht kan nog zo goed zijn, als zijn ac cent heel erg verschilt van het mijne, kan hij in de problemen komen. Dat vind ik oprecht ver velend, maar ik weet niet hoe ik dat moet oplossen. Toch moeten we niet overdrijven. Centraal staat het geloof van het kind in de Sint. En dat is rotsvast. Daar kan geen accent tegenop. Kin deren willen veel te graag gelo ven." Mark Langeslag foto Vincent Jannink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9