PZC
Inspraak rond WCT moet over
Bibliotheek hoopt op
meer klanten Spuipas
15
Nieuwe parkeerkaart
voor gehandicapten
in heel Europa geldig
Kinderboekenweek begint in Zeeland
Mosselzaadvisser
mag voorlopig niet
vissen in grensgebied
VVD stelt opnieuw
vragen over risico's
op Westerschelde
Buurlanden open voor
Zeeuwse vmbo'ers
Kritiek maakt herziening streekplanwijziging containerterminal nodig
WANDEL MET EEN MUSEUMGIDS
DOOR DE SCHOONMAAKSTRAAT
IN HET ZEEUWS MUSEUM
Valse biljetten
van 500 mark
's-Heerenhoek stiekem stukje kleiner
zeeuwse almanak
Chinees
MIDDEN
woensdag 3 oktober 2001
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De inspraak
over de Westerschelde Contai
nerterminal (WCT) moet ge
deeltelijk over. De reacties die
zijn binnengekomen naar aan
leiding van het milieueffectrap
port nopen tot zodanige aan
passingen van de voorbereide
streekplanwijziging dat een
nieuwe dient te worden ge
maakt. Gedeputeerde G. J. van
Zwieten acht het 'voor 99 pro
cent zeker' dat het dagelijks
provinciebestuur zal besluiten
een nieuwe inspraakprocedure-
in te lassen.
Van Zwieten zei dit aan het eind
van de gedachtenwisseling over
de voorgenomen besluiten en
het milieueffectrapport voor de
aanleg van de WCT, gisteravond
in Middelburg. Achttien men
sen maakten bij de Statencom
missie ruimte, milieu en water
hun mening kenbaar of gaven
een toelichting op hun al eerder
ingediende schriftelijke reactie.
De Statenleden G. Roeland
(SGP) en M. Wiersma (Groen-
Links) trokken de conclusie dat
de bouw van de containerkade
onderwerp dient te zijn van een
maatschappelijke kosten-ba-
tenanalyse. Andere Statenleden
waren zo ver nog niet.
Tijdens de drukbezochte bij
eenkomst - er waren ongeveer
honderd belangstellenden -
passeerden nagenoeg alle as
pecten die met de WCT te maken
hebben de revue. De vereniging
Redt de Kaloot vestigde ander
maal de aandacht op de natuur
wetenschappelijke, landschap
pelijke en recreatieve waarde
het gebied waarop de contai
nerkade is geprojecteerd. Ande
ren bekritiseerden de kwaliteit
en de omvang van de natuur
compensatie en uitten zorgen
over de gevolgen van het trans
port van containers.
Een inspreker wees erop dat de
aanleg van de containerkade
een opeenstapeling van infra
structurele problemen wordt.
De aftakking van de spoorlijn
Vlissingen-Bergen op Zoom
naar Antwerpen staat pas voor
2015 op het programma. Dat
maakt het moeilijk de beoogde
16 procent van de containers via
het spoor aan en af te voeren. De
aanleg van het ontbrekende
stuk in de A4 in West-Brabant
betekent dat een deel van de
vrachtauto's met containers
zich een weg over de dammen en
de Zeelandbrug zal zoeken.
Nieuwlandhaven
Veel kritiek was er op de gang
van zaken rond de Nieuwland
haven. De gevolgen van deze
uitbreiding van overslagfacili
teiten zijn in het milieueffect
rapport voor de WCT meegeno
men, maar over de aanleg van de
haven is nog niets besloten.
Voorzitter D. Bruinooge van
Zeeland Seaports heeft laten
weten dat de Nieuwlandhaven
van de baan is. Er zijn vergevor
derde gesprekken gaande met
een gegadigde voor dit gebied
en die heeft de haven niet nodig.
„De betrouwbaarheid van de
overheid staat op de tocht",
vond iemand. Een ander smaal
de dat het milieueffectrapport
nu de prullenbak in kan.
C. Colijn, directeur ruimte, mi
lieu en water van de provincie,
deelde deze opvatting niet. „We
hebben de milieueffecten van de
aanleg van de Nieuwlandhaven
meegenomen. Als die haven er
niet komt, zullen de effecten ge
ringer zijn. Dat betekent niet
dat het milieueffectrapport niet
deugt. We zouden pas een pro
bleem hebben als we te weinig
effecten hadden meegewogen."
(Advertentie)
Vanaf vandaag iedere woensdag:
Abdij Middelburg
Kaartverkoop: Drvkkery Markt Middelburg 5,- p.p.
Groepen op afspraak: ma.-di.-do. (0118-626655)
www.zeeuwsmuseum.nl
Met hulp van de kinderen verricht schrijfster Carry Slee de opening.
foto Lex de Meester
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Dit jaar is de Kinder
boekenweek in Zeeland opvallender be
gonnen dan ooit. Gisteren werd voor het
eerst een Kinderboekenbal gehouden.
Daarbij hoorde een officiële opening. In
de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg
onthulde kinderboekenschrijfster Carry
Slee het spandoek van de Kinderboeken
week, waarmee het tiendaagse evenement
was begonnen. Na een lied, een quiz en een
happy meal spoedden zo'n honderdvijftig
kinderen zich naar De Drukkerij in Mid
delburg waar ze werden opgewacht door
schrijvers en illustratoren. Onder het ge
not van Jip en Janneke-champagne en lol
ly's luisterden ze naar verhalen, tekenden
ze en schreven ze gedichten. De boeken
week duurt tot en met 13 oktober.
pagina 16: alle boeken zijn jarig
door Ditty Nieuwenhuize
VLISSINGEN - Gehandicapten
kunnen de nieuwe parkeerkaart
aanvragen, die in heel Europa
geldig is. De nieuwe kaart is be
ter bestand tegen vervalsen en
namaken. Op de achterkant van
de kaart komt voortaan een pas
foto. De kaart wordt niet meer
automatisch verlengd. Als de
geldigheidsduur is verstreken,
moet opnieuw een keuring
plaatsvinden.
Voorheen werd het kenteken
van de auto op de kaart vermeld.
Dat wordt afgeschaft. De kaart
is minimaal zes maanden en
maximaal vijf jaar geldig. Als de
kaart verlopen is of als de hou
der ervan komt te overlijden,
moet de kaart worden ingele
verd.
Daarnaast komt er een kaart
voor zorginstellingen die eigen
busjes gebruiken om bewoners
te vervoeren. Op deze kaart
komt geen pasfoto maar de
naam en handtekening van de
directeur van de instelling.
Hierdoor kan elk personeelslid
van die organisatie de bussen
parkeren op een gehandicap
tenparkeerplaats.
Manager N. de Zwart van de
Stichting Arduin is blij met deze
verandering. „Binnen onze in
stelling was er altijd een grote
behoefte aan zo'n kaart. Helaas
kregen we geen gehoor. We heb
ben binnen Arduin zo'n zeven
tig busjes die we gebruiken voor
het vervoeren van de bewoners.
Ruim driehonderd personeels
leden vervoeren de bewoners
met deze busjes. Het zou heel
vervelend zijn als maar een paar
van hen op de nieuwe kaart ver
meld werden. Dan mochten
alleen zij op de gehandicapten
plaatsen parkeren", legt mana
ger De Zwart uit.
Kosten
Om vast te stellen of aanvragers
aan de eisen voor een gehandi-
captenkaart voldoen, schakelen
de gemeenten een onafhankelij
ke adviesinstantie in. In Vlissin-
gen voert de instelling Argonaut
die medische keuringen uit.
Niet iedere aanvrager hoeft zo'n
keuring te ondergaan. Als uit
het medisch onderzoek blijkt
dat de aanvrager de parkeer
kaart nodig heeft, kan hij deze
kaart afhalen bij de gemeente
tegen betaling van 16,75 gul
den. De keuringskosten bedra
gen ongeveer honderdveertig
gulden.
De kaart wordt niet automa
tisch verlengd. Als de geldig
heidsduur is verstreken moet
de gehandicapte opnieuw ge
keurd worden. Een dergelijke
herkeuring kan achterwege
blijven als de keurende instan
tie nadrukkelijk heeft aangege
ven dat de handicap van blij
vende aard is. Dit houdt ook in
dat mensen met een niet-per-
manente handicap een dergelij
ke kaait aan kunnen wagen. Er
moet in dat geval dan wel spra
ke zijn van een aantoonbare
loopbeperking die tenminste
zes maanden duurt.
Aanvraag
De huidige parkeerkaarten voor
gehandicapten blijven geldig
totdat de kaart verlopen is. De
gene die als bestuurder of als
passagier in aanmerking wil ko
men voor een gehandicapten-
parkeerkaart kan een aanvraag
indienen bij zijn of haar ge
meente.
(Advertentie)
SCHELFHORST
KEUKENS r
door Nadia Berkelder
VLISSINGEN - Bibliotheek
't Spui in Vlissingen heeft per 1
oktober het tarievensysteem
veranderd. Houders van een
Spuipas mogen hun geleende
boeken drie weken houden zon
der daarvoor extra te betalen.
De bibliotheek hoopt dat door
de maatregelen meer leden kie
zen voor een Spuipas en dat de
inkomsten zullen stijgen.
Het dagtarief systeem, waarbij
klanten van de bibliotheek 35
cent per boek per dag en geen
abonnementskosten betalen, le
vert te weinig op. Driekwart van
alle leden van de Vlissingse bi
bliotheek leent op deze manier
boeken. De inkomsten uit lid
maatschapsgelden bleven in
Vlissingen achter bij andere bi
bliotheken.
Directeur C. Hamman hoopt dat
bibliotheekbezoekers nu over
stappen op de Spuipas. „We ho
pen de pas aantrekkelijker te
maken zodat meer mensen er
gebruik van gaan maken."
Spuipashouders krijgen niet al
leen de mogelijkheid de boeken
langer te houden, ook de dienst
verlening wordt uitgebreid. Zo
kunnen ze bijvoorbeeld inter-
netbegeleiding krijgen. De
Spuipas en de Spuipasplus blij
ven even duur als voorheen, res
pectievelijk 65 en 95 gulden. Het
dagtarief systeem blijft overi
gens gewoon bestaan.
doorTheo Calkoen
YERSEKE - De Zeeuwse vis
sersboot YE91 hoeft voorlopig
niet in noordelijke richting te
koersen om in het Eems-Dol-
lardgebied op mosselzaad te
vissen. Dat blijkt uit een uit
spraak van de Raad van State in
Den Haag.
De Raad van State neemt geen
spoedbeslissing in een procedu
re die advocaat H. van Pijkeren
uit Zierikzee had aangespan
nen. Van Pijkeren treedt op voor
E. Westerhuis uit het Groningse
Borgsweer, die op zijn beurt een
overeenkomst sloot met de eige
naar van YE91. Van Pijkeren
stelde dat de YE91 toestemming
verleend zou moeten worden om
in het Eems-Dollardgebied op
mosselzaad te vissen. Volgens
een overeenkomst tussen Ne
derland en Duitsland mogen al
leen vissers uit de regio in het
gebied actief zijn. Westerhuis
OOSTBURG - Bij enkele ban
ken in Zeeuws-Vlaanderen heb
ben onbekenden gepoogd valse
bankbiljetten van 500 Duitse
mark te wisselen voor Neder
lands geld. Dat gebeurde bij
drie banken, in Oostburg, IJzen-
dijke en Aardenburg, bezocht.
woont daar. Hij vroeg bij het
ministerie van Landbouw, Na
tuurbeheer en Visserij toestem
ming om met de YE 91 mossel
zaad op te vissen in het Eems-
Dollardgebied.
Het ministerie weigerde de ver
gunning te verstrekken. Volgens
het ministerie is het aantal Ne
derlandse vissers dat mossel
zaad naar boven mag halen geli
miteerd. Westerhuis komt niet
voor op de lijst van erkende
mosselzaadvissers
Advocaat Van Pijkeren meent
dat deze argumentatie niet op
gaat. Omdat Westerhuis deels
op Duitse gronden wil vissen,
hoeft hij niet te behoren tot de
selecte groep van Nederlandse
mosselzaadvissers. Volgens
LNV maakt dat niets uit, omdat
in het in 1960 gesloten verdrag
staat dat Duitse vissers zich aan
de Duitse visserijregels moeten
houden en de Nederlandse aan
de Nederlandse regels.
Het feitelijke hoger beroep
wordt over enkele maanden be
handeld. Het Haags rechtscolle
ge heeft nu uitspraak gedaan in
een door Van Pijkeren aange
spannen spoedprocedure. Hij
vroeg daarin toestemming om,
hangende het beroep, mossel
zaad te mogen opvissen. Dat
verzoek wordt nu afgewezen.
De Raad van State denkt dat er
meer vissers in de Eems-Dol
lardgebied op mosselzaad gaan
vissen als Westerhuis het ook
mag.
„We hadden gehoopt dat het
dagtariefsysteem een bedrijfs
economisch succes zou zijn.
Maar dat was niet het geval",
zegt Hamman. Het blijkt dat
mensen te weinig boeken lenen
om het dagtariefssysteem ren
dabel te maken. „We staan be
kend als de duurste bibliotheek
van Zeeland, terwijl we de
goedkoopste zijn." Toch zijn de
tegenvallende resultaten vol
gens Hamman niet de belang
rijkste reden om het tarie
vensysteem te wijzigen.
„Onze allereerste insteek is de
Spuipas zo aan te passen dat on
ze klanten gelukkig zijn. De
mensen voelden zich toch bena
deeld. Onze belangrijkste drijf
veer is dat mensen het naar hun
zin hebben." Het Vlissingse
leensysteem dat in 1999 werd
ingevoerd, heeft tot veel kritiek
geleid. Honderden leden stap
ten over naar de bibliotheek in
Middelburg. Daar betalen leden
45 gulden per jaar en een kwart
je per boek per drie weken. In
Vlissingen hebben op dit mo
ment zestienhonderd mensen
een Spuipas of een Spuipasplus.
Dat is in verhouding weinig op
een ledenbestand van 7600. Ver
der heeft de bibliotheek nog on
geveer 6000 jeugdleden die geen
contributie hoeven te betalen.
Een provinciale werkgroep is
momenteel bezig om een tarief
systeem te ontwerpen voor alle
Zeeuwse bibliotheken. Volgens
Hamman staat inmiddels vast
dat het dagtariefsysteem daar
voor niet in aanmerking komt.
„Rond januari moet bekend zijn
hoe het systeem eruit zal zien.
Het zal dan nog wel een paar
maanden duren voordat het is
ingevoerd."
Buiten medeweten van de provincie heeft de gemeente het bord dat het begin van de bebouwde kom
aangeeft verplaatst. foto Willem Mieras
Middelburgsestraat-Molendijlc-Heinkenszand-
seweg geen gebied zou zijn dat 'wat betx-eft de
functie en uitstraling in de kom moet blijven'.
Medewerkers van de provincie constateerden on
langs 'bij toeval' de verschuiving van de bebouw-
de-komgrens. Gedeputeerde Staten zijn van oor
deel dat de provincie daarin gekend had moeten
worden, omdat zij wegbeheerder is. Bovendien
vinden zij dat de komgrens 'onterecht is aange
past'. De bebouwing is dusdanig dat de grens zo
als die tot voor kort gold, juist was. GS dringen er
daarom bij de gemeente Borsele op aan de situatie
in oude staat te herstellen.
door Rolf Bosboom
's-HEERENHOEK - De verplaatsing van de grens
van de bebouwde kom van 's-Heerenhoek heeft de
provincie onaangenaam verrast. Behalve dat zij
erin gekend had moeten worden, vindt de provin
cie dat de komgrens ten onrechte is aangepast.
Gedeputeerde Staten besloten gisteren ophelde
ring te vragen bij de gemeente Borsele.
Begin dit jaar heeft de gemeente van diverse ker
nen de komgrens herzien. Dat vond zij noodzake
lijk vanwege bijvoorbeeld uitbreiding van diverse
dorpen. In andere gevallen was de verkeersveilig
heid een argument. De komgrens bepaalt immers
ook binnen welk gebied een maximumsnelheid
van vijftig kilometer per uur geldt.
In het geval van 's-Heerenhoek zijn de borden op
de Heinkenszandseweg en de Middelburgsestraat
inmiddels veiwijderd. Die hebben plaatsgemaakt
voor een aanduiding aan het begin van de Molen
dijk. Daarmee is de kern feitelijk iets kleiner dan
voorheen geworden. De reden was dat de traverse
„We stellen de mening van het provinciebestuur
altijd op prijs, zelfs als we vergeten zijn ernaar te
wagen", zegt wethouder R Vollaard in een reac
tie. Hij wijst er wel op dat de provincie niet gerea
geerd heeft tijdens de inspraakronde die over de
verplaatsing van de komgrens is gehouden. Niet
temin ziet Vollaard weinig reden om met GS in
discussie te gaan. „Die borden gaan dus terug
naar hun oude plaat§."
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Vijf VVD-Kamer-
leden voelen zich niet serieus
genomen door het ministerie
van Verkeer en Waterstaat.
Ruim drie maanden geleden
stelden zij vragen over de risi
co's van het vervoer van gevaar
lijke stoffen op de Westerschel
de. De antwoorden moeten nog
steeds komen. Gisteren hebben
ze opnieuw met Kamervragen
aan de bel getrokken.
WD-Kamerlid J. te Veldhuis is
pissig. Hij waagt zich met zijn
collega's J. Geluk, M. van den
Doel, Th. Udo en J. Blaauw af of
het departement van Verkeer en
Waterstaat (met dat van Bin
nenlandse Zaken en Milieube
heer) hen en de problemen met
gevaarlijke transporten op de
Westerschelde wel serieus
neemt. „Het is na ruim drie
maanden de hoogste tijd dat er
antwoorden komen op onze wa
gen", stelt Te Veldhuis. „Ik
waag me langzamerhand af of
aan dit waagstuk wel genoeg
prioriteit wordt gegeven."
Bezorgdheid
In Kamervragen heeft hij met
zijn vier WD-collega's gisteren
uiting gegeven aan die bezorgd
heid, waarbij de Kamerleden
opnieuw verwijzen naar een pu
blicatie in deze krant. Bestuur
lijk groeit in Zeeland de onrust
over met name het gevaar van
transporten van ammoniak op
de Westerschelde.
Gisteren meldde deze krant nog
dat er, volgens de brandweer,
binnen een straal van acht kilo
meter honderden doden kunnen
vallen bij een aanvaring met een
ammoniaktanker. Dat geldt
voor Vlissingen, Middelburg,
Hansweext, de Kanaalzone en
West-Zeeuws-Vlaandex-en.
Eenzelfde bericht half juli was
voor de WD'ers de eerste aan
leiding om schriftelijke vragen
te stellen, dxe dus nog altijd on
beantwoord zijn.
Terwijl de ministeries de ant
woorden nog niet klaar hebben,
komen in Zeeland voorstellen
naar voren om risico's terug te
dringen. Zo is gesuggereerd am
moniak via een buis, in plaats
van per schip, te tx-ansporteren.
Ook is voorgesteld een stelsel
van snuffelpalen te bouwen, om
de bevolking automatisch te
kunnen waarschuwen bij een
ongeluk met een tanker.
De VVD-Kamexieden hebben
gisteren de betrokken ministe
ries gewaagd ook daarop te rea
geren. En sneller dan tot nu toe.
(Advertentie)
door Henk Postma
MIDDELBURG - Ook de
Zeeuwse vinbo-leerlingen kun
nen nu de grens over. Het pro
vinciebestuur plaveit daarvoor
de weg. Tijdens de jaarlijkse
conferentie voor uitwisseling
tussen Zeeuwse, Vlaamse en
Engelse scholen, wordt een
nieuw project gepresenteerd dat
Zeeuwse vmbo-leerlingen mo
gelijkheden biedt samen te wer
ken met scholieren uit België en
Engeland.
Scholieren aan beide kanten
van de landsgrenzen voex'en sa
men leeiprojecten uit. De com
municatie verloopt via internet,
e-mail en webcamera's. Om
scholen te stimuleren aan deze
'netmeetings' mee te doen stel
len de px-ovinciebestux-en
aanmoedigingspremies be-
schikbaar. Gedacht wordt aan
duizend gulden per school.
Het project is ook beschikbaar
voor havo en vwo, maar in die
sectoren zijn scholieren vaak al
grensoverschrijdend in de weer.
Daarom probeert het provincie-
bestuxxr in de eerste plaats het
vmbo te interesseren.
Op drie Zeeuwse scholen,
Scheldemond in Vlissingen, het
Groen College en Pontes in
Goes, is er de afgelopen maan
den al ervaring mee opgedaan.
Leerlingen van de twee eerstge
noemde scholen presenteren de
resultaten komende wij dag aan
de deelnemers aan de confei'en-
tie. De conferentie begint van
daag met een ontvangst van de
deelnemers in het Middelburgs
abdijcomplex. Centraal staat
het thema: talen en communica
tie, de sleutel tot Europa.
Donderdag verplaatst de confe
rentie zich naar het ROC Wes
terschelde in Terneuzen, en
wijdag is de Vlissingse Schelde-
mondschool plaats van hande
ling.
Verspreid over een groot aantal
workshops proberen vertegen
woordigers van vele tientallen
scholen uit Zeeland, Vlaande
ren en de Engelse regio Suffolk
partners te vinden voor grens
overschrijdende onderwijspro
jecten. Het middelbaar
bex-oepsondexwijs heeft daar al
behoorlijk wat ervaring mee. Zo
worden al enkele jaren stage
plaatsen, lesprogramma's, do
centen en leexiingen uitgewis
seld.
Voor het eerst wordt hier nu ook
het voortgezet onderwijs, en
met name het vmbo, nadrukke
lijk bij betrokken. Voor samen
werkingsprojecten zijn Europe
se en px-ovinciale subsidies
beschikbaar. Daar moet dan
vaak wel een hele papierwinkel
voor worden ingevuld. Een spe
ciaal daarvoor opgezet bureau,
gevestigd in Vlaanderen, helpt
de scholen daarbij.
Met hongerige maag door het
Goese dwalend, besloten wij
dezer dagen tot een bezoek
aan een Chinees restaurant.
Terwijl wij op onze exotische
maaltijd wachtten, betrad
een heer van middelbare leef
tijd de eetgelegenheid. Hij
begaf zich naar de afhaalba-
lie, en wachtte geduldig op
z'n beurt.
Ondertussen viel zijn oog op
een rijk geornamenteerd
schilderij dat aan de muur
hing. De man ging er dusda
nig in op dat de aandacht
voor z'n omgeving verslapte.
Totdat z'n oor een flard op
ving van een bestelling die ter
plekke werd afgewikkeld.
„Met witte lijst?", hoorde hij
de bediende vragen. Onze
man schrok op. En stamelde,
kennelijk danig van z'n stuk
gebracht: „Nou nee, niet dat
schilderij. Ik wou alleen...
Eh, één portie babi pangang
graag."
heerenhoek
,r.< onBSELE
I 'Éb