Werknemer krijgt meer keuzes
Syntess: eenvoud is het lastigst
Parkeerautomaat
slikt nu ook euro's
Spa worstelt met modern dopje
SER-commissie bepleit spaarfonds voor onderbreken loopbaan
Graven aan nieuwe Amazonehaven
Vrachttrein
op Milaan
stopt alweer
het bedrijf
Samenlevingscontract
is wel het minste
profijt
donderdag 13 september 2001
Hnnr Eva Schouten
IVIAARSSEN - Marktleider zijn heeft
lang niet altijd voordelen. Spa, bekend
van het Spaatje blauw, rood, groen en
wat al niet meer, voelt zich als marlet-
leider gedwongen om het braafste jon
getje van de klas te zijn. Maar dat zou
juist wel eens marktaandeel kunnen
kosten. Daarom wordt er een nieuw,
blauw, flesje in de markt gezet. „De
kleur is Spa-blauw".
Spa wil graag het zogenoemde sport-
dopje, bekend van flesjes uit het bui
tenland en van de sport drankjes, in Ne
derland introduceren, maar is bang
voor minister Pronk van Milieu. De
frisdrankindustrie steggelt al jaren
met de minister over statiegeld op blik
jes en kleine flesjes. Het lijkt Spa Ne
derland dan ook geen goed idee om nog
meer plastic aan de flesjes toe te voegen
door het dopje er standaard op te
schroeven.
De dopjes zitten wel op de kleinere (33
cl) flesjes en worden los bijgeleverd bij
onder meer de winkels op de NS-sta-
tions. „Zij zien dit als een aardigheidje
richting de reiziger", vertelt J. van der
Borst van Spadel, in Nederland verant
woordelijk voor de omzet van het mine
raalwater. Volgens hem is de branche
allang blij dat de halve-literflesjes nu
nog 'zonder statiegeld gedoogd wor
den'. „Als we er nu ook nog dopjes op
doen, krijgen we gezeur", denkt hij.
Ook het blauwe flesje lijkt een conces
sie naar de milieubeweging te zijn.
„Om een doorzichtig flesje helemaal
van gerecycled materiaal te maken is
haast onmogelijk", vertelt Van der
Borst. Een 'Spa-blauw'-flesje lukt wel.
Daar zou Pronk dan in ieder geval blij
mee moeten zijn.
Maar het sportdopje, wat van veel
zwaarder plastic is, kan niet gerecycled
worden. Daarom wordt het dopje als
aardigheidje bijgeleverd. ANP
Een parkeerautomaat aan de Heernisseweg in Goes wordt gereed
gemaakt voor de euro. foto Dirk-Jan Gjeltema
doorRixt Albertsma
DEN HAAG - Individuele
werknemers moeten veel meer
keuzemogelijkheden krijgen
om hun werk en privéleven te
combineren. Individuele spaar
fondsen, waaruit werknemers
naar eigen inzicht kunnen put
ten, zouden hiervoor kunnen
dienen. Dit blijkt uit het rapport
'Levensloopbanen; gevolgen
van veranderende arbeidspa
tronen' dat gisteren aan SER-
voorzitter Herman Wijffels is
aangeboden.
Het rappozi;, afkomstig van de
SER-commissie Sociaal-Eco
nomisch Deskundigen, waarin
onafhankelijke sociaal-econo
men zitten, is een verkenning
over de veranderende arbeids
markt. Volgens CSED-voozitter
Kees Goudswaard zijn het voor
al adviezen voor de langere ter
mijn. Dat individuele werkne
mers steeds meer wensen
hebben, staat vast, maar die be
hoefte aan ruimere keuzes
brengt ook verantwoordelijk
heid voor de individuele burger
met zich mee. Als werknemers
tussentijds extra verlof opne
men of willen bijscholen, moe
ten ze dit op een andere manier
weer compenseren.
Pensioenrechten
De commissie concludeert dat
voor dit soort mogelijkheden
spaarfaciliteiten moeten ko
men. Opgebouwde pensioen
rechten zouden hiervoor ge
bruikt kunnen worden. „De tijd
van scholing en daarna alleen
nog maar werken is voorbij", al
dus Goudswaard.
Om aan die individuele wensen
van de werknemers tegemoet te
doorLucOggel
De afdeling Stadsbeheer van
de gemeente Goes is deze
week in samenwerking met
Taxametercentrale Amsterdam
in Goes begonnen met het ge
reedmaken van de parkeerauto
maten voor de euro.
De parkeerautomaten, waarvan
erin Goes in totaal 83 staan, zijn
eigenlijk niet meer dan een com
puter. Het 'ombouwen' houdt
dan ook in dat de software van
het apparaat zo wordt gepro
grammeerd dat het straks ook
euro's herkent. „Per automaat
zijn we gemiddeld een kwartier
bezig", zegt A. Rijk van Stads
beheer. „Alleen de kaartlezers
voor de chipknip worden in Am
sterdam omgebouwd, want dat
is een groter karwei."
Het is in principe al mogelijk nu
met euro's te betalen, ware het
niet dat de Europese munt nog
even op zich laat wachten. Wel
geeft het display van de par
keerautomaat het ingeworpen
bedrag al in euro's aan. Het
wordt echter nog niet op het
parkeerkaartje zelfvermeid. De
automaat slikt nu zowel gul
dens als euro's, maar wie denkt
nog tot ver in het volgende jaar
zijn of haar overgebleven Ne
derlandse kleingeld in de auto
maat kwijt te kunnen, heeft
komen, voorziet de commissie
een herziening van de sociale
zekerheid.
Oude risico's als werkloosheid
spelen tegenwoordig een min
der grote rol. Daarvoorzijn risi
co 's op het terrein van de combi
natie arbeid en zorg in de plaats
gekomen.
In het rapport waarschuwt de
commissie ook voor ontwikke
lingen op de arbeidsmarkt die te
snel als algemeenheden worden
aangenomen. „De beeldvor
ming over'flexibele banen en
jobhoppen is nogal overtrok
ken", aldus Goudswaard. „Uit
onze bevindingen blijkt dat er
nog steeds veel werknemers met
een vaste baan zijn. Bijna net
zoveel als tien jaar geleden."
Het zogenoemde jobhoppen -
snel wisselen van baan - komt
vooral voor bij jongeren in be
paalde sectoren. „Maar die be
palen nu wel het beeld."
De werkgeversorganisatie
VNO-NCW reageerde gisteren
verheugd op de visies van de
commissie. Het rapport dienst
als een verkenning voor verder
overleg in de Sociaal Economi
sche raad (SER), waarin werk
gevers en vakbonden zitten.
GPD
pech; na 28 januari spuugt de
automaat alles uit wat geen euro
is, automatisch uit. De bedra
gen die de bezoeker van de Goe-
se binnenstad moet betalen,
blijven de komende maanden
hetzelfde. Niettemin heeft de
gemeente de komst van de euro
aangegrepen om de tarieven in
stappen te verhogen. Eerder dit
jaar is de standaardprijs al om-
ROTTERDAM - Met enorme graafmachines wordt op de Maasvlakte het laatste stuk van de uitbreiding van de Amazonehaven uitgegraven. De uitbreiding is bestemd voor de
ECT, hier links achter op de foto. De totale investering bedraagt twee miljard gulden voor zowel kaden als terminalinrichting. foto Wim Vleghaar/ANP
Dit is de dertiende aflevering
van een serie over de invoering
van de euro op 1 januari.
Suggesties en ideeën voor ver
halen rond de komst van de euro
kunnen worden gemaild naar:
euro@gpd.nl
hoog gegaan van 1,75 naar twee
gulden per uur. Op 1 januari
wordt de prijs op de meeste
plaatsen mooi afgerond op één
euro per uur, wat neerkomt op
iets meer dan 2,20 gulden. Het
dagtarief op het Hollandia- en
Molenplein wordt in twee stap
pen verhoogd van 3,50 gulden
naar twee euro (4,40 gulden).
Naar verwachting zal de om-
bouwklus morgen geklaard
zijn.
AMSTERDAM - Goede
renwagons achter een
snelle passagierstrein als
alternatief voor wegver
voer. De Overnight Ex
press van Amsterdam
naar Milaan leek een uit
stekend idee, want de we
gen slibben dicht en de Al
penlanden proberen het
vrachtverkeer terug te
dringen. Toch wil vracht
vervoerder Railion de nog
jonge treinverbinding
stopzetten wegens gebrek
aan vracht.
De fusie-onderneming
van NS Cargo en Deut
sche Bahn wil een eind
maken aan de oplopende
verliezen. „De bezettings
graad en de opbrengsten
zijn te laag", aldus Rai-
lion-woord voerder J.
Rebbers. Halverwege de
ze maand neemt Railion
een definitief besluit.
Belangrijkste probleem is
het uitblijven van de toe
gezegde ladingen verse
waren, zoals bloemen,
groente en fruit. Railion is
teleurgesteld in de hou
ding van de verladers
branche, die betrokken
was bij het opzetten van
het railproject.
De goederenspoorverbin
ding Amsterdam-Milaan
begon vorig jaar als proef.
Omgebouwde postrijtui-
gen werclen zes keer per
week aan een nachtelijke
passagierstrein naar Mi
laan gekoppeld voor een
reis van veertien uur. Dat
is veel sneller dan met een
gewone goederentrein. De
wagons werden begin dit
jaar vervangen door ge
koelde rijtuigen (ideaal
voor het vervoer van verse
producten), waarna de
verbinding een definitief
karakter kreeg.
Voorzitter W. Baljeu van
de projectgroep Effort,
namens de versbranche
een van de initiatiefne
mers van de trein, zegt het
stopzetten van de verbin
ding te betreuren. Hij er
kent dat de beoogde verse
waren nooit zijn aangele
verd, onder meer omdat
de vertrektijd niet opti
maal is. De producten
kunnen niet 's ochtends
vroeg in Milaan zijn.Di-
verse marktpartijen
onderzoeken of de vracht
verbinding zonder Rai
lion kan worden voortge
zet, aldus Baljeu. GPD
door Inge Heuff
ZIERIKZEE - Wie geen ver
stand heeft van installatiebu
reaus of software, zou waar
schijnlijk niet snel op het idee
komen dat deze bedrijven ge
baat kunnen zijn bij specifieke
software. Toch is dat precies wat
Syntess Software in Zierikzee
ontwikkelt. Zelf voortgekomen
uit de installatietechniek, we
ten de ontwikkelaars exact
waar behoefte aan is.
Bijvoorbeeld aan een program
ma dat artikelgegevens van de
toeleveranciers koppelt aan het
eigen softwaresysteem. „Het is
maar een onderdeeltje van ons
aanbod maar wel van wezenlijk
belang", meent E.C. Bin, direc
teur van Syntess Software. „El
ke toeleverancier heeft zijn
eigen diskette met
installatie-instructies voor zijn
artikelen. Wij zorgen ervoor dat
die artikelgegevens in te lezen
en te verwerken zijn in het auto
matiseringsprogramma. De
man die ermee moet werken,
kan dan via het systeem op een
voudige wijze de artikelgege
vens ophalen en gebruiken." Er
zijn honderden toeleveranciers
die elk een veelvoud aan pro
ducten leveren, inclusief de
gebruiksaanwijzingen. Die
omvang maakt zo'n software
matige toepassing voor het au
tomatiseringspakket heel aan
trekkelijk voor de installateur.
Derden
De eerste ontwikkelaars van
Syntess kwamen voort uit in
stallatiebureau Saman in Zie
rikzee. Zij maakten de eerste
software, bestemd voor het ei
gen bedrijf. Al snel hoorden an
dere installatiebureaus ervan en
toonden belangstelling. Bin:
„Omdat we toen ook aan derden
zijn gaan leveren, hebben we
besloten de ontwikkeling van de
software los te koppelen. Dat
was al na een j aar. Drie j aar later
zijn we een bv geworden."
In Zierikzee zitten, inmiddels
op twee locaties, de ontwikkei-
afdeling en de supportafdeling.
Omdat het voor de verkoop een
centralè vestiging makkelijker
is, is ervoor gekozen om deze af
deling in Gorinchem te vesti
gen.
„Van de afdeling Support zit
vooral de helpdesk hier", legt
Bin uit. „Het opleiden en de im
plementatie van de software
wordt gedaan door technici in
heel Nederland. Die werken
zelfstandig en komen alleen
naar Zierikzee voor overleg."
De software die Syntess ont
wikkelt is een standaardpakket.
Maatwerk is niet interessant,
volgens Bin, omdat lang niet al-
De programmeurs in Zierikzee zijn voortdurend bezig met het ontwikkelen en verbeteren van de software.
Naam:
Syntess Software bv
Plaats:
Zierikzee, Gorinchem
Opgericht:
1987
Aantal werknemers:
65
Omzet in 1999:
4,7 miljoen euro
le ondernemers in staat zijn hun
eisen en wensen goed te definië
ren, een vereiste voor een toege
sneden softwarepakket. Boven
dien is maatwerk erg duur
terwijl na aflevering de verdere
ontwikkeling stilstaat tenzij er
weer betaald wordt. „De stan
daardpakketten worden conti
nu verder ontwikkeld", ver
klaart de directeur. „Wensen en
vragen van onze klanten wor
den, indien relevant en moge
lijk, verwerkt en toegepast. Zo
ontstaan er applicaties en ver
beteringen in de bestaande soft
ware. De verbeteringen krijgen
de klanten toegestuurd, de ap
plicaties kunnen ze bestellen."
Het huidige pakket is zowel ge
schikt voor MS-DOS, als voor
Windows. De programmeertaal
is FoxPro dat databasetoepas
singen ondersteunt. Dit pakket
is inmiddels veertien jaar oud
maar nog steeds actueel. De
programmeurs blijven ervoor
ontwikkelen en het ondersteu
nen. „Omdat wij denken dat er
niet meer zo'n breuk zal ont
staan als tussen MS-DOS en
Windows, en omdat er ooit een
punt komt dat je met het huidige
pakket de grenzen gaat berei
ken, zijn we vijf jaar geleden
weer helemaal opnieuw begon
nen."
Een aantal programmeurs werd
vrijgemaakt om een nieuw pak
ket te ontwikkelen onder
Windows. Het moest een pro
duct worden waarin alle opge
dane ervaring en alle bruikbare
nieuwe ideeën gecombineerd
werden. Als programmeertaal
werd gekozen voor Delphi, dat
speciaal ontwikkeld is voor
Windows. „Het gaat zowel tech
nisch als inhoudelijk om een ge
heel nieuw pakket", benadrukt
Bin nogmaals. „En software on
der Windows ontwikkelen is
veel complexer dan voor MS-
DOS. Dat is een enorme investe
ring en ik kan wel zeggen dat er
periodes zijn geweest dat we
zwarte sneeuw zagen. Maar nu
begint het leuk te worden. De
oplossingen en nieuwe ontwik
kelingen volgen elkaar in een
steeds hoger tempo op."
Vormgeving
D e essentie van het nieuwe soft
warepakket is dat toepassingen
die op het eerste gezicht heel
verschillend lijken, op een uni
forme manier zijn vormgege
ven. Het is daardoor veel com
pacter en op een eenvoudiger
wijze te gebruiken. „En juist het
vinden van eenvoudige oplos
singen voor complexe proble
men is voor ons de grote uitda
ging."
Inmiddels behoort Syntess
Software naar eigen zeggen bij
de top van de softwareleveran
ciers voor installatiebureaus in
Nederland. Over de grens trekt
foto Marijke Folkertsma
het bedrijf nog niet, al zijn er
wel enkele installateurs in Bel
gië die gebruikmaken van de
software van Syntess.
Het is een grote en interessante
markt, de installateursbedrij-
ven. Het is ook een specifieke
markt. „Installateurs zijn servi-
cegerichte ondernemers", weet
Bin. „Zij hebben geen productie
maar installeren een verwar
ming, badkamer of elektrotech
niek en leveren vervolgens ser
vice. Met onze specifieke kennis
hebben wij het hele automatise
ringsproces daarop ingespeeld.
Dat biedt de installateur gemak
en dat merken wij weer aan onze
sterke groei: dit jaar weer drie
honderd nieuwe bedrijven op
een totaal van zo'n 1900 klan
ten." Dat de installateurs tech
nisch aangelegde mensen zijn,
maakt het voor Syntess Soft
ware alleen maar makkelijker.
Deze ondernemers staan open
voor automatisering, die ook
nog eens flink door de branche-
-organisaties wordt gepromoot.
„Er worden door de
branche-organisaties serieuze
pogingen ondernomen om za
ken gestandaardiseerd te krij
gen. Wij juichen dat toe, het is
alleen wel een heel lastige mate
rie."
door Jos van Rijsingen
DEN HAAG - Verliefd, ver
loofd, getrouwd en dan pas
samenwonen. Deze weg
wordt nog door weinigen be
wandeld. Gebruikelijker is
om eerst korte of langere tijd
samen te wonen alvorens een
huwelijk wordt gesloten of
de relatie anderszins wordt
geformaliseerd.
Grofweg zijn er in Nederland
drie mogelijkheden om een
relatie te formaliseren. De
oudste en bekendste is het
huwelijk ,dat nu ook open
staat voor mensen van gelijk
geslacht. Dicht in de buurt
komt het geregistreerd part
nerschap. Alleen ontstaat er
dan niet automatisch een fa
milierechtelijke band tussen
de vader en de kinderen die
worden geboren. Een veel
minder vergaande vorm van
afspraken maken is het sa
menlevingscontact. En dat is
bijna wel het minste wat no
dig is om een aantal zaken,
zoals pensioenen, praktisch
te regelen. De meeste pensi
oenfondsen kennen voor
ongehuwde samenwoners
namelijk een partnerpensi
oen. Bij overlijden (ook voor
het 65ste jaar) krijgt de part
ner dan toch een uitkering.
De voorwaarden verschillen
van fonds tot fonds, maar een
bij de notaris opgesteld sa
menlevingscontract is bijna
altijd noodzakelijk.
Heel pijnlijk kan het worden
wanneer een van de samen
woners overlijdt en er niets is
geregeld. De helft van het
huis (bij koop) en de inboedel
gaat naar de familie van de
overleden partner. En zelfs
als die zo soepel is om dat al
lemaal aan de nabestaande te
schenken, kan dat veel geld
kosten. De familie moet mi
nimaal 26 procent successie
belasting betalen. En de
nabestaande wordt aange
slagen voor schenkingsbe
lasting (minimaal 41 pro
cent). In een samenlevings
contract kan een verblij-
vingsbeding worden opgeno
men waarin geregeld wordt
dat de langstlevende partner
(meestal) zonder belasting
heffing en zonder inmenging
van de 'schoonfamilie' eige
naar wordt van alle goede
ren. Een andere mogelijk
heid zou zijn dat de
nabestaande het aandeel van
de overleden partner koopt
van de ervende familie.
Daarvoor had een overlij-
densrisicoverzekering op het
leven van de andere partner
afgesloten kunnen zijn. Deze
aanpak werkt alleen als de
familie bereid is de spullen te
verkopen. Vooral bij het ein
digen van de relatie kan een
samenlevingscontract goede
diensten bewijzen. Ook kan
op papier worden gezet wel
ke zaken gemeenschappelijk
eigendom zijn en welke pri
vé, hoe de kosten van huis
houding en wonen worden
verdeeld en eventueel hoe er
gehandeld moet worden bij
overlijden of een ander voor
tijdig einde van de relatie.
Voor een samenlevingscon
tract hoeft men niet naar de
ambtenaar van de burgerlij
ke stand. De notaris is
voldoende. Een uitgekiend
samenlevingscontract kan
een testament overbodig ma
ken. Zo'n contract kan ook
fiscaal van pas komen al zijn
die voordelen sinds 1 januari
een stuk minder geworden.
Als de samenwoners mini
maal een half jaar samenwo
nen, mogen ze zelf kiezen bij
wie de aftrekbare kosten
(vaak hypotheekrente) wor
den afgetrokken. Net als
geldt voor gehuwden en ge
registreerd samenwonenden.
Getrouwden en geregistreer-
den hebben ten opzichte van
elkaar een onderhouds
plicht. Dat betekent ook dat
er na scheiding mogelijk ali
mentatie betaald moet wor
den. Bij gewone samenwo
ners speelt dat niet.
Zoals zo vaak zijn kinderen
een hoofdstuk apart. Alleen
bij een huwelijk ontstaan er
automatisch familierechte
lijke betrekkingen tussen de
kinderen die geboren worden
en allebei de ouders. In alle
andere gevallen ontstaat de
familieband tussen kind en
vader pas wanneer deze het
kind 'erkent'. Als de erken
ning eenmaal is geregeld (via
de ambtenaar van de burger
lijke stand of de notaris), dan
gelden dezelfde gezagsrech-
ten én plichten als van de eer
ste ouder. In geval twee vrou
wen of mannen met elkaar
zijn getrouwd, kan de niet-
biologische ouder het kind
niet erkennen. Er geldt dan
echter toch een onderhouds
plicht. Onder voorwaarden
kan de niet-biologische ou
der het kind adopteren. GPD