Wereldstad is een collectie dorpen Het kalkwater kleurt de heuvels spierwit Fietsdag Down Under 6 Sydney Pamukkale Stoom Plastic Autovrij Eekhoorns De Nationale Fietsdag gaat dit jaar toch nog door. Het evenement stond oorspronke lijk geprogrammeerd voor de tweede zaterdag in mei, maar - uitgesteld wegens de mond- en klauwzeercrisis - vindt nu za terdag 22 september plaats. Er kan worden gestart op bijna 400 verschillende plaatsen in Ne derland en alle routes (meer dan 200) zijn circa 35 kilometer ,lang. De trajecten voeren de deelnemers onder meer langs tuinen, boerderijen en molens die in veel gevallen kunnen wor den bezocht. Dit omdat de Fietsdag samenvalt met het ein de van de Week van het Platte land. Ook energiebedrijven, onder zoekscentra en projectontwik kelaars vertellen en tonen nu in het kader van de Open Dag Duurzame Energie met welke technieken duurzame energie wordt opgewekt en hoe men daarmee thuis aan de slag kan. Er kan worden gestart tussen 9 en 13 uur. Een deel van de op brengst van de inschrijfgelden (5 gulden per persoon) gaat naar de Nederlandse Hartstichting. Meer informatie over de Fiets dag: 070-314.1460 en www.lan- delijkefietsdag.nl Vanaf het water is er altijd zicht op het operagebouw van Sydney. foto Conny van Gremberghe zaterdag 22 september 2001 Het toerisme in Australië zit behoorlijk in de lift. Dit jaar zullen er zo'n vijf miljoen vakantiegangers de grenzen van het Land van Oz passeren. Tegen 2005 moeten dat er meer dan zeven miljoen zijn. Dat is althans het doel dat het Australisch Verkeersbureau zich gesteld heeft. Qndanks het feit dat Australië voor Nederlanders erg ver weg is zijn er steeds meer landgenoten die Down Under gaan. In de periode juni 1999-juli 2000 werden er door de Australische am bassade visa verstrekt aan 55.000 Nederlanders. Tot en met juni van dit jaar waren dat er bijna 63.000. Na de Britten en de Duitsers vormden de Nederlanders voor de Australiërs de grootste groep Eu ropese gasten. Een doelgroep die de sterkste groei kent. De PZC schildert in een reeks afleveringen een beeld van het oudste conti nent. Vandaag deel 6: Sydney Onbedoeld en wellicht ook onbewust lieten vo rig jaar honderden Olympi sche sporters zich lenen voor de promotie van Australië in het algemeen en Sydney in het bijzonder. Nu hadden de Australiërs bij de organisa tie van de Olympische Spe len van 2000 hun zaakj es ook aardig voor elkaar. Ze han teerden vele trucjes om het land neer te zetten als prima toeristische bestemming. Sydney was niet zomaar een stad. Nee, Sydney moest ver geleken worden met Parijs, met London en New York; want het is een wereldstad. De Britse ontdekkingsreizi ger James Cook loodste in april 1770 als eerste Europeaan zijn schip Endeavour de ondie pe wateren van Botany Bay bin nen. Hij zeilde langs de hele oostkust, om uiteindelijk in het hoge noorden waar het schip op een rif knalde, de eerste neder zetting op Australisch grondge bied, Cooktown, te stichten. Zestien jaar later besloten de Britten om bij Botany Bay een eerste kolonie te stichten. De bevolking zou grotendeels be staan uit veroordeelden. In ja nuari 1788 kwam de eerste En gelse vloot met elf schepen en ruim duizend opvarenden aan in Botany Bay, maar die bleek ongeschikt te zijn als landings plaats. Een iets noordelijk gele gen baai, Sydney Harbour, bleek beter geschikt. Op de plek waar nu de histori sche wijk The Rocks ligt, sticht ten de Britten in 1788 de eerste grote nederzetting. Het inwo nertal nam in de jaren erop snel toe. De tweede vloot bracht 4000 veroordeelden en militai ren mee en tegen 1820 woonden er rond Sydney Cove al zo'n 16.000 mensen. Van de oorspronkelijke neder zetting is weinig meer over. In de negentiende eeuw veranderde de buurt in een havengebied met opslagloodsen, havenkantoren en maritieme bedrijfsgebou wen. Vandaag de dag is The Rocks een toeristische pleister plaats. Vanaf 1970 werd de wijk ingrijpend gerenoveerd. Oude panden werden opgeknapt, kas seistraten werden opnieuw aangelegd en de wijk werd vol gestouwd met winkeltjes en ho- recapanden. Het wijkje, weste lijk van Circular Quay en in de schaduw van de Harbour- bridge, heeft iets onwezenlijks. Het is een stukje oud-Engeland in een verder nieuwe, moderne wereld. Aan Circular Quay, waar dage lijks tientallen veerboten ver trekken voor tochten over de Sydney Harbour, is het alle da gen een drukte van belang. Toe risten en pendelaars schuifelen in rijen voor de ferry's. Het is veelal dringen geblazen. Op de pieren klinken alle wereldtalen, want wie Sydney ooit aandoet moet de stad vanaf het water hebben gezien. De keus aan veerboten is gigan tisch. Snelle catamarans, speedboten, klassieke zeilsche pen en de gewone tuffertjes. De ene neemt mensen een hele dag mee op het water, de andere houdt het op een rondje van een uur. Welke boot ook genomen wordt, het zicht op het centrum van de stad, met zijn wolken krabbers, parken, het Opera House en de grote kleerhanger (de brug) over de baai, is feno menaal. Duidelijk blijkt vanaf het water ook dat zowat alle Sydneysiders aan het water willen wonen. Langs elke baai van Sydney Harbour verheffen zich traps gewijs dure en peperdure villa's, bungalows en appartementen complexen boven de waterlijn. Overal dobberen bootjes, klein en groot. Iconen Vanaf het water is er altij d zicht op de twee iconen van Sydney: de grote boogbrug uit 1932, die als werkgelegenheidsproject werd gebouwd en het operage bouw van de Deense architect Utzon. Het op een schiereiland- je gebouwde complex had er nooit gestaan als in 1956 niet de Olympische Spelen in Melbour ne hadden plaatsgevonden. Tussen Melbourne en Sydney bestaat al decennia een grote ri valiteit. Toen het Olympisch Comité Melbourne als Olympi sche stad had aangewezen moest en zou Sydney ook iets krijgen met een mondiale uit straling. Een opera. Er werd een wedstrijd uitgeschreven voor het beste ontwerp. Het zeilschip van Utzon won en in 19 5 9 kon er worden begonnen met de bouw. Die zou tot 1973 duren. Om diverse redenen. Ut zon was het op een gegeven mo ment beu om zijn ontwerp tel kens aan te passen en in 1966 haakte hij dan ook af. Een groep Australische architecten nam het project over en ging verder met het interieur. Uiteindelijk werd het gebouw in 1973 feeste lijk in gebruik genomen met een toepasselijke uitvoering van Prokofievs Oorlog en Vrede. Het gebouw met zijn honderddui zenden witte tegels tellende dak kostte uiteindelijk zo'n 150-mil joen gulden, 140 miljoen meer dan in 1959 geraamd was. Sydney is een uitgestrekte stad, eigenlijk een aaneenschakeling aan wijken, buurten en voorste den gebundeld rond twee grote zeeïnhammen. Veel buurten hebben een geheel eigen karak ter. The City strekt zich uit van Circular Quay tot aan Liverpool Street en bestaat hoofdzakelijk uit kantoorgebouwen en win kels. Hyde Park aan de rand van het centrale zakendistrict is het groene hart van de binnenstad. Dwars door het park loopt Park Street, die uitkomt op William Street, de belangrijkste ooste lijke ontsluitingsweg die de wij ken Woolloomoloo en Kings Cross, verbinden met het hart van de stad. Kings Cross is voor Sydney wat de Wallen zijn voor Amsterdam. Een conglomeraat van goedko pe hotels, striptenten, sexshops, goedkope restaurants en kroe gen. Een verzamelplaats voor hoerenlopers, avonturiers en nieuwsgierige - veelal Japanse - toeristen. Hoewel de Sydneysi ders zelf Kings Cross als een van de meest onveilige buurten van de stad afficheren, mist het buurtje het smoezelige en crimi nele aspect dat elders de sfeer in dit soort buurten bepaalt. Monorail Darling Harbour, aan de west zijde van de City, is een stads vernieuwingsgebied zonder veel sfeer, maar bomvol attrac ties en bezienswaardigheden, musea, hotels en restaurants. Bezoekers kunnen het district bereiken via een monorail, die in een lus om Darling Harbour is gebouwd. De elektrische trein tjes glijden tien meter boven de straten door het stadscentrum, een leuke ervaring, maar de mo norail kan niet echt als open baar vervoer worden aange merkt. De treinstellen zitten vaak vol met toeristen. Net als Londen heeft ook Syd ney een Oxford Street. Een gezellige straat vol winkels, kroegen, clubs en restaurantjes. Oxford Street is sinds jaar en dag het domein van de homoge meenschap van Sydney, maar de ondernemers in de straat ra ken dat imago beu, omdat de omzetten de laatste jaren ach terblijven. Het middenstandsdenken geeft aan dat Sydney niet echt een wereldstad is, maar een hele grote collectie dorpen met elk een eigen sfeer. Voeg daar nog de badplaatsen Manly en Bondi aan toe en een verzameling aar dige musea (the Art Gallery of New South Wales heeft een prachtcollectie aan aboriginal, Aziatische en Europees-Au stralische kunst) en attracties en je hebt een aardige toeristi sche bestemming, maar niet meer dan dat. Melbourne is als plaats zeker zo aardig, maal laat de Sydneysiders dat niet horen. Conny van Gremberghe Sydney is met ruim vier miljoen inwoners de grootste stad van Australië. Kingsford Smith Airport, Sydneys internationale luchthaven ligt tien kilometer ten zuiden van het stadscentrum. Vanuit Amsterdam vliegen BA, KLM, Qantas en Singapore Airlines op Sydney. Ook in de vliegschema's van andere maatschappijen is de stad opgenomen. De kosten van een retourvlucht liggen tussen de 1700 en 2800 gulden. Het openbaar vervoer, inclusief de ferry's, is prima geregeld. Per bus, trein en ferry kan men goed uit de voeten. Voor toeristen zijn er speciale dag- en meerdaagse passen te koop. Overnachten hoeft in Sydney geen probleem te zijn. De stad be schikt over accommodatie in alle prijsklassen, hoewel een beetje luxe al gauw wat dollars kost. Raadzaam is om hotels vooraf in Ne derland te boeken. Sydney leent zich uitstekend voor dagtochten, naar het historische Parramatta, de nationale parken aan de kust en de Blue Mountains, zo'n 65 kilometer landinwaarts. Liefhebbers van lekker eten kunnen in Sydney prima aan hun trekken komen. Het aantal eethuizen en restaurants is schier ontelbaar. Alleen in Beaumont Street zijn er tientallen te vinden. De prijzen verschillen sterk. Het gaat er niet meer zo on stuimig aan toe zoals een paar jaar geleden. Maar de spierwitte heuvels van Pamuk kale blijven een van de belang rijkste attracties van Turkije. Het warme water dat er stroomt is heilzaam en vermakelijk. Schoenen uit. Na een autoritje over een kilo meterslange asfaltweg in een groen landschap komen de ho ge, spierwitte heuvels in zicht. Alsof er plaatselijk een flink pak sneeuw is gevallen terwijl het een graadje of dertig Celsius is. Maar hier is geen sneeuwvlok aan te pas gekomen. Dit is een bijzonder natuurverschijnsel, waar Turkije zo trots op is dat je geen gids of folder kunt open slaan of er staan foto's in van dit gebied. Pamukkale is de naam, Turks voor 'Katoenkasteel'. Op een flinke afstand zouden de heuvels op een katoenkleurig wit fort kunnen lijken. De heuvels hebben hun bijzon dere aanzien te danken aan eeu wenlang borrelend mineraal bronwater met een temperatuur van zo'n 30 graden Celcius. Zo als kalk in 'hard' water onder delen van een wasmachine wit kan kleuren, hebben sommige heuvels van Pamukkale ook de volle laag gekregen van het wa ter dat over de rotsen stroomt. Je kunt onder aan de heuvels be ginnen aan een beklimming. Maar de meeste belangstellen den (en dat zijn er nogal wat) be ginnen liever boven vlakbij een enorme parkeerplaats. Of je nu stijgt of daalt: schoenen en slippers gaan verplicht uit. Dat moet beschadiging van het broze materiaal voorkomen. Wie dat aan zijn laars lapt, kan rekenen op een vermanende fluittoon van een toezichthou der. De man heeft onderaan de heuvel een parasol met stoel ge ïnstalleerd en loopt van tijd tot tijd met zijn zwarte leren schoe nen naar toeristen die zich niet aan de regels houden. ,,No. No. Unesco", roept hij re gelmatig, verwijzend naar het feit dat de Unesco dit gebied sinds i-uim tien jaar tot werel derfgoed heeft verklaard. Waarom hij wel schoenen draagt? Met die vraag weet hij niet goed raad. Hij wijst met zijn vinger naar een tekst op zijn uniform 'Kontrol' staat er met grote letters. Sorry. De man legt uit dat bezoekers niet meer zoals j arenlang het ge val was uitgebreid kopje onder mogen gaan in alle kalkstenen 'badkuipen'. Wandelen door een smalle goot met het water tot over de enkels mag nog wel. Rood-witte linten van plastic moeten klauterpartijen bij de kalkstenen terrassen voorko men. Want die onstuimigheid heeft al geleid tot beschadigin gen. Lang niet overal is het zo wit als het ooit is geweest. Bruine en zwarte vlekken herinneren aan gedeelten die te lang droog heb ben gestaan. Omdat er niet ge noeg water is om het hele gebied nat te houden is een roulatiesys teem bedacht waardoor het wa ter uiteindelijk zoveel mogelijk 'terrassen' nat en wit houdt. Om geen water te verspillen en de toeristenstroom te beperken heeft de Turkse regering enkele jaren geleden vijf motels vlak bij Pamukkale gesloten. Deze bedrijven floreerden vooral dankzij de zwembaden die ge vuld waren met het bronwater dat een heilzame werking zou hebben. Uiteindelijk mocht een zwembad vlak bij de bescherm de terrassen geopend blijven. Het zwembad ligt boven aan de heuvel naast de parkeerplaats in een prachtige tuin die vol staat met bloemen en palmbo men. Verfrissend is het niet, zo'n plons in lauw water. Misschien dat veel 'zwemmers' zich daar om niet al te veel inspannen en zich drijvend houden aan de oranje touwen die aan de muren bungelen. Er schuilt niet alleen iets bij zonders in de samenstelling van het water maar ook onder het water. Op de bodem liggen res tanten van marmeren zuilen. Zij verwijzen naar de historische achtergrond van Pamukkale en omgeving. Veel oudheidkundi ge bijzonderheden zijn te vin den in Hierapolis dat vlak bij Pamukkale ligt. Het gaat onder meer om de restanten van een Romeins amfitheater en tiental len sacrofagen. Hier zijn geen mannen met fluitjes die het klauteren tussen de oudheidkundige bijzonder heden verbieden zoals bij de kalkstenen terrassen. Nog niet. Mare Brink Kinderen vermaken zich met het warme water in Pamukkale. foto Jeroen Snijders De kalkstenen terrassen van Pamukkale zijn dagelijks geopend van zonsopgang tot zonsondergang. Het nabijgelegen zwem bad is dagelijks geopend van 10 tot 18 uur. Toegang: ongeveer 8 gul den per persoon. Er rijden bussen vanuit de twintig kilometer ver derop gelegen plaats Denizli. Verschillende reisorganisaties hebben arrangementen in Pamuk kale. Holland International heeft een achtdaagse busrondreis met bezoek aan een verblijf van een dag en nacht in Pamukkale voor 1253 gulden per persoon op basis van een tweepersoonskamer. Oad Reizen heeft een 8-daagse autorondrondreis vanuit Izmir en Istan bul met bezoek aan Pamukkale vanaf 829 gulden per persoon (op basis van een twee persoons hotelkamer). Bij de prijs zijn vliegreis en zeven overnachtingen in een middenklasse hotel inbegrepen. Bij Oad Reizen is ook een reis te boeken naar een 3-sterrenhotel in het nabijgelegen Oludeniz. Vandaar uit zijn er dagexcursies naar Pamukkale. Nog tot en met 25 november kan in het Molenmuseum aan de Museumlaan 18 in Koog aan de Zaan worden gekeken naar de tentoonstelling Stoom aan de Zaan. De expositie geeft een beeld van de invloed die de industriële revolutie had op de Zaanstreek waar toen zo'n dui zend windmolens stonden. Het Molenmuseum is tot eind september geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 11 tot 17 uur, op zaterdag van 14 tot 17 uur en op zondag van 13 tot 17 uur. Vanaf 1 oktober gelden in het weekeinde dezelfde ope ningstijden, maar van dinsdag tot en met vrij dag zijn de deuren open van 10 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur. Meer informatie: 075-6288968 en www.zaansemolen.nl Plastics in het huishouden' is een tentoonstelling die tot 9 december in het Museum van de Twintigste Eeuw (Bierkade 4 in Hoorn) is te zien. De expositie staat stil bij de vele soorten kunststoffen (nylon, pvc, cellu loid, bakeliet, melamine enzo voort) die in de loop der jaren hun intrede deden in het Hol landse huishouden en uiteraard wordt uitvoerig stil gestaan bij fameuze 'uitvindingen' (fles- senlikkers, uitdruiprekjes) van producenten als Curver, Torna do en Tiger Plastics. Ook het fenomeen Tupperware, met in begrip van de Tupperware-par- ty's, komt aan bod. Het museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 10 tot 17 uur. Meer informatie: 0229-214001 en www.museumhoorn.nl Wie Amsterdam in alle rust wil bekijken, doet er ver standig" aan de stad zaterdag 22 september bezoeken. Dan wordt het hele centrum van 9 tot 17 uur afgesloten voor al het in komend auto- en motorverkeer. Doel van de dag is iedereen er van te doordringen dat de bin nenstad met het openbaar ver voer uitstekend bereikbaar is, maar tegelijkertijd krijgen voetgangers en fietsers alle ruimte om te genieten van bij voorbeeld de wereldberoemde historische gevels langs onder meer de grachten. Meer informatie: 020-6241111 en www.amsterdam.nl Wie een jaar of wat terug ge durende de herfstmaan den door het Schoorlse duinge bied wandelde, zag onderweg altijd wel een paar roestbruine schichten van boomtop naar boomtop flitsen: eekhoorns. Die tijd is voorbij. Het hoe en waar om is een raadsel (er wordt ge dacht aan een dodelijk virus) maar om bezoekers van de hoogste en breedste duinen van Nederland toch te laten zien hoe eekhoorns leven, heeft de Stichting Eekhoornopvang Ne derland uit De Meern een ten toonstelling ingericht in bezoe kerscentrum Het Zandspoor aan de Oorsprongweg 1 in Schoorl (bij de Zeeweg). Foto's en dergelijke geven tevens een beeld van de wijze waarop jon ge, zieke en gewonde 'pluim staarten' weer worden opge lapt. De jeugd kan zich het hoofd breken op een speciaal ontworpen eekhoornpuzzel. Meer informatie: 072-5093352.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 33