Op zoek naar veiliger auto
Harley in racelook
Eerste Jaguar onder een ton
Husaberg gaat op herhaling
Mercedes sterk en snel
Fietsverlichting getest
Kevers en motoren
Ignis met drie deuren
Honda op brandstofcel
Moto Guzzi jubileert
Sensoren
herkennen
gevaar
Soms is het beste niet goed ge
noeg. Dat vond ook de
Zweedse coureur Thomas Gus-
tavsson die midden jaren tach
tig voor het Zweedse merk Hus-
qvarna endurolauweren oogst
te. Niet dat de 'Huskies' slecht
presteerden, nee Gustavsson
miste gewoon iets. Dus sloeg de
Zweed aan het rekenen en teke
nen. Het resulteerde in 1988 in
de presentatie van de Husaberg
600. Een motor die beter, lichter
en sneller was dan de originele
Husqvarna. Door ontbrekende
pr en marketing kwam het nooit
tot de gewenste mega-verko-
pen. Maar importeur Elbo uit
Hengelo gaat het opnieuw pro
beren met dertien modellen.
Stuk voor stuk pronte vloeistof-
gekoelde eencilinders met cilin
derinhouden van 399 tot 644 cc.
In de categorieën enduro, super
motard, cross en cross country.
De vermogens lopen uiteen van
4 0 pk voor de lichtste tot xxxim 6 0
voor de zwaarste uitvoering.
Dat bij de tweewielers het ac
cent op lichtgewicht is blijven
liggen, blijkt uit het gegeven dat
de zwaarste uitvoering slechts
110 kilo schoon aan de haak
weegt. De in opvallend geel-
blauwe kleuren gespoten
'Bergs' zijn in enduro en super-
motard uitvoeringen verkrijg
baar voor bedragen tussen de
veertien- en zestienduizend
gulden. Van de cross- en zes
daagse uitvoeringen zijn de
prijzen nog niet bekend.
Mercedes is al 22 jaar bezig met de productie van een auto die
sommigen de allerlelijkste 4wd vinden: de G-klasse. De nogal
vierkante auto wordt gemaakt in Graz in Oostenrijk en de 150.000e
is daar van de band gelopen. De G (van Gelande, terrein) wordt dit
jaar in een oplage van 6.000 stuks gemaakt en dat is meer dan ooit.
De G-klasse wordt komende maanden ook voor het eerst leverbaar
in de VS en Canada, daar natuurlijk met dikke 500 V8-krachtbron.
Kleemann in Denemarken heeft de snelste Mercedes voor de straat
gemaakt. De CLK 55K is gebouwd op basis van de CLK 55 AMG,
toch ook niet voor een kleintje vervaard. De 5.5 liter V8-motor is
door Kleemann uitgebreid met een compressor, die de motor opfokt
tot 560 pk en een verscheurend koppel van 718 Nm. De auto is in
staat in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. In minder
dan drie seconden sprint de auto van 80 naar 120 km/u. De top ligt
bij 311 km/u. Kleemann maakte eerder al de Mercedessen C en E
32Ken S 50K.
Elke bestuurder heeft sinds mei van dit jaar vooi'rang in het ver
keer wanneer hij van x-echts komt. Dus ook fietsers. Nu de win-
tertijd nadert heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Ver
keersveiligheid onderzocht dat bij 40 pi'ocent van de fietsen de
vexiichting niet in orde is. De SWÖV wijst erop dat fietsverlichting
en zijreflectie van wezenlijk belang zijn om voorrang te kunnen
krijgen. Het blad Kampioen van de ANWB heeft een test uitgevoerd
van banden en verlichting en vastgesteld, dat de duurste zoals zo
vaak niet per se de beste zijn. Fietsbanden van Halfords en de Hema
komen als beste koop uit de bus. En volgens het blad is de nieuwe ge-
nei'atie fietsverlichting, zonder dynamo maar met batterijen, aan
zienlijk beter.
In het Autotron te Rosmalen wordt op zaterdag 5 en zondag 6 janu
ari het negende Kever Winterfestijn gehouden. Met een auto- en
onderdelenmai'kt waar de liefhebber van de VW Kever zijn trekken
thuiskrijgt. Zondag is er een show met fraaie Kevers van Bril- tot
Mexicokever en New Beetle. Er zijn ook exemplaren van allerlei
luchtgekoelde VW's te zien. De toegang kost per dag 17,50 en de
Kevex-s zijn beide dagen tussen 10.00 en 17.00 uur te bezichtigen.
Autotron Rosmalen vex-wacht een grote aanvoer op de motoren old-
timerbeurs op zaterdag 12enzondag" 13 januari. De beurs is al enke
le jaren opgesplitst in een motoren- en brommerafdeling. De aan
voer van motoren en onderdelen is nog altijd het grootst, maar die
van de bromfietsen neemt toe. Als thema is dit jaar het zijspan geko
zen. Niet alleen motorfietsen, maar ook sommige brommerfanaten
tooien hun voertuig met een 'bakje' voor passagier of bagage. De
beux'S is beide dagen van 10.00 tot 17.00 uur en de toegang kost dan
€8,-.
Met de Ignis 3-deux-s komt Suzuki met een sportief gelijnde ver
sie na de eind vorig jaar op de max'kt gebrachte vijfdeurs. Su
zuki denkt met de 3-deurs vooral jongere mensen aan te trekken.
Tot de standaax-duitrusting behoren lichtmetalen velgen en mist
lampen, stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ramen en centra
le portiervergrendeling. De aandrijving wordt verzorgd door een
1.3-liter-benzinemotor met 16-kleppentechniek en 83 pk. De 3-
deurs 1.3 kost 26.442,32, dat is 330 gulden minder dan de vijf
deurs, al heeft die dan iets minder uitrusting.
Honda heeft een nieuw model dat aangedreven wordt door een
brandstofcel. De FCX-V4 heeft hogedruk waterstof tanks (350
bar, 130 liter) die de auto in plaats van 180 km nu een actieradius
van 300 km bieden. De 1.740 kilo zware auto kan een top van 140
km/u halen en het max. vex-mogen van de elektromotor die door de
bi'andstof cel van energie wordt voorzien is 82 pk. Er wordt al met de
auto op de openbare weg getest.
zaterdag 3 november 2001
Harleys uit de XL-serie worden wel eens gek
scherend 'damesfietsen' genoemd vanwege
hun compacte voorkomen en geringe zadelhoog
te. Toch valt het met die truttigheid wel mee. De
kleinste Harley-reeks heeft cilinderinhouden van
niet minder dan 883 cc, wegen tegenwoordig ruim
200 kilo en leveren dik 50 pk af aan de krukas.
Toch verdient de luchtgekoelde V-t wi n volgens H-
D meer aandacht dan ze nu krijgt. Zodat opeens.
de sportief ogende XL 883 R ten tonele wordt ge
voerd. Het model doet door kleurstelling en voor
komen denken aan motoren waax'mee in Amerika
zogeheten 'dirt track' races worden verreden. In
tegenstelling tot de dirt track racers is Haxiey's
XL 883 R gewoon uitgerust met schijfremmen
rondom. En dus volledig geschikt voor normaal
weggebruik. De special is alleen volgend jaar le
verbaar en gaat 20.594,- kosten.
De sportief ogende Harley XL 883 R.
De auto moet en kan vei-
liger. Mercedes studeert
op de auto die anticipeert op
een ongeval en dan maatre
gelen neemt.
Airbags, veiligheidsgordels,
stoelexi die het risico van
whiplash verkleinen, kreukel-
zones, dwarsbalken in portie
ren, noodrem-assistentie en
abs, elektronische stabiliteit en
versterkte caiTosseiieeonstruc-
ties hebben de laatste jaren veel
gedaan voor de veiligheid van
autopassagiers. Maar de zoek
tocht naar de echt veilige auto is
nog lang niet ten einde. Als de
auto een aanrijding aan ziet ko
men en een speciaal bescher
mingssysteem in werking stelt,
kan de auto nog veiliger wor
den, denken ze bij Mercedes-
Benz in Stuttgart. Daar zijn ze
bezig met een auto die antici
peert op een mogelijk ongeluk.
Het veiligheidssysteem waar
Mercedes mee aan de gang is
kent sensoren, die een gevaarlij
ke situatie herkennen en dan ge
avanceerde gordelspanners en
automatische stoelverstelling
activex'en. Op die manier kan
het bovenlichaam van de inzit
tenden niet te ver naar voren of
opzij bewegen. Mercedes denkt
ook aan uitschuivende bumpers
en beweegbai'e delen in het inte
rieur om te voorkomen dat in
zittenden gewond raken door
vervormende cairosseriedelen.
En als een klap met een 4x4 of
een vrachtwagen dreigt, kan de
carrosserie al lijdend supersnel
omhoog gekrikt worden zodat
de botsing beter opgevangen
woxxlt. Een eventueel schuif dak
sluit zich als de weerlicht om te
voox'komen dat inzittenden uit
de auto geslingerd worden. En
uit het dashboax-d schuift een
kniebeschermer naar voren. Er
woxxlt ook gedacht aan bewe
gende portierpanelen, die net
voor de aanrijding in de richting
van de inzittenden bewegen om
de afstand te verkleinen. In test
voertuigen worden de systemen
al uitgebreid beproefd.
Airbags bliezen zich tot voor
kort in een auto op bij een bot
sing, ook als er op bij vooreeld de
Bij een dreigende aanrijding schuift de bumper automatisch naar voren. foto GPD
rechter stoel niemand zat. Met
een dure reparatie als gevolg. In
moderne auto's houdt een sen
sor in de gaten of de stoel bezet is
en alleen in dat geval blaast de
airbag zichzelf bij een crash op.
Het geavanceerde systeem dat
Mercedes nu in gedachten heeft
werkt ook volgens dat principe:
de sensoren 'vermoeden? een on
geval. activeren een reeks vei
ligheidssystemen maar zetten
alles weer in de oorspronkelijke
positie als het ongeluk uitblijft.
Zodat er dan geen kostbare re-
paraties hoeven te volgen.
Volgens Mercedes-Benz zit er
bij tweederde van de ongeluk
ken vrij veel tijd tussen het mo
ment van het ongeval en het mo
ment dat de bestuurder of/en
inzittende(n) dat zag aanko
men. „Die tijd kunnen we ge
bruiken om allerlei bescher
mingssystemen tot leven te
wekken", beweert Rudolf Schö-
neburg, chef veiligheidssyste
men bij Mercedes. Sensoren
kunnen volgens hem de be
stuurder, de weg en de auto con
stant in de gaten houden. En die
kunnen vervolgens ingrijpen als
er niet meer 'volgens het boekje'
gereden wordt en er dus afgewe
ken wordt van wat de elektroni-
ca als 'normaal' herkent.
Veiligheidsdeskundigen den
ken dat er niet veel meer te halen
is op het gebied van passieve
veiligheid in de automobielin
dustrie. Moderne auto's kennen
hele sei'ies airbags, goi'delspan-
ners die aanspannen bij een
cx-ash en carrosseriestmcturen
die bij een aanrijding optimaal
bescherming bieden. Schöne-
burg: „We kunnen de auto als
het ware voorbereiden op een
mogelijke aanrijding. Onze on-
derzoeken hebben aangetoond
dat in ongeveer 60 procent van
duizend gereconstrueerde aan
rijdingen de inzittenden zich
bewust waren van het dreigende
ongeval. Dus vraag ik me af:
waarom zouden we op de klap
wachten als we in die tussentijd
allexiei maatregelen kunnen
treffen die mogelijk letsel be
perken?"
Onderweg naar de zelfdenken
de auto. Die dus zelfstandig
aansluit in de file en de weg, de
wegberm, andere voertuigen,
voetgangers en verkeersaanwij
zingen in de gaten houdt. De au
to van de toekomst kan zelf hex'
kennen of er binnen of buiten
wat mis is en daarop actie on
dernemen: remmen, uitwijken
en de bestuurder waarschuwen
voor een noodsituatie.
Rien van der Steen
Het X-type, de eerste Jaguar
met viei"wielaandrijving, is
een duidelijke Jaguar, maar hij
deelt veel van zijn bodemplaat
en een hoop andere techniek
met de Fox'd Mondeo. Niet erg,
want het is ook de eerste Jaguar
die minder dan een ton kost.
Hij heeft een prachtige, gewelf
de neus. De achterkant is veel
meer geleend van het S-type.
Volgens zijn makers heeft het
Jaguar X-type 'beauty and
brains', rationele schoonheid.
Jaguar blijft een merk met een
zekere magie in elk geval. Want
exclusief en niet zo gewoon als
weer die Mercedes of BMW.
Jaguar geeft tegenwoordig drie
jaar volledige gax-antie op zijn
px'oducten. De auto's zijn luxe
en hebben zeker stijl. De xneest
compacte van het stel, het nieu
we X-type, wox'dt pas knus als je
achter het stuur zit. Voor wat
langere mensen verloopt het in
stappen nog niet eens zo soepel
want de toegang is niet zo gx'oot.
Zodat je vrij snel met het hoofd
tegen de bovenste rand zit. Waar
Rond de tachtigste verjaar-
dag van de Italiaanse mo
torproducent Moto Guzzi werd
de California EV 80 uitge
bracht. De luchtgekoelde toer-
buffel volgt de lijnen van de ge
wone California maar Guzzi
wist er in samenwerking met de
Italiaanse meubelontwerper
Polti'ona Frau iets zeer fraais
van te maken. Leren designkof
fers en een op deze vormen afge
stemde zadellijn geven de motor
in ieder geval een heel aparte
uitstraling.
De bi'andstof-geïnjecteerde 74
pk sterke V-twin zal in beperkte
oplage geproduceerd worden.
Om liefhebbers al niet al te erg te
frusti'ei'en, komt Moto Guzzi
binnenkort met een 'gewone'
California EV 80 Touring. Maar
die zal ongetwijfeld minder
mooi zijn.
het S-type een ovale grille kent
heeft de X tussen de smalle,
beetje gemeen kijkende kop
lampen een prachtig, rechthoe
kig exemplaar dat bij de Sport
nog matzwaxt is ook.
De motor, al bekend uit het S-
type, wordt voor het eerst in de
Jaguar-geschiedenis dwars
voorin gemonteerd. De 3.0
vraagt erom 'sportief gereden te
worden en wil daar tamelijk
veel brandstof voor.
Rien van der Steen
Het X-type: veel Foi'd-techniek, maar onmiskenbaar Jaguar.
De California EV 80 van Moto Guzzi.
Husaberg is een lichte en snelle Zweed.