oog Onder toeziend van de Toorops Voor de vrouw en in haar de mensheid Een hele eeuw lang Toorop/ Fernhout Rik Fernhout debuteert -• ,J donderdag 25 oktober 2001 Charley Toorop: Boeren, 1930 (olieverf op doek). A fgelopen zaterdag opende xxin het Centraal Museum in Utrecht de tentoonstelling 'Vier Generaties, een eeuw lang de kunstenaarsfamilie Toorop/ Fernhout'. De expositie schetst honderd- vijftig jaar scheppen in de kunsten van achtereenvolgens de schilder Jan Toorop (1858- 1928), zijn schilderende dochter Charley (1891-1955), haar fil mende zoon John (1913-1986), haar schilderende zoon Edgar (1912-1974) en de jongste, mo menteel op de ladder der kun sten klimmende schilder Rik Fernhout (1959). Op de tentoonstelling in de Stal len van het museum heeft ieder lid van de familie een eigen ruimte. De kopstukken Jan, Charley en Edgar zijn vertegen woordigd met een selectie van de dertig beste werken uit hun oeuvre. Rik Fernhout debuteert met minder werken. John Fern hout, pionier van de Nederland se filmkunst, is vertegenwoor digd met zijn fotografie en een doorlopend programma van zijn films, waaronder de beken de documentaire 'Drie genera ties', die opvallend neutraal van deze opmerkelijke, niet altijd even soepele kunstenaarsfami lie vertelt. De geschiedenis van de Toorop/ Fernhouts laat zich lezen als een verhaal van baan brekers, doorzetters, maar vooral ook eenlingen. De kunst ging voor alles. De tentoonstelling wil geen competitie zijn tussen de schil ders onderling, maar toont juist de kracht van elke persoonlijk heid en de standvastigheid van een schilderende familie, die in de geschiedenis van de kunsten geen andere voorbeelden kent in haar onwrikbare geloof in de kunst. Eerder werden tentoonstellin gen met het thema 'de drie gene raties'in 1937,1954,1956-1957 en in 1971-1972 gehouden. Met de Vier Generaties, waarvoor het Centraal Museum de be langrijkste werken uit diverse Nederlandse collecties in bruik leen kreeg, wordt de traditie voortgezet. Expositie: Vier generaties - t/m 3 fe bruari in het Centraal Museum, Ni- colaaskerkhof 10, Utrecht. Open di t/m zo 11-17 uur. Dicht op maanda gen, 25 december en 1 januari. Cata logus f60,60 (€27,50). In het kindermuseum Kids Centraal is te gelijkertijd de tentoonstelling 'Fa miliegeheimen' te zien met onthul lende verhalen voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Edgar Fernhout: Zelfportret met eerste echtgenote Rachel Pellekaan, 1932. ik Fernhout (Amsterdam, 1959) debuteert momenteel in het Centraal Museum in Utrecht met de tentoonstelling 'Vier Generaties, een eeuw lang de kunstenaarsfamilie Toorop/Fernhout'. Zou Riks achternaam geen Fernhout zijn dan was het er wellicht nog niet van gekomen. Hoe is het om met overgrootvader Jan Toorop, oma Charley Toorop, oom John Fernhout en vader Edgar te exposeren? Hij zou graag hebben gewe ten hoe zijn vader dat span nende moment in 1937 heeft ervaren toen die in de tentoon stelling 'de drie generaties' op hetzelfde punt stond als hijzelf nu. Rik Fernhout laat een paar schilderijen zien die niet in de tentoonstelling te zien zullen zijn. Eén ervan lijkt op een krui siging. Boven de gekruisigde hangt een donderwolk. De kun stenaar wil niet dat we dit vrij naar vier generaties Toorop/ Fernhout vertalen. Wel geeft hij toe lang getwijfeld te hebben of hij mee zou doen. „Je wordt na tuurlijk aan het kruis genageld. Maar aan de andere kant. Aan het kruis hang je toch al als je met zo'n familie in je kielzog zo nodig wilt gaan schilderen. Je ontkomt er niet aan." Rik Fernhout schildert sinds tien jaar. In het Centraal Muse um is hij vertegenwoordigd met een selectie schilderijen van de afgelopen drie jaar. Van Jan, Charley en Edgar zijn zo'n der tig beste werken uit hun oeuvre Rik Fernhout: Stupid Dogs, 1999 (acryl op doek). jq v' r, Jan Toorop: De Schelde bij Veere, 1907 (olieverf). te zien en van John voor het eerst z'n films. Ben jeniet bang dat zo'n presen tatie je schilderkunst eeuwig veroordeelt tot vergelijkingen met je schilderende familie? „Nee, het voelt ook als een raar soort vanzelfsprekendheid dat we daar nu allemaal samen zijn. Het gaat in die tentoonstelling niet om competitie, maar om een schilderende familie en daar hoor ik bij. We kozen allemaal voor de kunst. Dat is bij mij niet anders. Ik hoop alleen dat mijn schilderijen het overleven, want er is natuurlijk wel heel wat ge weld in die schilderende fami lie. Ik ben als kunstenaar nog maar een broekie." Je koos niet direct voor het schilderen, maar ging er aan vankelijk met wat omtrekkende bewegingen omheen. Was dat verzet „Nee. Dat het iets met kunst zou worden lag voor de hand, want ik ben heel vanzelfsprekend met kunst opgegroeid. Maar het werd eerst een baan bij Sothe by's, waar ik heel veel kunst heb gezien en geleerd. Ik geef ook les aan de masteropleiding van de kunstacademie in Enschede. En ik schrijf over kunst. Op een ge geven moment heb ik echter besloten mijn carrière bij Sotheby's voor het schilderen op te geven. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik wilde ook schilderen. Het voelde niet eens als een keuze. Het is op m'n der tigste gewoon begonnen." Je oma Charley heb je niet meer gekend. Je vader (Edgar) over leed toen je amper vijftien jaar was. Was hij het die je stimuleer de „Dat Edgar - toen hij eenmaal schilderde - moest vechten om zijn eigen ontwikkeling door te maken heeft hem waarschijn lijk geleerd z'n eigen kind vrij te laten in zijn keuzes. We hebben het nooit over de handeling van het schilderen gehad. Hij heeft geen kunstenaar van me willen maken, maar eerder eens ge zegd: doe maar niet. Ik heb hem ook nooit zien schilderen, nie mand heeft dat eigenlijk gezien, maar ik ben wel altijd als van zelfsprekend stil geweest om hem niet uit zijn concentratie te brengen. En ik heb natuurlijk veel opgevangen van al die ge sprekken over kunst bij ons over de vloer." Hoe heeft die achtergrondje ge vormd? „Ik ben iemand die meer kijkt dan praat. Ik observeer graag, kan dagen lang kijken naar mensen, wat er in ontmoetingen gebeurt, waarom ze plotseling van richting veranderen, ruzie maken, zwei-ven. Het vinden van verbanden is het thema van mijn kunst." De patronen van het leven in de stad zijn de voedingsbodem voor je kunst. Is dat ook de reden datje niet, zoals je vader en oma, in Bergen bent blijven wonen maar naar Amsterdam bent ver huisd? „Dat ik voor Amsterdam heb gekozen is ook omdat ik een dorp als Bergen als een te be perkte wereld ervaar. Ik wilde er geen icoon van de familie wor den." Hoe schilder jij? „Ik begin met een tekening er gens in het schilderij. Vanaf dat punt is alles in het hele schilde rij een gevolg van die ene lijn. Alsof je een steen in het water gooit breidt het zich over het he le doek uit. Het gaat er vervol gens om gebeurtenissen, ont moetingen tussen lijnen en vlakken te versterken, muren te plaatsen, de chaos eruit te ha len." Je gebruikt rollers om de verf aan te brengen en geen kwasten. Waarom? „Ik wil geen handschrift in pen seelstreken, maar een tekenach tig handschrift. Wat ik doe is meer tekenen dan schilderen. Ik schilder monochrome verflagen over elkaar en krab dan met een mesje de compositie in." Waar voel je raakvlakken met je schilderende familie? „In de manier waarop ik met ruimte en diepte in mijn schil derijen omga, lijk ik op Charley, die haar portretten ook als cou lissen opbouwt. Kijk ik naar de manier waarop Jan spanning in een lijn legt, dan zijn dat ook za ken die voor mijn tekenende manier van schilderen bepalend zijn. En ook zijn humor. Die zit er bij mij ook altijd in." En je vader? „Dat is persoonlijker. Ik heb ontzettend veel bewondering voor hem en voor het. feit dat hij, terwijl hij al vijftig was die om mezwaai van figuratief naar ab stract maakte. Ik lijk erg op m'n vader in de manier van met kunst omgaan en het beschou wen, het 'zijn' van de kunste naar boven het werk te stellen. De werken zij n de notities van je eigen aanwezigheid. Dat is es sentieel voor kunst en ik denk dat mijn vader ook op die ma nier met zijn kunst bezig was. Ik zou tijdens de voorbereiding van deze tentoonstelling graag met hem hebben willen overleg gen." Thea Figee Dat Aat Veldhoen in 1964 werd veroor deeld voor het verspreiden van porno grafisch materiaal lijkt nu onvoorstelbaar voor wie zijn mooie en verre van zinnen prikkelende vrijende paren op een expositie in Museum Het Rembrandthuis ziet. En ook zijn etsen van barende vrouwen, verkeers slachtoffers, patiënten onder narcose, land schappen en naakten tonen zijn grote vakmanschap als naturalistisch graficus. Veldhoen mag Het Rembrandthuis dank baar zijn: al stelt zijn recente productie te leur, de onmiskenbare kwaliteit van zijn oudere werk staat hier buiten kijf, zodat de kunstenaar het dit keer wint van de onver beterlijke provocateur die hij ook is. Toen de kunstenaar werd uitgenodigd in mei 2000 in aanwezigheid van publiek te schilderen in Rembrandts gereconstrueerde atelier, besloot hij voor het eerst sinds 1967 weer te gaan etsen. Inspiratiebron vormde Mevrouw Vlek, naakt (1964). een tentoonstelling over het grafische werk van Rembrandt, Goya en Picasso. Het mu seum kon er nu natuurlijk niet omheen naast het uitgebreide overzicht uit zijn oeu vre over de periode 1956 - 1967 ook een aantal recente prenten van Veldhoen te pre senteren. Hij was de eerste van een reeks kunstenaars die in Rembrandts atelier kwa men werken en dan geeft het geen pas de re sultaten van zo'n project om meer bezoekers te trekken te negeren. Maar jammer is dat wel: Veldhoens nieuwe oogst blijkt zwakker dan de oude. Rembrandthuis-directeur Ed de Heer en conservator Bob van den Boogert vermel den in hun inleiding in de catalogus dat Rembrandts vroege, geëtste zelfportretten Veldhoens directe inspiratiebron waren voor vijf recente zelfportretjes. De auteurs noemen het 'buitengewoon interessant' dat het hem in tegenstelling tot zijn grote voor beeld, niet zozeer ging 'om de licht-donker- effecten en het vastleggen van gelaatsuit drukkingen, als wel om de weergave van het hoofd vanuit diverse, soms minder gebrui kelijke gezichtspunten'. Wie deze vooral karikaturaal ogende portretjes aan de wan den ziet, zal verbaasd opkijken van deze lof. Met de ets 'Natasja, halfnaakt' is volgens De Heer/Van den Boogert de cirkel van Veld hoens grafische werk voorlopig gesloten: 'Het portret van een halfnaakte, zittende jonge vrouw met haar handen in de schoot, is van een klassieke allure en evenaart het beste wat Veldhoens op grafisch gebied in de jaren vijftig en zestig heeft gemaakt. Het is een liefdesverklaring aan zijn grootste muze, toen en nu: de vrouw en in haar de mensheid.' Erkenning Ook deze lof is overdreven: zijn naakten uit de periode 1956-1967 zijn zonder uitzonde ring rijker in lijnvoering en uitstraling dan zijn Natasja van vorig jaar. Nadat Veldhoen (1934) na vier jaar op achttienjarige leeftijd voortijdig de opleiding tot tekenleraar aan de Amsterdamse Rijksnormaalschool ver liet, kreeg hij als vrij gevestigd kunstenaar onmiddellijk erkenning. In 1956, 1957 en 1958 aanvaardde hij een Koninklijke Sub sidie voor Vrije Schilderkunst om er zijn eerste etspers van te kopen. Over het werk op een van zijn eerste tentoonstellingen in Utrecht schreef Trouw in 1958: 'Door zijn kracht en zuiverheid, door de originele stijl en onderwerp-keuze zal het zeker een groot publiek veroveren.' De selectie van ruim 120 van de belangrijk ste prenten die Het Rembrandthuis laat zien, voert langs expressieve Noord-Hol landse kunstlandschappen, grillige cactus sen op Ibiza, rotsformaties in de Negev- woestijn en prachtige portretten van onder meer een Pakistaanse jood, een Spaanse vis sersvrouw en Afrikaanse mannen en vrou wen. Veldhoens naakte, veelal zwangere vrouwen zijn technisch zeer vaardig ge maakt, liefdevolle portretten van een inder daad klassieke allure. Wie vermoedt dat de kunstenaar zich met zijn heftige libido (hij trouwde drie keer en kreeg acht kinderen) daarbij beperkte tot jong schoon, heeft het mis: zijn ets van het uitgezakte lichaam van de oude mevrouw Vlek, de vrouw van zijn groenteboer, is van een ontroerende kracht. Een tikje curieus, maar voor zijn werken met vrijende paren vond hij een onderwij zersechtpaar bereid onder zijn ogen de daad bij het woord te voegen. Resultaat zijn ech ter etsen die zich zonder een zweem van on gemak laten bewonderen. Frangoise Ledeboer Expositie: Veldhoen, het grafische werk - Muse um Het Rembrandthuis Amsterdam, t/m 6 jan. Geopend maandag t/m zaterdag 10-17 uur, zon en feestdagen 13-17 uur. Catalogus f 49,90.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 23