Je ziet toch wat er onder de vlag van godsdienst gebeurt Humoristen durven Amerika weer op de korrel te nemen Günther Wallraff alias Ali de Turk zaterdag 3 november 2001 zich in Turkije niet aangetrokken voelden tot het extremistische ge dachtegoed daar vandaag de dag wél open voor staan. Omdat ze hier op af wijzing en discriminatie stuiten. Die fundamentalistische groepen geven hun een gevoel van eigenwaarde en een surrogaat-thuis." ,We hebben het weliswaar over min derheden, maar hun aantal neemt toe. Ik ben een harststochtelijk voorstan der van een seculiere staat. Zoals het Constitutioneel Hof in Karlsruhe cru cifixen in Beierse scholen heeft verbo den, vind ik ook dat op onze scholen geen leraressen mogen zijn die hoofd doekjes dragen. Dat is namelijk een soort uniform. Meisjes móeten het dragen." Er zijn ook Turkse vrouwen die een hoofddoek als een culturele uiting zien, een eigen beslissing dus. ,,Men moet zich niet laten bedotten door een hoofddoek: het is in de mees te gevallen een politieke verklaring. Een bekentenis aan een systeem waar kerk en staat niet meer gescheiden zijn. Dat is iets wat die fundamenta listische groeperingen ook altijd weer verlangen: de theocratie." ,,Hier, op mijn zolderkamer waar wij nu zitten, heeft Salman Rushdie zich twee keer een week lang vex'stopt, na dat Khomeini een fatwah over hem had uitgesproken. Er stond bewaking voor de deur omdat het moordbevel serieus werd genomen. Daarna werd ook ik bedreigd omdat ik mij had op geworpen voor hem. Ik ben niet bang voor zo'n theocratie, maar ik zie een indoctrinatie van kinderen die in Duitsland zijn opgegroeid. Kinderen krijgen les van Turkssprekende mul lah's op een grondwetvijandige ma nier. Meisjes worden in een dienende, minderwaardige rol gedrongen." Extremisten „Ik heb veel vrienden die in twee cul turen leven. Juist die mensen waar schuwen me ook voor extremisten. Hun macht neemt toe. De gematigde groeperingen, die door Turkije wor den gefinancierd, zijn nog altijd in de meerderheid, maar ook daar heb je problemen. Binnen die verenigingen worden de kinderen niet alleen onder wezen over Duitsland, maar er wordt ook een fanatiek nationalisme bedre ven: Koerden worden in dit onderwijs als minderwaardig beschouwd. Kin deren wordt nationalistische denk beelden bijgebracht. Het staat eenie der vrij om daar naartoe te gaan, maar op onze scholen heeft het niets te zoe ken. Op onze scholen moet gods dienstonderwijs in het Duits worden gegeven, dat in overeenstemming is met onze democratische wetten." „Door dit soort opvattingen zit ik al tijd tussen twee vuren. De PKK vindt dat ik zo half-half een Turkse agent ben, maar in de Turks-nationalisti sche pers ben ik een Koerdenvriend. Ik ben onafhankelijk en dat maakt verdacht." „Sinds ik Ganz Unten geschreven heb, ben ik kritischer geworden op Turken. Ook ik had vooroordelen. Ik zag Turken altijd als macho-types, maar doordat ik meer Turkse vrien den kreeg, merkte ik dat je onder Tur ken veel meer fijngevoelige, zachte mensen hebt dan onder Duitsers. Ze hebben een cultuur waar wij als Duit sers nog veel van kunnen leren." „Aan de andere kant strijd ik tegen nationalistische opmerkingen van Günther Wallraff: „Het recht is aan de zijde van de slachtoffers." foto Do Visser/GPD Turken. Mensen die alles in Duitsland negatief zien en Turkije zien als het beloofde land. Dan zeg ik: ga eens te rug naar Turkije en zie wat de militai ren er aanrichten en zie wat er in naam van religie gebeurt." - Toch ademt Ganz Unten de sfeer van: Turken zijn goed, Duitsers slecht. „Het recht is aan de zijde van de slachtoffers. Ik voel me verbonden met mensen die onrechtvaardig wor den behandeld door een meerderheid. Dan ben ik partijdig, niet objectief. Wil ik ook niet zijn. Maar als er in zo'n minderheidsgroepering mensen zijn die kinderen met hun denkbeelden beschadigen, ga ik in de aanval. Ook als het om mensen gaat met wie ik me verwant voel." ,Ik heb inmiddels geleerd van sommi ge gebeurtenissen. Ik was vroeger heel naïef. Ganz Unten was een cultboek, ook in Turkije. In Turkse, nationalis tische kranten stond dat ik voorne mens was me tot de islam te bekeren. Wat grote onzin was." „Ik kreeg een uitnodiging van een gro te moslim vereniging hier in Keulen om te komen spreken. Ik heb daar een rede gehouden over wereldreligies en humanisme. Maar het ging ook over misbruik van religie. Ik heb het chris tendom en de islam daar stevig aange vallen. Later merkte ikdat al mijn kri tische opmerkingen over de islam niet vertaald werden. Een Zweedse jour nalist, een vriend van mijmaakte in terviews tijdens die bijeenkomst over het doodvonnis voor Salman Rushdie. Zonder uitzondering waren ze niet te gen het doodvonnis. Toen merkte ik hoe ik misbruikt werd. En sindsdien heb ik me altijd duidelijk uitgespro ken, juist als het om Turkije gaat." Misstanden ,Ik laat me in Duitsland zeer kritisch uit over misstanden alhier, maar ik laat me in andere landen niet misbrui ken door Duitsland louter kritisch te benaderen. Dan veroorloof ik me juist om misstanden in dat land aan de kaak te stellen. Dat heb ik ook in Tur kije gedaan. In 1993 kwamen in Sivas 38 mensen, meest Turkse schrijvers, bij een aanslag op een hotel om het le ven. De schrijvers stonden kritisch te genover de islam." „Ik ben er naartoe gegaan om een ge- denkplaquette met de namen van de slachtoffers op te hangen. De gouver neur liet mij niet toe, de burgemeester ook niet. Die vond dat het hun eigen schuld was. Op straat werd ik bijna gelyncht omdat ik interviews maakte over de moord op 38 mensen." „Tijdens de rechtszitting waar pro forma enkele daders terechtstonden, was de rechter duidelijk partijdig. Ik ben opgestaan en heb de rechter daar op aangesproken. Daarop werd ik vervolgd wegens belediging van de rechtbank." „Ik wil hiermee zeggen dat ik vind dat je voor minderheden moet opkomen, ïn Duitsland zijn er veel te weinig mensen die dat doen. Dat komt door dat in Duitsland nog altijd een zekere arrogantie heerst, zo van: de Duitse cultuur is het belangrijkst. In de me dia zie je meestal alleen maar de nega tieve kanten van allochtonen." „De gedoodverfde bondskanselier van rechts Stoiber (minster-president (CSU) van Beieren) is een verklaard nationalist. Hij sprak van een ontoe laatbare rassenvermenging in Duits land. Dat is letterlijk nazi-vocabulai re. Als je zoiets hoort van iemand die mogelijk binnenkort bondskanseüer wordt, staat ons nog wat te wachten. Dit is precies de voedingsbodem voor rechts-extremistische geweld." „Ook minister van Binnenlandse Za ken Schilly heeft gezegd dat - wat im migratie betreft - 'de boot vol is'. Dat duidt op een catastrofe: we moeten naar de reddingsboten en degenen die overleven willen, duwen anderen te rug om hun eigen leven te redden." Dat is dus een hele gevaarlijke uit- spraak, die ook nog eens een verkeerd beeld oproept. De boot is namelijk niet vol, maar half leeg. Kijk maar naar de bevolkingsstatistiek: Duits land vergrijst. Maar dat is niet het be langrijkste argument. Ik vind dat iedexe samenleving zich moet ver nieuwen. Eelco vaix den Heuvel Veertig jaar geleden sloten Duitsland en Turkije een 'gastarbeiderovereenkomst' Günther Wallraff kroop ooit - als Ali - in de huid van een van hen. Nu, zestien j aar na het verschijnen van zijn boek Ganz Unten consta teert de journalist dat er niet zo gek veel is veranderd. Maar hij is kritischer geworden tegenover Turken. Wallraff: 'Wat ik beleefd heb als moderne slavenax-beider, is van daag de dag verergerd. Waar Turken vroeger nog zeven, acht mark per uur kregen, wordt nu in extreme gevallen drieënhalve mark betaald. In plaats van de Turken zijn het nu de Oost-Eu ropeanen. Dat heb ik onderzocht in Berlijn en ik heb daarover informatie gekregen van vakbonden. Dus onze nieuwe hoofdstad met haar nieuwe, glanzende fa?ade die indruk moet maken op de hele wereld, wox'dt over de rug van moderne slavenarbeiders gebouwd. Elke tweede tot derde bouwvakker is door een subfirma of een subsubfirma te werk gesteld. De grote bedrijven kunnen niet worden aangepakt omdat ze subfirma's ge bruiken." „Sommige arbeiders zijn illegaal in Duitsland, anderen halflegaal. Die zijn hier ooit gekomen op een toeris tenvisum van drie maanden. Sommi ge worden aangemeld en na een maand weer afgemeld. Er is wettelijk ook een groot grijs gebied. Maar het is een booming business. Meer dan een miljoen mensen werken in Duitsland op die manier" „De positie van Turken is soms verbe terd, soms verslechterd. De eex'sten wei'den nog als interessante exoten beschouwd. De grote aantallen Tur ken die later arriveerden - en ook nog in getto's terechtkwamen - werden niet opgenomen in de samerxleving. Ze kregen de slechtste woningen, waar geen Duitser meer wonen wilde, en de slechtste banen, die geen Duitser meer hebben wilde." „Daardoor is vanaf het begin een mo gelijke integratie verhinderd. En dat is er de oorzaak van dat degenen die Günther Wallraff in 1985 aan het werk als Tux-kse gastarbeider. foto ANP Günther Wallraff werd in 1952 in Burscheid bij Keulen geboren. Zijn grote bekendheid dankt de publicist aan de journalistieke ondernemingen waarbij hij de identiteit van een ander aanneemt om de kexm van zijn onderwerp te vinden en misstanden bloot te leggen. In de jaren zestig maakte hij naam met zijn Industriereportagen, waarin hij de wexkelijke betekenis van het begrip Wirtschaftsxvunder wilde blootleggen. In de jaren zeventig ontleedde hij de me thoden van de Duitse sensatiekrant Bild, door als journalist Hans Esser in het hol van deze machtige papiei'en leeuw te gaan werken. In de jaren tachtig kroop hij opnieuw in de huid van een ander - de Tuik Ali - om van binnenuit verslag te doen van de schxnjnende leef- en arbeidsomstandigheden van Duitse gastarbei ders. Het boek Ganz Unten - in Nederland Ik Ali geheten - is er de weerslag van. De undercover aanpak kwam hem op talloze px'ocessen te staan, die de schrijver allemaal won. Wallraff's politiek geëngageerde houding leverde hem in 1974 drie maanden cel in Athene op, omdat het toen in Griekenland heersende kolo nelsregime hem zijn protesten niet in dank afnam. Lachen om de aanslagen in New York. Mensen die him brood vex'dienen met het maken van grappen hadden het er aanvankelijk moeilijk mee. De verbijs- I tering over de terreur was te gx-oot. Maar de schroom I verdwijnt langzaam. Want, hunor helpt ook om de pijn te verzachten. George Bush heeft een hertelling aangevraagd van het aantal slachtoffers. Het heeft even geduurd, maar gelukkig: er mag weer hardop gelachen worden over aanslagen en terrorisme. Was het in de eerste dagen I na de elfde september in de Verenigde Staten 'abso luut ongepast' een vrolijk gezicht te tonen, laat staan I een grap over de gebeurtenissen te maken, inmiddels is alles een beetje genormaliseerd. Cartoonisten, ca baretiers, praatshowgastheren, ze hebben de ver- I kramping achter zich gelaten. Sigmund Freud zei het I al: 'de humor is in staat de mens zelfs over zijn licha melijke pijn heen te help en Vooral de praatshows op de late avond, een vast on derdeel van de Amerikaanse televisieconsumptie, hadden het er de eerste weken na de ramp moeilijk mee. David Letterman, Jay Leno en Conan O'Brien, drie mannen die ook geregeld op Nederlandse zen ders te zien zijn, verdwenen zelfs even van de buis. I Terwijl deze mannen doorgaans niet de minste moeite I hebben om een bei'oemdheid of politicus die even de schijnwerpers op zich gericht weet het laatste spreek woordelijke zetje te geven. Namen kunnen door deze heren voor eeuwig besmet worden verklaard. Geen man die zoveel te lijden heeft gehad onder de humor van Letterman en zijn maatjes als ex-president Bill Clinton. Met dank aan Monica Lewinsky. Maar Letterman en zijn collega's wisten aanvanke lijk helemaal niet waar ze het over moesten hebben in hun programma's na die elfde september Waar moes ten nu grappen over worden gemaakt? Zelfs een nietszeggend gesprekje met weer een filmacteur die zijn nieuwe film moet komen aanprijzen werd als on- gepast en onsmakelijk beoordeeld. Inmiddels gaat Letterman weer oudexwets tekeer en is niemand in en buiten zijn New Yorkse theater meer heilig. Natuur- 'Oh nee, Readers Digest heeft het op me gemunt'. lijk veel grappen over de terroristen. Grappen die nauwelijks konden mislukken. In de eerste dagen na de aanslagen werd zelfs helemaal geen x'eclame uitge zonden. Maar dat houdt natuurlijk op. Er moet ten slotte gewoon ouderwets geld worden verdiend. Nieuwszenders als CNN doen niet anders en onder breken de 'War against terror' weer met grote regel maat voor reclame. Zo ontstaat er onbedoelde humor Een presentatrice van NOVA kondigde onlangs een uitzending mooi aan: „Wanneer gaan de Amerikanen Afghanistan bombarderen?" Straks na de reclame. Humor en leed. Misschien kunnen ze niet zonder el kaar. Niet alleen Freud was zich ervan bewust dat een stevige lach wonderen kan doen. De Duitse filosoof en socioloog Helmuth Plessner schreef een boek met de titel 'Lachen und Weinen'. De basisgedachte is heel simpel: mensen worden regelmatig voor situaties gesteld waarop het bewustzijn niet adequaat kan reageren. Het lichaam neemt dan het commando over van de geest. Mensen barsten in huilen of lachen uit. Huilen en lachen liggen heel dicht bij elkaar en lopen soms in elkaar over. In de Tweede Wereldoorlog wer den in de concentratiekampen grappen uitgewisseld en mede daardoor konden de gevangenen de situatie aan. Een aantal Amerikaanse zogenoemde stand-up ko mieken verbleef afgelopen maand in Nedexdand ter wijl hun land in brand stond. Ze waren geboekt voor een aantal optredens in Amstex'dam. Een van de vrou welijke, zwarte komieken had grote moeite om op te treden. Uiteindelijk wilde ze wel, maar ze besloot geen enkele gx~ap te maken die in verband stond met de aanslagen. Tegelijkertijd besefte ze dat het eigen lijk heel raar is om dat niet te doen. De eei'ste avond dat zij een 'aanslag-grap' vertelde, was ze dan ook be- hoorlijk nerveus. „Weet je hoe ze die kaping hadden kunnen voorkomen", vroeg ze aan het publ iek zonder op antwoord te wachten. „Door veertig zwarte vrou wen aan boord te nemen. Veertig ongestelde zwarte vrouwen. Nou dan hadden die kapei-s zich wel be dacht." Het publiek lachte smakelijk, alsof het blij was dat er ook gelachen mocht worden. Cartoonisten hielden zich na 11 september opvallend kalm. Liever op zoek naar een tekening die scherp is. Tekenaar Stefan Verwey zei deze week nog dat hij het absoluut niet gepast vond om bij zo'n aanslag dezelf de hakbijl te gebruiken als voor een Nederlandse po liticus die zojuist door een geloofsgenoot figuurlijk is onthoofd. Volgens Verweij waren de meeste tekenin gen die werden gemaakt eigenlijk niet eens zozeer om boe THINKS SMG&t'S <W AKIHPAX 'Doe denkt dat Sneezy is besmet met miltvuur'. illustraties Nick Newman/GPD te lachen, maar meer om de wanhoop en de verbijste ring en vrees uit te beelden. Een nieuwe sky-line van New York bijvoorbeeld met in plaats van de torens van het World Trade Centre een moskee. Of een opge heven middelvinger. Of het Vrijheidsbeeld gehuld in een bux-qa. Ook cabaretiex-s hielden zich aanvankelijk gedeisd. In het theater werden grappen over de ramp achter wege gelaten. De huiskomieken van de VARA, ver enigd in Kopspijkers van Jack Spijkerman, doen in middels ook gewoon weer grappig over alles wat met de aanslagen en vooral Bin Laaden te maken heeft. Maar ook zij wilden en durfden aanvankelijk niet. Liever een pei'siflage op een dx-onken Ron Brandste den Maar de meeste grappen die gemaakt zijn over de ter reuraanslagen waren en zijn te zien op internet, het moderne schoolplein of café. Mede door internet kan een grap binnen een dag de wereld rond. En vaak is niet te achterhalen waar het origineel vandaan komt. De meeste grappen zijn helemaal niet leuk. Vaak plat, ordinair en nog vaker onsmakelijk. Wie hiermee ver maakt wil worden, zal moeten zoeken. Dit in tegen stelling tot wat televisie onveiwacht kan voorschote len. Psycholoog Jeffery H.Goldstein, verbonden aan de universiteit van Utrecht, zegt dat vooral jongens de neiging hebben om macabere grappen te bedenken en door te vertellen. Ze kunnen in de groep maar moei lijk toegeven dat ze moeilijk kunnen slapen na zoiets als de ramp in New York. Dus vertel je een mop. Je kan iets kwijt van je gevoel, en toch niet te boek staan als een watje. Voox-al omdat de ramp het voorstellings vermogen zover te boven gaat is het volgens de psy choloog makkelijk om er grappen over te maken. Nog geen 24 uur na de vuurwerkramp in Enschede, twee jaar geleden, waren er al grappen te horen. Weet je hoe je in Enschede komt? Gewoon de pijlen volgen. Volgens Goldstein komen deze grappen vooral voort uit een gevoel van machteloosheid. De ramp is niet te bevatten, dus maak er maar een zo absurd mogelijke grap over Bij Volendam was het aantal grappen op vallend klein. Waarschijnlijk omdat heel veel kinde- ren bij de brand betrokken waren. Dat was misschien net iets te dichtbijLetterlijk en figuurlijk. Het had je eigen kind kunnen zijn. John Stael

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 25