Op zoek naar veiliger auto Harley in racelook Eerste Jaguar onder een ton Husaberg gaat op herhaling Mercedes sterk en snel Fietsverlichting getest Kevers en motoren Ignis met drie deuren Honda op brandstofcel Moto Guzzi jubileert Sensoren herkennen gevaar Soms is het beste niet goed ge noeg. Dat vond ook de Zweedse coureur Thomas Gus- tavsson die midden jaren tach tig voor het Zweedse merk Hus- qvarna endurolauweren oogst te. Niet dat de 'Huskies' slecht presteerden, nee Gustavsson miste gewoon iets. Dus sloeg de Zweed aan het rekenen en teke nen. Het resulteerde in 1988 in de presentatie van de Husaberg 600. Een motor die beter, lichter en sneller was dan de originele Husqvarna. Door ontbrekende pr en marketing kwam het nooit tot de gewenste mega-verko- pen. Maar importeur Elbo uit Hengelo gaat het opnieuw pro beren met dertien modellen. Stuk voor stuk pronte vloeistof- gekoelde eencilinders met cilin derinhouden van 399 tot 644 cc. In de categorieën enduro, super motard, cross en cross country. De vermogens lopen uiteen van 4 0 pk voor de lichtste tot xxxim 6 0 voor de zwaarste uitvoering. Dat bij de tweewielers het ac cent op lichtgewicht is blijven liggen, blijkt uit het gegeven dat de zwaarste uitvoering slechts 110 kilo schoon aan de haak weegt. De in opvallend geel- blauwe kleuren gespoten 'Bergs' zijn in enduro en super- motard uitvoeringen verkrijg baar voor bedragen tussen de veertien- en zestienduizend gulden. Van de cross- en zes daagse uitvoeringen zijn de prijzen nog niet bekend. Mercedes is al 22 jaar bezig met de productie van een auto die sommigen de allerlelijkste 4wd vinden: de G-klasse. De nogal vierkante auto wordt gemaakt in Graz in Oostenrijk en de 150.000e is daar van de band gelopen. De G (van Gelande, terrein) wordt dit jaar in een oplage van 6.000 stuks gemaakt en dat is meer dan ooit. De G-klasse wordt komende maanden ook voor het eerst leverbaar in de VS en Canada, daar natuurlijk met dikke 500 V8-krachtbron. Kleemann in Denemarken heeft de snelste Mercedes voor de straat gemaakt. De CLK 55K is gebouwd op basis van de CLK 55 AMG, toch ook niet voor een kleintje vervaard. De 5.5 liter V8-motor is door Kleemann uitgebreid met een compressor, die de motor opfokt tot 560 pk en een verscheurend koppel van 718 Nm. De auto is in staat in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. In minder dan drie seconden sprint de auto van 80 naar 120 km/u. De top ligt bij 311 km/u. Kleemann maakte eerder al de Mercedessen C en E 32Ken S 50K. Elke bestuurder heeft sinds mei van dit jaar vooi'rang in het ver keer wanneer hij van x-echts komt. Dus ook fietsers. Nu de win- tertijd nadert heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Ver keersveiligheid onderzocht dat bij 40 pi'ocent van de fietsen de vexiichting niet in orde is. De SWÖV wijst erop dat fietsverlichting en zijreflectie van wezenlijk belang zijn om voorrang te kunnen krijgen. Het blad Kampioen van de ANWB heeft een test uitgevoerd van banden en verlichting en vastgesteld, dat de duurste zoals zo vaak niet per se de beste zijn. Fietsbanden van Halfords en de Hema komen als beste koop uit de bus. En volgens het blad is de nieuwe ge- nei'atie fietsverlichting, zonder dynamo maar met batterijen, aan zienlijk beter. In het Autotron te Rosmalen wordt op zaterdag 5 en zondag 6 janu ari het negende Kever Winterfestijn gehouden. Met een auto- en onderdelenmai'kt waar de liefhebber van de VW Kever zijn trekken thuiskrijgt. Zondag is er een show met fraaie Kevers van Bril- tot Mexicokever en New Beetle. Er zijn ook exemplaren van allerlei luchtgekoelde VW's te zien. De toegang kost per dag 17,50 en de Kevex-s zijn beide dagen tussen 10.00 en 17.00 uur te bezichtigen. Autotron Rosmalen vex-wacht een grote aanvoer op de motoren old- timerbeurs op zaterdag 12enzondag" 13 januari. De beurs is al enke le jaren opgesplitst in een motoren- en brommerafdeling. De aan voer van motoren en onderdelen is nog altijd het grootst, maar die van de bromfietsen neemt toe. Als thema is dit jaar het zijspan geko zen. Niet alleen motorfietsen, maar ook sommige brommerfanaten tooien hun voertuig met een 'bakje' voor passagier of bagage. De beux'S is beide dagen van 10.00 tot 17.00 uur en de toegang kost dan €8,-. Met de Ignis 3-deux-s komt Suzuki met een sportief gelijnde ver sie na de eind vorig jaar op de max'kt gebrachte vijfdeurs. Su zuki denkt met de 3-deurs vooral jongere mensen aan te trekken. Tot de standaax-duitrusting behoren lichtmetalen velgen en mist lampen, stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ramen en centra le portiervergrendeling. De aandrijving wordt verzorgd door een 1.3-liter-benzinemotor met 16-kleppentechniek en 83 pk. De 3- deurs 1.3 kost 26.442,32, dat is 330 gulden minder dan de vijf deurs, al heeft die dan iets minder uitrusting. Honda heeft een nieuw model dat aangedreven wordt door een brandstofcel. De FCX-V4 heeft hogedruk waterstof tanks (350 bar, 130 liter) die de auto in plaats van 180 km nu een actieradius van 300 km bieden. De 1.740 kilo zware auto kan een top van 140 km/u halen en het max. vex-mogen van de elektromotor die door de bi'andstof cel van energie wordt voorzien is 82 pk. Er wordt al met de auto op de openbare weg getest. zaterdag 3 november 2001 Harleys uit de XL-serie worden wel eens gek scherend 'damesfietsen' genoemd vanwege hun compacte voorkomen en geringe zadelhoog te. Toch valt het met die truttigheid wel mee. De kleinste Harley-reeks heeft cilinderinhouden van niet minder dan 883 cc, wegen tegenwoordig ruim 200 kilo en leveren dik 50 pk af aan de krukas. Toch verdient de luchtgekoelde V-t wi n volgens H- D meer aandacht dan ze nu krijgt. Zodat opeens. de sportief ogende XL 883 R ten tonele wordt ge voerd. Het model doet door kleurstelling en voor komen denken aan motoren waax'mee in Amerika zogeheten 'dirt track' races worden verreden. In tegenstelling tot de dirt track racers is Haxiey's XL 883 R gewoon uitgerust met schijfremmen rondom. En dus volledig geschikt voor normaal weggebruik. De special is alleen volgend jaar le verbaar en gaat 20.594,- kosten. De sportief ogende Harley XL 883 R. De auto moet en kan vei- liger. Mercedes studeert op de auto die anticipeert op een ongeval en dan maatre gelen neemt. Airbags, veiligheidsgordels, stoelexi die het risico van whiplash verkleinen, kreukel- zones, dwarsbalken in portie ren, noodrem-assistentie en abs, elektronische stabiliteit en versterkte caiTosseiieeonstruc- ties hebben de laatste jaren veel gedaan voor de veiligheid van autopassagiers. Maar de zoek tocht naar de echt veilige auto is nog lang niet ten einde. Als de auto een aanrijding aan ziet ko men en een speciaal bescher mingssysteem in werking stelt, kan de auto nog veiliger wor den, denken ze bij Mercedes- Benz in Stuttgart. Daar zijn ze bezig met een auto die antici peert op een mogelijk ongeluk. Het veiligheidssysteem waar Mercedes mee aan de gang is kent sensoren, die een gevaarlij ke situatie herkennen en dan ge avanceerde gordelspanners en automatische stoelverstelling activex'en. Op die manier kan het bovenlichaam van de inzit tenden niet te ver naar voren of opzij bewegen. Mercedes denkt ook aan uitschuivende bumpers en beweegbai'e delen in het inte rieur om te voorkomen dat in zittenden gewond raken door vervormende cairosseriedelen. En als een klap met een 4x4 of een vrachtwagen dreigt, kan de carrosserie al lijdend supersnel omhoog gekrikt worden zodat de botsing beter opgevangen woxxlt. Een eventueel schuif dak sluit zich als de weerlicht om te voox'komen dat inzittenden uit de auto geslingerd worden. En uit het dashboax-d schuift een kniebeschermer naar voren. Er woxxlt ook gedacht aan bewe gende portierpanelen, die net voor de aanrijding in de richting van de inzittenden bewegen om de afstand te verkleinen. In test voertuigen worden de systemen al uitgebreid beproefd. Airbags bliezen zich tot voor kort in een auto op bij een bot sing, ook als er op bij vooreeld de Bij een dreigende aanrijding schuift de bumper automatisch naar voren. foto GPD rechter stoel niemand zat. Met een dure reparatie als gevolg. In moderne auto's houdt een sen sor in de gaten of de stoel bezet is en alleen in dat geval blaast de airbag zichzelf bij een crash op. Het geavanceerde systeem dat Mercedes nu in gedachten heeft werkt ook volgens dat principe: de sensoren 'vermoeden? een on geval. activeren een reeks vei ligheidssystemen maar zetten alles weer in de oorspronkelijke positie als het ongeluk uitblijft. Zodat er dan geen kostbare re- paraties hoeven te volgen. Volgens Mercedes-Benz zit er bij tweederde van de ongeluk ken vrij veel tijd tussen het mo ment van het ongeval en het mo ment dat de bestuurder of/en inzittende(n) dat zag aanko men. „Die tijd kunnen we ge bruiken om allerlei bescher mingssystemen tot leven te wekken", beweert Rudolf Schö- neburg, chef veiligheidssyste men bij Mercedes. Sensoren kunnen volgens hem de be stuurder, de weg en de auto con stant in de gaten houden. En die kunnen vervolgens ingrijpen als er niet meer 'volgens het boekje' gereden wordt en er dus afgewe ken wordt van wat de elektroni- ca als 'normaal' herkent. Veiligheidsdeskundigen den ken dat er niet veel meer te halen is op het gebied van passieve veiligheid in de automobielin dustrie. Moderne auto's kennen hele sei'ies airbags, goi'delspan- ners die aanspannen bij een cx-ash en carrosseriestmcturen die bij een aanrijding optimaal bescherming bieden. Schöne- burg: „We kunnen de auto als het ware voorbereiden op een mogelijke aanrijding. Onze on- derzoeken hebben aangetoond dat in ongeveer 60 procent van duizend gereconstrueerde aan rijdingen de inzittenden zich bewust waren van het dreigende ongeval. Dus vraag ik me af: waarom zouden we op de klap wachten als we in die tussentijd allexiei maatregelen kunnen treffen die mogelijk letsel be perken?" Onderweg naar de zelfdenken de auto. Die dus zelfstandig aansluit in de file en de weg, de wegberm, andere voertuigen, voetgangers en verkeersaanwij zingen in de gaten houdt. De au to van de toekomst kan zelf hex' kennen of er binnen of buiten wat mis is en daarop actie on dernemen: remmen, uitwijken en de bestuurder waarschuwen voor een noodsituatie. Rien van der Steen Het X-type, de eerste Jaguar met viei"wielaandrijving, is een duidelijke Jaguar, maar hij deelt veel van zijn bodemplaat en een hoop andere techniek met de Fox'd Mondeo. Niet erg, want het is ook de eerste Jaguar die minder dan een ton kost. Hij heeft een prachtige, gewelf de neus. De achterkant is veel meer geleend van het S-type. Volgens zijn makers heeft het Jaguar X-type 'beauty and brains', rationele schoonheid. Jaguar blijft een merk met een zekere magie in elk geval. Want exclusief en niet zo gewoon als weer die Mercedes of BMW. Jaguar geeft tegenwoordig drie jaar volledige gax-antie op zijn px'oducten. De auto's zijn luxe en hebben zeker stijl. De xneest compacte van het stel, het nieu we X-type, wox'dt pas knus als je achter het stuur zit. Voor wat langere mensen verloopt het in stappen nog niet eens zo soepel want de toegang is niet zo gx'oot. Zodat je vrij snel met het hoofd tegen de bovenste rand zit. Waar Rond de tachtigste verjaar- dag van de Italiaanse mo torproducent Moto Guzzi werd de California EV 80 uitge bracht. De luchtgekoelde toer- buffel volgt de lijnen van de ge wone California maar Guzzi wist er in samenwerking met de Italiaanse meubelontwerper Polti'ona Frau iets zeer fraais van te maken. Leren designkof fers en een op deze vormen afge stemde zadellijn geven de motor in ieder geval een heel aparte uitstraling. De bi'andstof-geïnjecteerde 74 pk sterke V-twin zal in beperkte oplage geproduceerd worden. Om liefhebbers al niet al te erg te frusti'ei'en, komt Moto Guzzi binnenkort met een 'gewone' California EV 80 Touring. Maar die zal ongetwijfeld minder mooi zijn. het S-type een ovale grille kent heeft de X tussen de smalle, beetje gemeen kijkende kop lampen een prachtig, rechthoe kig exemplaar dat bij de Sport nog matzwaxt is ook. De motor, al bekend uit het S- type, wordt voor het eerst in de Jaguar-geschiedenis dwars voorin gemonteerd. De 3.0 vraagt erom 'sportief gereden te worden en wil daar tamelijk veel brandstof voor. Rien van der Steen Het X-type: veel Foi'd-techniek, maar onmiskenbaar Jaguar. De California EV 80 van Moto Guzzi. Husaberg is een lichte en snelle Zweed.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 31