King of Pop verbreekt stilzwijgen PZC vroeger óók entertainment Klassieke muziek was Nederlander krijgt miljoenen voor Beatles-boeken Michael Jackson Speciale uitgaven van solo-cd's Bond in Utrecht 27 he King of Pop komt na lange tijd weer eens met een troonrede. Komende dinsdag ligt de nieuwe ed van Michael Jackson in de winkel. De titel Invincible lijkt te wijzen op zelfgenoegzaamheid. Maar nee, het is slechts het meisje in het liedje dat onoverwinnelijk is. donderdag 25 oktober 2001 Michael Jackson in 1996 tijdens een optreden in de Amsterdamse Arena. Als Michael Jackson al de ko ning van de popmuziek is, zoals hij zichzelf ooit betitelde, heeft hij de afgelopen tien jaar ineen vrijwillige vorm van bal lingschap geleefd. Zijn rijk moest het een decennium lang doen met twee platen die leun den op oude successen. De heer ser kwam wel tot het volk via spectaculaire tournees, maar het was meestal niet de muziek die hem op hun lippen bracht. Michael Jackson zweeg in alle talen en moet met droeve Bam- bi-ogen hebben gelezen wat er ondertussen over hem werd ge zegd. Nu doet hij zijn mond open, om het antwoord te geven waar hij het beste in is: zingen. Hetzou een dik boek worden als alle al dan niet op waarheid be rustende verhalen over de in middels 43-jarige Amerikaan achter elkaar zouden worden gezet. Nou roept de telg uit de kinderrijke familie ui.t Gary, In diana, dat ook wel enigszins over zichzelf af. Jackson geeft niet of nauwelijks interviews en weerspreekt zelden verhalen die over hem de ronde doen. En los daarvan: hij is een beetje een raar mannetje. Ooit een zwarte jongen met kroeshaar, nu een bijna sneeuwwitte man (door een pigmentziekte) met een klein wipneusje, dunne lippen en sliertig haar rond het vrou welijke gezicht. En daar komt een piepstemmetje uit van het soort dat kleine diertjes in Disney-films plegen te krijgen. Sinds zijn vierde soloplaat als volwassene, Dangerous in 1991, is er veel gebeurd met en rond Jackson. Hij vertelde Oprah Winfrey dat zijn vader hem vroeger sloeg. Hij wordt be schuldigd van ontucht met een jongetje en voorkomt een proces door tientallen miljoenen gul dens te betalen. Hij trouwt met Elvis Presleys dochter Lisa Ma rie en scheidt anderhalf jaar la ter van haar. Hij trouwt met ver pleegster Debbie Row en scheidt ook van haar. Het zijn wat dieptepunten uit tien jaar ellende. Daartegenover staat dat Jack son uit het laatste huwelijk twee kinderen kreeg: zoon Prince en dochter Paris. En kinderen ste len immer zij n hart. Als ze ziek zijn, nodigt hij ze uit in zijn pri- vé-pretpark. Als ze ergens hon gerlijden stuurt Jackson geld, goederen en eten via zijn 'Heal the world'-organisatie. Het zijn allemaal gebeurtenis sen die hem overal ter wereld in de publiciteit deden belanden. Meestal geheel tegen zijn zin in. Op zijn nieuwe album zingt hij de paparazzi, de roddelpers, in het lied 'Privacy' verbeten toe: 'You've got the people confused, you tell the stories you choose. You tiy to get me to lose the man I really am. You keep on stalking me, invading my privacy. Won't you just let me be'. 'Privacy' lijkt overigens vooral te gaan over de clood van prinses Diana. Een gemiddeld mens zou al lang zijn bezweken onder zoveel rod dels, geruchten en halve en hele waarheden. Michael Jackson lijkt er onderhand mee te kun nen omgaan, zo zingt hij in 'Un breakable': 'You can't touch me, 'cause I'm untouchable. You'll never break me, 'cause I'm un breakable'. De vraag is of Michael Jackson als 'The King of Pop' ook 'un breakable' is. Na een door de platenmaatschappij toegestane eenmalige beluistering van het album Invincible kan daar nog geen voldragen antwoord op worden gegeven. Bovendien, voorspellingen over popmuziek komen zelden uit, aangezien grilligheid bij het publiek een grote rol speelt. Aan platenmaatschappij Sony Music zal het niet liggen. Invin cible wordt beschouwd als een 'schat'. Geheimzinnigheid en nervositeit regeren de wereld wijde promotiecampagne, waarin enkele tientallen miljoe nen Amerikaanse dollars zijn gestopt. De angst voor het vroegtijdig uitlekken van de muziek via vooral internet was groot en medewerkers van de platenmaatschappij zouden zondig gedrag bestraft zien met ontslag op staande voet. De vraag rijst of Invincible al die drukte waard is. Op de eerste plaats valt het niet te ontkennen dat een nieuw album van 'The King of Pop' in de wereld van de popmuziek een gebeurtenis is. Michael Jackson hééft bewezen een fantastische componist te zijn, over een geweldige stem te beschikken en baanbrekend te kunnen dansen. In diverse op zichten heeft de Amerikaanse artiest gepionierd. Onder meer met zijn cinematografische vi deoclips en zijn sponsoring door een multinational. Redenen ge noeg om relatief uitgebreid stil te staan bij z'n eerste cd in tien jaartijd. Sceptici vragen zich al hardop af wat Michael Jackson nog heeft te zoeken of te bieden in het sterk veranderde popkli maat, waar r&b- en hiphopar tiesten de dienst zouden uitma ken. Die sceptici vergeten dat oudgedienden het nog altijd voor het zeggen hebben. Kijk al leen maar naar de vele succes volle reünies van oudere popartiesten. Bovendien heeft Jackson gepoogd aansluiting te vinden bij de jeugd van nu. Op Invincible zijn diverse trendy artiesten te horen, zoals Brandy, wijlen Notorious B.I.G. (mid dels een oude opname), R. Kelly en Babyface. En als belangrijk ste producer is de befaamde Rodney Jerkins aangetrokken. Dat wü allemaal nog niet zeg gen dat Invincible een uiterst moderne plaat is geworden, die 'vet cool' is voor 'the kids'. Nou nee, Invincible is van a tot z een typisch Michael Jackson-al bum. Niet meer en zeker ook niet minder. Het leek vorige maand even heel erg mis te gaan met het begin van de campagne. Op 10 sep tember gaf Jackson een concert in New York, waarvoor per kaartje 12.250 gulden (5558 eu ro) moest worden neergeteld. Terreuraanslag Door de terreuraanslag op de VS, een dag later, werd er nau welijks over geschreven. En ook de eerste single, 'You rock my world', werd vanwege de titel nogal ongelukkig bevonden. Die zwakke start is alweer ver geten nu is besloten dat 'Cry' op veler verzoek uit de VS begin december de nieuwe single wordt. Het lied wordt sterk in verband gebracht met de emo ties na de aanslagen. En dat is foto Phil Nijhuis/GPD mooi, met het oog op Kerstmis. In Nederland worden van Invin cible komende maandag 80.000 exemplaren verstuurd naar de platenwinkels. Dat levert me teen de platina-status op. Sony Music gaat uit van 150.000 stuks binnen negentig dagen. Michael Jackson beleeft vanaf dinsdag een comeback, zoveel is zeker. Zijn status is immers bij na mythisch geworden, gevoed door geheimzinnigheid rond zijn persoon en zijn leven, nieuwsgierigheid naar alles wat hij te melden heeft en toch ook mededogen. Mededogen om een popster die het zichzelf niet makkelijk heeft gemaakt en die geplaagd wordt door leed van het soort dat ons allen kan over komen. En dat zijn immers de mooiste sterren. Fred Hoogendoorn De Alkmaarder Azing Molt- maker heeft een miljoenen contract getekend met de Ame rikaanse uitgever Philip Kamin. De afspraak is dat twintig boe ken over The Beatles van Molt- maker in Amerika uitgegeven worden. Te beginnen in juni vol gend jaar met 'Stg. Pepper's Lo nely Hearts Club Band, creation of a masterpiece', in een eerste oplage van honderdduizend stuks. Momenteel is een vertaler in Amerika bezig het boek van het Engels in het Amerikaans te vertalen. Nodig, volgens Ka- min, omdat de Amerikanen toch andere woorden bezigen dan de Engelsen. Moltmaker was vorige maand in New York om de contracten af te sluiten. Vanuit zijn kantoor in Manhattan noemt Kamin hem 'de beste researcher van de Beatles'. Moltmaker runt in Alkmaar sinds een jaar het Beatles-muse um. Hij gaat zich vanaf nu volle dig toeleggen op het schrijven en de voorbereidingen van de promotie in Amerika. Daarom is vanaf volgende week zaterdag het museum dicht. Moltmaker wil een jaar lang met een deel van zijn collectie, samen met de verzameling van Philip Kamin, door Amerika toeren. Verguisd en geprezen, Azing Moltmaker is een omstreden man. Initiatief kan de geboren Zaankanter niet worden ont zegd. Hij zette in het verleden onder meer strip winkels, een vi deo- en platenwinkel, een artiestenmuseum en een Rob de Nijs-museum op. Niet zonder problemen. Menig project mis lukte en hij had vele aanvarin gen. Zijn jongste project, het Beatles-museum in Alkmaar, sluit na een jaar ook de poort. Maar de oorzaak is nu een posi tieve. Fouten Moltmaker erkent dat hij in het verleden fouten heeft gemaakt. „Ik ben geen heilige geweest, maar dat zijn zaken van twintig jaar geleden. Iedereen begint daar weer over te zeuren, dat moet eens afgelopen zijn. Hier in Nederland word je direct af geschoten als je boven het gras uitgroeit. Ik oriënteer me nu op het buitenland." Philip Kamin is vol lof over de Nederlander. „Moltmaker is de eerste die boeken heeft geschre ven over de verschillende al bums van The Beatles. Een uniek concept. Hij is veruit de beste researcher die ik ken. Na dat ik een boek gelezen had, heb ik per e-mail contact met hem opgenomen." Moltmaker werkte twintig jaar aan het eerste boek dat in Ame rika verschijnt, dat de totstand koming van het album Sgt. Pep per's Lonely Hearts Club Band tot in alle details beschrijft. In juni, precies 35 jaar na het uit brengen van het fameuze al bum, wordt het boek in Amerika gelanceerd. „It's gonna be fan tastic", aldus Kamin vanuit New York. De fotograaf zegt met Moltmaker alle grote ste den in Amerika aan te willen doen om het boek te promoten. „En we gaan interviews regelen bij radio- en tv-stations. Tege lijkertijd komt er een Beatles Fan Book uit. Schrijvers zijn Moltmaker. de Amerikaan Rhonda Markowitc en de En gelsman Keith Badman. Zij be schrijven de opkomst van alle internationale fanclubs van de legendarische band vanaf het eerste optreden in de Cavern Club in Liverpool." Kamin is niet de eerste de beste. De van oorsprong Canadese fo tograaf werkte met de groten der aarde op popmuziekgebied. Genesis, Yes, Mick Jagger, The Who, Pink Floyd, Led Zeppelin, Roxy Music en Madonna om er een paar te noemen. In 1978 re gistreerde hij de tournees van Genesis. In New York startte hij vier jaar later de uitgeverij Phi lip Kamin Photography Pub lishing. Inmiddels heeft hij ruim veertig muziekboeken uitgege ven. Dat Moltmaker miljonair gaat worden, staat volgens de schrij ver en zijn uitgever vast. Kamin: „Boeken van de Beatles verko pen nog steeds goed. En de boe ken van Moltmaker zijn heel goed. Ze worden hoog gewaar deerd en de recensies zijn zeer goed." Moltmaker is razend enthousi ast. „Het is allemaal ontzettend spannend. Een groot avontuur. Dit is het grootste Beatles-pro ject aller tijden. Daar ben ik trots op." Zestien Beatles-boeken zijn in middels af. En het eind is nog lang niet in zicht. „Als ik vier boeken per jaar schrijf, heb ik nog tien jaar werk. Ja, dat blijf ik doen, ook al ben ik zo meteen financieel onafhankelijk. Ik wil gewoon blijven schrijven, dat vind ik leuk." André Nij'hoff Hoes van Invincible, de nieuwe cd van Jackson.t Ter gelegenheid van het verschijnen van de nieuwe cd van Michael Jackson zijn z'n vorige vier solo-cd's uitgebracht in 'special editions', ge huld in nieuwe verpakkingen en in de meeste ge vallen met niet eerder uitgebracht materiaal. Een kort overzicht: Off the wall (1979): het eerste echte solo-album van de volwassen Michael Jackson, na zijn succes met The Jackson 5. Alleen al in de VS werden er zeven miljoen van verkocht (150.000 in Neder land). Met onder meer de hits 'Don't stop 'til you get enough', 'Off the wall' en 'She's out of my life'. Extra op deze speciale uitgave: demoversies van 'Don't stop 'til you get enough' en 'Workin' day and night' en interviews met producer Quincy Jo nes en componist Rod Temperton. Thriller (1982): zijn tot nu toe succesvolste plaat, met gastbijdragen van onder meer Paul McCart ney en Eddie van Halen. Van Thriller werden in de VS 24 miljoen exemplaren verkocht (1,5 miljoen in Nederland) en het album kreeg acht Grammy Awards. Van de negen stukken werden er zeven hits: 'This girl is mine', 'Billie Jean', 'Beat it', 'Wanna be startin something', 'Human nature', 'Thriller' en 'P.Y.T. (Pretty young thing)'. Extra op deze speciale uitgave: een demoversie van 'Billie Jean', twee niet eerder op een soloplaat verschenen stukken: 'Someone in the dark' en 'Carousel', een fragment uit de Thriller-sessie met acteur Vincent Price en interviews met Quincy Jo nes en Rod Temperton. Bad (1987): een combinatie van rock met dance, waarvan in de VS acht miljoen exemplaren (in Nederland een half miljoen) zijn gekocht. Van de elf stukken werden er negen hits: 'I just can't stop loving you', 'Bad', 'The way you make me feel', 'Man in the mirror', 'Dirty Diana', 'Another part of me', 'Smooth criminal', 'Leave me alone' en 'Li- berian girl'. Extra op deze speciale uitgave: frag menten uit 'Streetwalker' en 'Fly away', een Spaanse versie van 'I just can't stop loving you' en een interview met Quincy Jones over het maken van 'Bad'. Dangerous (1991): tot nu toe zijn laatste soloplaat met alleen nieuw werk. Is met zes miljoen exem plaren de minst verkochte soloplaat van Jackson in de VS (300.000 in Nederland). Extra op deze speciale uitgave: geen nieuwe geluiden, wel een nieuw boekje met niet eerder verschenen foto's. Hierna verschenen nog de albums History /Past, present and future book 1 (1995) en Blood on the dancefloor/History in the mix (1997). Azing Moltmaker in zijn Beatlemuseum in Alkmaar, foto Martin Mooij/GPD Bond: een strijkkwartet van vier klassiekgeschoolde meiden die een gedurfde overstap maakten naar de popmuziek. Bond komt naar Nederland en speelt zon dag 28 oktober in het Utrechtse Mu ziekcentrum Vreclenburg. Bond? Een strijkkwartet van vier klassiekgeschoolde meiden die een gedurfde overstap maakten naar de popmuziek en met de hit 'Victory', hun debuut-album Born en een solide pro motiecampagne de wereld overrompelde. Gladjes gestroomlijnde en elektrische strij kersklanken op hier en daar een klassiek thema.De Bond UK Tour hebben ze inmid dels succesvol afgesloten. •,Ze zijn goed", zegt de taxichauffeur op weg naarde Royal Music Hall in Glasgow, „real ty good, and goodlooking as well." Beter kun je het niet samenvatten. Vier meiden - product van producer en 'klassieke vrouwenhandelaar' Mel Bush, die onder anderen ook Vanessa Mae bedacht -kijken je recht aan vanaf de posters. Acht hrutale ogen, van donkerbruin tot licht blauw, op een recht rijtje; op een andere lijn vier even rode monden, licht geopend, een glansje op de onderlip. Niet te beroerd sexy tot zeer sexy te poseren met hun instrumen ten of een videoclip in bikini te lanceren, li j - ken eerste violist Haylie Ecker (24), tweede violist Eos (24), altviolist Tania Davis (24) en cellist Gay-Yee Westerhoff (28) wel erg ver verwijderd van hun vroegere klassieke ambities. -Ach, iedereen op het podium krijgt tegen woordig make-up en ziet er goed uit, we vin den onszelf helemaal niet bijzonder wat dat betreft", zegt Eos een paar uur voor het con cert. „We krijgen waarschijnlijk zo vaak op merkingen over ons uiterlijk, omdat we vier meiden zijn. Over vier jongens als strijk kwartet hoor je zoiets nooit. Maar voor ons komt de muziek op de eerste plaats en hoe j e eruit ziet, ja dat speelt tegenwoordig helaas op zoveel gebieden een erg grote rol. We pro beren er maar niet te veel aan te denken, want dan word je onzeker. Het is voor ons veel belangrijker om de muziek goed te krij gen dan ons uiterlijk." 's Avonds draait een veelkleurige lichtshow het publiek de duizeling in. Op het podium staat behalve het glitterige meisjeskwartet met bloot middenrif, een voltallige band van vijf jongens superstrak te spelen en te doen alsof ze er niet zijn. Alleen op uitnodi ging van de girls mogen ze één voor één een bescheiden showtje mee-stelen. Want het gaat hier wel om Bond en dat zijn vier mei den die zo 'glamorous' mogelijk over het po dium bewegen. Geen kleinigheid met strijk instrumenten. Zelfs niet met elektrische violen en cello die niet meer zijn dan snaren over een toets, en alleen nog de vage contour van het oorspronkelijke instrument tonen. De Spicegirls van de strijkers? „Nee, we lij ken absoluut niet op ze", wuift Gay-Yee de vergelijking weg. „Wat overkomt, is dat we alle vier heel graag spelen en op het podium staan. Dat ziet er sterk uit. We hebben een innerlijke kracht die uit de muziek naar vo ren komt." Girlpower dan? „Daar houden we op zich niet zo van, want we're women." (Haylie). „Yeah, we're women!(Gay-Yee). Dat weten ze aardig te verbergen zodra ze op het podium hun mond open doen. „Hi Scotland", groet Haylie na het openings nummer, en nadat response uitblijft van het tweeduizendkoppige, in leeftijd zeer gemê leerde publiek, giechelt ze nog iets over Sean Conneiy. Zoals bijna iedere aankondi ging van de meiden in een giechel eindigt. Een groot deel van de show speelt Bond op elektrische instrumenten, maar plotseling staan ze met de oude vertrouwde houten in strumenten te strijken. En dan verandert behalve de muziek, ook de sound. Is er een groot verschil tussen die instru menten? Eos: „Elektrische instrumenten voelen anders, er is geen klankkast. Bij de akoestische viool hóór je niet alleen of je zuiver speelt, je vóelt het ook aan de trillin gen." Tania: „Je kunt er ook meer toonkleu- ren op produceren. Die elektrische instru menten zijn vooral praktisch, want met een hele band achter je raak je zo in de verdruk king. En mét contactmicrofoons verlies je zoveel aan klank en loop je grote kans op rondzingen." Pop of klassiek, het kan Bond niet zo veel schelen hoe ze gecategoriseerd worden. Eos: „Voor ons telt alleen of we de muziek goed vinden, daar gaan we voor, en of we het leuk vinden om te spelen." Gay-Yee: „Maar ex- zijn heel wat klassiekgetrainde musici in bijvoorbeeld de dancemuziek. Dat realise ren mensen zich vaak niet." Zal dan die kloof tussen pop en klassiek uit eindelij k verdwijnen? „Ik geloof dat jullie in Nederland een nogal cultureel ondeiiegd publiek hebben. Jullie publiek voor heden daagse muziek is totaal anders dan bijvoor beeld het Engelse", weet Haylie. „Cage kan bij jullie nog een uitvei'kochte zaal opleve ren. Holland is een heel goed voorbeeld van een land met een open mentaliteit." Gay-Yee: „Er bestaat een bekrompen pu bliek dat klassieke muziek tot iets andei-s maakt dan het vroeger was. Klassieke mu ziek was vroeger óók entex-tainment. Als je in de tijd van Mozart naar een opera ging, dan ging dat over de politieke situatie van die tijd en over de maatschappij. Klassieke muziek zal heus niet uitsterven. Het bestaat al honderden jaren. Maar we moeten wel iets doen om klassieke muziek ook voor jon ge kinderen toegankelijk te maken. Dat doen wij ook met Bond. Het is niet zo dat popmuziek beter dan klassieke of omge keerd. Ze zijn allebei even goed alleen bie den ze iets anders." Na het concert, waar het publiek niet uit z'n dak ging, maar wel enthousiast meeklapte waar het kon, stapt het viertal in de grote ro ze Bond-dubbeldekker, terug naar het ho tel. En is er tijd voor een laatste vraag. Is er een muzikaal leven na Bond? „Tuurlijk, een nieuw leven!" reageert Gay-Yee prompt. Haylie: „We zijn nog zo bezig. We hebben een jaar de cd gepromoot, en nu zijn we on the road met een echte show. We zijn als groep erg bij elkaar betrokken en groeien ook als groep, bewegen dezelfde kant op, zoals een echt klassiek strijkkwartet, of een huwelijk. Ja, het is eigenlijk een sooi*t huwe lijk. We hebben een five-album-deal en dit is pas onze eerste. Als we er slim genoeg mee omspringen, kunnen we nog heel wat berei ken met wat we nu al vei-worven hebben. We zijn vier verschillend-muzikale mensen en dat geeft een kracht die heel lang mee kan." Joke Dame Concert Bond: Muziekcentrum Vredenburg Utrecht, zondag 28 oktober.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 27