Basisvorming op de schop Zuunigheid past niet bij Danckerts Manipulatie maakt foto's nog mooier Thema-avond over veranderingen in gehandicaptenzorg Rampmuseum verwacht 25.000e bezoeker lezers schrijven Risico Zeevaart II Lapwerk in voortgezet onderwijs kunst cultuur CANON. QLvod appositvm est. et apponetvr, per verbvm dei benedicetvr>- GouwePop afgelast door Henk Postma Te groot voor de basisschool. Maar nog te jong om gericht verder te le ren. Dus riep men de brugklas in het le ven. De eerste jaren in het voortgezet onderwijs zijn bedoeld ter voorberei ding van weloverwogen keuzes. Acht jaar terug werd daartoe de basisvor ming ingevoerd: voor iedere scholier eenzelfde breed samengesteld pakket basiskennis, en wel op zo'n manier gebracht dat vaardigheden worden ge leerd als zelfstandig werken, samen werken en verbanden leggen. Dat stre ven nu blijkt faliekant mislukt. Het is desastreus, stelt het tijdschrift van de onderwijsbond AOb deze week vast. Alles wat er op de basisscholen al aan zelfstandig werken in de kinderen is gestoken, wordt er in de brugklassen van het voortgezet onderwijs weer uit- geramd. „Wij verpesten in drie weken wat ze daar op de basisschool over heb ben geleerd", erkent tekent docent en landelijk AOb-bestuurder Marten Kircz. Een nieuw geluid is dat niet. Toen de eerste middelbare scholen enkele jaren terug begonnen met het studiehuis, het zelfstandiger leren in de bovenbouw (de hogere klassen), deden ze een pijn lijke ontdekking: docenten noch leer lingen waren er goed op voorbereid. In het studiehuis moesten scholieren in eens zelfstandig plannen, vanuit meer dere vakgebieden een maatschappelijk vraagstuk onderzoeken en de resulta ten daarvan mondeling, schriftelijk of visueel presenteren. Dat waren ze niet gewend. Afgeleerd De basisvorming had hen die vaardig heden al vanaf de eerste klas moeten bijbrengen. Maar dat is niet gebeurd. Het werd hen eerder afgeleerd. Dat wreekt zich niet alleen in het studie huis, hetzelfde probleem doet zich nu voor in de derde klassen van het nieuwe vmbo. Een voor Nederland uniek onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Zeeuwse scholen, bracht twee jaar .terug al aan het licht dat er van de basisvorming, en daarmee van een goed fundament voor het studiehuis, niet veel terecht is geko men. De scholen kunnen moeilijk zeg gen dat ze er de tijd niet voor hadden. Want acht jaar geleden al was de basis vorming bij wet verplicht. Hoewel veel docenten de basisvorming destijds zagen als ongewenste doorbre king van het klassikaal onderwijs, be nadrukken de scholen dat ze niet on willig waren. Op sommige scholen, door Piet Kleemans OUWERKERK - Het Museum Watersnood 1953 in Ouwerkerk heeft een succesvol eerste jaar achter de rug. De Stichting Caissons Ouwerkerk - die het museum beheert - verwacht nog voor het einde van het museum seizoen de 25.000ste bezoekerte kunnen verwelkomen. Het mu seum blijft open tot en met zon dag 4 november. In juli dit jaar, drie maanden na de officiële opening, werd de tienduizendste bezoeker be groet in het museum dat geves tigd is aan de Weg van de Bui tenlandse Pers bij Ouwerkerk. Bij die gelegenheid sprak voor zitter C. Geluk van de Stichting Caissons Ouwerkerk de ver wachting uit dat de twintigdui- zendste bezoeker ook nog wel gehaald zou worden. Die ver wachting is inmiddels naar bo ven bijgesteld. „Nu lijkt het erop dat we nog net voor novem ber de 25.000ste bezoekers zul len gaan ontvangen", voorspelt Geluk. Entreekaartjes In het eerste jaar zijn veel Schouwen-Duivelanders een kijkje gaan nemen in het wa tersnoodmuseum, maar ook mensen uit andere delen van Nederland en het buitenland wisten de weg naar het museum te vinden. De samenwerking met Water land Neeltje Jans - wie een kaartje voor dit themapark koopt mag daarmee ook het wa tersnoodmuseum in - heeft po sitief gewerkt. Ongeveer een vijfde van de bezoekers van het Ouwerkerkse museum komt binnen met een Waterland kaartje. De winterstop wordt gebruikt om de inrichting te verbeteren. Het is de bedoeling dat op de bordjes met uitleg bij de ver schillende tentoongestelde ob jecten meerdere talen gaan prij ken. Ook wordt de winter gebruikt voor het in elkaar steken van een goed registratiesysteem voor de collectie. Zaterdag 30 maart 2002 gaat het museum weer open. woensdag 24 oktober 2001 Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge- weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. moet worden gehouden met moedwillige invloeden van bui tenaf. Met name dit laatste bete kent, dat de discussie met betrekking tot de aanvaarbaar- heid van bedoelde risico 's in eer ste instantie een maatschappe lijke aangelegenheid is. Het zou de directie van Hydro Agri der halve sieren indien zij zich voor lopig wat meer terughoudend op zou stellen. Gaarne wil ik reageren op het artikel in de PZC van 12 oktober waarin de directie van Hydro Agri zich kritisch uitlaat over het aan VROM uitgebrachte rapport over bedrijven die ge vaarlijke stoffen produceren en opslaan. Uit perspublicaties be grijp ik dat dit rapport tot doel heeft om risico's in kaart te brengen van mogelijke cata strofes welke zich bij dergelijke bedrijven kunnen voordoen. Eén en ander naar aanleiding van het gebeurde in Enschede. In dit onderzoek is Hydro Agri op een lijst komen te staan van de twintig meest risicovolle be drijven in Nederland. Uit de re actie van Hydro Agri blijkt niet dat het voorkomen op deze lijst door haar wordt betwist. Wat de gevolgen zijn van een ramp bij een dergelijk bedrijf, is na het ongeval in Toulouse duidelijk. Tevens hebben de recente ge beurtenissen in Amerika ge leerd, dat bij een afweging van risico's helaas ook rekening D.M. Stulemeijer Churchilllaan 23 Axel Naar aanleiding van de brief van Jan Jobse (PZC 19-10) over de vuilnisbootjes op de rede van Singapore in Lezers Schrijven het volgende. Iedere zeeman die op deze rede gelegen heeft kent de bootjes van de melk- en de wasmeisjes. Maar vuilnisboot jes, nee. Misschien over het hoofd gezien? Wim Gerards Klein Vlaanderen 21 Middelburg door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - Het Regionaal Overlegorgaan Zorg (ROZ) voor mensen met een verstandelijke handicap houdt op 31 oktober een thema-avond voor zorgwer- kers, oudei's van gehandicapten en andere belangstellenden over veranderingen in de zorg. De zorg voor mensen met een verstandelijk handicap is de laatste tijd volop in beweging. Ouders vragen zich volgens het ROZ af of de veranderingen niet te snel worden doorgevoerd en of beleidsmakers stil staan bij de effecten van de wijzigingen die zij doorvoeren. Zorgwerkers op hun beurt moe ten door de veranderingen hun aanpak weer over een andere boeg gooien. Dit leidt tot ver schillende visies op de zorg tus sen ouders en werkers. Tijdens de thema-avond kunnen de di verse instellingen, die met de zorg voor verstandelijk gehan dicapten te maken hebben, hun vrees en bedenkingen uiten of oplossingen aandragen. De avond wordt ingeleid doorR. Dierendonck, directeur van het Werkcentrum voor Inrichtings werk en Vrijetijdsbesteding in Gent. De thema-avond wordt gehouden in het sociaal werk voorzieningschap Dethon aan de Haarmanweg in Terneuzen en begint woensdag 31 oktober om 19.30 uur. De Pieter Zeemanschool in Zierikzee maakte begin jaren negentig enthousiast een begin met de basisvorming. Zo werkten meisjes samen aan techniek. archieffoto Pieter Honhoff systeem van regelgeving en toetsen op ons af. Kinderen moesten allemaal een zelfde niveau bereiken, en daarbij werd geen rekening gehouden met verschil in aanleg. Aan sommige, meer praktisch dan intellectueel ingestelde kinderen werden eisen gesteld waar ze met geen mogelijkheid aan konden voldoen. En voor anderen waren die toetsen weer veel te gemakkelijk. Op een gegeven moment zijn wij er gewoon mee gestopt. Wat de politiek van de basisvorming had gemaakt, was een wangedrocht. Scholen konden dat gewoon niet meer serieus nemen." Pas nu, acht jaar na de invoering, lijkt de politiek in te zien dat scholen en leer lingen voor onmogelijke opgaven wer den gesteld. Het 'moordend systeem van regelgeving en toetsen' is stukje bij beetje afgeschaft. En er komt nu ook meer aandacht voor de verschillen tus sen leerlingen, zodat ze vakken kunnen volgen op een niveau dat het best bij hen past. Afgelopen week legde de Onderwijs raad daarvoor een advies op tafel: in krimping van de vijftien verplichte vakken tot een 'kernprogramma' dat bestaat uit Nederlands, Engels, wis kunde, science (een bundeling van na tuurkunde, scheikunde, biologie en techniek), geschiedenis, aardrijkskun de, kunst en gymnastiek. Voor die vakken gelden drie niveaus: een stan daardniveau dat vrijwel alle leerlingen kunnen halen, een middenniveau en een hoger niveau. Binnen die vakken moet aandacht zijn voor zelfstandig, le ren, groepsprojecten en gebruik van de computer. Volgens rector E. van de Rijst van de Terneuzense scholengemeenschap Zel- denrust/Steelant sluit die nieuwe kijk op de basisvorming goeddeels aan bij een praktijk die op veel scholen al is ge groeid. „Het is een logisch gevolg van de ervaringen bij de invoering van het studiehuis en het vmbo." Veel scholen vonden dus zelf al de juiste koers. Al kan er natuurlijk nog van alles worden verbeterd. Het is echt niet zo, weerspreekt Van der Rijst, dat studie vaardigheden die op de basisschool zijn geleerd er in de brugklassen weer wor den uitgeramd. „Als je zoiets zou moe ten zeggen over je eigen school, zou je jezelf een pak slaag zou moeten geven." zoals Pieter Zeeman te Zierikzee, is zelfs bijzonder enthousiast met de ba sisvorming begonnen. Oud-rector R. Soesman: „Wij waren er al volop mee bezig de leerlingen te leren zelfstandig te werken, werkstukken te laten maken die meerdere vakken overschrijden, meisjes te confronteren met techniek, en jongens met huishoudelijke verzor ging." Volgens hem ging het om meerdere re denen mis: „Er kwam een moordend Zeeuwse componist Ghiselin Danckerts herondekt in serie Exempla Musica Zelandica door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Dat de Zeeuwse muziekgeschiedenis rijker is dan menigeen aan neemt, blijkt uit serie Exempla Musica Zelandica. Dat is een uitgave van de werkgroep mu ziek van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der We tenschappen. Daarin is de afge lopen jaren muziek uitgegeven van min of meer vergeten com ponisten als Pierre Bustyn, C. Graf, G. von Brucken Fock en W. Lootens. Volgende maand ver schijnt het vijfde deel in de reeks. Nu wordt de Zeeuwse componist Ghiselin Danckerts herontdekt. Over Danckerts leven is weinig bekend. Hij werd waarschijn lijk geboren tussen 1505 en 1515 en overleed vermoedelijk in 1567. Dat zijn wieg in Zeeland stond, is zeker. In een tractaat in het Latijn schreef Danckerts zelf: essendo io nato nella pro- vincia di Zelanda in una terra chamiata Tholen. Hij werd dus in Tholen geboren. Niets is be kend over hoe hij daar opgroei de of hoe hij in de muziek ver zeild raakte. Muziekgeleerden nemen aan dat hij rond zijn twintigste via Napels naar Rome reisde, waar hij op 21 maart 1538 werd aan genomen als zanger bij de fa meuze pauselijke kapel. Bijna dertig jaar lang was hij tenor bij dat ensemble. In 1565 onder wierpen de kardinalen Borro- meo en Vitelli de pauselijke kapel aan een onderzoek. Zij concludeerden dat Danckerts een goed musicus was, maar dat hij wegens ziekte niet langer voldeed als zanger. In de marge van hun onderzoek noteerden zij enkele van de weinige bio grafische feiten die nu nog over Danckerts bekend zijn, name lijk dat hij immens rijk was en gek op vrouwen. Aangezien Danckerts naam tot en met no vember 1567 vermeld stond op de roosters van de pauselijke kapel, gaat men ervan uit dat hij aan het eind van dat j aar is over leden. Danckerts was dus een goed zanger en musicus, maar ver wierf in de muziekwereld vooral bekendheid als muziekhistori cus. Rond 1550 vlogen de theo retici Nicola Vicentino en Vin- cente Lusitano elkaar in de haren over chromatische en harmonische principes in de toenmalige muziek. In 1551 werd aan Danckerts en zijn col lega Bartolome Escobedo ge vraagd als ombudsman op te treden in het hoog opgelopen conflict. Dat resulteerde in een gezaghebbend muziektheore tisch tractaat van Danckerts, het eerdergenoemde stuk waar in hij zijn geboorteplaats ver meldde. Dat Danckerts als componist nauwelijks bekend is, komt waarschijnlijk omdat het groot ste deel van zijn oeuvre verloren is gegaan. Van twintig composi ties zijn de titels bekend en in 1559 moet hij twee boeken met madrigalen hebben gepubli ceerd, maar in totaal zijn slechts vijf motetten en één madrigaal overgeleverd. Die zijn nu ge bundeld in het vijfde deel van de Exempla Musica Zelandica. Za terdag 17 november wordt dit deel in de Burgerzaal van het Stadhuis in Middelburg gepre senteerd tijdens een concert van de Studium Chorale uit Maas tricht, onder leiding van diri gent Hans Leenders. Het twin tigkoppige koor zal vijf van Danckerts' composities uitvoe ren en ook een stuk van de uit Zeeland afkomstige componist G H I S I L I N V S DANCKERTS. Q. V A T V O R V O C V M, V N I O. S A P I fi M T I PAVCA, jjfeff-JB taiiridcUcomm/Zt>cicWo:l^1f#ciji/£rcO(kt)af/ Xtmo/tZ. XL IX, Bij de compositie 'Ave Maris Stella' kunnen verschillende melodieën verkregen worden door met paar densprongen over de vakken van het schaakbord te bewegen. Daan Manneke. „Het leek ons aardig naast het werk van een dode Zeeuw ook dat van een le vende Zeeuw te presenteren", zegt voorzitter Albert Clement van de werkgroep muziek van het Zeeuws Genootschap. „Be langrijker nog is dat Manneke teruggrijpt op compositietech nieken uit de tijd van Danc kerts, de Renaissance." Dat het geen kunstgreep is het werk van Danckerts te plaatsen naast dat van componisten uit deze tijd, blijkt ook uit de ency clopedie Die Musik in Geschich- te und Gegenioart (MGG). In dit actuele standaardwerk, waarin Danckerts drie pagina's krijgt toebedeeld, wordt zijn knap ge construeerde muziek in ver band gebracht met het werk van Charles Ives, John Cage en de door Cage beïnvloede jonge Ne derlandse componist Richard Rijnvos. Het zijn vooral de puzzelachtige constructies in Danckerts mu ziek die nog steeds tot de ver beelding spreken. Ook een schrijver als Harry Mulisch zou waarschijnlijk zijn vingers af likken bij de canon die ten grondslag ligt de compositie 'Ave Maris Stella'. Op een schaakbord staat een mu- zieknotitie en via de paarden sprong over dat bord kunnen verschillende melodieën wor den verkregen. Een dergelijk sa mengaan van uitgekiende bere keningen en toeval is zeer modern. „Danckerts was een opmerke lijk muzikaal talent", vindt Cle ment. „Van sommige componis ten is het beter dat ze voor altijd onder het stof blijven, bij hem is dat niet zo. Zijn vermelding in de MGG betekent al dat ik zijn muziek internationaal niet hoef te verkopen. Tot nu toe is de mu ziek van alle delen van de Exempla Musica Zelandica op de radio uitgevoerd en heel wat ervan is op cd verschenen. Ik twijfel er niet aan dat dit met Danckerts ook gaat gebeuren. Zeker in de Verenigde Staten zal men belangstelling hebben voor zijn werk." Om geen enkele drempel op te werpen voor een kennismaking met Danckerts' oeuvre, is het concert op 17 november gratis. Clement: „Het past hier niet zuunig te zijn." Concert: Studium Chorale met vo caal werk van Ghiselin Danckerts en Daan Manneke, za 17 november, Burgerzaal van het Stadhuis in Mid delburg, aanvang 20.15 uur. Een collage van Frank Bollebakker, samengesteld uit onderdelen van meerdere foto's en gemanipu leerd ter verdere verfraaiing. foto Peter Nicolai door Anita Tournois GROEDE - In galerie d'Ouwe Smisse in Groede is tot 10 no vember werk te zien van de Am sterdamse fotograaf Frank Bol lebakker: digitale impressies, foto's en collages, vaak met een nostalgische inhoud, maar met een hedendaagse uitstraling. Mooie opnames verwerkt hij tot pakkende kunstwerken. Bollebakker is geboren in Soerabaja (Indonesië), maar opgegroeid in Vlissingen. Hij heeft twee passies: schilderenen fotograferen. Sinds zes jaar legt hij zich toe op de digitale foto grafie. Hij werkt met verschil lende thema's landschappen, dieren, bloemen, naakten, maar NOORDGOUWE - GouwePop, dat zaterdag 27 oktober zou worden gehouden in het dorps huis van Noordgouwe, gaat niet door. Het mini-festival is afge last in verband met trieste fami lie-omstandigheden rond een van de bandleden van Zowat. De groep uit Noordgouwe stond samen met Slipgevaar uit Sir- jansland op het programma. vooral facetten van het maritie me komen aan bod. Hij maakt traditioneel realistische beel den. Hiermee gaat hij vervol gens experimenteren. Door het bewerken of veranderen van een deel of zelfs de hele afbeel ding kunnen nieuwe composi ties gemaakt worden. Het resultaat overtreft vaak het origineel. Zo oogt een nostalgi sche foto van trekpaarden met een ploegende boer niet alleen zeer krachti g en sfeervol door de compositie, maar krijgt de foto een extra dimensie door de toe passing van een bruine sepia- achtige kleurfilter. Zeegezich ten krijgen een extra dimensie door het toevoegen van extra blauw. Ook het werken met ver schillende papiersoorten kan verrassende resultaten geven. Het effect hiervan is te zien in een serie met bloemen. Gigan tisch uitvergroot en bewerkt krijgen deze een fluwelen uiter lijk, zodat ze geschilderd lijken. Intrigerend zijn de foto's van materialen die het hele beeld vullen. Bijvoorbeeld een stukje uitgedroogde klei, roestige pij pen of een spiegelend wateroppervlak. Op elkaar ge stapelde flessen lijken bijna tastbaar.. Door uitvergroting wordt de aandacht gevestigd op dingen die nauwelijks opvallen. Boeien, schakels van kettingen, roestige scheepsonderdelen, touw met felle kleuren of ver ward met zeewier. Computercollages van Bolle bakker zijn surrealistisch. Ook hier zien we hoezeer de kunste naar wordt gebiologeerd door de zee. Meerdere, opnamen, soms wel dertig, worden digi taal gemonteerd tot een collage.; Bollebakker: „Mijn passie is fraaie beelden maken en dan manipuleren om het geheel nog mooier te maken." Tentoonstelling in galerie d'Ouwe Smisse, Molenstraat 19 in Groede t/m 10 november. Openingstijden do. vr. en za. van 10.30-12.00 uur en 13.30-17.00 uur of op afspraak. (Advertentie) Galerie - Kunsthandel 19e en 20e eeuwse j Vlaamse en Hollandse Meesters a o.a. Latemse school Inkoop - Verkoop Terneuzen centrum 4531 GN, Blokken 3-4, tel. 0031(0)115-621643 of 0031(0)6 51368269. Open: dinsdag - woensdag en zondagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur www.cont.rasten.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 50