Kermis van de Goden Beeldige Autowerke Hij gumt zichzelf uit als het resultaat tegenvalt Altaren in het museum Animatie in de Gratie oor het eerst in de geschiedenis van de moderne kunst wordt er in een museum gebeden. Kunst om voor neer te knielen: 68 altaren uit 34 landen in het nieuwe museum Kunst Palast in Düsseldorf. Omdat het zo bizar is blijf je kijken. Een zwarte Kore aanse auto met de motorklep open. Met open mond staart de auto je aan. Voor de bumper ligt op een kleed een varkenskop. In alle openingen is Koreaans geld gestoken. Om het varken heen ligt voedsel: bonen, rijstkoeken en andere lekkernijen. Met aan dacht knielen twee Koreanen voor het altaar en roepen de go den aan om de auto toch vooral voor ongelukken te behoeden. Een autoaltaar. Iets verderop is dezelfde var kenskop te zien, maar nu op het scherm van een nieuwe pc. Het varken is uit de Interaetstal af komstig. En ook hier weer voed sel. Deze keer echter niet eet baar, maar virtueel: een cyber altaar. Als in Korea iemand een winkel opent, of een nieuwe au to of pc koopt, is het gebruike lijk de goden een maaltijd aan te bieden in ruil voor hulp, be scherming of geluk. Het zijn de meest bizarre altaren op de ker mis van de goden die in het nieu we museum Kunst Palast in Düsseldorf te zien zijn. Kunst om voor te knielen is de titel van een tentoonstelling van 68 hedendaagse altaren uit 34 landen uit de hele wereld. Voor het eerst in de geschiedenis zijn zo veel altaren in een museum alsbij elkaar gebracht. Altaren niet als volkenkundige of folkloristische bezienswaar digheid, maar als installatie of performance. Kunstenaars en priesters uit de 34 landen zijn naar Düsseldorf gekomen om de altaren op te bouwen en ceremonieel in te wijden. Sommigen van hen had den zelfs nog nooit een stenen gebouw gezien. Regelmatig worden de altaren gebruikt voor diensten en bijeenkomsten. Een bijzondere tentoonstelling vol kleur en pracht. Altaren als het peiTon tussen het heden en het hiernamaals, tussen het zicht bare en het onzichtbare, de web sites van de goden. Verzamelin gen van de meest uiteenlopende voorwerpen, offergaven en ge bruiksvoorwerpen gegroepeerd om een god of een heilige. Op kleine videoschermen is te zien hoe er in de verre landen om de diverse altaren wordt ge danst, gezongen en offers worden gebracht. Van kleine huisaltaren tot monumentale bouwwerken, van de godin Kali tot het idolenaltaar van Elvis Presley. Spiegels van verering die vroeger weg gestopt werden in volkenkundige musea. Maar niet door de nieuwe directeur van Kunst Palast, Jean-Hubert Martin. In Parijs richtte hij in 1989 al de spraakmakende tentoonstel ling Magiciens de la ter re in, waarbij hij kunstenaars uit Afrika, Azië en Oceanë met die uit het westen bij elkaar bracht. Volgens Martin hebben de kun stenaars van de avant-garde in hun poging zich van het verle den en de tirannie van het natu ralisme te bevrijden zich als kannibalen de kunst van de pri- donderdag 13 september 2001 Directeur Karei Schampers van het Frans Halsmuseum in Haarlem zet een vette punt achter het verleden en een reu zenstap naar de toekomst met zijn oogstrelende tentoonstel ling van hedendaagse Europese en Amerikaanse fotografie Au towerke. De door BMW gefinancierde ex positie met werk van 28 kunste naars is van internationale allu re en beslaat zowel de Vlees- als Verweyhal. Met de tentoonstelling toont Schampers aan dat het menens is met zijn plannen het Frans Halsmuseum om te vormen tot toonaangevend museum voör hedendaagse kunst. Je zou als tegenprestatie mini maal een permanente show van BMW-modellen uit de nieuwste series verwachten op de Grote Markt. Maar niets, ook niet aan de gevel of bij de entree van de Hallen, dat er op wijst dat het hier om een tentoonstelling gaat die volledig is betaald door de autofabrikant. De expositie vertoont inhoude lijk eenzelfde terughoudend heid: geen reclameposter, wervende tekst of vaantje te be kennen. De Vlees- en Verweyhal is van onder tot boven benut om de groot formaat fotowerken onder te brengen. De lichtere en modernere Verweyhal is hier duidelijk beter op berekend dan de Vleeshal. Dat de oorspronkelijk Duitse tentoonstelling Autowerke in het Frans Halsmuseum is te zien berust op louter toeval. Scham pers stuitte op de gelijknamige, eerdere versie van de expositie toen hij in Hamburg was ter voorbereiding van de grote Ruysdael-tentoonstelling die zijn museum volgend jaar brengt. Die fototentoonstelling bleek het gevolg te zijn van het recente collectiebeleid van een onder deel van het Duitse concern. In plaats van bestaande kunst aan te schaffen beweegt BMW Fi nancial Services zich actief op de kunstmarkt. Tweeëntwintig kunstenaars kregen een op dracht foto's te maken met het thema 'auto' in de ruimste zin van het woord. Schampers wist via een lid van de Raad van bestuur van BMW AG de tentoonstelling naar Haarlem te krijgen. De Haar lemse versie is uitgebreid met werk van zes jonge Engelse fo tografen als Tom Hunter, Sarah Jones en David Shrigley. Daar door is nog beter inzichtelijk wat er momenteel internatio naal te koop is binnen deze po pulaire, relatief jonge discipli ne. Hoewel de kunstenaars afge zien van het thema volkomen vrij waren in hun onderwerp keuze hebben toch enkelen van hen een BMW-product verwerkt in hun foto's. Noritoshi Hiraka- wa bijvoorbeeld doet dit in be dekte zin. In zijn soms smeuïge beeldverhaal in drieluikvorm toont hij telkens een vrijend of verliefd paartje gezeten in een auto of op een motor van het Duitse merk, op een afstandje besmuikt gadegeslagen door een derde persoon. De persona ges komen in kleur terug in de zijluiken, in grofkorrelige blow ups. Mexicaans altaar. Het duo Nina Fischer en Maro- an el Dani heeft het BMW-logo in hun video All Roads lead, to Rome verwerkt door in de Itali aanse hoofdstad een route te rij den die op de stadsplattegrond precies de contouren van het beeldmerk vormt: leuk bedacht maar eerder kunstig dan kunst. Toch is in geen enkel geval de in tegriteit van de deelnemende kunstenaars aangetast door de opdracht van BMW. De op dracht vormde eerder een aan leiding om deze op een uiterst I persoonlijke wijze in te vullen, i Niemand heeft zich in artistieke zin uitgeleverd. Daar is de foto installatie van Glenn Ligon een mooi voorbeeld van. De zwarte Amerikaan afkomstig uit de Bronx in New York bleef zijn ei gen kunstopvatting trouw. Hij zette zich over zijn gemengde gevoelens over de auto-cultuur heen en fotografeerde zwarte arbeiders in een BMW-fabriek als eerbetoon aan zijn vader die dertig j aar lang bij General Mo tors werkte. Ook Rineke Dijkstra fotogra feerde fabrieksarbeiders. Met de ingetogenheid waar zij pa tent op heeft laat ze zien hoe drie trotse, piepjonge BMW-mede- werkers zich met kleine details weten te ontworstelen aan de uniformiteit van de bedrijfskle ding. Dijkstra's bijdrage krijgt een vervolg in de solotentoonstel ling die het Frans Hals organi seert in december. Gillian Wearing ging op een ver gelijkbare docum'entaire wijze als Glenn Ligon/ te werk door drie uiteenlopende BMW-lief- hebbers te fotograferen. Iedere foto gaat vergezeld van een handgeschreven statement van de geportretteerde. Een jonge vrouw schrijft bijvoorbeeld dat zij een BMW kocht uit nijd dat alle vrouwen in haar directe om geving een kind kregen en zij niet. Aart van der Kuijl Autowerke, hedendaagse Europese en Amerikaanse fotografie. Te zien t/m 28 okt., Venveyhal/Vleeshal Frans Halsmuseum, Grote Markt 16, Haarlem. Open: ma t/m za: 11-17 u; zo 12-17 u. Publicaties: drie cata logi (hardcover) af 47,50 per stuk. mitieve volkeren eigen gemaakt en losgekoppeld van de religieu ze context. Martin ziet de tentoonstelling in Düsseldorf als een soort Wie- dergutmachung, als een rehabi litatie. Altaren zijn volgens Jean-Hubert Martin niet alleen toonbeelden van de zoektocht naar een andere dimensie van het zijn, maar ook van de crea tieve veelzijdigheid van cultu ren. „Als we werkelijk serieus aan globalisering willen wer ken, dan zullen we het referen tiekader van niet-westerse kun stenaars moeten respecteren en erkennenen dat is in veel geval len dus de religie." Hans Jacobs Altaren. Kunst om voor te knielen: tot en met 6 januari 2002 in Kunst Palast Düsseldorf, Ehrenhof 4-5 (langs de Rijn aan de Joseph Beuys Ufer, waar ruime parkeergelegen heid is)Open van dinsdag tot en met zondag van 12 tot 20 uur. www.mu- seum-kunst-palast. de Buldan uit Korea. Hindoestaanse tempelwagen uit Sri Lanka. Rineke Dijkstra fotografeerde jonge fabrieksarbeiders. Beeld uit Fatherand Daughter van Michael Dudokde Wit. Het is de wereld van praatgrage dieren, van rampzalige ongelukken zonder dat het de betrokkenen enig letsel oplevert, van grappen en nog eens grappen; het is de we reld van de tekenfilm. Vooral bekend van producties als Donald Duck, Tom en Jerry, Bugs Bunny, Betty Boop, The Flintstones en vele anderen uit grote studio's als Disney en Warner Brothers. Maar achter deze bijna sprookjeswereld van bewegende tekenin gen bestaat nog een andere wereld van de animatiefilm. Het is de wereld van onafhankelijke anima tiefilmers, die op geheel eigen, artistieke wijze invulling geven aan de kunst van het bewegende beeld, De tekenfilm heeft hele volksstammen buikkrampen bezorgd van het lachen, maar de "vrije animatiefilmer heeft heel wat meer moeite het publiek van zijn bedoelingen te overtuigen. Vooral het verdwijnen van de voorfilm uit de bioscoop heeft de animatie film, met veel meer verschillende technie ken dan alleen het tekenen, geen goed ge daan. Het aantal vertoningsmogelijkheden nam drastisch af en binnen de kortste keren was de animatiefilmer aangewezen op het kleine, alternatieve filmcircuit. De echte liefhebbers kunnen daar volop genieten maar het grote publiek blijft verstoken van al het moois dat de vrije animatiefilm te bie den heeft. Toch is er een kentering te signaleren. En dat is onder meer te danken aan de anima- tiefilmers die deze maand in De Vishal in Haarlem te zien zijn. Zij zijn het die de Ne derlandse animatiefilm hebben opgestoten in de vaart der volkeren. Met grote regel maat slepen ze prijzen weg op buitenlandse filmfestivals en mensen als Gerrit van Dijk, Paul Driessen, Michael Dudok de Wit en BörgeRingzijn bekende namenin de wereld van de internationale animatiefilm. Hun activiteiten en bekendheid zijn de laatste jaren een grote stimulans gebleken voor de verdere ontwikkeling van de animatiefilm als kunstvorm. Met name Gerrit van Dijk knokt een groot deel van zijn leven voor meer aandacht voor de animatiefilm. Niet alléén als filmer, maar ook en vooral op allerlei niveaus daar omheen. Van Dijk weekte op rijksniveau subsidies los, stond aan de wieg van het Hol land Animation Film Festival, het twee jaarlijkse festival voor de animatiefilm in Utrecht, en was de initiatiefnemer tot de op richting in 1993 van het Nederlands Insti tuut voor Animatiefilm (NIAf) in Tilburg. Het NIAf is inmiddels een grote club, waar talentvolle animatiefilmers de kans krijgen een mooie film te maken. Maar waar ook aan onderzoek wordt gedaan, films worden bewaard, gedistribueerd en tal van andere activiteiten worden georganiseerd. Dit NIAf heef t zich ook tot doel gesteld meer be kendheid te geven aan de vrije animatie film. De nu ingerichte expositie in De Vishal is vooral bedoeld om het grote publiek een beeld te geven van wat er op het terrein van de kunstzinnige animatiefilm allemaal te zien is. En dat is nogal veel. In feite toont de exposi tie werk van drie generaties Nederlandse animatiefilmers. Van alle filmmakers wor den voortdurend films vertoond op tien mo nitoren. Daaromheen hangt artwork dat ge bruikt is voor de totstandkoming van een film. Tekstborden geven informatie over de filmmakers, hun werk en de door hen ge bruikte technieken. Die technieken lopen nogal uiteen en juist dat maakt de animatiefilm zo fascinerend. Beeldje voor beeldje vult de filmer zijn ver haal in en vervolgens legt hij dat eveneens beeld voorbeeld vast op film. Door die beel den op een gecontroleerde snelheid te pro jecteren, lijkt het alsof de beelden in bewe ging komen. Die suggestie van beweging geeft de maker eindeloos veel mogelijkhe den om te spelen met de werkelijkheid. Een van de meer indringende films is in dit op zicht Imove, solamv an Gerrit van Dijk. De filmer tekent hierin zichzelf en zijn omge ving en gumt zichzelf uit als het resultaat hem niet bevalt. Maar dankzij het tekenen en het vastleggen van die tekeningen op film beweegt Van Dijk en bestaat hij De hedendaagse technologie geeft de ani matiefilm nieuwe mogelijkheden. De com puter heeft meer mogelijkheden en werkt in sommige opzichten sneller. Bovendien zijn de resultaten makkelij ker te vertonen op in ternet en televisie. Speelfilmregisseurs ma ken vaker gebruik van animatiefilm (bij voorbeeld in Gladiator, waar het colosseum via computeranimatie in de film is gemon teerd, maar ook in tal van science-fiction films), reclamebureaus doen erg veel met animatietechnieken en ook bij vormgevers van websites en softwareproducenten is animatie populair. Die opleving van de belangstelling is voor alle partijen goed, zegt directeur Ton Crone van het NIAf. Er komt meer animatie be schikbaar en voor de filmers meer werk. In het algemeen is het leven van een animatie- filmer geen vetpot. Zelfs een Oscarwinnaar j als Michael Dudok de Wit Father and daughter) maakt regelmatig commercieel werk om brood op de plank te krijgen. En in feite geldt dat voor vrijwel alle Nederlandse j animatiefilmers, die alleen dankzij het sub- i sidiesysteem van de rijksoverheid hun films kunnen maken. Maar daardoor onderschei- den zij zich op zodanige wijze dat de grote Amerikaanse studio's hier graag de teke- i naars zoeken voor het maken van hun films. Zo ook is de talentrijke Piet Kroon in de Ver- enigde Staten aan de slag gegaan, waar hij als regisseur (voor de animatie-invulling) werkt aan de avondvullende film Osmosis Jones. Crone is wat blij met de expositie 'Animatie in de Gratie'. „Het is 16 jaar geleden dat Ni co Crama in Arnhem een mooie expositie had over animatiefilm. Daarom zijn wij blij dat er nu eindelijk weer een presentatie is in Nederland. Wij hebben inmiddels erg veel materiaal en de filmmakers zijn graag be reid mee te werken. En met nieuwe appara tuur en nieuwe technieken wordt het steeds makkelijker animatiefilm via internet, DVD of video aan de man te brengen." Jan Kuys j Animatie in de Gratie: expositie over de anima tiefilm in Nederland. Te zien in De Vishal, Grole Markt, Haarlem, t/m 1 oktober.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 32