Als kind vond ik slaag normaal Delfshaven ruikt weer naar verf en olie Bennie Jolink zaterdag 8 september 2001 Bennie Jolink, 54 jaar, zoon van een huisschilder uit Hummelo, studeerde af als kunst schilder, maar maakte naam als zanger van de popgroep Normaal. „Mijn ouders vloeken nooit, maar ik had als kind al een voorkeur voor krachttermen. Daar heb ik menig draai om de oren voor ge kregen. 'Dat soort taal sla je niet uit!"' Jolink: „Als je ergens aan begint, moet je het afmaken. En als je een goed verstand hebt, moet je het ge bruiken. Dat zijn van die deugdelijke dingen die mijn ouders me mee heb ben gegeven. Ze waren dan ook onge loof lijk teleurgesteld dat ik in de eer ste klas van de hbs bleef zitten. Mijn moeder vond het vreselijk: 'Met jouw verstand moet je het toch makkelijk halen!Achteraf moet ik haar groot gelijk geven, maar in die tijd had ik helemaal geen zin om huiswerk te ma ken en hard te leren. Ik hield gewoon niet van school. Dat zat er al vroeg in. Toen ik hoorde dat je alleen naar de kleuterschool mocht als je zindelijk was, heb ik meteen in mijn broek ge pist. Daarna hoefde ik niet meer naar de kleuterschool. Cilinders De lagere school lukte nog wel, maar op de hbs werd ik niet achter mijn broek gezeten en bleef ik zitten. Ik kón het wel, maar ik dééd niks. Voor straf moest ik naar de mulo. Maar daar gaf ik niet zo veel om. Vanaf mijn dertien de dacht ik aan niks anders dan aan zuigers die in cilinders op en neer gin gen. Motorcrossen was alles. Als mijn ouders er niet zo ontzéttend achter heen hadden gezeten, had ik nu nóg geen diploma. Mijn moeder was thuis de baas. Dat was bij al mijn vrienden zo. Die had den allemaal een grote dikke moeder die de baas was in huis. Ik snapte later dan ook geen zak van het feminisme; de wereld werd toch al geregeerd door vrouwen? Het was thuis ook volslagen duidelijk wat wel mocht en wat niet mocht. Als mijn moeder aan tafel zei dat we stil moesten zijn, dan móésten we stil zijn. En als we niet luisterden, dan zei ze soms tegen mijn vader: 'Fre- derik, zeg er eens wat van!Dan hield hij op met eten en zei: 'Wie er nu nog wat zegt, die krijgt er een!Nou, dan was het meteen stil, want als mijn va der er eentj e gafOehWe kregen er thuis geregeld eentje. Flats! Mishandeling Ik heb daar geen trauma's aan overge houden. Integendeel. Ik had veel meer klappen moeten krijgen. Zo'n klap was niet bedoeld om je zeer te doen, maar om je te laten luisteren. Het was een corrigerende tik. Ik ben daar een groot voorstander van. Ik vind dat we er vaak veel te kinder achtig over doen. Alsof het mishande ling is. Dat is het absoluut niet. Ik voncl het als kind ook volkomen nor maal. Bijna al mijn vriendjes werden wel eens geslagen. Ik zie daar nog steeds niets negatiefs in. In grote ge zinnen was er gewoon geen tijd om eindeloos te blijven praten. Een klap was effectiever. Een korte weg bin nendoor. Mijn vader was altijd hard aan het werk, maar vóór het slapen vertelde hij vaak een verhaal. Geen voorlees- verhaal uit een boek, maar een oud verhaal dat hij had onthouden of een nieuw verhaal dat hij zelf verzon. Hij kon ongelooflijk mooi vertellen. Som mige verhalen ken ik nu nog uit mijn hoofd. Over een man van wie er brandhout werd gestolen. Om te ont dekken wie de dief was, verstopte hij buskruit in een stuk hout. De dief deed Bennie Jolink: „Ik snapte geen zak van het feminisme." foto Vincent Jannink/ GPD het in de kachel en.BoemDie verha len hebben diepe indruk op me ge maakt. Daarom ben ik mijn zoon later ook verhaaltjes gaan vertellen voor het slapengaan. Tot hij een j aar of acht was. Toen vond ik hem er te groot voor worden. Nu denk ik: wat belachelijk eigenlijk! Ik ben er veel te vroeg mee opgehouden. Net zoals ik te vroeg ben gestopt met knuffelen. Toen dacht ik: dat is niet stoer. Nu denk ik: wat een onzin! Ik was een ziekelijk jongetje en moest vanwege mijn astma vaak in bed blij ven. Aan de ene kant was het niet fijn om het benauwd te hebben, maar aan de andere kant werd ik wel stinkend verwend. Mijn bed werd gezellig be neden in de kamer gezet en ik kon de hele dag lezen en tekenen. Ik kwam wel eens ergens waar ze lezen tijdver spilling vonden, maar mijn moeder heeft het altijd aangemoedigd. Nette armoe Ik ben echt een kind van net na de oor log. Een tijd van zuinigheid en hard werken. We hadden thuis nergens ge brek aan, maar het hield ook niet over. Ik heb het wel eens 'nette armoe' ho ren noemen. En dat was het. De oorlog was nog maar nét voorbijMijn vader vertelde er vaak over. De oorlog was zijn tijd. De oorlog was hét gebeuren in zijn leven. Toen was duidelijk wie goed en wie fout was. Toen was duide lijk wie dapper en wie laf was. Ik wil het niet romantiseren, maar ik heb aan zijn verhalen overgehouden dat je flink moet zijn. Daar komt mijn bra voure misschien ook vandaan Tutti Frutti Het was ook de tijd van de radio. Tele visie bestond nog niet. We luisterden 's avonds naar de radio. De Maastreech- ter Staar, Eddy Christiani, Tom Man- ders. We hadden ook zo'n ouderwetse grammofoon, met een slinger en zo'n grote toeter. Daar had mijn oudste broer een elektromotor aan gemaakt. Op een dag had hij opeens twee platen bij zich. Red River Rock van Johnny and the Hurricanes en Tutti Frutti van Little Richard. Ik herinner me nog dat ik die voor het eerst hoorde. Godgloei- endeIk dacht dat ik als een platgesla gen vlieg tegen het behang zat. Wat was dat goed! Niet te geloven! 'A wop bop a loolop a lop bam booMijn moe der kwam meteen uit de keuken. 'Wat is dat? Zet af!Maar het was niet meer tegen te houden. Even later kwamen The Beatles en The Rolling Stones en was het helemaal oorlog. Ik wilde niet meer naar de kapper en mijn zusjes trokken korte rokjes aan en deden verf op hun ogen. Mijn ouders zaten met hun handen in het haar. Ze haatten mijn muziek en keurden mijn lange haar af. En dan werd ik ook nog kun stenaar! Na de mulo ben ik naar de Kunstaca demie in Enschede gegaan. Die heette eigenlijk de Academie voor Kunst en Industrie. Vooral dat woord industrie klonk mijn moeder wel degelijk in de oren. Ik zou misschien binnenhuisar chitect of grafisch ontwerper kunnen worden. Daar kon je wel een fatsoen lijke boterham mee verdienen. Maar na één dag op de academie wist ik al dat er voor mij maar één afdeling was: schilderen. Daar zaten de mooiste meiden. Daar moest ik wezen. Daar ontmoette ik ook mijn eerste vrouw. We trouwden en kregen een zoon, Gijs. Ik heb er eigenlijk nooit over nage dacht waaróm ik kinderen wilde. Dat was zó'vanzelfsprekend. Dat was in onze familie de gewoonste zaak van de wereld. We zijn allemaal dol op kinderen. Om mijn jongste zusje en broertje werd thuis gevochten. Ze werden bijna doodgeknuffeld. Mijn moeder hoefde bijna niet naar de kleintjes om te kijken. Dat deden de oudere kinderen wel. Koude Oorlog Toen ik zelf een zoon kreeg, hoefde niemand me dan ook te vertellen hoe ik zijn luier moest verschonen of hoe ik voor hem moest zorgen. Dat wist ik allemaal al. Eigenlijk heb ik maar éven getwijfeld. Dat was tijdens de zwangerschap. Toen ben ik even de pressief geweest en dacht ik: 'Shit, is het wel verstandig om een kind op de ze ellendige wereld te schoppen?' Nu klinkt dat dom en irreëel, maar in die tijd maakte ik me echt zorgen over het milieu en de Koude Oorlog. Maar al mijn twijfels waren in één klap ver dwenen toen Gijs werd geboren. Ik was zó blijIk hield hem in mijn armen en dacht: 'Wat er ook gebeurt, ik laat je nooit in de steek! Ik was, net als mijn vader en moeder, vrij streng en rechtlijnig in de opvoe ding. Niet alleen voor mij n eigen zoon maar ook voor de twee dochters van Ellie, mijn tweede vrouw. Er waren duidelijke regels in huis. We hebben het de kinderen bijvoorbeeld lang ver boden om de godganse dag voor de te levisie te zitten. Ik houd niet van dat domme gehang voor de tv. Ga dan lie ver een boek lezen of ga buiten spelen. Een video huren? Ben je nou helemaal besodemieterd! Ga een boomhut ma ken! We hadden thuis een piano en gitaren voor het grijpen, maar Gijs keek er niet naar om. Tot hij een keer met vrienden op wilde treden en vroeg of ik hem even drie akkoorden wilde le ren. Dat kon hij binnen drie minuten. En het klonk meteen goed. Daarna is hij tot mijn grote verdriet met een bandje begonnen. Ik zag alle ellende al voor me en zei: 'Gijs, maak alsje blieft j e studie afD at heeft hij geluk kig ook gedaan. Hij heeft nu zijn doc torandustitel én succes met zijn band. Ik heb ook van fouten van mijn ouders geleerd. Mijn vader en moeder hadden het mij bijvoorbeeld streng verboden om te roken en te drinken vóór mijn achttiende. Dat ik niet zou roken, vond mijn moeder vanzelfsprekend. 'Als jij, met je astma, gaat roken, dan ben je niet wijs!Drinken mocht ik ook niet. Dus wat deed ik? Ik deed het stiekem. Verbieden werkt vaak ave rechts. Zeker als het om zoiets stoers en spannends gaat. Op mij werkte het in ieder geval als een rode lap op een stier. Op mijn vijftiende heb ik mijn eerste rondje gegeven. Omdat mijn jongste broertje was geboren. Dat was ook de eerste keer dat ik bier dronk. Bessenjenever en Martini vond ik wel lekker, maar bier niet. Bah! Maar ja, bier is stoer, dus wat doe je als je met vrienden op vakantie gaat? Dan drink je bier. Tot je ladderzat bent en de hele tent onder kotst. Belachelijk, maar dat schijnt te horen als je jong bent. Ook al vind je het vies, ook al word je er misselijk van, ais je er eenmaal aan begint, dan ga je door." Mick Salet Het gehamer van timmerlieden en de geur van verf en olie. In oud-Delfsha- ven is eigenlijk niet zo veel veranderd in de afgelopen twee eeuwen. Begon men in 1782 aan de bouw van het linieschip De Delft, te genwoordig bouwen de lokale scheepsbou wers een replica van diezelfde Delft. Voor echt aan het schip kon worden gewerkt, richtten de bouwers zelf de scheepswerf in. Aan de Schiehaven is een grote havenloods voorzien van werkplaatsen, kantoren, een leslokaal en een bezoekerscentrum. De Delft was een oorlogsschip, uitgerust met vijftig stuks geschut en driehonderd be manningsleden. Het maakte zich voorna melijk nuttig als escorte voor de handels schepen van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC). Tijdens de festiviteiten rond het jubileum van de oprichting van de VOC, volgend jaar vierhonderd jaar gele den, zal De Delft dan ook schitteren. De arbeiders op de museale scheepswerf werken zo veel mogelijk op de traditionele manier en volgens cle originele scheeps- bouwtekeningen en het bestek uit 1782. Maar aanpassingen zijn onvermijdelijk, Zo moeten de bouwers in ieder geval rekening houden met de toegenomen lengte van de moderne mens. De standaardhoogte van de benedendekse vertrekken van 1,60 meter moet worden opgetrokken. De werf biedt geïnteresseerden een unieke kans om uitstervende ambachtelijke tech nieken in de praktijk te zien. Het personeel volgt speciale opleidingen om aan De Delft mee te kunnen bouwen. Het werk heeft plaats in verschillende werkplaatsen: in de spantenloods maakt men de ribben, in de beeldhouwerij de versierselen voor de bui ten- en binnenkant van het schip. Ook is er een smederij, een tuigmakerij en een blok- kenmakerij. In die laatste ruimte maken de ambachtslieden houten katrollen en andere verbindingsmechanieken. De Stichting Historisch Schip De Delft werkt samen met het Albeda College en de sociale dienst. Leerlingen van het Albeda kunnen op de werf eiwaring opdoen en an dersom kunnen andere werknemers cursus sen volgen op de school, Met de sociale dienst is een project voor herintreding van langdurig werklozen opgezet. Het enthou siasme van werklozen voor het project is enorm. Het aantal aanmeldingen overtrof ruim schoots het aantal beschikbare plaatsen. In totaal biedt het project tweehonderd tot driehonderd werkervaringsplaatsen en een aantal vaste aanstellingen, ook als de bouw van het schip voltooid is. Het officiële start sein voor de daadwerkelijke bouw van het linieschip wordt vandaag (zaterdag) gege ven. Dan vindt de kiellegging plaats. Vier enorme balken worden zorgvuldig achter elkaar gelegd en aan elkaar bevestigd. In zijn geheel heeft de kiel dan een lengte van zo'n 45 meter. De balken voor de kiel komen uit een Deense eik die in 1795 schijnt te zijn geplant. Het hout is dus ongeveer even oud als de originele Delft. En zo zijn er meer pa rallellen terug te vinden in het herbouwpro ject. Koninklijke Houthandel Boogaerdt in Krimpen aan de Lek zaagt de ruwe boom stammen in gebruiksklare planken en bal ken. Dezelfde houtzagerij werkte ruim tweehonderd jaar terug ook mee aan de bouw van de originele Delft. Vandaag gaat ook het bezoekerscentrum open voor het publiek. In deze gloednieuwe voorziening moet je het gevoel krijgen in de achttiende eeuw te zijn beland. Bij binnen komst in de prachtige loods met glazen wand krijgt de bezoeker informatie over De Delft en zijn geschiedenis. In de hal is ook een filmzaal waarin films over het leven op De Delft en de marine in de achttiende eeuw te zien zijn. Zeeslag In 1797, nog maar zestien jaar na de tewa terlating van de originele Delft, raakte de oorlogsbodem verwikkeld in de Zeeslag bij Camperduin. De bemanning vocht tegen de Engelsen, in opdracht van de Fransen die het in ons land voor het zeggen hadden. Het Hollandse schip raakte zwaar beschadigd en werd door de Engelsen op sleeptouw ge nomen. Vier dagen later bezweek De Delft alsnog aan de beschadigingen. Het wrak zonk naar de bodem van de Noordzee, veer tig kilometer ten noordwesten van Scheve- ningen. Tot op de dag van vandaag ligt het daar. De tewaterlating van de nieuwe Delft staat gepland voor 2006. Het scenario voor wat er daarna met het schip gebeurt, is nog niet rond. De organisatie heeft een voorlopig plan waarin het linieschip in de Schiemond in Delfshaven wordt gelegd. Daar kan het bijvoorbeeld een horecabestemming krij gen of als rondvaartboot worden ingezet, Hoe dan ook: het is te hopen dat de her bouwde Delft langer meegaat dan zijn voor ganger. Thaloen Verweij In Delfshaven wordt gewerkt aan de bouw van een replica van de 'Oude Delft'. foto Cees Kuiper/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 23