Meetrappen soms gewenst
Meer stroom voor minder brandstof
Vernieuwde Jeep
Snorfiets
25 jaar
35
■■HBB9H» «aHHHHHl
Rijbewij sgarantie
Reiniger voor airco
BMW-klassiekers
Chauffeur van het jaar
zaterdag 22 september 2001
mm
ISftl
Van links naar rechts: de Saxonette, de PGO Rodoshow, de Tomos Flexer, de Solex en de Sundiro Little Mantis.
foto Marc Bolsius/GPD
Chrysler heeft zijn Jeep ver
nieuwd. Het nauwe vier-
wielaangedreven, stoere auto-
tje met zijn stoere, maar hoogst
ouderwetse onderstel is vervan
gen door een plezierig ogend en
ruim exemplaar.
Chrysler mikt op de Opel Fron
tera, LandRover Discovery en
Freelander, Mitsubishi Pajero
en zelfs BMW X5 als directe
concurrenten. „Wij hebben het
voordeel dat onze Jeep een
soortnaam geworden is, net als
Maggi en Coca-Cola", zegt Be
rend Hulshoff van Chrysler-im
port inVianen.
Willy's Jeep
De vorige Jeep Cherokee, zoals
de auto voluit heet, dateert in
feite van 1984 en stamde net als
de Wrangier af van de originele
Willy's Jeep, het oorlogsvoer
tuig van de geallieerden. De oer-
Jeepdie zoveel deed voor de on
gelooflijke populariteit van het
voertuig met die naam. Jeep is
afgeleid van de letters gp, die in
de oorlog stonden voor general
purpose, een voertuig voor alge
mene inzet.
Volgens Chrysler moet het nieu
we model vooral meer door
vrouwen gekoosd en dus ge
kocht worden. Chrysler is trots
op het imago van zijn Jeep.
Hulshoff: „Er zijn merken die
het afgelopen halfjaar 50 pro
cent minder verkocht hebben.
Dat zijn merken met een nietig
of zelfs geen enkel imago." Van
de Jeep worden jaarlijks circa
duizend exemplaren afgezet in
Nederland. Terwijl het ding er
sinds half jaren tachtig nog al
tijd hetzelfde uitziet.
De nieuwe is in elk geval een
moderne auto geworden, met
een zelfdragende carrosserie,
voor onafhankelijke vering en
achter een starre as, een com
mon rail diesel of twee sterke,
want Amerikaanse benzinemo
toren. De uitvoering 2.4i en
(fraai en stil lopende) 2.5 diesel
hebben een handgeschakelde
versnellingsbak, de 3.7, een van
de achtcilinder van Chrysler af
geleide zespitter, heeft een au
tomaat.
Het ontwerp oogt bijzonder
aai'dig en ook binnen straalt de
Jeep vernieuwing" uit. Goede
zittingen, leuk design en een
duidelijk instrumentarium.
Zijn kwaliteiten op de openbare
weg zijn gegroeid, in het terrein
- waar hij gezien zijn prijs
zelden mee uit zal worden geno
men - maakte hij altijd al in
druk. Schakel de vierwielaan-
drijving in, eventueel de lage
gearing en geen modderpoel of
zandhoop houdt de Jeep tegen.
Van de nieuwe Cherokee hoopt
de importeur er 400 per jaar te
verkopen. Samen met de
Wrangier moeten dat er dan
eveneens ongeveer duizend
worden. De Jeep met grijs ken
teken is er niet meer sinds de
Amerikanen de import in Ne
derland zelf ter hand namen.
Rien van der Steen
Standaarduitrusting: naar
links openende achterdeur met
apart te openen ruit, airco, twee
airbags, abs, stuurbekrachti
ging, mistlampen, gedeeld neer-
klapbare achterbank,
radio/cassette met zes luidspre
kers, afstandsbediende centrale
vergrendeling, elektrisch be
diende ramen en buitenspiegels.
motor: 2.4 16v viercilinder, 3,7
V6, 2.5 CRD
vermogen: 145/208/140 pk;
koppel 215/312/343 Nm
aandrijving: achter- of vier wie
len
lxbxh: 4.49 x 1.81 x 1.86 m.
wielbasis: 2.65 m.
bagageruim: 821/1.954 liter
draaicirkel: 10,9 m.
brandstoftank: 70 liter
gewicht: 1.730/ CRD 1.822 kg.
prijs: v.a. 69.990,- tot
ƒ94.175,-.
De snorfiets bestaat 25
jaar en nog steeds
neemt zijn populariteit toe.
Is dat nou wat, zo'n slowmo-
tion-brommertje? De stand
van zaken en een mini-test.
Het verschil tussen een
bromscooter en een snors-
cooter? Ze komen je allebei met
100 kilometer per uur voorbij
maar de snorbestuurder zonder
helm...
Een cynisch grapje, dat alles
zegt over de beeldvorming rond
de snorfiets. Die maximumsnel
heid van 2 5 kilometer per uur en
dan geen helmplicht? Leuk be
dacht hoor, maar de jeugd heeft
er maling aan.
Zonde. Want snorfietsen, -
brommers en -scooters brengen
dagelijks honderdduizenden
Nederlanders van 16 jaar en ou
der keurig volgens het boekje
naar hun bestemming. De laat
ste tijd krijgt het langzame
brommertje alleen maar meer
fans - per jaar worden er mak
kelijk 20.000 verkocht - en dat is
logisch. Terwijl de stad verstopt
raakt met bussen en auto's tuft
het snorrepotje vrolijk door
over het fietspad.
Natuurlijk zijn er nadelen. Op
het punt veiligheid scoort het
tweewielertje matig. Van iedere
twaalf verkeersdoden zat er
eentje op een brom- of snorfiets
toen het noodlot toesloeg. Valt
mee? Niet echt als u weet dat
brom- en snorfietsen slechts
zeshonderd meter bijdragen
aan elke honderd kilometer die
we in Nederland reizen. Verder
kun je er beestachtig nat op
worden bij regen.
Maar dan die voordelen. Kruip-
door-sluipdoor zeiden we al.
Voor de aanschafprijs koop je
amper airco in je nieuwe auto.
Het brandstofverbruik schom
melt rond één liter op bijna niks.
En zelfs voor de jongste be
stuurders bedraagt de wa-ver-
zekeringspremie maximaal 235
gulden per jaar.
De snorfiets is dus niet langer
een product voor 'losers'. Er
verschijnen steeds slimmere en
modieuze uitvoeringen. De ene
keer ziet hij eruit als een gemo
toriseerde damesfiets, de ande
re keer als een kloeke scooter of
iets daar tussenin. Alleen aan
het oranje plaatje op het voor
spatbord is de wettelijke snor-
status nog te herkennen. De
prijzen variëren van 1700 gul
den tot ruim het dubbele daar
van.
Hoe snor zit dat eigenlijk, die
slowmotion van een brommer?
Een mini-test van vijf voertui
gen leert dat de verschillen in
kwaliteit en gebruiksmogelijk
heden aanzienlijk zijn. Wie jong
is en hip wil wezen, schaft zich
voor 1700 gulden een heuse, ou
derwetse Solex aan. De van oor
sprong Franse Vader aller Snor
fietsen wordt weer gloednieuw
geïmporteerd, tegenwoordig
vanuit Hongarije.
Als je het onhandige aanzetten
van het motorblok op het voor
wiel en het gemis van enige ve
ring of demping voor lief neemt,
kim je de blits maken bij je
vrienden. Niet bij de pomphou
der, want het geruststellend
tjoekende motortje rijdt op een
litertje mengsmering met ge
mak 65 kilometer weg. Al zou
den we dat niemand adviseren,
tenminste niet in één ruk; voor
zo'n kruistocht zijn onze 21e-
eeuwse zitvlakken te verwend
geraakt. Nee, evenflashen in het
stadscentrum - de Solex is er
ook in trendy zilvergrijs- en
dan weer braaf naar het schuur-
tje.
Ofschoon de Solex alle ver
trouwde kenmerken van het
topmodel uit de jaren zestig be
zit, viel de hier en daar flodderi
ge afwerking ons tegen. Zwakke
remmen, een gashendel die ha
perde en slordig afgewerkte me
talen delen.
Al jarenlang een hit is de zoge
noemde spartamet, een snor
fiets met hulpmotortje aan de
achternaaf. De naamgever be
staat niet meer, maar heeft
plaatsgemaakt voor de Saxo
nette, die de Nijmeegse firma
Brittijn invoert uit Duitsland.
De Saxonette mikt op 50-plus-
sers en straalt dat ook uit. Een
solide, mooi afgewerkte fiets
zoals iedereen zijn oude moeder
er een zou wensen. Het beschei
den 30cc-motorblokje stuwt de
fiets bijna geruisloos voort tot
een top van 24 km per uur. Ge
woon trappen of meetrappen
kan ook.
De Luxus die wij te leen hadden
(3.690 gulden) was bijzonder
comfortabel, mede dankzij de
elektrische startknop en een ve
rende voorvork en zadelpen.
Zonder meer lastig is de afwij
kende mengverhouding van de
brandstof. Het doorsnee benzi
nestation voorziet daar niet in.
Ook al vanwege het bescheiden
tankje verdient het aanbeveling
voor lange ritten een reserve
kannetje in de fietstas te stop
pen.
De Tomos Flexer is een ijzer-
sterke aanbieding. Zo'n dood
gewoon brommertje zoals je ze
al jaren ziet rijden, met doodge
wone mensen erop. Directeur
Henk Buiter van Tomos formu
leert de doelgroep als meiden,
28plus, maar volgens ons rijdt
iederéén erop. En dat is te be
grijpen; de Flexer gaat er van
door als een duveltje, stuurt
scherp, zit fijn, remt fantastisch
en is kortom een lekker rij-ma
chientje. Alles voelt stevig aan -
met uitzondering van een gam
mel achterlicht - en dat voor de
prijs van een goeie fiets. Qua
prijs en kwaliteit de absolute
winnaar van deze mini-test.
Veel duurder, maar van een an
der kaliber is de snorscooter.
Uiterlijk is hij nauwelijks te on
derscheiden van de brom
scooter of zelfs motorscooter.
De PGO Rodoshow is er zo een.
Hij kost weliswaar 3.300 gul
den, maar dan heb je ook 72 kilo
bij je. Voelt lekker degelijk, al is
dat voor het laveren in tuinber-
gingen en fietsenhokken geen
pluspunt. Ook het op de stan
daard trekken van de PGO vergt
enige kracht. Gelukkig heb je
tevens een zij standaard waarop
hij kan leunen. Zolang dat zij
poot je is uitgeklapt weigert de
PGO te starten en dat verdient
een pluim.
De hekkensluiter van onze mi
ni-test is de Sundiro Little Man
tis. Hij ziet er bijzonder grappig
uit, een aapje op wielen. Frisse
kleurtjes en een prijskaartje van
2.099 gulden lijken evenmin een
beletsel om de koop te sluiten.
Waarschuwing: niet doen! Alle
testpiloten vonden de Sundiro
ronduit slap en onveilig. Een
wheely hoeft heus niet (al stei
gert de Tomos met gemak!),
maar als snormens moet je wel
een beetje rap de drukke straat
kunnen oversteken. Zelfs
volgas komt dit speelgoedbrom
mertje nauwelijks van zijn
plaats.
Dat is ook te zeggen van de
Saxonette en de Solex, maar
daarop kun je zelf meetrappen.
Bij de Sundiro kan dat niet. De
koude start gaat moeizaam, de
zit is slecht, het materiaal
kreunt en kraakt, het veercom-
fort is nul en toen iemand het
sleuteltje uit het contact wilde
trekken, bleef daar pardoes het
hele slot aan hangen. Als u hem
op de kermis kunt winnen, kies
dan liever voor de knuffelbeer.
Joop van der Pol
Meer stroom in de auto moet
tot minder brandstofver
bruik leiden. Renault kondigde
al eerder aan in 2007 met een
boordnet van 42 volt voor de au
to te komen. Dat lijdt tot minder
spanningsverlies en zo'n sterker
stroomsysteem kan beter beant
woorden aan de zwaarder wor
dende eisen: want de behoefte
aan elektriciteit in de auto
groeit. Ook Volvo wil binnen af
zienbare tijd gaan werken met
accu's van 42 in plaats van 12
volt.
Volvo werkt intussen ook aan
een elektromotor die zowel als
startmotor en dynamo fungeert.
Het 'dynastart'-idee dateert al
van jaren her en is in de vlieg
tuigindustrie breed toegepast.
Ook in hybride-motoren als de
Toyota Prius en de Honda In
sight wordt de gecombineerde
startmotor/dynamo gebruikt.
Volvo wil de techniek straks
combineren met het boordnet
van 42 volt in de auto.
Volvo noemt het systeem isg, in
tegrated starter generator. Het
zou het brandstofverbruik in de
stad met 20 procent terug moe
ten dringen. De generator krijgt
een plek tussen motor en ver
snellingsbak en volgens Hans
Gustavsson van de ontwikke
lingsafdeling van Volvo is het
kostenbesparend, zeker als het
vergeleken wordt met dure hy
bride-systemen, waarbij een
voertuig aangedreven wordt
door twee met elkaar corres
ponderende (elektro- en diesel-)
motoren. Gustavsson beweert
brandstoftank
geïntegreerde start generator
Een grote elektromotor die tevens fungeert als dynamo krijgt een plekje tussen motor en versnellings
bak.
dat praktisch elke auto ermee
uitgerust kan worden.
In de jaren vijftig was een 6 volts
accu doodnormaal, sinds de ja
ren zeventig was een 12 volts
batterij de norm. Maar die accu,
en meer nog de voedende dyna
mo, kan het allemaal niet meer
bijhouden. Want behalve een
audio-installatie met zes tot
tien boxen en minstens 100 watt
geluid, hebben we in onze auto
soms ook airco, een navigatie
systeem, achterruitverwar
ming, stroomvretende verlich
ting, telefoon, stoelverwarming
en misschien ook nog een elek
trisch schuif dak. Naarmate er
meer stroomverbruikers komen
worden de stroomverliezen bij
het huidige systeem groter. Bo
vendien kan bij 42 volt een net
van lichtere, dunnere kabels ge
bruikt worden, omdat de span
ning (volt) stijgt, maar het am
perage, de stroomsterkte dus,
lager kan worden.
Voor iedere 100 watt die een au
to verbruikt, stijgt het brand
stofverbruik met gemiddeld
0,17 liter benzine/0,15 liter die
sel per 100 km. Een dikke auto
met veel elektrische accessoires
verbruikt ongeveer 1,5 kW, (een
kilowatt is duizend watt en wat
is het product van volt (stroom
spanning) en ampère (stroom
sterkte). Tegen 2005 wordt dat,
zo denken cle ingenieurs, circa 5
kW, 5000 watt dus. Een dynamo
in een kleine auto kon tot voor
een paar jaar gemakkelijk mee
als hij 650 watt leverde, maar-
dat vermogen is nu al gegroeid
tot minstens 1000 watt, anders
zou de accu snelleegraken.
Het vermogen van een gemid
delde dynamo is 1,5 kW en dat
kan hooguit opgeschroefd wor
den naar 2,5 kW. Maar nooit
naar 5 kW, zoals onze heilige
koe in 2005 dus verlangt. Daar
om komt er straks dus een gene
rator tussen motor en transmis
sie, die niet alleen het starten
voor zijn rekening neemt, maar
ook stroom opwekt, door zijn
vliegwielfunctie extra rijver
mogen geeft en bovendien ener
gie terugwint bij het remmen.
De behoefte aan elektrische
energie in de auto neemt alleen
maar toe. Dat was de afgelopen
20 jaar al zo, maar de komende
paar jaar zal dat versneld ge
beuren. Want stuurbekrachti
ging verandert van hydraulisch
naar elektrisch, de demping van
vering zal straks elektrisch ver
stelbaar worden en elektrome-
chanische vervanging van klep
pen en nokkenassen ligt in het
nabije verschiet, net als elektri
sche airco en elektro-magne-
tisch bediende remmen. Daar
bovenop maken ook elektrisch
verwarmde voorruiten snel hun
opwachting.
Rien van der Steen
Frontaal blijft de Jeep onmiskenbaar vanwege zijn 'spijlengrille' en
ronde koplampen.
Bij de Bovag aangesloten rijscholen gaan vanaf eind deze maand
lessen met de mogelijkheid van een rijbewijsgarantie aanbie
den. Nederland is dan voorlopig het enige Europese land waar je je
rijbewijs kan halen voor een tevoren afgesproken prijs. De kandi
daat mag meer examens en meer lessen nemen en betaalt daar dan
niet meer voor dan tevoren overeengekomen is. Om voor de rijbe
wij sgarantie in aanmerking te komen moet de kandidaat wel twee
testen afleggen, inclusief een in de praktijk. Het lesprogramma be
staat uit een aantal basislessen (23 tot 47), een tussentijdse toets,
maximaal 7 herexamens en indien nodig 30 extra lessen.
Airconditioning is een luxe die steeds meer automobilisten zich
permitteren. Nadeel is dat het verdampersysteem bij het om
zetten van warme in koude lucht veel condens veroorzaakt. De
vochtige leidingen zijn een goede voedingsbodem voor schimmels
en bacteriën en vieze luchtjes van dien. Dat leidt soms tot vervelen
de reacties. Het aircosysteem moet nu en dan gereinigd worden. Dat
kan in de garage, maar Wynn heeft een spuitbus en beweert dat het
daarmee ook gaat. Het airco-reinigingsmiddel kost 39,95 en is
verkrijgbaar bij Halfords. Auto's met een stuifmeelpollenfilter in
het interieur (veel moderne auto's hebben dat) zijn er niet geschikt
voor, alleen als dat filter onder de motorkap zit.
In München is bij het hoofdkantoor van BMW een klassieker rally
gestart die tien Europese landen aandoet. Er doen honderd auto's
en motorfietsen van BMW aan mee die gebouwd zijn tussen 1928 en
1970. Zondag 23 september doet de 'rally' rond een uur of vier En
schede aan. Vandaar trekt de stoet naar Brussel, Luxemburg, via
Frankrijk naar Zwitserland, Noord-Italië, Oostenrijk en naar de fi
nish in Garmisch-Partenkirchen. Een rijdend BMW-museum, met
zelfs R42 en R63 motoren uit 1928. De oudste auto is een 303 Con
vertible uit 1923.
Op dinsdag 9 oktober wordt de Nederlandse directiechauffeur
van het jaar 2001 gekozen. Op Circuit Park Zandvoort kiezen
International Security Partners bv en Randstad Transportdiensten
de in hun ogen beste bestuurder. In Nederland zijn naar schatting
2.800 directiechauffeurs dagelijks op pad met achterin hun auto
voorzitters van raden van bestuur, directieleden, grootaandeelhou
ders en andere vip's voor wie tijd te kostbaar is om aan autorijden te
besteden. Hun reistijd gebruiken ze om uit te slapen of om 'stukken
door te nemen'. Met de verkiezing wil de organisatie het beroep van
directiechauffeur bij het grote publiek onder de aandacht brengen.
De chauffeur moet een heel goede rijvaardigheid, maar ook taal- en
sociale vaardigheden hebben en weten hoe te handelen tijdens be
dreigende situaties. Bij de verkiezing worden die vaardigheden ge
toetst. Voor meer informatie: www.directiechauffeurvanhetjaar.nl