Volksverhaal is toe aan een nieuw leven Met de komst van de sluis ontstond een schippersdorp Agenda ONDERWEG Wie door Wemeldinge rijdt, zou zweren met een ty pisch Voorstraatdorp van doen te hebben. Zo'n dorp dat in de zestiende eeuw in een nieuwge- wonnen polder, planmatig werd neergelegd met een mooie, bre de, laanachtige straat tussen de kerk en de haven, waaromheen de rest van de bebouwing in ra tionele achterstraten werd ge groepeerd. Maar hoe recht en voornaam de Wemeldingse Dorpsstraat ook mag zijn; Wemeldinge is wel wat ouder dan zestiende-eeuws. De naam, met het achtervoegsel '- inge' geeft al aan dat we met een van de oudste Zeeuwse dorpen te maken hebben. Het betekent zoiets als toebehorend aan. We meldinge, zo hebben deskundi gen uitgezocht, moet het spulle tje zijn geweest van ene Wini- wald, wiens naam verbasterd werd tot Wemel en zelfs tot Weumel, want in de volksmond heet het Weumelienge. In de elfde eeuw was er al sprake van de parochie Wemeldinge, gewijd aan Sint Maarten en een afsplitsing van de Middelburgse Westmonsterkerk. Het plekje lag waar nu de Nederlands her vormde kerk nog staat, naast de vliedberg, die aan de andere kant van de kerk nog een twee lingbroertje heeft gehad. Dat oude Wemeldinge lag aan het water maar door inpolde ringen ontstond in oostwaartse richting het Voorstraatdorp waardoor het oude kerntje ex centrisch kwam te liggen. De Wemeldingers leefden lang van landbouw en veeteelt en boerden ook buitendijks op oes terpercelen en in de mossels. Voorspoed brachten de werkers die met schoppen en batsen in 1866 het Kanaal door Zuid-Be veland voltooiden. De sluis tussen het Kanaal en de Ooster- schelde maakte van Wemeldin ge een schippersdorp. Parlevin kers verdienden er de kost, er was een schippersinternaat, veel horeca en verschillende binnenschippers hadden er hun thuishaven. Dat veranderde begin jaren tachtig, toen het Kanaal ver breed werd en de sluis kwam te vervallen. Nu de schippers niet meer hoeven schutten, varen ze Wemeldinge in één keer voorbij Maar de kanaalverbreding heeft weer andere voorspoed gebracht. De haven is nu jacht haven en op het sluisplateau is een mooi voorbeeld van stede lijke bebouwing verrezen. De bewoning is gemengd: perma nente- en vakantiewoningen. Ook aan het einde van de vorige eeuw raakte de Stormezande- polder ten noorden van het dorp volgebouwd met vakantiewo ninkjes. Het is nu een vakantie park, Oesterbaai. Een oud stuk je Wemeldinge, de bebouwing aan de Nieuwendijk, moest er voor wijken maar de gemeente Kapelle, waartoe Wemeldinge sinds 1970 behoort, zette korte lings wat vaart achter de ont wikkeling. Uitbreidingen zijn verder te verwachten op de plaats waar twee bedrijven ver huisden en aan de Papeweg. Het duurt allemaal wel lang, maar dat zijn ze in Wemeldinge ge wend. De verbouw van het dorpshuis en de nieuwbouw van een woonzorgcentrum wilde ook jaren niet vlotten, maar het is nu af. Wemeldinge krijgt gaandeweg zijn glans terug. Mieke van der Jagt woensdag 10 oktober 2001 Naam: Wemeldinge Ligging: Ten westen van de plek waar het Kanaal door Zuid-Beveland de Oosterschelde instroomt Aantal inwoners: 2833 Bijzonderheden: Oudste parochie van Zuid-Beveland Monumenten: Nederlands hervormde kerk, de hoge vliedberg ernaast en een peil- huisje, overblijfsel van de vroegere sluisbediening luchtfoto Aero Lin Photo Onlangs verscheen in een nieuw jasje het in 1933 uit gegeven Zeeuwsch Sagenboek. In de jaren '70 werd het ook al eens herdrukt. Het boek bevat ruim driehonderd bladzijden met sagen, legenden sprookjes en volksvertellingen. Tal van mensen werkten er aan mee door hun verhalen te vertellen of hun verzamelingen beschik baar te stellen. Het zijn overwe gend korte verhalen en soms niet meer dan notities over een naam van een plaats of een erva ring van een enkeling. Het boek heeft wellicht vele boekenkas ten bereikt, maar daarmee nog niet dat het volksverhaal aan een tweede leven begon. Heb ben is nog niet gelezen en gele zen nog niet doorverteld. Misschien markeert de nieuwe uitgave een nieuw tijdperk en lukt het nu wel het volksverhaal nieuw leven in te blazen. Na het verschijnen van het sagenboek komt er nu ook een cursus voor vertellers. Er wordt niet verteld omdat er een boek is, maar er is een boek, omdat er weer verteld wordt. Afgelopen jaren zijn er heel wat verhalenavonden ge weest, waarin het streekverhaal de boventoon voerde. 'Van bij ons' is al jarenlang een drukbe zocht festijn in Hulst, waar (volks-)verhalen, meestal in dialect, tot leven worden ge bracht. Dat is dan ook het voor beeld geweest om dergelijke avonden elders te organiseren. Zaterdag 20 oktober, Verteldag, (onderdeel van) cursus voor mensen die willen leren vertel len, Schaapskooi Nisse, 10.00- 16.00 uur. Na de dag volgen nog vijf oefenavonden. Informatie: ROC Zeeland, 0113-558024. Zaterdag 20 oktober, Dialect dag, bijeenkomst voor leden en belangstellenden van de Zeeuwsche Vereeniging voor Dialectonderzoek, De Vroone, Kapelle, 10.00-16.00 uur. Zondag 21 oktober, Oecumeni sche bieeênkomst in dialect, 't Kerkje van Ellesdiek, Elle- woutsdijk,14.30 uur. Zaterdag 27 oktober, 20.00 uur, optreden AMBRAS en Engel Reinhoudt in het Tonnenmaga- zijn te Brouwershaven. Kaarten reserveren bij fam. Van Kloos ter: 0111-401576. Zo ontstond vijf jaar geleden op initiatief van schrijver en ver teller Izak Kwekkeboom een verhalenavond in Heinkens- zand. Een volle zaal luisterde geboeid naar verhalen met een hoog spookgehalte vermengd met historische en landschap pelijke herkenning. Genoeg be langstelling om van de verha lenavond een jaarlijkse traditie te maken. Toneelstuk Op 17 november zal het weer zo ver zijn. Naast verhalenvertel lers verzorgt de toneelgroep Ad Hoe dan een origineel toneel stuk in dialect op deze avond. De activiteit is inmiddels ver huisd naar 't Kerkje van Elles diek. Het informatiecentrum van De Zeeuwse Schaapskudde begon enkele jaren geleden met verha lenavonden gevolgd door een avondwandeling in de omge ving. Het bleek een uitstekende combinatie. Huiveren binnen kon nader hand in de natuur nog eens dun netjes worden overgedaan. Het was Bertus Limonard die met zijn spannende verhalen voor sensatie zorgde. Hij bracht de oude volksverhalen opnieuw tot leven door de korte beschrijvin gen uit onder andere het sagen boek te voorzien van een meer historisch fundament en een ge romantiseerde omgeving. Met het schrijven van een verhaal in dialect over het afgebroken pro testantse kerkje in 's-Heeren- hoek, kreeg hij de smaak te pak ken en ontwikkelde een heel ei gen stijl. Hij las zijn verhalen zelf voor en de wijze waarop hij dat deed dwong welk publiek dan ook tot luisteren. Doorzijn overlijden kwam abrupt een einde aan deze ontwikkeling. Velen hopen dat zijn verhalen in boekvorm uitgegeven zullen worden. Echter, alleen met verhalen kan geen verhaalcultuur worden ge red, noch opgebouwd. Er zijn ook vertellers nodig. Mensen die de dode letter tot leven brengen rond plattebuiskachels, in zaal tjes, kerken, theaters. In deBe- velanden zijn het er slechts een paar die als verteller bekend heid genieten. Het gaat om Jo- pie Minnaard die haar eigen verhalen vertelt en Adrie Quaak. Deze geboren verteller uit Krui- ningen was een regelmatige gast in het dialectprogramma van Jan Zwemer op Omroep Zee land en is daarnaast te horen op tal van bijeenkomsten in de pro vincie. Daarnaast zijn er zeker nog mensen te vinden die goed kunnen vertellen, maar zich be perken tot een enkel optreden in eigen omgeving. In Schouwen- Duiveland is het Lenie Blom die bekendheid geniet om haar ver telkunst en verhalen en ook Wim de Vrieze doet af en toe van zich horen. Natuurlijk mag Jan Zwemer niet vergeten worden, die de hele provincie afreist om mensen te laten genieten van zijn vaak komische verhalen. Alleen in Zeeuws-Vlaanderen is Bij de schaapskooi in Nisse komen verhalen tot leven sprake van een springlevende verhalencultuur. Werd die lange tijd gedragen door oude rotten in het vak als Ed Steijns en Bet- sie Schippers-Lebleu, nu is ook een jongere garde actief. Dertig mensen deden mee aan een ver- telcursus en zodoende is er een groep van vertellers en een groeiende publieke belangstel ling. Wie niet zelf voor verhalen zorgt, kan putten uit de boeken van Sponselé, Ed Steijns en an deren als het om streekverhalen gaat. Ook de grens met Belgisch Vlaanderen blijkt in dezen niet te bestaan. Project De succesvolle vertelcursus in Zeeuws-Vlaanderen was het sein om ook in de Bevelanden iets dergelijks op poten te zet ten. Toon Martens, beheerder van het informatiecentrum van De Zeeuwse Schaapskudde in Nisse wist snel voldoende be langstellenden bij elkaar te brengen om een verhalenproject te ontwikkelen. De Zeeuwse Vereniging voor Dialectonder zoek, de Zeeuwse Schaapskud de, Stichting 't Kerkje van El lesdiek en Stichting Goed Zeeuws Goed Rond stelden zich onmiddellijk achter het initia tief. Het project 'Streekverhalen' is ingediend voor subsidiëring in het kader van 'Vitaal Platte land' en omvat een cursus, een verhalenwedstrijd, vertelavon den en de uitgave van een boek. De cursus begint met een vertel dag, op zaterdag 20 oktober aanstaande in het informatie centrum van de Zeeuwse Schaapskudde in Nisse. Toon Martens: „Het gaè in eêste instantie om de vertelkunst, het goed kunne brienge va n een ver haal. Ons ope natuurlijk dat 'r mensen op afkomme die a be lang hechte an het streekver haal en het liefste ok nog in dia lect. Mè de uutvoering van de cursus is uutbesteed an het ROC en dideur staè de cursus ok open voe mensen uut andere vereêni- gingen. Mensen uut bevoor- beeld het kerkelijk leven of jeugdwerk kunne d'r van mee profitere. Mensen die a verhalen wille vertelle, hetzij ouwe volksverhalen, hetzij uut de li teratuur of de vaderlandse of de biebelse geschiedenis, bin wel kom. En mochte d'r mensen we- ze die a zoue wille leêre vertelle, mè dienke a ze gin verhalen kunne gerust komme, wan ver halen bin d'r genoeg." Martens verwacht dat, als er eenmaal een groep cursisten is, het gehele project doorgang kan vinden. „Wie a' éénmaal de smaeke van het vertellen te pak ken eit, za dat wille prakkesere. Oans zulle dan motte zurge dat 'r bekend'eid komt, dat 'r op die mensen een beroep 'edae wordt op bieeênkomsten en dat nieu we verhalen, die a 'emikt wori'e, bewaerd bluve in een boek. Ik vlasse noe wee a op kommende jaere a me ier in de Schaeps- kooie wee vertelaevenden zulle kunnen ouwe. En ok zie 'k nog aollerlei andere meugelijkhe- den a d'r mè vertellei's komme." Wie dat wil vertelt in dialect, maar is dat wel een vei'standige keuze als je ook toeristen en niet-dialectsprekenden wilt be reiken? Martens is daarover re soluut. „Mensen vinde dat noe juust zo leuk. Behaleve het ver- haal maeke ze kennis mie de taal van de streek. Gin beter luuster- aers as belangstellende buten- diekers. A ze een woord nie let terlijk begxdepe, dan voeleze wè de bedoelige. De spanning liedt 'r nie onder en nae aflööp kom me ze de x-est wè vraege. Een streekverhaal in stx-eektaal is twxmal wat ervaere en 'eleêrd." Voor die verteldag op 20 oktober is een beroep gedaan op Jan Swagex-man. Swagerman geeft verteltrainingen door heel het land en staat bekend om zijn in spirerende werkwijze. Hij weet cursisten te motiveren eigen verhalen te ontwikkelen en hen ook in te wijden in het geheim van de vertelkunst. Op de vraag of vertellen van verhalen eigenlijk nog wel van deze tijd is, zegt hij in zijn boek over de kunst van het vertellen: „Vertellen mag dan een oud am foto Willem Mieras bacht zijn, het is ook een van de nieuwste uitdrukkingsvormen van de westerse mens. Over de gehele wereld wordt het vertel len als zodanig opnieuw ont dekt. De optimist ziet daarin een ovex-gang van het super-in- dividualisme naar een nieuwe vorm van gemeenschapszin. Vertellen is de kunst om in een tijd van pin-codes en cx-edit- cards op je woox'd geloofd te wox'den, juist waar het over on waarschijnlijke zaken gaat." Zwarte kunst En met die onwaarschijnlijke verhalen staat het Zeeuwse Sa genboek vol. Bijvoorbeeld het verhaal van een heks die een aanval deed op de koets van de pastoor-. Maar hij verstond de zwarte kunst, zoals veel geeste lijken en gebood de heks de koets vast te houden. Ze greep het wiel en hijgend en zwetend moest ze mee draven tot aan de pastox-ie. „Op Stroodorp, onder Kamperland, kwam een man met zwavelstokken. Een zekere vrouw moest geen zwavelstok ken hebben, waarop de koop man zei, dat ze dan wel wat an ders zou krijgen, en jawel, na negen maanden kreeg ze een kind. Zo kunnen die kerels spo ken." Korte notities, wachtend op de hand van de verteller. Engel Reinhoudt In het nog gesloten Zeeuws Museum in Middelburg wor den vanmiddag tusen 13.30 en 15.00 uur rondleidingen gehou den door de 'schoonmaak- straat'. Bezoekers krijgen dan te zien hoe medewerkers en vrij willigers van het museum wer ken aan het schoonmaken van de collectie. Maximaal tien mensen kunnen per keer deelne men aan een rondleiding, die 45 minuten duurt. Kaarten zijn verkrijgbaar in De Drukkerij. Een gids van Staatsbosbeheer leidt belangstellenden vanmid dag rond door natuurgebied De Schotsman op Nooi'd-Beve- land. Vertrek om 14.00 uur van af de noox-delijke parkeerplaats aan de Schotsmanweg. De Koninklijke Nederlandse N atuxxrhistorische Vei'eniging (KNNV) in Zeeland houdt za terdag een bomenexcursie in het bos in Oostkapelle. Vertrek om 14.00 uur bij de hoofdingang aan de Koningin Emmaweg te genover het landgoed Overduin. Op het vier eeuwen oude fort Rammekens bij Ritthem wordt zondag een rondleiding gege ven. Ook het natuurgebied rond het foxt kan tijdens de excursie bekeken worden. Aanvang 14.00 uur bij de ingang van het fort, op de dijk. De boswachter van Staatsbos beheer in de Walcherse Mante ling leidt zondag belangstellen den rond over'zijn'terrein. Vex-trekom 14.00 uur bij het Zeeuws Biologisch Museum in Oostkapelle. Deelnemers kun nen zich daar ook aanmelden. In natuurgebied Canisvliet bij Westdorpe wordt zondag een excursie gehouden. Daarna is er een brunch. Vertrek om 9.00 uxxr bij bezoekei'scentrum De Baec- kermat in Westdorpe. Deelne mers kunnen zich daar ook aan melden. Een gids van IVN leidt belang stellenden dinsdag rond in het Veerse Bos bij Veere. Vertx-ek om 19.30 uur bij kamphuis Het Veerse Gat, Landschuurweg 5. In de boswachterij Wester- schouwen wordt dinsdag een wandelexcursie gehouden. Ver trek om 13.30 uur bij de excur- sieschuur van Staatsbosbeheer, Kraai jenstein weg 140 in Wes- tenschouwen. Aanmelden kan bij het VW Haamstede.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 26