Meetrappen soms gewenst Meer stroom voor minder brandstof Vernieuwde Jeep Snorfiets 25 jaar 35 ■■HBB9H» «aHHHHHl Rijbewij sgarantie Reiniger voor airco BMW-klassiekers Chauffeur van het jaar zaterdag 22 september 2001 mm ISftl Van links naar rechts: de Saxonette, de PGO Rodoshow, de Tomos Flexer, de Solex en de Sundiro Little Mantis. foto Marc Bolsius/GPD Chrysler heeft zijn Jeep ver nieuwd. Het nauwe vier- wielaangedreven, stoere auto- tje met zijn stoere, maar hoogst ouderwetse onderstel is vervan gen door een plezierig ogend en ruim exemplaar. Chrysler mikt op de Opel Fron tera, LandRover Discovery en Freelander, Mitsubishi Pajero en zelfs BMW X5 als directe concurrenten. „Wij hebben het voordeel dat onze Jeep een soortnaam geworden is, net als Maggi en Coca-Cola", zegt Be rend Hulshoff van Chrysler-im port inVianen. Willy's Jeep De vorige Jeep Cherokee, zoals de auto voluit heet, dateert in feite van 1984 en stamde net als de Wrangier af van de originele Willy's Jeep, het oorlogsvoer tuig van de geallieerden. De oer- Jeepdie zoveel deed voor de on gelooflijke populariteit van het voertuig met die naam. Jeep is afgeleid van de letters gp, die in de oorlog stonden voor general purpose, een voertuig voor alge mene inzet. Volgens Chrysler moet het nieu we model vooral meer door vrouwen gekoosd en dus ge kocht worden. Chrysler is trots op het imago van zijn Jeep. Hulshoff: „Er zijn merken die het afgelopen halfjaar 50 pro cent minder verkocht hebben. Dat zijn merken met een nietig of zelfs geen enkel imago." Van de Jeep worden jaarlijks circa duizend exemplaren afgezet in Nederland. Terwijl het ding er sinds half jaren tachtig nog al tijd hetzelfde uitziet. De nieuwe is in elk geval een moderne auto geworden, met een zelfdragende carrosserie, voor onafhankelijke vering en achter een starre as, een com mon rail diesel of twee sterke, want Amerikaanse benzinemo toren. De uitvoering 2.4i en (fraai en stil lopende) 2.5 diesel hebben een handgeschakelde versnellingsbak, de 3.7, een van de achtcilinder van Chrysler af geleide zespitter, heeft een au tomaat. Het ontwerp oogt bijzonder aai'dig en ook binnen straalt de Jeep vernieuwing" uit. Goede zittingen, leuk design en een duidelijk instrumentarium. Zijn kwaliteiten op de openbare weg zijn gegroeid, in het terrein - waar hij gezien zijn prijs zelden mee uit zal worden geno men - maakte hij altijd al in druk. Schakel de vierwielaan- drijving in, eventueel de lage gearing en geen modderpoel of zandhoop houdt de Jeep tegen. Van de nieuwe Cherokee hoopt de importeur er 400 per jaar te verkopen. Samen met de Wrangier moeten dat er dan eveneens ongeveer duizend worden. De Jeep met grijs ken teken is er niet meer sinds de Amerikanen de import in Ne derland zelf ter hand namen. Rien van der Steen Standaarduitrusting: naar links openende achterdeur met apart te openen ruit, airco, twee airbags, abs, stuurbekrachti ging, mistlampen, gedeeld neer- klapbare achterbank, radio/cassette met zes luidspre kers, afstandsbediende centrale vergrendeling, elektrisch be diende ramen en buitenspiegels. motor: 2.4 16v viercilinder, 3,7 V6, 2.5 CRD vermogen: 145/208/140 pk; koppel 215/312/343 Nm aandrijving: achter- of vier wie len lxbxh: 4.49 x 1.81 x 1.86 m. wielbasis: 2.65 m. bagageruim: 821/1.954 liter draaicirkel: 10,9 m. brandstoftank: 70 liter gewicht: 1.730/ CRD 1.822 kg. prijs: v.a. 69.990,- tot ƒ94.175,-. De snorfiets bestaat 25 jaar en nog steeds neemt zijn populariteit toe. Is dat nou wat, zo'n slowmo- tion-brommertje? De stand van zaken en een mini-test. Het verschil tussen een bromscooter en een snors- cooter? Ze komen je allebei met 100 kilometer per uur voorbij maar de snorbestuurder zonder helm... Een cynisch grapje, dat alles zegt over de beeldvorming rond de snorfiets. Die maximumsnel heid van 2 5 kilometer per uur en dan geen helmplicht? Leuk be dacht hoor, maar de jeugd heeft er maling aan. Zonde. Want snorfietsen, - brommers en -scooters brengen dagelijks honderdduizenden Nederlanders van 16 jaar en ou der keurig volgens het boekje naar hun bestemming. De laat ste tijd krijgt het langzame brommertje alleen maar meer fans - per jaar worden er mak kelijk 20.000 verkocht - en dat is logisch. Terwijl de stad verstopt raakt met bussen en auto's tuft het snorrepotje vrolijk door over het fietspad. Natuurlijk zijn er nadelen. Op het punt veiligheid scoort het tweewielertje matig. Van iedere twaalf verkeersdoden zat er eentje op een brom- of snorfiets toen het noodlot toesloeg. Valt mee? Niet echt als u weet dat brom- en snorfietsen slechts zeshonderd meter bijdragen aan elke honderd kilometer die we in Nederland reizen. Verder kun je er beestachtig nat op worden bij regen. Maar dan die voordelen. Kruip- door-sluipdoor zeiden we al. Voor de aanschafprijs koop je amper airco in je nieuwe auto. Het brandstofverbruik schom melt rond één liter op bijna niks. En zelfs voor de jongste be stuurders bedraagt de wa-ver- zekeringspremie maximaal 235 gulden per jaar. De snorfiets is dus niet langer een product voor 'losers'. Er verschijnen steeds slimmere en modieuze uitvoeringen. De ene keer ziet hij eruit als een gemo toriseerde damesfiets, de ande re keer als een kloeke scooter of iets daar tussenin. Alleen aan het oranje plaatje op het voor spatbord is de wettelijke snor- status nog te herkennen. De prijzen variëren van 1700 gul den tot ruim het dubbele daar van. Hoe snor zit dat eigenlijk, die slowmotion van een brommer? Een mini-test van vijf voertui gen leert dat de verschillen in kwaliteit en gebruiksmogelijk heden aanzienlijk zijn. Wie jong is en hip wil wezen, schaft zich voor 1700 gulden een heuse, ou derwetse Solex aan. De van oor sprong Franse Vader aller Snor fietsen wordt weer gloednieuw geïmporteerd, tegenwoordig vanuit Hongarije. Als je het onhandige aanzetten van het motorblok op het voor wiel en het gemis van enige ve ring of demping voor lief neemt, kim je de blits maken bij je vrienden. Niet bij de pomphou der, want het geruststellend tjoekende motortje rijdt op een litertje mengsmering met ge mak 65 kilometer weg. Al zou den we dat niemand adviseren, tenminste niet in één ruk; voor zo'n kruistocht zijn onze 21e- eeuwse zitvlakken te verwend geraakt. Nee, evenflashen in het stadscentrum - de Solex is er ook in trendy zilvergrijs- en dan weer braaf naar het schuur- tje. Ofschoon de Solex alle ver trouwde kenmerken van het topmodel uit de jaren zestig be zit, viel de hier en daar flodderi ge afwerking ons tegen. Zwakke remmen, een gashendel die ha perde en slordig afgewerkte me talen delen. Al jarenlang een hit is de zoge noemde spartamet, een snor fiets met hulpmotortje aan de achternaaf. De naamgever be staat niet meer, maar heeft plaatsgemaakt voor de Saxo nette, die de Nijmeegse firma Brittijn invoert uit Duitsland. De Saxonette mikt op 50-plus- sers en straalt dat ook uit. Een solide, mooi afgewerkte fiets zoals iedereen zijn oude moeder er een zou wensen. Het beschei den 30cc-motorblokje stuwt de fiets bijna geruisloos voort tot een top van 24 km per uur. Ge woon trappen of meetrappen kan ook. De Luxus die wij te leen hadden (3.690 gulden) was bijzonder comfortabel, mede dankzij de elektrische startknop en een ve rende voorvork en zadelpen. Zonder meer lastig is de afwij kende mengverhouding van de brandstof. Het doorsnee benzi nestation voorziet daar niet in. Ook al vanwege het bescheiden tankje verdient het aanbeveling voor lange ritten een reserve kannetje in de fietstas te stop pen. De Tomos Flexer is een ijzer- sterke aanbieding. Zo'n dood gewoon brommertje zoals je ze al jaren ziet rijden, met doodge wone mensen erop. Directeur Henk Buiter van Tomos formu leert de doelgroep als meiden, 28plus, maar volgens ons rijdt iederéén erop. En dat is te be grijpen; de Flexer gaat er van door als een duveltje, stuurt scherp, zit fijn, remt fantastisch en is kortom een lekker rij-ma chientje. Alles voelt stevig aan - met uitzondering van een gam mel achterlicht - en dat voor de prijs van een goeie fiets. Qua prijs en kwaliteit de absolute winnaar van deze mini-test. Veel duurder, maar van een an der kaliber is de snorscooter. Uiterlijk is hij nauwelijks te on derscheiden van de brom scooter of zelfs motorscooter. De PGO Rodoshow is er zo een. Hij kost weliswaar 3.300 gul den, maar dan heb je ook 72 kilo bij je. Voelt lekker degelijk, al is dat voor het laveren in tuinber- gingen en fietsenhokken geen pluspunt. Ook het op de stan daard trekken van de PGO vergt enige kracht. Gelukkig heb je tevens een zij standaard waarop hij kan leunen. Zolang dat zij poot je is uitgeklapt weigert de PGO te starten en dat verdient een pluim. De hekkensluiter van onze mi ni-test is de Sundiro Little Man tis. Hij ziet er bijzonder grappig uit, een aapje op wielen. Frisse kleurtjes en een prijskaartje van 2.099 gulden lijken evenmin een beletsel om de koop te sluiten. Waarschuwing: niet doen! Alle testpiloten vonden de Sundiro ronduit slap en onveilig. Een wheely hoeft heus niet (al stei gert de Tomos met gemak!), maar als snormens moet je wel een beetje rap de drukke straat kunnen oversteken. Zelfs volgas komt dit speelgoedbrom mertje nauwelijks van zijn plaats. Dat is ook te zeggen van de Saxonette en de Solex, maar daarop kun je zelf meetrappen. Bij de Sundiro kan dat niet. De koude start gaat moeizaam, de zit is slecht, het materiaal kreunt en kraakt, het veercom- fort is nul en toen iemand het sleuteltje uit het contact wilde trekken, bleef daar pardoes het hele slot aan hangen. Als u hem op de kermis kunt winnen, kies dan liever voor de knuffelbeer. Joop van der Pol Meer stroom in de auto moet tot minder brandstofver bruik leiden. Renault kondigde al eerder aan in 2007 met een boordnet van 42 volt voor de au to te komen. Dat lijdt tot minder spanningsverlies en zo'n sterker stroomsysteem kan beter beant woorden aan de zwaarder wor dende eisen: want de behoefte aan elektriciteit in de auto groeit. Ook Volvo wil binnen af zienbare tijd gaan werken met accu's van 42 in plaats van 12 volt. Volvo werkt intussen ook aan een elektromotor die zowel als startmotor en dynamo fungeert. Het 'dynastart'-idee dateert al van jaren her en is in de vlieg tuigindustrie breed toegepast. Ook in hybride-motoren als de Toyota Prius en de Honda In sight wordt de gecombineerde startmotor/dynamo gebruikt. Volvo wil de techniek straks combineren met het boordnet van 42 volt in de auto. Volvo noemt het systeem isg, in tegrated starter generator. Het zou het brandstofverbruik in de stad met 20 procent terug moe ten dringen. De generator krijgt een plek tussen motor en ver snellingsbak en volgens Hans Gustavsson van de ontwikke lingsafdeling van Volvo is het kostenbesparend, zeker als het vergeleken wordt met dure hy bride-systemen, waarbij een voertuig aangedreven wordt door twee met elkaar corres ponderende (elektro- en diesel-) motoren. Gustavsson beweert brandstoftank geïntegreerde start generator Een grote elektromotor die tevens fungeert als dynamo krijgt een plekje tussen motor en versnellings bak. dat praktisch elke auto ermee uitgerust kan worden. In de jaren vijftig was een 6 volts accu doodnormaal, sinds de ja ren zeventig was een 12 volts batterij de norm. Maar die accu, en meer nog de voedende dyna mo, kan het allemaal niet meer bijhouden. Want behalve een audio-installatie met zes tot tien boxen en minstens 100 watt geluid, hebben we in onze auto soms ook airco, een navigatie systeem, achterruitverwar ming, stroomvretende verlich ting, telefoon, stoelverwarming en misschien ook nog een elek trisch schuif dak. Naarmate er meer stroomverbruikers komen worden de stroomverliezen bij het huidige systeem groter. Bo vendien kan bij 42 volt een net van lichtere, dunnere kabels ge bruikt worden, omdat de span ning (volt) stijgt, maar het am perage, de stroomsterkte dus, lager kan worden. Voor iedere 100 watt die een au to verbruikt, stijgt het brand stofverbruik met gemiddeld 0,17 liter benzine/0,15 liter die sel per 100 km. Een dikke auto met veel elektrische accessoires verbruikt ongeveer 1,5 kW, (een kilowatt is duizend watt en wat is het product van volt (stroom spanning) en ampère (stroom sterkte). Tegen 2005 wordt dat, zo denken cle ingenieurs, circa 5 kW, 5000 watt dus. Een dynamo in een kleine auto kon tot voor een paar jaar gemakkelijk mee als hij 650 watt leverde, maar- dat vermogen is nu al gegroeid tot minstens 1000 watt, anders zou de accu snelleegraken. Het vermogen van een gemid delde dynamo is 1,5 kW en dat kan hooguit opgeschroefd wor den naar 2,5 kW. Maar nooit naar 5 kW, zoals onze heilige koe in 2005 dus verlangt. Daar om komt er straks dus een gene rator tussen motor en transmis sie, die niet alleen het starten voor zijn rekening neemt, maar ook stroom opwekt, door zijn vliegwielfunctie extra rijver mogen geeft en bovendien ener gie terugwint bij het remmen. De behoefte aan elektrische energie in de auto neemt alleen maar toe. Dat was de afgelopen 20 jaar al zo, maar de komende paar jaar zal dat versneld ge beuren. Want stuurbekrachti ging verandert van hydraulisch naar elektrisch, de demping van vering zal straks elektrisch ver stelbaar worden en elektrome- chanische vervanging van klep pen en nokkenassen ligt in het nabije verschiet, net als elektri sche airco en elektro-magne- tisch bediende remmen. Daar bovenop maken ook elektrisch verwarmde voorruiten snel hun opwachting. Rien van der Steen Frontaal blijft de Jeep onmiskenbaar vanwege zijn 'spijlengrille' en ronde koplampen. Bij de Bovag aangesloten rijscholen gaan vanaf eind deze maand lessen met de mogelijkheid van een rijbewijsgarantie aanbie den. Nederland is dan voorlopig het enige Europese land waar je je rijbewijs kan halen voor een tevoren afgesproken prijs. De kandi daat mag meer examens en meer lessen nemen en betaalt daar dan niet meer voor dan tevoren overeengekomen is. Om voor de rijbe wij sgarantie in aanmerking te komen moet de kandidaat wel twee testen afleggen, inclusief een in de praktijk. Het lesprogramma be staat uit een aantal basislessen (23 tot 47), een tussentijdse toets, maximaal 7 herexamens en indien nodig 30 extra lessen. Airconditioning is een luxe die steeds meer automobilisten zich permitteren. Nadeel is dat het verdampersysteem bij het om zetten van warme in koude lucht veel condens veroorzaakt. De vochtige leidingen zijn een goede voedingsbodem voor schimmels en bacteriën en vieze luchtjes van dien. Dat leidt soms tot vervelen de reacties. Het aircosysteem moet nu en dan gereinigd worden. Dat kan in de garage, maar Wynn heeft een spuitbus en beweert dat het daarmee ook gaat. Het airco-reinigingsmiddel kost 39,95 en is verkrijgbaar bij Halfords. Auto's met een stuifmeelpollenfilter in het interieur (veel moderne auto's hebben dat) zijn er niet geschikt voor, alleen als dat filter onder de motorkap zit. In München is bij het hoofdkantoor van BMW een klassieker rally gestart die tien Europese landen aandoet. Er doen honderd auto's en motorfietsen van BMW aan mee die gebouwd zijn tussen 1928 en 1970. Zondag 23 september doet de 'rally' rond een uur of vier En schede aan. Vandaar trekt de stoet naar Brussel, Luxemburg, via Frankrijk naar Zwitserland, Noord-Italië, Oostenrijk en naar de fi nish in Garmisch-Partenkirchen. Een rijdend BMW-museum, met zelfs R42 en R63 motoren uit 1928. De oudste auto is een 303 Con vertible uit 1923. Op dinsdag 9 oktober wordt de Nederlandse directiechauffeur van het jaar 2001 gekozen. Op Circuit Park Zandvoort kiezen International Security Partners bv en Randstad Transportdiensten de in hun ogen beste bestuurder. In Nederland zijn naar schatting 2.800 directiechauffeurs dagelijks op pad met achterin hun auto voorzitters van raden van bestuur, directieleden, grootaandeelhou ders en andere vip's voor wie tijd te kostbaar is om aan autorijden te besteden. Hun reistijd gebruiken ze om uit te slapen of om 'stukken door te nemen'. Met de verkiezing wil de organisatie het beroep van directiechauffeur bij het grote publiek onder de aandacht brengen. De chauffeur moet een heel goede rijvaardigheid, maar ook taal- en sociale vaardigheden hebben en weten hoe te handelen tijdens be dreigende situaties. Bij de verkiezing worden die vaardigheden ge toetst. Voor meer informatie: www.directiechauffeurvanhetjaar.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 35