PZC Inspraak rond WCT moet over Bibliotheek hoopt op meer klanten Spuipas 15 Nieuwe parkeerkaart voor gehandicapten in heel Europa geldig Kinderboekenweek begint in Zeeland Mosselzaadvisser mag voorlopig niet vissen in grensgebied VVD stelt opnieuw vragen over risico's op Westerschelde Buurlanden open voor Zeeuwse vmbo'ers Kritiek maakt herziening streekplanwijziging containerterminal nodig WANDEL MET EEN MUSEUMGIDS DOOR DE SCHOONMAAKSTRAAT IN HET ZEEUWS MUSEUM Valse biljetten van 500 mark 's-Heerenhoek stiekem stukje kleiner zeeuwse almanak Chinees MIDDEN woensdag 3 oktober 2001 door Ben Jansen MIDDELBURG - De inspraak over de Westerschelde Contai nerterminal (WCT) moet ge deeltelijk over. De reacties die zijn binnengekomen naar aan leiding van het milieueffectrap port nopen tot zodanige aan passingen van de voorbereide streekplanwijziging dat een nieuwe dient te worden ge maakt. Gedeputeerde G. J. van Zwieten acht het 'voor 99 pro cent zeker' dat het dagelijks provinciebestuur zal besluiten een nieuwe inspraakprocedure- in te lassen. Van Zwieten zei dit aan het eind van de gedachtenwisseling over de voorgenomen besluiten en het milieueffectrapport voor de aanleg van de WCT, gisteravond in Middelburg. Achttien men sen maakten bij de Statencom missie ruimte, milieu en water hun mening kenbaar of gaven een toelichting op hun al eerder ingediende schriftelijke reactie. De Statenleden G. Roeland (SGP) en M. Wiersma (Groen- Links) trokken de conclusie dat de bouw van de containerkade onderwerp dient te zijn van een maatschappelijke kosten-ba- tenanalyse. Andere Statenleden waren zo ver nog niet. Tijdens de drukbezochte bij eenkomst - er waren ongeveer honderd belangstellenden - passeerden nagenoeg alle as pecten die met de WCT te maken hebben de revue. De vereniging Redt de Kaloot vestigde ander maal de aandacht op de natuur wetenschappelijke, landschap pelijke en recreatieve waarde het gebied waarop de contai nerkade is geprojecteerd. Ande ren bekritiseerden de kwaliteit en de omvang van de natuur compensatie en uitten zorgen over de gevolgen van het trans port van containers. Een inspreker wees erop dat de aanleg van de containerkade een opeenstapeling van infra structurele problemen wordt. De aftakking van de spoorlijn Vlissingen-Bergen op Zoom naar Antwerpen staat pas voor 2015 op het programma. Dat maakt het moeilijk de beoogde 16 procent van de containers via het spoor aan en af te voeren. De aanleg van het ontbrekende stuk in de A4 in West-Brabant betekent dat een deel van de vrachtauto's met containers zich een weg over de dammen en de Zeelandbrug zal zoeken. Nieuwlandhaven Veel kritiek was er op de gang van zaken rond de Nieuwland haven. De gevolgen van deze uitbreiding van overslagfacili teiten zijn in het milieueffect rapport voor de WCT meegeno men, maar over de aanleg van de haven is nog niets besloten. Voorzitter D. Bruinooge van Zeeland Seaports heeft laten weten dat de Nieuwlandhaven van de baan is. Er zijn vergevor derde gesprekken gaande met een gegadigde voor dit gebied en die heeft de haven niet nodig. „De betrouwbaarheid van de overheid staat op de tocht", vond iemand. Een ander smaal de dat het milieueffectrapport nu de prullenbak in kan. C. Colijn, directeur ruimte, mi lieu en water van de provincie, deelde deze opvatting niet. „We hebben de milieueffecten van de aanleg van de Nieuwlandhaven meegenomen. Als die haven er niet komt, zullen de effecten ge ringer zijn. Dat betekent niet dat het milieueffectrapport niet deugt. We zouden pas een pro bleem hebben als we te weinig effecten hadden meegewogen." (Advertentie) Vanaf vandaag iedere woensdag: Abdij Middelburg Kaartverkoop: Drvkkery Markt Middelburg 5,- p.p. Groepen op afspraak: ma.-di.-do. (0118-626655) www.zeeuwsmuseum.nl Met hulp van de kinderen verricht schrijfster Carry Slee de opening. foto Lex de Meester door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Dit jaar is de Kinder boekenweek in Zeeland opvallender be gonnen dan ooit. Gisteren werd voor het eerst een Kinderboekenbal gehouden. Daarbij hoorde een officiële opening. In de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg onthulde kinderboekenschrijfster Carry Slee het spandoek van de Kinderboeken week, waarmee het tiendaagse evenement was begonnen. Na een lied, een quiz en een happy meal spoedden zo'n honderdvijftig kinderen zich naar De Drukkerij in Mid delburg waar ze werden opgewacht door schrijvers en illustratoren. Onder het ge not van Jip en Janneke-champagne en lol ly's luisterden ze naar verhalen, tekenden ze en schreven ze gedichten. De boeken week duurt tot en met 13 oktober. pagina 16: alle boeken zijn jarig door Ditty Nieuwenhuize VLISSINGEN - Gehandicapten kunnen de nieuwe parkeerkaart aanvragen, die in heel Europa geldig is. De nieuwe kaart is be ter bestand tegen vervalsen en namaken. Op de achterkant van de kaart komt voortaan een pas foto. De kaart wordt niet meer automatisch verlengd. Als de geldigheidsduur is verstreken, moet opnieuw een keuring plaatsvinden. Voorheen werd het kenteken van de auto op de kaart vermeld. Dat wordt afgeschaft. De kaart is minimaal zes maanden en maximaal vijf jaar geldig. Als de kaart verlopen is of als de hou der ervan komt te overlijden, moet de kaart worden ingele verd. Daarnaast komt er een kaart voor zorginstellingen die eigen busjes gebruiken om bewoners te vervoeren. Op deze kaart komt geen pasfoto maar de naam en handtekening van de directeur van de instelling. Hierdoor kan elk personeelslid van die organisatie de bussen parkeren op een gehandicap tenparkeerplaats. Manager N. de Zwart van de Stichting Arduin is blij met deze verandering. „Binnen onze in stelling was er altijd een grote behoefte aan zo'n kaart. Helaas kregen we geen gehoor. We heb ben binnen Arduin zo'n zeven tig busjes die we gebruiken voor het vervoeren van de bewoners. Ruim driehonderd personeels leden vervoeren de bewoners met deze busjes. Het zou heel vervelend zijn als maar een paar van hen op de nieuwe kaart ver meld werden. Dan mochten alleen zij op de gehandicapten plaatsen parkeren", legt mana ger De Zwart uit. Kosten Om vast te stellen of aanvragers aan de eisen voor een gehandi- captenkaart voldoen, schakelen de gemeenten een onafhankelij ke adviesinstantie in. In Vlissin- gen voert de instelling Argonaut die medische keuringen uit. Niet iedere aanvrager hoeft zo'n keuring te ondergaan. Als uit het medisch onderzoek blijkt dat de aanvrager de parkeer kaart nodig heeft, kan hij deze kaart afhalen bij de gemeente tegen betaling van 16,75 gul den. De keuringskosten bedra gen ongeveer honderdveertig gulden. De kaart wordt niet automa tisch verlengd. Als de geldig heidsduur is verstreken moet de gehandicapte opnieuw ge keurd worden. Een dergelijke herkeuring kan achterwege blijven als de keurende instan tie nadrukkelijk heeft aangege ven dat de handicap van blij vende aard is. Dit houdt ook in dat mensen met een niet-per- manente handicap een dergelij ke kaait aan kunnen wagen. Er moet in dat geval dan wel spra ke zijn van een aantoonbare loopbeperking die tenminste zes maanden duurt. Aanvraag De huidige parkeerkaarten voor gehandicapten blijven geldig totdat de kaart verlopen is. De gene die als bestuurder of als passagier in aanmerking wil ko men voor een gehandicapten- parkeerkaart kan een aanvraag indienen bij zijn of haar ge meente. (Advertentie) SCHELFHORST KEUKENS r door Nadia Berkelder VLISSINGEN - Bibliotheek 't Spui in Vlissingen heeft per 1 oktober het tarievensysteem veranderd. Houders van een Spuipas mogen hun geleende boeken drie weken houden zon der daarvoor extra te betalen. De bibliotheek hoopt dat door de maatregelen meer leden kie zen voor een Spuipas en dat de inkomsten zullen stijgen. Het dagtarief systeem, waarbij klanten van de bibliotheek 35 cent per boek per dag en geen abonnementskosten betalen, le vert te weinig op. Driekwart van alle leden van de Vlissingse bi bliotheek leent op deze manier boeken. De inkomsten uit lid maatschapsgelden bleven in Vlissingen achter bij andere bi bliotheken. Directeur C. Hamman hoopt dat bibliotheekbezoekers nu over stappen op de Spuipas. „We ho pen de pas aantrekkelijker te maken zodat meer mensen er gebruik van gaan maken." Spuipashouders krijgen niet al leen de mogelijkheid de boeken langer te houden, ook de dienst verlening wordt uitgebreid. Zo kunnen ze bijvoorbeeld inter- netbegeleiding krijgen. De Spuipas en de Spuipasplus blij ven even duur als voorheen, res pectievelijk 65 en 95 gulden. Het dagtarief systeem blijft overi gens gewoon bestaan. doorTheo Calkoen YERSEKE - De Zeeuwse vis sersboot YE91 hoeft voorlopig niet in noordelijke richting te koersen om in het Eems-Dol- lardgebied op mosselzaad te vissen. Dat blijkt uit een uit spraak van de Raad van State in Den Haag. De Raad van State neemt geen spoedbeslissing in een procedu re die advocaat H. van Pijkeren uit Zierikzee had aangespan nen. Van Pijkeren treedt op voor E. Westerhuis uit het Groningse Borgsweer, die op zijn beurt een overeenkomst sloot met de eige naar van YE91. Van Pijkeren stelde dat de YE91 toestemming verleend zou moeten worden om in het Eems-Dollardgebied op mosselzaad te vissen. Volgens een overeenkomst tussen Ne derland en Duitsland mogen al leen vissers uit de regio in het gebied actief zijn. Westerhuis OOSTBURG - Bij enkele ban ken in Zeeuws-Vlaanderen heb ben onbekenden gepoogd valse bankbiljetten van 500 Duitse mark te wisselen voor Neder lands geld. Dat gebeurde bij drie banken, in Oostburg, IJzen- dijke en Aardenburg, bezocht. woont daar. Hij vroeg bij het ministerie van Landbouw, Na tuurbeheer en Visserij toestem ming om met de YE 91 mossel zaad op te vissen in het Eems- Dollardgebied. Het ministerie weigerde de ver gunning te verstrekken. Volgens het ministerie is het aantal Ne derlandse vissers dat mossel zaad naar boven mag halen geli miteerd. Westerhuis komt niet voor op de lijst van erkende mosselzaadvissers Advocaat Van Pijkeren meent dat deze argumentatie niet op gaat. Omdat Westerhuis deels op Duitse gronden wil vissen, hoeft hij niet te behoren tot de selecte groep van Nederlandse mosselzaadvissers. Volgens LNV maakt dat niets uit, omdat in het in 1960 gesloten verdrag staat dat Duitse vissers zich aan de Duitse visserijregels moeten houden en de Nederlandse aan de Nederlandse regels. Het feitelijke hoger beroep wordt over enkele maanden be handeld. Het Haags rechtscolle ge heeft nu uitspraak gedaan in een door Van Pijkeren aange spannen spoedprocedure. Hij vroeg daarin toestemming om, hangende het beroep, mossel zaad te mogen opvissen. Dat verzoek wordt nu afgewezen. De Raad van State denkt dat er meer vissers in de Eems-Dol lardgebied op mosselzaad gaan vissen als Westerhuis het ook mag. „We hadden gehoopt dat het dagtariefsysteem een bedrijfs economisch succes zou zijn. Maar dat was niet het geval", zegt Hamman. Het blijkt dat mensen te weinig boeken lenen om het dagtariefssysteem ren dabel te maken. „We staan be kend als de duurste bibliotheek van Zeeland, terwijl we de goedkoopste zijn." Toch zijn de tegenvallende resultaten vol gens Hamman niet de belang rijkste reden om het tarie vensysteem te wijzigen. „Onze allereerste insteek is de Spuipas zo aan te passen dat on ze klanten gelukkig zijn. De mensen voelden zich toch bena deeld. Onze belangrijkste drijf veer is dat mensen het naar hun zin hebben." Het Vlissingse leensysteem dat in 1999 werd ingevoerd, heeft tot veel kritiek geleid. Honderden leden stap ten over naar de bibliotheek in Middelburg. Daar betalen leden 45 gulden per jaar en een kwart je per boek per drie weken. In Vlissingen hebben op dit mo ment zestienhonderd mensen een Spuipas of een Spuipasplus. Dat is in verhouding weinig op een ledenbestand van 7600. Ver der heeft de bibliotheek nog on geveer 6000 jeugdleden die geen contributie hoeven te betalen. Een provinciale werkgroep is momenteel bezig om een tarief systeem te ontwerpen voor alle Zeeuwse bibliotheken. Volgens Hamman staat inmiddels vast dat het dagtariefsysteem daar voor niet in aanmerking komt. „Rond januari moet bekend zijn hoe het systeem eruit zal zien. Het zal dan nog wel een paar maanden duren voordat het is ingevoerd." Buiten medeweten van de provincie heeft de gemeente het bord dat het begin van de bebouwde kom aangeeft verplaatst. foto Willem Mieras Middelburgsestraat-Molendijlc-Heinkenszand- seweg geen gebied zou zijn dat 'wat betx-eft de functie en uitstraling in de kom moet blijven'. Medewerkers van de provincie constateerden on langs 'bij toeval' de verschuiving van de bebouw- de-komgrens. Gedeputeerde Staten zijn van oor deel dat de provincie daarin gekend had moeten worden, omdat zij wegbeheerder is. Bovendien vinden zij dat de komgrens 'onterecht is aange past'. De bebouwing is dusdanig dat de grens zo als die tot voor kort gold, juist was. GS dringen er daarom bij de gemeente Borsele op aan de situatie in oude staat te herstellen. door Rolf Bosboom 's-HEERENHOEK - De verplaatsing van de grens van de bebouwde kom van 's-Heerenhoek heeft de provincie onaangenaam verrast. Behalve dat zij erin gekend had moeten worden, vindt de provin cie dat de komgrens ten onrechte is aangepast. Gedeputeerde Staten besloten gisteren ophelde ring te vragen bij de gemeente Borsele. Begin dit jaar heeft de gemeente van diverse ker nen de komgrens herzien. Dat vond zij noodzake lijk vanwege bijvoorbeeld uitbreiding van diverse dorpen. In andere gevallen was de verkeersveilig heid een argument. De komgrens bepaalt immers ook binnen welk gebied een maximumsnelheid van vijftig kilometer per uur geldt. In het geval van 's-Heerenhoek zijn de borden op de Heinkenszandseweg en de Middelburgsestraat inmiddels veiwijderd. Die hebben plaatsgemaakt voor een aanduiding aan het begin van de Molen dijk. Daarmee is de kern feitelijk iets kleiner dan voorheen geworden. De reden was dat de traverse „We stellen de mening van het provinciebestuur altijd op prijs, zelfs als we vergeten zijn ernaar te wagen", zegt wethouder R Vollaard in een reac tie. Hij wijst er wel op dat de provincie niet gerea geerd heeft tijdens de inspraakronde die over de verplaatsing van de komgrens is gehouden. Niet temin ziet Vollaard weinig reden om met GS in discussie te gaan. „Die borden gaan dus terug naar hun oude plaat§." door Harmen van der Werf DEN HAAG - Vijf VVD-Kamer- leden voelen zich niet serieus genomen door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Ruim drie maanden geleden stelden zij vragen over de risi co's van het vervoer van gevaar lijke stoffen op de Westerschel de. De antwoorden moeten nog steeds komen. Gisteren hebben ze opnieuw met Kamervragen aan de bel getrokken. WD-Kamerlid J. te Veldhuis is pissig. Hij waagt zich met zijn collega's J. Geluk, M. van den Doel, Th. Udo en J. Blaauw af of het departement van Verkeer en Waterstaat (met dat van Bin nenlandse Zaken en Milieube heer) hen en de problemen met gevaarlijke transporten op de Westerschelde wel serieus neemt. „Het is na ruim drie maanden de hoogste tijd dat er antwoorden komen op onze wa gen", stelt Te Veldhuis. „Ik waag me langzamerhand af of aan dit waagstuk wel genoeg prioriteit wordt gegeven." Bezorgdheid In Kamervragen heeft hij met zijn vier WD-collega's gisteren uiting gegeven aan die bezorgd heid, waarbij de Kamerleden opnieuw verwijzen naar een pu blicatie in deze krant. Bestuur lijk groeit in Zeeland de onrust over met name het gevaar van transporten van ammoniak op de Westerschelde. Gisteren meldde deze krant nog dat er, volgens de brandweer, binnen een straal van acht kilo meter honderden doden kunnen vallen bij een aanvaring met een ammoniaktanker. Dat geldt voor Vlissingen, Middelburg, Hansweext, de Kanaalzone en West-Zeeuws-Vlaandex-en. Eenzelfde bericht half juli was voor de WD'ers de eerste aan leiding om schriftelijke vragen te stellen, dxe dus nog altijd on beantwoord zijn. Terwijl de ministeries de ant woorden nog niet klaar hebben, komen in Zeeland voorstellen naar voren om risico's terug te dringen. Zo is gesuggereerd am moniak via een buis, in plaats van per schip, te tx-ansporteren. Ook is voorgesteld een stelsel van snuffelpalen te bouwen, om de bevolking automatisch te kunnen waarschuwen bij een ongeluk met een tanker. De VVD-Kamexieden hebben gisteren de betrokken ministe ries gewaagd ook daarop te rea geren. En sneller dan tot nu toe. (Advertentie) door Henk Postma MIDDELBURG - Ook de Zeeuwse vinbo-leerlingen kun nen nu de grens over. Het pro vinciebestuur plaveit daarvoor de weg. Tijdens de jaarlijkse conferentie voor uitwisseling tussen Zeeuwse, Vlaamse en Engelse scholen, wordt een nieuw project gepresenteerd dat Zeeuwse vmbo-leerlingen mo gelijkheden biedt samen te wer ken met scholieren uit België en Engeland. Scholieren aan beide kanten van de landsgrenzen voex'en sa men leeiprojecten uit. De com municatie verloopt via internet, e-mail en webcamera's. Om scholen te stimuleren aan deze 'netmeetings' mee te doen stel len de px-ovinciebestux-en aanmoedigingspremies be- schikbaar. Gedacht wordt aan duizend gulden per school. Het project is ook beschikbaar voor havo en vwo, maar in die sectoren zijn scholieren vaak al grensoverschrijdend in de weer. Daarom probeert het provincie- bestuxxr in de eerste plaats het vmbo te interesseren. Op drie Zeeuwse scholen, Scheldemond in Vlissingen, het Groen College en Pontes in Goes, is er de afgelopen maan den al ervaring mee opgedaan. Leerlingen van de twee eerstge noemde scholen presenteren de resultaten komende wij dag aan de deelnemers aan de confei'en- tie. De conferentie begint van daag met een ontvangst van de deelnemers in het Middelburgs abdijcomplex. Centraal staat het thema: talen en communica tie, de sleutel tot Europa. Donderdag verplaatst de confe rentie zich naar het ROC Wes terschelde in Terneuzen, en wijdag is de Vlissingse Schelde- mondschool plaats van hande ling. Verspreid over een groot aantal workshops proberen vertegen woordigers van vele tientallen scholen uit Zeeland, Vlaande ren en de Engelse regio Suffolk partners te vinden voor grens overschrijdende onderwijspro jecten. Het middelbaar bex-oepsondexwijs heeft daar al behoorlijk wat ervaring mee. Zo worden al enkele jaren stage plaatsen, lesprogramma's, do centen en leexiingen uitgewis seld. Voor het eerst wordt hier nu ook het voortgezet onderwijs, en met name het vmbo, nadrukke lijk bij betrokken. Voor samen werkingsprojecten zijn Europe se en px-ovinciale subsidies beschikbaar. Daar moet dan vaak wel een hele papierwinkel voor worden ingevuld. Een spe ciaal daarvoor opgezet bureau, gevestigd in Vlaanderen, helpt de scholen daarbij. Met hongerige maag door het Goese dwalend, besloten wij dezer dagen tot een bezoek aan een Chinees restaurant. Terwijl wij op onze exotische maaltijd wachtten, betrad een heer van middelbare leef tijd de eetgelegenheid. Hij begaf zich naar de afhaalba- lie, en wachtte geduldig op z'n beurt. Ondertussen viel zijn oog op een rijk geornamenteerd schilderij dat aan de muur hing. De man ging er dusda nig in op dat de aandacht voor z'n omgeving verslapte. Totdat z'n oor een flard op ving van een bestelling die ter plekke werd afgewikkeld. „Met witte lijst?", hoorde hij de bediende vragen. Onze man schrok op. En stamelde, kennelijk danig van z'n stuk gebracht: „Nou nee, niet dat schilderij. Ik wou alleen... Eh, één portie babi pangang graag." heerenhoek ,r.< onBSELE I 'Éb

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 15