Europees gifbeleid uitgesteld PZC Tientallen kilometers dijk langs Oosterschelde moeten versterkt Amateurkoor met professionele trekjes Maritiem onderwijs krijgt een opkikker Vlissinger verliest baan na drankrit Geen tankstation op tolplein bij opening W esterscheldetunnel Vlaamse loodsen schorten acties op Tegenvaller voor boeren 17 Provincie vraagt meer aandacht voor Zeeuwse cultuurgeschiedenis sbw door Harmen van der Werf DEN HAAG - Op z'n vroegst in 2008 kan in de Europese Unie één lijn worden getrokken op het gebied van bestrijdingsmid delen. Voor Nederlandse boeren is dit een forse tegenvaller. Ze zullen langer concurrentie moe ten dulden van collega's in EU- lidstaten die zich aan minder strenge regels moeten houden. In een overleg met de Tweede Kamer had minister Pronk van Milieubeheer het al eens laten doorschemeren. De Europese Unie schiet niet op met de be oordeling van bestrijdingsmid delen. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de effecten voor milieu en volksgezond heid. Afronding van het project in 2003, zoals gepland, stond op losse schroeven. Tijd Minister Brinkhorst van Land bouw heeft dat gisteren beves tigd. De beoordeling van be strijdingsmiddelen vergt veel meer tijd dan Brussel aanvan kelijk dacht. Het jaar 2003 is niet meer haalbaar, het wordt 2008, heeft de Europese Com missie nu voorgesteld. Nog deze maand. 23 oktober, overleggen de Europese landbouwminis ters over dit voorstel. (Advertentie) Ervaar het warme j ondernemersklimaat tijdens de Contacta za to èe-/ www.middelburg.nl/plaza woensdag 10 oktober 2001 Erg veel keus hebben ze niet. De Europese Commissie heeft al extra mensen aangesteld en fa brikanten van bestrijdingsmid delen zijn onder druk gezet om de dossiers over de effecten van hun middelen sneller te leveren. CDA-Kamerlid A. van Ardenne beschouwt het bericht over een latere eenwording van het be strijdingsmiddelen in Europa dan ook als een voldongen feit. „Maar dan zal er voor Neder landse landbouwers wel een systeem bedacht moeten wor den, zodat zij ook die middelen mogen gebruiken die hun colle ga's nog mogen gebruiken. An ders dreigen er teelten te ver dwijnen uit Nederland." Van Ardenne realiseert zich dat de oplossing niet eenvoudig is. Vorig jaar heeft de Tweede Ka mer de landbouw en de bestrij dingsmiddelen-industrie de kans gegeven om bepaalde mid delen langer te mogen gebrui ken, als aangetoond zou kunnen worden dat die spullen voor de landbouw onmisbaar zijn. Dat is mislukt, omdat de industrie niet met voldoende informatie kwam. De middelen zijn alsnog verboden. Zorgelijk Deze week praat de Tweede Ka mer met Brinkhorst. WD'er J. Geluk neemt nog geen stand punt in. ,,Het is zorgelijk", wil hij wel kwijt, en hij stelt een vraag aan minister Brinkhorst en staatssecretaris Faber: „Moet Nederland nog wel door gaan met het versneld doorvoe ren van een strenger bestrij- dingsmiddelenbeleid?" Geluk heeft al vaker het ant woord gegeven: wachten op Brussel is beter. De hamvraag is of Brinkhorst en Faber daar nu net zo over denken. Alle ongeveer zeventig leden van het Zeeuws Byzantijns Koor Stretsenije. foto Ruben O reel door Edith Ramakers VLISSINGEN - Of ze zonder muziek kan leven? Daar wil Emilia Tabatchnik-Li niet aan denken. Zo'n leven bestaat niet. Een van de eerste dingen die ze deed toen ze tien jaar geleden in Zeeland aankwam, was zoveel mogelijk koren langsgaan. Diri geren en zingen wilde én zou ze. „Muziek zal er mijn hele leven zijn", zegt de dirigente van het Zeeuws Byzantijns Koor Sret- senije, dat zijn vijfjarig jubile um viert. Emilia Tabatchnik is een van de oprichters van het Byzantijnse koor. Het gezel schap bestaat uit circa zeventig leden. Russische kerk- en volks muziek staan op'het repertoire. Bestuurslid en zangeres Truus Moens stelt dat het een ama teurkoor met professionele trekjes is. Soliste Saskia Gerrit sen is een professional en het koor heeft ook nog zes solisten, 'die pure amateurs zijn'. „Emi lia trekt ons naar een hoog ni veau", vindt Moens. De dirigente vraagt veel van de zangers en zangeressen, maar dat is juist prettig, want we wil len beter worden'. Een voor beeldje: het koor staat soms kriskras door elkaar. Een alt di rect naast een bas of sopraan. „Probeer dan maar eens de juis te toon te houden. Ik ben er trots op dat de leden dat zonder echte muziekopleiding kunnen op brengen", zegt de dirigente. Emilia Tabatchnik is geboren in Oezbekistan. Zij was vijf jaar toen haar familie verhuisde naar Sachalin, het Russische ei land vlakbij Japan. Haar moe der was arts en kon daar een baan krijgen. „Sachalin was ge weldig. In Oezbekistan hadden we het niet breed. Er was bij voorbeeld amper brood en sui ker." Met haar oudere zus zong ze het liefst de hele dag. „Zij eer ste stem, ik tweede. Ik heb me zelf pianospelen aangeleerd. Mijn zus zit ook in de muziek. Zij vertrok naar Sint Petersburg rond haar achttiende. Ik ben haar later achterna gegaan." Emilia ging niet rechtstreeks naar de stad van de cultuur. Zij maakte een tussenstop in Vladi vostok. Na twee jaar vertrok echter haar muziekdocent. „Hij gaf mij de raad om Vladivostok te verlaten. Als ik tenminste verder in de muziek wilde. Ik ben toen naar het conservatori um in Sint Petersburg gegaan." De studente bloeide op. „De stad gloeide van cultuur. Als ik op straat liep dacht ik: hier heeft ook de schilder Levitan Isaak gelopen. Rachmaninov enTsjai- kovsky hebben hier muziek ge maakt." Verlegen In de Russische stad werd ze muzikaal gevormd. Maar meer nog dan dat. Als zij een koor di rigeerde, dan priemden de ogen van elf professoren in haar rug. „Ik ben nogal verlegen. Ik wilde soms onder de vleugel kruipen, zo verlegen was ik. Maar dat mocht niet. Ik moest rechtop staan, alle zangers in de ogen kijken en leiding geven. Een di rigent moet trots kijken en voortdurend observeren. Dat was de lastigste kant van het vak, maar ik heb wel mijn diplo ma gehaald." Ze stond twintig j aar in Sint Pe tersburg voor allerlei koren en kon er redelijk van leven. Ook maakte ze deel uit van het staatsmuziekkoor Capella Sint Petersburg. Om politieke rede nen vluchtte ze uit Sint Peters burg en kwam met haar man in Vlissingen terecht. „Ik dacht in Nederland met Engels uit de voeten te kunnen. Maar dat viel tegen. Ik moest Nederlands on der de knie krijgen, om mijn er varing in de muziek over te kun nen brengen. Ik schrok van de harde, grove klanken in het Ne derlands. Maar het brengt me hier dichter bij muziek." Het Zeeuws Byzantijns koor treedt zaterdag 27 oktober op in De Grote of Maria Mag'dalen- akerk in Goes (aanvang 19.30 uur) met medewerking van het Slavisch-Byzantijns Mannen koor Cantus ex Corde uit Lim burg. Op Tweede Kerstdag is er een middagconcert om 15.00 uur in de Vlissingse Sint Jacobskerk, samen met het Middelburgs Mannenkoor. In 2002 volgt nog een aantal lustrumconcerten. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Het maritiem onderwijs krijgt een opkikker. De ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Onderwijs slaan vandaag in Wassenaar de handen ineen. Ze sluiten geza menlijk met scholen, bedrijfsle ven en vakbonden een overeen komst die het maritiem onderwijs de komende jaren moet versterken. Het is hard nodig dat er iets ge beurt in het nautisch onderwijs. Het aantal studenten daalt, ter wijl de vraag naar zeevarenden (officieren) enorm groot is. De Nederlandse vloot is de laatste jaren spectaculair gegroeid door gunstige belastingmaatre gelen. De overeenkomst van vandaag, waaronder de minis ters Netelenbos (Verkeer en Wa terstaat) en Hermans (Onder wijs) hun handtekening zullen zetten, is met name bedoeld om de maritieme scholen dichterbij elkaar te brengen. Door samen werking kunnen de opleidingen beter herkenbaar en ook doel matiger worden. Voor de Vlissingse opleidingen (middelbaar en hoger beroeps onderwijs) is dat niets nieuws, aldus opleidingsmanager D. Schipper van Maritiem Insti tuut De Ruyter. „Omdat beide scholen aan de boulevard geves tigd zijn, werken wij al van oudsher samen. Dat is in andere delen van het land, zoals rond Amsterdam, zeker niet vanzelf sprekend." Het Maritiem Instituut De Ruy ter heeft als onderdeel van de Hogeschool Zeeland 'verderop' ook al samenwerking gezocht, met de Noordelijke Hogeschool die op Terschelling een maritie me opleiding heeft. Zij bieden samen (opfris)cursussen aan. Werkgevers zullen zich vandaag verplichten 'bij voorrang' Ne derlandse officieren op hun schepen te plaatsen. Dat moet het idee wegnemen dat zij 't liefst buitenlandse stuurlui of kapiteins willen hebben. Schip per vindt dit belangrijk. Het kan studenten stimuleren. De belangstelling voor de mari tieme hbo-opleiding is dit jaar overigens weer gedaald, met 12 procent in Vlissingen en lande lijk 15 tot 20 procent. Het Mari tiem Instituut De Ruyter heeft 51 eerstejaars; begin jaren ne gentig, topjaren volgens Schip per, waren dat er tachtig a ne gentig. De mbo-opleiding in Vlissingen doet het beter, met 10 procent meer eerstejaars. Of dit spoort met het landelijke beeld, weet Schipper niet. door Aector Dooms MIDDELBURG - Voor het wei geren van een blaastest is een 30-jarige Vlissinger gisteren in Middelburg veroordeeld tot een jaar rijontzegging en achten twintig uur taakstraf. De man erkende op 27 januari dit jaar in Vlissingen flink te hebben ge dronken, maar hij beweerde niet te hebben gereden. We hadden een ongeval met de au to. Mijn vriend die reed, is in pa niek weggerend". Ook kon hij zich niet herinneren de blaas test te hebben geweigerd. Getuigen van het ongeval had den gezien dat er één persoon in de auto zat. Daaraan hechtte of ficier van justitie J. de Graaf meer waarde. Bovendien werd geconstateerd dat het rechter portier van de auto was afgeslo ten. Voor politierechter G. No- mes stond het vast dat niemand anders dan de verdachte had ge reden en dat de Vlissinger de blaastest had geweigerd. De langdurige rijontzegging heeft verstrekkende gevolgen voor zijn baan als beroepschauffeur. Die raakt de man kwijt. Een 23-jarige man uit het Duit se Kiel kreeg wegens dronken rijden negen maanden rijont zegging, twee weken voorwaar delijke gevangenisstraf en 2200 gulden boete opgelegd. De man belandde op2 januari dit jaar in Vlissingen met zijn auto in de sloot. Hij had bijna vier keer te veel gedronken. door Ben Jansen BORSSELE - De NV Wester- scheldetunnel heeft de hoop la ten varen dat bij de opening van de tunnel in 2003 benzinesta tions, gecombineerd met een horecavoorziening, beschik baar zijn op het tolplein bij Borssele. Er zijn geen gegadig den voor de exploitatie op basis van de voorwaarden die de NV stelt. In haar voortgangsrapportage over de bouw van de Wester- scheldetunnel meldt minister T. Netelenbos (Verkeer en Water staat) dat 'thans geen zekerheid kan worden verkregen over de exploitatie van een benzinesta tion/horeca voorziening'. Daar om is de bouw ervan verschoven 'naar een latere fase, tot in ieder geval na de openstelling van de tunnel'. De benzinestations zijn aan weerszijden van de tunnel weg geprojecteerd. Het uitstel betekent dat de tolplein bij de opening van de tunnel nog niet gereed zal zijn. Van de zijde van de NV Wester- schelde werden gisteren geen nadere meededelingen gedaan over oorzaak en consequenties van de fasering die noodzakelij kerwijs in aanleg en inrichting van het tolplein moeten worden aangebracht. Enkele maanden geleden gaf een medewerker van de tunnel- exploitatiemaatschappij aan dat de hoogte van de brandstof prijzen in de regio van invloed is op de problemen om een exploi tant voor de zogeheten verzor gingsplaatsen te vinden. In Goes woedt al bijna anderhalf jaar een benzineoorlog, waar door brandstof er een dubbeltje onder de richtprijs van markt leider Shell ligt. OokinZeeuws- Vlaanderen zijn benzine en die selolie goedkoper dan elders in het land, zeker naarmate pomp stations dichter bij de Belgische grens liggen. Behalve de onze kerheden die deze prijsontwik kelingen bieden, speelt ook de onduidelijkheid over de om vang van de verkeersstromen door de tunnel een rol. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - De Vlaamse Beroepsvereniging van Lood sen (BvL) heeft de eind vorige week begonnen stiptheidsacties op de Westerschelde opgeschort tot maandag. De Vlaamse over heid heeft toegezegd alle eisen van de BvL te willen bespreken. „Wij verwachten een positief antwoord", liet BvL-voorzitter D.Vael gisteren weten, „want zo kan het niet langer. Het Vlaamse loodswezen is uitgehold. De herstructurering, waarbij het loodswezen een zelfstandige dienst binnen de overheid is ge worden, werkt gewoon niet." De BvL heeft wel ingestemd met de interne verzelfstandiging van het Vlaamse loodswezen, maar, stelt Vael, 'de overheid is tekort geschoten bij de uitvoe ring'. „Het loodsenkorps is niet aangevuld. De beloodsingssys- temen deugen niet. De Vlaamse loodspost in Vlissingen is afge bouwd, waardoor de communi catie is verslechterd. Wij hebben daar begin dit jaar al op gewe zen, zonder resultaat. Vandaar de stiptheidsacties van de laat ste dagen." De kritiek op de overheid is ste vig. Toch willen de Vlaamse loodsen niet privatiseren, zoals in 1988 onder politieke druk in Nederland is gebeurd. „Dat kan bij ons niet", oordeelt Vael. „Van alle loodsplichtige schepen op de Westerschelde is slechts 35 procent kostendekkend." Ver hoging van de loodstarieven is niet aan de orde, met het oog op de concurrentiepositie van de Vlaamse havengebieden. Vael: „De overheid beoogde met de reorganisatie zelfs tot lagere ta rieven te komen." De BvL-voorzitter onderkent dat de verliezen beperkt kunnen worden door de loodsplicht af te schaffen voor kleine schepen, van 65 tot 80 meter, zoals Ne derland wil. Voor de Vlaamse loodsen is dat onaanvaardbaar. Zij zullen zich tegen een versoe peling van de loodsplicht ver zetten, want daar is, aldus Vael, een veilige en vlotte doorvaart op de Westerschelde niet mee gediend. De afgelopen vijf jaar is aan de Westerschelde ongeveer 55 kilometer dijk verzwaard, zoals bij de Schoorsezeedijk bij Hansweert. foto Willem Mieras door Ben Jansen GOES - Eind dit jaar moet duidelijk zijn op welke dijkvakken aan de Oosterschelde glooiingen moeten worden versterkt. Net als aan de Westerschelde zullen daar ook blokken op het buitentalud van de dijken worden vervangen door zwaardere exem plaren. H. van den Bosch, hoofd project Zeeweringen van de beide Zeeuwse water schappen en Rijkswaterstaat, verwacht dat langs de Oosterschelde enkele tientallen ki lometers onder handen zullen moeten wor den genomen. De afgelopen vijf jaar is aan de Westerschel de ongeveer 55 kilometer dijk voorzien van zwaardere steenbekleding op de glooiing. Dat is gebeurd nadat medio jaren negentig was vastgesteld dat de bestaande bekleding minder bestand is tegen extreme omstan digheden dan eerder werd aangenomen. Dit probleem speelt ook in andere delen van het land. De toestand aan de Westerschelde was evenwel het dringendst. Vandaar dat de verbetering daar voorrang heeft gekregen. Van den Bosch gaat ervan uit dat aan de Westerschelde zeker nog enkele tientallen kilometers in aanmerking komen voor ver betering van de bekleding. De totale lengte van de Westerscheldedijken bedraagt 150 kilometer. „Op een gegeven moment zijn we zo ver met de aanpak van de zwakste plek ken gevorderd dat andere locaties voor gaan. Dat zou het geval kunnen zijn aan de Oosterschelde, maar ook bijvoorbeeld de Waddenzee en het IJsselmeer." Naar mate steeds meer zwakke glooiingen zijn aangepakt, moet extra onderzoek wor den uitgevoerd naar de eventuele kwets baarheid van andere dijkvakken. Van den Bosch: „We zijn nu bezig met onderzoek naar de toestand van steenglooiingen die met asfalt of beton zijn ingegoten. Die laten geen water door. Het onderzoek spitst zich toe op cle vraag of zich onder de ingegoten bekleding zoveel water kan verzamelen dat de in asfalt of be ton verpakte stenen bij hevige golfaanval- len toch loslaten." Tussen Kruiningen en Waarde wordt in verband hiermee een proef gehouden, waarbij de waterdruk onder de glooiing kunstmatig wordt vergroot. Het is volgens Van den Bosch zinvol dit soort on derzoek te doen. „De verzwaring van de steenbekleding kost al gauw 5 miljoen gul den per kilometer. Het loont dus de moeite om grondig na te gaan of verbetering echt wel nodig is." Luwte Ook staat ondex-zoek op stapel naar de sterkte van steenbekledingen die min of meer in de luwte van havendammen liggen. Van luwte is ook sprake in de Oosterschelde. Bij omstandigheden waaronder schade aan de steenglooiingen zou kunnen optreden, mag worden verondersteld dat de storm vloedkering is gesloten. De werkzaamhe den aan de dijken moeten worden uitge voerd tussen 1 april en 1 oktober. In wat het stormseizoen wordt genoemd, mag er niet aan worden gewerkt. Afgelopen voorjaar leek de mond- en klauwzeercrisis roet in het eten te gooien, omdat schapen niet mochten worden ver- plaatst en plekken waar schapen hadden gegraasd niet mochten worden betreden, Uiteindelijk viel het voor het project Zee weringen in Zeeland nog mee. Van den Bosch: „We hebben aanvankelijk wel wat vertraging gehad, maar die was zonder pro blemen in te lopen. Uiteindelijk hebben we kunnen doen wat we van plan waren." Dit jaar is uitgevoerd: in Zeeuws-Vlaande- x'en 1 kilometer aan de Ser Lippenspolder en 1,8 kilometer ten oosten en ten westen van Perkpolder. Op de noordelijke oever is 3,9 kilometer aan de Waarde Westveerpolder, 2,2 aan de Biezelinge Ham en 2,2 aan de Pa viljoenpolder verbeterd. Volgend jaar wor den de werken aan de Biezelingse Ham (1 kilometer) en aan de Paviljoenpolder (2,1) afgerond. Vei'der staan op stapel: 4,4 kilo meter aan de Zuid watering op Walcheren, 4,1 aan de Mosselbanken, 1,6 aan de Helle gatpolder, 0,5 aan de havendam in Walsoor den (alle drie in Zeeuws-Vlaanderen), 1,3 aan de Kruiningenpolder en dxie vakken van in totaal 3 kilometer onderaan de dijk van de Borsselepolder (beide op Zuid-Beve land). door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur heeft grootse plannen met de Zeeuwse cul tuurhistorie. Niet alleen moeten tal van maatregelen worden ge nomen om die in stand te hou den, de cultuurhistorie moet ook inspiratiebron worden voor het Zeeland van de toekomst. Om dit te bewerkstelligen is een conceptplan opgesteld met tien actiepunten, getiteld 'Toekomst van het verleden'. Provinciale Staten hebben in het verleden herhaaldelijk aan gedrongen op een beleidsplan met betrekking tot de Zeeuwse cultuurhistorie. Het concept waarmee het dagelijks provin ciebestuur nu komt, gaat niet alleen uit van behoud van monumenten, archeologisch erfgoed en landschappelijke waarden. „Zeeland mag niet verworden tot een groot open luchtmuseum of onder een grote glazen stolp geplaatst worden. Het is van belang het verleden, de cultuurhistorie, op verant woorde wijze in de toekomst in de passen." Het provinciebestuur schaart zich daarmee achter de landelij ke nota Belvedere. Die gaat er van uit dat cultuurhistorie en ruimtelijke ordening elkaar kunnen versterken. Dat leidt tot een zogenaamde 'cultux-ele pla nologie', waarin de cultuurhis toxie inspiratiebron is voor stedenbouw en landschapsin lichting. Belangrijk instrument is een cultuixrhistorische hoofd structuur, waarin cultuurhisto rische kenmerken en waarden van een gebied zijn vastgelegd. Die moet als 'ondexiegger' gaan dienen voor het beleid van pro vincie en gemeenten. De tien actiepunten die in 'Toe komst van het verleden' worden opgesomd zijn daarom niet zo zeer direct toepasbax-e maatre gelen, alswel aandachtsvelden. Het actieplan inventariseex-t verschillende categorieën in de cxxltuux'historie en de mogelijk heden om daarmee om te gaan. Veel aandacht gaat uit naar waardevolle historische gebou wen. Het blijkt steeds moeilij ker karakteristieke kerkgebou wen, boei'derijen, molens en fabrieken in stand te houden, zeker wanneer ze niet op een monumentenlijst staan. De panden zijn historisch gezien waai'devol, maar vaak onrenda bel. De provincie wil restauratie en onderhoud van die gebouwen ondersteunen en hei'bestem- ming ervan stimuleren, samen met andere overheden en parti- culieren. Tweeëndertig Zeeuwse molens moeten de komende tien jaar worden gerestaureerd. Daar voor is in totaal zestien miljoen gulden nodig. Hoe het met ker ken en boerderijen staat is on duidelijk. In het actieplan wordt daarom op een grondige inventarisatie aangedrongen. Het actieplan noemt als aan dachtspunten ook de archeolo gie boven de oppei-vlakte, zoals vliedbergen en woonterpen, kleine landschapselementen als meidoornheggen, drinkpoelen en muraltnuuen, verdedigings werken, de maritieme infra - structuur en die voor spoor- en tramwegen. Het plan wijst verder op de mo gelijkheden van erfgoededuca tie op scholen en een link met het toerisme. Essentieel is dat de vele vrijwilligers in de Zeeuwse cultuurhistorie professionele ondersteuning krijgen. Ook wordt aangedrongen op een provinciaal meldpunt voor be dreigd cultureel erfgoed. De ex tra aandacht voor cultuurhisto- rie vergt een grotere financiële inspanning. Bedragen worden in het plan niet genoemd. (Advertentie) ^kookwinkelJ. Peugeot peper- en zoutmolens RVS (peper of zout) van 152,95 voor 99,- Pepermolen Noten of Blank hout 30 cm van 85,95 voor 69,95 Peper- of zoutmolen acryl S 16 cm van 59,95 voor ƒ39,95 Middelburg: L. Noordstr. 25 tel.: 0118-636136 Goes: St. Adriaanstf. 8 tel.: 0113-258989

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 31