Europees
gifbeleid
uitgesteld
PZC
Tientallen kilometers dijk langs
Oosterschelde moeten versterkt
Amateur koor met professionele trekjes
Vlaamse loodsen
schorten acties op
Maritiem onderwijs
krijgt een opkikker
Vlissinger verliest
baan na drankrit
Geen tankstation op
tolplein bij opening
W esterscheldetunnel
Tegenvaller voor boeren
Provincie vraagt meer
aandacht voor Zeeuwse
cultuurgeschiedenis
sbw IV
woensdag 10 oktober 2001
Alle ongeveer zeventig leden van het Zeeuws Byzantijns Koor Stretsenije.
foto Ruben Oreel
doorHarmen van derWerf
DEN HAAG - Op z'n vroegst in
2008 kan in de Europese Unie
één lijn worden getrokken op
het gebied van bestrijdingsmid
delen. Voor Nederlandse boeren
is dit een forse tegenvaller. Ze
zullen langer concurrentie moe
ten dulden van collega's in EU-
lidstaten die zich aan minder
strenge regels moeten houden.
In een overleg met de Tweede
Kamer had minister Pronk van
Milieubeheer het al eens laten
doorschemeren. De Europese
Unie schiet niet op met de be
oordeling van bestrijdingsmid
delen. Daarbij wordt onder
meer gekeken naar de effecten
voor milieu en volksgezond
heid. Afronding van het project
in 2003, zoals gepland, stond op
losse schroeven.
Tijd
Minister Brinkhorst van Land
bouw heeft dat gisteren beves
tigd. De beoordeling van be
strijdingsmiddelen vergt veel
meer tijd dan Brussel aanvan
kelijk dacht. Het jaar 2003 is
niet meer haalbaar, het wordt
2008, heeft de Europese Com
missie nu voorgesteld. Nog deze
maand, 23 oktober, overleggen
de Europese landbouwminis
ters over dit voorstel.
Erg veel keus hebben ze niet. De
Europese Commissie heeft al
extra mensen aangesteld en fa
brikanten van bestrijdingsmid
delen zijn onder druk: gezet om
de dossiers over de effecten van
hun middelen sneller te leveren.
CD A-Kamerlid A. van Ardenne
beschouwt het bericht over een
latere eenwording van het be
strijdingsmiddelen in Europa
dan ook als een voldongen feit.
„Maar dan zal er voor Neder
landse landbouwers wel een
systeem bedacht moeten wor
den, zodat zij ook die middelen
mogen gebruiken die hun colle
ga's nog mogen gebruiken. An
ders dreigen er teelten te ver
dwijnen uit Nederland.
Van Ardenne realiseert zich dat
de oplossing niet eenvoudig is.
Vorig jaar heeft de Tweede Ka
mer de landbouw en de bestrij
dingsmiddelen-industrie de
kans gegeven om bepaalde mid
delen langer te mogen gebrui
ken, als aangetoond zou kunnen
worden dat die spullen voor de
landbouw onmisbaar zijn. Dat
is mislukt, omdat de industrie
niet met voldoende informatie
kwam. De middelen zijn alsnog
verboden.
Zorgelijk
Deze week praat de Tweede Ka
mer met Brinkhorst. WD'er J.
Geluk neemt nog geen stand
punt in. „Het is zorgelijk", wil
hij wel kwijt, en hij stelt een
vraag aan minister Brinkhorst
en staatssecretaris Faber:
„Moet Nederland nog wel door
gaan met het versneld doorvoe
ren van een strenger bestrij-
dingsmiddelenbeleid?"
Geluk heeft al vaker het ant
woord gegeven: wachten op
Brussel is beter. De hamvraag is
of Brinkhorst en Faber daar nu
net zo over denken.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Of ze zonder
muziek kan leven? Daar wil
Emilia Tabatchnik-Li niet aan
denken. Zo'n leven bestaat niet.
Een van de eerste dingen die ze
deed toen ze tien jaar geleden in
Zeeland aankwam, was zoveel
mogelijk koren langsgaan. Diri
geren en zingen wilde én zou ze.
„Muziek zal er mijn hele leven
zijn", zegt de dirigente van het
Zeeuws Byzantijns Koor Sret-
senije, dat zijn vijfjarig jubile
um viert. Emilia Tabatchnik is
een van de oprichters van het
Byzantijnse koor. Het gezel
schap bestaat uit circa zeventig
leden. Russische kerk- en volks
muziek staan op het repertoire.
Bestuurslid en zangeres Truus
Moens stelt dat het een ama
teurkoor met professionele
trekjes is. Soliste Saskia Gerrit
sen is een professional en het
koor heeft ook nog zes solisten,
'die pure amateurs zijn'. „Emi
lia trekt ons naar een hoog ni
veau", vindt Moens.
De dirigente vraagt veel van de
zangers en zangeressen, 'maar
dat is juist prettig, want we wil
len beter worden'. Een voor
beeldje: het koor staat soms
kriskras door elkaar. Een alt di
rect naast een bas of sopraan.
„Probeer dan maar eens de juis
te toon te houden. Ik ben er trots
op dat de leden dat zonder echte
muziekopleiding kunnen op
brengen", zegt de dirigente.
Emilia Tabatchnik is geboren in
Oezbekistan. Zij was vijf jaar
toen haar familie verhuisde
naar Sachalin, het Russische ei
land vlakbij Japan. Haar moe
der was arts en kon daar een
baan krijgen. „Sachalin was ge
weldig. In Oezbekistan hadden
we het niet breed. Er was bij
voorbeeld amper brood en sui
ker." Met haar oudere zus zong
ze het liefst de hele dag. „Zij eer
ste stem, ik tweede. Ik heb me
zelf pianospelen aangeleerd.
Mijn zus zit ook in de muziek.
Zij vertrok naar Sint Petersburg
rond haar achttiende. Ik ben
haar later achterna gegaan."
Emilia ging niet rechtstreeks
naar de stad van de cultuur. Zij
maakte een tussenstop in Vladi
vostok. Na twee jaar vertrok
echter haar muziekdocent. „Hij
gaf mij de raad om Vladivostok
te verlaten. Als ik tenminste
verder in de muziek wilde. Ik
ben toen naar het conservatori
um in Sint Petersburg gegaan."
De studente bloeide op. „De
stad gloeide van cultuur. Als ik
op straat liep dacht ik: hier heeft
ook de schilder Levitan Isaak
gelopen. Rachmaninov en Tsjai-
kovsky hebben hier muziek ge
maakt."
Verlegen
In de Russische stad werd ze
muzikaal gevormd. Maar meer
nog dan dat. Als zij een koor di
rigeerde, dan priemden de ogen
van elf professoren in haar rug.
„Ik ben nogal verlegen. Ik wilde
soms onder de vleugel kruipen,
zo verlegen was ik. Maar dat
mocht niet. Ik moest rechtop
staan, alle zangers in de ogen
kijken en leiding geven. Een di
rigent moet trots kijken en
voortdurend observeren. Dat
was de lastigste kant van het
vak, maar ik heb wel mijn diplo
ma gehaald."
Ze stond twintig jaar in Sint Pe
tersburg voor allerlei koren en
kon er redelijk van leven. Ook
maakte ze deel uit van het
staatsmuziekkoor Capella Sint
Petersburg. Om politieke rede
nen vluchtte ze uit Sint Peters
burg en kwam met haar man in
Vlissingen terecht. „Ik dacht in
Nederland met Engels uit de
voeten te kunnen. Maar dat viel
tegen. Ik moest Nederlands on
der de knie krijgen, om mijn er
varing in de muziek over te kun
nen brengen. Ik schrok van de
harde, grove klanken in het Ne
derlands. Maar het brengt me
hier dichter bij muziek."
Het Zeeuws Byzantijns koor
treedt zaterdag 27 oktober op in
De Grote of Maria Magdalen-
akerk in Goes (aanvang 19.30
uur) met medewerking van het
Slavisch-Byzantijns Mannen
koor Cantus ex Corde uit Lim
burg.
Op Tweede Kerstdag is er een
middagconcert om 15.00 uur in
de Vlissingse Sint Jacobskerk,
samen met het Middelburgs
Mannenkoor. In 2002 volgt nog
een aantal lustrumconcerten.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Het maritiem
onderwijs krijgt een opkikker.
De ministeries van Verkeer en
Waterstaat en van Onderwijs
slaan vandaag in Wassenaar de
handen ineen. Ze sluiten geza
menlijk met scholen, bedrijfsle
ven en vakbonden een overeen
komst die het maritiem
onderwijs de komende jaren
moet versterken.
Het is hard nodig dat er iets ge
beurt in het nautisch onderwijs.
Het aantal studenten daalt, ter
wijl de vraag naar zeevarenden
(officieren) enorm groot is. De
Nederlandse vloot is de laatste
jaren spectaculair gegroeid
door gunstige belastingmaatre
gelen. De overeenkomst van
vandaag, waaronder de minis
ters Netelenbos (Verkeer en Wa
terstaat) en Hermans (Onder
wijs) hun handtekening zullen
zetten, is met name bedoeld om
de maritieme scholen dichterbij
elkaar te brengen. Door samen
werking kunnen de opleidingen
beter herkenbaar en ook doel
matiger worden.
Voor de Vlissingse opleidingen
(middelbaar en hoger beroeps
onderwijs) is dat niets nieuws,
aldus opleidingsmanager D.
Schipper van Maritiem Insti-
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Voor het wei
geren van een blaastest is een
30-jarige Vlissinger gisteren in
Middelburg veroordeeld tot een
jaar rijontzegging en achten
twintig uur taakstraf. De man
erkende op 27 januari dit jaar in
Vlissingen flink te hebben ge
dronken, maar hij beweerde
niet te hebben gereden. We
hadden een ongeval met de au
to. Mijn vriend die reed, is in pa
niek weggerend". Ook kon hij
zich niet herinneren de blaas
test te hebben geweigerd.
Getuigen van het ongeval had
den gezien dat er één persoon in
de auto zat. Daaraan hechtte of
ficier van justitie J. de Graaf
tuut De Ruyter. „Omdat beide
scholen aan de boulevard geves
tigd zijn, werken wij al van
oudsher samen. Dat is in andere
delen van het land, zoals rond
Amsterdam, zeker niet vanzelf
sprekend."
Het Maritiem Instituut De Ruy
ter heeft als onderdeel van de
Hogeschool Zeeland 'verderop'
ook al samenwerking gezocht,
met de Noordelijke Hogeschool
die op Terschelling een maritie
me opleiding heeft. Zij bieden
samen (opfris)cursussen aan.
Werkgevers zullen zich vandaag
verplichten 'bij voorrang' Ne
derlandse officieren op hun
schepen te plaatsen. Dat moet
het idee wegnemen dat zij 't
liefst buitenlandse stuurlui of
kapiteins willen hebben. Schip
per vindt dit belangrijk. Het kan
studenten stimuleren.
De belangstelling voor de mari
tieme hbo-opleiding is dit jaar
overigens weer gedaald, met 12
procent in Vlissingen en lande
lijk 15 tot 20 procent. Het Mari
tiem Instituut De Ruyter heeft
51 eerstejaars; begin jaren ne
gentig, topjaren volgens Schip
per, waren dat er tachtig a ne
gentig. De mbo-opleiding in
Vlissingen doet het beter, met 10
procent meer eerstejaars. Of dit
spoort met het landelijke beeld,
weet Schipper niet.
meer waarde. Bovendien werd
geconstateerd dat het rechter
portier van de auto was afgeslo
ten. Voor politierechter G. No-
mes stond het vast dat niemand
anders dan de verdachte had ge
reden en dat de Vlissinger de
blaastest had geweigerd. De
langdurige rijontzegging heeft
verstrekkende gevolgen voor
zijn baan als beroepschauffeur.
Die raakt de man kwijt.
Een 23-jarige man uit het Duit
se Kiel kreeg wegens dronken
rijden negen maanden rijont
zegging, twee weken voorwaar
delijke gevangenisstraf en 2200
gulden boete opgelegd. De man
belandde op2 januari dit jaar in
Vlissingen met zijn auto in de
sloot. Hij had bijna vier keer te
veel gedronken.
(Advertentie)
Ervaar het warme
i ondernemersklimaat
i tijdens de Contacta
Middelbun
c(e> pj-azd to èe>f
www.middelburg.nl/plaza
door Ben Jansen
BORSSELE - De NV Wester
scheldetunnel heeft de hoop la
ten varen dat bij de opening van
de tunnel in 2003 benzinesta
tions, gecombineerd met een
horecavoorziening, beschik
baar zijn op het tolplein bij
Borssele. Er zijn geen gegadig
den voor de exploitatie op basis
van de voorwaarden die de NV
stelt.
In haar voortgangsrapportage
over de bouw van de Wester
scheldetunnel meldt minister T.
Netelenbos (Verkeer en Water
staat) dat 'thans geen zekerheid
kan worden verkregen over de
exploitatie van een benzinesta
tion/horeca voorziening'. Daar
om is de bouw ervan verschoven
'naar een latere fase, tot in ieder
geval na de openstelling van de
tunnel'. De benzinestations zijn
aan weerszijden van de tunnel
weg geprojecteerd. Het uitstel
betekent dat de tolplein bij de
opening van de tunnel nog niet
gereed zal zijn.
Van de zijde van de NV Wester-
schelde werden gisteren geen
nadere meededelingen gedaan
over oorzaak en consequenties
van de fasering die noodzakelij
kerwijs in aanleg en inrichting
van het tolplein moeten worden
aangebracht.
Enkele maanden geleden gaf
een medewerker van de tunnel-
exploitatiemaatschappij aan
dat de hoogte van de brandstof
prijzen in de regio van invloed is
op de problemen om een exploi
tant voor de zogeheten verzor
gingsplaatsen te vinden. In
Goes woedt al bijna anderhalf
jaar een benzineoorlog, waar
door brandstof er een dubbeltje
onder de richtprijs van markt
leider Shell ligt. OokinZeeuws-
Vlaanderen zijn benzine en die
selolie goedkoper dan elders in
het land, zeker naarmate pomp
stations dichterbij de Belgische
grens liggen. Behalve de onze
kerheden die deze prijsontwik
kelingen bieden, speelt ook de
onduidelijkheid over de om
vang van de verkeersstromen
door de timnel een rol.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De Vlaamse
Beroepsvereniging van Lood
sen (BvL) heeft de eind vorige
week begonnen stiptheidsacties
op de Westerschelde opgeschort
tot maandag. De Vlaamse over
heid heeft toegezegd alle eisen
van de BvL te willen bespreken.
„Wij verwachten een positief
antwoord", liet BvL-voorzitter
D.Vael gisteren weten, „want zo
kan het niet langer. Het Vlaamse
loodswezen is uitgehold. De
herstructurering, waarbij het
loodswezen een zelfstandige
dienst binnen de overheid is ge
worden, werkt gewoon niet."
De BvL heeft wel ingestemd met
de interne verzelfstandiging
van het Vlaamse loodswezen,
maar, stelt Vael, 'de overheid is
tekort geschoten bij de uitvoe-
ring'. „Het loodsenkorps is niet
aangevuld. De beloodsingssys-
temen deugen niet. De Vlaamse
loodspost in Vlissingen is afge
bouwd, waardoor de communi
catie is verslechterd. Wij hebben
daar begin dit jaar al op gewe-
De afgelopen vijf jaar is aan de Westerschelde ongeveer 55 kilometer dijk verzwaard, zoals bij de Schoorsezeedijk bij Hansweert.
foto Willem Mieras
zen, zonder resultaat. Vandaar
de stiptheidsacties van de laat
ste dagen."
De kritiek op de overheid is ste
vig. Toch willen de Vlaamse
loodsen niet privatiseren, zoals
in 1988 onder politieke druk in
Nederland is gebeurd. „Dat kan
bij ons niet", oordeelt Vael. „Van
alle loodsplichtige schepen op
cle Westerschelde is slechts 35
procent kostendekkend." Ver
hoging van de loodstarieven is
niet aan de orde, met het oog op
de concurrentiepositie van de
Vlaamse havengebieden. Vael:
„De overheid beoogde met de
reorganisatie zelfs tot lagere ta
rieven te komen."
De BvL-voorzitter onderkent
dat de verliezen beperkt kunnen
worden door de loodsplicht af te
schaffen voor kleine schepen,
van 65 tot 80 meter, zoals Ne
derland wil. Voor de Vlaamse
loodsen is dat onaanvaai'dbaar.
Zij zullen zich tegen een versoe
peling van de loodsplicht ver
zetten, want daar is, aldus Vael,
een veilige en vlotte doorvaart
op de Westerschelde niet mee
gediend.
door Ben Jansen
GOES - Eind dit jaar moet duidelijk zijn op
welke dijkvakken aan de Oosterschelde
glooiingen moeten worden versterkt. Net
als aan de Westerschelde zullen daar ook
blokken op het buitentalud van de dijken
worden vervangen door zwaardere exem
plaren. H. van den Bosch, hoofd project
Zeeweringen van de beide Zeeuwse water
schappen en Rijkswaterstaat, verwacht dat
langs de Oosterschelde enkele tientallen ki
lometers onder handen zullen moeten wor
den genomen.
De afgelopen vijf jaar is aan de Westerschel
de ongeveer 55 kilometer dijk voorzien van
zwaardere steenbekleding op de glooiing.
Dat is gebeurd nadat medio jaren negentig
was vastgesteld dat de bestaande bekleding
minder bestand is tegen extreme omstan
digheden dan eerder werd aangenomen. Dit
probleem speelt ook in andere delen van het
land. De toestand aan de Westerschelde was
evenwel het dringendst. Vandaar dat de
verbetering daar voorrang heeft gekregen.
Van den Bosch gaat ervan uit dat aan de
Westerschelde zeker nog enkele tientallen
kilometers in aanmerking komen voor ver
betering van de bekleding. De totale lengte
van de Westerscheldedijken bedraagt 150
kilometer. „Op een gegeven moment zijn we
zo ver met de aanpak van de zwakste plek
ken gevorderd dat andere locaties voor
gaan. Dat zou het geval kunnen zijn aan de
Oosterschelde, maar ook bijvoorbeeld de
Waddenzee en het IJsselmeer."
Naar mate steeds meer zwakke glooiingen
zijn aangepakt, moet extra onderzoek wor
den uitgevoerd naar de eventuele kwets
baarheid van andere dijkvakken. Van den
Bosch: „We zijn nu bezig met onderzoek
naar de toestand van steenglooiingen die
met asfalt of beton zijn ingegoten. Die laten
geen water door.
Het onderzoek spitst zich toe op de vraag of
zich onder de ingegoten bekleding zoveel
water kan verzamelen dat de in asfalt of be
ton verpakte stenen bij hevige golfaanval-
len toch loslaten." Tussen Kruiningen en
Waarde wordt in verband hiermee een proef
gehouden, waarbij de waterdruk onder de
glooiing kunstmatig wordt vergroot. Het is
volgens Van den Bosch zinvol dit soort on
derzoek te doen. „De verzwaring van de
steenbekleding kost al gauw 5 miljoen gul
den per kilometer. Het loont dus de moeite
om grondig na te gaan of verbetering echt
wel nodig is."
Luwte
Ook staat onderzoek op stapel naar de
sterkte van steenbekledingen die min of
meer in de luwte van havendammen liggen.
Van luwte is ook sprake in de Oosterschelde.
Bij omstandigheden waaronder schade aan
de steenglooiingen zou kunnen optreden,
mag worden verondersteld dat de storm
vloedkering is gesloten. De werkzaamhe
den aan de dijken moeten worden uitge
voerd tussen 1 april en 1 oktober. In wat het
stormseizoen wordt genoemd, mag er niet
aan worden gewerkt.
Afgelopen voorjaar leek de mond- en
klauwzeercrisis roet in het eten te gooien,
omdat schapen niet mochten worden ver
plaatst en plekken waar schapen hadden
gegraasd niet mochten worden betreden.
Uiteindelijk viel het voor het project Zee
weringen in Zeeland nog mee. Van den
Bosch: „We hebben aanvankelijk wel wat
vertraging gehad, maar die was zonder pro
blemen in te lopen. Uiteindelijk hebben we
kunnen doen wat we van plan waren."
Dit jaar is uitgevoerd: in Zeeuws-Vlaande-
ren 1 kilometer aan de Ser Lippenspolder en
1,8 kilometer ten oosten en ten westen van
Perkpolder. Op de noordelijke oever is 3,9
kilometer aan de Waarde Westveerpolder,
2,2 aan de Biezelinge Ham en 2,2 aan de Pa
viljoenpolder verbeterd. Volgend jaar wor
den de werken aan de Biezelingse Ham (1
kilometer) en aan de Paviljoenpolder (2,1)
afgerond. Verder staan op stapel: 4,4 kilo
meter aan de Zuidwatering op Walcheren,
4,1 aan de Mosselbanken, 1,6 aan de Helle
gatpolder, 0,5 aan de havendam in Walsoor
den (alle drie in Zeeuws-Vlaanderen), 1,3
aan de Kruiningenpolder en drie vakken
van in totaal 3 kilometer onderaan de dijk
van de Borsselepolder (beide op Zuid-Beve
land).
door ErnstJan Rozendaal
MIDDELBURG - Het dagelijks
provinciebestuur heeft grootse
plannen met de Zeeuwse cul
tuurhistorie. Niet alleen moeten
tal van maatregelen worden ge
nomen om die in stand te hou
den, de cultuurhistorie moet
ook inspiratiebron worden voor
het Zeeland van de toekomst.
Om dit te bewerkstelligen is een
conceptplan opgesteld met tien
actiepunten, getiteld 'Toekomst
van het verleden'.
Provinciale Staten hebben in
het verleden herhaaldelijk aan
gedrongen op een beleidsplan
met betrekking tot de Zeeuwse
cultuurhistorie. Het concept
waarmee het dagelijks provin
ciebestuur nu komt, gaat niet
alleen uit van behoud van
monumenten, archeologisch
erfgoed en landschappelijke
waarden. „Zeeland mag niet
verworden tot een groot open
luchtmuseum of onder een grote
glazen stolp geplaatst worden.
Het is van belang het verleden,
de cultuurhistorie, op verant
woorde wijze in de toekomst in
de passen."
Het provinciebestuur schaart
zich daarmee achter de landelij
ke nota Belvedere. Die gaat er
van uit dat cultuurhistorie en
ruimtelijke ordening elkaar
kunnen versterken. Dat leidt tot
een zogenaamde 'culturele pla
nologie', waarin de cultuurhis
torie inspiratiebron is voor
stedenbouw en landschapsin-
i'ichting. Belangrijk instrument
is een cultuurhistorische hoofd
structuur, waarin cultuurhisto
rische kenmerken en waarden
van een gebied zijn vastgelegd.
Die moet als 'onderlegger' gaan
dienen voor het beleid van pro
vincie en gemeenten.
De tien actiepunten die in 'Toe
komst van het verleden' worden
opgesomd zijn daarom niet zo
zeer direct toepasbare maatre
gelen, alswel aandachtsvelden.
Het actieplan inventariseert
verschillende categorieën in de
cultuurhistorie en de mogelijk
heden om daarmee om te gaan.
Veel aandacht gaat uit naar
waardevolle historische gebou
wen. Het blijkt steeds moeilij
ker karakteristieke kerkgebou
wen, boerderijen, molens en
fabrieken in stand te houden,
zeker wanneer ze niet op een
monumentenlijst staan. De
panden zijn historisch gezien
waardevol, maar vaak onrenda
bel. De provincie wil restauratie
en onderhoud van die gebouwen
ondersteunen en herbestem
ming ervan stimuleren, samen
met andere overheden en parti
culieren.
Tweeëndertig Zeeuwse molens
moeten de komende tien jaar
worden gerestaureerd. Daar-
.voor is in totaal zestien miljoen
gulden nodig. Hoe het met ker
ken en boerderijen staat is on
duidelijk. In het actieplan
wordt daarom op een grondige
inventarisatie aangedrongen.
Het actieplan noemt als aan
dachtspunten ook de archeolo
gie boven de oppervlakte, zoals
vliedbergen en woonterpen,
kleine landschapselementen als
meidoornheggen, drinkpoelen
en muraltmuren, verdedigings
werken, de maritieme infra
structuur en die voor spoor- en
tramwegen.
Het plan wijst verder op de mo
gelijkheden van erfgoededuca
tie op scholen en een link met
het toerisme. Essentieel is dat de
vele vrijwilligers in de Zeeuwse
cultuurhistorie professionele
ondersteuning krijgen. Ook
wordt aangedrongen op een
provinciaal meldpunt voor be
dreigd cultureel erfgoed. De ex
tra aandacht voor cultuurhisto
rie vergt een grotere financiële
inspanning. Bedragen worden
in het plan niet genoemd.
(Advertentie)
^kookwinkels
Peugeot peper- en
zoutmolens
RVS (peper of zout)
van 152,95
voor 99,-
Pepermolen
Noten of Blank hout
30 cm van 85,95 fl!
voor 69,95
Peper- of zoutmolen
acryl
s 16 cm van 59,95
L voor 39,95
Middelburg: L. Noordstr. 25
tel.:0118-636136
Goes: St. Adriaanstr. 8
tel.:0113-258989