Werken bij een schaduwbaas NS investeert flink In onderhoudsbedrijf PZC Oude hypotheek biedt mogelijkheden 13 Payrolling nieuw fenomeen in arbeidscontracten Friesland pakt diermeel aan Raule kost Athlon winst GTI draait goed halfjaar Hortus Haren wil uitstel betaling Van Halderen topman Nuon Streven is: elke trein voor de spits het spoor weer op donderdag 13 september 2001 Je hebt een goede, vaste baan in een winkel of restaurant, maar je baas is je baas helemaal niet. Die heeft zijn personeel namelijk 'overgedaan' aan een bureau ergens in het land, dat voortaan jouw salaris uitbetaalt. 'Payrolling' heet dit nieuwe fenomeen op de arbeidsmarkt en duizenden werknemers wer ken inmiddels voor zo'n schaduwbaas. Het Almelose bureau Van der Noordt heeft al vierhonderd bedrijven warm toeten te maken voor dat model. Maar hoe is het om twee bazen te die nen Hoor Jan Ruesink ALMELO - Ik wens u veel per soneel, is een veel gehoorde, cy nische grap in ondernemers- kringen. Personeel aannemen betekent namelijk contracten met kleine lettertjes opstellen, premies en sociale afdrachten regelen, papieren invullen voor fiscus en bedrijfsvereniging, een arbodienst inschakelen, CAO- en wetswijzigingen vol gen. Allemaal rompslomp die de ondernemer afhoudt van wat hij eigenlijk het allerliefste doet: verkopen en de tent runnen. Dienstverleners spelen handig in op die groeiende administra tieve lastendruk in het midden- en kleinbedrijf. Personeelsbu reaus, uitzendbedrijven en an dere intermediairs nemen sinds kort het 'hele gedoe' rond perso neel over, als waren zij een ex terne afdeling personeelszaken van het bedrijf. Het personeel komt dan op de loonlijst van het (uitzend)bureau en wordt ver volgens exclusief aan de op drachtgever uitgeleend: tijde lijk personeel voor de duur van het dienstverband en vast per soneel voor onbepaalde tijd. Het inlenende bedrijf betaalt daarvoor aan het bureau het sa laris plus een toeslag. De baas blijft intussen baas in eigen be drijf en blijft beslissen over aan nemen van personeel, beloning, promotie, ontslag en dergelijke, maar op papier zijn z'n mensen niet langer bij hem in dienst. Payrolling heet dat nieuwe fe nomeen en wie de zoekmachines op internet aan het werk zet, komt erachter dat veel uitzend en detacheringsbureaus deze dienst inmiddels in hun pakket- hebben. Een van de eerste bureaus die de kracht van payrolling heeft ont dekt, is Van der Noordt perso neelsdiensten in Almelo. Anderhalf jaar geleden (her)op- gericht, legt het bureau zich in middels grotendeels toe op het 'loonlijsten', zoals de vertaling van de Engelse term zou kunnen luiden. Volgens de directeuren Wim van der Noordt en Robert Beunk hebben zich al vierhon derd werkgevers uit het MKB in heel Nederland bij het bureau aangesloten. Daardoor staan nu vierduizend mensen op de loon lijst bij Van der Noordt (boven op de dertig eigen personeelsle den). Van der Noordt weet payrollen vooral te introduce ren in branches als detailhan del, sportscholen, schoonmaak, kinderopvang en horeca. Van der Noordt fungeert daarbij als 'opvolgend werkgever' zo dat het personeel dat ervoor ge kozen heeft om mee te gaan, alle opgebouwde rechten en ar beidsvoorwaarden behoudt. Payrolling is dus niet bedoeld om op een of andere manier te beknibbelen op de arbeidsvoor waarden, bezweert Van der Noordt. Extra's Sterker nog, bovenop de voor de branche geldende CAO geeft het bureau de overgenomen werk nemers nog een aantal extra's. Daarvoor hanteert het bureau twee vormen: payrolling basic en payrolling plus. De eerste vorm (vooral bedoeld voor va kantiewerkers, seizoens- en op roepkrachten) bevat ondermeer zeventig procent loondoorbeta ling bij ziekte en twintig vakan tiedagen. Het luxe pakket (voor vast per soneel) omvat 25 vakantiedagen en honderd procent doorbeta ling bij ziekte en boven het CAO-niveau nog extraatjes als een pensioenvoorziening, pc- privéplan, kinderopvang, spaarloonregeling, WAO-hiaat- De kinderopvang is een van de sectoren waarin payrollen opgang maakt. verzekering en meer van dat moois. ,,En dat kennen de mees te kleinere werkgevers of bran- che-CAO's in het midden- en kleinbedrijf niet", weet Van der Noordt. Van der Noordt zegt dat pakket te kunnen aanbieden voor een bedrag van zo'n 1,50 per ge werkt uur. Daar verdient het be drijf op dankzij het 'volume'. Nu werken vierduizend mensen on der die formule (onder meer bij werkgevers als het stadion Hee renveen, Sail en het Verkeers park Assen), maar de leiding ziet het komende jaar groeimo gelijkheden tot zeker 10.000 werknemers. En dan werkt het voordeel van de massa nog meer. Van der Noordt erkent dat in menig winkel of restaurant een 'lichte cultuurshock' ontstaat als de baas aan zijn mensen ver telt dat ze binnenkort een ande re werkgever krijgen.Maar we raden altijd aan om een geza menlijke informatiebij een komst te beleggen, waar we alle vragen kunnen beantwoorden. D an beseffen de meesten wel dat ze er vooral beter van worden. En niemand hoeft mee. De op drachtgever kan bestaand per soneel niet verplichten om mee te gaan." ,,Maar nieuw personeel wel", reageert bestuurder Marian Buijs van FNV Bondgenoten in Deventer, „en als een bedrijf kiest voor payrolling, zal op den duur het complete personeel er onder vallen. Daarom volgen we deze nieuwe contractvorm nauwlettend, want het lijkt er inderdaad op dat payrolling snel aan populariteit wint in het midden- en kleinbedrijf." Vraagtekens Buijs heeft inmiddels oriënte rend gesproken met Van der Noordt en zegt op voorhand niet afwijzend te staan tegenover het model dat het Almelose bu reau hanteert. „Maar we hebben nog wel vraagtekens en kennen foto Roland de Bruin/GPD nog niet alle ins en outs. Boven dien zie je payrolling bij allerlei bureaus en in verschillende ge daantes opduiken, zodat het voor ons zaak is het fenomeen nauwlettend en kritisch te be kijken." De vakbondsbestuurder stelt vast dat payrolling er positiever uitziet dan uitzendwerk omdat minimaal de lonen en toeslagen betaald moeten worden zoals die gelden voor het inlenend be drijf. Een horecabedrijf dat zijn personeel aan een payroller overdoet, moet dus minimaal de horeca-CAO hanteren en een supermarkt de supermarkt- CAO. GPD LEEUWARDEN- De provincie Friesland gaat destructiebe drijf Rendac en opslagbedrijf DBO dwangsommen opleggen als zij hun diermeel niet voor 5 oktober hebben afgevoerd. De dwangsommen kunnen oplopen tot maximaal 250.000 gul den per bedrijf. De provincie heeft begin augustus geëist het bewuste diermeel bij opslagbedrijf DBO te verwijderen. De opslag is verboden omdat het gevaarlijk is voor de volks gezondheid en milieu. Vooral het negatieve brandweeradvies heeft de provincie tot afvoer doen besluiten. In totaal ligt in Dokkum 15.000 ton diermeel. ANP AMSTERDAM - De verlieslatende Duitse autoverhuurder CC Raule is nog altijd een blok aan het been van de dealer- en verhuurgroep Athlon. Net als over vorig jaar drukte ook in het eerste halfjaar van 2001 het verlies van dochter Raule de winst. Athlon wil voor het eind van dit j aar af zijn van RauleOok de dealerbedrijven gaan in de verkoop. De Stem Groep neemt, zoals het er nu uitziet, alle dealerbedrijven, vier dealerlease- bedrijven en een autoschadeherstelbedrijf over van Athlon. De dealerbedrijven behoren niet meer tot de kernactiviteit, aldus Athlon. Athlon gaat zich richten op de -internationale- langdurige verhuur (lease) van auto's. In het eerste halfjaar bedroeg de nettowinst 12,2 miljoen euro, exclusief Raule was dat 16,3 miljoen euro. ANP BUNNIK - Technisch installatiebedrijf GTI heeft over de eer ste zes maanden van dit jaar een tien procent hogere netto winst van 12,2 miljoen euro 26,9 miljoen) behaald. De om zet steeg met 25 procent tot 520 miljoen euro 1,14 miljard). Dit heeft GTI gisteren bekendgemaakt. De overname van GTI door het Belgische energiebedrijf Trac- tebel is onlangs afgerond. Het wordt samengevoegd met de Fabricom Groep van Tractebel. GTI handhaaft zijn prognose dat de winstgroei als onderdeel van Tractebel over heel 2001 tien procent zal zijn en dat de omzet met minimaal twintig procent toeneemt. ANP GRONINGEN - De directie van de Hortus in Haren vraagt uitstel van betaling om te voorkomen dat schuldeisers een faillissement aanvragen. „Op die manier staan de gemeente raden van Groningen en Haren niet voor een voldongen feit, maar kunnen ze in alle vrijheid een besluit nemen", aldus di recteur M. Drissen gisteren. De gemeenteraden van Groningen en Haren moeten zich nog uitspreken over de plannen van de colleges van B en W. Die be sloten dinsdag de botanische tuin financieel niet langer te on dersteunen. Groningen en Haren zijn ontevreden over het on dernemingsplan. ANP AMSTERDAM - Nuon heeft een opvolger gevonden voor de vertrekkende bestuursvoorzitter T. Swelheim. L. van Halde ren (54) neemt de voorzittershamer over. Dat heeft het ener giebedrijf gisteren bekendgemaakt. Onduidelijk is nog wan neer Van Halderen in dienst treedt bij Nuon. Van Halderen is nu bij het Belgische energieconcern Electra- bel verantwoordelijk voor Noord- en Centra al-Europa. Ook is hij de directievoorzitter voor Electrabel Nederland. De raad van commissarissen zegt met de keuze van Van Hal deren te kiezen voor continuïteit in het beleid. ANP Vrijwel dagelijks vallen er trei nen uit als gevolg van een de fect. Terwijl er al sprake is van een achterstand in het onder houd. Een nieuwe campagne van NS-dochter NedTrain om in binnen- en buitenland ruim 300 storings- en onderhouds monteurs aan te trekken moet hieraan een eind maken. De werkplaatsen zien reikhalzend uit naar deze nieuwe collega's. „Het is frustrerend als je een trein pas na de spits het spoor weer op krijgt." door Marcel van Silfhout LEEDSCHENDAM - In de hal van de onderhoudswerkplaats staan complete treinstellen op 'pootjes'. In één van deze 'put- sporen' sleutelen met olie be smeurde monteurs aan een wielas die voor controle onder de trein vandaan moet worden gehaald. Het zweet gutst van hun voorhoofd. „Ja, dit is bees tenwerk," zegt productiema nager Marco Kuijsten. „Zo'n wielas weegt tonnen." Een paar putsporen verderop in de onderhoudsplaats van NedTrain in Leidschendam staat iets van heel andere orde: de ICE-trein die dagelijks op en neer rijdt tussen Amsterdam en Keiden. De glanzende, hy permoderne trein, waar vol gens Kuijsten 'nog net geen vleugels aan zitten', vergt van wege de geavanceerde elektro nica een speciale aanpak. Daarbij is een team van dertig man betrokken. In plaats van met olie besmeur de gezichten, zijnhethiervoor- al hoog opgeleide technici die aan de trein sleutelen. Dat ge beurt onder het toeziend oog van ingenieurs van Siemens. Die hebben de electronica ge plaatst. „Maar," zegt een voor man, „ook voor Siemens is deze apparatuur deels nieuw." Er moet dus nog veel ervaring met de ICE worden opgebouwd. Nieuwe treinen betekenen dus niet per definitie minder on derhoud. Het gesleutel aan het meer bekende materieel zoals de sprinters, intercity's en dub beldekkers, verloopt in die zin sneller. Maar als gevolg van het intensievere gebruik van de treinen door de groei van het reizigersvervoer, hebben deze treinstellen vaker een beurt nodig. Voeg hier het tekort aan storings- en onderhoudsmon teurs aan toe en het is niet ver De monteurs moeten de weg weten in allerlei soorten treinen. wonderlijk dat er op dit moment teveel treinen voor re paratie langs de kant staan. Van alle 2560 rijtuigen in Ne derland mogen er per dag 330 e?n 'pitstop' maken. De laatste maanden ligt dit structureel 200 rijtuigen hoger. Het aantal zitplaatsen van 195.000 is der halve afgenomen tot een voor NS onacceptabele 155.000. Een ongerief dat treinreizigers dagelijks treft in de vorm van uitvallende en overvolle trei nen. Schakelaars Hoe gevoelig sommige treinon- derdelen zijn, blijkt in de werk plaats van NedTrain waar ze ven dagen in de week dag en nacht wordt doorgewerkt. Ge rard Schuyt, hoofdmonteur en mentor van de monteurs in op leiding, wijst op een mechani sche schakelkast waarin zestig kleine schakelaars zitten. „Als één zo'n kleine schakelaar uit valt rijdt de hele trein niet meer." Op deze sprinter zitten maar liefst negentig van dit soort kasten met een totaal van 5400 schakelaartjes die dus al lemaal kapot kunnen gaanHet verklaart de storingsgevoelig heid van dit NS-materieel. Schuyt: „Het probleem in de opleiding voor dit werk is dat j e zoveel mogelijk schakelaars moet zien voordat je als mon teur een beetje inzicht krijgt in welke nog wel en welke niet goed zijn. Zo'n trein moet hier na weer 90.000 kilometer mee. Vandaar dat ik hier altijd bij sta om te kijken of de jongens de juiste beslissing nemen. Ik draag zo mijn kennis over, zeg maar volgens het vader-zoon- principe." De dubbeldekker die op het naastgelegen putspoor staat, blijkt al even storingsgevoelig. Schuyt: „De normale tempera tuur van de olie is 59 graden. Bij 60 graden heb je al een pro bleem en bij 61 graden kunnen er elementen stuk gaan die wel 250.000 gulden per stuk kos ten. Daar mag een regiodirec teur niet eens voor tekenen." Aan dit olieprobleem wordt overigens gewerkt. Alle trei nen krijgen een beschermende overkapping van deze olieop slag. Het enige nadeel van deze ingreep is dat de treinen een week uit de roulatie zijn. In totaal staan er in Leidschen dam elke dag zo'n honderd treinstellen in de werkplaats. De rest van de te repareren of vernieuwen treinen staat bij andere werkplaatsen van Ned Train zoals Maastricht, Zwol le, Onnen, Amsterdam of bij de revisiebedrijven in Haarlem en Tilburg. Jax'enlange bezuini gingen hebben er echter toe ge leid dat er minder voorraden zijn. Monteurs moeten soms foto Phil Nijhuis/GPD weken wachten tot ze weer met hun werk aan een trein door kunnen. Frank Steller, regiodirecteur van NedTrain, erkent het pro bleem. „Het komt voor dat er een onderdeel nodig is dat er niet is. Dat is voor niemand motiverend." Toch wijt hij dit euvel niet alleen aan de vx'oege- re bezuinigingen van NS. „De industrie heeft evengoed een efficiencyslag gemaakt. Ook daar zijn er minder voorra den." Handen De tijd van al te strakke zuinig heid bij NedTrain lijkt inmid dels voorbijgetuige het inter ne bedrijfsplan 'Meer goede handen aan de bakken.' Voor de komende drie jaar mag het bedrijf ruim 300 miljoen gul den meer uitgeven om de trei nen sneller weer het spoor op te krijgen. Onderhoudswerk plaatsen worden vernieuwd en uitgebreid met nog meer put sporen en er is een extra budget om in totaal 300 nieuwe werk nemers te werven,. Daarvoor zijn grote reclamecampagnes opgezet. Zelfs in Engeland en Duitsland wordt gezocht naar geschikt personeel. Nedlïain-directeur personeel en organisatie Wietske Zeijl- stra vertelt dat er inmiddels ook een contract is gesloten met het middelbaar beroeps onderwijs. „We gaan binnen kort samen met de regionale opleidingscentra (ROC's) van start met een project. Leerlin gen krijgen de mogelijkheid om te leren en te werken. Na een twee- of driejarige oplei ding krijgen ze mogelijk een baan bij ons aangeboden." In feite keert hiermee het geven van onderwijs zoals vroeger ook gebeurde, terug op de werkplaats. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de 'pitstops' bij NedTrain aantoonbaar kor ter worden. „We hebben de af spraak met NS dat we met een planmatige aanpak ervoor gaan zorgen dat elke trein voor de volgende ochtendspits weer gereed is." Verlof Zeijlstra is optimistisch over die doelstelling. De werving van nieuw personeel verloopt nu al voorspoedig. Voor de werkvloer is dit prettig omdat de monteurs weer wat vaker met verlof kunnen. Volgens haar zal er in de ko mende periode vooral worden geïnvesteerd in de werkplaat sen waar de problematiek van weinig personeel en een hoog ziekteverzuim het meest voel baar is. „Weinig onderdelen en hele rijen bakken (rijtuigen) voor de deur is demotiverend. We werken er hard aan om die bronnen van frustratie weg te nemen." Zeijlstra zegt ook veel te ver wachten van de overeenkomst met de Arbodienst waarin is afgesproken dat NS meer bij het spoorbedrijf betrokken be drijfsartsen krijgt. „Dan hoeft ons personeel dat dagelijks in een putspoor staat in elk geval niet meer zoiets te horen als: 'u kunt wel weer aan het werk, maar u mag niet boven uw hoofd werken en anders meldt u zich maar ziek'. Zo iemand kan altijd nog tijdelijk aan de slag ergens anders binnen NS GPD door Jos van Rijsingen DEN HAAG - Voor eigenhuis bezitters die al tien jaar of lan ger dezelfde hypotheek hebben en nog nooit bij bank of advi seur hebben gezeten, kan het geen kwaad zo halverwege de looptijd de boel eens op een rij tje te zetten. We nemen als voorbeeld iemand die 14 jaar geleden een ouderwetse annuï teitenhypotheek van 160.000 gulden afsloot op zijn huis. In deze variant blijft het bruto maandbedrag de hele looptijd gelijk. Eerst weinig aflossing en veel rente en op het einde net omgekeerd (met daardoor een hogere netto maandlast). Bij een rente van toen 8,1 procent, res teert na 14 jaar nog een schuld van ruim 127.000 gulden. Als er, bijvoorbeeld bij de renteherzie ning naar 5,7 procent, verder niets aan de hypotheek veran dert, stijgt de netto maandlast (na belastingaftrek) komende 16 jaar met nog ruim 200 gulden tot 1.095 gulden. De hypotheek is dan afgelost. De woningbezitter moet zich echter nu afvragen of hij over 16 jaar de hypotheek helemaal af gelost wil hebben. Als hij tegen die tijd bedenkt, dat het toch wel jammer is dat al zijn vermo gen in 'dode stenen' zit, heeft hij veel minder mogelijkheden daar iets aan te doen. Als hij na melijk in hetzelfde huis blijft wonen en dan extra hypotheek opneemt om er goed van te le ven, is de rente niet meer aftrek baar. Veel mensen besluiten daarom de hypotheek aflos- singsvrij te maken. Dat levert nu aanzienlijk lagere maand lasten op en de hypotheek blijft doorlopen. De rente van oude hypotheken is tot 3 0 j aar na 1 j a- nuari 2001 aftrekbaar. Overwaarde Berekeningen van de Hypothe- kers Associatie wijzen uit dat in het genoemde voorbeeld de net to maandlasten ruim 400 gulden lager zijn. Dat verschil loopt op tot zo'n 650 gulden. Maar de schuld van 127.000 gulden blijft wel bestaan. Het huis heeft meer dan genoeg overwaarde, dus als het ooit verkocht wordt, kan de hypotheek makkelijk worden afgelost. Zolang men in het huis blijft wonen, blijven de maand lasten echter bestaan. Na het 65ste jaar worden die zelfs ho ger omdat het belastingvoor deel dan minder wordt. En na dertig jaar stopt de renteaftrek. Een tussenvorm tussen het voortzetten van de oude annuï teitenhypotheek en de volledig aflossingsvrije hypotheek is de aflossingsvrije hypotheek met een maandelijkse storting. Hiertoe wordt bij de bank een beleggingsrekening geopend waarop elke maand een bedrag wordt gestort. Afhankelijk van het risico dat men bereid is te lo pen, kan dat geheel of gedeelte lijk in een wereldwijd beleg gend aandelenfonds. Om minder risico te lopen, kan een deel in obligatiefondsen worden gestopt of op een spaarrekening met hoge rente worden gezet. Als we uitgaan van een gemid deld jaarlijks rendement van 8 procent, moet per maand een bedrag van 337 gulden wox'den gestort om na 16 jaar de hypo theek te kunnen aflossen. Risico De netto maandlast is bij deze variant het eerste jaar 75 gulden lager. Dat verschil loopt echter op tot ruim 200 gulden. Uiter aard wordt bij deze aanpak enig risico gelopen. De kans bestaat dat er op het eind niet genoeg is om de hypoheek af te lossen. Maar in vergelijking met de vol ledig aflossingsvrije hypotheek is er in ieder geval een flink be drag beschikbaar. Als het mee valt, is het eindkapitaal hoger dan 127.000 gulden. Het be- langrijkste is echter dan men op deze manier de handen vrij houdt. Desgewenst kan de hy potheek woi'den afgelost. Als het echter beter uitkomt, kan het geld ook beschikbaar blij ven voor consumptie. De rente blijft dan wel aftx-ekbaar (maxi maal dertig jaar). Misschien blijkt over 16 jaar zelfs dat de rente-aftrek intex'essanter wordt als 6 5-plussers voortaan AOW-premie moeten betalen. Het omzetten van de hypotheek bij dezelfde geldgever kan meestal zonder dat er afsluit- provisie in rekening wordt ge bracht. Soms wordt een eenma lige vergoeding van 500 gulden gevraagd. Bij voldoende over waarde van het huis is het niet nodig de beleggingsrekening aan de bank te verpanden. Men blijft dan baas over zijn eigen geld en kan, als de nood aan de man komt, ook tussentijds geld van de beleggingsx'ekening op nemen. Verzekeringen De financiële instellingen pro- beren vaak de beleggingspro ducten aan te bieden in de vorm van verzekeringen. De meestal hoge kosten die deze met zich meebrengen, gaan ten koste van het rendement. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 13