We zullen het allemaal wel zien Filmduo maakt clips amateurbands Onzekere toekomst Zomeruniversiteit Nationaal landschap bedreigt Zeeland niet Offers van Hon Luchies zijn soms koel, soms uitbundig Bestuurs- vernieuwing kunst cultuur Lezingen Regisseur Frears bezoekt festival door Harmen van der Werf door Maurits Sep VLISSINGEN - De toekomst van de Zomeruniversiteit Zee land blijft onzeker. Na een af wezigheid van drie jaar keerde de Zomeruniversiteit dit jaar terug. Of dat permanent is, durfde directeur H. van de Coe- vering gisteren bij de afsluiting niet te zeggen. De Internationale Schelde Fa culteit, een onderzoeksorgaan van de Hogeschool Zeeland, de Universiteit Gent en het be drijfsleven in de' Scheldemond streeft wel naar voortzetting. Of dat lukt, hangt af van de resul taten van deze editie, stelde Van de Coevering. Als de uitkomsten van de Zomeruniversiteit in praktijk worden gebracht, is de kans aanwezig dat die volgend jaar wederom plaatsvindt. Mits er ook voldoende geld voor is. Van de Coevering was tevreden over de deelname. Hij heeft ver spreid over de drie dagen iets meer dan honderd mensen ge teld. De wereld die gemeentebestuur heet, gaat veranderen. Den Haag wil het. De gemeenteraden moeten vernieuwen. Volgende week maandag praat de Tweede Kamer over de voor stellen van het kabinet. „Het zal mijn tijd wel duren", denkt burgemeester Ron Barbé van Terneuzen. Ook Kees de Keijzer, wethouder in Vlissingen, en de Goese wethouder Sjoerd Heij- ning lopen niet over van enthousias me, maar Veeres burgemeester Adrie de Bruijn is juist positief. „We gaan er iets van maken." Over het doel zijn ze het allemaal eens. Mensen moeten meer bij de gemeente politiek worden betrokken. Omdat politici er niet voor zichzelf zitten, want zij zijn immers volksvertegen woordigers. ,Dat er een democratisch gat bestaat", zegt Barbé, „signaleer ik ook. Steeds minder mensen gaan stemmen bij gemeenteraadsverkie zingen. Maar of je dat oplost door de vormgeving van het bestuur te wijzi gen? Ik betwijfel het. Het gaat toch vooral om de inhoud." Barbé heeft er weinig vertrouwen in. Als wethouders niet meer in de raad zitten, zelfs van buiten de raad mogen komen, zal de politiek niet opeens spannender en aantrekkelijker wor den. De hoop en verwachting is dat raadsleden dan losser gaan opereren van 'hun' wethouders, scherper wor den én hun rol van volksvertegen woordiger meer gaan waarmaken. „Of dat ook echt gaat gebeuren, is een gokje", denkt de burgemeester van Terneuzen. Gokje of niet, van wethouder De Keij zer hoeft de vernieuwing van het ge meentebestuur niet. Niet omdat hij er vies van is, maar omdat hij er niet veel van verwacht, voor de inwoners van Vlissingen. „Ik zie niet in hoe de Vlis- singers door de voorgestelde verande ringen directer betrokken kunnen worden bij alles wat er speelt in de ge meente. Wij investeren al veel in in spraak, over de herinrichting van straten en wijken bijvoorbeeld. De belangstelling daarvoor is groot. En het kan er op zulke bijeenkomsten be hoorlijk stevig aan toe gaan." Vrijuit spreken Of de gemeenteraad straks anders gaat functioneren, betwijfelt De Keij zer ook. „Wellicht voelen raadsleden zich straks vrijer om tegen wethou ders in te gaan, als zij die wethouders niet meer in de raad zitten. Maar of de gemeentepolitiek daadwerkelijk meer mensen zal aantrekken? Dat De tafel van het college van burgemeester en wethouders in Vlissingen: Wie durft nog? lijkt mij niet. Overal, ook bij vereni gingen, is het moeilijk bestuurders te vinden." Sjoerd Heijning, wethouder in Goes, ziet dat als enig pluspunt dat gemeen teraadsleden meer vrijuit gaan spre ken. „Dat gebeurt nu niet zo gauw, ze- kerniet tegen eigen wethouders. Maar ik zie het nog niet gebeuren dat een ge meenteraadsfractie straks zonder wethouder gaat vergaderen. Die band blijft." Barbé, Heijning, De Keijzer, respec tievelijk van het CDA, de WD en de PvdA, staan niet te trappelen bij de veranderingen die hen na maart 2002 - na de gemeenteraadsverkiezingen - staan te wachten. Ze zien het wel. „In grotere gemeenten, met meer dan honderdduizend inwoners, bestaat waarschijnlijk meer behoefte aan dit soort voorstellen", meent Barbé. De Bruijn, ook CDA en burgemeester van Veere, kijkt daar duidelijk anders tegenaan. Zij trekt het zich aan dat in Belicht gemeenten niet eens de helft van de kiezers naar cle stembus komt. „Wie vertegenwoordig j e dan nog als raad?" Er moet iets gebeuren. Dat staat vast voor De Bruijn. Zij is daar waar schijnlijk meer van doordrongen dan haar collega-bestuurders, omdat zij haar gemeente vertegenwoordigt in een landelijk netwerk 'bestuurlijke vernieuwing'. Twaalf a dertien ge meenten zitten daarin. Of de Haagse voox'stellen goed zullen uitpakken, weet ook De Bruijn niet. „De struc tuur verandert. De verantwoordelijk heden van wethouders en raadsleden worden duidelijker gescheiden. Of dat echt werkt, is een kwestie van cul tuur. Die moet tegelijkertijd verande ren. De nieuwe wetgeving is het vlieg wiel dat de bestuurlijke vernieuwing in gang moet zetten. Dat vraagt bij voorbeeld een ander type raadslid, dat op hoofdlijnen bestuurt en dat zo meer tijd overhoudt om buiten raads vergaderingen met bewoners te pra ten." Kans De wetgeving verandert en die kans moet worden benut, vindt Veeres bur gemeester. Al is wetgeving niet per se nodig om aan bestuurlijke vernieu wing te doen, onderstreept De Bruijn. Zo is in 1997, bij de voi-ming van de nieuwe gemeente Veere, al gekozen foto Ruben O reel voor het opzetten van dorps- en stads raden; voor bewonersvertegenwoor digingen die voor de gemeente direct aanspreekbaar zijn. Maandag praat de Tweede Kamer over de bestuurlijke vernieuwing in de gemeenteraden. De verwachting is dat er een ruime meerderheid mee in stemt, zodat na de raadsverkiezingen van 7 maart 2002 de veranderingen al kunnen worden doorgevoerd. „Ach", merkt de Goese wethouder Heijning nog op, „we zien wel of er echt iets verbetert. Op één punt gaan de voorstellen mij in elk geval niet ver genoeg, wat betreft de positie van de burgemeester. Mijn partij, de VVD, is er niet voor, maar de burgemeester zou eigenlijk direct door de bevolking gekozen kunnen worden. Pas dan ver ander je daadwerkelijk iets, dan kan de gemeentepolitiek echt meer gaan leven, maar dat is in de huidige poli tieke verhoudingen nog ver weg. Te ver weg." zaterdag 8 september 2001 door Maurits Sep VLISSINGEN - Zeeland moet het niet erg vinden dat zij is aan gewezen als een nationaal land schap. „Er is geen sprake van dat de delta van zee en land op slot wordt gezet", sust I. Bak ker, de op één na hoogste ambte naar van het ministerie van VROM. „Het is niet alleen maar bedoeld om te behouden wat goed is, maar ook om te ontwik kelen wat kansen heeft." In Zeeland is nogal wat beroe ring ontstaan over het predi kaat nationaal landschap. De vrees bestaat dat niks nieuws meer mag maar dat alles moet blijven zoals het nu is. „Maar een delta laat zich niet op slot doen. Kijk maar naar oude kaarten. Hier is voortdurend sprake van dynamiek, van nieu we ontwikkelingen", meent Bakker, plaatsvervangend di recteur-generaal op Volkshuis vesting, ruimtelijke ordening en milieu (VROM). Bakker sprak gisteren in Vlissingen op de slot manifestatie van de Zomeruni versiteit Zeeland. Die boog zich drie dagen over meervoudig ge bruik van de openbare ruimte. Volgens haar is de delta een ge bied is met enorme mogelijkhe den voor nieuwe ontwikkelin gen. Zij gaf de provincie een compliment ('voorbeeldig') voor de wijze waarop gebieden als Schouwen-West, West- Zeeuws-Vlaanderen, de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone en Walcheren worden heringe richt. Het Rijk zal zeker open staan voor nieuwe Zeeuwse plannen, beloofde Bakker. De vraag van de dag was wie de regie moet voeren over de ont wikkelingen in het nationaal landschap van de Zeeuwse del ta. „In ieder geval niet de over heid", gruwde G. Schoenma kers, zelf Tweede-Kamerlid voor de PvdA en gewezen wet houder in Middelburg. „Dan gaat het onherroepelijk fout. De kwaliteit moet hetzelfde blij ven, maar de politiek is wispel turig en een duiventil." P. Smeets van het Wageningse onderzoeksinstituut Alterra stelde voor een j ury met deskun digen te benoemen die mensen organisaties, bedrijven en over heden moet stimuleren nieuwe dingen te bedenken en de ideeën moet toetsen aan de eisen die aan de kwaliteit van het land schap („en het zeeschap") wor den gesteld. C. Huisman van de provinciale welzijnsorganisatie Scoop voelde niks voor zo'n jury. „Heeft de burger daar in vloed op?" Zij schoof nadrukke lijk de provincie naar voren als regisseur-. „Als die meer invloed had gehad en knopen had kun nen doorhakken, zou het stads gewest Vlissingen/Middelburg niet zijn mislukt." Topambte naar Bakker pleitte ervoor meer ruimte te geven aan capabele mensen. „Je kunt de mensen best mandaten geven. Ze kun nen meer dan vaak wordt ge dacht." Het is volgens haar niet erg als steeds iemand anders de leiding voert over een project. Sterren kregen geen kans bij Paul en Menno de Nooijer, Till Dawn en UC wel door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - U2 niet maar UC wel. En terwijl Duran Du- ran, OMD en Peter Gabriel ach ter het net visten, heeft Till Dawn het praktisch cadeau ge kregen. Tijdens het festival Ab dijpop presenteren de Middel burgse filmmakers Paul en Menno de Nooijer hun video clips van de Zeeuwse amateur bands Till Dawn en UC. Pop sterren van wereldformaat kregen bij hen nul op het rekest, maar van deze opdracht zegt Menno de Nooijer: „Als filmma ker spring je een gat in de lucht." De Zeeuwse werkplaats voor amateurkunsten Het Getij heeft de twee kunstenaars - die vooral met hun animatiefilms interna tionaal een grote naam hebben opgebouwd - in staat gesteld de videoclips te maken. Een fikse subsidie van Het Getij werd aangevuld met bijdragen van tal van landelijke fondsen, zo dat een budget beschikbaar was van ongeveer tachtigduizend gulden. „Veel geld voor Zeeuw se amateurkunst, maar in de wereld van de professionele vi deoclips is het niks", meent De Nooijer. „Voor Till Dawn heb ben wij een Tilburgse decorbou wer ingehuurd, die in onze Mid delburgse studio een caravan heeft ingericht. Een doorge zaagde, zodat we erin konden filmen. Zo'n man heeft een dag prijs, die moeten we gewoon be talen. En zelf hebben we weken en weken gemonteerd." Tachtigduizend gulden is een relatief bedrag, wil hij maar zeggen. Maar voor het geld heb ben de De Nooijers het ook niet gedaan. „Dit is een vrij product, we mogen doen wat we willen, en we hoeven het niet op één of andere manier terug te verdie nen, want we zijn ervoor be taald. Dat is toch ideaal?" Daarom liepen in het verleden alle serieuze contacten met we- reldacts uiteindelijk stuk. „We zijn heel vaak benaderd voor clips, maar hebben op een gege ven moment besloten dat niet meer te doen. Als filmmakers hebben wij bepaalde kwalitei ten. Telkens werden we ge vraagd iets te doen waar we niet achterstonden, of dingen waar van we zelf dachten dat we ze niet zo goed kunnen. Als we een videoclip maken, willen we on ze visie daarop geven. Dit pro ject biedt ons de kans te laten zien wat we kunnen. Als je ons onze gang laat gaan, komen we tot iets goeds." Dat blijkt. In de film bij het liedje 'The lucky strike girl' van de Middelburgse groep Till Dawn ligt de nadruk op het decor. In een caravan wacht een pin up-achtig meisje op haar vriendje, leadzanger Danny Vera. De beelden van haar zijn doorsneden met shots van de band die in de caravan speelt, terwijl het hoofd van de zanger er vaak voor is geprojec teerd. Het filmpje draagt duide lijk de signatuur van Paul en Menno de Nooijer, maar niet zo sterk als dat bij UC's 'Escapism'. Door middel van vernuftige animaties is een clip ontstaan zoals die maar zelden op TMF of MTV wordt vertoond. De Nooijer: „Van begin af aan was duidelijk dat wij het onder werp zouden aandragen. De popgroepen krijgen de clip als cadeautje, maar hun inbreng in hoe die eruit zou zien was ge ring. Natuurlijk zijn hun liedjes wel het uitgangspunt. Voor ons stond voorop dat we twee ver schillende clips wilden maken, in sfeer en in tempo, de liedjes wijken ook van elkaar af. We wilden ook iets maken wat an ders is dan het stereotype van de videoclip. Vooral bij UC is dat gelukt." De Middelburgse film maker roemt het idee om een professionele clip te maken voor een amateurband. „Doelstel ling van Het Getij is aankomend Zeeuws talent te laten samen werken met professionele kun stenaars. Dit project is goed be dacht en het resultaat is goed. Wij zullen deze films zoveel mo gelijk gedraaid proberen te krij gen op animatiefestivals en de bands hebben een film waarmee ze zichzelf kunnen promoten. Hiermee kom je bij een platen maatschappij of in Hilversum wel serieus over." Abdijpop begint vanmiddag om 16 uur. De videoclips worden vertoond voor de optredens van UC en Till Dawn, om 20.45 respectievelijk 21.30 uur. Het festival Film by the Sea in Cine City in Vlissingen ver toont de clips zaterdag 15 september om 14 en 15.30 uur. MIDDELBURG - De Koorkerk gemeenschap in Middelburg or ganiseert twee lezingen over de middeleeuwse schrijver Dante en zijn magnum opus Divina Commedia. In de aula van de Zeeuwse Bi bliotheek in Middelburg zal remonstrants predikante E. La- man Trip-Kleinstai'ink daar over zowel op maandag 17 als maandag 24 september spreken. Dante Alighieri (1265-1321) be schrijft in De Goddelijke Kome die in honderd liederen een tocht door de hel, over de loute ringsberg, naar de hemel. Na haar emeritaat heeft Laman (1924) zich verdiept in grote werken van de Europese cul tuur. Behalve om het oeuvre van Dante gaat het ook om werken van Goethe, Mozart en Chagall. Aanvang lezingen: 19.30 uur. Beeld uit de videoclip van UC. VLISSINGEN - De Engelse filmmaker Stephen Frears be zoekt volgende week zaterdag het festival Film by the Sea in Vlissingen. Belangrijk programma-on derdeel van het festival is een retrospectief met films van Frears, terwijl ook zijn nieuw ste rolprent Liam in Vlissingen de Nederlandse première be leeft. Frears (1941) heeft zowel in Europa als in Hollywood succesvolle films gemaakt. Hij vestigde zijn naam met My beautiful laundretle (1985) en Prick up your ears (1987). An dere bekende films zijn Dan gerous liaisons (1988), The Grifters (1990), The Snapper (1993), The Van (1996), TheHi- Lo Country (1998) en High Fi delity (2000). Zijn nieuwe film Liam gaat over een zevenjarig jongetje dat zijn vader in de jaren der tig ten onder ziet gaan in de de pressie en de opkomst van het fascisme. door Anita Tournois GROEDE - Offers worden gemakkelijk geassoci eerd met kerken. Daarom is de Lutherse kerk van Groede een prima plekje om kunst te etaleren, waarin offers een rol spelen. Hon Luchies maakt diverse offers in monoprint. Zij exposeert verder etsen en gemengde technieken. Luchies' kunstuitingen begonnenmet de verfdoos van haar zusje. In haar jeugd volgde ze tekenles sen in Arnhem en Den Haag. Haar voorliefde voor etsen begon op de academie Dever in Sassenheim, Luchies woont tegenwoordig in Aardenburg. Een serie etsen met fossielen laat zien hoe een on derwerp mooi kan aansluiten bij het materiaalge bruik. Met droge naald, suiker of aquatint worden fossielen van reptielen en insecten voorzien van een eigen karakteristiek. De monoprints van Luchies daarentegen zijn kleurrijker en met veel nuances; de onderwerpen zijn eenvoudig, als klaprozen, stillevens, bomen en mensen; soms vormgegeven door figuratieve, oplichtende lijnen in een bepaalde kleurstelling. Omdat de onder grond, gedrukt op de etspersen, nogal grof is, ver fijnt Huchies die met pastel Opmerkelijk is haar fascinatie voor offers. Winte- roffer en Zomeroffer zijn monoprints, waarin tel kens twee schalen boven elkaar zijn verwerkt: het eerste werk, schalen met appels, voorzien van een ijsblauwe achtergrond, refereert aan de winter. In het zomeroffer zien we weer de dubbele schaal, maar dit keer overvloedig gevuld met bloemen in weelderige roze en rode tinten. Huchies verklaart haar passie voor offers: „Ik bracht samen met mijn lerares een zevendaagse werkvakantie door op Bali, en werd getroffen door de offervaardig heid van de mensen daar. Drie maal per dag werd er geofferd, vol overgave, terwijl zij zelf nauwe lijks iets bezaten." Ook haar anderwerk doet den ken aan de sierlijke danseressen en overvloedige bloemenpracht van dit Indonesische eiland. Voorbeelden hiervan zijn de hoofden van de vrou wen met hun langgerekte halzen, omsnoerd met kettingen, zoals in De bruid in de morgen, een jon ge vrouw in pastelkleuren, van wie het hoofd is omgeven met bloemen. Wilgen in de sneeuw, een werk met geknotte wilgen in koele blauwtinten, verwijst weer naar Zeeuws-Vlaanderen. De tentoonstelling te bezichtigen in de Lutherse kerk in Groede t/m 27 september. Openingstijden di. t/mmza. Van 13.00-17.00 uur. Ets van een fossiele kikker van Hon Luchies. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 54