Italiaan met Duits accent Renault 4 werd wereldauto Fiat Stilo BMW vol techniek 33 Corolla voor Europa Opgejutte versie Alfa Zuiniger motor Audi Lichtgevende kentekens zaterdag 8 september 2001 De Fiat Bravo/Brava is niet meer. Eind oktober wordt hij opgevolgd door de Stilo. Getekend door een Duitser, ziet er frontaal uit als een Duitser, voelt onge meen stevig aan, maar rijdt gelukkig als een Italiaan. Het zelfvertrouwen van Fiat stijgt. Want vanaf nu geldt voor alle auto's een garantie termijn van twee jaar. Fiat maakte heel vroeger heel stevige auto's. Dat was voor de oorlog, toen het merk uit Tu rijn heel sterk was in grote au to's. Het ziet ernaar uit dat de tijd van stevige Fiats terug komt. Want de nieuwe Stilo oogt van voren als een Golf, ademt het interieur van een Golf, maar rijdt nog altijd als een Fiat. Fiat koos Barcelona uit om de Stilo grootscheeps te presente ren. Meer dan 1.200 journalis ten uit de hele wereld dromden samen om topman Robeilo Testore te horen zeggen dat de Stilo gelanceerd wordt in Euro pa's drukste autosegment. Want in dit C-segment - dat momen teel heftig onder druk staat - worden jaarlijks vier miljoen auto's verkocht. De Stilo ver schijnt meteen met drie en vijf deuren. Eigenlijk zijn het twee verschillende auto's, want de driedeurs is korter, steviger af- geveerd, sportiever en hoger en kent bovendien, behalve de mo torkap geen carrosserieonder deel dat hetzelfde is als van de vijfdeurs. De Stilo is voornamelijk ont worpen door designer Fassben- der en daarmee de allereerste Fiat in ruim honderd jaar die door een Duitser getekend is. Het front doet heel erg aan VW denken, de achterkant van de driedeurs ziet er heel stoer uit, dat van de vijfdeurs is allesbe halve indrukwekkend. Fiat werkt sinds een jaar nauw samen met General Motors. De Stilo is een van de laatste Fiats die op een eigen Italiaans plat form verschijnt. Er zit opnieuw een grote Fiat aan te komen en die gaat rusten op de bodem waar ook de Opel Omega en een nieuwe Cadillac op komen. Abarth De vijfdeurs heeft een opvouw bare rechter voorstoel en de twee stoelen achterin zijn niet alleen vouwbaar, maar ook los van elkaar verschuifbaar om het idee van een mpv te creëren. De motoren in de Stilo zijn alle maal bekend (1.6/1.8 16v, 2.4 Abarth, 1.9 JTD 80/15 pk). Die Het front van de opvolger van de Bravo doet Duits aan. Abarth is trouwens een heel mooi aanbod: de zeer sportieve driedeurs 2.4/170 pk moet 51.842,- kosten. Er wordt hard gewerkt aan nieuwe diesels, waaronder een zuinige 1.4 Muitij et. Hij wordt aanzienlijk duurder dan de hui dige Bravo-reeks, maar de auto biedt ook veel meer. Het dash board oogt en voelt als dat in een VW, de auto voelt ongemeen stevig aan en geeft tijdens een stevige testrit geen krimp. Wegligging en -gedrag voelen opperst betrouwbaar, de elek trische stuurbekrachtiging is variabel, de stoelen zitten lek ker stevig en de bediening van de verschillende functies ver sterkt de indruk dat Fiat in zijn Cassino-fabriek een degelijke auto in elkaar geschroefd heeft. Met een hoop opbergplekjes en een uitklaptafeltj e tegen de rug leuning van de rechterstoel. Opvallend hoe zo'n moderne kleine middenklasser opgesierd kan worden met opties: auto matische airco kan, net als auto matische koplampsproeiers, gasontlading verlichting, cruise control die eventueel met radar automatisch afstand tot de voorligger bewaart, multifunc tioneel stuurwiel, regensensor, automatisch inschakelende koplampen, parkeerhulp en het connect-gsm-systeem inclusief navigatie en cd-speler met op slagcapaciteit voor mp3. Waar mee de Stilo een heel luxe auto wordt. De concurrerende prijs waax-voor hij nu standaard aan geboden wordt ligt in dat geval natuurlijk anders. Eind volgend jaar komt de sta tionwagon, de opvolger dus van de Marea Weekend. Van een se dan als de huidige Marea zal het vanwege gebrek aan succes niet meer komen. De Stilo krijgt abs standaard, evenals zes airbags en vier schijfremmen rondom. Fiat Auto Nedeiiand wil vol gend jaar 6.000 Stilo's verko pen. En heel leuke, vriendelijk ge prijsde nieuwe Fiat. Marketing baas Diaz-Ruiz van Fiat in Tu rijn zegt bij de ontwikkeling vooral naar de klant gekeken te hebben, mindernaar de concur rentie. 'Klanten vinden Itali aans design heel erg belangrijk.' Veelzeggend dat Fiat vanaf nu op al zijn producten - dus ook Lancia en Alfa Romeo - een uit gebreide garantie van twee jaar gaat bieden. De samenwerking met GM leidt tot steeds meer Duitse trekjes. Rien van der Steen motor: 1.6 16v/103 pk; 1.8 16v/133 pk; 2.4 20v/125 pk aandrijving: voorwielen lxbxh: 4.18/4.25 x 1.78/1.76 x 1.47/1.52 m wielbasis: 2.60 m bagageruim: 305/335/410 liter draaicirkel: 10.5 m brandstoftank: 58 liter gewicht: 1.150 kg prijs: 1.6 37.959,-; 1.9 JTD 43.358,- BMW introduceert over een paar maanden de nieuwe 7- serie. Een pakhuis vol elektro nica zoals verwacht. Maar ook een met verrassend vex*eenvou- digde bediening van een stapel functies. Ze willen het criterium zijn voor het neusje van de zalm van de auto-industrie. Mercedes-Benz en diens eeuwige concurrent BMW. Het merk uit Stuttgart doet het met zijn vorig jaar ver schenen S-klasse. BMW doet het nu met zijn 'Siebner', de 7- serie die alles herbergt wat de Beierse f abi'ikant uit München vermag. Een auto met een centrale druk- en draaiknop voor de bediening van een enoim aantal functies. Zelfs een pook om te schakelen is er niet meer. En alles bij elkaar heeft de auto 85 elektromotoren aan boord. Hij komt half no vember in Nederland te koop. Weer groter dan zijn voorgan ger, want hij overschrijdt de vijf meter ruimschoots. Alle drukte die vooral Japanse en Koreaanse fabrikanten graag bedenken om dashboard en instrumentarium indruk wekkend te maken wordt in de nieuwste top-BMW in één klap belachelijk gemaakt. Er zitten nog wel wat schakelaartj es in de wagen voor de airco, de zesver- snellingsautomaat en de ver lichting. Maar verder is bijna alles elek tronisch. Een elektronische sleutel opent de auto en starten gebeurt met een startknop. Want een contactsleutel past natuurlijk niet meer in de high tech ambiance die BMW 7 heet. En met de centrale bobbel op de De nieuwe BMW is uiterlijk duidelijk afgeleid van de huidige 5-serie. middenconsole krijgt de be stuurder toegang tot allerlei an dere functies, die via een scherm midden op het dashboard dui delijk gemaakt worden. Onge looflijk hoe de ingenieurs van BMW zo'n enorme hoeveelheid aan mogelijkheden in één dikke druk/draaiknop samengebald hebben. Steeds méér functiesdie met al maar minder bedieningsele menten tot leven gewekt wox-- den. Het vergt studie, maar het systeem lijkt heel ergonomisch en doorgrondelijk. Het is in ie der geval innovatieve bedie ning. Ook de autotelefoon en het 'internetportal' worden ermee aangestuurd. Rien van der Steen De Renault 4 werd veertig jaar geleden uitgebracht. Hij is nooit zo geliefd geworden als bijvoorbeeld een Eend, een Fiat 500 of een Kever. Toch was hij enox-m vernieuwend en prak tisch bovenal. In Nederland staan nog tweeduizend 'Vier tjes' geregistreerd. De Nederlandse Renault Club viei*t komend weekeinde op en in de buurt van camping De Ho ge Veluwe in Arnhem het feit dat Renault 40 jaar geleden de 4 uit- bracht. Dat gebeurt met een in ternationale bijeenkomst van R4-bezitters. De R4, die voor het eerst ver scheen als R3, is nooit zo geliefd geworden als de Fiat 500, de Ci- troën 2CV, de VW Kever of de Mini. De Fiat en de Kever kwa men uit het tijdperk dat de inge nieurs de 'alles achteiün'-filoso- fie aanhingen: motor zowel als aandrijving achter. De Citx'oën, de Renault en de Mini waren moderner: daar zat alles voorin. De R4 werd door het publiek meteen geadopteerd als prakti- sche opvolger van de Citroen 2CV, die toen al 15 jaar op de markt was. Het werd een we reldauto voor Renault, want aanvankelijk alleen in Frank rijk geproduceerd, maar later in fabrieken over de hele wereld. In Frankrijk was hij er zelfs met vierwielaandrijving, onder meer voor de gendarmerie. Re nault had na de oorlog al de ron de 4CV, maar die was alleen maar aandoenlijk, hoewel hij het toch bijna 15 jaar uithield. De Franse auto-industrie legde zich vooral op aandringen van Renault-chef Dreyfus in de ja ren zestig toe op innovatie. Want het staatsbedrijf Renault was aartsconservatief in die ja ren en de slimme Dreyfus zag in dat er een betaalbare, prakti sche auto voor het grote publiek moest komen. In vroeger tijden had Renault uitsluitend deftige, dure limousines gebouwd, net als bijvoorbeeld het statige Hispano Suiza. In juli 1961 verscheen dan de opzienbarende R4. Daar kón je tenminste iets mee, want hij had een knoert van een achterklep en dat was in een auto nog niet vertoond. In 1966 waren er in de Franse fabriek van Billancourt, de bakermat van Renault, al een miljoen gebouwd. De aandrijving op de voorwie len werd verzorgd door een mo tortje met een inhoud van krap 800 cm3 en een vermogen van 27 pk. Dat motortje groeide in de loop der jaren tot ruim 1.100 cm3.In 1976 verscheen de avon tuurlijke R4 Safari om jongeren te bewegen een R4 aan te schaf fen. In 1994 werd de laatste Vier gemaakt in de Renaultf abriek te Marokko. Want in Europa was hij niet meer te verkopen omdat hij een katalysator ontbeerde. In totaal waren er tot dan toe ruim 8,1 miljoen gemaakt. Rien van der Steen Toyota komt met een compleet nieuwe Eui-opese Corolla. Dat wil zeggen dat hij volgens de fabrikant perfect aansluit op de wen sen van de consument in dit deel van de wereld. Hij moet gaan con- currerenin een druk segment, waar bijvoorbeeld Peugeot zijn nieu we 307 neer-gezet heeft. Er is veel werk gemaakt van de afwerking, want na het succes van de Yaris vindt Toyota dat het ook tijd wordt dat de Corolla potten gaat breken. Er komen een drie- en een vijfdeurs, een wagon en een mpv, die na tuurlijk Corolla Verso gaat heten. Dat is trouwens een versie die in Japan getekend en ontwikkeld is. Later volgt nog een sedan. Het nieuwe platform biedt de bredere auto een langere wielbasis. Maar- vooral de hoogte springt in het oog: de Corolla is 9 centimeter hoger dan de huidige versieEr komt keus uit twee 20 common rail diesels met 90 of 110 pk en drie benzinemotoren van 1.4,1.6 en 1.8 liter. De sportiefste Corolla wordt de T-Sport met opgefokte 1.8/192 pk mo tor. Prijzen zijn nog onbekend. De verkoop gaat begin volgend jaar van start. De naam Corolla bestaat al sinds 1966 en Toyota heeft sindsdien al 29 miljoen auto's gemaakt die de naam Corolla dragen. De 15 6 loopt al een paar j aar mee en dus wordt het hoog tij d voor opgetutte versies. Alfa Romeo rust hem nu dus ook uit met de sterkere JTD-diesel, die al in de Lancia Lybra en de Alfa 147 draait. De motor levert 115 pk, tien meer dan in cle vorige 19 JTDHet kop pel van cle opgewaardeerde motor is 275 Nm bij 2.000 toeren. Dat komt onder meer door een nieuwe turbo met variabele geometrie en verder verfijnde inspuittechniek. Binnenkort komt er in plaats van unijet-inspuiting multijet, dat nog preciezer bi-andstofinspuiting belooft. Dat systeem beant woordt clan aan de hoge emissie-eisen voor 2005. De meeste fabri kanten zetten in op common rail om hun diesels krachtig, stil en schoon te maken. VW wedt nog immer op een pomp verstuiver en dat systeem heeft in wezen betei-e papieren. Maar het is knap ingewik keld en nogal duur. De 156 vei-scheen eind 1997 en werd meteen een verkoophit. Tot en met vorig jaar werden er in Nederland bijna 17.000 verkocht. Alfa presteerde het nooit eerder zulke aantallen af te zetten. Het markt aandeel bedraagt inmiddels 1,5 procent. Audi is klaar met de ontwikkeling van een nieuwe genex-atie ben zinemotoren met common rail directe brandstofinspuiting. Common rail is de laatste jaren gemeengoed gewox-den voor diesels en het werkt met inspuiting onder extreem hoge druk. Door het sys teem te projecteren op benzinemotoren bereikt Audi meer motordynamiek, meer trekkracht en vermogen en aanzienlijk min der verbruik. De brandstof wordt niet als bij een conventionele motor in het in- laatspruitstuk geïnjecteerd, maar rechtstreeks in de cilinder. Aucli claimt dat de nieuwe motor 15 procent minder brandstof verbruikt. De motor komt eerst als 2.0. De cilinderkop heeft in plaats van vijf maar vier kleppen per cilinder om plek over te laten voor de benzi ne-injector. De druk waax-onder de brandstof ingespoten wordt is veel lager dan diebij diesel-common rails: daar is een druk van 1100 bar en meer gewoon, bij de benzinemotor is de druk niet hoger clan 110 bar. Het uitlaatkanaal heeft twee katalysatoren en maximaal 30procent van het uitlaatgas wordt voor herverbranding teruggevoerd naar de motor. De motor wox-dt FSI genoemd, als tegenhanger van TDI, de turbodiesel met directe injectie. FSI staat voor fuel stratified injection (gelaagde brandstofinjectie) en cle eerste auto die met de motor uitgerust wordt, is rond augustus volgexxd jaar de A4. De grote achterklep bepaalde mede de vele praktische mogelijkheden van de R4. foto's Tony Vos/GPD Deze R3 was een auto uit de eerste serie met 6 0 2 cc motor. Op het typeplaatj e na was hij helemaal gelijk aan de basis-Renault 4, zoals die in 1961 op de markt kwam. De auto-industrie is bezig met de ontwikkeling van lichtgevende kentekenplaten. Mercedes-Benz overweegt ze op toekomstige automodellen te zetten. Het gaat om een tx-ansparante kenteken plaat aan de achterzijde van de auto, waar een folie achter zit die via elektrische stroom oplicht. Volgens Mercedes maakt een dergelijke kentekenplaat het gebruik van gloeilampen voor de kentekenverlichting overbodig. En dat is intex-essant voor ontwei-pers, omdat er geen inbouwruimte voor die verlichting meer nodig is en de vormgeving van de achterkant van de auto anders kan zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 33