Klaas Jobse gaat sterren kijken PZC Vier jeugdboeken in één jaar Veerboot verdient kans voor iedereen met tunnelfobie Vluchteling Kader Abdolah wil graag president worden Twee eenakters in dorpshuis Kats 16 Meteoren ter observatie lezers schrijven Bestuur kunst cultuur Nieuwe Muziek start winterseizoen met Niehove Jazz Ensemble woensdag 7 november 2001 door Nadia Berkelder OOSTKAPELLE - De Leoniden- zwerm komt er weer aan. Amateur- sterrenkundige Klaas Jobse uit Oost- kapelle maakt zich net als voorgaande jaren op voor een reis naar de beste plek op aarde om de meteoren te zien. Dit jaar wordt het Arizona in de Ver enigde Staten, want in Europa is het op het moment dat de zwerm botst met de atmosfeer klaarlichte dag. De botsing vindt plaats op 17 en 18 no vember. „Het duurt maar een uur", vertelt Jobse. „Dus moet je zorgen dat je op een goed plekje zit, anders zie je niets. Volgend jaar is de zwerm wel goed te zien vanuit Europa. Alleen zitten we dan met volle maan." 'Ruimteschip aarde', zoals Jobse onze planeet noemt, belandt één keer in de 33 jaar midden in de Leonidenzwerm. Het hoogtepunt was in 1999. „Dat was echt een meteorenstorm. We krijgen nu een toegift." Volgend jaar is de zwerm nog te zien, daarna moet ieder een weer dertig jaar wachten. De zwerm afval is afkomstig van een komeet die in een baan rond de zon vliegt. Op het punt dat de komeet de zon het dichtst nadert, valt een deel van het materiaal ervan af. De Leoni- den vliegen sneller dan andere meteo ren. „Ongeveer zeventig kilometer per seconde.. Het is één van de spectacu lairste zwermen die je kunt zien." Ter vergelijking: de geschatte snelheid van de meteoor die twee weken gele den boven Zeeland te zien was, be droeg ongeveer de helft. En hoe groter de snelheid waarmee een meteoor de atmosfeer binnen dringt, hoe groter het effect. Niet alle meteoren geven een even spectaculair beeld. „De meesten zijn vrij zwak. Als het is zoals we hopen, is er straks een regen van vallende ster ren te zien. Dan heb je het idee dat je De amateur-sterrenkundige Klaas Jobse reist naar de andere kant van 'ruimteschip Aarde', naar de Amerikaanse staat Arizona, om de Leonidenzwerm goed te kunnen bekijken. foto Lex de Meester met de aarde een bepaalde richting opvliegt, net zoals wanneer je tijdens een sneeuwbui in de auto zit." Jobse gaat niet alleen naar Phoenix in Ari zona voor het mooie uitzicht. Er moet ook werk gedaan worden. Met Specia le camera's worden vanaf verschillen de punten opnamen gemaakt, zodat het achteraf mogelijk is de baan te be rekenen en de hoogte te bepalen. Tijdens een reis naar China in 1998 ontdekten Jobse en zijn collega's dat sommige meteoren op veel grotere hoogte ontbrandden dan altijd voor mogelijk was gehouden. De vraag is hoe het kan dat de meteoren op zo'n grote hoogte al oplichten, hoopt Jobse door nieuwe observaties te kunnen beantwoorden. Verder zou onderzoek naar meteoren iets kunnen verduide lijken over de processen die zich af spelen in de atmosfeer. Het onderzoek naar meteoren wordt voor het grootste deel gedaan door amateurs als Jobse. Zijn fascinatie met de ruimte is begonnen met de lan ding op de maan. „Dan koop je een te- lescoopje en maak je foto's van mars en de maan. Die vond ik zelf goed ge lukt, maar dan zie je in een tijdschrift veel mooiere foto's van professionals. Toen heb ik iets gezocht wat altijd uniek is." Hij specialiseerde zich in meteoren en begon ruim vijftien jaar geleden met het maken en verwerken van videobeelden. Hij richt zijn came ra op de hemel en hoopt dat er iets moois gebeurt. „Het is net als vissen, maar dan op een hoog niveau. Het is natuurlijk een hobby, leuk en span nend. Maar dingen ontdekken geeft een extra kick." Onderzoek Zijn specialisatie leverde hem twee jaar geleden een uitnodiging van ruimtevaartorganisatie Nasa op om vanuit een speciaal vliegtuig onder zoek te doen naar de Leoniden. Dit jaar blijft Jobse op de grond. Hij reist samen met andere leden van de Dutch Meteor Society naar de Verenigde Staten. De veiligheidsmaatregelen zijn verscherpt na de aanslagen op 11 september. „Het wordt nog spannend of we alles mee mogen nemen", zegt hij. Het wachten is op een brief van Nasa waarin staat dat Jobse vredelie vende bedoelingen heeft met de mili taire apparatuur in zijn bagage. „Ze zijn een beetje paniekerig daar. Zeker als je met een groep mensen de woes tijn in duikt, met bivakmutsen op te gen de kou." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In de zaak van de strandtenten geeft burgemeester Asselbergs uiting aan een opvatting (PZC 2-11) die mij als bestuursrechte lijk jurist bijzonder aanspreekt. Hij stelt 'als overheid moet je je aan de regels houden. Dat is een algemeen beginsel van behoor lijk bestuur'. Daarmee ben ik het hartgrondig eens. Bij de ge meente Schouwen-Duiveland is toepassing van dit beginsel ech ter nogal divers. Ik herinner mij een voorbeeld waarin de ge meente zelf het minder nauw nam met het vooruitlopen op een bestemmingsplanprocedu re en een beroep deed op een ar tikel 19-procedure. Dat betrof de loswal in Bruinisse, waarmee een Europees subsidie was ge moeid. Dit laatste gaf de door slag om niet de koninklijke weg te volgen van het bestemmings plan. Strandtenthouders heb ben eveneens een financieel belang dat meegewogen zou kunnen worden. Een ander voorbeeld waarin een minder grote handhavingsbroek werd aangetrokken betreft de var-i kenshouderij aan de Blokweg in Zierikzee. In plaats van hand havend op te treden gedoogde de gemeente een met het be stemmingsplan strijdige situa tie om deze vervolgens te legali- sex-en. Bij gedogen kan er echter wel genuanceerd worden. Er is volgens de bestuursrechter, een uitzondering (zie Gemeente stem 2000, nr. 7128) op grond waarvan de handhavingsplicht niet nagekomen behoeft te wor den. Dat is het geval waarin de mogelijkheid bestaat tot legali- sering. En dat is ten aanzien van de strandtenten toch het geval?! Als gemeentebestuur kun je het niet maken voor jezelf een ande- re afweging te maken dan voor ondernemers. Dat heeft alles te maken met een geloofwaardige, betrouwbare en integere over heid. Joost van Felm Zuiddijk Schuddebeun1 door Maurits Sep VLISSINGEN - Leuk voor toe risten, pure noodzaak voor mensen die een onbedwingbare angst hebben voor tunnels: de veerboot Vlissingen-Breskens. En daarom, vindt het echtpaar Hesselink uit Vlissingen, moet de veerboot een proeftijd krij gen als de tunnel al open is. In een brief aan het provincie bestuur dringen mijnheer en mevrouw Hesselink erop aan de veerverbinding na opening van de tunnel niet helemaal voor au to's op te heffen. Zij komen op voor de belangen van toeristen maar zeker ook voor mensen met een tunnelfobie („zeker niet te verwaarlozen"). Haar man lijdt daar aan, zegt mevrouw Hesselink, en met hem veel an deren. Bovendien, er moet toch een uit wijkmogelijkheid zijn in geval van bi'and of een ongeval in de tuimel, merkt het echtpaar op Daarom: „Wees zuinig op onze mooie veerdienst en gun de boot eerst nog een proeftijd. Ophef fen kan altijd nog." Het pi'ovinciebestuur is er niel van onder de indruk. Gedepu- teex'de Staten laten het echtpaar Hesselink weten dat him idee. onbetaalbaar is. Een veerdienst in stand houden komt voor re kening van de provincie en dus van de belastingbetaler Tarie- ven zouden hoger uitvallen.. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Met een bij zonder jazzoptreden begint de stichting Nieuwe Muziek Zee land haar winterprogramme- ring in de Kloveniersdoelen in Middelburg. Vrijdag 16 novem ber maken de beroemde Ameri kaanse saxofonisten David Murray en Arthur Blythe hun opwachting. Ze touren twee we ken door Nederland met het Niehove Jazz Ensemble van gi tarist Jan Kuiper. Naast Kuiper bestaat het en semble uit drumvetei'aan John Engels en contrabassist Hariy Emmery. Het trio speelt regel- matig samen met bekende bui tenlandse jazzmusici. Met Bly the en Murray is niet gekozen voor solisten die nadrukkelijk teruggrijpen op bebop en hard- bop - jazzstijlen uit de jaren veertig en vijftig - maar voor musici die kenmerken uit die (Advertentie) Galerie - Kunsthandel 19e en 20e eeuwse Vlaamse en Hollandse Meesters Frits Jansen o.a. Latemse school Inkoop - Verkoop Terneuzen centrum 4531 GN, Blokken 3-4, tel. 0031(0)115-621643 of 0031(0)6 51368269. Open: dinsdag - woensdag en zondagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur en op afspraak. www.contrasten.nl stijlen mixen met een avontuux-- lijke, avantgax-distische bena- dei-ing. Murray (Aukland, 1955) is een van de spraakmakendste solis ten van dit moment. Zijn stijl op de tenorsaxofoon is een combi natie van het spel van Paul Gon- salves (saxofonist in het orkest van Duke Ellington), Sonny Rollins, John Colti'ane en Albert Ayler (avantgardistische jazz muzikant). Zijn solo's zijn ge speeld met een intense en gepas sioneerde toon en voorzien van lange cadensen. Niet alleen on der eigen naam, maar vooral ook als oprichter van het World Saxophone Quartet werd Mux- ray wereldberoemd. Altsaxofo nist Arthur Blythe (Los Angeles, 1940) was ooit Mux-rays lei-aar. Later maakte hij ook deel uit van het World Saxophone Quartet. Behalve aan Ayler roept zijn stijl ook herinnerin gen op aan saxofonist Eric Dol- phy, een andei-e grootheid van de avantgax-distische jazz. Vol gens Blythe is muziek een re flectie van je spx-aak. Hoewel hij in New York woont, beschouwt hij zich daax-om nog steeds als een West Coast-blazer. Met het concert van Murray, Blythe en het Niehove Ensem ble begint Nieuwe Muziek een serie winterconceiten in de Klo veniersdoelen. Ook het erop volgende concert staat dicht bij de jazz. Zaterdag 24 november treden pianist Loek Dikker, contrabassist Jacko Schoon- dei-woerd en drummer John En gels op. Aanvang van beide concexten: 20.30 uur. door Ernst Jan Rozendaal KATS - De Katse toneelgroep Commedia della Mare speelt dinsdag 13 november in het dorpshuis twee eenakters. Eerst wordt Weiger nooit een dans van Vonne van der Meer gespeeld, daarna Brief in den Duuster een verzeeuwste versie van een stuk van Herman Heijermans. De Commedia della Mare is niet los te zien van het Gezelschap van de Zee. Actrice Tineke Schrier, bekend van het Gezel schap maar ook van het Natio naal Toneel, regisseext Weiger nooit een dans, dat wordt ge speeld door Edith Breure en Martin Tazelaar. Artistiek lei der Jan Schuurman Hess van het gezelschap van de Zee regis seert Brief in den Duuster, waarin Coby Peeters en Piet Korteknie meespelen. Korte- knie is ook degene die het stuk van Heijermans overzette in een Noord-Bevelandse variant van het Zeeuws. Vorig jaar werden beide eenaktex-s al met veel suc ces opgevoerd door Commedia della Mare. Aanvang: 20.00 uur. In het jeugdboek De terugkeer van de Vikingen scheert auteur Robbert Jan Swiers soms dicht langs de werkelijkheid. foto Lex de Meester door Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Over Simon Vestdijk zei dichter Adriaan Roland Holst dat hij sneller kon schrijven dan God kon lezen. Zo groot was de productie van de beroemde literator. Het lijkt wel of de Middelburgse jeugdboe kenschrijver Robbert Jan Swiers wijlen Vestdijk naar de kroon probeert te steken. Hoewel hij een bijna volle baan heeft, is hij er daarnaast in geslaagd dit jaar vier jeugd boeken te publiceren. De teller staat op twintig, maar dat zal niet lang duren. En dan gaat het alleen over jeugdboeken, want Swiei-s heeft nog zeven andere publicaties en een stapel bx-ochures, folders en artikelen op zijn naam staan. „Ik ben dol op deadlineszegt hij monter. „Van het voorjaar moet ik weer vier boeken af hebben. Heeiiijk." Dit jaar heeft Swiers vier jeugdboeken het licht laten zien bij drie verschillende uitge vers. Voor zevenjarigen heeft hij Het eiland van de wolken geschx*even, een publicatie die balanceex-t op de grens van verhaal en prentenboek. Voor de categorie tien-plus ligt De dubbelganger in de winkel, een avonturenroman die zich afspeelt in Zuxd- Frankrijk. Iedereen is mooi is de titel van een zogenaamd 'knieboek' voor de jonkies. Uiterlijk doet het boek denken aan een ka lender. De juf kan het op haar knie nemen en een verhaal voorlezen, de luisterende kin deren zien dan het bijbehox-ende plaatje voor haar schenen bungelen. Voor het knie- boek heeft Swiers een vei'haal geschreven over de eei-ste zwemles. Een ander verhaalis aangedragen door Lydia Rood. Het werk waar hij met het meeste genoegen op terugkijkt is De terugkeer van de Vikin gen. Dat is het eerste deel van de zesdelige serie De Duinbeek Mysteries, bestemd voor lezers van twaalf jaar en ouder. „Dit eerste deel speelt zich geheel af op Walcheren", vertelt Swiers. „Het voox-malige Rijksar chief in Middelburg, kasteel Westhove bij Oostkapelle, dat soort locaties komt ex-in voor. Kennelijk is het zo nauwkeurig be schreven dat de uitgever het nodig vond in het begin van het boek de mededeling 'Dit boek is fictioneel' mee te nemen. Zo dicht scheer ik langs de wex-kelijkheid. De volgen de delen spelen zich af in alle hoeken van de wereld. Indonesië, Duitsland, Egypte. Het is een echte avontux-enreeks. Het boek is ver schenen bij uitgeverij De Eekhoorn. Dat is ook de uitgever van de Bob Evers-serie. Ik vind het mooi om in die traditie te werken." In De terugkeer van de Vikingen komt alles samen wat Swiers interesseert. „Er zit ge schiedenis in, aardx-ijkskunde, spanning, humor, het is voor kinderen maar toch een behoorlijk dik boek. wat me weer de gele genheid geeft allei-lei tussenplotjes en aar dige zijpaden erin te verwerken. Schrijf je voor kinderen van vier of vijf, dan is de plot miniem en blijven de zinnen kort. Heb je veextigduizend woorden tot je beschikking dan kun je veel doen.Swiex-s werkt vier da gen per week voor de pi-ovincie. Voor het schrijven heeft hij dus één dag per week over, plus de avondux-en en eventueel de weekeinden. „Zo werkt het natuuriijk niet. Als ik de geest krijg, neem ik een aantal da gen vrij om door te schrijven. Regelmatig werk ik ook 's nachts. Ik werk wel snel. Ik heb gemerkt dat een boek zich eerst in mijn hoofd voi-mt. Ik weet niet of het een talent is, maar echt alles uit de wex-kelijkheid kan bij mij aanleiding zijn voor een verhaal. Dat ontstaat in mijn hoofd. Als dat proces is af gerond, ga ik ervoor zitten en schrijf ik het boek in een maand. Ik ben geen schrijver die woi'stelt met het witte papier. Ik kan geen half jaar aan een boek wei-ken." Hoewel Swiers het schrijven niet als hobby be schouwt, is het zo wel begonnen. „Ik ben be gonnen omdat ik het leuk vond in mijn vx-ije tijd te schrijven. Ik doe het met veel plezier In het gunstigste geval raak je soms bijna in trance achter de computer Dan zijn er in eens drie uren vooi-bij. Op die manier schrijf je vaak de beste pagina's. Dat is de kick van het schrijven. De tweede kick is natuurlijk dat wat je schrijft ook wox-dt uitgegeven." Dat zijn werk aanslaat, blijkt onder meer uit schoolbezoeken die hij aflegt. Daar rea geren jongeren op zijn werk. „Ik zie het ook aan de leengeldvei-goeding. Die is elk jaar hoger Het is toch mooi als uit een afx-eke- ning blijkt dat een bepaald boek vijfdui zend keer is uitgeleend. Het is een heerlijk gevoel te weten dat elke dag ergens in Ne derland een kind jouw boek zit te lezen." door Rob Paardekam KAPELLE - „Elke vluchteling moet een fase van nederigheid doorstaan." Dat betoogde schrijver Kader Abdolah (1954) gisteren tijdens een bijeen komst in het gemeentehuis in Kapelle. Op uitnodiging van de stichting vluchtelingenwerk vertelde hij daar over hoe het voor hem was om als vluchteling in Nedexiand te komen. In een met humor doorspekt verhaal vertelde Abdolah hoe hij ruim twaalf jaar geleden vanuit Ii-an, via Turkije, in Ne- derland terecht kwam. En wat een deceptie het in eerste in stantie was om vluchteling te zijn. „Mijn overgrootvader was premier en dichter. Dat wilde ik ook: een bekende schrijver en premier worden, maar ik werd vluchteling." Het publiek was benieuwd hoe het is om vluchteling te zijn. „Hoe is het om hier te komen en bijvooi-beeld tweedehands spullen aangeboden te krijgen? vroeg een man in de zaal. Abdolah zei dat het voor hoog opgeleide vluchtelingen niet al tijd gemakkelijk is, maar dat degenen die sterk zijn er door heen komen. „Je moet accepte- x-en dat je vluchteling bent en dat je door die fase van nederig heid heen moet. Uiteindelijk word je er sterker van." Abdolah deed dat en heeft in middels één van zijn dx-omen verwezenlijkt: een bekende schrijver worden. Al ging dat niet altijd over rozen. „Neder lands is een mooie, maar moei lijke taal", zei hij gisteren. „Ik ben er dag en nacht mee bezig." De schrijver zei zich thuis te voelen in het Nederlands, maar nog wel onzekerheden te ken nen. „Op straat is het gemakke lijk, maar als je dieper gaat, en poëzie en boeken wil lezen, is het heel moeilijk. Op de vraag of hij zich nu Ne derlander voelt, antwoordde Abdolah ontkennend, maar ook in Iran - of in de woorden van de schrijver zelf: Perzië - zou hij zich niet thuis voelen. „Daar is mijn thuis niet meer en dit zal mijn thuis nooit worden," Abdolah zei het bewust steeds over Perzië en Perzisch te heb ben en niet over Iran of Iranees „Het is een soort verzet tegen de geestelijken en natuurlijk ook nostalgie." Toen een man in de zaal vroeg oi de schrijver terug zou keren naar zijn geboorteland als de si tuatie daar is verbeterd, haalde Abdolah zijn twee dx-omen weei aan. „Ik had er twee: een beken de schrijver worden en presi dent woi'den. De eerste is uitge komen, maar dat tweede zal in Nederland nooit lukken. Dus ja, ik wil terug, maar het zal nog hééél lang duren." Schrijver Kader Abdolah: „Nederlands is een mooie, maar moeilij ke taal." foto Dirk Jan Gjeltentf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 36