Zakenpartners onder de loep TCR wil meer dan alleen rijden Vaste klant NS houdt het voor gezien Wisseltruc voor cd's Verkeerde paniek om pensioenregeling Control Risks Group speurt naar banden met terreurgroepen Vertrouwen consument laat licht herstel zien het bedrijf profijt PZC donderdag 25 oktober 2001 door Carel van der Velden BOTTERDAM - Multinationals laten op dit moment op grote schaal onderzoek doen naar de achtergronden van hun zaken partners in met name Arabische landen. Gekeken wordt wie de aandeelhouders zijn, hoe de geldstromen lopen en of er even tueel connecties met moslim fundamentalistische bewegin gen bestaan. Ook Nederlandse bedrijven hebben opdracht gegeven voor zogenoemde corporate investi gations. Aan de naspeuringen liggen niet uitsluitend nobele motieven ten grondslag. Wes terse bedrijven vrezen voor hun reputatie als bekend zou wor den dat zij zaken doen met 'Bin Laden-vriendelijke' bedrijven. Verder voert met name de Ame rikaanse regering de druk op om dubieuze zakenpartners in de ban te doen. Volgens directeur Boris Kruijs- sen van de Nederlandse vesti ging van de Control Risks Group is er sprake van een volstrekt nieuwe ontwikkeling. Het be drijf neemt een belangrijk deel van de onderzoeken voor haar rekening. „Tot voor kort waren bedrijven vooral geïnteresseerd in ac countantsrapporten betreffen de de kredietwaardigheid van hun partners. Soms deden we onderzoek naar de vraag of be drijven bijvoorbeeld contacten hadden met de Oost-Europese maffia. Eventuele moslim-fun damentalistische achtergron den van zakenpartners waren tot voor kort niet of nauwelijks relevant. Maar die houding is volledig veranderd Ontvoering De Control Risks Group is marktleider als adviseur op het gebied van veiligheid, crisisma nagement en anti-terrorisme- beleid. Van de honderd rijkste Amerikaanse bedrijven doen er 86 zaken met het bedrijf, dat on der meer politieke- en veilig heidsanalyses op maat maakt. Ook overheden en hulpverle ningsinstanties behoren tot de klantenkring. Bij ontvoeringen en afpersingen adviseert het concern over de te volgen strate gie. Ze treedt op als verbindingsoffi cier tussen het benadeelde be drijf aan de ene en betrouwbare lokale politiemensen aan de an dere kant. Ook het screenen van personeel en fraude-onderzoek rekent het bedrijf tot haar ta ken. De Control Risks Group levert dagelijks updates van haar poli tieke- en veiligheidsanalyses in 130 landen en driehonderd ste den. Sinds de aanslagen op 11 sep tember leunen veel bedrijven zwaar op de adviezen. Nuchter Nederlanders zijn gelukkig nuchter. In tegenstelling tot de Verenigde Staten en Engeland is er bij ons van paniek bijna geen sprake geweest. Bij veel bedrij ven leeft de vraag of zij hun mensen moeten terugtrekken. Buiten landen als Pakistan, So malië, Irak en Jemen is daar wat ons betreft nog geen reden toe. Voor Koeweit, Libanon en Syrië adviseren wij verhoogde waak zaamheid en het vertrek van de familieleden. Terugtrekken heeft verregaande consequen ties. Als bedrijf verlies je de grip op je vestigingen En na een aan tal maanden of jaren valt het niet mee de draad weer op te pakken." Ook in de recente golf meldin gen van vermeende miltvuur- brieven adviseert het bedrijf het hoofd koel te houden. Bedrijven worden volgens Kruijssen ook geteisterd door een grote serie valse bommel dingen, een fenomeen dat zich grotendeels buiten de publici teit afspeelt. „Het is vooral van belang dat directies uitstralen dat ze de veiligheid van het per soneel uiterst serieus nemen. Het is verder zaak nuchter te blijven. De waarschijnlijkheid is laag, maar zeker na 11 september valt rampspoed niet helemaal uit te sluiten." gpd De envelop waarmee, gevuld met buitenlandse valuta, cd's gekocht kunnen worden. foto Charles Strijd De trein biedt voor veel vaste klanten steeds minder zekerheid en daarom haken ze af. foto Koen Suyk/ANP van onze redactie economie UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen raken hun vaste klanten kwijt. In de maand september zijn vijf procent minder NS- jaarkaarten, OV-jaarkaarten en traject- kaarten verkocht dan september vorig jaar. De NS heeft dat gisteren meegedeeld. De maand september, wanneer het nieuwe schoolseizoen begint, geldt als een van de drukste maanden van het jaar voor de ver koop van jaarkaarten. De NS wijt het klan- tenverlies aan het teruglopen van de kwali teit op het spoor. Het is voor het eerst in ja ren dat het aantal klanten bij de NS daalt. ■Volgens een NS-woordvoerster zijn de klanten 'het vertrouwen in de NS een beetje kwijt'. Ze noemt dat betreurenswaardig, maar begrijpelijk. Verder denkt ze dat de verslechterde economische vooruitzichten mogelijk ook een rol spelen. Reizigers hebben dagelijks te maken met defecte treinen, seinstoringen, te volle trei nen of ontbrekende conducteurs. Twintig procent van de tremen rijdt niet op tijd. In vorige jaren was dat volgens NS nog veer tien tot vijftien procent. Minister Netelenbos (Verkeer) wil forensen juist uit de auto de trein in krijgen. Zij eist dat de Spoorwegen elk jaar meer reizigers vervoeren. De oorspronkelijke opdracht voor dit jaar luidde om in de spits drie pro cent meer reizigers te vervoeren. Vorig jaar reisden er zes procent meer mensen met de trein. In het eind augustus gepresenteerde Verbeterplan maakt de NS hier al een voor behoud over. „Het is noodzakelijk dat er eerst duidelijkheid is over de inhoud van het meerjarig capaciteitsbesluit", aldus de NS in het Verbeterplan. Netelenbos liet gisteren overigens via haar woordvoerder weten niet bepaald verrast te zijn over het wegblijven van klanten. „Niet echt onlogisch gezien de prestaties van de NS de laatste tijd", aldus de reactie. In fe bruari wordt bekeken hoe het zit met de prestaties van de NS. ANP door Sheila van Doorsselaer VLISSINGEN - Compact discs zijn duur. Voor een cd-tje is de consument al gauw ruim veertig gulden kwijt. En dat voor iets waar misschien tien keer naar wordt geluisterd en dan als 'beu' onderin de cdkast belandt. De Free Record Shop heeft een ide ale oplossing gevonden om mu ziekliefhebbers toch te verlei den een cd te kopen; Wissel je straks waardeloze 'ding flof bips'-valuta bij ons in voor cd's. „Een wereldidee", zegt R. Ver geest, marketingmanager van Free Record Shop. Bij alle Free Record Shops in Nederland en België loopt momenteel de actie Euro-wissel. In de vestigingen kunnen enveloppen worden ge haald waarin tot een bedrag van twaalf euro (26 gulden 44) aan buitenlandse valuta kan wor den gestopt. Met briefgeld met een waarde hoger dan twaalf euro kan gewoon aan de kassa worden afgerekend. Vergeest: „We staan er versteld van hoe veel mensen komen aanzetten met briefjes van honderd mark." Niet alle coupures zijn inwissel baar. Het moeten wel de mo menteel gangbare biljetten en munten zijn. Op de achterkant van de enveloppen staan foto- tjes afgebeeld van de munten en briefjes die wel inwisselbaar zijn. Wie denkt te kunnen smok kelen door verkeerd geld in de enveloppen te stoppen, het daadwerkelijke bedrag naar boven af te ronden of monopo- liegeld in te wisselen, komt er bekaaid af. De Free Record Shop vraagt namelijk om naam en adres én eventueel om legiti matie. De actie loopt nog tot 6 januari. Coins for Care, de stichting die vreemde valuta aan goede doe len wil schenken, was niet zo blij met de actie van de Free Record Shop. Vergeest: „Nu hebben de mensen de keus; of hun geld naar een goed doel of een cd ko pen van Het Goede Doel. Wij blijven natuurlijk een commer cieel bedrijf." Dit is de negentiende aflevering van een serie over de invoering van de euro op 1 januari. Suggesties en ideeën voor verhalen rond de komst van de euro kunnen worden gemaild naar: euro@gpd.nl ■i VOORBURG - Het ver trouwen van de consu ment in de economie heeft zich de afgelopen maand iets hersteld van de scher pe daling in september. Met name de bereidheid om te kopen is fiks toege nomen. Die is terug op het niveau van voor de aan slagen in de Verenigde Staten. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) giste ren bekendmaakte. Ne derlanders blijven in het algemeen wel redelijk somber gestemd over de economische ontwikke lingen. Zo verwacht 60 procent van de onder vraagden een hogere werldoosheid. Dat was voor de aanslagen nog 43 procent. Onder invloed van de ge beurtenissen in de VS daalde het vertrouwen eind september fors. Een extra onderzoek van het CBS wees uit dat het cijfer van -5 naar -14 zakte. Nu herstelt het zich tot -10. Sinds eind 2000 neemt het vertrouwen gestaag af. Opvallend was in septem ber de ongewijzigde drang naar het kopen van duurzame goederen. Die büjft in oktober op het zelfde niveau. De koopbe reidheid hangt volgens het CBS echter ook af van de inschatting die mensen maken van hun eigen fi nanciële situatie. Daar was men wel pessimisti scher over kort na de aan slagen. Overigens sprak het CBS in september niet van een dramatische da ling. Na de Golfoorlog in 1991 daalde het consu mentenvertrouwen in drie maanden met 20 punten. Het consumentenvertrou wen wordt in de eerste twee weken van de maand onderzocht. Vanwege de aanslagen in de VS zijn in september drie extra on derzoeken gehouden. De index van het consumen tenvertrouwen geeft aan in welke mate huishou dens van mening zijn dat het economisch gezien be ter of slechter gaat. anp/gpd door Jeffrey Kutterink RENESSE - Openbaar vervoer zou meer moeten zijn dan het simpelweg heen-en-weer bren gen van mensen. In de praktijk komt van dat 'meer' weinig te recht. Veel OV-bedrijven geven nauwelijks blijk van visie en zijn vooral bezig met het te vuur en te zwaard verdedigen van het eigen koninkrijk. Taxicentrale Renesse, vanaf januari verant woordelijk voor het vervoer op Vlieland, wil zich onderschei den. Het vier jaar geleden uit een fu sie van vier taxibedrijven ont stane bedrijf slaat de vleugels uit. Vanaf januari verzorgt Taxicentrale Renesse ook alle openbaar en toeristenvervoer op Vlieland. Slechts twee be drijven dongen mee naar de Eu ropese aanbesteding: het Engel se Arriva dat tot nu toe het vervoersbedrijf op het wadden eiland is, en TCR. Het bestuur van de provincie Friesland ver koos eind september de Zeeuw se onderneming. De motieven voor TCR om ver der te kijken dan Zeeland zijn puur economisch. De stap heeft voor een groot deel te maken met de liberalisering van het openbaar vervoer, zo stellen de beide directeuren C. Hage en R. Ebskamp. Hage: „Zo'n twintig jaar gele den waren er nog 36 vervoers maatschappijen in Nederland. Het Rijk wilde dat aantal ver minderen to twaalf. Maar in de loop der jaren is het aantal weer vergroot. Het Rijk wil toch de concurrentie vergroten en maatschappijen dwingen klantvriendelijker te werken. Voor 2003 moeten alle provin cies 35 procent van het gebied hebben aanbesteed. Het eerste is Friesland aan de beurt." Vleugels uitslaan Hetgeen nu op Vlieland gebeurt kan ook Zeeland voorvallen. „De Taxicentrale heeft een be hoorlijk marktaandeel in han den", stelt Hage vast. Hoeveel precies weet hij niet.,Maar er is geen garantie dat we dat aan deel kunnen behouden. Door de toenemende concurrentie die nu gaat ontstaan, kan het op ter mijn best zijn dat we ook stukjes van de markt in Zeeland kwijt raken aan andere partijen. Bo vendien kunnen klanten om welke reden dan ook hun con tract opzeggen. Daarom is het noodzakelijk de vleugels en dus ook de financiële risico's te spreiden." TCR krijgt drie jaar de tijd om zich op Vlieland te bewijzen. Is de provincie Friesland daarna Drommen toeristen melden zich bij slecht weer bij een bus op het Renesser Transferium. Naam: Taxi Centrale Renesse (TCR) Plaats: Renesse Opgericht: 1997 Aantal werknemers: 89 (inclusief personeel op Vlieland) Omzet: ongeveer 6 miljoen gulden tevreden, dan volgt nog een pe riode van drie jaar. Daarna wordt het openbaar vervoer op het eiland opnieuw aanbesteed en moet TCR wederom inschrij ven. Het Friese provinciebe stuur bepaalt dan opnieuw wie het openbaar vervoer mag ver zorgen. Ervaring In Zeeland heeft TCR veel erva ring opgedaan met allerlei ver voersstromen. Of het nu gaat om toeristen die zich onaangekon digd in drommen bij het Renes ser Transferium melden, om ge handicapten of om reguliere buslijnen. Zo werkt TCR als on deraannemer voor busmaat schappij BBA en verzorgt ze lijndiensten. TCR beschikt over 75 taxi's en 13 bussen. „TCR vervoert in Zeeland van 15 mei tot 15 september tussen de 300.000 en 500.000 toeristen. Dat aantal is natuurlijk afhan kelijk van het weer. Maar door dat in de zomer bedrijven stilliggen is er bijvoorbeeld nauwelijks sprake van perso- neelsvervoer. De voertuigen die we daarvoor zouden gebruiken zetten we dan in om toeristen te vervoeren." Het grote verschil met Renesse zal zijn dat voor het toeristen- vervoer op Vlieland moet wor den betaald. Er is ook een grote overeenkomst: toeristen komen en gaan wanneer ze willen. Ha ge: „Op het autovrije Vlieland zijn er per etmaal 8000 over nachtingen en er komen 1500 tot 2000 dagtoeristen." De zeven personeelsleden van Arriva neemt TCR onder dezelf de condities over. Het is de be doeling maximaal zes bussen op Vlieland in te zetten. Overne men van bestaand materieel van Arriva was geen optie, omdat de provincie Friesland heeft be paald dat er geen bussen ouder dan zeven jaar mogen rondrij den en dat het lagevloers bussen moeten zijn. Hage: „We bestellen nieuwe voertuigen en hebben bij ver schillende leveranciers offertes aangevraagd. Er zijn er die het materieel voor 1 januari kunnen leveren, andere kunnen dat niet. Het zal duidelijk zijn dat dat meespeelt in de overweging om met een leverancier in zee te gaanHoe dan ook, we beginnen met nieuw materieel. We heb ben immers niet voor niets af spraken gemaakt met de pro vincie Friesland." Braille TCR wil bewijzen dat openbaar vervoer anno 2001 meer moet zijn dan het heen-en-weer rij den van mensen. Behalve het overnemen van de reguliere diensten, introduceert TCR een aantal nieuwe. Aller eerst gaat de frequentie omhoog en gaat de TCR aansluitingen verzorgen op particuliere initia tieven zoals de Vliehorsexpress (een omgebouwde jeep over het strand) en de boten naar Texel, Terschelling en Harlingen. Toeristen krijgen ook betere in formatie. TCR brengt bijvoor beeld een nieuwe dienstregeling uit met een kaart waarop zelfs de nummers staan van de va kantiehuisjes. Zo'n gedetail leerde kaart helpt mensen bij het vinden van de dichtstbij zijnde halte. In de bussen komen een soort metrokaarten te hangen waarop alle haltes als stippen staan ver meld. De chauffeurs roepen bo- foto Marijke Folkertsma vendien de haltes om. Voor blin den komt de dienstregeling in braille op de bushokjes te staan. Het personeel krijgt een oplei ding sociale vaardigheden. „Daarin leren mensen hoe ze om moeten gaan met toeristen en hoe ze bijvoorbeeld mensen in een rolstoel moeten helpen." TCR wil als het Rijk dat goed keurt nieuwe kaartsoorten in troduceren. Die kaarten geven onder be paalde omstandigheden korting en moeten het eiland en het openbaar vervoer aantrekkelij ker maken. Zo wil TCR onder meer groepsarrangementen dagkaarten voor gezinnen en verblijfskaarten voor de duur van een vakantie introdu ceren. Daluren Behalve de reguliere diensten wil TCR door het aanbieden van arrangementen ook proberen de stoelen in de daluren te vullen. Zo bekijkt de Zeeuwse onderne ming mogelijkheden met rederij Doeksen en staatsbosbeheer. Hage: „Door openbaar vervoer zelf beter te organiseren en het de reizigers zo gemakkelijk en plezierig mogelijk te maken, ho pen we niet alleen het openbaar vervoer aantrekkelijker te ma ken, maar ook de belangstelling voor Vlieland te vergroten. De inzet van fast ferry's door rede rij Doeksen zal er bovendien voor zorgen dat het eiland snel ler te bereiken is." door Jos van Rijsingen DEN HAAG - Bij alle politieke en economische onzekerheden, had Nederland één zekerheid die stond als een huis: onze de gelijke pensioenstelsel. Nergens in Europa was dat zo goed gere geld én gefinancierd. Tot dag bladuitgever Wegener deze maand als eerste een steen in de pensioenvijver gooide. De beleggingsrendementen van het Wegener-pensioenfondszijn flink tegengevallen en de uitke ringen moeten omlaag. Gepensioneerden worden niet gecompenseerd voor de geste gen prijzen en de werkende deelnemers krijgen voorlopig alleen nog een middelloonpen sioen voorgespiegeld, wat dat ook moge zijn. Hoewel de maatregelen inmid dels zijn opgeschoil, zit de schrik er goed in. Als één pensi oenfonds de alarmklok luidt, zullen er wel meer in zwaar weer terecht komen. Hetgeen ook het geval is, zo is inmiddels geble ken. De ongerustheid stoelt echter voor een belangrijk deel op on wetendheid. Iemand die zich een beetje in de materie ver diept, ontdekt al snel dat er geen reden is voor grote ongerust heid. Het is goed dat pensioenfondsen waar de dekkingsgraad (bezit tingen tegenover schulden) on der de honderd procent zakt, maatregelen nemen. Het wil ab soluut niet zeggen dat op korte termijn niet meer aan de ver plichtingen kan worden vol daan. De aandelenbeleggingen wor den meestal gereserveerd voor de verplichtingen waaraan pas over vijftien jaar of nog later moet worden voldaan. En een middelloonpensioen is niet di rect het einde van de bescha ving. Dat hangt vooral af van welke variant wordt gekozen want ze zijn er in alle soorten en maten, inclusief bijbehorende prijskaartjes. Is er dus niet direct reden voor paniek over de pensioenen, maar tegelijkertijd moet wor den geconstateerd dat veel Ne derlanders grote risico's lopen waar ze zich helemaal niet van bewust zijn. Veel mensen menen zich de luxe te kunnen veroorlo ven zich niet in de materie te verdiepen. 'Het zal wel goed ge regeld zijn', wordt gedacht. „Die vlieger gaat niet meer op", zegt algemeen directeur René van der Smeede van Zwitserle ven, in grootte de zesde pensi oenverzekeraar van Nederland. Dat er veel meer aan voorlich ting gedaan moet worden door verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, bedrijven en overheid, staat voor hem als een paal boven water. Omdat de mensen gewoon niet weten wat er allemaal veranderd is. „Vroeger zei iemand die 65 werd, 'we gaan met pensioen'. Dat is niet meer. Al die regelin gen worden steeds verder geïndividualiseerd met alle ge volgen van dien." Enkele voor beelden: - De algemene nabestaanden wet ANW) is gewijzigd. Iemand die na 1950 is geboren krijgt nog maar beperkte tijd een uitke ring van de staat als de partner overlijdt. Geen probleem als men een volwaardig eigen inko men heeft, maar dat is lang niet altijd het geval. - De wettelijke arbeidsonge schiktheidsverzekering (WAO) is al lang niet meer zo riant als deze ooit was. Veel bedrijven en cao's kennen een 'wao-gat'-ver- zekering, maar niet altijd. - De algemene ouderdomswet (AOW) is al beperkt, maar na 2015 wordt dat nog veel erger. Nu krijgt een 65-jarige voor zijn jongere partner nog een aanvul ling als die geen of weinig inko men heeft, na 2015 (mensen ge boren na 1950) is dat voorbij. Heeft de man een vijf jaar jonge re vrouw, dan krijgt hij tot zijn 70ste maar een halve AOW. Vroeg Deze potentiële inkomensgaten staan nog los van mogelijke te korten door pensioenbreuken en dergelijke. Belangrijk is dat deze risico's tijdig worden on derzocht en beoordeeld. Als er voorzieningen moeten worden getroffen, kan men maar beter zo vroeg mogelijk beginnen. Iemand die op zijn 35ste denkt dat hij op 61-jarige leeftijd een potje van 100.000 gulden nodig heeft, moet, bij een beleggings rendement van acht procent, 93 gulden per maand opzij zetten. Als hij op 45-jarige leeftijd aan die ton begint te werken, moet er zestien jaar lang elke maand 253 gulden op tafel komen. En op 55-jarige leeftijd is dat zelfs al 1.078 gulden. Maar een hori zon van zes jaar is dan eigenlijk te kort om nog te gaan beleggen. Dat doet zelfs een pensioen fonds niet. Dan wordt het dus sparen voor vijf procent rente tegen een inleg van 1.193 gulden per maand. gpd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9