Werknemer krijgt meer keuzes Syntess: eenvoud is het lastigst Parkeerautomaat slikt nu ook euro's Spa worstelt met modern dopje SER-commissie bepleit spaarfonds voor onderbreken loopbaan Graven aan nieuwe Amazonehaven Vrachttrein op Milaan stopt alweer het bedrijf Samenlevingscontract is wel het minste profijt donderdag 13 september 2001 Hnnr Eva Schouten IVIAARSSEN - Marktleider zijn heeft lang niet altijd voordelen. Spa, bekend van het Spaatje blauw, rood, groen en wat al niet meer, voelt zich als marlet- leider gedwongen om het braafste jon getje van de klas te zijn. Maar dat zou juist wel eens marktaandeel kunnen kosten. Daarom wordt er een nieuw, blauw, flesje in de markt gezet. „De kleur is Spa-blauw". Spa wil graag het zogenoemde sport- dopje, bekend van flesjes uit het bui tenland en van de sport drankjes, in Ne derland introduceren, maar is bang voor minister Pronk van Milieu. De frisdrankindustrie steggelt al jaren met de minister over statiegeld op blik jes en kleine flesjes. Het lijkt Spa Ne derland dan ook geen goed idee om nog meer plastic aan de flesjes toe te voegen door het dopje er standaard op te schroeven. De dopjes zitten wel op de kleinere (33 cl) flesjes en worden los bijgeleverd bij onder meer de winkels op de NS-sta- tions. „Zij zien dit als een aardigheidje richting de reiziger", vertelt J. van der Borst van Spadel, in Nederland verant woordelijk voor de omzet van het mine raalwater. Volgens hem is de branche allang blij dat de halve-literflesjes nu nog 'zonder statiegeld gedoogd wor den'. „Als we er nu ook nog dopjes op doen, krijgen we gezeur", denkt hij. Ook het blauwe flesje lijkt een conces sie naar de milieubeweging te zijn. „Om een doorzichtig flesje helemaal van gerecycled materiaal te maken is haast onmogelijk", vertelt Van der Borst. Een 'Spa-blauw'-flesje lukt wel. Daar zou Pronk dan in ieder geval blij mee moeten zijn. Maar het sportdopje, wat van veel zwaarder plastic is, kan niet gerecycled worden. Daarom wordt het dopje als aardigheidje bijgeleverd. ANP Een parkeerautomaat aan de Heernisseweg in Goes wordt gereed gemaakt voor de euro. foto Dirk-Jan Gjeltema doorRixt Albertsma DEN HAAG - Individuele werknemers moeten veel meer keuzemogelijkheden krijgen om hun werk en privéleven te combineren. Individuele spaar fondsen, waaruit werknemers naar eigen inzicht kunnen put ten, zouden hiervoor kunnen dienen. Dit blijkt uit het rapport 'Levensloopbanen; gevolgen van veranderende arbeidspa tronen' dat gisteren aan SER- voorzitter Herman Wijffels is aangeboden. Het rappozi;, afkomstig van de SER-commissie Sociaal-Eco nomisch Deskundigen, waarin onafhankelijke sociaal-econo men zitten, is een verkenning over de veranderende arbeids markt. Volgens CSED-voozitter Kees Goudswaard zijn het voor al adviezen voor de langere ter mijn. Dat individuele werkne mers steeds meer wensen hebben, staat vast, maar die be hoefte aan ruimere keuzes brengt ook verantwoordelijk heid voor de individuele burger met zich mee. Als werknemers tussentijds extra verlof opne men of willen bijscholen, moe ten ze dit op een andere manier weer compenseren. Pensioenrechten De commissie concludeert dat voor dit soort mogelijkheden spaarfaciliteiten moeten ko men. Opgebouwde pensioen rechten zouden hiervoor ge bruikt kunnen worden. „De tijd van scholing en daarna alleen nog maar werken is voorbij", al dus Goudswaard. Om aan die individuele wensen van de werknemers tegemoet te doorLucOggel De afdeling Stadsbeheer van de gemeente Goes is deze week in samenwerking met Taxametercentrale Amsterdam in Goes begonnen met het ge reedmaken van de parkeerauto maten voor de euro. De parkeerautomaten, waarvan erin Goes in totaal 83 staan, zijn eigenlijk niet meer dan een com puter. Het 'ombouwen' houdt dan ook in dat de software van het apparaat zo wordt gepro grammeerd dat het straks ook euro's herkent. „Per automaat zijn we gemiddeld een kwartier bezig", zegt A. Rijk van Stads beheer. „Alleen de kaartlezers voor de chipknip worden in Am sterdam omgebouwd, want dat is een groter karwei." Het is in principe al mogelijk nu met euro's te betalen, ware het niet dat de Europese munt nog even op zich laat wachten. Wel geeft het display van de par keerautomaat het ingeworpen bedrag al in euro's aan. Het wordt echter nog niet op het parkeerkaartje zelfvermeid. De automaat slikt nu zowel gul dens als euro's, maar wie denkt nog tot ver in het volgende jaar zijn of haar overgebleven Ne derlandse kleingeld in de auto maat kwijt te kunnen, heeft komen, voorziet de commissie een herziening van de sociale zekerheid. Oude risico's als werkloosheid spelen tegenwoordig een min der grote rol. Daarvoorzijn risi co 's op het terrein van de combi natie arbeid en zorg in de plaats gekomen. In het rapport waarschuwt de commissie ook voor ontwikke lingen op de arbeidsmarkt die te snel als algemeenheden worden aangenomen. „De beeldvor ming over'flexibele banen en jobhoppen is nogal overtrok ken", aldus Goudswaard. „Uit onze bevindingen blijkt dat er nog steeds veel werknemers met een vaste baan zijn. Bijna net zoveel als tien jaar geleden." Het zogenoemde jobhoppen - snel wisselen van baan - komt vooral voor bij jongeren in be paalde sectoren. „Maar die be palen nu wel het beeld." De werkgeversorganisatie VNO-NCW reageerde gisteren verheugd op de visies van de commissie. Het rapport dienst als een verkenning voor verder overleg in de Sociaal Economi sche raad (SER), waarin werk gevers en vakbonden zitten. GPD pech; na 28 januari spuugt de automaat alles uit wat geen euro is, automatisch uit. De bedra gen die de bezoeker van de Goe- se binnenstad moet betalen, blijven de komende maanden hetzelfde. Niettemin heeft de gemeente de komst van de euro aangegrepen om de tarieven in stappen te verhogen. Eerder dit jaar is de standaardprijs al om- ROTTERDAM - Met enorme graafmachines wordt op de Maasvlakte het laatste stuk van de uitbreiding van de Amazonehaven uitgegraven. De uitbreiding is bestemd voor de ECT, hier links achter op de foto. De totale investering bedraagt twee miljard gulden voor zowel kaden als terminalinrichting. foto Wim Vleghaar/ANP Dit is de dertiende aflevering van een serie over de invoering van de euro op 1 januari. Suggesties en ideeën voor ver halen rond de komst van de euro kunnen worden gemaild naar: euro@gpd.nl hoog gegaan van 1,75 naar twee gulden per uur. Op 1 januari wordt de prijs op de meeste plaatsen mooi afgerond op één euro per uur, wat neerkomt op iets meer dan 2,20 gulden. Het dagtarief op het Hollandia- en Molenplein wordt in twee stap pen verhoogd van 3,50 gulden naar twee euro (4,40 gulden). Naar verwachting zal de om- bouwklus morgen geklaard zijn. AMSTERDAM - Goede renwagons achter een snelle passagierstrein als alternatief voor wegver voer. De Overnight Ex press van Amsterdam naar Milaan leek een uit stekend idee, want de we gen slibben dicht en de Al penlanden proberen het vrachtverkeer terug te dringen. Toch wil vracht vervoerder Railion de nog jonge treinverbinding stopzetten wegens gebrek aan vracht. De fusie-onderneming van NS Cargo en Deut sche Bahn wil een eind maken aan de oplopende verliezen. „De bezettings graad en de opbrengsten zijn te laag", aldus Rai- lion-woord voerder J. Rebbers. Halverwege de ze maand neemt Railion een definitief besluit. Belangrijkste probleem is het uitblijven van de toe gezegde ladingen verse waren, zoals bloemen, groente en fruit. Railion is teleurgesteld in de hou ding van de verladers branche, die betrokken was bij het opzetten van het railproject. De goederenspoorverbin ding Amsterdam-Milaan begon vorig jaar als proef. Omgebouwde postrijtui- gen werclen zes keer per week aan een nachtelijke passagierstrein naar Mi laan gekoppeld voor een reis van veertien uur. Dat is veel sneller dan met een gewone goederentrein. De wagons werden begin dit jaar vervangen door ge koelde rijtuigen (ideaal voor het vervoer van verse producten), waarna de verbinding een definitief karakter kreeg. Voorzitter W. Baljeu van de projectgroep Effort, namens de versbranche een van de initiatiefne mers van de trein, zegt het stopzetten van de verbin ding te betreuren. Hij er kent dat de beoogde verse waren nooit zijn aangele verd, onder meer omdat de vertrektijd niet opti maal is. De producten kunnen niet 's ochtends vroeg in Milaan zijn.Di- verse marktpartijen onderzoeken of de vracht verbinding zonder Rai lion kan worden voortge zet, aldus Baljeu. GPD door Inge Heuff ZIERIKZEE - Wie geen ver stand heeft van installatiebu reaus of software, zou waar schijnlijk niet snel op het idee komen dat deze bedrijven ge baat kunnen zijn bij specifieke software. Toch is dat precies wat Syntess Software in Zierikzee ontwikkelt. Zelf voortgekomen uit de installatietechniek, we ten de ontwikkelaars exact waar behoefte aan is. Bijvoorbeeld aan een program ma dat artikelgegevens van de toeleveranciers koppelt aan het eigen softwaresysteem. „Het is maar een onderdeeltje van ons aanbod maar wel van wezenlijk belang", meent E.C. Bin, direc teur van Syntess Software. „El ke toeleverancier heeft zijn eigen diskette met installatie-instructies voor zijn artikelen. Wij zorgen ervoor dat die artikelgegevens in te lezen en te verwerken zijn in het auto matiseringsprogramma. De man die ermee moet werken, kan dan via het systeem op een voudige wijze de artikelgege vens ophalen en gebruiken." Er zijn honderden toeleveranciers die elk een veelvoud aan pro ducten leveren, inclusief de gebruiksaanwijzingen. Die omvang maakt zo'n software matige toepassing voor het au tomatiseringspakket heel aan trekkelijk voor de installateur. Derden De eerste ontwikkelaars van Syntess kwamen voort uit in stallatiebureau Saman in Zie rikzee. Zij maakten de eerste software, bestemd voor het ei gen bedrijf. Al snel hoorden an dere installatiebureaus ervan en toonden belangstelling. Bin: „Omdat we toen ook aan derden zijn gaan leveren, hebben we besloten de ontwikkeling van de software los te koppelen. Dat was al na een j aar. Drie j aar later zijn we een bv geworden." In Zierikzee zitten, inmiddels op twee locaties, de ontwikkei- afdeling en de supportafdeling. Omdat het voor de verkoop een centralè vestiging makkelijker is, is ervoor gekozen om deze af deling in Gorinchem te vesti gen. „Van de afdeling Support zit vooral de helpdesk hier", legt Bin uit. „Het opleiden en de im plementatie van de software wordt gedaan door technici in heel Nederland. Die werken zelfstandig en komen alleen naar Zierikzee voor overleg." De software die Syntess ont wikkelt is een standaardpakket. Maatwerk is niet interessant, volgens Bin, omdat lang niet al- De programmeurs in Zierikzee zijn voortdurend bezig met het ontwikkelen en verbeteren van de software. Naam: Syntess Software bv Plaats: Zierikzee, Gorinchem Opgericht: 1987 Aantal werknemers: 65 Omzet in 1999: 4,7 miljoen euro le ondernemers in staat zijn hun eisen en wensen goed te definië ren, een vereiste voor een toege sneden softwarepakket. Boven dien is maatwerk erg duur terwijl na aflevering de verdere ontwikkeling stilstaat tenzij er weer betaald wordt. „De stan daardpakketten worden conti nu verder ontwikkeld", ver klaart de directeur. „Wensen en vragen van onze klanten wor den, indien relevant en moge lijk, verwerkt en toegepast. Zo ontstaan er applicaties en ver beteringen in de bestaande soft ware. De verbeteringen krijgen de klanten toegestuurd, de ap plicaties kunnen ze bestellen." Het huidige pakket is zowel ge schikt voor MS-DOS, als voor Windows. De programmeertaal is FoxPro dat databasetoepas singen ondersteunt. Dit pakket is inmiddels veertien jaar oud maar nog steeds actueel. De programmeurs blijven ervoor ontwikkelen en het ondersteu nen. „Omdat wij denken dat er niet meer zo'n breuk zal ont staan als tussen MS-DOS en Windows, en omdat er ooit een punt komt dat je met het huidige pakket de grenzen gaat berei ken, zijn we vijf jaar geleden weer helemaal opnieuw begon nen." Een aantal programmeurs werd vrijgemaakt om een nieuw pak ket te ontwikkelen onder Windows. Het moest een pro duct worden waarin alle opge dane ervaring en alle bruikbare nieuwe ideeën gecombineerd werden. Als programmeertaal werd gekozen voor Delphi, dat speciaal ontwikkeld is voor Windows. „Het gaat zowel tech nisch als inhoudelijk om een ge heel nieuw pakket", benadrukt Bin nogmaals. „En software on der Windows ontwikkelen is veel complexer dan voor MS- DOS. Dat is een enorme investe ring en ik kan wel zeggen dat er periodes zijn geweest dat we zwarte sneeuw zagen. Maar nu begint het leuk te worden. De oplossingen en nieuwe ontwik kelingen volgen elkaar in een steeds hoger tempo op." Vormgeving D e essentie van het nieuwe soft warepakket is dat toepassingen die op het eerste gezicht heel verschillend lijken, op een uni forme manier zijn vormgege ven. Het is daardoor veel com pacter en op een eenvoudiger wijze te gebruiken. „En juist het vinden van eenvoudige oplos singen voor complexe proble men is voor ons de grote uitda ging." Inmiddels behoort Syntess Software naar eigen zeggen bij de top van de softwareleveran ciers voor installatiebureaus in Nederland. Over de grens trekt foto Marijke Folkertsma het bedrijf nog niet, al zijn er wel enkele installateurs in Bel gië die gebruikmaken van de software van Syntess. Het is een grote en interessante markt, de installateursbedrij- ven. Het is ook een specifieke markt. „Installateurs zijn servi- cegerichte ondernemers", weet Bin. „Zij hebben geen productie maar installeren een verwar ming, badkamer of elektrotech niek en leveren vervolgens ser vice. Met onze specifieke kennis hebben wij het hele automatise ringsproces daarop ingespeeld. Dat biedt de installateur gemak en dat merken wij weer aan onze sterke groei: dit jaar weer drie honderd nieuwe bedrijven op een totaal van zo'n 1900 klan ten." Dat de installateurs tech nisch aangelegde mensen zijn, maakt het voor Syntess Soft ware alleen maar makkelijker. Deze ondernemers staan open voor automatisering, die ook nog eens flink door de branche- -organisaties wordt gepromoot. „Er worden door de branche-organisaties serieuze pogingen ondernomen om za ken gestandaardiseerd te krij gen. Wij juichen dat toe, het is alleen wel een heel lastige mate rie." door Jos van Rijsingen DEN HAAG - Verliefd, ver loofd, getrouwd en dan pas samenwonen. Deze weg wordt nog door weinigen be wandeld. Gebruikelijker is om eerst korte of langere tijd samen te wonen alvorens een huwelijk wordt gesloten of de relatie anderszins wordt geformaliseerd. Grofweg zijn er in Nederland drie mogelijkheden om een relatie te formaliseren. De oudste en bekendste is het huwelijk ,dat nu ook open staat voor mensen van gelijk geslacht. Dicht in de buurt komt het geregistreerd part nerschap. Alleen ontstaat er dan niet automatisch een fa milierechtelijke band tussen de vader en de kinderen die worden geboren. Een veel minder vergaande vorm van afspraken maken is het sa menlevingscontact. En dat is bijna wel het minste wat no dig is om een aantal zaken, zoals pensioenen, praktisch te regelen. De meeste pensi oenfondsen kennen voor ongehuwde samenwoners namelijk een partnerpensi oen. Bij overlijden (ook voor het 65ste jaar) krijgt de part ner dan toch een uitkering. De voorwaarden verschillen van fonds tot fonds, maar een bij de notaris opgesteld sa menlevingscontract is bijna altijd noodzakelijk. Heel pijnlijk kan het worden wanneer een van de samen woners overlijdt en er niets is geregeld. De helft van het huis (bij koop) en de inboedel gaat naar de familie van de overleden partner. En zelfs als die zo soepel is om dat al lemaal aan de nabestaande te schenken, kan dat veel geld kosten. De familie moet mi nimaal 26 procent successie belasting betalen. En de nabestaande wordt aange slagen voor schenkingsbe lasting (minimaal 41 pro cent). In een samenlevings contract kan een verblij- vingsbeding worden opgeno men waarin geregeld wordt dat de langstlevende partner (meestal) zonder belasting heffing en zonder inmenging van de 'schoonfamilie' eige naar wordt van alle goede ren. Een andere mogelijk heid zou zijn dat de nabestaande het aandeel van de overleden partner koopt van de ervende familie. Daarvoor had een overlij- densrisicoverzekering op het leven van de andere partner afgesloten kunnen zijn. Deze aanpak werkt alleen als de familie bereid is de spullen te verkopen. Vooral bij het ein digen van de relatie kan een samenlevingscontract goede diensten bewijzen. Ook kan op papier worden gezet wel ke zaken gemeenschappelijk eigendom zijn en welke pri vé, hoe de kosten van huis houding en wonen worden verdeeld en eventueel hoe er gehandeld moet worden bij overlijden of een ander voor tijdig einde van de relatie. Voor een samenlevingscon tract hoeft men niet naar de ambtenaar van de burgerlij ke stand. De notaris is voldoende. Een uitgekiend samenlevingscontract kan een testament overbodig ma ken. Zo'n contract kan ook fiscaal van pas komen al zijn die voordelen sinds 1 januari een stuk minder geworden. Als de samenwoners mini maal een half jaar samenwo nen, mogen ze zelf kiezen bij wie de aftrekbare kosten (vaak hypotheekrente) wor den afgetrokken. Net als geldt voor gehuwden en ge registreerd samenwonenden. Getrouwden en geregistreer- den hebben ten opzichte van elkaar een onderhouds plicht. Dat betekent ook dat er na scheiding mogelijk ali mentatie betaald moet wor den. Bij gewone samenwo ners speelt dat niet. Zoals zo vaak zijn kinderen een hoofdstuk apart. Alleen bij een huwelijk ontstaan er automatisch familierechte lijke betrekkingen tussen de kinderen die geboren worden en allebei de ouders. In alle andere gevallen ontstaat de familieband tussen kind en vader pas wanneer deze het kind 'erkent'. Als de erken ning eenmaal is geregeld (via de ambtenaar van de burger lijke stand of de notaris), dan gelden dezelfde gezagsrech- ten én plichten als van de eer ste ouder. In geval twee vrou wen of mannen met elkaar zijn getrouwd, kan de niet- biologische ouder het kind niet erkennen. Er geldt dan echter toch een onderhouds plicht. Onder voorwaarden kan de niet-biologische ou der het kind adopteren. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 11