Italiaan met Duits accent
Renault 4 werd wereldauto
Fiat Stilo
BMW vol techniek
33
Corolla voor Europa
Opgejutte versie Alfa
Zuiniger motor Audi
Lichtgevende kentekens
zaterdag 8 september 2001
De Fiat Bravo/Brava is
niet meer. Eind oktober
wordt hij opgevolgd door de
Stilo. Getekend door een
Duitser, ziet er frontaal uit
als een Duitser, voelt onge
meen stevig aan, maar rijdt
gelukkig als een Italiaan.
Het zelfvertrouwen van Fiat
stijgt. Want vanaf nu geldt
voor alle auto's een garantie
termijn van twee jaar.
Fiat maakte heel vroeger heel
stevige auto's. Dat was voor
de oorlog, toen het merk uit Tu
rijn heel sterk was in grote au
to's. Het ziet ernaar uit dat de
tijd van stevige Fiats terug
komt. Want de nieuwe Stilo oogt
van voren als een Golf, ademt
het interieur van een Golf, maar
rijdt nog altijd als een Fiat.
Fiat koos Barcelona uit om de
Stilo grootscheeps te presente
ren. Meer dan 1.200 journalis
ten uit de hele wereld dromden
samen om topman Robeilo
Testore te horen zeggen dat de
Stilo gelanceerd wordt in Euro
pa's drukste autosegment. Want
in dit C-segment - dat momen
teel heftig onder druk staat -
worden jaarlijks vier miljoen
auto's verkocht. De Stilo ver
schijnt meteen met drie en vijf
deuren. Eigenlijk zijn het twee
verschillende auto's, want de
driedeurs is korter, steviger af-
geveerd, sportiever en hoger en
kent bovendien, behalve de mo
torkap geen carrosserieonder
deel dat hetzelfde is als van de
vijfdeurs.
De Stilo is voornamelijk ont
worpen door designer Fassben-
der en daarmee de allereerste
Fiat in ruim honderd jaar die
door een Duitser getekend is.
Het front doet heel erg aan VW
denken, de achterkant van de
driedeurs ziet er heel stoer uit,
dat van de vijfdeurs is allesbe
halve indrukwekkend.
Fiat werkt sinds een jaar nauw
samen met General Motors. De
Stilo is een van de laatste Fiats
die op een eigen Italiaans plat
form verschijnt. Er zit opnieuw
een grote Fiat aan te komen en
die gaat rusten op de bodem
waar ook de Opel Omega en een
nieuwe Cadillac op komen.
Abarth
De vijfdeurs heeft een opvouw
bare rechter voorstoel en de
twee stoelen achterin zijn niet
alleen vouwbaar, maar ook los
van elkaar verschuifbaar om
het idee van een mpv te creëren.
De motoren in de Stilo zijn alle
maal bekend (1.6/1.8 16v, 2.4
Abarth, 1.9 JTD 80/15 pk). Die
Het front van de opvolger van de Bravo doet Duits aan.
Abarth is trouwens een heel
mooi aanbod: de zeer sportieve
driedeurs 2.4/170 pk moet
51.842,- kosten.
Er wordt hard gewerkt aan
nieuwe diesels, waaronder een
zuinige 1.4 Muitij et. Hij wordt
aanzienlijk duurder dan de hui
dige Bravo-reeks, maar de auto
biedt ook veel meer. Het dash
board oogt en voelt als dat in een
VW, de auto voelt ongemeen
stevig aan en geeft tijdens een
stevige testrit geen krimp.
Wegligging en -gedrag voelen
opperst betrouwbaar, de elek
trische stuurbekrachtiging is
variabel, de stoelen zitten lek
ker stevig en de bediening van
de verschillende functies ver
sterkt de indruk dat Fiat in zijn
Cassino-fabriek een degelijke
auto in elkaar geschroefd heeft.
Met een hoop opbergplekjes en
een uitklaptafeltj e tegen de rug
leuning van de rechterstoel.
Opvallend hoe zo'n moderne
kleine middenklasser opgesierd
kan worden met opties: auto
matische airco kan, net als auto
matische koplampsproeiers,
gasontlading verlichting, cruise
control die eventueel met radar
automatisch afstand tot de
voorligger bewaart, multifunc
tioneel stuurwiel, regensensor,
automatisch inschakelende
koplampen, parkeerhulp en het
connect-gsm-systeem inclusief
navigatie en cd-speler met op
slagcapaciteit voor mp3. Waar
mee de Stilo een heel luxe auto
wordt. De concurrerende prijs
waax-voor hij nu standaard aan
geboden wordt ligt in dat geval
natuurlijk anders.
Eind volgend jaar komt de sta
tionwagon, de opvolger dus van
de Marea Weekend. Van een se
dan als de huidige Marea zal het
vanwege gebrek aan succes niet
meer komen. De Stilo krijgt abs
standaard, evenals zes airbags
en vier schijfremmen rondom.
Fiat Auto Nedeiiand wil vol
gend jaar 6.000 Stilo's verko
pen.
En heel leuke, vriendelijk ge
prijsde nieuwe Fiat. Marketing
baas Diaz-Ruiz van Fiat in Tu
rijn zegt bij de ontwikkeling
vooral naar de klant gekeken te
hebben, mindernaar de concur
rentie. 'Klanten vinden Itali
aans design heel erg belangrijk.'
Veelzeggend dat Fiat vanaf nu
op al zijn producten - dus ook
Lancia en Alfa Romeo - een uit
gebreide garantie van twee jaar
gaat bieden. De samenwerking
met GM leidt tot steeds meer
Duitse trekjes.
Rien van der Steen
motor: 1.6 16v/103 pk; 1.8 16v/133 pk; 2.4 20v/125 pk
aandrijving: voorwielen
lxbxh: 4.18/4.25 x 1.78/1.76 x 1.47/1.52 m
wielbasis: 2.60 m
bagageruim: 305/335/410 liter
draaicirkel: 10.5 m
brandstoftank: 58 liter
gewicht: 1.150 kg
prijs: 1.6 37.959,-; 1.9 JTD 43.358,-
BMW introduceert over een
paar maanden de nieuwe 7-
serie. Een pakhuis vol elektro
nica zoals verwacht. Maar ook
een met verrassend vex*eenvou-
digde bediening van een stapel
functies.
Ze willen het criterium zijn voor
het neusje van de zalm van de
auto-industrie. Mercedes-Benz
en diens eeuwige concurrent
BMW. Het merk uit Stuttgart
doet het met zijn vorig jaar ver
schenen S-klasse. BMW doet
het nu met zijn 'Siebner', de 7-
serie die alles herbergt wat de
Beierse f abi'ikant uit München
vermag.
Een auto met een centrale druk-
en draaiknop voor de bediening
van een enoim aantal functies.
Zelfs een pook om te schakelen
is er niet meer. En alles bij elkaar
heeft de auto 85 elektromotoren
aan boord. Hij komt half no
vember in Nederland te koop.
Weer groter dan zijn voorgan
ger, want hij overschrijdt de vijf
meter ruimschoots.
Alle drukte die vooral Japanse
en Koreaanse fabrikanten
graag bedenken om dashboard
en instrumentarium indruk
wekkend te maken wordt in de
nieuwste top-BMW in één klap
belachelijk gemaakt. Er zitten
nog wel wat schakelaartj es in de
wagen voor de airco, de zesver-
snellingsautomaat en de ver
lichting.
Maar verder is bijna alles elek
tronisch. Een elektronische
sleutel opent de auto en starten
gebeurt met een startknop.
Want een contactsleutel past
natuurlijk niet meer in de high
tech ambiance die BMW 7 heet.
En met de centrale bobbel op de
De nieuwe BMW is uiterlijk duidelijk afgeleid van de huidige 5-serie.
middenconsole krijgt de be
stuurder toegang tot allerlei an
dere functies, die via een scherm
midden op het dashboard dui
delijk gemaakt worden. Onge
looflijk hoe de ingenieurs van
BMW zo'n enorme hoeveelheid
aan mogelijkheden in één dikke
druk/draaiknop samengebald
hebben.
Steeds méér functiesdie met al
maar minder bedieningsele
menten tot leven gewekt wox--
den. Het vergt studie, maar het
systeem lijkt heel ergonomisch
en doorgrondelijk. Het is in ie
der geval innovatieve bedie
ning. Ook de autotelefoon en het
'internetportal' worden ermee
aangestuurd.
Rien van der Steen
De Renault 4 werd veertig
jaar geleden uitgebracht.
Hij is nooit zo geliefd geworden
als bijvoorbeeld een Eend, een
Fiat 500 of een Kever. Toch was
hij enox-m vernieuwend en prak
tisch bovenal. In Nederland
staan nog tweeduizend 'Vier
tjes' geregistreerd.
De Nederlandse Renault Club
viei*t komend weekeinde op en
in de buurt van camping De Ho
ge Veluwe in Arnhem het feit dat
Renault 40 jaar geleden de 4 uit-
bracht. Dat gebeurt met een in
ternationale bijeenkomst van
R4-bezitters.
De R4, die voor het eerst ver
scheen als R3, is nooit zo geliefd
geworden als de Fiat 500, de Ci-
troën 2CV, de VW Kever of de
Mini. De Fiat en de Kever kwa
men uit het tijdperk dat de inge
nieurs de 'alles achteiün'-filoso-
fie aanhingen: motor zowel als
aandrijving achter. De Citx'oën,
de Renault en de Mini waren
moderner: daar zat alles voorin.
De R4 werd door het publiek
meteen geadopteerd als prakti-
sche opvolger van de Citroen
2CV, die toen al 15 jaar op de
markt was. Het werd een we
reldauto voor Renault, want
aanvankelijk alleen in Frank
rijk geproduceerd, maar later in
fabrieken over de hele wereld.
In Frankrijk was hij er zelfs met
vierwielaandrijving, onder
meer voor de gendarmerie. Re
nault had na de oorlog al de ron
de 4CV, maar die was alleen
maar aandoenlijk, hoewel hij
het toch bijna 15 jaar uithield.
De Franse auto-industrie legde
zich vooral op aandringen van
Renault-chef Dreyfus in de ja
ren zestig toe op innovatie.
Want het staatsbedrijf Renault
was aartsconservatief in die ja
ren en de slimme Dreyfus zag in
dat er een betaalbare, prakti
sche auto voor het grote publiek
moest komen. In vroeger tijden
had Renault uitsluitend deftige,
dure limousines gebouwd, net
als bijvoorbeeld het statige
Hispano Suiza.
In juli 1961 verscheen dan de
opzienbarende R4. Daar kón je
tenminste iets mee, want hij had
een knoert van een achterklep
en dat was in een auto nog niet
vertoond. In 1966 waren er in de
Franse fabriek van Billancourt,
de bakermat van Renault, al een
miljoen gebouwd.
De aandrijving op de voorwie
len werd verzorgd door een mo
tortje met een inhoud van krap
800 cm3 en een vermogen van 27
pk. Dat motortje groeide in de
loop der jaren tot ruim 1.100
cm3.In 1976 verscheen de avon
tuurlijke R4 Safari om jongeren
te bewegen een R4 aan te schaf
fen. In 1994 werd de laatste Vier
gemaakt in de Renaultf abriek te
Marokko. Want in Europa was
hij niet meer te verkopen omdat
hij een katalysator ontbeerde.
In totaal waren er tot dan toe
ruim 8,1 miljoen gemaakt.
Rien van der Steen
Toyota komt met een compleet nieuwe Eui-opese Corolla. Dat wil
zeggen dat hij volgens de fabrikant perfect aansluit op de wen
sen van de consument in dit deel van de wereld. Hij moet gaan con-
currerenin een druk segment, waar bijvoorbeeld Peugeot zijn nieu
we 307 neer-gezet heeft. Er is veel werk gemaakt van de afwerking,
want na het succes van de Yaris vindt Toyota dat het ook tijd wordt
dat de Corolla potten gaat breken.
Er komen een drie- en een vijfdeurs, een wagon en een mpv, die na
tuurlijk Corolla Verso gaat heten. Dat is trouwens een versie die in
Japan getekend en ontwikkeld is. Later volgt nog een sedan. Het
nieuwe platform biedt de bredere auto een langere wielbasis. Maar-
vooral de hoogte springt in het oog: de Corolla is 9 centimeter hoger
dan de huidige versieEr komt keus uit twee 20 common rail diesels
met 90 of 110 pk en drie benzinemotoren van 1.4,1.6 en 1.8 liter. De
sportiefste Corolla wordt de T-Sport met opgefokte 1.8/192 pk mo
tor. Prijzen zijn nog onbekend. De verkoop gaat begin volgend jaar
van start.
De naam Corolla bestaat al sinds 1966 en Toyota heeft sindsdien al
29 miljoen auto's gemaakt die de naam Corolla dragen.
De 15 6 loopt al een paar j aar mee en dus wordt het hoog tij d voor
opgetutte versies. Alfa Romeo rust hem nu dus ook uit met de
sterkere JTD-diesel, die al in de Lancia Lybra en de Alfa 147 draait.
De motor levert 115 pk, tien meer dan in cle vorige 19 JTDHet kop
pel van cle opgewaardeerde motor is 275 Nm bij 2.000 toeren. Dat
komt onder meer door een nieuwe turbo met variabele geometrie en
verder verfijnde inspuittechniek.
Binnenkort komt er in plaats van unijet-inspuiting multijet, dat
nog preciezer bi-andstofinspuiting belooft. Dat systeem beant
woordt clan aan de hoge emissie-eisen voor 2005. De meeste fabri
kanten zetten in op common rail om hun diesels krachtig, stil en
schoon te maken. VW wedt nog immer op een pomp verstuiver en dat
systeem heeft in wezen betei-e papieren. Maar het is knap ingewik
keld en nogal duur.
De 156 vei-scheen eind 1997 en werd meteen een verkoophit. Tot en
met vorig jaar werden er in Nederland bijna 17.000 verkocht. Alfa
presteerde het nooit eerder zulke aantallen af te zetten. Het markt
aandeel bedraagt inmiddels 1,5 procent.
Audi is klaar met de ontwikkeling van een nieuwe genex-atie ben
zinemotoren met common rail directe brandstofinspuiting.
Common rail is de laatste jaren gemeengoed gewox-den voor diesels
en het werkt met inspuiting onder extreem hoge druk. Door het sys
teem te projecteren op benzinemotoren bereikt Audi meer
motordynamiek, meer trekkracht en vermogen en aanzienlijk min
der verbruik.
De brandstof wordt niet als bij een conventionele motor in het in-
laatspruitstuk geïnjecteerd, maar rechtstreeks in de cilinder. Aucli
claimt dat de nieuwe motor 15 procent minder brandstof verbruikt.
De motor komt eerst als 2.0. De cilinderkop heeft in plaats van vijf
maar vier kleppen per cilinder om plek over te laten voor de benzi
ne-injector. De druk waax-onder de brandstof ingespoten wordt is
veel lager dan diebij diesel-common rails: daar is een druk van 1100
bar en meer gewoon, bij de benzinemotor is de druk niet hoger clan
110 bar.
Het uitlaatkanaal heeft twee katalysatoren en maximaal 30procent
van het uitlaatgas wordt voor herverbranding teruggevoerd naar de
motor. De motor wox-dt FSI genoemd, als tegenhanger van TDI, de
turbodiesel met directe injectie.
FSI staat voor fuel stratified injection (gelaagde brandstofinjectie)
en cle eerste auto die met de motor uitgerust wordt, is rond augustus
volgexxd jaar de A4.
De grote achterklep bepaalde mede de vele praktische mogelijkheden van de R4.
foto's Tony Vos/GPD
Deze R3 was een auto uit de eerste serie met 6 0 2 cc motor. Op het typeplaatj e na was hij
helemaal gelijk aan de basis-Renault 4, zoals die in 1961 op de markt kwam.
De auto-industrie is bezig met de ontwikkeling van lichtgevende
kentekenplaten. Mercedes-Benz overweegt ze op toekomstige
automodellen te zetten. Het gaat om een tx-ansparante kenteken
plaat aan de achterzijde van de auto, waar een folie achter zit die via
elektrische stroom oplicht.
Volgens Mercedes maakt een dergelijke kentekenplaat het gebruik
van gloeilampen voor de kentekenverlichting overbodig. En dat is
intex-essant voor ontwei-pers, omdat er geen inbouwruimte voor die
verlichting meer nodig is en de vormgeving van de achterkant van
de auto anders kan zijn.